Näytä koko versio sivusta : Beeta-alaniini(/karnosiini) urheilijan ravitsemuksessa
Viime aikoina ympäri nettiä ja eri julkaisuissa on ollut todella paljon asiaa beeta-alaniinista/karnosiinista. Purkissa sitä voi ostaa siis nimellä beeta-alaniini, joka on siis ns. karnosiini-aktivaattori eli karnosiinin esiaste (ts. beeta-alaniini muuttuu kehossa karnosiiniksi). Tutkimuksissa on huomattu, että beeta-alaniinin käyttö:
-parantaa lihaskestävyyttä puskuroimalla maitohappoa sekä miehillä (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16868650&query_hl=1&itool=pubmed_docsum) että naisilla (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17136505&query_hl=3&itool=pubmed_docsum) aerobisissa suorituksissa sekä myös painoharjoittelussa (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17136944&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)
-torjuu vapaita radikaaleja ja niiden aineenvaihduntatuotteista johtuvaa hapetusstressiä
-edistää palautumista
-vahvistaa sydäntä
-alentaa verenpainetta
-vähentää tulehdusta
-toimii antioksidanttina
Tuo painoharjoittelututkimus on kyllä mielenkiintoinen. "Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition." Eli beta-alaniinin + kreatiinin nauttiminen sai aikaan suurempia muutoksia kehonkoostumuksessa ja voimantuotossa.
Onkos palstalaisilla kokemusta ko. aineesta? Millaisia annostuksia olette käyttäneet? Itse oon ottanut nyt 250mg ennen treeniä ja ainakin treenit on kulkeneet ihan tajuttoman hyvin. Sarjoissa on tullut yllättäen lisää toistoja ja sarjat venähtäneet sen takia pidemmiksi kuin olen aikonut tehdä... hassu juttu. Hämmästyin myös eilen, kun aamulenkillä katsoin sykemittaria ja syke oli ihan hillittömän korkealla - ei nimittäin tuntunut raskaalta. Placeboa vai ihan oikea vaikutus? Kuka tietää.
Beeta-alaniiniahan on muuten Fastin AC-C:ssä ja se on tuon tuotteen ainesosa, joka pistää ihon kihelmöimään. Välillä on tullut sitäkin käytettyä, mutta pitäisi varmaan säännöllisesti ottaa jotta tietäisi koko tuotteen tehon. Beeta-alaniinia kannattaisi ilmeisesti kuitenkin käyttää yhdessä kreatiinin kanssa (tuossa ne onkin kyllä yhdessä). Olisipa kyllä kiva, jos sitä saataisiin myyntiin ihan jauheenakin, täytyy vinkata vähän toimistolla.
Salipoliisi
12.10.2007, 12:40
Tutkimuksissahan on käytetty tuota beeta-alaniinia, ei karnosiinia. Muistaakseni vain pieni määrä nautittua karnosiinia imeytyy elimistössä. Tuo pienikin määrä sitten muuttuu ensin beeta-alaniiniksi ja histidiiniksi, ja vasta sitten takaisin karnosiiniksi. Eli lihasten karnosiinipitoisuutta saadaan kohotettua tehokkaammin beeta-alaniinilla. Taisin tosin lukea tuon T-Nationilta, joka myy beeta-alaniinia, joten täysin en L-karnosiinia halua tyrmätä.
AC-C ei itselleni sopinut, vaan aina treenin aikana meinasi oksennus tulla, mikäli treenasi vähänkin enemmän hapoille. Päättelin tuon johtuvan tuotteen happamuudesta (paljon aminohappoja), tiedä häntä. Muutenhan AC-C on sisällöltään mielenkiintoinen tuote.
Ehkä olisi pitänyt otsikoida threadi beta-alaniinin mukaan. Suurin osa karnosiinin nimellä myytävistä tuotteista kai kuitenkin on nimenomaan "karnosiini-aktivaattoreita" eli beta-alaniinia, eikä suinkaan sitä karnitiinia itseään.
Dr Muscle
12.10.2007, 12:48
Beta-alaniinin päätehokkuus näkyy kun sitä tankkailee jonkin aikaa. Ei ne akuutit vaikutukset ole niin suuria kuin mitä saavutetaan tankkailun jälkeen. Mä suosittelisin kokeilemaan hieman isompia määriä vielä kuin tuo 250 mg. Tässä syksyllä ilmestyy yksi urheiluravitsemus-kirja, missä on sitten reilusti käsitelty kyseistä aminohappoa.
