Näytä koko versio sivusta : Dietille ilman punttia ???
Saattaapi olla että lähiviikkoina leikataan AC-nivel ja siitä johtuen lekurin mukaan saa puntit unohtaa ainakin 3kk ajaksi, jotta jotain tekemistä tulisi, ajattelin lähteä polttamaan rasvaa mahdollisimman paljon tuona aikana. Kyseessä siis dietti ilman punttia, mutta tarkoitus tehdä paljon lenkkejä, pyöräilyä, crossaria yms airooppista. Punttia teen toki jaloille jos vain airooppisilta jaksaa/kykenee :)
Kevyet puntit tulevat sitten mukaan kun saa luvan/pystyy alkamaan....
Tarkoitus alottaa suoraan melkoisen matalista kaloreista, hiilareiden ollessa alhaalla (alle 200g). Nostelen sitten hieman kaloreita jos näyttää että paino tippuu liiankin nopeasti (yli 1kg viikossa).
Nyt saa neuvoa niin treenin kuin ruokavalionkin suhteen:
-Millaisia treenejä, lyhyitä vai pitkiä, matala vai korkea syke tms ?
-Kalorit ja makroravinne jakauma ?
Punttitaustaa yli 10 vuotta, painoa nyt hiukan alta 110kg, pituus 187cm
Intervallitreenejä: esim. alkuun 1min "all-out" ja 1min palauttelua, tätä 20min + lämmittelyt ja jäähdyttelyt 10+10min tai 5+5min. Noita korkean sykkeen intervalleja voit tehdä ihan hyvin joko esim. juoksumatolla tai vaikka tekemällä kyykkyhyppyjä/askelkyykkyhyppyjä tmv. mitä ikinä keksitkään. HIIT on ainakin tehokas systeemi, kannattaa googlettaa. Intervallitreenien ei tarvitse olla kovin pitkiä eikä niitä kannata ihan joka päivä tehdä. Välipäivinä voisi tehdä vaikkapa sitten kuntopiirejä niillä liikkeillä mitä pystyy tekemään ja vaikka palauttelevaa aerobista. Ja nythän sä voit koittaa vaikka uusia lajeja... esim. pilatesta. ;) Se on muuten oikeasti tehokasta, vaikka monet miehet sitä karsastaakin. Harmi.
Paljonko sulla aiemmin on ollut dieettikalorit alkuvaiheessa ja paljonko sillon on tullut treeniä?
Ihan yleisesti ottaen olisi hyvä huomata, että mikään muu liikuntamuoto kuin salitreeni ei kyllä käytännössä salitreenillä hommattua lihasmassaa pidä yllä, vaikkakin esim. jollain täysitehoisilla intervalleilla voidaan hieman lihaskatoa vähentää ja tehostaa mm. nutrient partitioningia lihasten hyväksi. Kannattaa siis tosiaan treenata ainakin jalkoja niin hyvin salilla kuin kykenet.
Keväällä tiputin painoa siten että aluksi oli 3200kcal, hiilarit 250. Siitä sitten tiputeltiin n. 5 viikon välein -> 2900kcal -> 2500kcal -> 2200
Jalkoja tosiaan tarkoitus treenata puntilla, vois vaikka jakaa etureidet ja takareidet omalle päivälle tai sitten tehä molemmat samalla kertaa mutta tehä 2 treeniä viikossa -> voimaa 6 toiston sarjoilla ja toinen treeni pitempiä sarjoja.
Mites usein noita intervallitreenejä uskaltais tehä ja miten usein siihen päälle vähän pidempikestoisia matalasykkeisiä treenejä ?`
Jos joku viitsii niin saa vapaasti ehdottaa treeniohjelmaa, siis jalkapuntttia ja siihen airrooppisia yms ????
