PDA

Näytä koko versio sivusta : Keskustelua kyykystä ja Kyykkytekniikasta

Rautateemu
12.02.2010, 22:41
Tänne keskustelua kuningasliikkeestä, sekä tekniikkakyselyistä ja vinkeistä siihen liittyen. Ei tarvitse liittyä bodaukseen välttämäti.

Tässä vähän motivaatiota. Naisnostajan kyykkyyä 135 - kilolla pitkää sarjaa painonnostotyylillä: http://www.youtube.com/watch?v=SmO4JJrP5P8&feature=related

Leelucky
13.02.2010, 09:03
Kuinkas syvälle porukka yleensä takakyykkää? vaihdoin muutama vuosi tekniikkaa sellaiseksi, että ns. "kisasyvyyden" sijasta aloin kyykkäämään maksimisyvyydestä. Ala-asennossa takareidet ja säären takaosat ovat käytännössä kosketuksissa toisiinsa. Treenipainot putosi heti tekniikkamuutoksen johdosta puoleen mutta kun sain uudella tyylillä hilattua ne vanhoihin lukemiin niin kinttuihin oli tarttunut ihan kiva määrä lisälihaa :)

huonona puolena noissa todella syvissä kyykyissä ainakin minulla se, että reisien ulkosyrjä tuppaa kiristymään ja niitä saa venytellä todella ahkerasti.

yusuplus
13.02.2010, 09:51
Ite tykkään kyykkäillä, vaikka voimat ei siinä kummoiset olekaan. Nykyään kyykkäilen ilman vyötä ja syyvyyttä otin samalla lisää. Painonnostokengät on itellä ihan ehdottomat kyykyssä. Oon saanu niillä tukevuutta kyykkäilyyn ja suosittelen muillekkin, jotka tarttee lankkua/kiekkoa kantapäiden alla.

Hack-kyykyllä hankitut polvivaivat vaivasi pitkään ja ainoa kivuton kyykkytyylin oli kyykätä "väliin". Oma tyyli on aika lähellä ton naisen kyykkyä (tai niin ainakin luulen..en ole ikinä omia kyykkyjä kuvaillu)

klli
13.02.2010, 15:25
Pohjilta tietty (kai sinne se 10-15cm jää lattian ja pehvan väliin). Itse nykyää suosin high bar kyykkyä lähinnä koska siinä saadut voimat siirtyy paremmin kun low bar kyykyssä. Pätee minuun ainakin :). ja Fred Hatfield:n sanoin: "HB squats build strength, LB squats demonstrate it. "
Ja tietenkin jos ei kyykkää oikeesti kisasyvyyteen tai alle ei pidä puhua kyykkäämisestä.
Hyvä linkki LB vs HB kyykyistä imo. (glenn pendlay) ... ja tuo crossfit sivusto antanee väärän kuvan tekstin laadusta :D
http://www.board.crossfit.com/showpost.php?p=404418&postcount=93

http://klli.gym-space.fi/ <--- oma näyte kohdassa 12.02 (High bar kyyky: bw71kkg, 5x130kg)

TB_User
14.02.2010, 02:39
Itsellä on myös tapana ottaa kyykyt niin pohjasta kuin mahdollista, negatiivisen vaiheen pyrin suorittamaan kontrolloidusti. Melko kapealla jalka-asennolla olen viime syksystä lähtien kyykännyt. Jotenkin tuntuu, että etureisien swiippi kehittyy kapealla asennolla paremmin ja muutenkin ehkä saan paremman tuntuman juuri etureisiin. Ainoa miinus tuossa pohjasta kyykkäämisessä on sen aiheuttama alaselän jumiintuminen.

Lankku kantapäiden alla myös meikäläisellä käytössä ja painikengät olen hyviksi todennut. :)

Force
14.02.2010, 11:17
Tässä (http://www.elitefts.com/documents/causal_friday.htm) on meikän mielestä Jim Wendleriltä hyvää juttua kyykkäämisestä.

Paras yksittäinen idea on meikän mielestä "lantio taakse ja alas". Takakyykkyyn harvoille sopii ihan kapea jalka-asento, koska se ei mahdollista ns. väliin kyykkäämistä. Once you have reached about halfway, open up your hips (push your knees out or “open your groin”) and squat DOWN. This will ensure that your knees are still safely inline with your ankles or the midpoint of your foot while still maximizing the strength in your quads....The key is that your stance needs to be wide enough so that you can sit back into a squat but not so wide that you can’t bring your quads into a squat.

Itellä tulee tehtyä etukyykyt ihan pohjilta asti, mutta takakyykyt about vaakatasosta. Syynä se että liikkuvuus ei riitä ottamaan takakyykkyä aivan pohjista ilman selän pahaa pyöristymistä. Etukyykyssä syvälle meneminen tuntuu luontevalta.

Boksikyykky on meikän mielestä pirun hyvä variaatio. Samoista syistä mitä Wendler tuossa artikkelissaan mainitsee. Box squatting is the most effective way to squat. I firmly believe this. It teaches you to sit back, keeps the stress off of the knees, you cannot bounce in the bottom position (saving your knees), very easy to teach and because you generally can’t use as much weight as a regular squat, is easier on your lower back.

klli
14.02.2010, 11:41
Boksikyykky on meikän mielestä pirun hyvä variaatio. Samoista syistä mitä Wendler tuossa artikkelissaan mainitsee. Box squatting is the most effective way to squat. I firmly believe this. It teaches you to sit back, keeps the stress off of the knees, you cannot bounce in the bottom position (saving your knees), very easy to teach and because you generally can’t use as much weight as a regular squat, is easier on your lower back.

Ite sitämieltä, että raakanostajille boxkyykystä ei niin paljoa apua. Varsinkaan jos kyykkää pohjilta eikä ns.voimanosto syvyydeltä. Sehän on kuitenkin voimanostoon tarkotettu apuliike ja lähinnä tukee varustenostoa. Itse en ole ainakaan kuullut, että olisi apua High Bar kyykkyyn. Enkä ole myöskään kuullut kenenkään esim olympianostajan kyseistä liikettä tehneen.
Tosin voipi olla eriäviäkin mielipiteitä. Eiköhän kaikki toimi jollain ja mikään ei toimi kaikilla ..

Force
14.02.2010, 11:51
Lihasrasituksen kannalta jos katsotaan niin boksikyykky on erinomainen takaosaston lihaksille takareidet/pakarat. Kyllä itellä ainakin jos kehityn boksikyykyssä niin olen jonkin verran vahvempi myös vapaassa kyykyssä. Tuo siirtovaikutus on hyvin yksilöllinen riippuen mm. tekniikasta.

Ite en pidä boksikyykkyä apuliikkeenä, vaan käytän sitä nykyään paljon enemmän kuin normaalia takakyykkyä kun treenin tarkoitus ei ole olla missään yksittäisissä liikkeissä mahdollisimman hyvä vaan yleisvoimailua monipuolisesti.

Teemu S
14.02.2010, 12:08
Kyykkyni:

- ei ikinä monttuun
- 90% 1-3 toistoa, 10% 3-5 toistoa
- lyhemmät sarjat ja enemmän sarjoja kuin pidemmät sarjat ja vähemmän sarjoja
- mitä enemmän kuormaa, sen parempi.

:rock:

Tuttisoturi
14.02.2010, 12:29
Mielestäni kyykyssä jos tarkoituksena on lihaskasvu, niin on tärkeä muistaa:
-kohtuu iso kuorma
-ottaa sen pohjasta
-keskivartalo pysyy kasassa (ei niiausta siis)
-etenkin keskittyy siihen negatiiviseen vaiheeseen (joskus näkee näitä syvyyspommejakin)
-ja tietenkin suorittaa kyseisessä liikkeessä progressiota niin lihaskasvun pitäisi olla taattu.

Laitetaan vielä oma video kyykystä edelliseltä viikolta:
http://tuttisoturi.gym-space.fi/2010/02/06/522010/?id=121

pååtta
14.02.2010, 15:01
Mielestäni kyykyssä jos tarkoituksena on lihaskasvu, niin on tärkeä muistaa:
-kohtuu iso kuorma
-ottaa sen pohjasta
-keskivartalo pysyy kasassa (ei niiausta siis)
-etenkin keskittyy siihen negatiiviseen vaiheeseen (joskus näkee näitä syvyyspommejakin)
-ja tietenkin suorittaa kyseisessä liikkeessä progressiota niin lihaskasvun pitäisi olla taattu.