Beta-alaniinilla pärjää ihan komeasti, se toinen aminohappo histidii ei ole "heikko lenkki" kehossa ja siten tämän hetken tietämyksen mukaan turhahko nauttia karnosiinia kun pelkällä beta-alaniinillakin pärjää. AC-C:täkin kannattaa kokeilla oikein tankata, ei pelkästään miettiä mitä kerran jälkeen tapahtuu. Kyllähän se itselläkin potkii kivasti lisää treenitehoja, jopa paremmin mitä krea on mulla koskaan tehnyt.
Dr Muscle
12.10.2007, 12:54
AC-C ei itselleni sopinut, vaan aina treenin aikana meinasi oksennus tulla, mikäli treenasi vähänkin enemmän hapoille. Päättelin tuon johtuvan tuotteen happamuudesta (paljon aminohappoja), tiedä häntä. Muutenhan AC-C on sisällöltään mielenkiintoinen tuote.
Sun kannattaa ajoittaa tuo muualle kuin ennen reeniä. Muutamassa annoksessa muualla pitkin päivää.
Salipoliisi
12.10.2007, 13:00
Onko Dr. Musclella käsitystä, mikä AC-C:ssä voisi aiheuttaa huonon olon treenin aikana? Itseäni jäi tuo hiukan askarruttamaan. Normaalilla ennen treeniä nautitulla hera-kaseiini-maltodrinkillä ei tuota efektiä tule.
Mitä mieltä muuten olet beeta-alaniinin annosten ottotiheydestä, riittääkö esim. kaksi annosta päivässä? Itseä ei hirveästi kiinnosta alkaa jauhetta esim. 4 kertaa päivässä ottamaan.
Faidra: Oletko käyttänyt karnosiinia vai beeta-alaniinia? Ainakin Tolonen kauppaa L-karnosiini -tuotetta.
Niin, oon siis käyttänyt beta-alaniinia. Muokkasin ketjua niin, että puhutaan nyt siitä beta-alaniinista ettei sekoitu nuo kaksi asiaa keskenään.
Hardcore
12.10.2007, 14:07
Se on muuten suomeksi beeta-alaniini ja toimii hyvin ainakin minulla!
Hardcore
12.10.2007, 14:09
Keho.netistä:
Beeta-alaniini urheilulisäravinteena
Anssi Manninen
Beeta-alaniini on verrattain uusi urheilulisäravinne. Valtaosa beeta-alaniinitutkimuksista on julkaistu vuonna 2005 tai sen jälkeen. Beeta-alaniinia sisältävillä lisäravinteilla saadaan lisättyä karnosiinin määrää lihaksissa. Karnosiinia on tutkittu jo ennen toista maailmansotaa, mutta viitteitä sen hyödystä urheilussa julkaistiin vasta 1980-luvun puolivälissä.
Johdanto
Kovatehoinen urheilusuoritus johtaa lihasolujen pH:n alenemiseen (happamoitumiseen) ja tämä on yhteydessä uupumiseen. Lihasten karnosiinipitoisuutta suurentamalla voidaan lykätä pH:n alenemista ja mahdollisesti jatkaa urheilusuoritusta pidempään. Karnosiinilla on myös muita edullisia vaikutuksia. Karnosiinin on jo kauan tiedetty toimivan antioksidanttina elimistössä. Karnosiinin uskotaan myös osallistuvan kalsiumkanavien herkkyyden säätelyyn ja suojelevan proteiineja estämällä hiilihydraattiryhmien kiinnittymistä proteiineihin. Urheilun kannalta karnosiinin antioksidanttivaikutuksilla saattaa olla merkitystä pitemmällä aikavälillä
Lihasten karnosiinipitoisuutta voidaan suurentaa nauttimalla karnosiinia tai beeta-alaniinia. Karnosiinia on ravinnossa runsaasti lihassa. Esimerkiksi naudanlihassa karnosiinia on noin 125 milligrammaa 100 grammassa. Ravinnon mukana saatu karnosiini hajoaa veressä beeta-alaniiniksi ja histidiiniksi. Lihassolut sitten valmistavat karnosiinia beeta-alaniinista ja histidiinistä. Beeta-alaniinia sisältävällä ravintolisällä on tutkimuksissa pystytty suurentamaan lihasten karnosiinipitoisuutta noin 50 prosenttia. Histidiinin saannilla ei tutkimusten mukaan ole merkitystä lihasten karnosiinipitoisuuden kannalta. Beeta-alaniini on siis lihasten karnosiinisynteesin kannalta rajoittava aminohappo. Karnosiini on selvästi kalliimpaa kuin beeta-alaniini, joten sekä tutkijat että urheiluravitsemusteollisuus ovat kohdistaneet kiinnostuksensa beeta-alaniiniin.
