PDA

Näytä koko versio sivusta : otteen pitävyydestä

Sportti
31.10.2007, 11:33
Minulla on suuria ongelmia otteen pitävyyden kanssa, erityisesti maastavedossa..onkohan siis vika puristusvoiman heikkous...??
Pakko treenata "vähän pienemmillä painoilla", koska tanko /painot eivät vain pysy hyppysissä.
Ongelma alkaa yleensä heti 1.tai 2.sarjassa..
yleensä maastavedoss on ns. ristiote, siten vähän parempi pitävyys..
vinkkejä...

SixPäk
31.10.2007, 12:50
käytä remmejä tai mankkua tai treenaa puritusvoimaa.

Big Evil
31.10.2007, 13:32
Jep, vaihtoehtoja löytyy:
- mankku joka tapauksessa
- joka toisto kuolleesta, helpottaa, ja sarjapainot pysyy muutenkin kauempana maksimista
- sormilukko, kuulemma sattuu aluksi mutta parin kuukauden jälkeen pysyy mikä tahansa. Onpa sillä joku 400 vetänytkin.
- ristiote, muista vaihtaa sarjojen välillä, tai jopa treenata enemmän heikompaa puolta.

Meesucky
31.10.2007, 14:34
Eipä siihen oikeen muu auta ku maven tekeminen. Toki voi koittaa tehä jotain rannekääntöjä mut en tiiä onko niistä niin hyötyä kun painot on niin pienet.

Tony
31.10.2007, 20:29
Sitten kun mun taljavedot ja hauiskäännöt ei enää hyppysissä pysy niin vedetään niillä samoilla romuilla niin kauan kunnes rupeaa pysymään. ;)

Mavea en tee joten en ota siihen enempää kantaa, mutta ajattelisin,että puristusvoima kehittyy parhaiten niitä liikkeitä tekemällä joissa sitä puristusvoimaa tarvitaan.

SJH
01.11.2007, 12:37
Ainakin itellä mankku on ihan ehdoton. Ilman sitä pysyy hädin tuskin 90kg näpeissä, mutta kun vähän levittelee sitä käsiin niin 120kg sarjatkin menee ihan loistavasti ja saa keskittyä itse asiaan.

panumies
01.11.2007, 20:33
Remmit itsellä käytössä. Siitä paremmat kuin mankku että voi vedellä myötäotteella ja ainakin pysyy.

Kannattaa käyttää vasta kovimmissa sarjoissa ja ainoastaan silloin kun tarvii, eli ei esim. koko selkätreenin ajan.

Big Evil
01.11.2007, 20:41
Lisäyksenä vielä, tiettyyn rajaan asti apinaote toimii myös selkäliikkeissä, esim. taljoissa, kulmasoudussa ja leuanvedoissa.

bustedi
05.04.2008, 11:17
Mankku kyllä auttaa aivan perkeleesti. Itsellä alkaa jo 130-140kg lipeemään käsistä ilman mankkua, mutta mankulla onnistu vielä 280kg polven päältä vedotkin ilman remmejä.

Diipadaapa
23.04.2008, 09:41
Minulla on suuria ongelmia otteen pitävyyden kanssa, erityisesti maastavedossa..onkohan siis vika puristusvoiman heikkous...??
Pakko treenata "vähän pienemmillä painoilla", koska tanko /painot eivät vain pysy hyppysissä.
Ongelma alkaa yleensä heti 1.tai 2.sarjassa..
yleensä maastavedoss on ns. ristiote, siten vähän parempi pitävyys..
vinkkejä...

Ensinnäkin kai sinulla vastaote/myötäote kombo käytössä, eli toinen käsi vastaotteella ja toinen myötäotteella ?

Sitten jääkin enään mankku jäljelle, remmejä en itse suosittele. Omana kokemuksena voin kertoa, että ei ole kiva kun remmi katkeaa kesken nostojen(loukkaantumisriski kasvaa kun toinen remmi katkeaa ja toinen ei...). Kun mennään isommille sarjapainoille (+200) on se kaikkein turvallisinta, että ne painot eivät roiku remmien varassa...

Sitten taas selkäliikkeissä, joissa on pienemmät painot käytössä (ja turvallisempia suorittaa) on hyvä käyttää remmejä, että saa selän väsytettyä kunnolla.

