PDA

Näytä koko versio sivusta : Fastin patukat hävisivät IL:n 26.10 makuvertailun

Wallace
26.10.2007, 21:35
Eipä ollu kovin imartelevat pisteet 5 ja 4,5/10 ?

Joten kyselenkin tässä palstalaisten mielipiteitä ?

SJH
26.10.2007, 22:09
No sen vähän mitä olen proteiinipatukoita syönyt, niin aika samalta maistuvat kuin kaikki muutkin. Rakenne ym. aika lailla sama. Hinnaltaan tosin ovat ehkä hieman halvempia kuin muut.

Alec
26.10.2007, 22:17
kuka voitti?

hulluhitsari
26.10.2007, 22:25
Tähän ehkä vois heittää vanhan kunnon sanonnan "Maku asiosta ei voi kiistellä" , itse olen ainakin todella tyytyväinen ollut fastin patukoiden makuun. :piis:

peksi
26.10.2007, 22:41
Tässä tuon iltalehden testin tulokset (ja siis myös ne kaikki testissä olleet patukat):
1. Easybody Protein bar strawberry
2. OhYeah! Creamy Vanilla & Caramel
3. Hy-Pro High Protein Bar Strawberry
4. Maximize Protein Bar vanilla
5. Weider 32% Protein-bar
6. Mivitotal bar Protein-Energy
7. Protein Crunch Caramel
8. Opti-Meal Toffee
9. ProFX Caramel
10. ProFX Low-Carb Lemon

Itse taidan edelleen tykätä eniten Hy-Pron hasselpähkinästä. Hy-Pron deluxe on myös hyvä.
ProFX Low-Carb patukat oli mun mielestä loistavia silloin aikanaan kun ne tuli markkinoille. Menin ostamaan niitä laatikollisen dietillä, mutta taisi koko laatikko mennä jossain viikossa kun oli niin hyviä.:p Nyt maistoin joku pari viikkoa sitten tuota samaa patukkaa ja täytyy sanoa että yllätyin todella siitä että koostumusta oli menty muuttamaan. Tai sitten sain jonkun viallisen patukan, mutta tätä teoriaa epäilen.:D Siis se aikaisempi oli ihan hittituote, mut tää nykyinen oli aika kökkö koostumukseltaan ja vielä kaalliimpikin kuin se vanha.

Alec
27.10.2007, 01:45
eikös noissa easybodyissa oo aika vähän rotua?

Miia-Maria
27.10.2007, 08:05
Itse oon tykästynyt noihin Fastin low-carb patukoihin. Uusia makuja en oo vielä maistanut mutta uskon, että hyvvee on! Ehkä sekin vaikuttaa, kun kyseisissä patukoissa on myös ravintoaineet kohdallaan. :) Ja voin myöntää, että myös nämä uudet oh yeah-patukat vievät kyllä myös kielen mennessään, mutta ehkä vähän liian tuhtia patukoita näin pienelle tytsylle. (Nyt joku sanoo, että onko pakko syödä koko patukka kerralla.. Heh. No on! :D)

Illiskuutti
27.10.2007, 09:59
En ihmettele yhtään. Minun mielestäni järkyttävimmät maut vieläpä valittu. EasyBodyt taas maistuvat minullekkin, parhaita toffee, suklaa ja vanilja. On niissä ihan kivasti proteiinia, lukemia en tähän hätään muista, aika lailla 1:1 p/hh. Ja se maku..:piis:

Wallace
27.10.2007, 10:32
Itse en ole Fastin patukoita maistanut, mutta taitaa jäädä maistamattakin.

Muutenkin ne muutamat patukat joita olen maistanut, ovat maistuneet erittäin ETOVILTA.

Ehkä törmään vielä miellyttävään versioon ja nirsoilusta (palkkarikin menee hyvin alas maustamattomana) tämä ei ole kiinni vaan puhtaasti siitä, että otan mielummin proteiinini sellaisista lähteistä joita ei tarvitse "pakko syödä"

Faidra
27.10.2007, 11:03
Vertailussa on kyllä ollut mukana patukoita niin laidasta laitaan, että en sinänsä ihmettele tuloksia. On isoja peruspatukoita (PROFX), on pieniä patukoita (EasyBody), on herkkupatukoita (Oh Yeah), on vähähiilihydraattisia patukoita (PROFX Lo-Carb)...