Beeta-alaniinin vaikutus urheilusuoritukseen
Beeta-alaniinin vaikutuksista fyysiseen suorituskykyyn on tähän mennessä julkaistu kuusi plasebokontrolloitua kaksoissokkotutkimusta. Tällaisissa tutkimuksissa koehenkilöt jaetaan vähintään kahteen ryhmään; toiselle annetaan oikeaa ravintolisää ja toiselle samannäköistä feikkiravinnetta (plaseboa eli lumetta). Tutkijat ja henkilöt eivät vielä tutkimuksen aikana tiedä mitä tuotetta kellekin annetaan. Viidessä tutkimuksessa koehenkilöinä oli miehiä ja yhdessä naisia. Tutkimusten kesto oli 4 - 10 viikkoa ja beeta-alaniinin päiväannos oli neljän gramman luokkaa. Tutkimuksissa oli mukana voimailijoita, pikajuoksijoita ja sohvaperunoita. Viimeksi mainittujen suorituskykyä selvitettiin kovatehoisissa pyöräilytesteissä. Hieman yksinkertaistettuna voidaan todeta, että kaikissa kuudessa tutkimuksessa beeta-alaniini paransi merkitsevästi fyysistä suorituskykyä ilman haittavaikutuksia. Voimailijoilla tehdyssä tutkimuksessa beeta-alaniinin ja kreatiinin yhdistelmä lisäsi rasvatonta kehonmassaa enemmän kuin pelkkä beeta-alaniini tai kreatiini.
Olin mukana Amerikassa tehdyssä tutkimuksessa, jossa selvitettiin beeta-alaniinin vaikutusta huippupainijoiden suorituskykyyn kilpailukaudella. Yleensähän painijoiden suorituskyky kilpailukaudella pikemminkin heikkenee kuin paranee (tiukka dieetti, nestehukka ja niin edelleen). Koehenkilöille annettiin 4 grammaa beeta-alaniinia päivässä kahdeksan viikon ajan. Havaitsimme varsin dramaattiset parannukset 400 metrin juoksussa (– 3.5 ± 3.3 sekuntia) ja 90 asteen ”koukkukäsiroikunnassa” (+ 8.5 ± 14.6 sekuntia). Tutkimuksessamme ei ollut mukana lplaseboryhmää, sillä joukkueen päävalmentaja ei halunnut laittaa suojattejaan eriarvoiseen asemaan. Kyse oli kuitenkin kilpailukaudesta, jolloin sekä kalorien että nesteen saanti on rajoitettua ja varsinainen voimaharjoittelu on minimaalista, joten lienee päivän selvää, että beeta-alaniinilla oli positiivinen vaikutus suorituskykyyn. Osa parannuksesta menee toki lumevaikutuksen piikkiin.
Johtopäätökset
Beeta-alaniini vaikuttaa tämänhetkisen tutkimustiedon valossa erittäin lupaavalta urheilulisäravinteelta. Tutkimuksia on kuitenkin toistaiseksi julkaistu suhteellisen vähän, eikä niiden pohjalta voida vielä vetää täysin vedenpitäviä johtopäätöksiä beeta-alaniinin hyödyistä urheilussa. Reilut pari kuukautta kestäneissä tutkimuksissa beeta-alaniini ei ole aiheuttanut mitään haitallisia sivuvaikutuksia, joskin beeta-alaniini aiheuttaa monilla harmitonta ihon kihelmöintiä. Beeta-alaniinin pitkäaikaisvaikutuksia ei kuitenkaan ole tutkittu, joten lienee syytä pitää taukoa beeta-alaniinin käytössä silloin tällöin. Toisaalta karnosiinin tiedetään toimivan antioksidanttina elimistössä, jolloin siitä saattaa olla huomattavaakin hyötyä terveyden kannalta.