Lihasta varmasti lähtee mutta lihasmuisti onneksi toimii ja kun punttia pääsee taas tekemään (jos pääsee) niin eiköhän sitä lihaa aika nopeesti tahkota takaisin, jos nyt ylipäätään siltä tuntuu että siihen on mitään tarvetta :)
Kyseessä siis dietti ilman punttia, mutta tarkoitus tehdä paljon lenkkejä, pyöräilyä, crossaria yms. Punttitaustaa yli 10 vuotta, painoa nyt hiukan alta 110kg, pituus 187cm
Jos tavoitteena on polttaa mahdollisimman paljon rasvaa, minä tekisin aamuaerobiset tyhjällä mahalla 4 x viikossa tyyliin 40 minuuttia sykkeet 140.
Jos tavoitteena on polttaa mahdollisimman paljon rasvaa, minä tekisin aamuaerobiset tyhjällä mahalla 4 x viikossa tyyliin 40 minuuttia sykkeet 140.Tutkittu tieto osoittaa aika vahvasti siihen suuntaan, että tyhjän vatsan pitkäkestoista matalasykkeistä aerobista kokonaisvaltaisesti tuloksekkaampi tapa muuttaa kehon koostumusta on tehdä lyhyitä mutta intensiivisiä intervalleja tai muuten vain kovatehoista aerobista. Lisäksi koska vuorokausitasolla keho pitkälti normalisoi energialähteiden käytön kehossa, ei ole kovinkaan perusteltua tehdä aerobista tyhjällä vatsalla.
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=185
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=235
http://www.alanaragon.com/myths-under-the-microscope-the-fat-burning-zone-fasted-cardio.html
http://www.alanaragon.com/myths-under-the-microscope-part-2-false-hopes-for-fasted-cardio.html
http://www.alanaragon.com/myths-under-the-microscope-part-3-discussion-afterthoughts.html
Tutkittu tieto osoittaa aika vahvasti siihen suuntaan, että tyhjän vatsan pitkäkestoista matalasykkeistä aerobista kokonaisvaltaisesti tuloksekkaampi tapa muuttaa kehon koostumusta on tehdä lyhyitä mutta intensiivisiä intervalleja tai muuten vain kovatehoista aerobista. Lisäksi koska vuorokausitasolla keho pitkälti normalisoi energialähteiden käytön kehossa, ei ole kovinkaan perusteltua tehdä aerobista tyhjällä vatsalla.
Myönnän heti alkuun, etten noita linkkejä vielä edes avannut, mutta kysyn silti (uskoisin että näistä on muutkin kiinnostuneita):
-paljonko intervallityyppisiä tai kovia aerobista voi/kannattaa tehdä viikossa?
-kuinka pitkiä intervallitreenien tulisi olla?
-onko väliä, mihin aikaan päivästä intervallit tehdään (aamulla vs. puntin jälkeen jne)?
-jos intervallin tekee aamulla, mitä pitäisi laittaa suuhunsa ennen sitä ja kuinka paljon ennen treeniä?
-jos henkilö X on tehnyt aiemmin dieetillä vaikkapa 5 x 60min aamulenkit ja 5 x 30min puntin jälkeiset aerobiset, niin minkä verran intervalleja (+perusaerobista tarvittaessa) henkilön tulisi tehdä korvatakseen aiemmat / aiheuttaakseen saman kokonaiskulutuksen? Joku hyvin hatara mutu-arvio riittää :) ...tämä varmaan kiinnostaa varsinkin kymmeniä tunteja viikossa aerobista hinkanneita fitness-tyttöjä ;)
Muistan, että Hulkki on kirjoitellut näistä sinne tänne aina jotain, mutta kootaan nyt intervalli-informaatiota samaan paikkaan. Tiedän osaan kysymyksistä itsekin vastauksen, mutta moni muu ei välttämättä tiedä. Joten olen taas leikisti dumb blonde. :D
Hmm. Minkähänlainen määrä tuollaista kovasykkeistä aerobista alkaa heikentää jo vastustuskykyä? Miettii hän, joka on taas kipeänä huhkittuaan ja rehkittyään sykkeet tapissa pari viikkoa... :hmm:
Hmm. Minkähänlainen määrä tuollaista kovasykkeistä aerobista alkaa heikentää jo vastustuskykyä? Miettii hän, joka on taas kipeänä huhkittuaan ja rehkittyään sykkeet tapissa pari viikkoa... :hmm:
Ootko muuten huomannut, että sairastelu liittyisi stressaaviin elämäntilanteisiin? (Oli se sitten positiivista tai negatiivista stressiä esim. työpaikan vaihto, muutto, muut uudet suunnitelmat...).
