Näytä koko versio sivusta : Kyykky ja kipeät polvet
sudoroso
29.10.2007, 14:26
Eli kyykky aiheuttaa kipua molempiin polviini, etenkin vasempaan. Kipua ei tunnu kovana kyykätessä, vaan silloin tällöin pienenä vihlaisuna. Juostessa kipua tulee sitten kunnolla esille, eli hölkkääminen tuottaa melkoista tuskaa.
Olen varma, että juuri kyykky aiheuttaa kivun, koska kipua on alkanut ilmentyä vasta, kun otin kyykyn taas ohjelmaani. Nuorempana tein myös kyykkyä, mutta no, silloin olin nuorempi ja ilmeisesti polvet kestivät paremmin.
Olisikohan polvisiteistä apua, vaikka en teekään ykkösiä, vaan toistot liikkuvat alueella 6-8. Onko mitään vinkkejä? Tekisi taas mieli päästä lenkkipolulle, ja muutenkin saada polvet kuntoon.
Olisikohan polvisiteistä apua, vaikka en teekään ykkösiä, vaan toistot liikkuvat alueella 6-8. Onko mitään vinkkejä? Tekisi taas mieli päästä lenkkipolulle, ja muutenkin saada polvet kuntoon.Itse en ainakaan lähtisi "korjaamaan" polviongelmaa käyttämällä polvisiteitä, koska tuolla tavalla polvet eivät edes vahvistu vaan tottuvat pikkuhiljaa tuohon keinotekoiseen tukeen ja itse asiassa heikkenevät tästä johtuen.
Suosittelisin kyykkytekniikan huolellista tarkastamista ja sarjapainojen väliaikaisen pudottamisen jälkeen uudelleenopettelua siten, että polvet eivät enää kipeydy. Myös polvilämmittimet ovat treenin aikana hyvä apu, koska lämmittimet eivät ole vastaavanlainen aktiivinen tuki kuin polvisiteet.
Wolverine
29.10.2007, 19:17
Mulla on sama ongelma vaivannut aina silloin tällöin. Tarkkaan ottaen silloin kun olen alkanut tyhmänä taas juoksemaan. Polvikivut hälvenee kun lopetat hölkkäämisen ja hankit polvien lämmittimet niin kuin Hulkki sanoikin. Lisäksi kannattaa mielestäni jättää painonnostovyön käyttö jalkaliikkeissä ainakin vähäksi aikaa, näin saat luonnollisesti tiputettua jonkin verran treenipainoja.
Itse olen kokeillut pariinkin otteeseen juuri holkkää dietin tukena, mutta aina on mennyt polvet paskaksi - tämä siitä huolimatta, että olen junnuna (5v sitten ja 20 kg kevyempänä) pelannut aktiivisesti fudista sekä juossut matkaa melko tosissaan.
Olen empiirisesti päätynyt vain siihen lopputulokseen, ettei raskailla moninivelliikeillä tehdyt jalkaharjoitukset sekä hölkkä sovi yhteen. Suosittelen kuitenkin juoksu HIIT treenejä! Eipä mene polvet, vaikka kuinka kovaa juokset sitä mäkeä ylös :)
Big Evil
29.10.2007, 20:11
Pari seikkaa, mitkä tuli mieleen.
Se, missä kipu tuntuu, kertoo aiheuttajasta aika paljon. Esim. kipu ulkopuolen sivuosassa kertonee muistaakseni polvien sisäänpäin kääntymisestä. Sitten taas polven alaosan kipu kertonee painon ehkä olevan liikaa päkiällä. Pientä mutuilua, mutta näin se oli itsellä.
