PDA

Näytä koko versio sivusta : Kalaöljy-keskustelua

Halo
15.10.2007, 13:04
Tuolta "keskustelua Marin blogista"-ketjusta tuli mieleen perustaa tällainen ketju. Monet fitnessmimmit, joiden kanssa olen jutellut, käyttävät päivittäin ehkä sen 2 kalaöljykapselia päivässä, kun nykytiedon valossa tämä ei tuntuisi riittävän alkuunsa. Tässä muutamia artikkeleita aiheeseen perehtymättömille:

Fish oil and fat loss (http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1651364)
Berardi's fish oil rules (http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=813735)
Green Tea, Fish Oil, and LL Cool J (http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1635970)
Hulkin vastaus kalaöljykysymykseen (http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=262)
The Single Best Supplement (http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=06-197-training)

Anyone who wants to put on muscle and lose fat should be on 30-45 grams of fish oil per day. That's just three tablespoons of fish oil. It would be a pain in the ass with capsules though because that's around 45 capsules per day, but it's easy with a straight oil.

Taitaa siis olla selvää, että kalaöljyllä on paljon suotuisia vaikutuksia. Itse otan aamuin illoin 1-2 rkl kalaöljyä, sekä 2-3 kapselia parilla aterialla päivän aikana. Minkä verran muut käyttävät kalaöljyä? Linkittäkää ihmeessä lisää hyviä artikkeleita :)

Hulkki
15.10.2007, 13:24
Meikäläisen kanta kalaöljyn merkityksestä ja hyödyllisyydestä lieneekin tosiaan jo tuon vastauspalstan tekstin myötä selvä, eli mitä enemmän, sitä parempi. Lompakko vain tulee usein rajoittavana tekijänä vastaan, joten säästän ainakin itse suurimmat kalaöljymäärät kisadieetille.

Faidra
15.10.2007, 13:28
Mä otan Fastin Omega-kapseleita 2-3kpl aamulla ja 2-3kpl illalla joka päivä. Välillä tulee otettua päivälläkin esim. lounaan jälkeen (ts. aina kun muistan). Työpaikalla on purkki koneen vieressä ettei unohtuisi, mut eipä noita aina silti näköjään muista. Omega-kapseleiden lisäksi mulla noihin omega-rasvalähteisiin kuuluu mm. pellavansiemenrouhe ja lohi joita tulee säännöllisesti myös syötyä. Pellavansiemenrouhe on ihanaa mehukeiton seassa ja lohi aivan superhyvää parsakaalin tai kaalisalaatin kanssa!

En tosin kyllä osaa sanoa, oonko ainakaan itse huomannut noista sen kummemmin mitään vaikutusta. Syön niitä kun niin monet tutkimustulokset on niiden puolesta. ;)

Hulkki
15.10.2007, 13:35
Omega-kapseleiden lisäksi mulla noihin omega-rasvalähteisiin kuuluu mm. pellavansiemenrouhe ja lohi joita tulee säännöllisesti myös syötyä.Pellavansiemenet (ja niistä tehty öljy / rouhe) eivät sisällä lainkaan EPA/DHA-rasvahappoja, eli näitä elimistön toiminnan kannalta maagisia omegakolmosia. Pellavansiementen omega-3-rasvat ovat ALAa, josta keho voi toki jonkin verran valmistaa EPA:ta/DHA:ta, mutta kaikki omegakolmoset eivät todellakaan ole niitä terveyden ja kehon toiminnan kannalta "maagisia".

Faidra
15.10.2007, 13:40
Pellavansiemenet (ja niistä tehty öljy / rouhe) eivät sisällä lainkaan EPA/DHA-rasvahappoja, eli näitä elimistön toiminnan kannalta maagisia omegakolmosia. Pellavansiementen omega-3-rasvat ovat ALAa, josta keho voi toki jonkin verran valmistaa EPA:ta/DHA:ta, mutta kaikki omegakolmoset eivät todellakaan ole niitä terveyden ja kehon toiminnan kannalta "maagisia".
Minkä vuoksi sitten mm. pellavansiemenöljyä hehkutetaan siellä täällä niin kovasti loistavana omega3-lähteenä? Tai siis... kyllähän sellainen onkin, mutta EPA/DHA siitä puuttuu. Oon aina itse ajatellu että jos nyt saa sen 500mg EPA:ta päivässä niin sen pitäis riittää. Ja rasvat muuten suunnilleen 1:1:1-suhteella. Ymmärtääkseni EPA kuitenkin on se "hankalimmin" saatava noista rasvahapoista.

Eikö siis joka tapauksessa ole hyvä asia saada niitä omega3:sia sinne ruokavalioon tasapainottamaan omega3/omega6-suhdetta, olipa niissä syödyissä omega3:ssa EPA:ta/DHA:ta tai ei? Siinä mielessä ainakin pitäisin kyllä pellavansiemenrouhetta tosi hyvänä lähteenä.

