PDA

Näytä koko versio sivusta : Kuinka terve pitää olla että voi ryskätä?

Big Evil
02.11.2007, 11:41
Eli olenpa tässä ollut kipeänä jonkin aikaa. Perusflunssa ilmeisesti. Ensin alkuun viime viikolla sattui nieleminen ihan saatanasti, sitten luulin tervehtyneeni, ja kävin sunnuntaina ja maanantaina reenailemassa. Tiistaina ja keskiviikkona oltiinkin sitten kipeänä, vähän lämpöä ja päässä ollut kusi sai tehdä limalle tilaa.
Eilen ei niinkään kipeänä, mitä nyt hinkuyskää ja kuolemanpelkoa.

Joko tänään saisi vähän käydä koittaan?

Hulkki
02.11.2007, 11:57
Kunhan ei ole kuumetta, on sopivan rasitustason liikunta käsittääkseni vain hyväksi tervehtymiselle.

Faidra
02.11.2007, 12:18
Mä olen yrittänyt opetella sellaista ajattelutapaa, että niin kauan kun olo on sillä tavalla kipeä että joudun miettimään voinko tehdä kunnon treenin, en vielä mene salille. Tässä tuli nyt kaksi kertaa jo kuitenkin todettua se, että liian aikaisin menemisestä ei ainakaan ole mitään apua (tulin uudelleen kipeäksi). Ennemmin ottaa yhden tai kaksi extrapäivää ja sitten treenaa vasta kunnolla, kuin menee rimpuilemaan puoliteholla. Mun ainakin on vaikea oikeasti ottaa kevyesti se treeni jos taukoa on tullut (koska pää sanoo, että nyt pitää reenata kovaa kun kerta menetettiin niin monta päivää sairastaessa :hmm:).

Jos pystyy pelkkää satujumppaa tekemään niin sitten salille menolle ei varmaan ole estettä. Kunhan tauti ei ole sellainen, että tartutat samalla muita. Salivehkeet on kuitenkin melkoisia bakteeripesiä, kun samoja käsipainoja lähmii päivässä ties kuinka monta käsiparia yms.

Mun mielestä Anne sanoi hyvin kun jahkasin itse samaa: "Mikä sen treenin tarkoitus on? Olla kehittävää. Pystytkö siis tekemään kehittävän treenin? Jos epäilet, niin ei kannata mennä vielä."

Meesucky
02.11.2007, 17:44
Mä olen yrittänyt opetella sellaista ajattelutapaa, että niin kauan kun olo on sillä tavalla kipeä että joudun miettimään voinko tehdä kunnon treenin, en vielä mene salille. Tässä tuli nyt kaksi kertaa jo kuitenkin todettua se, että liian aikaisin menemisestä ei ainakaan ole mitään apua (tulin uudelleen kipeäksi). Ennemmin ottaa yhden tai kaksi extrapäivää ja sitten treenaa vasta kunnolla, kuin menee rimpuilemaan puoliteholla. Mun ainakin on vaikea oikeasti ottaa kevyesti se treeni jos taukoa on tullut (koska pää sanoo, että nyt pitää reenata kovaa kun kerta menetettiin niin monta päivää sairastaessa :hmm:).

Jos pystyy pelkkää satujumppaa tekemään niin sitten salille menolle ei varmaan ole estettä. Kunhan tauti ei ole sellainen, että tartutat samalla muita. Salivehkeet on kuitenkin melkoisia bakteeripesiä, kun samoja käsipainoja lähmii päivässä ties kuinka monta käsiparia yms.

Mun mielestä Anne sanoi hyvin kun jahkasin itse samaa: "Mikä sen treenin tarkoitus on? Olla kehittävää. Pystytkö siis tekemään kehittävän treenin? Jos epäilet, niin ei kannata mennä vielä."Jos sitä alkaa turhan herkästä jättämään treenejä väliin pikku köhän takia, saattaa helposti tulla tavaksi. On kuitenkin tärkeää ajatella kanssatreenaajia eikä rökiä pöpöjä varmistettavan päälle. Hyvä pointti sinulta!

TheOne
02.11.2007, 18:41
Itse olen aina pitänyt nyrkkisääntönä sitä, että kuumeilun jälkeen (oli viimeks kuumetta 05.. :thumbs:) 2 kuumeetonta päivää ja sit rautaa pumppaamaan!