-paljonko intervallityyppisiä tai kovia aerobista voi/kannattaa tehdä viikossa?Ei tähän ole mitään yksikäsitteistä vastausta. Riippuu tavoitteista ja palautumisesta.
-kuinka pitkiä intervallitreenien tulisi olla?Mielellään melko lyhyitä, esim. itse tein kisadieetillä korkeintaan 5 minuutin intervalleja (toki alle 4-5 minuutin progressiivinen lämmittely ja päälle samanlainen käänteisprogressiivinen jäähdyttely), mutta väänsinkin tehokkaat osuudet sitten aivan täysillä. Eli 10s maksimitehoilla, 20s hölkkää vastaavilla tehoilla. Cha cha cha. Toki myös maltillisemmilla tehoilla tehdyt intervallit toimivat, mutta siinä vaiheessa kun "intervallia" väännetään esim. yli 30 minuuttia putkeen, ei kyseessä kyllä enää varsinaisesti ole korkeatehoinen intervalli vaan jonkinlainen matalasykkeinen viritelmä (LIIT = Low Intensity Interval Training :D).-onko väliä, mihin aikaan päivästä intervallit tehdään (aamulla vs. puntin jälkeen jne)?Typerin aika olisi tehdä nuo puntin yhteydessä, sillä puntti itsessään on intensiivinen liikuntamuoto, joka lisää lämmöntuotantoa, proteiinisynteesiä, ylipäätänsäkin kalorinkulutusta, sekä parantaa nutrient partitioningia lihasten hyväksi. Jos intervalli tehdään salitreenin yhteydessä, on tämä melkein sama kuin tehtäisiin vain tasan yksi kova treeni. Mahdollisimman erillään toisistaan siis intervallit ja salitreenit.-jos intervallin tekee aamulla, mitä pitäisi laittaa suuhunsa ennen sitä ja kuinka paljon ennen treeniä?Hiilaria tietenkin, ja mielellään myös proteiinia. Pelkkä proteiini tai aminohapot eivät nimittäin kortisolitasoja yön jälkeen laske, hiilari taas laskee. Lisäksi intensiivinen liikunta tosiaan parantaa nutrient partitioningia lihasten hyväksi, jolloin ne päivän hiilarit kannattaa syödä juuri näiden intensiivisten treenien ympärillä.
Tarkat määrät ovat sitten monesta tekijästä riippuvia, mutta esim. itse vedin kisadieetillä ennen intervallia noin 20 g nopeaa hiilaria ja saman verran heraa/aminohappoja. Intervallin jälkeen normaali aamiainen saman tien; ei todellakaan mitään odottelua tuossa välissä vaikka moni jostain käsittämättömästä syystä niin tekeekin.-jos henkilö X on tehnyt aiemmin dieetillä vaikkapa 5 x 60min aamulenkit ja 5 x 30min puntin jälkeiset aerobiset, niin minkä verran intervalleja (+perusaerobista tarvittaessa) henkilön tulisi tehdä korvatakseen aiemmat / aiheuttaakseen saman kokonaiskulutuksen? Joku hyvin hatara mutu-arvio riittää :)Aika paha mennä sanomaan. Kokeilemalla selviää. Tuossa on lisäksi se vertailuongelma, että eräänkin vertailututkimuksen mukaan intervalleilla ja intensiivisellä aerobisella painoa putoaa vähemmän, mutta rasvaa palaa enemmän. Eli intensiivinen liikunta polttaa paremmin rasvaa ja säilyttää enemmän lihasta, vaikka matalasykkeisellä pitkäkestoisella liikunnalla paino putoaakin paremmin.Hmm. Minkähänlainen määrä tuollaista kovasykkeistä aerobista alkaa heikentää jo vastustuskykyä? Miettii hän, joka on taas kipeänä huhkittuaan ja rehkittyään sykkeet tapissa pari viikkoa... :hmm:Riippuu edelleenkin todella monesta eri tekijästä. Ei tässä mitään tarkkoja vastauksia ole olemassakaan, vaan ihan maalaisjärkeä peräänkuulutan tässäkin hommassa. Jos aiemmin on tehty vaikka 5 pitkää aerobista viikossa, kannattaa intervallien toimivuuden yms. kartoitus aloittaa yksinkertaisesti siten, että yksi aerobinen korvataan intervallilla ja loput neljä aerobista tehdään ihan normaalisti. Sitten kun tätä on tehty riittävän kauan, voidaan jo tehdä johtopäätöksiä siitä onko mahdollista kenties korvata toinenkin aerobinen intervallilla, tms.