Hyvänä yleisohjeena joka tapauksessa huolellinen ja lajinomainen lämmittely. (Eli ei kuntopyörää vartti ja sitten suorilta 60 kg tankoon. Tyhjällä tangolla parit lämmittelykierrokset, siitä pikkuhiljaa ylöspäin. )
Toinen hyvä ohje on jalkojen väliin kyykkääminen, ja nimenomaan liikkeen muokkaaminen niin, että sääriluu on mahdollisimman pystysuorassa. Kasvaa ne reidet silloinkin. Halutessaan täydentää sitten etureisitreeniä jollain muulla liikkeellä. Erittäin tärkeää myös painaa niitä polvia sivulle eli ulospäin, kun lähtee pohjasta.
Pumbbaaja.
30.10.2007, 02:20
Pari seikkaa, mitkä tuli mieleen.
Se, missä kipu tuntuu, kertoo aiheuttajasta aika paljon. Esim. kipu ulkopuolen sivuosassa kertonee muistaakseni polvien sisäänpäin kääntymisestä. Sitten taas polven alaosan kipu kertonee painon ehkä olevan liikaa päkiällä. Pientä mutuilua, mutta näin se oli itsellä.
Onko samat tekniikkaongelmat kyseessä, jos rutisee? Eli itselläni polven alaosat rutisevat ja paino on välillä liikaa päkiöillä. Käytän pientä koroketta ja painitossuja, mikä muu auttaisi?
Big Evil
30.10.2007, 08:01
No mulla taas ongelma korjaantui juuri painonnostokengillä, jossa oli korkoa. Auttaisiko liikkuvuuden lisääminen? Tietysti hyvin vaikea arvioida ilman videota, mutta joko siis leventää hieman asentoa (ainakin väliaikaisesti), jolloin polvet ei mene niin paljon eteen alas mentäessä, ja istuu siis jalkojen väliin, tai ylipäänsä koittaa venyttää ja jumpata niitä takareisiä ja lantiota liikkuvammaksi, jolloin ne polvet eivät silloinkaan mene niin paljon eteen. Kyykkysi siis voi olla liian etupainotteinen.
sudoroso
30.10.2007, 09:19
Kipu tuntuu polven sivuosassa ulkopuolella, joten se voisi viitata polvien sisäänpäin kääntymiseen. Pitänee tiputtaa painoja ja lähteä hakemaan tekniikasta ratkaisua. Kokeilin tänään polvisiteitä, mutta ne eivät tuntuneet kovinkaan hyviltä tai järkevältä ratkaisulta.
Pitää hommata polvenlämmittimet. Kannattaakohan nyt pitää taukoa kyykystä kunnes polvet tuntuvat paremmilta vai lähteä jatkamaan pienillä painoilla. Eli korjautuisikohan ongelma ilman sen suurempaa lepotaukoa, jos tiputan nyt alkuun vaikka 50 kg pois sarjapainoista.
Sitä en muuten haluaisi allekirjoittaa, että raskaat monivetoliikkeet ja hölkkä eivät sovi yhteen, vaikka näin minun kohdalla taitaakin olla. Silloinhan monivetoliikkeet rasittaisivat niin paljon polvia, että ajateltuna pitemmällä aikavälillä (esim. 10 vuotta) tekisivät ne polville melko pahaa hallaa. Näinhän se voi olla, mutta ei silti huvittaisi kulkea ikämiehenä rollaattorilla kotoa salille. Mitä mieltä muut olette esim. kyykyn ja maven vaikutuksista polviin pitemmällä aikavälillä.
Big Evil
30.10.2007, 14:06
Taitaa kokeilemalla selvitä, mulla itsellä vaiva meni pikkuhiljaa ohi, kun tarkastelin tekniikkaa ja otin hetken aikaa vain etukyykkyä kerran viikkoon
Painotan nyt vielä, että tarkkaa tietoa multa ei löydy, näin kävi omassa tapauksessa. Eli jos jollakulla on tarkempaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä :)
Pumbbaaja.