Salipoliisi
15.10.2007, 13:44
Taitaa siis olla selvää, että kalaöljyllä on paljon suotuisia vaikutuksia. Itse otan aamuin illoin 1-2 rkl kalaöljyä, sekä 2-3 kapselia parilla aterialla päivän aikana. Minkä verran muut käyttävät kalaöljyä? Linkittäkää ihmeessä lisää hyviä artikkeleita :)

Oletko ottanut E-vitamiinia ravintolisänä kalaöljyn kanssa? Kalaöljyhän hapettuu elimistössä helposti, joten nautittaessa suuria annoksia kalaöljyä E-vitamiinin saantia pitäisi lisätä, jotta tuolta hapettumiselta vältyttäisiin. Poliquin suosittelee 400 IU:ta E-vitamiinia 15 grammaa kalaäöljyä kohden.
http://www.charlespoliquin.com/members/modules.php?name=News&file=article&sid=214

Hulkki
15.10.2007, 14:02
Minkä vuoksi sitten mm. pellavansiemenöljyä hehkutetaan siellä täällä niin kovasti loistavana omega3-lähteenä?No juuri siksi, että suurin osa ihmisistä ei osaa tehdä eroa tavallisten omega-3-rasvojen ja EPA:n/DHA:n välillä.Eikö siis joka tapauksessa ole hyvä asia saada niitä omega3:sia sinne ruokavalioon tasapainottamaan omega3/omega6-suhdetta, olipa niissä syödyissä omega3:ssa EPA:ta/DHA:ta tai ei? Siinä mielessä ainakin pitäisin kyllä pellavansiemenrouhetta tosi hyvänä lähteenä.Toki toki, käytän itsekin pellavansiemenöljyä ALA-lähteenä päivittäin.

John Ross
15.10.2007, 16:32
Jotenkin tuntuu siltä, että kalaöljystä on tehty tämän päivän käärmeöljy. Varsinkin Poliquinin annostelusuositukset on hyvin kaukana siitä mikä oikeasti on tarpeen. Suurien annostelusuositusten sekaan Flameout-öljymainoksia, hienosti perusteltu. Valitettavasti tässäkin pätee se mitä monen muun valmisteen suhteen; havaitaan tietty vaikutus tietyllä annoksella, väitetään että triplaamalla annos vaikutukset triplaantuvat.

DHA:n pitoisuus elimistössä saturoituu n. 2gramman annoksella. Jos nautitaan EPA/DHA valmistetta, annos jolla saturaatio saavutetaan putoaa 1,2grammaan (Arterburn 2006 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16841856&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)). Suuremmat annokset ovat luultavimmin rahanhukkaa.

Hulkki
15.10.2007, 18:07
DHA:n pitoisuus elimistössä saturoituu n. 2gramman annoksella. Jos nautitaan EPA/DHA valmistetta, annos jolla saturaatio saavutetaan putoaa 1,2grammaan (Arterburn 2006 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16841856&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)). Suuremmat annokset ovat luultavimmin rahanhukkaa.Hmmm, tuo edellyttää siltikin suurempia määriä kuin itse vedän, sillä esim. 8 kalaöljykapselissa on DHA:ta 960 mg. Kymmenellä kapselilla pääsisin siis keskivertoihmisen saturaatiomäärään, mutta tuohon kaiketi vaikuttaa myös ihmisen koko ja fyysinen aktiivisuustaso? Siinä mielessä nimittäin veikkaisin jääväni saturaatiotasosta jopa tuolla kisadieetin 15 kapselillani.

John Ross
15.10.2007, 18:58
Hmmm, tuo edellyttää siltikin suurempia määriä kuin itse vedän, sillä esim. 8 kalaöljykapselissa on DHA:ta 960 mg. Kymmenellä kapselilla pääsisin siis keskivertoihmisen saturaatiomäärään, mutta tuohon kaiketi vaikuttaa myös ihmisen koko ja fyysinen aktiivisuustaso? Siinä mielessä nimittäin veikkaisin jääväni saturaatiotasosta jopa tuolla kisadieetin 15 kapselillani.

Jep, eli ne saannit kannattaa katsoa sen mukaan mitä siinä purkin kyljessä sanotaan DHA/EPA määristä ja ottaa huomioon tuo saturaatioon riittävä annos. En äkkiseltään osaa sanoa miten tuo annosvaatimus nousisi aktiivisuuden mukaan, mutta tuskin hirveän paljon. Veikkaisin, että suurimmalla osalla valmisteista 6-10 kapselia/päivä on jotakuinkin maksimi mitä kannattaa ottaa (riippuen millaista ruokaa muuten syö).

Tony
15.10.2007, 19:38
En syö kalaruokia ollenkaan joten nuita kapseleita tulee vedeltyä. Eivät ole edes kalliita mielestäni jos vertaa moneen muuhun asiaan.

Jasa
16.10.2007, 08:17
Itse otan nuo DHA/EPAt oikeasta kalanmaksaöljystä. Tulee huomattavasti halvemmaksi ja vaivattomammaksi, kun ei tartte napsia kapseleita, vaan ottaa yhden t-lusikan aamulla. Maistuu epämiellyttävälle, mutta kyllä sen sietää. Sitkeää jälkimakuaki voi peittää, kun syö aamupalan ja pesee hampat vasta ton jälkeen.

Timbe
17.10.2007, 16:36
Itse otan nuo DHA/EPAt oikeasta kalanmaksaöljystä. Tulee huomattavasti halvemmaksi ja vaivattomammaksi, kun ei tartte napsia kapseleita.

Sama homma itellä, paljon kivempi kärsiä kerralla kun napostella tabletteja pitkin päivää. Ja makuun tottuu yllättävän nopeesti :)

Hullu inkkari
17.10.2007, 16:51
Käytän kalaöljyä, johon on lisätty rasvaliukoiset vitamiinit.

E-vitamiinin saanti ei huoleta niinkään, kuin D- ja A-vitamiinien.
Deestä olen lukenut, että 50mikrogrammaa olisi enimmäisraja
vuorokautta kohden. Mites sitten A-vitamiinin kanssa.