Hulkki
23.04.2008, 14:56
Ensinnäkin kai sinulla vastaote/myötäote kombo käytössä, eli toinen käsi vastaotteella ja toinen myötäotteella ?Tuolla vain repii hauiksensa huomattavasti herkemmin kuin normaalilla myötäotteella.Kun mennään isommille sarjapainoille (+200) on se kaikkein turvallisinta, että ne painot eivät roiku remmien varassa...Jos painot oikeasti roikkuvat remmien varassa (ja remmit voivat ylipäätään tästä johtuen katketa), käytetään remmejä kyllä väärin. Niiden remmien tulisi olla mukana auttamassa otetta, eikä korvaamassa sitä. Itse olen vedellyt kohtuullisen monta mavetreeniä yli 200 kilon sarjapainoilla ja aina remmit päällä, eikä ole kertaakaan painot roikkuneet remmeistä niin kiinni, että jos olisi päästänyt otteen irti, ei myös tanko olisi pudonnut saman tien.

Diipadaapa
23.04.2008, 20:40
Tuolla vain repii hauiksensa huomattavasti herkemmin kuin normaalilla myötäotteella.

Selvä, oletko onnistunut siinä vai ?

Joka tapauksessa itse olen huomannut sen parantavan otetta enkä ole havainnut mitään älyttömän suurta loukkaantumisriskiä. Kai jotkut sitten onnistuvat repimään hauiksensa tuossakin.

Jos painot oikeasti roikkuvat remmien varassa (ja remmit voivat ylipäätään tästä johtuen katketa), käytetään remmejä kyllä väärin. Niiden remmien tulisi olla mukana auttamassa otetta, eikä korvaamassa sitä. Itse olen vedellyt kohtuullisen monta mavetreeniä yli 200 kilon sarjapainoilla ja aina remmit päällä, eikä ole kertaakaan painot roikkuneet remmeistä niin kiinni, että jos olisi päästänyt otteen irti, ei myös tanko olisi pudonnut saman tien.

Juu, se oli hieman kärjistetysti sanottu ja olisihan se pitänyt arvata, että joku tuohon puuttuu. Itseltä meni poikki remmi ranteen kohdilta(remmien iälläkin voi olla osuutta asiaan). Ja usko pois, osaan kyllä käyttää remmejä...

Se on hienoa, että sinä olet vetänyt yli 200 mavetreenejä eikä sinulle ole tapahtunut mitään, mutta kun remmi katkea täysin yhtäkkiä voi tilanne olla vähän erilainen. Jos vedetään sarjan viimeisiä toistoja ja puristusvoima on heikoimmillaan voi varsin hyvin käydä niin, että se remmi tuo ratkaisevan avun ja mitäs sitten käykään kun remmi täysin yhtäkkiä katkea ja ratkaiseva apu häviää, sitä voimme yhdessä miettiä...

Hulkki
23.04.2008, 20:53
Selvä, oletko onnistunut siinä vai ?

Joka tapauksessa itse olen huomannut sen parantavan otetta enkä ole havainnut mitään älyttömän suurta loukkaantumisriskiä. Kai jotkut sitten onnistuvat repimään hauiksensa tuossakin.Logiikkasi on kyllä ihailtavaa. Koska juuri minä en ole onnistunut repimään hauistani ristiotteella (tai millään muullakaan otteella), tarkoittaa se tietysti että kyseinen ote on täysin vaaraton hauiksille verrattuna myötäotteeseen? :D

Ihan lihaksen asento on vastaotteella riskialttiimpi hauikselle, ja mm. maastavedossa syntyneitä hauisloukkaantumisia on ymmärtääkseni huomattavasti useammin tapahtunut ristiotteella kuin myötäotteella vedettäessä. Kehonrakennuspuolella mm. Dante "Doggcrapp" Trudel ja Layne Norton ovat kirjoittaneet ristiotteen vaarallisuudesta raskaita romuja vedettäessä, eivätkä nämä ole suinkaan ainoat nimet, vain ainoat jotka muistan tähän hätään ulkoa.

Otettahan ristiote parantaa huomattavasti, ei tässä siitä ole kyse.

Diipadaapa
23.04.2008, 21:06
Logiikkasi on kyllä ihailtavaa. Koska juuri minä en ole onnistunut repimään hauistani ristiotteella (tai millään muullakaan otteella), tarkoittaa se tietysti että kyseinen ote on täysin vaaraton hauiksille verrattuna myötäotteeseen? :D

Mielestäni sanoin vaan, että en itse ole havainnut suurempaa loukkaantusriskiä ja kysyin, että oletko rikkonut itsesi tuolla otteella ?