Laitetaan vielä oma video kyykystä edelliseltä viikolta:
http://tuttisoturi.gym-space.fi/2010/02/06/522010/?id=121

Otitko siis tuossa kyykyn pohjasta? Minusta kun tuossa jäätiin vajaaksi vm-syvyydestäkin.

Tuttisoturi
14.02.2010, 15:46
Otitko siis tuossa kyykyn pohjasta? Minusta kun tuossa jäätiin vajaaksi vm-syvyydestäkin.
Niin syvästä kuin vain liikkuvuus antaa myöten ja takareisi on kyllä riittävän lähellä pohjelihasta IMO. Tietty tuosakin erilaiset variaatiot jokaisella käytössä, esim. jalat leveällä voi kyykätä jalkojen väliin. Itse suosin kapeaa jalkojen asentoa jolloin rasitus allekirjoittaneella kohdistuu etureisiin enemmän.

Rautateemu
14.02.2010, 16:34
Juu, ja tuossa Tuttisoturin kyykyssä tuli selvä niiaus, tukka oli myös väärän värinen, ähinä ajoitettu väärin ja tanko 0,25 milliä liikaa alhaalla :hmm:

AINA löytyy näitä jotka arvostelee jonkun kyykkyvideoita, ihan sama miten he kyykkäävät. Siinä hiukan hidastui kyykky puolessa välissä, kun rauta alkoi painaa, muuten varsin jees. Tuosta kulmasta ei muuten itse Jeesuskaan näkisi tarkkaan kyykyn syvyyttä.

yusuplus
14.02.2010, 16:43
AINA löytyy näitä jotka arvostelee jonkun kyykkyvideoita, ihan sama miten he kyykkäävät.

Onhan toi nyt selvää, että arvostellaan, jos oman videon kyykkytrediin laittaa.

Force
14.02.2010, 16:50
Ei tommosella bodikyykky tekniikalla tuon syvemmälle kannata mennäkkään jos hintana on alaselän pyöristyminen pohjassa. Hyviä bodikyykkyjä meikän mielestä.

bodikyykky = kapealla jalka-asennolla "etureisien päälle" tehty kyykky

T-101
14.02.2010, 16:55
Tässä vähän motivaatiota. Naisnostajan kyykkyyä 135 - kilolla pitkää sarjaa painonnostotyylillä: http://www.youtube.com/watch?v=SmO4JJrP5P8&feature=related

Alkoi omiinkin polviin sattumaan pelkkä katsominen. Aivan kamalaa polvenvääntöä sisään/ulos suunnassa.

Ite sitämieltä, että raakanostajille boxkyykystä ei niin paljoa apua. Varsinkaan jos kyykkää pohjilta eikä ns.voimanosto syvyydeltä. Sehän on kuitenkin voimanostoon tarkotettu apuliike ja lähinnä tukee varustenostoa.

Havainnot omalla kohdalla täsmälleen samanlaiset. Koko viime syksyn / alkutalven tahkoin box-kyykkyä ja suoritus niissä parani, mutta vapaaseen raw-kyykkyyn ko. liike ei auttanut sitten yhtään.

En menisi tuon videon perusteella sanomaan kyykyn syvyydestä juuta enkä jaata. Kameran tarvis olla polven tasolla ja kuvata suoraan sivulta jos sitä syvyyttä haluaa tarkkailla.

Rautateemu
14.02.2010, 17:03
Alkoi omiinkin polviin sattumaan pelkkä katsominen. Aivan kamalaa polvenvääntöä sisään/ulos suunnassa.
Painonnostajilla onkin polvet kestävät ja kunnossa. Silti aika hyvin kyykätä kymppi n 2x omalla painoilla (jopa ehkä yli 2x).

pååtta
14.02.2010, 17:13
Niin syvästä kuin vain liikkuvuus antaa myöten ja takareisi on kyllä riittävän lähellä pohjelihasta IMO. Tietty tuosakin erilaiset variaatiot jokaisella käytössä, esim. jalat leveällä voi kyykätä jalkojen väliin. Itse suosin kapeaa jalkojen asentoa jolloin rasitus allekirjoittaneella kohdistuu etureisiin enemmän.

Ei kai sitä kannata väkisin syvemmälle mennä mitä ei taivu ja kuvakulmakin oli sellainen joka jättää varaa spekulaatiolle, silti minä olen aina pitänyt vm-syvyistä kyykkyä kyykkynä ja sen alle kun mennään niin tehdään syväkyykkyä ja sinun kyykkysi olivat minusta sellaista vähän vajaata vm-kyykkyä, mutta eihän tuolla niin väliä ole kun bodari olet.

Rautateemu
14.02.2010, 17:16
Ei kai sitä kannata väkisin syvemmälle mennä mitä ei taivu ja kuvakulmakin oli sellainen joka jättää varaa spekulaatiolle, silti minä olen aina pitänyt vm-syvyistä kyykkyä kyykkynä ja sen alle kun mennään niin tehdään syväkyykkyä ja sinun kyykkysi olivat minusta sellaista vähän vajaata vm-kyykkyä, mutta eihän tuolla niin väliä ole kun bodari olet.

Sun pitäsi kyllä lainata tuomareille silmiä, kun takavasemmalta ja noin ylhäältä näet kulman. Ihmeellisiä kykyjä täällä joillakin. Viimeinen lause korjaa kaiken :) Mehän vaan bodataan! :rock:

T-101
14.02.2010, 17:24
Painonnostajilla onkin polvet kestävät ja kunnossa.

Tuollaista kun jatkaa, niin ei oo kauaa.
Painonnostajat on kyllä varsinaisia kyykkyeläimiä... mitäs ne kyykkääkään... kolme kertaa päivässä ja seitsemänä päivänä viikossa :)

Toista se on on tällaisilla, jotka kyykkää kaks sarjaa joka toinen viikko (ja silti paras lihaspaksuus löytyy persiistä) :D

pååtta
14.02.2010, 17:50
Sun pitäsi kyllä lainata tuomareille silmiä, kun takavasemmalta ja noin ylhäältä näet kulman. Ihmeellisiä kykyjä täällä joillakin. Viimeinen lause korjaa kaiken :) Mehän vaan bodataan! :rock:

:D Ei se nyt niin yläviistosta ja sivusta ole etteikö tuosta nyt jotain voisi sanoa. Ymmärsin vain tuttisoturin viestistä, että hän tekee kyykyn ATG-tyylillä ja mitään syväkyykkyä tuo ei kyllä ole, vaikka ihan hyvännäköinen suoritus muuten onkin. Toisaalta jos ei taivu tuon syvemmälle niin eihän sille mitään mahda.

Rautateemu
14.02.2010, 17:57
:D Ei se nyt niin yläviistosta ja sivusta ole etteikö tuosta nyt jotain voisi sanoa. Ymmärsin vain tuttisoturin viestistä, että hän tekee kyykyn ATG-tyylillä ja mitään syväkyykkyä tuo ei kyllä ole, vaikka ihan hyvännäköinen suoritus muuten onkin. Toisaalta jos ei taivu tuon syvemmälle niin eihän sille mitään mahda.

Hyvä tarkkasilmäinen haudini, minä en osaa sanoa tuosta syvyyttä, onko 90-astetta vai siitä syvempi. Perseen ruohoon osuminen riippuu täysin siitä KUINKA PITKÄÄ RUOHO ON! Mä en kyllä yleensä kyykkää ruohoalustalla.

Rautateemu
14.02.2010, 18:18
Kyykkyketjut menevät yleensä aina siihen, kuinka jotkut funktionaaliset superuroot huutaa kaikkien kyykkä syvemmäksi, tai näkee kaikkien kyykkytekniikassa jotain korjattavaa.