30.10.2007, 14:48
No mulla taas ongelma korjaantui juuri painonnostokengillä, jossa oli korkoa. Auttaisiko liikkuvuuden lisääminen? Tietysti hyvin vaikea arvioida ilman videota, mutta joko siis leventää hieman asentoa (ainakin väliaikaisesti), jolloin polvet ei mene niin paljon eteen alas mentäessä, ja istuu siis jalkojen väliin, tai ylipäänsä koittaa venyttää ja jumpata niitä takareisiä ja lantiota liikkuvammaksi, jolloin ne polvet eivät silloinkaan mene niin paljon eteen. Kyykkysi siis voi olla liian etupainotteinen.
Kyykkään kapealla eli leveällä kyykkääminen varmasti helpottaisi polviin kohdistuvaa rasitusta. Mutta jalat turpoaa tuolla kapealla niin nopeasti ettei millään viitsisi vaihtaa asentoa. Jos tekee siihen asti kapealla kunnes jotain kipuilua rupeaa tuntumaan ja vaihtaa sitten leveään asentoon.
Mikäli kyykkytekniikka ja lihashuolto ovat kunnossa niin syyttäisin itsekin helpommin tuota hölkkäilyä polvikivuista kuin sitä kyykkäämistä.
Omien kokemusten perusteella hyväksi ovat
-Kyykkääminen täydellä liikeradalla, ja siis tarkoitan täydellä.
-Pitkälahkeiset housut, kudoslämpöjen nostaminen ennen kyykkäämistä jollain polville hellällä liikkeellä kuten soutuergo/kuntopyörä.
-Lyhyet venytykset etureisille ennen kyykkyä.
-Rauhallinen negatiivisen vaiheen loppuosa kyykyissä, myös lämppäsarjoissa. Monilla se pommitus vihloo jo pelkällä tangolla tehtäessä.
Kyykkään kapealla eli leveällä kyykkääminen varmasti helpottaisi polviin kohdistuvaa rasitusta. Mutta jalat turpoaa tuolla kapealla niin nopeasti ettei millään viitsisi vaihtaa asentoa. Jos tekee siihen asti kapealla kunnes jotain kipuilua rupeaa tuntumaan ja vaihtaa sitten leveään asentoon.
Suoritustekniikat kuntoon. Ei pidä missään tapauksessa tehdä väärällä tekniikalla niin kauan että se alkaa aiheuttamaan jatkuvaa kipua niveliin. Siinä vaiheessa iso vahinko voi olla jo tapahtunut. Polvi on olkapään ohella kehon herkimmin vahingoittuvia niveliä. Ristisiteet pitävät kahta luunpäätä vastakkain ja välissä on vain ohut kalvo. Voit kuvitella mikä vahinko tapahtuu jos tämä kalvo alkaa jauhautumaan rikki ja paljaat luunpäät tulevat kosketuksiin.
Minulla kaikki muut paitsi leveä voimanostajatyyppinen sumoasento on osoittautuneet polville hankaliksi. Tätä leveää kyykyn nostoasentoa voi opetella helpoimmin kun laittaa lattialle penkin haarojen väliin. Liikkeen voi myös vaikka pysäyttää sinne alas. Siinä voi sitten tuumailla että mitä lihaksia käytän kun lähden nollavauhdista nostamaan rautoja takaisin yläasentoon. Polvet eivät ole vaarassa kun liike pysähtyy penkin korkeudelle.
Polvet eivät ole vaarassa kun liike pysähtyy penkin korkeudelle.Itse asiassa kuten tässäkin threadissa on jo mainittu, täyden liikeradan kyykky on polville turvallisempi liike kuin vajaa kyykky. Polvinivel kun on kaikkein suojatuimmassa tilassa liikeradan ääriasennoissa (jalat suorana ja jalat täysin koukistettuna). Lisäksi suunnanvaihto kyykyssä ennen kuin esim. pohkeet ottavat kontaktia takareisiin kohdistaa paljon enemmän painetta polviin kuin suunnanvaihto täyskyykyssä.