Ihan lihaksen asento on vastaotteella riskialttiimpi hauikselle, ja mm. maastavedossa syntyneitä hauisloukkaantumisia on ymmärtääkseni huomattavasti useammin tapahtunut ristiotteella kuin myötäotteella vedettäessä. Kehonrakennuspuolella mm. Dante "Doggcrapp" Trudel ja Layne Norton ovat kirjoittaneet ristiotteen vaarallisuudesta raskaita romuja vedettäessä, eivätkä nämä ole suinkaan ainoat nimet, vain ainoat jotka muistan tähän hätään ulkoa.

Niin, painoilla harjoittelu on vaarallista. :D

Sanoinkin vaan, että en henkilökohtaisesti ole havainnut mitään, en tietenkään kehoita ketään tekemään samalla tavalla kuin minä, jos se ei itselle sovi tai jos tuntee kipua, aika itsestään selvää.

Jokainen voi tietenkin päätellä millaisista romuista noi kaverit puhuu ja millaisilla romuilla tän palstan jampat vetelee.

Se nyt on vain tapa parantaa otetta ja se oli vastaus tämän otsikon kysymykseen.

Otettahan ristiote parantaa huomattavasti, ei tässä siitä ole kyse.

Mutta se oli vain vastauksena koko otsikon alkuperäiseen kysymykseen.

Minä olen onnistunut vahingoittamaan hauista ristiotteella, vaikka painot olivatkin silloin 40 kg luokkaa. Lisäksi selkä ei tykännyt tuosta, mutta se johtuu varmaan aika pahasta skolioosista.

Itsellä puristusvoima on surkea, ja käytänkin remmejä mavessa. Yritin pitkään vaan parantaa puristusvoimaa, mutta sen jälkeen kun kokeilin remmejä, ja maximipainot nousi 20 kilolla, totesin, että mieluummin kasvatan mavepainoja mavessa, ja puristusvoimaa muiden liikkeiden mukana. Tarkoituksenani on kuitenkin ensisijaisesti kasvattaa lihaksia, eikä tuloksia (tosin ne tässä vaiheessa ovat vielä pitkälti se ja sama). Niinpä suosittelen remmejä.

Samuli
23.04.2008, 21:48
Itsekin suosittelen remmejä, niin ei tarvi keskittyä siihen puristamiseen --> tekniikka pysyy paremmin kasassa eikä tule mitään loukkaantumisia. Lämppä-sarjoja vetelen ilman remmejä tiettyyn pisteeseen asti niin tulee siinä sitä puristusvoimaakin treenattua.

Big Evil
23.04.2008, 22:04
Just. Jos alusta alkaen opettelee tekemään ristiotteella, ja vaihtelee vielä otetta, niin siihen puristamiseen ei ensimmäisten kuukausien jälkeen tarvitse paljon keskittyä. Ristiote on niin vahva ote, että sen tangon voi poimia maasta ihan miten huvittaa. Yleisesti ottaen siinä 250 jälkeen alkaa kuulemma tulla ongelmia otteen kanssa. Täytyy vain oppia vetämään oikein, eli roikottaa niitä käsiä. Varsinkin vastaotekäden koukkukäsi-efektiä pitää opetella välttämään.

Edit: Mulle on loppujen lopuksi ihan sama, miten päin jengi vetää. Tarkoituksena lähinnä korjata tiettyjä uskomuksia ristiotteesta. Sitä jengi tuntuu pitävän vähän turhankin myyttisenä juttuna, ja on helppo olla opettelematta kun uskottelee itselleen ja muille kaiken maailman mambojambojutut kun ei osaa vetää oikein.

Force
24.04.2008, 08:56
Laitetaanpa lainaus aiheesta ristiote. Pekka Anttilan artikkelista Maastavedon lihashuolto ja yleisimmät vammat

"Siinä 14 - 17 vuoden tietämillä ei kannattaisi kauheasti jahdata nuorten SE-lukemia, vaan toistojen kautta rakentaa vahva lihaksisto ja näin välttää loukkaantumiset.

Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Brad Gillangham on syventynyt asiaan perinpohjin ja yrittänyt päästä eroon ristiotteen aiheuttamista vaivoista. Lopputuloksena oli sormilukko, jonka avulla molemmat kädet olivat myötäotteessa. myös venäjän Alexei Podnotny on vetänyt yli 400 125-kiloisiin sormilukko-otteella.