Mielestäni pitäisi vertailla samoja patukkakategorioita, jotta voitaisiin todella verrata tuotteita keskenään. Esimerkiksi näin:
-pikkupatukoiden (peruspatukasta pieni versio, yleensä 30-50g: proteiinia 100 grammaa kohti yleensä 30-50g, hh ja rasva kohtuulliset) testissä PROFX Mini, EasyBody, Protein Crunch, Maximize Protein Bar jne.
-isojen peruspatukoiden (=pikkupatukoiden ravintoarvot, mutta suurempina versioina eli patukkakoko 75-100g) testissä, PROFX, Hy-Pro, Optimeal Bar jne.
-isojen herkkupatukoiden (=karkkia johon on lisätty proteiinia, näissä on poikkeuksetta paljon sokeria ja rasvaa) testissä Oh Yeah, Hy-Pro Deluxe jne.
-erikoispatukoiden testiä on vähän vaikea järjestää, kun esim. lowcarb-patukoita on niin vähän :(

Vege
27.10.2007, 13:48
Eipä ollu kovin imartelevat pisteet 5 ja 4,5/10 ?

Joten kyselenkin tässä palstalaisten mielipiteitä ?

Tutustuin tuohon "testiin" itsekin ja hiukan herätti kysymyksiä:

1. Miksi "testaajiksi" oli valittu kolme erään kuntosalin työntekijää, jotka itse edustavat/myyvät testivoittajan patukoita?
2. Miksi "testiryhmässä" ei ollut patukoiden suurkuluttajia, punteilla tosissaan treenaavia miehiä?
3. Miksi "testaajia" oli vain kolme?
4. Miksi Prox-sarjasta oli valittu VÄHITEN ostetut maut? (esimerkiksi suosittua 75 grammaista patukkaa ei ollut lainkaan ja Lo-Carbista pähkinä-nougat on suositumpi maku kuin testissä ollut sitruunajuustokakku)
5. Miksi 35 grammaista Profx-patukkaa kutsuttiin karkiksi muka alhaisen proteiinimäärän (30%) takia vaikka samassa artikkelissa asiantuntija (Patrik Borg) kertoi, että 30% proteiinia on sopiva määrä patukkaan. "Testin" kolmoseksi tulleessa Hy-Prossa on samainen 30% mutta ei sitä kutsuttu karkiksi. Hy-prossakin on parempia makuja kuin testissä ollut mansikka.

Nuo testissä menestyneet patukat ovat varmasti ihan hyviä patukoita, mutta kun testataan noinkin suuressa lehdessä, tulisi testit tehdä laadukkaammin. Ja testaajia pitäisi olla vähintään kymmeniä, kolme ei mielestäni riitä. Varsinkin jos niillä kolmella on läheinen asiakassuhde voittajaan.

Jos valitaan jokaiselta juustonvalmistajalta yksi juusto ja sitten kolme maistajaa antaa niistä "painavan" mielipiteen, kuinka suuri mahtaa olla virheen mahdollisuus? Varsinkin jos joltain juustofirmalta otetaan testiin parhaiten myyvä maku ja toiselta vähiten myyvä.

Vege
27.10.2007, 13:57
Itse taidan edelleen tykätä eniten Hy-Pron hasselpähkinästä. Hy-Pron deluxe on myös hyvä.
ProFX Low-Carb patukat oli mun mielestä loistavia silloin aikanaan kun ne tuli markkinoille. Menin ostamaan niitä laatikollisen dietillä, mutta taisi koko laatikko mennä jossain viikossa kun oli niin hyviä.:p Nyt maistoin joku pari viikkoa sitten tuota samaa patukkaa ja täytyy sanoa että yllätyin todella siitä että koostumusta oli menty muuttamaan. Tai sitten sain jonkun viallisen patukan, mutta tätä teoriaa epäilen.:D Siis se aikaisempi oli ihan hittituote, mut tää nykyinen oli aika kökkö koostumukseltaan ja vielä kaalliimpikin kuin se vanha.