Juuso
18.10.2007, 12:15
Eikö siis joka tapauksessa ole hyvä asia saada niitä omega3:sia sinne ruokavalioon tasapainottamaan omega3/omega6-suhdetta, olipa niissä syödyissä omega3:ssa EPA:ta/DHA:ta tai ei? Siinä mielessä ainakin pitäisin kyllä pellavansiemenrouhetta tosi hyvänä lähteenä.

Periaatteessa kyllä, riippuu mitä terveyshyötyjä hakee. Mutta kuten Hulkkikin viittasi, joka tapauksessa ALA:n runsas saanti ei ole useinkaan johtanut yhtä suuriin terveyshyötyihin ja suojavaikutuksiin kuin kalaöljyjen nauttiminen. Tuttua juttua, mutta floodataan nyt "uudelle" palstalle: tiettyjen kalojen syönti ja EPA- ja DHA-supplementaatio ovat suojanneet sydän- ja verisuonitaudeilta, minimoineet niihin johtavia riskitekijöitä, kokonaiskuolleisuutta ja veren triglyseridiarvoja ja alentaneet verenpainetta. Lisäksi EPA ja DHA on yhdistetty muun muassa kohentuneeseen immuniteettiin, lasten varhaiskehitykseen, mielenterveyteen ja neurologisten sairauksien ehkäisyyn. Suurin näyttö liittyy tällä hetkellä sairauksien sekundääripreventioon, eli sairauksiin puuttumiseen niiden varhaisvaiheessa.

ALA:n muuntosuhde EPA:ksi ja DHA:ksi on tunnetusti huono, lisäksi ALA:n krooninen nauttiminen ei johda tehokkaaseen plasman ja solujen DHA-pitoisuuden kasvuun.

Kasviöljyillä on todettu olevan positiivinen vaikutus muun muassa seerumin LDL- ja kokonaiskolesteroliin, sokeriaineenvaihduntaan, tiettyihin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin ja antioksidanttistatukseen. Joten vaikka kalaöljyjen terveysvaikutuksia ei välttämättä ainakaan samassa mittakaavassa muista lähteistä saavutettaisi, on kasviöljyillä perusteltu paikka terveyttä edistävässä ruokavaliossa. :)

Faidra
18.10.2007, 12:56
Mitkä määrät noissa EPA:ssa ja DHA:ssa on suositeltavia? Onko joku raja liikasaannille, vai voiko sellaista edes tapahtua? Tästä on niin paljon ristiriistaista tietoa, että itse ainakin olen jo ihan hukassa tietoviidakossa.

muskle
18.10.2007, 14:47
Kalliitahan nuo kalaöljykapselit hieman on, mutta jos toisaalta syö esimerkiksi 3 kertaa viikossa tuoretta kalaa (kirjolohi, muikku, siika), niin eiköhän ne välipäivät kärsi vetää kapseleilla sitten.

Juuso
18.10.2007, 17:56
Mitkä määrät noissa EPA:ssa ja DHA:ssa on suositeltavia? Onko joku raja liikasaannille, vai voiko sellaista edes tapahtua? Tästä on niin paljon ristiriistaista tietoa, että itse ainakin olen jo ihan hukassa tietoviidakossa.

Suojavaikutuksia on saatu aikaan annostuksilla ~ hieman alle grammasta jopa 5-8 grammaan EPA:a + DHA:a / päivä. Useimmiten ilmoitettu yhtenä könttänä. Suurien annoksien haittapuolena on lähinnä vatsaoireet, joita ilmenee useimmiten yli kolmen gramman annostuksilla. Pysyteltäessä 1-3 gramman päiväannoksissa, liikutaan kyllä sekä tehokkaalla että turvallisella saantialueella, vaikkakin kalaöljyjen voidaan sanoa olevan pääsääntöisesti erittäin hyvin siedettyjä. Mihinkään grammamääräiseen mega-annosteluun ei välttämättä löydy perusteita, mutta niitä tyypillisiä muutamien satojen milligrammojen annostuksia kannattanee nostaa.

EPA:n ja DHA:n keskinäisiin suhteisiin en ota kantaa, koska aiheesta on varsin vähän tutkimustietoa. Lisäksi jo tuo suuntaa-antava kokonaismäärä antaa riittävää osviittaa.

Mikäli lukuoikeuksia löytyy, niin alla erinomainen katsaus kalaöljysupplementaatioihin versus ALA:n saanti:

n–3 Fatty acids from fish or fish-oil supplements, but not -linolenic acid, benefit cardiovascular disease outcomes in primary- and secondary-prevention studies: a systematic review, linkki. (http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/1/5?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=1&andorexacttitle=and&andorexacttitleabs=and&fulltext=fish+oil+health&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT)

John Ross
18.10.2007, 19:03

Sinulla nuo saannit on luultavasti ihan kohdillaan, tässä yksi viimeaikaisimmista suosituksista (Gebauer 2006 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16841863&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)).

Dietary recommendations have been made for n-3 fatty acids, including alpha-linolenic acid (ALA), eicosapentaenoic acid (EPA), and docosahexaenoic acid (DHA) to achieve nutrient adequacy and to prevent and treat cardiovascular disease. These recommendations are based on a large body of evidence from epidemiologic and controlled clinical studies. The n-3 fatty acid recommendation to achieve nutritional adequacy, defined as the amount necessary to prevent deficiency symptoms, is 0.6-1.2% of energy for ALA; up to 10% of this can be provided by EPA or DHA. To achieve recommended ALA intakes, food sources including flaxseed and flaxseed oil, walnuts and walnut oil, and canola oil are recommended. The evidence base supports a dietary recommendation of approximately 500 mg/d of EPA and DHA for cardiovascular disease risk reduction. For treatment of existing cardiovascular disease, 1 g/d is recommended. These recommendations have been embraced by many health agencies worldwide. A dietary strategy for achieving the 500-mg/d recommendation is to consume 2 fish meals per week (preferably fatty fish). Foods enriched with EPA and DHA or fish oil supplements are a suitable alternate to achieve recommended intakes and may be necessary to achieve intakes of 1 g/d.