Monet Suomen kovat pikkusarjojen "vetokoneet" Yrjö Haatanen, Mauri Lappalainen, Sauli Jokitalo, Viljo Karvinen yms. vetivät treeniraudat paljon remmeillä. Ensisijaisesti selän lihasten tasapuolisen kehittymisen vuoksi. Muut syyt olivat suuremmat treeniraudat, jotka remmit mahdollistivat. Paljon remmiharjoittelulla haettiin myös elintärkeää hartioiden rentoutta ja riiputusta. Näin vetomatka saatiin kisavedossakin lyhenemään.
"

Itsellä on omakohtaisia kokemuksia tuosta, että vedetään vuosikaudet samoinpäin ristiotteella ja koukkukäden puolen selkälihakset olikin yhtäkkiä paljon isommat ja vahvemmat kuin toinen puoli selästä = Here Comes The Pain!
Nykyään siis kaikki vedot remmeillä ja myötäotteella.

Diipadaapa
24.04.2008, 14:49
Laitetaanpa lainaus aiheesta ristiote. Pekka Anttilan artikkelista Maastavedon lihashuolto ja yleisimmät vammat

"Siinä 14 - 17 vuoden tietämillä ei kannattaisi kauheasti jahdata nuorten SE-lukemia, vaan toistojen kautta rakentaa vahva lihaksisto ja näin välttää loukkaantumiset.

Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Brad Gillangham on syventynyt asiaan perinpohjin ja yrittänyt päästä eroon ristiotteen aiheuttamista vaivoista. Lopputuloksena oli sormilukko, jonka avulla molemmat kädet olivat myötäotteessa. myös venäjän Alexei Podnotny on vetänyt yli 400 125-kiloisiin sormilukko-otteella.

Monet Suomen kovat pikkusarjojen "vetokoneet" Yrjö Haatanen, Mauri Lappalainen, Sauli Jokitalo, Viljo Karvinen yms. vetivät treeniraudat paljon remmeillä. Ensisijaisesti selän lihasten tasapuolisen kehittymisen vuoksi. Muut syyt olivat suuremmat treeniraudat, jotka remmit mahdollistivat. Paljon remmiharjoittelulla haettiin myös elintärkeää hartioiden rentoutta ja riiputusta. Näin vetomatka saatiin kisavedossakin lyhenemään.
"

Itsellä on omakohtaisia kokemuksia tuosta, että vedetään vuosikaudet samoinpäin ristiotteella ja koukkukäden puolen selkälihakset olikin yhtäkkiä paljon isommat ja vahvemmat kuin toinen puoli selästä = Here Comes The Pain!

Ja siis otettahan ei tietenkään voi vaihtaa välillä toisinpäin eihän ? Maalaisjärjellä pääsee myös pitkälle.

Mutta, jos joku katsoo tämän älyttömäksi ongelmaksi niin saa jättää vetämättä ristiotteella ja käyttää remmejä. Ristiote nyt vain sattuu parantamaan otetta ja näin ollen sen sanoin vastaukseksi otsikon kysymykseen, jokainen tehkööt omat valintansa.

Sam78
24.04.2008, 16:47

Tyhmyydestä sakotetaan:rolleyes:

Itse vedän ristiotteella ja vaihdan jokaiseen sarjaan otteen.
Urheiluhierojalla kävin niin totesi kaveri selän olevan symmetrinen.
Tanko myös pysyy käsissä yli 200 kilonkin vedoissa.

CookieMaster
29.04.2008, 22:20
Mä tykkään tehdä vedot sillain et ensiks tehdään myötäotteella niin pitkään kun pysyy. Sitten kun ei enää pysy niin lisätään magnesiumi, ja taas pysyy. Sitten jos viä ote meinaa pettää niin otetaan ristiote.

Perusvedossa en tykkää remmejä käyttää. SJMV taas käytän yleensä remmejä, koska sarjatkin on vähän pidempiä ja otteen pitäävyys vähän heikkenee sarjan edetessä. Se on ikävä tehdä sarjaa ja huomata sarjan puolessa välissä, että painot tippuu. Pari kertaa kolissu alas, kun toisen käden ote pettää. Sarja vähän kärsii sen seurauksena.:D

steissimava
07.05.2008, 12:28
Mitä vinkkejä voisitte antaa, kun itsellä ei käytännössä vanhan rannevamman takia luonnistu ristiote kuin toisinpäin. Pikkupainoilla onnistuu, mutta tuntuu, että kropan asento ei oikein ole oikea kun ranteen liikkuvuusrajoite taitaa korvautua jostain muualta.

Remmeillä voi toki vetää isoillakin painoilla myötäotteella, mutta miten sitten pysyy/kehittyy pito otteessa.

Big Evil
07.05.2008, 19:18
Vedät myötäotteella sen minkä pystyt harjoittaaksesi näppivoimaa ja loput remmeillä/sormilukolla.