Ja eka treenin otan kevyesti kokeilemalla, enkä esim tappavaa aerobista tai sparrausta 1,5 tuntia heti alkuun...
Omaa kehoa kuuntelemalla ja tervettä maalaisjärkeä soveltamalla pääsee tässäkin pitkälle.

Hulkki
02.11.2007, 22:31
Mun mielestä Anne sanoi hyvin kun jahkasin itse samaa: "Mikä sen treenin tarkoitus on? Olla kehittävää. Pystytkö siis tekemään kehittävän treenin? Jos epäilet, niin ei kannata mennä vielä."Vaikka sellaisenaan tuo kuulostaakin ihan järkevältä, on tuossa virheellinen lähtöoletus harjoittelun vaikutuksesta. Jaksotettu viikko- ja kuukausikokonaisuus on kehityksen kannalta tärkeämpää kuin se, onko jokainen yksittäinen treeni "kehittävä" vai ei. Järkevässä treenijaksotuksessa ja -suunnittelussa tehdäänkin säännöllisesti myös treenejä, jotka eivät ehkä itsessään täytä jokaisen HD/MD-aivopestyn bodarin mieltämiä "kehittävän" treenin tunnusmerkkejä, mutta ovat sen kokonaisuuden kannalta kehittävämpiä kuin ainainen satanen lasissa höyryäminen.

Tony
02.11.2007, 22:37
Itselläni on flunssa päällä. Ei kuumetta, mutta kurkku kipeähkö ja nuhaa. Tästä huolimatta tuli taas sarjapainoenkat tehtyä, että kyllä sitä jaksaa kunhan kuulostelee kroppaansa ja on rehellinen itselleen, että pystyykö,kannattaako ja millä teholla treenit vedetään.

Anne
02.11.2007, 22:53
Tuon lausuessani en kyllä taas tarkoittanut mitään Hulkin mainitsemiä hc-juttuja vaan ylipäätään.. Ottamatta kantaa siihen, mitä se "kehittävä treeni" kullekkin merkitsee ja missä vaiheessa treenikiertoa kukakin viilettää, niin jos on vielä sellainen olo, että kykenee vain epämääräiseen raajojen heilutteluun ja on pystymätön siihen suunnitelluun harjoitukseen, niin mikä kiire sinne salille on? Vaikka suunniteltu treeni olisikin kevyempi versio, niin keholle ihan sairastelun jälkeen/vielä sairaana se ei missään vaiheessa tule hyödyksi. Vaikka sitä kuinka tuijottelisi kuukausi-vuosisata jaksoissa. Joillekkin se on niin hurjan hienoa olla tinkimätön treeneissään, mikä sinällään tietenkin kunnioitettavaa, mutta puoliterveenä treenaaminen on ennemminkin tyhmää kuin sankarillista. Kun homma on kuitenkin lukuisia vuosia kestävää, niin se parin lisälepopäivän pitäminen siihen, että saa itsensä kunnolla terveeksi, ei tunnu yhtään missään. Järkeä ja malttia :thumbs:

(Että se Hulkki aina osaa tarrata jonkun yksittäisen sanan ja tehdä siitä valtaisia olettamia, vaikka asiayhteys on totaalisen eri:lol:)

Hulkki
03.11.2007, 00:06
Ottamatta kantaa siihen, mitä se "kehittävä treeni" kullekkin merkitsee ja missä vaiheessa treenikiertoa kukakin viilettää, niin jos on vielä sellainen olo, että kykenee vain epämääräiseen raajojen heilutteluun ja on pystymätön siihen suunnitelluun harjoitukseen, niin mikä kiire sinne salille on? Vaikka suunniteltu treeni olisikin kevyempi versio, niin keholle ihan sairastelun jälkeen/vielä sairaana se ei missään vaiheessa tule hyödyksi. Vaikka sitä kuinka tuijottelisi kuukausi-vuosisata jaksoissa.No kun se kevyt liikunta nimenomaan on hyödyllistä immuniteetin ja tervehtymisen kannalta. Eli on huonompi vaihtoehto vain jäädä himaan makaamaan (kun ei kuitenkaan voi tehdä sitä HC-treeniä), kuin tehdä jotain kevyttä verenkiertojumppaa, jne. ;)
Tämä tietenkin olettaen, että tuollainen kevyt jumppa onnistuu, eikä meneillään ole esim. suurin piirtein joku keuhkokuume.

