PDA

Näytä koko versio sivusta : Venyttelyn hyödyt?

Rekola
19.10.2007, 10:39
Mielenkiintoista tietoa venyttelystä http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Venyttely+ei+v%C3%A4henn%C3%A4+liikunnasta+saatua+ lihaskipua/1135231109346

T1000
19.10.2007, 10:52
Ei kovasta treenistä tulevia kipuja venyttelyllä voikaan vähentää, mutta venyttely auttaa palautumaan treenistä.

Hulkki
19.10.2007, 16:12
Lukemani tiedon perusteella ennen treeniä venyttely ei ensinnäkään alenna loukkaantumisriskiä vaan itse asiassa vähentää suorituskykyä treenin aikana, mutta muina aikoina tehty venyttely auttaa pitämään liikkuvuuden kunnossa ja todellakin alentaa loukkaantumisriskiä.

T1000
19.10.2007, 19:47
Lukemani tiedon perusteella ennen treeniä venyttely ei ensinnäkään alenna loukkaantumisriskiä vaan itse asiassa vähentää suorituskykyä treenin aikana,

Jos venytykset on pitkiä ja yhtämittaisia (eikä lyhyitä ja nykiviä) niin suorituskyky alenee.

Tony
19.10.2007, 22:14
Mä suosin jonkin verran kevyitä venytyksiä lämmittelyn jälkeen/aikana ennen varsinaisia kovia sarjoja. Etenkin kevyt muutaman sekunnin venytys rintalihaksille auttaa nivelongelmien kanssa. Myös selälle saatan tehdä kevyttä venytystä ennen treeniä. Venyttelystä/palautumisen yhteyksistä en tiedä mitään enkä kyllä ole huomannut, että olisi vähentänyt lihaskipua. Uskon kyllä, että venyttelystä on hyötyä vammojen ehkäisyssä.

Hulkki
19.10.2007, 22:17
Mä suosin jonkin verran kevyitä venytyksiä lämmittelyn jälkeen/aikana ennen varsinaisia kovia sarjoja. Etenkin kevyt muutaman sekunnin venytys rintalihaksille auttaa nivelongelmien kanssa. Myös selälle saatan tehdä kevyttä venytystä ennen treeniä.Kyllä tuollainen lyhytkestoinen liikeratojen ääripäiden hakeminen kannattaa ennen treeniä aina tehdä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa ihan muutaman sekunnin venytyksiä lämmittelyn yhteydessä, enkä siis laske tätä varsinaiseksi venyttelyksi.

Tony
19.10.2007, 22:23
Kyllä tuollainen lyhytkestoinen liikeratojen ääripäiden hakeminen kannattaa ennen treeniä aina tehdä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa ihan muutaman sekunnin venytyksiä lämmittelyn yhteydessä, enkä siis laske tätä varsinaiseksi venyttelyksi.

Ok. Näin olen myös hyväksi havainnut. Sellanen 8-12 sekuntia avaan kevyesti lihasta. Tuntuu hyvältä! :thumbs:

Meesucky
03.11.2007, 20:22
Itselläni venyttely vaikuttaa negatiivisesti treenituloksiin. Esim penkkipunnerruksessa kunnon jumi on aina plussaa itselleni kun tanko räjähtää ilmaan rinnalta kun on niin kireenä paikat.

Tony
03.11.2007, 20:52
Itselläni venyttely vaikuttaa negatiivisesti treenituloksiin. Esim penkkipunnerruksessa kunnon jumi on aina plussaa itselleni kun tanko räjähtää ilmaan rinnalta kun on niin kireenä paikat.

Mielenkiintoista kun mulla asia on täysin päinvastoin. Olkanivelevet ja etuolkapäät sekä rintalihakset ovat ihan liian jumissa penkkiä tehdessä ilman avaavia lyhyitä venytyksiä ja punnerrus saattaa jopa sattua. Aloitan penkin aina lämmittelemällä tangolla ja teen liikettä ensin loppuojennuksena eli en laske tankoa rintaan ekassa lämmittelysarjassa. Tämä siitä syystä, että olkapäät on ihan liian jumissa vielä tässä vaiheessa siihen venytykseen joka penkkipunnerruksen alaosassa syntyy. Lämmittelyn jälkeen kun olen lyhyet venytykset rintalihaksille tehnyt niin tuntuu hyvältä ja olen valmis lisäämään painoja.

Pyranha
05.11.2007, 19:05
Samoja fiiliksiä kuin Tonylla, olen jopa pariin otteeseen saanut revittyä toisen rintalihaksen jännettä hieman. Tosin ymmärrän kyllä mitä meesucky tarkoittaa, kyykkäilin taannoin etukyykyn ennätyssarjat keskivartalo niin jumissa ettei kyykky olisi voinut kaatua eteen :D

TheOne
05.11.2007, 22:24
Itse todennut kevyen venyttelyn olevan hyödyksi ennen reenejä, kunhan kohdistaa sen oikein! Esim ennen selkäreeniä keskittyy ennen kaikkea sen selän venyttämiseen ja mieluiten jäljitellen tulevia harjoitusliikkeiden liikeratoja. Itse käytä myös paljon staattisia venytyksiä sekä kepillä että ilman.
Mutta missään nimessä EI nykiviä venytyksiä!! Niistä ei ole hyötyä ja niissä ne vammat (revähdykset ja venähdykset..) tulee. Venytyksen tulee olla aina hallittu ja oikein kohdistettu.

Mutta varsinaisen OIKEAN venyttelyn teen noin 2-3 tunnin päästä reenin loppumisesta.. Itselläni ainakin on selkeästi nopeuttanut palautumista ja vähentänyt treenin jälkeisiä kipuja.