Juuso
19.10.2007, 12:19
Sinulla nuo saannit on luultavasti ihan kohdillaan, tässä yksi viimeaikaisimmista suosituksista (Gebauer 2006 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16841863&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)).

John Rossin linkittämä suositus on tosiaan hyvä reality check. Oman viestini tarkoituksena oli lähinnä avata silmät sille, että kalaöljyt ovat pääsääntöisesti erittäin hyvin siedettyjä ja osassa tutkimuksista supplementaatiot ovat olleet huomattavasti vahvempia kuin vaikkapa tyypillisten privatelabel-kapselivalmisteiden suositeltu päiväannos. Joka tapauksessa on hyvä tiedostaa, että mega-annosteluja ei tue vielä yksikään virallinen ravitsemussuositus. Kasviöljyjä ei sovi vähätellä siitäkään syystä, että niiden merkitys ruokavalion kokonaisrasvojen sydänystävällisyydessä on varsin olennainen. :)

Faidra
19.10.2007, 13:11
Laskin tuossa huvikseen minkä verran noita tulee suunnilleen päivässä: ALA 1800mg, EPA 1100mg, DHA 850mg. Tuon verran sillon, jos lohta syö vähintään kerran viikossa ja joka päivä muistaa ottaa 6kpl FAST omega3-kapseleita. Eipä tuota EPA:a ja DHA:ta muista ruuista kuin lohesta juuri näytä tulevan, ALA:a tulee lähes joka päivä reilu gramma pellavansiemenrouheesta. Jos sen jättää pois, tipahtaa ALA:n saanti ROIMASTI - nimittäin 10g pellavansiemenrouhetta sisältää jo 1170mg ALA:a. En ollutkaan tajunnut, että sitä tulee kuitenkin noinkin paljon (tai siis paljon verrattuna siihen, jos pellavansiemenrouhetta ei käyttäisi ollenkaan). Ei mulla tietääkseni kyllä sydäntauteja ole, mutta eipähän niitä varmaan näillä annostuksilla sitten pääse tulemaankaan. :D

Jos lohta syö viikossa 1-2 kertaa, ei tuosta kyllä saa millään ilveellä riittävästi EPA:a ja DHA:a. Siis jos rajana EPA:lle esim. pidetään 500mg/pv.

Entäs tämä paljon puhuttu omega3/omega6-suhde (http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/290804_01.html) - kuinka tärkeänä pidätte huomion kiinnittämistä siihen?

Mitä mieltä olette näistä viime aikoina markkinoille tulleista omega-rasvoja sisältävistä tuotteista? Esim. margariinit, lasten jogurtit ym? Onko hyöty/haittasuhde kohdallaan - ts. lisätyt hyvät ainesosat vs. teollinen moska+lisäaineet?

muskle
20.10.2007, 09:26
Entäs tämä paljon puhuttu omega3/omega6-suhde (http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/290804_01.html) - kuinka tärkeänä pidätte huomion kiinnittämistä siihen?

Omegasuhteisiin kannattaa kiinnittää huomiota, koska yleensä ravinnosta saadaan aivan liikaa omega6 ja omega3 saanti jää taas aivan liian vähälle. Kolmosia pystyy nostamaan parhaiten kun syö rasvaista kalaa vähintään 3 kertaa viikossa ja muina päivinä kalaöljykapseleita. Sitten kannattaa välttää valmisruokia koska ne sisältävät yleensä aivan sikana omega kuutosta ja transrasvoja. Itse kun kokkailee niin tietää mitä syö. Kylmäpuristetussa oliiviöljyssä on parempi tasapaino omegoitten suhteen ja se sopii myös ruuanlaittoon, vaikka yleisohje on se että neitsytöljyä ei kannattaisi juurikaan kuumentaa. No sitten nuo ns. "funktionaaliset elintarvikkeet", kuten joku omegamargariini, en oikein usko että nämä antavat merkittävää hyötyä kokonaisvaltaiseen ruokaremonttiin verrattuna.

kyösti
31.12.2007, 15:11
Sain joululahjaksi porukoilta Virosta ostettuja kalaöljytabletteja:D

Yksi kapseli sisältää:
kalaöljytiivistettä (etyyliestereinä) 1000mg
josta omega 3-rasvahappoja 620mg
joista eikosapentaeenihappoa (EPA) 310mg
ja dokosaheksaeenihappoa (DHA) 205mg

Eli ilmeisesti mitään ylimääräisiä aineita ei pahemmin ole ja noita voi ihan huoletta vedellä? Montakohan olisi järkevää päivässä ottaa, diettillä ilmeisesti hieman enemmän ja bulkilla vähemmän. Painoa on about 74kg ja pituutta vajaat 180cm. Miespuolinen henkilö siis, ikä 18.:)

Rautateemu
31.12.2007, 17:38
Pellavansiemenet (ja niistä tehty öljy / rouhe) eivät sisällä lainkaan EPA/DHA-rasvahappoja, eli näitä elimistön toiminnan kannalta maagisia omegakolmosia. Pellavansiementen omega-3-rasvat ovat ALAa, josta keho voi toki jonkin verran valmistaa EPA:ta/DHA:ta, mutta kaikki omegakolmoset eivät todellakaan ole niitä terveyden ja kehon toiminnan kannalta "maagisia".

