PDA

Näytä koko versio sivusta : Kyykyn korvaaja

Wolverine
25.10.2007, 10:16
Otsikko taisi herättää osalla vahvoja tunteita - miten nyt joku voi jättää kyykyn pois ohjelmastaan??

Eli aloitetaanpa alusta. Punttia on tullut nosteltua tosissaan jo useampi vuosi ja kyykky on ollut aivan alusta asti rakastettu ja minun rakenteelle sopiva liike. Lähivuosina kuitenkin olen huomannut suoranaiset kivut alaselässä kun kyykkään. Nämä selkäkivut tulevat siis käytännössä jo keskilämmittelykiloissa (100 kg jälkeen). "Hyvä" puoli tämän selkäkivun kanssa on se, ettei siihen satu esim. mavessa ja muissa selkää rasittavissa liikkeissä - vain silloin kun niskassa on romua. Niin ja lääkäri neuvoo vain lepoa, joka toimii - mutta kun rupean taas pikkuhiljaa kyykkäämään ja kasvattamaan kyykkypainoja, selkä äityy taas pahaksi.

- Siis, onko kellään teistä ollut vastaavia ongelmia?
- Kannattaisiko käydä kiropraktikolla tai urheiluhierojalla?
- Mitä liikkeitä voisitte suositella jaloille - prässi ja hack käytössä.

T1000
25.10.2007, 10:45
- Mitä liikkeitä voisitte suositella jaloille - prässi ja hack käytössä.

Etukyykky vois sopia selkävaivaiselle paremmin.

Tony
25.10.2007, 13:46
Kyykky ei missään nimessä ole mikään itsearvo sen enempää kuin maastaveto tai penkkikään. Kaikki kolme ovat korvattavissa.

Wolverine
25.10.2007, 13:55
Etukyykky vois sopia selkävaivaiselle paremmin.

Mä en tosiaan ole ikinä kunnolla tehnyt etukyykkyä (ei ole ollut tarvetta kun takakyykky kulki niin hyvin). Mua kiinnostaisikin tietää miten kädet tulee pitää etukyykyssä? Meinaa kun on tullut kokeiltua, niin liike tuntui lähinnä kipuna tangon painuessa olkapäihin eikä reisissä.

Sportti
25.10.2007, 14:07
Mä en tosiaan ole ikinä kunnolla tehnyt etukyykkyä (ei ole ollut tarvetta kun takakyykky kulki niin hyvin). Mua kiinnostaisikin tietää miten kädet tulee pitää etukyykyssä? Meinaa kun on tullut kokeiltua, niin liike tuntui lähinnä kipuna tangon painuessa olkapäihin eikä reisissä.

Samaa olen minäkin miettinyt, varsinkin jos painoa tangossa enemmän...

Faidra
25.10.2007, 14:15
Ainakin tuolta Hulkin blogista (http://www.fast.fi/index.php?mid=514) 29.9.07 entrystä voi kurkata miten Hulkki suoriutuu etukyykystä isojen painojen kanssa.

peksi
25.10.2007, 14:36
Etukyykyssä voi käyttää pehmustetta tangon ympärillä. Itsellä on tuohon oma hyvä viritys mitä käytän kaikissa raskaissa etukyykkysarjoissa. Ainostaa lämmittelyn pelkällä tangolla ja ehkä johonkin 60kg asti teen pelkällä tangolla, mutta siitä raskaammissa painoissa käytän aina pehmustetta. Tällä tavalla ei tarvitse keskittyä muihin sivuseikkoihin vaan voi keskittyä itse pääasiaan eli kyykkäämiseen.

edit. Niin ja kädet itsellä vaan tasapainottaa sitä tankoa tuosta päältä (ristiote?). Koitin sitä toistakin otetta, mutta se ei tuntunut hyvältä niin vaihdoin pois. Siis siinä toisessa otteessa piti taas keskittyä epäolennaisuuksiin kuten ranteiden kipuun ja vastaavaan säätämiseen.

T1000
25.10.2007, 16:54
Mua kiinnostaisikin tietää miten kädet tulee pitää etukyykyssä?