Mun mielestä HIITtien määrä, kesto, tyyppi ym. variaabelit riippuvat paitsi tavoitteista ja palautumisesta, niin ennen kaikkea lähtökohdista. Kannattaa lähteä maltillisesti liikkeelle ja totutella keho tämän tyyppiseen harjoitteluun vähitellen tai vastassa on jos jonkinlaista ongelmaa. Ohjelmien orjallinen noudattaminen on suorastaan hölmöyttä. Tässä lajissa, jos missä on syytä kuunnella kehoa ja muokata treeniä hyvällä omallatunnolla päivän kunnon ja fiiliksen mukaan. Mutta ennen kaikkea, hiljaa hyvä tulee :)
On varmasti miljuuna eri tapaa tehdä HIITtiä. Hulkki näyttää suosivan jotain Tabata (http://www.rosstraining.com/articles/tabataintervals.html) -tyyppistä treeniä, itse teen ehkä eniten sellaisia about 15 minsan juttuja, mutta vaihtelen hyvin paljon treenin koostumusta. Radalla juoksen metrejä, salilla aikaa. Ja vaikka mulla aina jonkinlainen ohjelmarunko on taustalla, niin aikalailla fiiliksellä vetelen. Esim. tänään osana pidempää tyhjennysaeroa (yht. 100 min) HIITtiä 6 minsaa matolla 15-20 sek max ja 40-45 sek palauttelua siten, että yksi intervalli minuutin. Radalla sprintit tavallisimmin 30-60 m ja päälle useamman minuutin palauttelut. Jonkin verran tsekkailen sykkeistä max phasen kestoa (esim. tavoitteena nostaa syke 95% maksimista jne.); aloittelen pidemmillä max jaksoilla ja tapeeraan vähitellen lyhyemmiksi kun syke alkaa pysyä vähemmällä duunilla ylhäällä :D. Mäkisprintit toimivat myös loistavasti ja ovat aloittelevalle ehkä jopa suositeltavampi vaihtoehto kuin tasamaan vedot (juoksuasento yleensä autom. oikein/paree). Aerobisissa laitteissa joudun itse tekemään tässä vaiheessa pidempää max phasea, esim. 60-90 sek + 30-60 sek palautus, jotta saan sykkeen tarpeeksi ylös. Mutta siis kunnostahan nämä kaikki ovat kiinni ja edelleen korostan yksilölähtöisyyttä; tee omaa juttua ja anna kaverin tehdä omaansa ;). Itseluottamusta!
Ja kuten Hulkki mainitsikin, niin mieluummin ei puntin yhteydessä. Itse pidän kiinni 8 tunnin säännöstä eli 8 tuntia kahden harjoituksen välillä minimissään. Ja sapuskapuolella mun mielestä HIITtiä voi ajatella punttitreeninä eli pöperöt sen mukaan. Ja reiret kasvaa :thumbs:
Hardcore
20.10.2007, 20:14
Jos tavoitteena on polttaa mahdollisimman paljon rasvaa, minä tekisin aamuaerobiset tyhjällä mahalla 4 x viikossa tyyliin 40 minuuttia sykkeet 140.
Samaa mieltä
Hulkkihan voisi pian lanseerata sellaisen "Just 5 minutes 3 times a week" - ohjelman. ;) Paitsi että nuo noin lyhyet viritykset tuskin toimivat muille kuin hypeaktiivisen aineenvaihdunnan omistaville yksilöille.
