PDA

Näytä koko versio sivusta : Dieetin herkku/ruokavinkit

Faidra
07.09.2007, 22:14
Ylläri, olen täällä toki taas lempiaiheeni parissa... eli kuinka dieetistä voi tehdä inhimillisempää - mitkä on teidän suosikkikombojanne, lempidieettiruokianne? Ruokia, joissa tilavuus on mahdollisimman suuri mutta kalorimäärä mahdollisimman pieni jotta vähilläkin kaloreilla saa massun täyteen?

Mun suosikkeja:

-bodypizza (http://www.fast.fi/index.php?mid=518&a=show&id=196) (tuosta muuten saa vieläkin vähähiilarisempaa, kun korvaa rahkan tehosekoittimessa sileäksi soossatulla raejuustolla... menee myös äijätestistä läpi = "ihan törkeen hyvää!"), päälle keittokinkkua, katkarapuja, muutama ananaspala, polar 5% -juustoraastetta -> kunnon annos pizzaa reilulla 300 kalorilla, paras dieettieväs ever :D
-Lidlin naudanpihvit (pakastealtaasta), 250kcal/kpl, 38g proteiinia yhdessä pihvissä kasvisten kanssa
-kurkkua leikattuna ohuiksi siivuiksi pitkittäin, lowcarbbaajan "leipä" ;) päälle ohuesti sinappia ja kalkkunaleikesiivu... kaloreita niin vähän etten viitti edes merkata tähän
-sokerittomat siirapit, makua rahkaan, puuroon yms. ilman kaloreita
-fibrex-kuituhiutaleet, turvotetaan funlightiin ja vedetään sauvasekoittimella puuroksi, sekaan pikkuisen auringonkukansiemeniä, pari lusikallista rahkaa ja vadelmia -> kaloreita 50-100 riippuen paljonko laittaa ja mitä :)
-råg fras -murot, raejuusto ja mehukeitto
-varhaiskaali, kesäkurpitsa, tonnikala ruskistetaan pannulla ja grillimaustetta+chiliä sekaan, sokeritonta ketsuppia päälle
-omena ohuina siivuina + pähkinävoi ohuesti siveltynä päälle

Hmmmm... just nyt ei enempää tule mieleen, mutta nää on viime aikojen suosikkeja. :)

Tappajatomaatti
07.09.2007, 22:20
Itse tykkään syödä mäkkärin juustohampurilaisista pihvin ja juuston.

Huru-ukko
08.09.2007, 18:53
Meikäläiselle tippuu ehdottomasti kaasugrillin kautta käristetty liha kasvisten kera. Tarvittavat hiilarit otetaan viikonloppuna alkoholipitoisista nautintoaineista. Pysyy flavonit kunnossa ja stressi loitolla:)

Ex-Tavis
08.09.2007, 19:25
Kevyt välipala

Mustikoita/mansikoita tai muita (esim. pakaste-)marjoja
1-2 dl vaaleaa soijarouhetta
1-2 rkl pellavasiemenrouhetta
1 %:n viili

Maistuu parhaalta niin, että marjat ovat vielä kohmeisia. Soijarouheen EI ole tarkoitus keretä pehmenemään viilin seassa, vaan sen pitää raksua hampaissa. Syö siis nopeasti.

Pyranha
12.09.2007, 01:10
Kebabin yms. tosimiesten ruuan korvikkeena olen usein nähnyt sen "valtavan" vaivan ja tehnyt ihan itse lohkopottuja pihvin kylkeen.

Otetaan vaikkapa naudan sisäpaistia kimpale ja leikellään siitä poikkisyin 4cm paksuja pihvejä. Sen jälkeen nuijitaan ne sentin paksuuteen. Vaikka nyrkillä jos ei nuijaa ole, kunhan nyt ei ihan aurinko läpi paista. Nuijimalla ei lihaa voi helpolla pilata vaikka jotkut näin väittävät. Suolaa, mustapippurirouhetta ja muuta pintaan oman maun mukaan ja pariksi tunniksi jääkaappiin.