Anne
03.11.2007, 00:15
No mielestäni jos vielä on lämpöä päällä tai kuumetta takana, niin ei sinne säntääminen mitään järkevää ole. Minimissään pitäisin sen 2 kuumeetonta päivää. Jostain historiasta tuo kahden kuumeettoman päivän oppi on, mikä sinällään kuulostaa järkevältä. :thumbs: Mutta mitäpä näistä väittelemään, jokaisella kun on omat näkemyksensä kaikesta. Jumpatkaa vaikka vihurirokossa jos siltä tuntuu, mutta noin minä olen asian ajatellut ja vastasin, kun kysyttiin.

Sua Hulkki tekis mieli joskus roikottaa parvekkeelta :lol: (..laiton uhkaus..)

EDIT: Siis nuokin nyt taas riippuu aina tietenkin luonnollisesti siitä, minkä asteista tautia on/on ollut. Mutta niinkuin edellä esitettiin, tunnustelkaa.

Hulkki
03.11.2007, 00:18
No mielestäni jos vielä on lämpöä päällä tai kuumetta takana, niin ei sinne säntääminen mitään järkevää ole.Olen käsittääkseni maininnut jo kertaalleen tässäkin threadissa, että nimenomaan kuumeessa ei kannata pahemmin liikuntaa harrastaa. Nuo kevyen liikunnan hyödyt koskevat tilanteita, joissa lämpöä ei ole.

Sportti
05.11.2007, 11:27
Omat tuntemukset ratkaisevat, mutta puolikuntoisena treenaaminen ei tosiaankaan kehitä, palautuminen on hitaampaa ja jälkitautien riski kasvaa merkittävästi..
toisin sanoen, kevyt ulkoilu, jos on siis kuumeeton, on ok. raju sykkeennousu/-vaihtelu taas huono juttu (sydän rasittuu normaalia enemmän)
Hieman nuhaisena treenaaminen taas ei ole mielestäni treenin este; aikuinen ihminen sairastaa vuoden aikana 2-5 virusflunssaa, jossa oireena yleensä nuha, tukkoisuus, lievä lämmonnousu. tavallisesti pari kévyempää treenipvää riittää, jos yleisvointi hyvä.
Tässä asiassa ei ole eksaktia oikeaa vastausta.

Cricket
15.02.2008, 10:15
Terveyden alan ammattilaisten suusta kuultu "sääntö" on, että ennen treenejä tulisi olla yhtä monta kuumeetonta päivää kuin on ollut kuumettakin, jotta keho varmasti on tervehtynyt ja jälkitaudeilta vältyttäisiin.:) Mutta kuten jo moneen kertaan sanottu, jokainen tekee tyylillään kunhan muistaa kuunnella sitä kroppaansa.:thumbs:

Viikari
25.02.2008, 16:01
Miten aloitatte treenailut pidemmän sairastelun jälkeen? Itsellä tässä 10 päivää kuumetta alla ja nyt alkaa helpottaa kun sai antibiotit. Ennen sairastumista oli treenit paremmassa mallissa kuin koskaan, eli ihan samoilla raudoilla ja treeni temmolla ei varmaan treenistä tule yhtään mitään.
penteleen virukset......:mad:

Artemis_
13.04.2008, 16:36
Kurkku on kipee mutta jalkatreenit pidän tänään. Yskässä ja nuhassa olen ennekin treenejä tehnyt, mutta en kuumeessa. Oikeastaan kun n.2vuotta olen treenannut, en ole ollukkaan kuumeessa, joten sen takia ei ole treenejä tarvinnut jättää väliin.

Ranko
14.04.2008, 09:30
Tässä on kohta viikon verran tullut treenailtua pienessä flunssassa. Onneksi tuo tuntuu olevan paranemaan päin eikä treenaus luultavasti ole tautia pidentänyt. Kuumeessa jätän tietysti treenit suosiolla väliin ja samoin pahemmassa flunssassa.