Faarao-ote on aika hyvä kun sillä on tottunut tekemään (Faidran mainostama Hulkin etukyykky). Eli aluksi se on epämukava ote, mutta kannattaa jatkaa sillä otteella niin kyllä se rupee (ehkä) sujumaan.

Ex-Tavis
25.10.2007, 18:51
Mä taas etukyykkään painonnosto-otteella; siis kädet eivät ole siinä ristissä, mutta tangon alle laitetaan vain yksi tai kaksi sormea (vain etu- tai etu- ja keskisormi). Näin ranteet eivät väänny, eivätkä kipeydy. Ristiote on itselleni jossain määrin huteramman tuntuinen, joten tämän otteen oppiminen oli loistojuttu.

Jonna1983
25.10.2007, 19:30
Mä pidän kans tankoa samalla tavalla ristiotteella kui Hulkkikin. Kokeilin tuota Ex-Taviksen otettakin jossain vaiheessa, mut toi ristiote tuntu ainakin itestäni paremmalta. Mulla alko parilla viime kerralla nilkat kipeytymään etukyykyssä, mut viime kerralla keksin laitta pienet 1,25kg:n painot kantapäiden alle ja johan helpotti! Tuntuma reisiinkin parani samalla kerralla :thumbs: Mä teen etukyykyn aina smithissä, mut joku päivä vaihdan sen vielä vapaaseen versioon. Vaihtelu virkistä..:rolleyes:

TheOne
25.10.2007, 22:51
Kuten joku jo aiemmin mainitsikin, niin eiköhän useimmat liikkeet ole korvattavissa...

Itsellä meni vuonna miekka & kilpi oikea polvi ottelussa..
Parani muuten ok, mut ei tykkää kyykystä miesten painoilla! Kerää heti nestettä ja pari seuraavaa päivää joutuukin sit kävelemään tikku-ukkona...

Olen itse sen korvannut hack-kyykyllä ja jalkaprässillä (ainoa huono puoli prässissä on se et menee se ikä terveys sen lataamiseen ja purkamiseen.. :mad:) . Askelkyykky on myös sopinu itselle hyvin..siinä ei nyt tosin samanlaisiin painoihin pääse mut...

Kaikenkaikkiaan en tunne et kyykkäämättömyys olisi jättänyt mua jotenkin kitukasvuiseksi.. ;)

NGV
25.10.2007, 23:05
Ainostaa lämmittelyn pelkällä tangolla ja ehkä johonkin 60kg asti teen pelkällä tangolla, mutta siitä raskaammissa painoissa käytän aina pehmustetta.
Oletko kyykännyt T-paita päällä? Siis itse en tarvitse mitään pehmusteita, se on ihan turhaa pelleilyä. Okei, eihän mulla romua ole kuin vähän päälle 100kg etukyykyissä, mutta collarilla pärjää vallan mainiosti. Ilman pitkä hihaista paitaa en lähtisi faarao-otteella veivaa etukyykkyä, olkapäät ei tykkää hyvää. Mitä enemmän olkapäissä on läskiä ja nestettä, sitä vähemmän kipua tuntuu faarao-otteella tehdessä.:D

peksi
26.10.2007, 06:51
Oletko kyykännyt T-paita päällä? Siis itse en tarvitse mitään pehmusteita, se on ihan turhaa pelleilyä.
T-paita päällä tosiaan olen useimmiten kyykkäillyt. Nyt talven tullessa varmaan useimmin myös paksua vaatetta ja täytyy taas jossain vaiheessa kokeilla miltä tuo etukyykkäily tuntuu vaan college-paita päällä.
Se että sinä et tarvitse pehmustetta ei tarkoita ettei siitä jollekin toisella voisi olla hyötyä, koska kropan rakenne saattaa olla eri ihmisillä hieman erilainen tuonkin asian suhteen. Toiseksi mulle on aika sama olenko jonkun mielestä hc tai jotain jos tuotan itselleni ylimääräistä kipua olkapäihin. Yritän keskittyä siihen oleelliseen eli kyykkäämisenn tuollaisten asioiden sijasta.