Tämä artikkeli on yksinkertaistettu versio Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa –kirjan beeta-alaniiniluvusta.
Anssi Manninen on oululainen liikuntalääketieteilijä, joka on erikoistunut tutkimaan urheilijoiden ravitsemusta ja suorituskykyä parantavia aineita.
Kirjoitushäröt korjattu. Mistä näistäkin voi tietää, mikä se oikea suomenkielinen termi on. ;) Mun purkissakin taitaa lukea tuo vaan yhdellä e:llä...
Anssin kirjoittama juttu beeta-alaniinista&leusiinista marraskuun MD:ssä oli just se joka ainakin mun kiinnostuksen herätti. Hirmu mielenkiintoinen aihe. Millaisella annostuksella sitä nyt sitten kannattaisi tällaisen muhkun treenimimmin ottaa? Oon nyt siis ottanut aamulla 250mg ja ennen treeniä 250mg eli päiväannos on kyllä isompi kuin mitä aiemmin tuossa kirjoitin. Ja jos sitä lataa, niin miten se pitäisi tehdä?
Hardcore
12.10.2007, 14:22
Faidra, 500 mg päivässä on ihan liian vähän.
No siksi kysyinkin että paljonko sitä pitäisi ottaa. Taidankin tietää kuka Hardcore on, sun kirjoitustyylisi paljastaa... ellen sitten arvaa ihan metsikköön. ;)
Hardcore
12.10.2007, 14:29
Taisit arvata metsikkoöön kun en ole mikään julkisuuden henkilö bodialalla :) Annostuksesta: vähintään 3 g päivässä.
Ok, no sittenhän tuo tuleekin jo suhteellisen kalliiksi. :D Miten sitä kihelmöintiä oikein kestää, kun se tuolla 250mg annoksellakin on jo hiukan häiritsevää, vai eikö sillä annostuksella ole sen suhteen merkitystä?
Henkilöllisyydestä... ehkä sitten vaan kirjoitat tosi samaan tyyliin kuin joku muu melko Hardcore tällä alalla. ;)
Dr Muscle
12.10.2007, 15:06
Sä voit nauttia sitä betaa tai beettaa :) vaikka 6 x päivässä sen n. 250 mg, niin sit alkaa jo olla ehkä ok jos vertaa tutkimusten annostukseen (lähes poikkeuksetta aika isoja määriä). Kuten Hardcore sanoi, 3g alkais sit jo potkia tehokkaammin.
Harvinaista tietääkseni että jo 250 mg eli siis 0.25 g jo aiheuttaa kihelmöintiä. Ei sitä ettäkö tuo kihelmöinti edes olisi vaarallista...
Öö... no nyt kyllä aloin miettimään että mitähän määriä mä sitä olen ottanut :lol: Varmaan ehkä kuitenkin se 2.5g kerralla! Mistähän mä oisin voinut edes sen 0.25g mittalusikan saada? Eli 5g päivässä niinä päivinä kun tulee aamu+iltajumppa. Se kuulostaa varmaan jo paremmalta.
Huoh, perjantaiaivot. :p
Öö... no nyt kyllä aloin miettimään että mitähän määriä mä sitä olen ottanut :lol: Varmaan ehkä kuitenkin se 2.5g kerralla! Mistähän mä oisin voinut edes sen 0.25g mittalusikan saada? Eli 5g päivässä niinä päivinä kun tulee aamu+iltajumppa. Se kuulostaa varmaan jo paremmalta.
Itsekkin nyt nappaillu kyseistä tuotetta viikon verran ennen reeniä.. 1 mittalusikallinen on n 2.5g joka sisältää sen 2,5g beeta-alaniinia. Kyseinen annostus on purkin mukaa suositeltava päiväannos joten taidan itsekkin tuplata sen tästälähtien.. tosin se kihelmöinti mikä yhestäki annoksesta tulee on ihan peräsimestä. Välillä jopa kaulaa ja kasvojaki kihelmöi niin et häätyy ihan hinkata ja raapia onneksi se ei kestä ku se 5-15 min.