Vai mitä veikkaat Hermis - riittäiskö sulla 5min intervalli rasvanpolttoaerobiseksi? Muistaakseni säkin olet joskus kirjoitellut, että tuo rasvanpoltto ei ole sulla mikään simppelein juttu kun töitä joutuu tekemään niin pirusti...
Mun intervallityyppiset aerobiset on vähän erilaisia. Max ja palautteluajat ovat pidempiä, varsinkin jos tassuttelen sauvojen kanssa. Sauvakävellessä syke pysyy normaalisti siellä 150 korvilla ja 45 minuutin aikana tulee 6-8 sykkeennostoa (juoksu/mäki kovalla tempolla), joissa se nousee 180 kieppeille. Pyöräillessä sama homma, paitsi että kesto on 20min ja nostoja tulee 4-5.
edit: Kata, hyvä pointti tuosta stressistä. Ei se stressi ainakaan tiedostettua ole. Ehkä pitää kiinnittää taas enemmän huomiota rentoutumiseen ja itselleen ajan ottamiseen. Nyt kun tuosta sanoit, niin aloin vähän miettimään... ei mikään mahdoton ajatus. Mä taidan stressata aika helposti oikeastaan ihan mistä tahansa, vaikka en sitä helposti myönnä.
Vai mitä veikkaat Hermis - riittäiskö sulla 5min intervalli rasvanpolttoaerobiseksi? Muistaakseni säkin olet joskus kirjoitellut, että tuo rasvanpoltto ei ole sulla mikään simppelein juttu kun töitä joutuu tekemään niin pirusti...
Heh joo, tässä tilanteessa kun intensiivistä aerobista harjoittelua on nyt jatkuvalla syötöllä jo vuosia takana, niin 3 x 5 min intervallit olisivat käytännössä mulle lepoa :D. Mutta jos nyt löisi stopin kaikelle aerobiselle harjoittelut ja keskittyisi peruspunttiin intensiivisten PHA -treenien sijaan esim 3-6 kktta, niin kyllähän tuollakin systeemillä varmasti jotain saisi aikaiseksi. Ainakin siitä voisi lähteä vähitellen kasvattamaan intervallien määrää ja intensiteettiä. Tosin jo aikaa sitten olen todennut, että mun rasvavarastoihin puree ensisijaisesti ravintodieetti, jossa siinäkin saa vetää kalorit perusaineenvaihdunnan tasolle, jos jonkinlaista tulosta kohtuullisessa ajassa haluaa (-250 g/vko). Mutta itsepähän olen soppani keittänyt ja kroppani tuhonnut :( . Lääkkeet ovat kyllä tiedossa, mutta niiden käyttöönotto vaatii vielä hiukan lisää asennetta. Muutosta kokonaisuuteen on kuitenkin tulossa alustavien suunnitelmien mukaan viikon päästä kun PYRIN vähentämään treeniä radikaalisti (?) ja nostamaan ravintokaloreita. Talven testissä undulating periodization, here I come! Ehkäpä ensi keväänä 3 x 5 min HIIT tuottaa tulosta mullakin :rolleyes:
Rautateemu
21.10.2007, 10:41
Heh joo, tässä tilanteessa kun intensiivistä aerobista harjoittelua on nyt jatkuvalla syötöllä jo vuosia takana, niin 3 x 5 min intervallit olisivat käytännössä mulle lepoa :D. Mutta jos nyt löisi stopin kaikelle aerobiselle harjoittelut ja keskittyisi peruspunttiin intensiivisten PHA -treenien sijaan esim 3-6 kktta, niin kyllähän tuollakin systeemillä varmasti jotain saisi aikaiseksi. Ainakin siitä voisi lähteä vähitellen kasvattamaan intervallien määrää ja intensiteettiä. Tosin jo aikaa sitten olen todennut, että mun rasvavarastoihin puree ensisijaisesti ravintodieetti, jossa siinäkin saa vetää kalorit perusaineenvaihdunnan tasolle, jos jonkinlaista tulosta kohtuullisessa ajassa haluaa (-250 g/vko). Mutta itsepähän olen soppani keittänyt ja kroppani tuhonnut :( . Lääkkeet ovat kyllä tiedossa, mutta niiden käyttöönotto vaatii vielä hiukan lisää asennetta. Muutosta kokonaisuuteen on kuitenkin tulossa alustavien suunnitelmien mukaan viikon päästä kun PYRIN vähentämään treeniä radikaalisti (?) ja nostamaan ravintokaloreita. Talven testissä undulating periodization, here I come! Ehkäpä ensi keväänä 3 x 5 min HIIT tuottaa tulosta mullakin :rolleyes:
Intervallitreenit vaativat jonkin verran voimaa, nopeutta, räjähtävyyttä (erittäin lyhyet anaerobiset intervallit), anaerobista kapasiteettia ja hapenottokykyäkin (keski lyhyet tai keskipitkät intevallit, eli yli 30 s. mutta alle 3 minsaa). 3x5 minsan intervalli, siis jos 5 minuuttia on työteho on rasvanpoltollisesti hiukan liian pitkäkestoinen intervallityö, tai sitten intervallienmäärä on liian pieni (jos aikoo juosta maratonin, voi tietty juosta 8x1000m 3 minsan kilometrivauhdilla:D).