Mä veikkaan ettei se kalaöljykään ole terveyden kannalta mitään "maagista";).

Onko kukaan kokeillut krilliöljyä (äyriäisöljyä)? Jossain puffataan sen puolesta että se olisi paljon tehokkaampaa mitä kalaöljy. Tutkimustuloksista en tosin mitään tiedä. eräs ystäväni väittää että se vei häneltä tulehduksenomaisia nivelkipuja pois. Itse olen tosin näiden "ihmevalmisteiden" hyödyistä aika skeptinen.

veltsu82
31.12.2007, 18:50
Mä veikkaan ettei se kalaöljykään ole terveyden kannalta mitään "maagista";).

Onko kukaan kokeillut krilliöljyä (äyriäisöljyä)? Jossain puffataan sen puolesta että se olisi paljon tehokkaampaa mitä kalaöljy. Tutkimustuloksista en tosin mitään tiedä. eräs ystäväni väittää että se vei häneltä tulehduksenomaisia nivelkipuja pois. Itse olen tosin näiden "ihmevalmisteiden" hyödyistä aika skeptinen.

Kyllähän sen äyriäisöljyn puolesta markkinoidaan ja sanotaan sen olevan puhtainta ja yks tehokkaimmista epa,dha -lähteistä. Myös antioksidanttina moninkertasesti parempaa kuin normi lohiöljy.. Tiedä sitten noista...
Itellä ei omakohtaista kokemusta noista ole, mutta kaveri söi noita muutaman purkin. Eipä se mitään eroa huomannu muihin verrattuna.
Itse aikanaan tilasin hyljeöljyä kapseleina, niissä on DPA-rasvahappoja, mitä noissa kalaöljyissä ei ole. Eroa ei huomannut noissakaan...
Mä luulen, et pitää oikeesti olla kropassa/nivelissä vikaa, ennenku noiden eri-ainesosien vaikutukset/erot huomaa. Ite popsin noita Lysin forteja muutaman päivässä.

Hulkki
31.12.2007, 19:51
Mä veikkaan ettei se kalaöljykään ole terveyden kannalta mitään "maagista";).Voit mutuilla ja veikata aivan mitä haluat, mutta kalaöljyllä (tai oikeastaan sen sisältämällä EPA:lla ja DHA:lla) on ihmiskehossa aika saatanasti ihan tutkittuja terveysvaikutuksia. Tuo termi "maaginen" ei ole meikäläisen keksimä, vaan se tarttui silmään eräässä T-Nationin artikkelissa.

Rautateemu
01.01.2008, 15:44
Voit mutuilla ja veikata aivan mitä haluat, mutta kalaöljyllä (tai oikeastaan sen sisältämällä EPA:lla ja DHA:lla) on ihmiskehossa aika saatanasti ihan tutkittuja terveysvaikutuksia. Tuo termi "maaginen" ei ole meikäläisen keksimä, vaan se tarttui silmään eräässä T-Nationin artikkelissa.

"Maaginen" sana kuulostaa vaan hölynpölyltä;). Juu, tutkittuja terveysvaikutuksia varmasti, kuten monella muullakin terveysravinteella. Kalaöljyllähän on varmasti paljon.

skuge
02.01.2008, 16:15
Ilmeisesti aika huonot dha pitoisuudet noissa fastin kapseleissa jos niitä pitää kouralinen päivässä napsia. Ite otan päivässä yleensä kaksi capselia jolloin noista tulloo 840 mg dha:ta ja epa:aa 1200mg. Lisäksi kalaa koitan syödä parhaani mukaan. Muina rasvanlähteinä toimivat sitten pähkinät, oliiviöljy ja roskaruoka :evil:

Hulkki
02.01.2008, 19:27
Ilmeisesti aika huonot dha pitoisuudet noissa fastin kapseleissa jos niitä pitää kouralinen päivässä napsia.Standardivahvuisia nuo ovat, eli EPA 180 mg / DHA 120 mg per kapseli. Jos tsekkaat melkeinpä minkä tahansa valmistajan kalaöljykapseleita, on ainakin se perusversio tasan tuon vahvuinen. Supervahvat valmisteet ovat toki sitten erikseen.

-JoN-
03.01.2008, 18:22
Standardivahvuisia nuo ovat, eli EPA 180 mg / DHA 120 mg per kapseli. Jos tsekkaat melkeinpä minkä tahansa valmistajan kalaöljykapseleita, on ainakin se perusversio tasan tuon vahvuinen. Supervahvat valmisteet ovat toki sitten erikseen.

Miksi ei käyttäisi esim:
Lysin sitruunan makuista kalaöljyä.
5ml sis: omega3 1355mg, EPA 635mg, DHA 435mg.

Aika hyvät arvot, PALJON halvempaa eikä tuu kalaöljy kapselien röyhtäisyitä koko päivän:thumbs:

Aaaai?
Ps. Paljonko 100kg painavan kaverin kannattaisi tollaista ottaa päivässä, 10ml?