Kyykkyjä on erinäköisiä, aivan kuten jokainen on hiukan erilainen vartaloltaan. Samoin kyykätään hiukan erilaiselle tekniikalla eri tarkoituksia varten. Jotain omasta mielestä tärkeitä asioita kyykystä:

- alaselän pitäis pysyä mielellään aina suht suorana, ei kauheasti päästä "kupille"
- yläselän myös kanssa niin, ettei pääse pyöristymään paljoa, selkä miellään hyvin "tiukkana".
- polvet eivät saisi kiertää paljoa, eli polvet ja jalkaterät samaan suuntaan. Ei mielellään ainakaan sisään päin

Kyykkyjä on erilaisia eri tarkoituksia varten

- painonnostaja kyykkää pystysuorassa, polvet menevät paljon eteenpäin ja kyykätään todella syvälle, koska se sopii heille lajityypillisesti tempaukseen ja työntöön. Vauhtia saa olla, koska liike-energiaa ja räjähtävyyttä tarvitaan painonnostossa.

- voimanostaja kyykkää ehkä enemmän "taakse", ja usein leveämmällä kuin painonnostaja. Voimanostajalle lantion voima on tärkeää maksimaalista kyykkytulosta varten, ja silloin polvet ei työnnetä mene niin paljoa eteen, ja leveämmällä asennolla saadaan lantiosta enempi irti. Varsinkin kun kyykätään varusteilla.

- bodari kyykkää kasvattaakseen reisiä, ja silloin reisien rasituksen pitäisi olla kyykyssä tärkeintä. Usein enemmän kapea tai suhteellisen kapea kyykkyasento, kuin leveä palvelee enemmän reisin rasitusta, etenkin etureisien. Kyykyn syvyys boudaavalla riippuu välityksistä ja liikkuvuudesta, 1/4 - osa kyykky varmastii alkaa olla liian lyhyt liikeratainen, toisaalta aivan "kellariin" ei tarvitse kyykätä, varsinkin jos liikkuvuus ei siihen riitä, tai välitykset sovi. Box-kyykyt ja leveät kyykyt voivat auttaa takareiden ja pakaran kehityksessä, erityisesti sopii Fitness/BF-kisaajalle, jolta varsinkin keskittyvät pakaroiden/takareisiin massaan enemmän kuin ehkä bodarit.

Iso osa teistä tänne kirjoittelevista ovat sitten peruspunttaajia, joille on sitten sama, millä tyylillä kyykkää. Kunhan se palvelee omaa tarkoitustaan, ja pidätte tekniikan niin hyvänä, ettei loukkaantumisia pääse sattumaan.

Kyykkyopastusvideoita enklanniksi (sori Teemu, tehdäänkö me kyykkyopastukset suomeksi?). http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

pååtta
14.02.2010, 18:24
Hyvä tarkkasilmäinen haudini, minä en osaa sanoa tuosta syvyyttä, onko 90-astetta vai siitä syvempi. Perseen ruohoon osuminen riippuu täysin siitä KUINKA PITKÄÄ RUOHO ON! Mä en kyllä yleensä kyykkää ruohoalustalla.

:D No siis sääri/reisikulma varmaan onkin tuossa yli 90 astetta, mutta määritelmällisesti vm-syvyys ymmärtääkseni on, että lonkkanivel on reiden yläpinnan tasossa, korjatkaa jos olen väärässä ja minusta tuo tuttisoturin kyykky on jossain siinä paikkeilla maksimissaan, mutta ei mikään syväkyykky kyllä.

Rautateemu
14.02.2010, 18:32
:D No siis sääri/reisikulma varmaan onkin tuossa yli 90 astetta, mutta määritelmällisesti vm-syvyys ymmärtääkseni on, että lonkkanivel on reiden yläpinnan tasossa, korjatkaa jos olen väärässä ja minusta tuo tuttisoturin kyykky on jossain siinä paikkeilla maksimissaan, mutta ei mikään syväkyykky kyllä.

Sä olet edelleen aika welho kun näet tuosta kulmasta. Voimanoston kyykyn säännöt:

Sievin Sisun sivuilta http://sievinsisu.sporttisaitti.com/jaostot/voimanosto/saannot/

Nostajan on laskeuduttava niin syvään kyykkyyn että reiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta on alempana kuin polven yläpinta
Edelleenkin, turha tuollaisen tarkkaislmäisen taikurin on mulle väittää mitä on kyuon kyykyn syvyys: EN MÄ NÄE tuosta kulmasta. Jos olisi tuollaisia silmätaikureita kisoissa, niin voisivat piippuhyllyltä kahvia juoden tuomita kisat. Helpottaisi kovasti. Ja koska Tuttisoturi bodaa, niin ei oo vitunkaan väliä kyykyn syvyydellä. Ei ehkä syvyyspommittajasyvyinen kyykky, mutta who cares. Seuraavissa kisoissahan nähdään, miten isot reidet on lavalle saanut. Joten lopetetaan tähän.

cunccu
14.02.2010, 18:49
Painonnostajilla onkin polvet kestävät ja kunnossa.

Kaukana siitä :lol: Omaltaki painonnostovalmentajalta oltiin jo kahteen kertaan leikattu polvi. Meikä puolestaan luovutti ton painonnostelun kuukauden tai parin jälkeen polvien rasitusvamman takia. Että siihen malliin, painonnostajilla on polvet kunnossa.

pååtta
14.02.2010, 21:19
Sä olet edelleen aika welho kun näet tuosta kulmasta. Voimanoston kyykyn säännöt:

Sievin Sisun sivuilta http://sievinsisu.sporttisaitti.com/jaostot/voimanosto/saannot/

Edelleenkin, turha tuollaisen tarkkaislmäisen taikurin on mulle väittää mitä on kyuon kyykyn syvyys: EN MÄ NÄE tuosta kulmasta. Jos olisi tuollaisia silmätaikureita kisoissa, niin voisivat piippuhyllyltä kahvia juoden tuomita kisat. Helpottaisi kovasti. Ja koska Tuttisoturi bodaa, niin ei oo vitunkaan väliä kyykyn syvyydellä. Ei ehkä syvyyspommittajasyvyinen kyykky, mutta who cares. Seuraavissa kisoissahan nähdään, miten isot reidet on lavalle saanut. Joten lopetetaan tähän.

Mä oonkin Riki Sorsan veli, saattaaa, tää unta olla saaattaaa....:) Ei vaan ettei epäselväksi jää niin oikein mallikasta tuo Tuttisoturin sarja oli ja hyvillä painoilla vielä, varmasti paremmalla tekniikalla otettu kuin 90% salinkäyttäjistä ottaisi. Ei siis mitenkään tarkoitus ollut tulla pätemään miten muiden pitäisi treenata (varsinkin kun omat kyykkyni ovat aivan surkeita niiauksia ja polvet vatkaa jokaiseen ilmansuuntaan:lol:)

Teemu S
14.02.2010, 22:49
Ei vaan ettei epäselväksi jää niin oikein mallikasta tuo Tuttisoturin sarja oli ja hyvillä painoilla vielä, varmasti paremmalla tekniikalla otettu kuin 90% salinkäyttäjistä ottaisi.

Jo vain, mutta ollakseen oman agendansa mukainen, pitäs Teemun ottaa tangosta painoa pois. Aluks 20-30 kg voisi olla sopiva tiputus, sillä yhden toiston tuossa sarjassa kroppa kesti, mutta kakkosesta lähtien pylly nousee ensimmäisenä ja kyykky karkaa selälle. Sopivalla painolla kyykky pysyis myös pystyssä ja rasituksen sais paremmin kintulle.

Oikeesti kyykkysyvyys on suoraan liitoksissa reenaajan egoon. Kun ego on suuri, ei reenaaja pysty tekeen sellasta kyykkyä, joka olis tarkoituksenmukainen. Jullea ny voi aina vääntää mielensä mukaan, mutta sillä ei kintut kasva.