Krean kans tota tosiaa nauttinu joten taidan jakaa sen krea-annoksen 2 osaa ja ottaa toisen aamul ja toisen ennen reeniä :p
Sekavaa teksitiä ian varmasti ku kiristelyt käynnis ja nälkä painaa päälle mut oli pakko kirjotella omia fiiliksiä ku juttu kiinnostaa just ny :D
Dr Muscle
13.10.2007, 10:17
Ei sitä beetaa tai ACC:tä tms. tartte kerralla ottaa isoja annoksia. Jakakaa se useampaan annokseen, niin ei tartte tosta kihelmöinnistä miettiä :)
Dr Muscle
13.10.2007, 10:19
Sä oot käynyt jossain labrassa analyysivaa-alla punnaamassa mikrogramman tarkkuudella mut on tullut vain pikku pilkkuvirhe. Enivei, hifi mikä hifi :)
Mittalusikka ennen reeniä ja toinen reenin jälkeen, välipäivinä 2 kertaa päivässä. Eli joku alta 5g taitaa olla päiväannos. tohon kihelmöintiinkin tulee toleranssia, alkuun yks mittalusikka tuntu saavan saman aikaan kun nykyään 2.
Bodaus-lehdessä (5/07) puhuttiin tuosta beetta-alaniinista. Eli lihasten karnosiinipitoisuuden nouseminen maksimiin kestää muutamia viikkoja, mutta se mikä on jäänyt minua mietityttämään on se, että pitääkö nuo varastot tyhjentää myös säännöllisesti? Onko karnosiinissa myös kreatiinin tapaan tankkaus --> ylläpito --> tyhjennys vaiheet?
Hardcore
25.10.2007, 13:26
Miksi kreatiinivarastot pitäis välillä tyhjentää?
Käsittääkseni elimistön oma tuotanto heikkenee jos tuota kiskoo pitkään...
No joku viisaampi korjatkoon jos näkee tarvetta...
entä onko karnosiinin ja beta-alaniinin vaikutuksissa mitään eroa? jos ei ole, niin miksi karnosiini on niin suosittu aine, vaikka on kalliimpaa kuin beta-alaniini? eli karnosiinihan esim. estää tätä glykaatiota, joka on yksi ikääntymisprosessi.
Hardcore
27.10.2007, 23:04
karnosiini on rahan tuhlausta
ei ainakaan tämän mukaan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9533405&dopt=Citation
eikä tämän
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8187813&dopt=Citation
eikä tämänkään
http://www.ingentaconnect.com/content/ap/rc/2002/00000298/00000005/art02545
Hardcore
28.10.2007, 12:52
on siinä mielessä että beeta-alaniini nostaa karnosiinitasoja väh yhtä tehokkaasti ja on paljon halvempaa
Salipoliisi
02.11.2007, 12:38
Käsittääkseni elimistön oma tuotanto heikkenee jos tuota kiskoo pitkään...
No joku viisaampi korjatkoon jos näkee tarvetta...
Itsellä on tästä omakohtaista kokemusta ja muistaakseni olen jonkin tutkimuksenkin asiasta lukenut. Kymmenisen vuotta sitten treenihommia aloittelessa tuli kreatiinia käytettyä parisen vuotta tauotta. Kreatiini toimii minulla hyvin, joten en halunnut menettää siitä saamaani hyötyä. Tuohon aikaanhan legendaarisen MM2K:n (Muscle Media 2000) kirjoittajatkaan eivät mitään taukoja suositelleet. Voinee johtua siitä, että EAS:n kreatiinia voimakkaasti lehdessä buffattiin :D
Anyway, nykyään tuntuu siltä että ilman kreatiinia ei saa sarjapainoja tai toistomääriä lisättyä, vaan tulokset päinvastoin laskevat. Aina kreatiinin käytön aloitettua saan tulokset jälleen nousujohteisiksi. Tuo on mielestäni seurausta joko luontaisesti alhaisista lihasten kreatiinivarastoista tai sitten pitkäaikaisesta kreatiinin käytöstä.
