PDA

Näytä koko versio sivusta : Treenijuoma?

flex_87
11.11.2007, 21:34
Eli olen ajatellut ottaa käyttöön treenin ajaksi muutakin kuin vettä ainakin nyt dietin aikana sen selvien etujen vuoksi. Suunnitelmissa olisi jonkinlainen malto/dekstroosi juoma, mut tämä on herättänyt kysymyksiä :confused: Kuten millä perusteella valitaan noiden (Hera/dekstroosi) suhteet? Ja muutenkin millainen sen juoman pitäisi olla?

Rautateemu
11.11.2007, 23:52
Eli olen ajatellut ottaa käyttöön treenin ajaksi muutakin kuin vettä ainakin nyt dietin aikana sen selvien etujen vuoksi. Suunnitelmissa olisi jonkinlainen malto/dekstroosi juoma, mut tämä on herättänyt kysymyksiä :confused: Kuten millä perusteella valitaan noiden (Hera/dekstroosi) suhteet? Ja muutenkin millainen sen juoman pitäisi olla?

Dieetillä lyhytkestoisissa treeneissä varsinainen hiilarijuoma ei liene tarpeen, mutta esim. pieni määrä heraa, ja maltoa + aminoja voi olla hyväksi jos treeni kestää hieman kauemmin. Suolat, tai mineraalit on tärkeitä, erityisesti natrium, joten laittiin urheilujuoman pohjaan voi sitten lisäillä aminoja ja heraa + ehkä vielä hiukan suolaakin. Tai sitten mineraalisuolaa, maltoa, aminoja ja hiukan heraa.

Jos hikoilet paljon, ja menetätä reilusti painoa dieetillä, niin suolat on tärkeitä. Itsellä ainakin olo parani esim. jalkatreeneissä, kun rupesin juomaan tuollaista itsetekemääni urheilujuomaa: Fun Lightia, johon sekoitin aminoita, maltoa ja isolaattia (whey+), sekä suolaa. Erityisesti tuo suolan saaminen dieetillä jo treenin aikana paransi oloa. Tärkeintä lienee tuo nesteytys treenin aikana, ja nimenomaan natriumia pitäis saada tarpeeksi. Itse otin palkautusjuomaa jo ennen tyhjällä mahalla tehtäviä punttitreeniä tai vähänkin intensiivisempiä lihaskunto/intervallitreeniä. Parantaa oloa, jaksamista ja saattaa hyötyä lihaksen säilyttämisessä pidemmällä dieetillä. Hiilarihan blokkaa kortiosolia, joka puolestaan purkaa lihasta, ja puntti/intervallitreenithän lyhytkestoisina eivät kerkeä polttaa rasvaa itse treenin aikana, vaan sen jälkeen/ yleisesti nousseena peruskulutuksena. Myös massakaudella alan juomaan palautusjuomaa jo treenin loppuvaiheessa, tai sippailen sitä jo kevyesti yläkroppatreenin aikana. Tuntuu että jaksaa paremmin korkeavolyymiset ja vähänkin pidemmät treenit.

Hulkin mainostama Nörttöni (Layne Norton) vetelee vissiin tuollaisia hiilari- aminosysteemejä säännöllisesti treenien aikana. Tosin sen treenitkin kestää vissiin aika kauan

Rautateemu
12.11.2007, 02:16
Huomasinkin juuri, että Hulkin kysymys-vastauspalstalla on käsitelty myös treenijuoman merkitystä: http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=369

flex_87
12.11.2007, 18:51
Juu tänks rautainen teme. :rock: pitää kokeilla tuota ja lueskella enemmän jos juuri Nörttönin jutuista löytyisi lisää. :evil:

NGV
12.11.2007, 22:32
Fun Lightia, johon sekoitin aminoita, maltoa ja isolaattia (whey+), sekä suolaa.Oliko kyseessä ihan normaalia ruoka suolaa vai jotain hiffimpää suolaa? Millanen maku tuossa on ja kuinka paljon pitäisi laittaa suolaa tuollaiseen drinkkin, riittäkö 5g?

Hardcore
13.11.2007, 17:10
Oliko kyseessä ihan normaalia ruoka suolaa vai jotain hiffimpää suolaa?