Box-kyykkyhän on podarille ehkä turhin mahdollinen liike. Sillä se ei tee yhtään mitään ja senkin opetteluun menevän ajan voi käyttää oikeeseen treeniin.

klli
15.02.2010, 07:31
Johan tuli kinaa syvyydestä tääl :D (onneks ite tiedän olevani liikeratani äärirajoilla ;) ). No mut onhan se selvää kuten tuttisolttu huuteli et, jos kyykkää reisien päälle tarkoituksella ei voi syvälle päästä (suhteessa väliin kyykkäyksessä). Ja tarkotusperäkin oli kehoilu.
Itse ainakin reenaan kyykyllä kyykkyä en reisiä. Olen sitämieltä, että jalat kyllä kasvaa (kasvanutkin) Ihan sillä että keskittyy pitään tekun samana ja lisää painoja tankoon. Ei se kyykky loputtomiin vahvistu jos ei reidet vahvistuis.
Voisikos joku vielä sanoo mitä ns. syvyyspommitus teille on? Tiedän et joku pitää omaa kyykkyäni holtittomana. Itse olen taas sitä mieltä, että tehdään niin nopeasti mitä pystyy hyvin kontroloimaan. Kehoilussa tietty eksentrinen vaihe tärkeä.
Edit: Ei ollu ikinä polvivaivoja vaikak kyykkään sen 3-5 kertaa viikossa + erinäiset vedot

Tuttisoturi
15.02.2010, 08:14
No tulipas taas vääntöä, taitaa tulla aina laittoi minkä videon tahansa? Oliko penkki runkkupenkki, jäikö kyykky vajaaksi jne. Tokihan tuo kyykky nyt ei ollut kuin jostain opetusvideosta ja keskivartalohan nyt ei pysynyt aivan niin hyvin kasassa koko sarjan aikana kuten olisi pitänyt. Mutta kyllähän tuo IMO vielä kyykyltä enemmän näyttää kuin joltain fucking jullelta! Ja kuten tuossa ylempänäkin mainittiin, niin -20kg pois ja kyykky olisi ollut paremman näköinen, mutta saako sellaisella satujumppailulla sitä lihaskasvua aikaan? Ainakin omasta mielestä kun progressiota toteutetaan ja etenkin kun liikutaan niillä äärirajoilla niin eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että harvoin ne toistot siinä vaiheessa ylipuhtaita on? Ensi kerralla kun taas iskee samat romut niskaan, niin varmaan näyttää jo paremmalta?

Teemu S
15.02.2010, 09:22
Ja kuten tuossa ylempänäkin mainittiin, niin -20kg pois ja kyykky olisi ollut paremman näköinen, mutta saako sellaisella satujumppailulla sitä lihaskasvua aikaan?

Kuulemma lihakset kasvaa pienilläkin painoilla, mutta kuten edellä tuli todettua: kun ego on suuri, ei reenaaja pysty tekeen sellasta kyykkyä, joka olis tarkoituksenmukainen. Se on täysin ok olla isolihainen, heikko ja hidas, jos se ensimmäinen ominaisuus on tärkein.

Ainakin omasta mielestä kun progressiota toteutetaan ja etenkin kun liikutaan niillä äärirajoilla niin eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että harvoin ne toistot siinä vaiheessa ylipuhtaita on?

Ei toistojen tarvi "ylipuhtaita" olla. Mutta jos pitää sitä muskelia tehdä, niin kyllä se liike kannattanee tehdä sillä muskelilla, jota haluaa kehittää. Ei podari reenaa kyykkyä. Podari reenaa jalkojen lihaksiin suurempaa lihasmassaa.

Itellä tulee tehtyä etukyykyt ihan pohjilta asti, mutta takakyykyt about vaakatasosta. Syynä se että liikkuvuus ei riitä ottamaan takakyykkyä aivan pohjista ilman selän pahaa pyöristymistä. Etukyykyssä syvälle meneminen tuntuu luontevalta.

Osaakko yhtään selittää, miten toi on ees mahdollista? Pääset etukyykyssä "ihan pohjiin asti", mutta tavallisessa kyykyssä se ei onnistu....? Que...? Sitä joko pääsee pohjaan tai sitten ei pääse pohjaan.

Force
15.02.2010, 10:06
Osaakko yhtään selittää, miten toi on ees mahdollista? Pääset etukyykyssä "ihan pohjiin asti", mutta tavallisessa kyykyssä se ei onnistu....? Que...? Sitä joko pääsee pohjaan tai sitten ei pääse pohjaan.

Alaselkä pyöristyy itellä takakyykyssä aikaisemmassa vaiheessa kuin etukyykyssä. Kyllä pääsen sinne pohjaan menemään takakyykyssäkin, mutta selkä on sitten ihan pyöreänä. Takakyykyt otan tanko alhaalla selässä ja tasapohjaisilla kengillä, etukyykyt painonnostokengillä. Eihän se muuta vaatisi kuin venyttelyä ja liikkuvuusharjoittelua, mutta itteäni ei suuresti haittaa että takakyykyt jää vain reiden yläpinta lattiatasoon. Omassa treenissä tulee nykyään enemmän käytettyä muita kyykkyjä kuin normaalia takakyykkyä; etukyykkyä, vaakataso boksia, combo bar kyykkyä, kuollutta kyykkyä, etukyykkyä ja jullea ketjuista.

Edelleenkin ilmeisesti aika vähän käytettyä liike muuten kyykätä kuollutta painoa pinnoista/ketjuista, eli dead squat = kuollut kyykky, tai chain suspended squat. Siinä ei pääse käyttämään alalaskun elastista energiaa. Myös syvyys on tarkalleen määritelty. Pavel Tsatsouline sanoo: "The dead squat is the ultimate in muscle tension". Liikkeessä on helppo tehdä negatiivinen osuus todella hitaasti jos haluaa.

Tubessa joku tekee dead squattia.
http://www.youtube.com/watch?v=XrM8CRQstFM

E-mies
15.02.2010, 10:22
Hyvä bodykyykky vapailla painoilla on paljon vaikeampi liike, kuin monet luulevat. Välityksien pitää olla sopivat ja silti pitää luultavasti tehdä vielä erikseen töitä riittävän liikkuvuuden saavuttamiseksi. Itse olisin tehnyt fiksusti, jos olisin aloittanut treenaamaan jalkoja pääasiassa laitteilla ja tehnyt kyykyssä ensin pelkkää tekniikkaharjoittelua. Sain kyllä nostettua takakyykyssä sarjapainot ensimmäisen vuoden aikana 150 kiloon, mutta eipä se reisissä näkynyt. Sen jälkeen opettelin(oikeastaan opettelen vieläkin) kyykkäämään kunnolla, mikä tarkoitti liikkuvuusharjoittelua ja sarjapainokeskeisestä ajattelusta luopumista. Lämmittelynä tehtävä tempausvala tuntui erittäin hyvältä harjoitukselta.

Nykyään kyykkytekniikka(etu, sekä taka) on sellaisessa mallissa, että niillä voi sanoa treenaavansa reisiä. Silti saa olla jatkuvasti tarkkana, ettei rasitus mene perseelle. Erittäin oleellista on, että montusta lähtö tapahtuu "pää edellä". Etukyykkyssäkin on helppo käyttää hanuria juuri liikkeen kriittisimmässä kohdassa. Painot ovat yleensä satasen tuntumassa, päivästä riippuen. Pääosa kaikesta jalkatreenivolyymista tulee kuitenkin laitteista, tai yhden jalan kyykyistä.

klli
15.02.2010, 10:44
Edelleenkin ilmeisesti aika vähän käytettyä liike muuten kyykätä kuollutta painoa pinnoista/ketjuista, eli dead squat = kuollut kyykky, tai chain suspended squat. Siinä ei pääse käyttämään alalaskun elastista energiaa. Myös syvyys on tarkalleen määritelty. Pavel Tsatsouline sanoo: "The dead squat is the ultimate in muscle tension". Liikkeessä on helppo tehdä negatiivinen osuus todella hitaasti jos haluaa.

Ed Coan otti mielestäni ihan merkistä kyykkyjä reenatessa... ajaa aika pitkälti saman asian. Itse myös ottanut toisinaan ykkösiä merkistä. Pinnoilta kyykkäämisessä itselleni muodostuu ongelmaksi pakan kasaan saanti ennen kun lähtee työntään. Merkistä ottaessa ei sitä ongelmaa oo ollu...

Mutta toi kun porukka sanoo et on liikaa painoo jos näyttää jullelta niin faktahan on, että joidenkin ruumiinrakenteella ja välityksillä esim voimanosto kyykky näyttää väkisinkin jullelta (eli sääret pystyssä, taakse istuen ja tanko alhaalla selässä). Sehän se tärkein asia on, että paino pysyy keskijalan/kantapään päällä eikä siirry päkiöille

En myöskään !!!Henk. Koht.!!! ymmärrä miksi tehdä bodykyykkyä erikseen, koska kyllä kyykätessä normistikkin jalat kasvaa (voi katsoo painonnostajia esim 70kg luokasta ja verrata omiin koipiin)... no mutta toi on ikuisuus kysymys enkä oo bodailija joten en ala kinaan :) Varmasti kaikille sopii omanlainen treeni maksimaaliseen lihaskasvatukseen voiman kuin myös koon puolesta.