Itse asiassa kuten tässäkin threadissa on jo mainittu, täyden liikeradan kyykky on polville turvallisempi liike kuin vajaa kyykky. Polvinivel kun on kaikkein suojatuimmassa tilassa liikeradan ääriasennoissa (jalat suorana ja jalat täysin koukistettuna). Lisäksi suunnanvaihto kyykyssä ennen kuin esim. pohkeet ottavat kontaktia takareisiin kohdistaa paljon enemmän painetta polviin kuin suunnanvaihto täyskyykyssä.
Lieneekö sitten kysymys välityksistä, mutta eräs tuntemani voimanostaja käyttää kotiharjoittelussaan juurikin tuota "penkki perseen alle" -metodia. Ja 70 kg äijän kyykkytulos reilusti yli 200 kg. Liikkeen pysäytys alas ei tietenkään koske tavallisia sarjoja, vaan sitä että jos yksinään treenatessa voimat loppuu, niin helpompi on istua siinä penkillä kuin jäädä lattianrajaan polvet linkussa ja perse pohkeissa. Toivon että edellisen postin pointti leveän kyykkyasennon hyödyistä tuli kuitenkin selväksi.
Rautateemu
08.11.2007, 18:38
Lieneekö sitten kysymys välityksistä, mutta eräs tuntemani voimanostaja käyttää kotiharjoittelussaan juurikin tuota "penkki perseen alle" -metodia. Ja 70 kg äijän kyykkytulos reilusti yli 200 kg.
On ihan pakko kysyä, että onko kovinkin usin joutunut odottelemaan painot niskassa että vaimo tulis kotiin:D. Penkin muuten täytyy olla todella matala, jos sen päällä voi tehdä voimanostajalle riittävän syviä kykkyjä. Jos nimittäin jää pohjaan, ja penkki on kauempana, voi olla hiukkasen hankala etsiskellä lysyssä sitä penkkiä..
Penkin muuten täytyy olla todella matala, jos sen päällä voi tehdä voimanostajalle riittävän syviä kykkyjä.Tätä itsekin kummastelin, eli joko penkki on todella matala tai kaveri tekee korkeita kyykkyjä.
Jos välitykset sopivat niin kyllä siihen punnerruspenkki mahtuu ja reidet saadaan vaadittuun vaakatasoon.
Sanoako tämmöistä kyykkyä sitten syväksi vai korkeaksi onkin jokaisen oma päätös. Mittaustapana perseen etäisyys maasta (vrt. solttupenkki) olisikin muuten mielenkiintoinen...
Pumbbaaja.
10.11.2007, 22:27
Suoritustekniikat kuntoon. Ei pidä missään tapauksessa tehdä väärällä tekniikalla niin kauan että se alkaa aiheuttamaan jatkuvaa kipua niveliin. Siinä vaiheessa iso vahinko voi olla jo tapahtunut. Polvi on olkapään ohella kehon herkimmin vahingoittuvia niveliä. Ristisiteet pitävät kahta luunpäätä vastakkain ja välissä on vain ohut kalvo. Voit kuvitella mikä vahinko tapahtuu jos tämä kalvo alkaa jauhautumaan rikki ja paljaat luunpäät tulevat kosketuksiin.
Lopetin nyt takakyykyn tekemisen, koska tuo oikea polvi tuntui sen verran oudolta viime kyykkysession jälkeen. Nyt teen etureisille etukyykkyä ja reidenojennuksia. Takareisille maastavetoa ja raakaarinnallevetoa. Spesiaaliliikeenä olen nyt tehnyt pari kertaa overhead squat:tia ja ihastuin välittömästi. Laitoin viimeksi jopa 1,25 kiekot tankoon;) Kannattaa kokeilla.
Reidet tuntuva voimistuvan ja kasvavan tälläkin reseptillä, joten näillä mennään..
LittleDragon
08.05.2009, 13:22
Up, up!