:lol:

JaniP
13.11.2007, 17:39
Oliko kyseessä ihan normaalia ruoka suolaa vai jotain hiffimpää suolaa? Millanen maku tuossa on ja kuinka paljon pitäisi laittaa suolaa tuollaiseen drinkkin, riittäkö 5g?
Jos laitat 5g ni sen on kuin suolavettä jois:( 1-2g riittää mainosti! Itekki tuli joskus kikkailtua noiden treenin aikana juotavien "voimajuomien" kans. Ite laitoin hiukan maltoa n. 10-20g, Bcaa-aminoita 10g ja suolaa 1-2g. Nii ja suolana käytin mineraalisuolaa... ei mitää hifisuolaa;)

Hulkki
13.11.2007, 18:41
Jos laitat 5g ni sen on kuin suolavettä jois:( 1-2g riittää mainosti! Itekki tuli joskus kikkailtua noiden treenin aikana juotavien "voimajuomien" kans. Ite laitoin hiukan maltoa n. 10-20g, Bcaa-aminoita 10g ja suolaa 1-2g. Nii ja suolana käytin mineraalisuolaa... ei mitää hifisuolaa;)Juu, yksikin gramma puoleen litraan riittää hyvin, eikä esim. kahden gramman yli IMO kannata edes mennä.

flex_87
13.11.2007, 19:05
Juu eli tässä diettaillessa vois näyttää tälläiselta se juoma: 20g hera, 30g dekstro ja gramma suolaa. vai mitä ootte mieltä? ja dekstro tietysti lasketaan päivän hiilareihin.

Hulkki
13.11.2007, 19:20
Juu eli tässä diettaillessa vois näyttää tälläiselta se juoma: 20g hera, 30g dekstro ja gramma suolaa. vai mitä ootte mieltä? ja dekstro tietysti lasketaan päivän hiilareihin.Ei noin paljon protskua; about 10 g riittää. Tuo 20 g paukku tekee juomasta jo hitaammin imeytyvää, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu kesken kovan treenin.

flex_87
13.11.2007, 19:30
Aivan niin. Miten muuten on sitten palkkarin laita? että vaikka juo tollaisen treenijuoman niin silti palkkari normaalisti heti treenin jälkeen?

Hulkki
13.11.2007, 19:45
Aivan niin. Miten muuten on sitten palkkarin laita? että vaikka juo tollaisen treenijuoman niin silti palkkari normaalisti heti treenin jälkeen?Tottakai, ei tuo palkkaria korvaa. Itse otan ennen treeniä heraa ja aminoja, treenin aikana nopeaa hiilaria, ja treenin jälkeen sitten vielä normaalin palkkarin.

NGV
13.11.2007, 22:52
Jos laitat 5g ni sen on kuin suolavettä jois :( 1-2g riittää mainosti!
Mä vähän ajattelinkin, että ehkä 5g ois vähän liikaa, mutta ainakin ois sitte runsaasti. :D

Nii ja suolana käytin mineraalisuolaa... ei mitää hifisuolaa;)
Klassikkipotareista ei ikinä osaa sanoa. :lol:

Rautateemu
13.11.2007, 23:30
Aivan niin. Miten muuten on sitten palkkarin laita? että vaikka juo tollaisen treenijuoman niin silti palkkari normaalisti heti treenin jälkeen?

Juu, tota kai.

P.S. Ja NGV:lle sekä Paraisten Muskelimasiinalle: mineraalisuola on jo hifisuolaa. siis voi kait siis käyttää palkkarissa ja treenijuomassa. Muistakaa käyttää kunnolla, sillä natriumkloridia on vain n. 40-50%, eli natriumia grammassa vain siis n. 150-200mg. 1-2 g. on jees.

Meri, ja vuorisuolat on sitten jo gurmee-kikkailusuoloja, eikä sellaisia käytä kuin kokit ja Elovenapojka Peter:D

VGee
14.11.2007, 14:25
Ei noin paljon protskua; about 10 g riittää. Tuo 20 g paukku tekee juomasta jo hitaammin imeytyvää, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu kesken kovan treenin.

John Berardi suosittelee treenin aikana juotavaksi drinkkiä jossa on hiilareita 0,8g ja proteiinia 0,4g / treenaajan painokilo artikkelissaan Nutrient timing (http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/nutr_timing_1.htm) joka tarkoittaisi esim. 107 kiloisen Hulkin kohdalla ~85g hh ja 43g protskua. :eek:
Mitä olet mieltä tuollaisista määristä?