Itervalleja voi tehdä siis hyvin erilaisia, mutta puhtaasti rasvanpoltollista treeniä jos mielii, niin teho pitäisi olla korkea ja itse työsuoritusaika lyhyt. Silloin on kyse puhtaasti anaerobisesta rankasta/rankahkosta treenistä, mikä polttaa paljon kaloreita, ja pitää aineenvaihduntaa vilkkaana pitkään myös suorotuksen jälkeen. Mikäli anaerobista kapasiteettia löytyy, mutta kestävyyttä ei, kannattaa tehdä lyhyitä intensiiviä esim. 15-30s. intervalleja, ja pitää kunnon palautukse, jopa täysin passiiviset palautukset. Palautukset mielellään väh. 2 kertaa suoritusaika, jotta saa sitten itse työsuorituksesta taas tehot irti. Kestävyystyyppisellä pohjalla taas on vaikea saada riittävästi tehoja irti (tosin tehojakin voi harjoiteella tekemällä lyhyitä sarjoja salilla, juoksu, uinti, pyöräilysprinttejä tms.). Jos sitten löytyy nopeutta, anaerobista kondista ja kestävyyttäkin jonkin verran, saa sitten vähän pidemmistä ja tehokkaista vedoista täysin infernaalisen kulutuksen aikaan. Kokeilkaapa juosta 80-85% tehoilla 6-8x400m. jos kondista löytyy. Veikkaan että on aika hyvät jälkihiet:D.
3x5 minsan intervalli, siis jos 5 minuuttia on työteho on rasvanpoltollisesti hiukan liian pitkäkestoinen intervallityö, tai sitten intervallienmäärä on liian pieni (jos aikoo juosta maratonin, voi tietty juosta 8x1000m 3 minsan kilometrivauhdilla:D).
:lol:
Teemu dear, viittasin termillä 3x5 min Hulkin aiemmin tässä ketjussa esiin tuomaan 3 kertaa viikossa 5 minuutin intervallisessioon (intervallitreenin kokonaiskesto 5 min/kerta), josta Faidra esitti mulle kysymyksen. En siis tarkoittanut viiden minsan max / korkeaintensiteettistä phasea :). Ja omat tsydeemit tulikin osittain esiteltyä jo aiemmin. Niissä ei ole viiden minuutin max phasea vaan maksimissaankin pysyn puolessatoista minuutissa, min 15 sek.
Rautateemu
21.10.2007, 12:06
:lol:
Teemu dear, viittasin termillä 3x5 min Hulkin aiemmin tässä ketjussa esiin tuomaan 3 kertaa viikossa 5 minuutin intervallisessioon (intervallitreenin kokonaiskesto 5 min/kerta), josta Faidra esitti mulle kysymyksen. En siis tarkoittanut viiden minsan max / korkeaintensiteettistä phasea :). Ja omat tsydeemit tulikin osittain esiteltyä jo aiemmin. Niissä ei ole viiden minuutin max phasea vaan maksimissaankin pysyn puolessatoista minuutissa, min 15 sek.