Dr Muscle
05.11.2007, 15:22
On ehdotettu (http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-60-66-06.pdf), että kreatiinin kuljetusproteiinien suhteen jonkinlaista kuljetustehon laskua mahdollisesti tapahtuu pitkäaikaisen käytön yhteydessä ja sitten tämä tilanne voitaisiin normalisoida pienellä palauttelujaksolla. Sinänsä kuukauden breikki silloin tällöin ei ole mikään ongelma, koska tällöin ei vielä useinkaan kerkee edes kaikki saavutetut kreavarastot lihaksissa palautumaan nollille. Jos tarkkoja ollaan, niin tätä kreatiiniFOSFAATIN nollausta tapahtuu jokaisessa punttireenissä hetkellisesti eli ei se krean tärkein vaikuttava tekijä koko aikaa korkealla ole kuitenkaan että siinä mielessä syklityksen tarve voi olla turhaa.
Karnosiinin tyhjennys- täyttösykleistä puhuminen on vielä kreaakin pahemmin arvailujen varassa tämän hetken tutkimustiedon tai valmennuskokemusten perusteella...
Johnsson
07.12.2007, 16:48
Itse otin tänään ensimmäisen kerran beeta-alaniinia 3ml (3g?) ja 30 minuutin sisällä alkoi kihelmöimään paljon ja jota kesti sen n.30min. Tuleeko toi kihelmöinti aina kun ottaa ko. ainetta ja milloin sitä tulisi ottaa?
Itse otin tänään ensimmäisen kerran beeta-alaniinia 3ml (3g?) ja 30 minuutin sisällä alkoi kihelmöimään paljon ja jota kesti sen n.30min. Tuleeko toi kihelmöinti aina kun ottaa ko. ainetta ja milloin sitä tulisi ottaa?Varsin yleinen ilmiö.
Itse otin tänään ensimmäisen kerran beeta-alaniinia 3ml (3g?) ja 30 minuutin sisällä alkoi kihelmöimään paljon ja jota kesti sen n.30min. Tuleeko toi kihelmöinti aina kun ottaa ko. ainetta ja milloin sitä tulisi ottaa?
Itselläni kihelmöinti loppui suunnilleen 1.5 viikon päästä BA:n aloituksesta. Pidin myös BA:sta 2 viikkoa taukoa samaan aikaan kun kreatiinista ja nyt sen aloitettuani kihelmöinti tuli takaisin. Eli ainakin omalla kohdallani se loppui kun jonkunaikaa oli käyttänyt..
karnosiini ei aiheuta kihelmöintiä :)
Hardcore
10.12.2007, 14:53
ehkä se vuoksi että sitä on tuotteissa niin vähän, beetakaan ei aiheuta jos otat gramman kerralla. ja karnosiinissa on n puolet hisitiidiiniä
otin 6 grammaa lenkin jälkeen. naamaa ja etenkin korvia rupes vähän kirvelemään ja käsiä ja jalkoja kanssa. lievästi epämiellyttävä tunne.
ja nyt kirvelee joka puolelta. ihankuin kirvelisi aina sieltä, mitä lihaksia käyttää. nousin tuolista, niin persettä rupesi kirvelemään. hassua ainetta. tätähän voisi vaikka pilaillen laittaa jonkun juoman sekaan. :D
Rautateemu
12.12.2007, 16:29
ja nyt kirvelee joka puolelta. ihankuin kirvelisi aina sieltä, mitä lihaksia käyttää. nousin tuolista, niin persettä rupesi kirvelemään. hassua ainetta. tätähän voisi vaikka pilaillen laittaa jonkun juoman sekaan. :D
Jos teet maksimikestävyyssykkeillä lenkkiä tai vetotreenejä, niin koetapa ottaa osa myös ennen juoksuja. Kerro sitten tuntuiko noita happoja kestävän kroppa paremmin myös kestävyystyyppisessä treenissä, vai ei (vaatii tietty säännöllistä käyttämistä). Mielenkiinnosta kyselen noi kestävyystreeniä ajatellen.