Hulkki
14.11.2007, 14:38
John Berardi suosittelee treenin aikana juotavaksi drinkkiä jossa on hiilareita 0,8g ja proteiinia 0,4g / treenaajan painokilo artikkelissaan Nutrient timing (http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/nutr_timing_1.htm) joka tarkoittaisi esim. 107 kiloisen Hulkin kohdalla ~85g hh ja 43g protskua. :eek:
Mitä olet mieltä tuollaisista määristä?Vaikka Berardi suositteleekin tuon määrän sekoittamista riittävän suuriin määriin vettä, on Ivyn ja Portmanin teoksessa Nutrient Timing nimenomaan suositeltu tuota 30-40 g hh + 10 g protskua sisältävää treenidrinksua imeytymisen vuoksi. Berardilla on siinä mielessä hyvä pointti, että nuo hiilari- ja proteiinimäärät hyödynnetään lihasten käyttöön treenin aikana ja jälkeen paremmin kuin minään muuna vuorokaudenaikana, mutta käytännössä moisen setin juominen laittaisi ainakin meikäläisellä pakin sekaisin kovan treenin aikana (kokeiltu on, useampaankin otteeseen). Ja koska pidän onnistunutta treeniä tärkeämpänä kuin hillittömän hiilari- ja protskumäärän juomista tasan sen treenin aikana oksennuksenkin uhalla, olen tyytynyt juomaan treenin aikana tasan sen verran kuin oma vatsa kestää kovissakin jalkatreeneissä, yms. Toki vedän ennen treeniä heraa, ja treenin jälkeen sitten tuhdin palkkarin, eli kokonaisuudessaan saan treenin ympärillä about saman verran hiilaria ja protskua kuin Berardikin suosittelee - en vain juo noin hillitöntä paukkua juuri treenin aikana.

VGee
14.11.2007, 14:47
käytännössä moisen setin juominen laittaisi ainakin meikäläisellä pakin sekaisin kovan treenin aikana (kokeiltu on, useampaankin otteeseen)

Juuh, ajattelinkin että olet varmasti kokeillut. Itse olen nyt muutaman viikon ajan kokeillut tuollaista tuhtia drinksua treenin aikana (ennen join vain vettä) ja ihan hyvin mennyt tähän asti ainakin.

Rautateemu
14.11.2007, 14:58
Mitä olet mieltä tuollaisista määristä?
En tiedä tarkoittiko Berardi tuossa artikkelissaan vain suorituslajeja, joissa treenit kestävät kauemmin. Plussakaloreilla glykogeenivarannot tuskin tarvitsevat vaikka 45 minuuttia kestävässä yläkropan treenissä noin paljoa energiaa, itseasiassa treeni tuskin sujuu jos yrittää noin suurta määrää juoda alle tuntiin kesken treenin. Itse alakropan treenissä pysty ehkä tuollaista 5-6% liuosta juomaan n. 0,5l sen aiheuttamatta pahaa oloa. Tosin tuo puoli litraa ja 25-30g hh, 10-15 aminoja ja proteiinia tuntuu jeesaavaan treeniä. Mitä pidempään treeni kestää, ja mitä enemmän glykogeenivarannot purkautuvat, sitä paremmin kroppa ottaa vastaan ravinteita myös itse treenin aikana. Kestävyysurheilijoilla, ja usein pitkäkestoista ja intensiivistä treeniä tekevillä, lihas pystyy varastoimaan enemmän glykogeeniä. Jos treenit kestää 45-60 min 4-5 kertaa viikossa, ja on koko ajan plussakaloreilla syöden runsaasti hiilihydraatteja, en usko että tarvitsee yläkroppatreenien aikana juoda kuin palautusjuomaa esim. sipaillen vähän kerrallaan, ja juo loput sitten treenin jälkeen (voi vaikka jakaa kahteen osaan, jos pelkää että kreatiini hajoaa nesteen seassa treenin aikana:rolleyes:).

M.I.N.I
14.11.2007, 17:40
Palatakseni tuohon suolan käyttöön, niin olen käsittänyt että tuo suola pitäisi nimenomaan olla merisuolaa tai perus pöytäsuolaa, eikä mineraalisuolaa. Tähän hätään en nyt muuta perustelua löytänyt väitteelle kuin tuon Guru Halosen kirjotuksen:

"Merisuolaa tai tavallista pöytäsuolaa, molemmat yhtä hyviä. Kunhan EI vain käytä mineraalisuolaa.

Natrium (sodium) on siis se juttu. Kun natriumin määrää lisätään, nousee myös kaliumin pitoisuus. Tämä perustuu siihen, että elimistö pyrkii tasapainotilaan näiden kahden kivennäisaineen kanssa, tätä tasapainotilaa säätelee aldosteroni. Aldosteronin määrän vähetessä (joka tapahtuu suolan määrän lisäämisen seurauksena) ylimääräinen natrium poistuu ja kaliumin määrä pysyy korkealla. Siis solujen toiminnan kannalta optimaalisella tasolla.