Tuossa alla samat höpinät mitä tänään treenipäiväkirjassanikin. Jos tästä vaikka olisi jollekulle kohtalotoverille hyötyä:
Syy polvien kipuiluun todennäköisesti nyt vihdoin selvisi, vaikutti kyllä pätevältä lääkäriltä. Jaloissa on hyperpronaatiota (ylipronaatiota) eli kävellessä jalkaterät kääntyvät sisäänpäin. Tämän lisäksi etureisien sisäpuoli (vastus medialis) on etureiden ulkosyrjää (vastus lateralis) jäljessä lihasmassassa. Nämä yhdessä kääntävät polvea sivulle ja rasituksessa polven rustot rasittuvat toispuoleisesti ja ne ärtyvät. Diagnoosi varmistui siten, että selällään maatessani lääkäri painoi jalka suorana ja rentona polvea voimakkaasti alaspäin ja tämän jälkeen käski jännittää etureittä. Kipu oli todella kova ja taisi sieltä jotain rutinaakin kuulua. Mulla tuo on kuitenkin ilmeisesti suht lievä vamma ja todennäköisyys pikaiseen paranemiseen on hyvä (80-90% oli arvio). Lääkäri käski tehdä etureisille reisiojennuksia 20 RM painoilla about 3x12 sarjat kolmesti viikossa. Tämän lisäksi voi tehdä staattisia pitoja tuolilla jalka suoranan edessä ja jalkaterää voimakkaasti ulkosivulle kääntyneenä. Reisiojennuksissakin tulee jalkaa kääntää ulospäin, muttei niin paljon kuin noissa staattisissa pidoissa. Tarkoituksena on siis vahvistaa vastus medialis lihasta, jotta polven ja jalan liikerata korjaantuu. Prässiä jatkan normaalisti, koska se ei satu, mutta kyykky on pannassa niin kauan kuin se sattuu. Lisäksi sain tulehduskipulääkekuurin ja käytän sen mikäli polven kipuilu jatkuu tai yltyy. Sain itse valita haluanko tuon reseptin. Aerobisista pyörällä polkeminen paras vaihtoehto ja niin että jalka suoristuu polkaisussa kunnolla. Juoksulenkit pannassa. Lisäksi venyttelyä ja kylmähoitoa päivittäin. Lisäksi tuon hyperpronaation takia pitää kuulemma hommata kenkiin (ulkokengät että punttikengät) Tocco tukipohjalliset tai puolipohjalliset.
Disciple
08.05.2009, 15:49
Jos olisin tilassasi, tekisin myös alkuun suht keveillä painoilla "1,5 kyykkyjä", eli pohjaan todella syvälle ja keskivaiheille nousu, takaisin pohjaan ja sitten vasta ylös asti. Vastus medialikselle hyvä harjoite. Lisää painoja kun siltä tuntuu.
Lähinnä sen takia sanoin tämän vaikka olet saanut ohjeet lekurilta, IMO kyllähän tuo reisiojennus massan kasvatuksessa on aikas mitätön liike. Toki siitä apua on, esimerkiksi VM:n aktivoimisen harjoittelemisessa.
Jos olisin tilassasi, tekisin myös alkuun suht keveillä painoilla "1,5 kyykkyjä", eli pohjaan todella syvälle ja keskivaiheille nousu, takaisin pohjaan ja sitten vasta ylös asti. Vastus medialikselle hyvä harjoite. Lisää painoja kun siltä tuntuu.
Lähinnä sen takia sanoin tämän vaikka olet saanut ohjeet lekurilta, IMO kyllähän tuo reisiojennus massan kasvatuksessa on aikas mitätön liike. Toki siitä apua on, esimerkiksi VM:n aktivoimisen harjoittelemisessa.
"Tarkoituksena on siis vahvistaa vastus medialis lihasta, jotta polven ja jalan liikerata korjaantuu"
Tuskinpa sen tarkoitus onkaan kasvattaa massaa ?
Disciple
09.05.2009, 12:25
"Tarkoituksena on siis vahvistaa vastus medialis lihasta, jotta polven ja jalan liikerata korjaantuu"
Tuskinpa sen tarkoitus onkaan kasvattaa massaa ?