Aa, juu sori. Hulkkia ei kannata laskea, silllä teki dieetillä intervallit istumapyörällä:lol:. Ei se jumalaut ymmärrä aerobisista ja kunnon intervalleista mitään
e: ..paitsi että suuntaa-antavasti kyllä. Itervallit on hyvää rasvapolttotreeniä, ja useammin kannattaa treenata vaikka punttikain, jos kireäksi haluaa.
Hulkkia ei kannata laskea, silllä teki dieetillä intervallit istumapyörällä:lol:En nyt tiedä mistä tuon jutun oikein revit, sillä tein suurimman osan intervalleista joko crossarilla tai soutulaitteella. Pyörää käytin vain ehkä 1/3 ajasta.
Ja kuten jo mielestäni varsin selvästi kirjoitin, se 5 minuuttia on se intervallitreenin varsinainen intervalliosuus. Sitä ennen 4-5 minuuttia progressiivista lämpöä ja perään käänteisenä tuo lämmittely. Eli yhteensä noissa meni se 12-15 minuuttia, ja ainakin soutulaitteella tehtyjen täysitehoisten intervallien jälkeen meinasi laatta aika usein lentää.
En nyt tiedä mistä tuon jutun oikein revit, sillä tein suurimman osan intervalleista joko crossarilla tai soutulaitteella.
Teitkö esim. crossarilla ihan manuaalisesti intervallin, eli itse veivailit asetuksia edes sun takas vai käytitkö koneen omaa intervalli ohjelmaa?
Teitkö esim. crossarilla ihan manuaalisesti intervallin, eli itse veivailit asetuksia edes sun takas vai käytitkö koneen omaa intervalli ohjelmaa?Useimmiten tein homman manuaalisesti, mutta joskus kun oikein laiskotti tein vain kovalla vastuksella laitteen oman intervalliohjelman.
pitkäkestoinen treeni on leppoisaa ja mukavaa ja sillä hoikistuu varmasti myös tehokkaasti. stressi katoaa, verenpaine laskee ja tulee rauhallinen hyvä mieli. tosin itselläni toimii lähinnä ulkona lenkkeillessä. jonkun krossarin tai juoksumaton käyttäminen on pirun tylsää.
pitkäkestoinen treeni on leppoisaa ja mukavaa ja sillä hoikistuu varmasti myös tehokkaasti. stressi katoaa, verenpaine laskee ja tulee rauhallinen hyvä mieli. tosin itselläni toimii lähinnä ulkona lenkkeillessä. jonkun krossarin tai juoksumaton käyttäminen on pirun tylsää.Tämäkin on pitkälti mielipidekysymys. Esim. meikäläiselle joku tunnin kävelylenkki ulkona on aina ollut tylsyyden huipentuma ja muutenkin turhan tuntuista, mutta esim. tuollainen 12-15 minuutin haastava ja intensiivinen rypistys millä tahansa laitteella tuntuu jo oikealta tekemiseltä eikä miltään hyötyliikunnalta.
Rautateemu
22.10.2007, 16:15
En nyt tiedä mistä tuon jutun oikein revit, sillä tein suurimman osan intervalleista joko crossarilla tai soutulaitteella. Pyörää käytin vain ehkä 1/3 ajasta.
Joo, mut on toi istumapappapyörä kyllä aika noloa:lol:. En kyllä sais sillä sykkeitä ylös, enkä saa edes tollasella normaalilla kuntopyörällä sitä hajoittamatta, täytyy olla esim. spinningpyörä.
Joo, mut on toi istumapappapyörä kyllä aika noloa:lol:. En kyllä sais sillä sykkeitä ylös, enkä saa edes tollasella normaalilla kuntopyörällä sitä hajoittamatta, täytyy olla esim. spinningpyörä.