Mikäli natriumin saanti on liian vähäistä, lisääntyy aldosteronin eritys ja seurauksena on kaliumin menetys solujen sisältä ja natriumretentio solun ulkopuolisessa tilassa. Eli nesteturvotus, krampit ja kaikki ne negatiiviset vaikutukset joita yritetään vältää suolan määrän rajoittamisella. Samoin käy, mikäli kaliumin saanti on liian suurta, kuten helposti käy mineraalisuoloja käytettäessä. Itseasiassa aldosteroni reagoi vielä voimakkaammin ja herkemmin korkeaan kaliumiin kuin alhaiseen natriumiin.

Eli suolaa koneeseen ja kunnolla. Voimat lisääntyy, lihasten supistumisherkkyys paranee, kuten myös lihaspaine treeneissä, anabolia lisääntyy, krampit sekä lihasvammat vähenevät. Puhumattakaan positiivisista terveysvaikutuksista."

Itse olen käyttäny jodisuolaa jo pitemmän aikaa treenijuomassa. Merisuolaa joskus kokeilin mutta maku on tuossa "hieman" vahvempi.:D
Kerran tuli palkkari ylös pelkästään tuon takia...

erkki
14.11.2007, 22:41
Itse olen kuten tossa hiilareita käsittelevässä ketjussa jo mainitsin ottanut käyttöön reilun treenijuoman. Käytännössä tämä tarkoittaa sittä että pistän sheikkeriin about 75-80g maltoa ja reilu desi heraa. Tästä juon noin puolet treenin aikana ja loput sitten "palkkarina" banaanin kera. Laatta ei ole vielä lentänyt.

Tämän teen siis siksi että olen entinen läski ja hiilarifoobikko, joten yritän ottaa mahdollisimman suuren osan päivän hiilareista treenin aika/heti jälkeen. Muuten syön päivän aikana suurimmaksi osaksi rasvaa ja prodea, ja treenipäivän loppusaldo on suurinpiirtein 250-300g hiilaria.

Hardcore
14.11.2007, 23:09
Tähän hätään en nyt muuta perustelua löytänyt väitteelle kuin tuon Guru Halosen kirjotuksen:

Halosen juttuja ei kannata ottaa liian vakavasti. Hänen "suosituksensa" muuttuvat sitä mukaan mitä omasta hyllystä löytyy..

Rautateemu
15.11.2007, 00:24
Palatakseni tuohon suolan käyttöön, niin olen käsittänyt että tuo suola pitäisi nimenomaan olla merisuolaa tai perus pöytäsuolaa, eikä mineraalisuolaa. Tähän hätään en nyt muuta perustelua löytänyt väitteelle kuin tuon Guru Halosen kirjotuksen:

"Merisuolaa tai tavallista pöytäsuolaa, molemmat yhtä hyviä. Kunhan EI vain käytä mineraalisuolaa.

Natrium (sodium) on siis se juttu. Kun natriumin määrää lisätään, nousee myös kaliumin pitoisuus. Tämä perustuu siihen, että elimistö pyrkii tasapainotilaan näiden kahden kivennäisaineen kanssa, tätä tasapainotilaa säätelee aldosteroni. Aldosteronin määrän vähetessä (joka tapahtuu suolan määrän lisäämisen seurauksena) ylimääräinen natrium poistuu ja kaliumin määrä pysyy korkealla. Siis solujen toiminnan kannalta optimaalisella tasolla.

Mikäli natriumin saanti on liian vähäistä, lisääntyy aldosteronin eritys ja seurauksena on kaliumin menetys solujen sisältä ja natriumretentio solun ulkopuolisessa tilassa. Eli nesteturvotus, krampit ja kaikki ne negatiiviset vaikutukset joita yritetään vältää suolan määrän rajoittamisella. Samoin käy, mikäli kaliumin saanti on liian suurta, kuten helposti käy mineraalisuoloja käytettäessä. Itseasiassa aldosteroni reagoi vielä voimakkaammin ja herkemmin korkeaan kaliumiin kuin alhaiseen natriumiin.

Eli suolaa koneeseen ja kunnolla. Voimat lisääntyy, lihasten supistumisherkkyys paranee, kuten myös lihaspaine treeneissä, anabolia lisääntyy, krampit sekä lihasvammat vähenevät. Puhumattakaan positiivisista terveysvaikutuksista."

Itse olen käyttäny jodisuolaa jo pitemmän aikaa treenijuomassa. Merisuolaa joskus kokeilin mutta maku on tuossa "hieman" vahvempi.:D
Kerran tuli palkkari ylös pelkästään tuon takia...