Hulkki
03.01.2008, 22:05
Miksi ei käyttäisi esim:
Lysin sitruunan makuista kalaöljyä.
5ml sis: omega3 1355mg, EPA 635mg, DHA 435mg.En todellakaan rupea vetämään kalaöljyä suoraan öljynä, niin kauhean makuista paskaa tuo yleensä on.eikä tuu kalaöljy kapselien röyhtäisyitä koko päivän:thumbs:Kun niitä kapseleita säilyttää jääkaapissa, ei noita röyhtäisyjä tule koskaan.Ps. Paljonko 100kg painavan kaverin kannattaisi tollaista ottaa päivässä, 10ml?Tuolla on EPA/DHA-tasojen saturaatiomääristä viite: http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=262

Raksa-Pena
03.01.2008, 22:34
En todellakaan rupea vetämään kalaöljyä suoraan öljynä, niin kauhean makuista paskaa tuo yleensä on.Ookko koittanu Vitamar:a? Itse dissaan fisuja, mutta tuo menee sitruunanmakuisena ihan helposti. Jopa mielellään :kuola:

Lisäks 10ml:ssä on aika hyvät omegat.

-JoN-
03.01.2008, 22:51
En todellakaan rupea vetämään kalaöljyä suoraan öljynä, niin kauhean makuista paskaa tuo yleensä on

Et taida olla maistanut SITRUUNAMAKUISTA öljyä?
Nimittäin toi on kyllä paljon paremman makuista kuin esim protsku/öljy drinksu!!
Eli se ei maistu miltään kun juo vettä päälle..
Eli toisin sanoen, öljystä EPAn ja DHAn saa paljon helpommin ja reilusti halvemmin.. :piis:

Hulkki
04.01.2008, 01:41
Eli toisin sanoen, öljystä EPAn ja DHAn saa paljon helpommin ja reilusti halvemmin.. :piis:Kyllä se kapseleiden popsiminen on IMO paljon kätevämpää ja helpompaa, ja olen jo parin vuoden ajan hommannut kalaöljykapselini niin isoissa bulkkisatseissa, että ne tulevat jopa noita öljyjä halvemmaksi.

syntikka
04.01.2008, 17:31
Mistäs näitä kapseleita saisi hommattua isoissa satseissa käypään hintaan ;-) ?

Hulkki
04.01.2008, 18:00
Koska Muscle Marketissa on myynnissä ainakin Fastin oma Omega-3-tuote, ei palstan linjan mukaan ryhdytä tässä keskustelemaan kilpailevista tuotteista tai kaupoista. Siinä mielessä ehkä hieman turha mm. tuo omakin edellinen viestini, mutta liittyi pitkälti siihen, miksi pidän kapseleista enemmän kuin öljystä.

Lurkku
10.02.2008, 21:00
Mie kait se vetelen raakoja kirjolohia naamaan niin että suu napsaa.

NGV
10.02.2008, 21:36
En todellakaan rupea vetämään kalaöljyä suoraan öljynä, niin kauhean makuista paskaa tuo yleensä on.
Itse olen muutamaan otteeseen ottanut kalaöljyä normaalin rypsiöljyn sijasta pari kertaa heraöljy drinkissä. Olihan se vähän pahan makuista, mutta ihan siedettävissä. Ainut mikä tuossa on, että D-vitamiinia tulee ehkä liikaa. Tosin varmaan on kalaöljyjä jossa ei ole D-vitamiinia tai sitte ei.

steissimava
11.02.2008, 13:33
Itse olen muutamaan otteeseen ottanut kalaöljyä normaalin rypsiöljyn sijasta pari kertaa heraöljy drinkissä. Olihan se vähän pahan makuista, mutta ihan siedettävissä. Ainut mikä tuossa on, että D-vitamiinia tulee ehkä liikaa. Tosin varmaan on kalaöljyjä jossa ei ole D-vitamiinia tai sitte ei.

D-vitamiinista on muuten mm. täällä mielenkiintoista juttua (Kohta 13. ):
http://www.t-nation.com/article/performance_training/what_i_learned_in_2007&cr=performanceTraining

Tuohon yhteen lähteeseen ei nyt voi tietty hirveästi perustaa, mutta ihan kiinnostavaa on tosiaan se, että täällä pohjolassa talvella D-vitamiinin saanti on todella alhaista ja ravinnosta vaikea täyttää tarvetta. Eipä siitä ainkaan haittaa ole, jos talvella koittaa hieman buustata omaa D-vitamiinin saantiaan.

Onko kellään muuten jotain tietoa, minkälaisia D-vitamiinipitoisuuksia auringon otosta saa missäkin ajassa ja miten tämä sitten vertautuu ravinnon kautta saataviin määriin.

Ootko Hulkki huomannut eroa esim. olkäpäiden kipuilussa kesän ja talven välillä? (meinaan tuossa voisi D-vitamiinilla olla joku rooli ko. artikkelin pohjalta)

Hulkki
11.02.2008, 18:59
Ootko Hulkki huomannut eroa esim. olkäpäiden kipuilussa kesän ja talven välillä? (meinaan tuossa voisi D-vitamiinilla olla joku rooli ko. artikkelin pohjalta)Tuohon vaikuttaa niin paljon merkittävämmin mm. treeniohjelman sisältämä olkapäärasitus, glukosamiinikuurituksen vaihe (on/off) sekä se, olenko miinus- vai plussakaloreilla, että en kyllä huomaa eroja eri vuodenaikojen välillä tuossa asiassa.