Teemu S
15.02.2010, 10:57
Eihän se muuta vaatisi kuin venyttelyä ja liikkuvuusharjoittelua

Tai kepin nostamista selästä niskaan ja kropan pitämistä pystyssä. Se vois olla kokeilemisen arvoinen juttu Tuttisoturillekin. Pääsis kyykyn treenamisen sijaan treenaan jalkoja.

Mutta toi kun porukka sanoo et on liikaa painoo jos näyttää jullelta niin faktahan on, että joidenkin ruumiinrakenteella ja välityksillä esim voimanosto kyykky näyttää väkisinkin jullelta (eli sääret pystyssä, taakse istuen ja tanko alhaalla selässä).

Kyykky näyttää siltä, miltä sen antaa näyttää. Tekniikka pysyy aina kasassa, kun paino on oikea. Tekniikka hajoaa siinä kohtaa, kun heikoin lenkki pettää.

E-mies
15.02.2010, 11:05
En myöskään !!!Henk. Koht.!!! ymmärrä miksi tehdä bodykyykkyä erikseen, koska kyllä kyykätessä normistikkin jalat kasvaa (voi katsoo painonnostajia esim 70kg luokasta ja verrata omiin koipiin)... no mutta toi on ikuisuus kysymys enkä oo bodailija joten en ala kinaan :) Varmasti kaikille sopii omanlainen treeni maksimaaliseen lihaskasvatukseen voiman kuin myös koon puolesta.

Hyvä bodykyykky on mielestäni erittäin lähellä PN-kyykkyä. Mutta kaikilla painonnostajillakaan ei ole kehonrakennusmielessä hyvät jalat, vaan ainoastaan niillä, joilla välitykset ovat kyykylle ihanteelliset.

klli
15.02.2010, 11:41
Kyykky näyttää siltä, miltä sen antaa näyttää. Tekniikka pysyy aina kasassa, kun paino on oikea. Tekniikka hajoaa siinä kohtaa, kun heikoin lenkki pettää.

Ei oo olemassa OIKEAA kyykky asentoa ulkonäöllisesti (ihan sama asia vedossa missä korostuu ongelmat kun kaikki luulee että veto on tietyn näköinen). Kukin on siinä asennossa missä välitysten puolesta painopiste asettuu oikeaan pisteeseen näyttää se kauheelta tai ei. Jos asento hajoo kesken noston se on sit eriasia. Mutta itse nosto asento voi olla minkä näkönen hyvänsä välityksistä riippuen

jarijari
15.02.2010, 11:47
Tässä yhden kehonrakentajan/valmentajan (Scott Abelin) opetusvideo ja asiavideo kehonrakennus- ja voimanostokyykkyyn.

Mitä eroa on voimanosto ja kehonrakennuskyykyllä?: http://www.youtube.com/user/scottabelcoaching#p/c/2E0067A2FCC90DBC/4/f6cHvx0IVHI
Opetusvideo kehonrakennuskyykkyyn: http://www.youtube.com/user/scottabelcoaching#p/c/953907A34176065F/15/SrFtWFvJ7VI

Scott Abel: "...you show me someone who squats double or more of their bodyweight for reps under five, and I will show you someone with big hips and a big ass."

Aslak
15.02.2010, 12:10
Hyvä bodykyykky on mielestäni erittäin lähellä PN-kyykkyä. Mutta kaikilla painonnostajillakaan ei ole kehonrakennusmielessä hyvät jalat, vaan ainoastaan niillä, joilla välitykset ovat kyykylle ihanteelliset.

Tästä olen samaa mieltä. Unohdin nuo voimanosto-tyylisen pyllistelyt taakse ja aloin hakemaan hieman toisenlaista kyykkyasentoa. Nykyään kyykkään siis kapealla asennolla, kantapäät hartioiden levyisellä asennolla - ehkä jopa hieman kapeammallakin. Polvet reippaasti ulospäin niin pääsee hyvin istumaan siihen "väliin" ja pohjaan, eikä polvet ole tähän päivään mennessä asiasta valittaneet. Mielestäni tällainen asento auttaa myös selkää pysymään pystymmässä, jolloin rasitus pysyy enemmän reisillä eikä karkaa esimerkiksi selälle.

Lämppäreiksi ihan ensimmäisenä haen tuota syvyyttä ja asentoa tangon kanssa/ilman tankoa. Toki tuo asennon löytäminen vaati hieman viitseliäisyyttä venytellä, mutta tuloksiin olen kyllä tyytyväinen. Etureidet JA perse ovat kasvaneet. Etureidet pääasiassa. Toki voi johtua välityksistä, mutta laitan enemmän tuon painonnosto-tyylisen kyykkyasennon (eli kapealla ja ihan pohjaan) piikkiin tuon etureisien kehitykseni.

Aivan. Olen hieman Captain Obvious, mutta siksipä mielestäni onkin tärkeää opetella kyykkäämään sen heikoimman lenkin pohjalta.

Jackman
15.02.2010, 15:57
Kysymys:
Kannattaako jättää kyykyt hieman vajaiksi (eli ei siis ihan pohjiin asti, vaan esim vähän alle 90 asteeseen) jos haluaa sen kyykyn tuntumaan paremmin etureisiin?
Itsellä ainakin pohjista kyykättyä perse ottaa eniten osumaa ja se on valmiiksi jo ihan jäätävän kokoinen =D reidet ei ...

Hulkki
15.02.2010, 16:35
kyllä kyykätessä normistikkin jalat kasvaa (voi katsoo painonnostajia esim 70kg luokasta ja verrata omiin koipiin)... Fail. Tätä samaa näennäisesti tehokasta argumenttia käyttää jengi vuodesta toiseen netissä, vaikka se on täysin virheellinen. Tottakai kun Pentti Perustreenaria ja olympialaisissa kisaavaa painonnostajaa verrataan keskenään, on painonnostajalla isommat jalat (ja todennäköisesti muutkin lihakset). Samaa "logiikkaa" nettisankarit käyttävät kun toitottavat että TV:ssä näkyvillä MM-tason telinevoimistelijoilla on tosi kovan näköiset olkapäät ja hanskat --> vedetään johtopäätös, että telinevoimistelu kasvattaa olkapäitä ja käsiä paremmin kuin Pentti Perustreenarin harrastama normaali kehonrakennusharjoittelu, koska Pentillä ei ole yhtä komeat hanskat kuin näillä TV:n telinevoimistelijoilla.

Olen selittänyt tämän jo pari kertaa aiemmin, mutta selitän uudelleen:

Tällainen perussalitreenajan vertaaminen MM-/olympiatason painonnostajiin tai telinevoimistelijoihin on aivan idioottimaista puuhaa jos tarkoituksena on perustella jonkin lajin treenimetodien toimivuutta/paremmuutta lihasmassan kasvatuksessa. Pentti Perustreenaajaa ei voida mainita samassa lauseessakaan MM-/olympiatason urheilijoiden kanssa jos puhutaan genetiikasta, treenihistoriasta, treenimääristä, lääkityksestä, ynnä monesta muusta kehitykseen vaikuttavasta tekijästä.

Jos halutaan tehdä kunnollinen vertailu painonnosto-, telinevoimistelu- ja kehonrakennusharjoittelun välillä ko. lajien huippukilpailijoita katsomalla, laitetaan niiden olympiatason painonnostajien ja telinevoimistelijoiden viereen Mr Olympiassa kärkikymppiin sijoittunut kisaaja. Ja koska joku näsäviisastelija nyt kuitenkin rupeaa itkemään testeistä, niin vaihdetaan Mr Olympia -kisaajan tilalle IFBB:n kehonrakennuksen MM-kisojen (testikisat) vastaavan painoluokan finalisti tai mitalisti. Siinä sitten nähdään, minkä lajin "harrastajalla" on isoimmat etureidet tai kädet. Ja jos joka lajista otetaan esim. 10 kärkiukkoa vertailuun, on vain yksi laji jossa JOKAISELLA ukolla on huomattavan suuret lihakset vähän joka paikassa.