Tuo nyt on normaalia bodaustreeniä tekevälle täysin aiheetonta, yhdessä punttitreenisä vain vähenee suolojen määrä hieman. Nestetankkaukseen on jostain kumman syystä käytetty mineraaliseoksia vuosikymmeniä kestävyyslajeissa. Tärkein on tietysti natrium, mutta myös kalsiumilla, kaliumilla ja magnesiumilla on osuutensa kun keho pyrkii pitämään elektrolyytit tasapainossa runsaassa hikoilussa. Natriumia saa syömällä suolaista ruokaa, ja muuten olisikin ihan hyväksi käyttää ruokasuolaa ruoan maustamiseen. Natriumin krooninen puutostila on harvinaista, ja terve henkilö siitä tuskin kärsii jos ei syö todella vähäsuolaista ruokaa, ja liiku todella paljon. Jos kroppa on todella kireässä ja kuivassa kunnossa, niin suolaa pitäisi saada enemmän kuin normaalisti (kisadieetit). Merisuola on ehkä paremman makuista ja vuorisuolat sitten hifistelyä.

Kuitenkin palautusjuomaan ja normaaliin tunnin mittaiseen punttitreeniin riittää tavallinen suola. Pitkäkestoisiin urheilulajeihin sitten riittävästi natriumia (mutta muitakin minraaleja) sisältävää urheilujuomaa tai mineraalisuolaa (niissä on kuitenkin natriumia riittävästi). Itse hifistelen ja sekoitan 50-50 ruokasuolaa ja mineraalisuolaa:D.

-JoN-
16.11.2007, 18:05
Onko pakko sitä suolaa palautusjuomaan laittaa? Eikö se aja saman asian kun nappaa suolaa seuraavan aterian kanssa, vaikka vähä enemmän?! :rolleyes:

Rautateemu
17.11.2007, 14:57
Onko pakko sitä suolaa palautusjuomaan laittaa? Eikö se aja saman asian kun nappaa suolaa seuraavan aterian kanssa, vaikka vähä enemmän?! :rolleyes:

Ei ole tietenkään pakko. Eikä ole tietenkään pakko juoda urheilu/treenijuomaa/palautusjuomaa treenin aikana, jossa on suolaa. Pidemmän ja kovemman treenin aikana yleensä vain sitä hikoilee ja elimistöstä poistuu suolaa, joten se olisi tärkeää jo kropan nestetasapainon kannalta. Mutta varmasti selviää ilmankin.

Ironbar
18.11.2007, 21:00
Eikö se ajaisi saman asian jos heittäisi ennen treeniä hyppysellisen suolaa kitusiin pukuhuoneessa jos ei kiinnosta sotkea suolaa treenijuomaan?? Vai onko tässä joku juttu että sitä pitäisi nauttia treenin ajan tasaisesti eikä kaikkea kerralla?

Viikari
19.11.2007, 10:59
eiköhän sekin riitä, ellei se treeni nyt veny todella pitkä kestoiseksi...

Ironbar
19.11.2007, 14:35
Sitä minäkin ja todennäköisesti jatkan tätä nykyistä käytäntöäni. Kesällä jos salilla tulee oikein pirun kuuma ja hikoilen kuin sika, niin sitten voin alkaa miettimään suolan lisäämistä treenijuomaan.

M.I.N.I
02.12.2007, 22:45
Itse oon käyttänyt läpi vuoden tuota suola & hiilari-juomaa, mutta olisiko tuonne kuinka järkevää pistää vielä lisäksi jotain aminohappo(j)a? Lähinnä ajattelin tuonne treeniblokin viimeiselle viikolle, kovimpiin treeneihin, lisää potkua tuomaan. Näillä perus duunarin palkoilla ei kuuhun päästä, joten varaa ei ole käyttää kaikissa treeneissä. Olisiko se sitten beetta-alaniini, bcaa vai onko vain rahan tuhlausta?

Hulkki
02.12.2007, 23:20
Näillä perus duunarin palkoilla ei kuuhun päästä, joten varaa ei ole käyttää kaikissa treeneissä. Olisiko se sitten beetta-alaniini, bcaa vai onko vain rahan tuhlausta?Beta-alaniini ei kuulu varsinaisesti treeninaikaiseen juomaan, vaan loaderiin. Mutta yleisesti ottaen mikään aminoilla kikkailu ei välttämättä ole kauhean olennaista, jos ei olla kilpatasolla, ja/tai budjetti on vähääkään tiukka. Suosittelen käyttämään ne eurot mieluummin johonkin hyvään palautusjuomaan ja kenties lisäproteiiniin, eli niihin olennaisimpiin peruslisäravinteisiin.