Jokusia vuosia sitten tein usein treenin päälle istumapappapyörällä airooppista kaverin seuraksi kun hän valmistautui body SM kisoihin (joista tuli muuten kultaa) -kaveri polki 1 tasolla erittäin hitaasti ja sykkeet oli siellä 140 hujakoilla, eli joillekin kait sekin sopii :)
Miten suosittelisitte aloittaan nuo intervalli treenit, kunto kuiteskin melko paska eikö todellakaan kokemusta korkeasykkeisistä airobisista treeneistä?
karma, ne 15s. maksimit voi toimia aika mukavasti. Koitin tänään huvikseen hiukan samanlaista aamukäppäilyn päätteeksi viiden kierroksen ajan:
-20s hyppyjä (5kpl erilaisia vapariin liittyviä hyppyjä, 1 kerrallaan x 10-15) "all-out" eli räjähtäviä, energisiä ponnistuksia
-40s palauttelua kinttuja ravistellen, kävellen ympyrää takapihalla :D
Syke huiteli maksimien lopussa 185-187 tienoilla, mulla maksimisyke on siellä 200 kieppeillä.
Argh, ei pitäis varmaan vielä korkeilla sykkeillä edes liikkua kun flunssa on vähän on/off, mutta perustelin taas itselleni, että ei se voi olla niin paha kun maksimit kestää nin vähän aikaa... :o
Jälkihiki ainakin oli ihan hirveä. :sweat:
Ensi viikolla puukko vihdoin heiluu ja jahka saa luvan alottaa tekeen airooppisia niin sitten vois testailla intervalli treenejä kuntopyörällä/matolla ja jahka kättä saa/voi liikutella enempi niin sitten crossarilla -puntit aika pitkään poissa, saas nähä kuinka nopeesti alkaa muistuttaan keskiverto suunnistajaa :)
Pitäis nyt sovittaa intervalleja ja perinteisiä matalasykkeisiä aamuairooppisia sekä punttijumppaa jaloille viikko ohjelmaan. Arvaisikohan esim. joka toinen päivä ottaa intervalli treeniä ja joka toinen päivä perinteistä aamujumppaa ?
Voithan aluksi tehdä vaikkapa niin, että teet 5 x aerobisen viikossa. 1-2 viikoilla teet sinne aerobisen sekaan kaksi kertaa intervallin: toinen jollain crossarilla tmv. vehkeellä ja toisen esim. tekemällä erilaisia hyppyjä (kyykkyyn-ylös, askelkyykkyhyppy jalan vaihdolla yms), yhden intervallin kesto se 15s+45s. 3-4 viikoilla kolme kertaa intervallit aerobisen sekaan. 5-6 viikoilla nostat jo intervallien pituutta, esim. 30s+30s. Sitten jossain vaiheessa minuutteja lisää ja niin edelleen.
Jotain tuollaista progressiota voisin ehkä itse ajatella käyttäväni (ellen olisi tällainen kaikkimulleheti-ihminen).
Me kun ollaan sun kanssa niin monesti puhuttu näistä meidän hiilaripöhökropista, niin uskallan arvata että sullakaan se fätti ei mahdollisesti pala sillä pelkällä 5min intervallilla lämmittelyineen. :D Eli oliskohan tehokkainta tiputtaa niitä hiilareita alas jo alkuvaiheessa? Jos normaalisti painoa tulee helpommin kuin lähtee jopa maltillisilla kaloreilla (etenkin hh-painotteisella ruokavaliolla), niin ehkä se rajoittaminen/painotus treenipäiviin voisi olla ihan toimiva ratkaisu?
Kuinkahan plajon tuota intervallitreeniä voisi viikkotasolla tehdä? Yksilöllistä tietysti, kokonaistreenimäärä ratkaisee, mutta meinaan, että kyse raskaasta harjoituksesta.. Muutamia treenejä viikossa?
Entäs loikat/vedot- onkohan loikkatreeniä viikossa liikaa, jos päälle punttia 4krt, muuta aerobista 2-4 krt...
Itsellä on välillä varmaankin rasitus kasvanut liian suureksi (aerobista paljon, sitä voisi vähentää, tiedän..), kun olen tehnyt aamuaerobista ja esim. punttitreenín vielä illalla. Ja sama toistunut esim. 4krt/vko. Yksi lepopivä viikossa.
Omalla kohdallani tiedän tästä viisastuneena, että laatu ratkaisee, ei määrä :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.