Perunat leikellään golfpallon kokoisiksi ja heitetään kattilaan hanakylmään veteen. Levy täysille ja kun vesi kiehuu kunnolla homma seis ja vedet pois. Nokare voimariinia tms. pottujen sekaan, kansi päälle ja ravistus.
Sitten kaadetaan potut pellille, ripotellaa suolaa, valkosipulijauhetta, paprikajauhetta jne. reilulla kädellä.

Uuni kahteen markkaan, perunat sisään ja pihvit pois jääkaapista. Kun potut tuntuvat haarukalla koitettuna kypsiltä laitetaan levy päälle ja teflonpannu siihen. Nokare voimariinia ja ei muutakuin pihvit tirisemään. Vaikka sipulirenkaita sekaan.
Koko homman kruunaa kermaviiliin tehty dippikastike perunoille.

Kaloreita ei annoksessa ole järjettömästi, ravintoainejakauma on kohdillaan ja maku räjäyttää sukat jaloista. :cool:

anca
01.10.2007, 15:06
Joskus saunan jälkeen saattaa tehdä mieli saunajuomaa. :D Ihan hyväksi siiderin korvikkeeksi olen kokenut Fiilis-juoman. Se maistuu melkein siiderille ja kertoo vielä olevansa hyvänolonjuoma. Olisikohan kaloreita ollut 4-5 kcal/100ml.

Tony
01.10.2007, 16:30
Laitetaan tähän tämä iän ikuinen neuvo jonka moni jo tietääkin eli funlight tai vastaavaa sokeritonta mehua yhdistettynä kivennäisveteen. Saa raikasta ja lähes kaloritonta hiilihapollista juomaa. Itse en vinkkiä noudata sillä en harrasta mitään dieetti touhuja - massaa vaan! ;)

Greta
01.10.2007, 17:09
Itse teen usein ruoaksi ison kulhollisen tonnikala-raejuusto salaattia, johon tulee siis noiden edm. lisäksi paaaaljon salaattia(eri lajikkeita), kurkkua, tomaattia, paprikaa, ihan hulluna sipulia (punasipulia ja tavallista, joko kevyesti kiehautettuna tai paistettuna), punakaalia(tämänkin monesti paistan ensin) ja lisäksi espanjalaista salaattimaustetta, merisuolaa ja oliiviöljyä. Joskus keitän myös kananmunan tuohon joukkoon. On ihan hurjan hyvää! :)
Ehkä ainoa huono puoli tuossa on se, että syön sen kulhollisen lähes aina yksin kokonaan ja yhdellä kertaa..ja kun tuo kulho ei todellakaan ole mikään pieni, vaan suuri, semmoinen IKEAsta ostettu iso metallinen salaattikulho, niin on vatsa sitten hieman täynnä tuon jälkeen.. :hmm:

Mä koitan välttää kaikenlaisen keinomakean käyttöä, ja siitä syystä en suosi juurikaan mitään makeita herkkuja. Joskus nyt jotain mansikkarahkaa(makeutukseen tällöin Makosta, Stevian osto harkinnan alla ollut jo pidemään, mutta täältä pohjoisesta sitä ei vielä saa) ehkä syön, mutta viimeksi kun sitä tein, niin söin itse ehkä pari lusikallista ja loput syötin sitten miehelle..ei vaan maistunu enää.
Toinen, se päälimmäinen syy on se, että mulla ei vatsa tykkää yhtään noista makeutusaineista.. Tulee kaikenlaista oiretta, ja tuntuupa sekoittavan aineenvaihduntaakin jonnin verran keräämällä nestettä, sekä aiheuttamalla nälkää ja mielitekoja.