Jatkis
15.02.2010, 16:49
Kysymys:
Kannattaako jättää kyykyt hieman vajaiksi (eli ei siis ihan pohjiin asti, vaan esim vähän alle 90 asteeseen) jos haluaa sen kyykyn tuntumaan paremmin etureisiin?
Itsellä ainakin pohjista kyykättyä perse ottaa eniten osumaa ja se on valmiiksi jo ihan jäätävän kokoinen =D reidet ei ...

On kaksi tapaa lähteä kyykkyyn.

1. Lähteä työntämään polvia eteenpäin ja istua alas.
2. Lähteä työntämään lantiota taakse ja istua alas.

Ensimmäinen versio on yleensä tutumpi etukyykystä ja toinen versio takakyykystä. Epäilen, että tässä tapauksessa teet pohjakyykyn tuolla jälkimmäisella tavalla, jolloin pakarat tekee suuremman työn ja polvikulma jää suuremmaksi (etureisille vähemmän työtä). Vajaan kyykyn kanssa painopiste muuttuu yleensä huomaamatta verrattuna syväkyykkyyn, koska lantiokulma ei vajaassa kyykyssä niin paljon muutu. Pakarat eivät työskentele tässä sitten luonnollisesti niin paljon kuin syväkyykyssä (käy enemmän etureisiin, verrattuna pakaroihin).

Syväkyykky on todella tehokas reisien ja pakaroiden kehittäjä. Etureisiä harjoitellessa kyykyssä olisi saatava ala-asennossa polvikulma mahdollisimman pieneksi (riski polville) ja samalla pidettyä lantio mahdollisimman pystyssä. Tuo on todella paljon välityksistä ja venyvyydestä kiinni. Edellä mainittujen syiden vuoksi hack-kyykky on niin tehokas etureisiliike jalat alhaalla levyssä pidettynä. Ylävartalo pysyy hyvin pystyssä, mutta polvinivelen kulma on pieni. Tuo maksimoi kuorman etureisille. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän kohdelihas liikkeessä venyy, sen enemmän se siinä tekee myös työtä. Painopisteen merkityksestä voi sitten jatkaa joku toinen. :)

K.A
15.02.2010, 19:02
Ja jos joka lajista otetaan esim. 10 kärkiukkoa vertailuun, on vain yksi laji jossa JOKAISELLA ukolla on huomattavan suuret lihakset vähän joka paikassa.

100 metrin juoksu!?!:rock:

Ps.:D

Rautateemu
15.02.2010, 20:18
Ei toistojen tarvi "ylipuhtaita" olla. Mutta jos pitää sitä muskelia tehdä, niin kyllä se liike kannattanee tehdä sillä muskelilla, jota haluaa kehittää. Ei podari reenaa kyykkyä. Podari reenaa jalkojen lihaksiin suurempaa lihasmassaa.

Aamen. Bodari ei reenaa kyykkyä varten, vaan käyttää kyykkyä kasvataakseen reisiä. Just näin. (siks mulla onkin isot reidet ja pienet kyykkypainot, mä saan ne tuntumaan reisissä... ja pakaroissakin)

klli
15.02.2010, 22:17
Fail. Tätä samaa näennäisesti tehokasta argumenttia käyttää jengi vuodesta toiseen netissä, vaikka se on täysin virheellinen. Tottakai kun Pentti Perustreenaria ja olympialaisissa kisaavaa painonnostajaa verrataan keskenään, on painonnostajalla isommat jalat (ja todennäköisesti muutkin lihakset). Samaa "logiikkaa" nettisankarit käyttävät kun toitottavat että TV:ssä näkyvillä MM-tason telinevoimistelijoilla on tosi kovan näköiset olkapäät ja hanskat --> vedetään johtopäätös, että telinevoimistelu kasvattaa olkapäitä ja käsiä paremmin kuin Pentti Perustreenarin harrastama normaali kehonrakennusharjoittelu, koska Pentillä ei ole yhtä komeat hanskat kuin näillä TV:n telinevoimistelijoilla.

Olen selittänyt tämän jo pari kertaa aiemmin, mutta selitän uudelleen:

Tällainen perussalitreenajan vertaaminen MM-/olympiatason painonnostajiin tai telinevoimistelijoihin on aivan idioottimaista puuhaa jos tarkoituksena on perustella jonkin lajin treenimetodien toimivuutta/paremmuutta lihasmassan kasvatuksessa. Pentti Perustreenaajaa ei voida mainita samassa lauseessakaan MM-/olympiatason urheilijoiden kanssa jos puhutaan genetiikasta, treenihistoriasta, treenimääristä, lääkityksestä, ynnä monesta muusta kehitykseen vaikuttavasta tekijästä.

Jos halutaan tehdä kunnollinen vertailu painonnosto-, telinevoimistelu- ja kehonrakennusharjoittelun välillä ko. lajien huippukilpailijoita katsomalla, laitetaan niiden olympiatason painonnostajien ja telinevoimistelijoiden viereen Mr Olympiassa kärkikymppiin sijoittunut kisaaja. Ja koska joku näsäviisastelija nyt kuitenkin rupeaa itkemään testeistä, niin vaihdetaan Mr Olympia -kisaajan tilalle IFBB:n kehonrakennuksen MM-kisojen (testikisat) vastaavan painoluokan finalisti tai mitalisti. Siinä sitten nähdään, minkä lajin "harrastajalla" on isoimmat etureidet tai kädet. Ja jos joka lajista otetaan esim. 10 kärkiukkoa vertailuun, on vain yksi laji jossa JOKAISELLA ukolla on huomattavan suuret lihakset vähän joka paikassa.

Tarkotuksena ei ollut sanoa, että kehonrakennus menetelmillä kasvaa pienemmät jalat. Vaan lähinnä sitä että se onko kyykky ns. bodykyykky vai hb kyykky ei o väkisin olennaisin asia jalkoi treenatessa (viitaten kun e-mies puhui bodykyykystä). Mutta enpäs jaksa kinata.. ymmärrän pointtisi mutta otit nyt omasta mielestäni liian kärjistetysti lauseeni... ei siis ollut ideana, että pelkkä kyykky kasvattaa isoimmat reidet vaan bodykyykyn ja niskakyykyn erot reisien kasvatuksessa...

Hulkki
15.02.2010, 22:58
ei siis ollut ideana, että pelkkä kyykky kasvattaa isoimmat reidet vaan bodykyykyn ja niskakyykyn erot reisien kasvatuksessa...Toki jos pohjaan asti pääsee kroppa pystyssä on HB-kyykky monessa mielessä "bodykyykky", mutta jos välitykset eivät oikein syvää pystykyykkyä mahdollista, tarkoittaa bodykyykky yleensä reilusti vajaata etureisillä puristettavaa suoritusta.

Pöösä
17.02.2010, 15:54
Tässä yhden kehonrakentajan/valmentajan (Scott Abelin) opetusvideo ja asiavideo kehonrakennus- ja voimanostokyykkyyn.

Mitä eroa on voimanosto ja kehonrakennuskyykyllä?: http://www.youtube.com/user/scottabelcoaching#p/c/2E0067A2FCC90DBC/4/f6cHvx0IVHI
Opetusvideo kehonrakennuskyykkyyn: http://www.youtube.com/user/scottabelcoaching#p/c/953907A34176065F/15/SrFtWFvJ7VI
Aivan offtopikkia mutta mun on vaikea ottaa tosissaan kaveria joka on pukeutunu legginsseihin ja pitkään paitaan samalla tavalla kun tyttölöt joka paikassa.

En tarkoita, että mies ei tietäisi mistä puhuu.

Hulkki
17.02.2010, 18:56
Aivan offtopikkia mutta mun on vaikea ottaa tosissaan kaveria joka on pukeutunu legginsseihin ja pitkään paitaan samalla tavalla kun tyttölöt joka paikassa.Hei, se on kanadalainen... :D

Tosiaan aika häiritsevä/koominen asukokonaisuus nuo pitkät trikoot ja lätkäpaita isohkolla ukolla, mutta eiköhän tuo kuitenkin jotain bodauksesta tiedä.

http://www.scottandrewbird.com/sttbimages/posts/090407_scottabel.jpg

klli
18.02.2010, 10:47
Kyseisen miehen 5day MET training on täynnä vastaavia asukokonaisuuksia... hieman tukalammissa asennoissa tosin .. :| Muuten dvd:t ihan mielenkiintosia :)

E-mies
19.02.2010, 12:48
Tosiaan aika häiritsevä/koominen asukokonaisuus nuo pitkät trikoot ja lätkäpaita isohkolla ukolla, mutta eiköhän tuo kuitenkin jotain bodauksesta tiedä.