Peksi, Lo-Carbit ovat ihan samoja kuin alkujaan. Eikä yhtään vastaavaa reklamaatiota ole tullut vastaan. Koska ihmistyöstä kuitenkin on kyse, voi patukka esim kuivua, jos kääre on jostain kulmasta jäänyt auki. Jos koet pettyneesi tuotteeseen, lähetä virheellinen patukka meille, niin saat uuden + lähetyskulut. Haluamme toki tutkia asian. Hinta on noussut, koska proteiiniraaka-aineiden hinnat ovat nousseet.

Nimppu
27.10.2007, 17:29
Tuo testin voittaja on muuten 35 grammainen ja siinä on 11,5 grammaa protskua, ProFX pikkupatukassa on 11 grammaa. Että tuolla puolella grammalla pääse irti "karkkipatukoiden" kastista...?

Tuo pieni ProFX toffee on mulle nautinnollisten teehetkien herkku :)

Mikä muuten olis noiden ihanteellisin säilytysolosuhde? Ostin keväällä laatikollisen ja kyllä ne loput mitä oli jäljellä vielä alkusyksystä, oli melkosen kovettuneita ja niihin tuli sellainen harmaan valkoinen pinta, vaikka kestoaikaa oli lokakuun alkuun asti. Epäilen, että omalla kohdalla vika oli kyllä enemmän säilytyksessä kuin tuotteessa.

Pitääkin muuten muistaa tilata uusi laatikko.

peksi
27.10.2007, 18:13
Peksi, Lo-Carbit ovat ihan samoja kuin alkujaan. Eikä yhtään vastaavaa reklamaatiota ole tullut vastaan. Koska ihmistyöstä kuitenkin on kyse, voi patukka esim kuivua, jos kääre on jostain kulmasta jäänyt auki. Jos koet pettyneesi tuotteeseen, lähetä virheellinen patukka meille, niin saat uuden + lähetyskulut. Haluamme toki tutkia asian. Hinta on noussut, koska proteiiniraaka-aineiden hinnat ovat nousseet.

Kiitos selvennyksestä. Luulin tosiaan että koostumusta olisi jonkun verran muutettu, mutta tässä on varmaan käynyt juurikin niin että patukka onkin ollut jo vanhentunut. Heh, hyvin tuo tuollaisenakin alas meni eikä mulla enää ole mitään lähetettävää.:D Tuon hinnanousun tosiaan tiesinkin johtuvat tuosta proteiiniraaka-aineen yleisesti hinnan noususta.
Mun mielestäni tosiaan molemmat maut noista Lo-Carb patukoista on ollut tosi hyviä. En ole patukoiden suurukuluttaja joten nykyään tulee aika harvakseltaan niitä syötyä. Aikoinaan ostin laatikollisen missä oli puolet molempia makuja ja tuli korvattua välipaloja ja muutakin ruokailua noilla vähän liikaakin sen ajan kun niitä oli.

Faidra ehdotti makutestiin luokituksia eri patukoille, mutta mun mielestä tuollaisille ei olisi mitään tarvetta. Esim ero noiden "isojen peruspatukoiden" ja "isojen herkkupatukoiden" välillä on aivan marginaalinen. Ja pienet on sitten suurinpiirtein samaa, mutta vaan pienemmässä pakkauskoossa.

kata
27.10.2007, 18:27
Minunkin mielestä patukoita tulisi vertailla niiden koostumuksen mukaan. Itselle tosin protskupatukat maistuu paremmin kuin suklaapatukat, mutta suklaapatukoihin tottuneet valitsvat varmaan herkemmin karkkiversioita. Hyvä kuitenkin, että patukoita löytyy eri makuisia ja eri tarpeisiin. Niin ja jos joku päättää tehdä uuden testin niin mä voin aina uhrautua koemaistajaksi :D

quiz
27.10.2007, 20:52
4. Miksi Prox-sarjasta oli valittu VÄHITEN ostetut maut? (esimerkiksi suosittua 75 grammaista patukkaa ei ollut lainkaan ja Lo-Carbista pähkinä-nougat on suositumpi maku kuin testissä ollut sitruunajuustokakku)

toi sitruunajuustokakku on kyllä selvästi paremman makuinen. pähkinä-nougat on ainakin musta aika vastenmielisen makuinen. OhYeah! patukoista taas Peanut Butter & Strawberry on parempi kuin tuo testissä ollut ja aikasta herkku kyllä.