Teetä tulee juotua, kun ostan yhdestä pikkuputiikista niin hyvänmakuisia teelaatuja, että ovat oikeasti parempaa juotavaa, kun funlightit, limut sun muut.. :) Jotenka, jos kuulolla on oululaisia teenjuojia, niin kannattaa tutustua Kauppahallin Kofeiinikomppanian teevalikoimaan! :thumbs:

HSivis
02.10.2007, 11:24
Tämä onkin hyvä ketju:) Tulee kauhea nälkä kun lukee noita reseptejä.
Mun ehdoton herkku tässä minidietissä on ollut kaksi purkkia profeeliä sekä eri hedelmiä fiiliksen mukaan sinne joukkoon. Kaikki sekaisin ja naamaan ja makeannälkä on ohi:p

anca
02.10.2007, 12:43
Aivan liian harvoin tehty, mutta ihana ruoka on täytetyt kesäkurpitsat/paprikat/tomaatit tai vaikkapa sipulit jos vatsa kestää.

Täytetään valittu kasvis vähärasvaisella jauhelihalla, johon on sekoitettu hieman mehevyyttä antamaan sipulia, porkkanaraastetta tai kesäkurpitsan sisusta, lusikallinen tomaattipyrettä, mausteita ja se kaiken juju eli 3% fetaa palasteltuna tai raejuustoa. Koko setti kypsennetään uunissa, että kasvis pehmenee, juusto vähän sulaa ja täytteestä tulee ihanan rapea pinta. Namskis.

Sitten yksi ohje jota en ole vielä edes kokeillut mutta vaikutti hyvältä lisukkeelta. Kaali lohkotaan niin, että se kantaosa pitää lohkon kasassa. Lohko kypsennetään al dente (olikohan ihan keittämällä vai höyryttämällä) ja pehmennyt lohko maustetaan oman maun mukaan lempimaustein ja vaikka öljyllä tai sitten ihan marinointikastikkeella, kohtuudella tietty. Mausteet valuu mukavasti höyryävän kaalin väleihin. (Tai ainakin kuvittelisin niin... :D)

Mma Mzzi
10.10.2007, 00:00
Tämä ei ole minun oma resepti vaan toiselta pöllitty, mutta hyväksi koettu joten levitän sanomaa myös tänne :P.

Lasagne

n.8 lasgnelevyä
400-500 g paistijauhelihaa
1 iso sipuli
1 tlk tomaattimurskaa
1/2 tl suolaa
1 rkl pizzamaustetta
1 prk 0,3% raejuustoa
1-2 valkosipulin kynttä
+mausteita maun mukaan

Munamaitoon
4 dl rasvatonta maitoa
2 munaa
1/2 tl suolaa
pinnalle 5% juustoraastetta

Ruskista jauheliha ja sipuli teflonpannulla ilman rasvaa. Lisää tomaattimurska ja mausteet.
Yhdistä munamaidon aineet.
Lado lasagnevuokaan kerroksittain jauhelihaseosta, raejuustoa ja lasagnelevyjä päällimmäiseksi kannattaa jättää jauhelihaseosta
Kaada päälle munamaito. Ripottele pinnalle hiukan juustoraastetta.
200astetta 50 min.

Maistuu parhaimmiten tuoreeltaan, uudestaan lämmitettynä maku on vähän mymmähtänyt

Cricket
16.10.2007, 12:36
Onko tietoa löytyykö Oulusta noita makusiirappeja, joita Kaisa aina kehuu?:)

HeatN
28.10.2007, 17:53
En kylläkään dieettaa mutta syön viikottain:

*Viiliä + kanelia + mantelilastuja
*Rahkaa + kaakaota + marjoja
*Ryvita sesamnäkkäriä (rakastan tätä!) eri päällysteillä (juustoa tai kevytelviä). On myös hyvää dipattuna kermaviiliin (kuin sipsejä).

quiz
28.10.2007, 18:00
vesimelonia
tummia rypäleitä
kesällä tuoreita mansikoita
Options-kevytkaakao
keinomakeutettu earl grey maustettu vihreä tee maidon kanssa

tosi herkkuja kaikki noi. rypäleiden kanssa voi syödä vähän juustoa.

quiz
28.10.2007, 18:05
Laitetaan tähän tämä iän ikuinen neuvo jonka moni jo tietääkin eli funlight tai vastaavaa sokeritonta mehua yhdistettynä kivennäisveteen. Saa raikasta ja lähes kaloritonta hiilihapollista juomaa. Itse en vinkkiä noudata sillä en harrasta mitään dieetti touhuja - massaa vaan! ;)
itse tykkään laittaa appelsiinin tai sitruunan +vettä tehosekoittimeen ja lisäksi makeutusainetta.