En pystynyt enää pidättelemään:

Onhan se halpa ja onhan se lämmin, mutta... (http://www.youtube.com/watch?v=LcDoAAtbFYk&feature=fvsr)

klli
19.02.2010, 12:55
Takas aiheeseen... Mark Rippetoe: The Squat, or How I Learned to Stop Leg-Pressing and
Use My Ass: http://startingstrength.com/articles/squat_rippetoe.pdf

Pöösä
19.02.2010, 16:45
En pystynyt enää pidättelemään:

Onhan se halpa ja onhan se lämmin, mutta... (http://www.youtube.com/watch?v=LcDoAAtbFYk&feature=fvsr)
Ihmettelen, että miten tolla vuosikymmenellä on voitu tehdä lapsia?

Rautateemu
31.03.2010, 02:57
pomppukyykky 300x6

http://www.youtube.com/watch?v=cvkZuG-CFjI&feature=related

Force
31.03.2010, 11:40
pomppukyykky 300x6

http://www.youtube.com/watch?v=cvkZuG-CFjI&feature=related

Tuo on ihan käsittämätöntä, 19-vuotias tyyppi!

Ykkönen 350kg
http://www.youtube.com/watch?v=3xFm9q1HBKY&feature=related

Pode
31.03.2010, 12:29
Kuinkas syvälle porukka yleensä takakyykkää? vaihdoin muutama vuosi tekniikkaa sellaiseksi, että ns. "kisasyvyyden" sijasta aloin kyykkäämään maksimisyvyydestä. Ala-asennossa takareidet ja säären takaosat ovat käytännössä kosketuksissa toisiinsa. Treenipainot putosi heti tekniikkamuutoksen johdosta puoleen mutta kun sain uudella tyylillä hilattua ne vanhoihin lukemiin niin kinttuihin oli tarttunut ihan kiva määrä lisälihaa :)

huonona puolena noissa todella syvissä kyykyissä ainakin minulla se, että reisien ulkosyrjä tuppaa kiristymään ja niitä saa venytellä todella ahkerasti.

Pitäisköhän munkin kokeilla syväkyykkäämistä :cool:.

abcdefg
05.04.2010, 00:38
http://www.youtube.com/watch?v=w6JqV1poY4E
Saan ainakin itse tällä liikkeellä tosi hyvän tuntuman reisiin, älyttömän kova liike.

PattiSmurffi
05.04.2010, 13:16
http://www.youtube.com/watch?v=w6JqV1poY4E
Saan ainakin itse tällä liikkeellä tosi hyvän tuntuman reisiin, älyttömän kova liike.

Näyttää kyllä tosi extremeliikkeeltä!!! En ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään tekevän sitä. Täytyy kyllä kokeilla seuraavassa jalkatreenissä! :thumbs:

Kuinkahan paljon tuossa liikkeeessä tarvii hauisvoimaa??? :confused:

yusuplus
05.04.2010, 13:43
Vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta liikkeeltä. Vois ottaa jonkun kinttutreenin päätteeksi pari rundii tota.

baldrick
05.04.2010, 18:20
Kokeilin tänään ja voin sanoa, että käy kyynärvarsiin -tai taipeisiin niin paljon, että tekeminen ainakin mulla kärsi tosi paljon. 100 kilolla tein 4x5 ja joka kerta oikein harmitti kun kyynärtaipeiden kipu vei voiton. Hyvin käy kyllä etureisiinkiin mutta tuntuma hävisi ekan sarjan jälkeen taivekivun alle.

T-101
05.04.2010, 19:20
Keskivartalon liike tuo IMO enempi on kuin jalkaliike. Molempiin tosin ottaa, mutta niin paljoa painoa on vaikea käyttää, että kinttuihin kunnolla saisi ärsykettä.

Neopreeni kyynärlämmittimet lisäävät huomattavasti suoritusmukavuutta... ei se tosin sittenkään mitään mukavaa ole.

Turisas
05.04.2010, 21:13
Tuossa on käytetty laudanpätkää apuna kohdassa 1.20:
http://www.youtube.com/watch?v=m-BgSyZKDJU&feature=related

edit. Vaihdoin alkuperäisen musiikillisen version, kun löyty kerta.

kipi79
05.04.2010, 21:24
Ite olen tota joskus tehnyt sellaisen paksun (ulkohalkaisija reilu 10 cm) ja suht kovan tangon päälle laitettavan pehmusteen kanssa jolloin liikkeestä tulee siedettävä.

Tuo on tosiaan keskivartaloliike varsinkin jos sen tangon vie alhaalla polvien eteen...

Force
07.04.2010, 18:54
Koklyaev 3*340 (http://www.youtube.com/watch?v=B4hrkWXkwsI)

Tossa on meikän mielestä todella hyvä tekniikka.

cunccu
13.04.2010, 16:39
Täällä kun saa kyykystä keskustella, niin kaippa sitten myös hack-kyykystä (tangolla). Meikällä meinaa mennä akillesjänteet kipeytyä tosta ku tanko hinkkaa niitä, nytki ihan mustelmilla ja nostaessa pistävä kipu siellä. Onko mulla tekniikassa jotain vikaa eli pitäskö tankoo kulettaa vähän kauempana takana, niin ettei se koske ollenkaa pohkeisiin? Vai kannattaako vaan jotain säärisuoria väärinpäin pistää vai onko tuo semmonen asia johon kroppa tottuu ajan kuluessa?

kipi79
13.04.2010, 17:37
Täällä kun saa kyykystä keskustella, niin kaippa sitten myös hack-kyykystä (tangolla). Meikällä meinaa mennä akillesjänteet kipeytyä tosta ku tanko hinkkaa niitä, nytki ihan mustelmilla ja nostaessa pistävä kipu siellä. Onko mulla tekniikassa jotain vikaa eli pitäskö tankoo kulettaa vähän kauempana takana, niin ettei se koske ollenkaa pohkeisiin? Vai kannattaako vaan jotain säärisuoria väärinpäin pistää vai onko tuo semmonen asia johon kroppa tottuu ajan kuluessa?

Laita joku suojus siihen tangon päälle jottei se raavi ihan niin pahasti. Koroke kantapäiden alla muuttaa myös asentoa siten että alaasennossa polvet on edempänä eikä sääret ole niin pystyssä => hinkkaa vähemmän.

Rautateemu
15.09.2010, 23:46
363kg RAW. 20v. painonnostojantteri

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WK7m6I5m6gY?fs=1&amp;hl=fi_FI"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WK7m6I5m6gY?fs=1&amp;hl=fi_FI" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>
Ei niitä varmistajia tarvii, jos on noin kevyttä :D

http://www.youtube.com/watch?v=w1WSulFCHnk Samalta kanavalta 282,5kg @97kg

Tuttisoturi
16.09.2010, 08:47
Tuossa videossa on tyyliä! Täytyy kyllä tietää tuohon suoritukseen lähdetäessä hyvin omat rajansa :)

Rautateemu
09.11.2010, 04:52
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/a5EV3drUpJo?fs=1&amp;hl=fi_FI"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/a5EV3drUpJo?fs=1&amp;hl=fi_FI" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

400x2 RAW - kyykky!!!:rock: Ja ammattilaistelineistäkin peruutellaan, koska on oikeeta voimoo!!!1

e: Ja on syviä kyykkyjä, ei mitään salipyllistyksiä!

JeiS
09.11.2010, 12:53
400x2 RAW - kyykky!!!:rock: Ja ammattilaistelineistäkin peruutellaan, koska on oikeeta voimoo!!!1

e: Ja on syvitä kyykkyjä, ei mitään salipyllistyksiä!