quiz
11.02.2008, 22:58
D-vitamiinia kannattaa ottaa about 25 mikrogrammaa varsinkin nyt suomessa. suositus on 5 ja naurettavan alhainen. suosituksessa on ilmeisesti huomioitu vain D-vitamiinin tarve luuston kannalta. isompi määrä on monella muulla tapaa hyvin terveellinen. sydän- ja verisuonisairaudet kai vähenee ja diebetesriski esimerkiksi. aurinkoa ottamalla saa käsittääkseni todella suuria annoksia, jos koko iho on pidemmän aikaa auringonpaisteessa.

steissimava
12.02.2008, 17:02

No ohoh, on siinä miehellä sisua. Olitko mahdollisesti mukana jossain Suomen Fear Factoryssä? Milloin tulee ruutuun? :)

quiz
18.02.2008, 02:55
Oletko ottanut E-vitamiinia ravintolisänä kalaöljyn kanssa? Kalaöljyhän hapettuu elimistössä helposti, joten nautittaessa suuria annoksia kalaöljyä E-vitamiinin saantia pitäisi lisätä, jotta tuolta hapettumiselta vältyttäisiin. Poliquin suosittelee 400 IU:ta E-vitamiinia 15 grammaa kalaäöljyä kohden.
http://www.charlespoliquin.com/members/modules.php?name=News&file=article&sid=214

minustakin on mielenkiintoista tällainen ruokavalio, jossa syödään järkyttävä määrä polytyydyttymättömiä rasvoja. esimerkiksi hulkin vastauspalstalla ateriat, jotka koostuvat maidosta erotetuista proteiineista(esim. hera), rypsi- ja muista öljyistä ja vielä mausteena keinomakeutusaineista(esim. funlight).

jokainen komponentti tuossa ateriassa on syöpäriskiä lisäävä. :) polytyydyttyneet rasvat, maitotuotteet ja vielä aspartaami.

mietin vaan, kun syövän todennäköisyys on kuitenkin 25% keskivertoihmiselläkin elämän aikana. että meinaatteko syödä koko loppuelämänne tällaisella hyvin epäluonnollisella tavalla? :)

Stash
18.02.2008, 07:52
quiz, mitä ihmettä ovat "polytyydyttyneet rasvat"? Entä missä tutkimuksessa on todettu maitotuotteiden lisäävän syöpäriskiä?

Halo
18.02.2008, 11:58
quiz, mitä ihmettä ovat "polytyydyttyneet rasvat"? Entä missä tutkimuksessa on todettu maitotuotteiden lisäävän syöpäriskiä?

Jos luet tarkkaan, niin quiz sanoi "polytyydyttymättömiä rasvoja", ts. monityydyttymättömät rasvat. ;)

E. quizille kysymys, että mikä sitten sinusta olisi luonnollisempi tapa syödä?

quiz
18.02.2008, 16:07
siis tuossa oli kirjoitusvirhe. polytyydyttymättömät.

itsekin olen miettinyt asiaa, koska ruokavalioni tuskin on ollut kovin luonnollinen. joku ns. paleo-dietti voisi olla aika optimaalinen. taidan kokeilla sellaista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet

monissa tutkimuksissa käsittääkseni. lisäksi maitotuotteet ilmeisesti kiihdyttävät syövän etenemistä ja kasvamista.

http://scholar.google.fi/scholar?q=dairy+cancer&hl=fi&lr=&btnG=Hae

esimerkiksi nuorten miesten yleisin syöpä eli kivessyöpä: juustonsyönti taitaa lisätä riskiä huomattavasti ja muutkin maitotuotteet jonkin verran.

Force
25.02.2008, 11:56
Kumpiko nestemäinen kalaöljy näistä on parempi, eli lähinnä onko tuo A-vitamiini ongelma tässä Öljy1:ssä?

Öljy1:
Päiväannos 2 teelusikkaa (=10 ml) sisältää:
EPA (eikosapentaeenihappo) 1300 mg
DHA (dokosaheksaeenihappo) 1000 mg
E-vitamiini 10 mg
A-vitamiini 800 mikrog
D-vitamiini 5 mikrog

Öljy2:
Päiväannos (5 ml) sisältää
omega-3-rasvahappoja 1355 mg. josta
EPA 635 mg ja DHA 435 mg.

Öljy1 on todella halpa EPA:n lähde 4 grammaa EPAa eurolla. Öljy2 2,42g EPAa eurolla. :)

raVen
25.02.2008, 12:54
Kumpiko nestemäinen kalaöljy näistä on parempi, eli lähinnä onko tuo A-vitamiini ongelma tässä Öljy1:ssä?

Öljy1:
Päiväannos 2 teelusikkaa (=10 ml) sisältää:
EPA (eikosapentaeenihappo) 1300 mg
DHA (dokosaheksaeenihappo) 1000 mg
E-vitamiini 10 mg
A-vitamiini 800 mikrog
D-vitamiini 5 mikrog

Öljy2:
Päiväannos (5 ml) sisältää
omega-3-rasvahappoja 1355 mg. josta
EPA 635 mg ja DHA 435 mg.Ehdottomasti Öljy1 korkeampien rasvahappopitoisuuksien vuoksi. A-vitamiini ei ole ongelma.

Force
25.02.2008, 13:01
Ehdottomasti Öljy1 korkeampien rasvahappopitoisuuksien vuoksi. A-vitamiini ei ole ongelma.

Ok. Eihän noissa pitoisuuksissa suuria eroja ole;
EPA 130 mg/ml vs. 127 mg/ml. Mutta hinta on Öljy1:n puolella selvästi.

raVen
25.02.2008, 13:09
Ok. Eihän noissa pitoisuuksissa suuria eroja ole;
EPA 130 mg/ml vs. 127 mg/ml. Mutta hinta on Öljy1:n puolella selvästi.Jees, DHA:n osalta eroa on hieman enemmän. Mikä on öljy1:n kolmosten kokonaismäärä? Ajattelin vain, onko ALA:n määrissä eroa noiden vaihtoehtojen välillä?