Dr Muscle
13.12.2007, 17:58
Lukaiskaa beeta-alaniinista ym. juuri ilmestyneestä kirjasta Lääkkeet ja Lisäravinteet urheilussa:
www.nutrimed.fi
Ostin pari päivää sitten fastin beta-alaniinia. Mulle on jäänyt vielä hieman epäselväksi, että millä annostuksilla / kuinka usein päivässä otettuna tuosta saa suurimman hyödyn? Purkissa lukee 1,5g 2 kertaa päivässä, mutta miksi täällä puhutaan suuremmista annostuksista? Jos otan tota esim. aamupalan yhteydessä ja ennen treeniä, niin mitkä ois hyvät annosmäärät? Ja kuinkas lepopäivinä - otanko silloin saman verran kuin treenipäivänäkin? Kiitos avusta jo etukäteen :)
Rautateemu
16.11.2008, 12:12
Ostin pari päivää sitten fastin beta-alaniinia. Mulle on jäänyt vielä hieman epäselväksi, että millä annostuksilla / kuinka usein päivässä otettuna tuosta saa suurimman hyödyn? Purkissa lukee 1,5g 2 kertaa päivässä, mutta miksi täällä puhutaan suuremmista annostuksista? Jos otan tota esim. aamupalan yhteydessä ja ennen treeniä, niin mitkä ois hyvät annosmäärät? Ja kuinkas lepopäivinä - otanko silloin saman verran kuin treenipäivänäkin? Kiitos avusta jo etukäteen :)
Tuollainen 3-5 grammaa päivässä varmasti riittävä sulle. Kerralla yli 2-3 g ottaminen voi olla epämiellyttävää kutinan johdosta. Voi ottaa esim. ennen treeniä ja ajälkeen treenin, tai jos illasta myöhemmin treenaat niin aamupalalla ja ennen treeniä.
Tuollainen 3-5 grammaa päivässä varmasti riittävä sulle. Kerralla yli 2-3 g ottaminen voi olla epämiellyttävää kutinan johdosta. Voi ottaa esim. ennen treeniä ja ajälkeen treenin, tai jos illasta myöhemmin treenaat niin aamupalalla ja ennen treeniä.
Okei, kiitos neuvosta! :)
Anssi Manninen
09.12.2008, 02:00
Kerralla yli 2-3 g ottaminen voi olla epämiellyttävää kutinan johdosta.
Lisäksi suurista kerta-annoksista osa menee suoraan kusen mukana pönttöön. :warning:
Lisäksi suurista kerta-annoksista osa menee suoraan kusen mukana pönttöön. :warning:
sekö siellä kirveleekin...
Uutta (?) juttua beta-alaniinista. Syklittääkö joku tuota? Mitä mieltä olette beta-alaniinin pitkäaikaiskäytöstä? Käytättekö tauriinia samanaikaisesti?
http://www.brinkzone.com/blog/bodybuilding/is-beta-alanine-safe/
Well studies by Allo et al, Harada et al. and Dawson et al, all show that beta-alanine supplementation can deplete cardiac taurine levels. Taurine is very much linked to efficient contractile function (via calcium ion homeostasis) of both skeletal muscle and cardiac muscle and significant depletion could impair heart function.
....
The answer in overcoming any potential issues with taurine depletion is 2 fold and can be related to some recent work. In a trial from Belgium (Baguet et al. 2009) researches have shown for the first time that following 6 weeks of beta-alanine supplementation the resulting increase in muscle carnosine (~30%) reverts to baseline levels within 3 week following cessation of supplementation. This shows us that we can de-load and load relatively quickly with beta-alanine supplements. During the de-loading period we could then supplement with taurine which in many animal studies has been shown to effectively increase muscle taurine concentrations. This would help replace any lost muscle/cardiac taurine, which may have occurred during beta-alanine supplementation. Unfortunately, in humans the research (Galloway et al. 2008) demonstrates that taurine supplementation is not effective in increasing muscle taurine (<2g).
Anssi Manninen
08.04.2009, 15:12
Beeta-alaniini ei vaikuta ihmisillä tauriinitasoihin.
yusuplus
02.08.2010, 21:04
http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/japplphysiol.00141.2010v1?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=carnosine&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT
Mites olette mittailleet noita BA-annoksia? Tuollaisella pienellä keittiövaakalla ei oikein onnistu grammalleen mittaaminen ja olenkin käyttänyt 5ml mittalusikkaa arvellen, että se puolillaan olisi noin 2-2,5 g.
yusuplus
03.08.2010, 10:06
Mites olette mittailleet noita BA-annoksia? Tuollaisella pienellä keittiövaakalla ei oikein onnistu grammalleen mittaaminen ja olenkin käyttänyt 5ml mittalusikkaa arvellen, että se puolillaan olisi noin 2-2,5 g.
5ml teelusikkamitalla 3,20g
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.