Respect. :rock: Olis vielä tullu varmaan kolmaskin, mutta noilla romuilla ei kesken sarjan päätetä ottaa mitään extratoistoa, uskoisin. :D Tosta kun joskus sais ite puolet kyykättyä joskus, niin olis enemmän ku tyytyväinen..

Rautateemu
07.12.2010, 00:58
300kg x9 rock bottom RAW ja hauska temppu päälle (älkää nyrjäyttäkö niskojanne):

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/R7pebAX-BeQ?fs=1&amp;hl=fi_FI"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/R7pebAX-BeQ?fs=1&amp;hl=fi_FI" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

PERKELE VOIMAA!!!

Rautateemu
08.01.2011, 01:28
yhden käden kyykky:

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/toyTLb5eO_U?fs=1&amp;hl=fi_FI"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/toyTLb5eO_U?fs=1&amp;hl=fi_FI" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

kädetön kyykky:

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TxQkssMpzvE?fs=1&amp;hl=fi_FI"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/TxQkssMpzvE?fs=1&amp;hl=fi_FI" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Kädetön kyykky voitti 110 - kilolla

Rautateemu
04.05.2011, 14:32
"korkealle kyykkääminen" ei kannata.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/when_it_comes_to_squats_easier_doesnt_work

Tosin pyöreällä selällä ja kauheella syvyyspommilla ei sinne syvällekään kannata kyykätä.

Rautateemu
04.05.2011, 15:37
<iframe width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/EsPYPRV4Nh4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

kokeilin just ite, tuntui aika hyvin vaikuttavan jäykän miehen liikkuvuuteen :)

e: Seuraakohan tuo trikoo-aapeli MM-lätkää? Kun on aina tuo Känädän lätkäpaita päällä..

jbuddy
07.05.2011, 18:26
<iframe width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/EsPYPRV4Nh4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

e: Seuraakohan tuo trikoo-aapeli MM-lätkää? Kun on aina tuo Känädän lätkäpaita päällä..

Hyvin toimii, thanks!

Pohjoisvirta
07.05.2011, 22:39

Kiitokset Rautateemu.. !

Rautateemu
12.07.2011, 03:08
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/wUUJcj7Ct5c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

More riil pöwer. Menikö kyykyt tarpeeks syvälle? Ei ammattilasten 1/2-kyykky pyllistyksiä.
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/9Sh5EfcOWXc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Röö ammattilaspyllistys:

<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/ZEij1-b5VHA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe
>

Sitten kauniimpaa kyykkääjää:
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/tH7-JeDEdLU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arska ja Ed Corney bodikyykkää (huomaa kummalla on paremmat välitykset kyykkyyn):
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/A6SJf1TcMks" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Isopyllykyykky:
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/15gH76NtdV8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Täydellinen etukyykky (herran jestas sentään kun voi olla helppoo ja hienon näköistä 200kg:n etukyykky!)
<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/XkK9-mnDAy4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

abcdefg
13.07.2011, 23:31
Arska se vaan kyykkäili paljain jaloin :lol:

Rautateemu
14.07.2011, 10:30
Arska se vaan kyykkäili paljain jaloin :lol:

Arska on selvästi paljasjalkatreenien kannattaja. Ei ollut Arskalla Vibramia, Feelmaxia tai muuta "palajasjalkatossua", vaan ihan oikeesti bare foot treeni :rock:

Tuli hirwee kyykkhimo! Hitto kun olis polvi kunnossa, niin pääsisi kyykkäämään. Odotellessa nälkä kasvaa...

Rautateemu
14.07.2011, 10:59
Tää on ollut jo täällä toisessa ketjussa muistaakseni, mut pakko laittaa tää tänne taas. Hessus Kristos mitäkä voimat! Kaveri alle 94kg:n nostaja, varmaan vähän vajaan 100 kg tässä (ei ainakaan kovin isolta näytä), ja 310x2 ja helpon näköisesti! Jumalauta on kyykkyvoimoo!!!!

<iframe width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/cUHpuMcje84" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Rojo
16.07.2011, 16:12
Terve Rautateemu ja kumppanit!

Punttailen kesäisin korista ja (ja satunnaista parkouria) varten, tavoitteena korkeampi pomppu. Kesäisin tulee kyykkäiltyä enemmänkin kanssa. Enkkasarjat jotain 5 X 5 X 120kg ja ykkönen joku 140-150kg. Reenailen siis perusvoimaa tuolla 5 X 5- systeemillä.

Kysyisinkin että onko kyykky tapauksessani tarpeellista pysäyttää yläasennossa vai voinko kyykätä esim. noita vitosia ikään kuin yhteen soittoon pitäen jännityksen koko ajan reisillä? Näin olen tehnyt ja se minulle tuntuu jotenkin paljon luonnollisemmalta, ei mitään vajaita toistoja kuitenkaan, en vain ikäänkuin "lepää" yläasennossa. Välillä jotain kakkosia tehdessä olen kyllä pysäyttänyt painot hetkeksi yläasennossa.

Eli onko tuolla yläasennon pysäytyksellä jokin funktio treenattessa esmes. pomppua ja räjähtävyyttä vai pidetäänkö se vain sen takia kun bodarit on niin huono kuntoisia, että on pakko vetää välissä happea :D

Kiitän ja kumarran.

Rautateemu
17.07.2011, 11:46
Terve Rautateemu ja kumppanit!

Punttailen kesäisin korista ja (ja satunnaista parkouria) varten, tavoitteena korkeampi pomppu. Kesäisin tulee kyykkäiltyä enemmänkin kanssa. Enkkasarjat jotain 5 X 5 X 120kg ja ykkönen joku 140-150kg. Reenailen siis perusvoimaa tuolla 5 X 5- systeemillä.

Kysyisinkin että onko kyykky tapauksessani tarpeellista pysäyttää yläasennossa vai voinko kyykätä esim. noita vitosia ikään kuin yhteen soittoon pitäen jännityksen koko ajan reisillä? Näin olen tehnyt ja se minulle tuntuu jotenkin paljon luonnollisemmalta, ei mitään vajaita toistoja kuitenkaan, en vain ikäänkuin "lepää" yläasennossa. Välillä jotain kakkosia tehdessä olen kyllä pysäyttänyt painot hetkeksi yläasennossa.

Eli onko tuolla yläasennon pysäytyksellä jokin funktio treenattessa esmes. pomppua ja räjähtävyyttä vai pidetäänkö se vain sen takia kun bodarit on niin huono kuntoisia, että on pakko vetää välissä happea :D

Kiitän ja kumarran.

Jos pomppua hateaan, niin mahdollisimman räjähtävästi, ja voi kyykätä myähemmin lyhempääkiin sarjaa. Mielummin varmaan sellainen ihan pieni tauko, ja keskittyy mahdollisimman räjähtävään lantion käyttöön (isot painot). En tiedä miten pomppulajeissa ja koriksesa treenaataan, mutta täkeintä olis räjähtävä lantion käyttö kun tullaan kyykkyyasennosta ylös loppuojennusvaiheeseen. Varmaan molempia voi käyttää, mutta isommissa raudoissa voi olla hyäväksi ottaa tasapaino ylhäällä.

En tiedä auttaisko tehdä jotain nopeita kyykkyjä pienemmillä raudoilla eri päivänä, ja tai sitten yhdistää plyometrisiä hyppyjä kyykkyyn.

Joskus saattaa olla hyävkis tehdä lyhyempää liikettä, 1/2-kyykkyä ja jopa enemmän pinnalta isolla painolla ja räjähtävästi, jos on aina tehnyt vaan syviä kyykkyjä. Yhden jalan liikkeet, kuten bulgarialainen yhden jalan kyykky, vois olla kanssa kanssa hyväksi (kyykky tai hyppy ponnistaen)
http://www.youtube.com/watch?v=RZlodHgCipk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iLZ5hR5d4a4

Pakkiksella JTO osaisi varmaan paremmin vastata kysymyksiisi:
http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksiae-jto-lle/

Rautateemu
18.07.2011, 10:32
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/_mQsVp5TWnk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Onnistuu ristitaljassakin.

Tämä on tarkoitus tehdä ilmeisesti ennen tätä allaolevaa aiemmin postittamaani lämmittelyä ja likkuvuusvalmistelua kyykkyyn (alaselkä-pakara-takareisi myös liikkuvammaksi)

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/EsPYPRV4Nh4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>