Force
25.02.2008, 13:19
Jees, DHA:n osalta eroa on hieman enemmän. Mikä on öljy1:n kolmosten kokonaismäärä? Ajattelin vain, onko ALA:n määrissä eroa noiden vaihtoehtojen välillä?

Sitä ei mainita tuoteselosteessa.

diameter
11.03.2008, 21:06
Tuli edellisen kerran kun kalaöljyostoksilla olin ostettua omega 3:n sijasta hetken mielijohteesta (puoli-ilmaiseksi sain) omega 3-6-9-kapseleita, joissa siis koostumus seuraava:

Kalaöljyä (omega 3) 400mg
Purasruohoöljyä (omega 6) 400mg
Pellavansiemenöljyä 400mg

Myöhemmin tutkin hiukan asiaa, ja ilmeisesti noita omega 6 ja 9-happoja saisi aivan riittämiin ellei liikaakin päivän normaalista rasvan saannista, esim. rypsiöljy. Mutta onko mahdollista, että noiden kapseleiden syömisestä on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä, meneekö omega-suhteet tms. entistä huonommaksi?
Jatkossa ajattelin jokatapauksessa kapseleina pelkkää omega 3:sta syödä.

vile
11.03.2008, 23:14
Ite oon kuullu joskus sellasta huhua, että liika kalaöljy ohentais verta ,mutta tosiaan tämä ei ole varmaa tietoa onko kukaan muu tällaisesta kuullut..?Tähän mennessä oon ottanu vaan pari kapselia päivässä mutta pitänee kai nostaa annostusta että saa kaiken hyödyn irti...:D

Sportti
12.03.2008, 08:42
kyllä, kalaöljyllä on verta ohentava vaikutus.. siksi se mm. vähentää veritulpan riskiä ja verisuonten kalkkeutumista.
niin, ja jos on ns. normaali mekanismi veren hyytymisessä, tuskin kalaöljy (tai muutkaan pehmeät öljyt) ohentavat verta liikaa= eli ei ole riskiä suuresta verenvyörystä :)

pekkapoika
12.09.2008, 22:33
http://www.udosoil.fi/ Mitä mieltä tuotteesta? Itse diggaan. Vai onko perus kala&oliiviöljystä saadut jollain lailla tehokkaampaa tavaraa kun tämä?

Hullu inkkari
24.09.2008, 18:20
udon öljy kallis merkkiöljy, onko kova hinta perusteltu?

anca
10.02.2009, 14:07
Pari kysymystä kalaöljystä, jos joku osaisi vastata.

Saako kalaöljyä käyttää jos on verenohennuslääkitys (Klexane piikit)?

Voiko kalaöljy kohottaa maksa-arvoja? Annostus on ollut kuitenkin aivan kohtuullinen, kapseli tai pari päivällä plus noin ruokalusikallinen aamulla.

jakeboi
22.07.2009, 22:45
Onko tosta mitään haittaa jos omega3 valmisteessa ei ole e-vitamiinia ollenkaan. Ostin omega3 purkin ja huomasin ettei siinä ollutkaan e-vitamiinia ollenkaan kuten useissa muissa valmisteissa.

TJR
22.07.2009, 23:05
Onko tosta mitään haittaa jos omega3 valmisteessa ei ole e-vitamiinia ollenkaan. Ostin omega3 purkin ja huomasin ettei siinä ollutkaan e-vitamiinia ollenkaan kuten useissa muissa valmisteissa.
Ilmeisesti menee huonoksi aika helposti.

Asderoidi
18.09.2010, 11:59
Tarviiko noita omega-3 pillereitä popsiessa nyt pelätä liikaa vitamiinien saantia?

Omien pillerien koostumus per pilleri:
kalaöljy 530mg
EPA 165mg
DHA 110mg
DPA 15mg
E -vitamiini 5mg
D3 -vitamiini 2,5 mikrogrammaa

Purkki väittää, että jo kahdesta kapselista tulisi 100% päivän suosituksesta E- ja D3 -vitamiineja. Tällä määrällähän EPA:ta ja DHA:ta ei kuitenkaan saa edes lähelle riittävää määrää. Voiko noita kuitenkin syödä enemmän vai pitäisikö hankkia öljyä, jossa on vähemmän vitamiineja suhtteessa EPA:han ja DHA:han?

Entä onko vitamiinien suositukset liian alhaiset tai lisääkö kalaöljyn syönti myös vitamiinien tarvetta?

kipi79
18.09.2010, 13:08
Päivä auringossa ja iho tuottaa maksimissaan noin 250 mikrogramman annoksen D3 vitamiiniä. E-vitamiini taitaa kuulua aineisiin joka ei aiheuta ylimääräisenä syötynä mitään ongelmia, vaan ylimääräinen tulee ulos.

D - vitamiiniä voi saada liikaa, mutta kyllä sitä ilman pelkoa voi muutamia kymmeniä mikrogrammoja päivässä kiskoa. Joku amerikkalainen "D-vitamiini asiantuntija" jopa kehoitti syömään D-vitamiiniä 2 mikrogrammaa per rasvaton painokilo, mutta itse en ihan tuollaisia määriä kiskoisi. D-vitamiinitasot voi mittauttaa verikokeella, jos epäilee puutosta tai yliannostusta.