M.I.N.I
28.10.2007, 13:19
Itseäni huvitti tuo patukkatesti myös suuresti. Iltalehden teettämistä testeistä ei minun mielestäni kannata tehdä mitään suuremman luokan johtopäätöksiä, koska nämä "asiantuntijat" ovat yleensä jotain "pekka-punttaajia" eikä todellakaan mitään asiantuntijoita tai varsinkaan oikeaa kuluttaja ryhmää, niinkuin Vege tuossa aikaisemmin jo mainitsi. Iltalehden testi pitäisi ottaa vain perus makutestinä, eikä niinkän testinä mikä luokittelee patukat paremmuus järjestykseen. Huvitti lehden kirjoituksessa myöskin se maininta että patukan tärkein ominaisuus on maku, ei niinkään tuotteen proteiini/hiilihydraatti-suhde, proteiini/hiilihydraatti-lähteet tai sokeripitoisuus.

Muscle Market Info
29.10.2007, 11:47
toi sitruunajuustokakku on kyllä selvästi paremman makuinen. pähkinä-nougat on ainakin musta aika vastenmielisen makuinen. OhYeah! patukoista taas Peanut Butter & Strawberry on parempi kuin tuo testissä ollut ja aikasta herkku kyllä.

Koska tämä on asiantuntemuksen lisäksi myöskin kaupallinen foorumi, täytyy taas hiukan rajata keskustelua tuotteista. Tuolla Muscle Market puolella voi antaa palautetta tuotteista, mutta positiiviseen sävyyn. Jos on jotain negatiivista, tehkää se suoraan valmistajille. Myöskään täällä ei voi keskustella muista kuin Muscle Marketin tuotteista.

Muscle Market Info
29.10.2007, 11:54
Tuo testin voittaja on muuten 35 grammainen ja siinä on 11,5 grammaa protskua, ProFX pikkupatukassa on 11 grammaa. Että tuolla puolella grammalla pääse irti "karkkipatukoiden" kastista...?

Tuo pieni ProFX toffee on mulle nautinnollisten teehetkien herkku :)

Mikä muuten olis noiden ihanteellisin säilytysolosuhde? Ostin keväällä laatikollisen ja kyllä ne loput mitä oli jäljellä vielä alkusyksystä, oli melkosen kovettuneita ja niihin tuli sellainen harmaan valkoinen pinta, vaikka kestoaikaa oli lokakuun alkuun asti. Epäilen, että omalla kohdalla vika oli kyllä enemmän säilytyksessä kuin tuotteessa.

Pitääkin muuten muistaa tilata uusi laatikko.

Prodepatukoiden kohdalla, kuten muidenkin esim mysli, on haasteena kuivuminen. Ravitsemuksellinen arvo pysyy kuitenkin samana vaikka patukka hiukan kuivuisi pitkässä säilytyksessä.

Tuo pikku-Profx:n saama "karkkituomio" oli tosiaan outo, koska testin voittaneessa patukassa on proteiinia saman verran. Hiilaria siinä on hiukan vähemmän (taisi olla 4 grammaa?), jolla ei käytännössä isompaa merkitystä ole. Mutta kuten tiedettyä, testaajat myyvät voittanutta patukkaa salillaan, joten ehkä siitä juontuvat testin painotuksetkin.

Rekola
29.10.2007, 15:36
Tämä testi on ihan vitsi! Kuten kaikki iltapäivälehtien testit. Makujakin on niin monia, että kehotan itse maistamaan ja sitten tekemään johtopäätökset.

Dr Muscle
30.10.2007, 13:14

1. Miksi "testaajiksi" oli valittu kolme erään kuntosalin työntekijää, jotka itse edustavat/myyvät testivoittajan patukoita?

Heh, aika koominen juttu jos tosiaan oli noin :( Hävettää Iltalehden puolesta.

Grift
30.10.2007, 18:18
Itse tykkään todella paljon Fastin patukoista. Patukat ovat hyvänmakuisia ja tarpeeksi isoja. Monissa patukoissa on omasta mielestäni liian vähän proteiinia, toisin kuin Fastin.

Hardcore
01.11.2007, 20:21
Ihan kukkua oli toi vertailu. Eikö siinä "voittajaksi" tullut patukka, joka sisältää "huikeat" 10 g proteiinia ja maksaa 1,6 egeä?? No haloo!