Juu ei varmaan olekkaan ensimmäinen prioriteetti, mutta kumpiko voisi olla myös vahvistamisessa parempi, kyykky vai reidenojennus? :) En sano etteikö myös reidenojennusta kannattaisi tehdä, itse tekisin varmaan molempia.
Reidenojennuksen viimeiset 20 astetta on hyviä polven kuntouttamiseen. Se ottaa todella hyvin tuohon mediaalikseen.
soennecken
10.04.2010, 14:17
En nyt jaksannu perustaa uutta ketjua tämän takia mutta.. Mistä voisi johtua takakyykkyä tehdessä kipu yläselässä? Tunne on suunilleen sama kun tekisi viimeistä toistoa t-tankosoudussa. Kivut ovat tulleet vasta viimeaikoina. Tangon paikkaa en ole mitenkään muuttanut siitä, mikä se oli ennen kipuja. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? Mikä voisi auttaa?
Jos välitykset sopivat niin kyllä siihen punnerruspenkki mahtuu ja reidet saadaan vaadittuun vaakatasoon.
Sanoako tämmöistä kyykkyä sitten syväksi vai korkeaksi onkin jokaisen oma päätös. Mittaustapana perseen etäisyys maasta (vrt. solttupenkki) olisikin muuten mielenkiintoinen...
Itsellä on tapana joskus käyttää steppilautaa boxina. Oisko joku 15cm matalimmillaan ja toimii loistavasti! Selkä kestää vielä suorana, eli kannattaa panostaa liikkuvuuteen!
Jos jätän kyykyn vateriin, niin tuntuu että polvet räjähtää. Pohjista ei mitään ongelmaa. Enkä pompauta, paitsi ihan viimosilla toistoilla hiukan. Huvittaa joskus ku nää lätkäossit tekee kyykkyä hirveen korkeelle penkille ja mitättömillä raudoilla. Pohjalta hakemalla ne reidet kasvaa! Tosin välillä on kiva hakea äärimmäistä tuntumaa ihan lyhyillä toistoilla. Kyykyssä kuin prässissäkin.. :)
Omalla kohdalla myös etureisien huolellinen alkulämppä! Ainakin kertaviikkoon hyvä venyttely, yhdistetty rullaus ja venyttely ovat pitäneet polvet kunnossa.
Huvittaa joskus ku nää lätkäossit tekee kyykkyä hirveen korkeelle penkille ja mitättömillä raudoilla. Pohjalta hakemalla ne reidet kasvaa!
Mua taas huvittaa aina nää salipodarit, jotka kuvittelee, että kyykyn syvyydellä ja reisin koolla on jotain merkitystä niille, jotka harrastaa jotain urheilulajia.
Olisiko palstan asiantuntijoilla tähän jotain sanottavaa? Jatkis? Tuttisoturi?
jarijari
26.04.2010, 23:02
Mua taas huvittaa aina nää salipodarit, jotka kuvittelee, että kyykyn syvyydellä ja reisin koolla on jotain merkitystä niille, jotka harrastaa jotain urheilulajia.
Tottahan se on, että podaus ja urheilulajit on kaksi eri asiaa...
Kuntosaliharjoittelu tulisi tukea tottakai sitä omaa lajia, esim. (pika)luistelijat haluavat ahteriin paljon voimaa ja tekevät kyykkyjä suht leveällä jalka-asennolla ja syvälle. Tavoite ei silti kummassakaan lajissa ole se maksimaalisten rautojen kolistelu, vaan omassa lajissa tarvittavien tärkeiden lihasten vahvistaminen ja sitä kautta oman lajin suorituksen parantaminen.
Mutta kyse lähinnä junnuista, eli heti uran alussa kolistellaan niitä maksirautoja sillä 10cm liikeradalla. Tuskin koskaan edes käyty kunnolla kyykyssä? Yks päivä just kuuntelin jonkun junnun valitusta ku polvet niin kipeet ettei pyörällä pysty ajamaan..
Mm. Pekka Anttila on kirjoittanut asiasta hyvin.. :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.