Alec
02.12.2007, 02:29
onko Faidralla,tai jollakin muulla,heittää jotain hyviä keto-reseptejä?

Jonsteri
02.12.2007, 11:05
Kaiva jostain blogista se keto/podari-pitsa. Äärimmäisen tykkiä tavaraa. Oikeen hävettää syödä sellasta dieetillä. :D

Faidra
02.12.2007, 13:36
Alec, mullahan ei paljon muuta olekaan kuin ketoreseptejä :D Täällä (http://www.fast.fi/index.php?mid=518) on kaikennäköistä, suurin osa on protskupainotteisia ja vähähiilihydraattisia.

Ketopizza (http://www.fast.fi/index.php?mid=518&a=show&id=196) - kannattaa käyttää soijajauhoja, ks. huomautus ravintoarvojen lopussa
Paljon muita keto/VHH-reseptjä (http://karppaus.info/resepti/) (ei mun keksimiä)

ToniB.
07.01.2008, 12:42
Tomaattinen äyriäiskeitto
1,5kg tomaatteja
tuoretta punaista chiliä
valkosipulia
sipulia
3rkl oliviiöljyä
valkoviiniä
kalaa (vaalealihaista)
katkarapuja
sinisimpukoita
mausteita

1. Kalttaa tomaatit
2. Lämmitä oliviiöljy kattilassa
3. Lisää kattilaan sopiva määrä valkosipulin kynsiä murskattuna
4. Lisää chilit pilkottuina
5. Lisää kaltatut tomaatit
6. Soseuta kattilan sisältö (esim. sauvasekoittimella)
7. Lisää sipulit haluamasi kokoisina paloina
8. Kun sipuli alkaa olla kypsymässä, lisää kala (toki jos kalanpalat ovat suuria, lisää ne jo aikaisemmin)
9. Lisää mausteet ja valkoviini
10. Kun kala on kypsää, lisää äyriäiset
11. Kun äyriäiset ovat lämmenneet, syö.

Faidra
20.01.2008, 21:01
Nyt tuli tehtyä sellaista superruokaa, että pitää postata resepti ennenkuin unohdan sen. Lisäksi oli vielä ihan taivaallisen hyvää ja kelpasi miehellekin. :)

Pinaatti-parsakaalikeitto
250g pakastepinaattia (mm. Lidlistä saa edullisesti isoja pusseja)
250g parsakaalia
100g kukkakaalia
50g creme fraiche sipulisekoitusta
½tl muskottia
1tl valkosipulimurskaa (joko valmiina purkista tai itse tehtyä)
mustapippuria, yrttisuolaa ja merisuolaa ripaus

Kasviksia keitetään vain sen verran että ne sulaa ja hiukan pehmenee. Sitten kasvikset ja hiukan vettä blenderiin ja sekaisin. Vettä lisätään sen mukaan miten paksua keittoa haluaa tehdä. Mausteet mukaan vasta kun keitto on jo soseena. Annetaan hautua hetki miedolla lämmöllä. Lautaselle kannattaa ottaa proteiininlähteeksi vaikkapa kananrintaa pilkottuna tai raejuustoa, molemmat maistuivat tosi hyvältä keiton kanssa.

Energiaa koko keitossa on niin häviävän vähän etten jaksa edes laskea. :)

Tällä antioksidanttipommilla luulisi tämän flunssan paranevan kun keittelen tuota joka päivä koko ensi viikon... antioksidanteista voi muuten lukea lisää täältä (http://www.biovita.fi/suomi/tuotteet/antioksidantit.html). Suurin osa ihmisistä kun niitä saa ruokavaliostaan liian vähän.

insecure420
21.01.2008, 14:00
Nonni.Nyt saan naiseni hyvälle tuulelle kun tuota kokkailen hänelle:)Sattuu olemaan sellainen viherpiiperö:thumbs:
Ja voishan tuota itsekkin maistaa

Tero
30.01.2008, 15:52
Onko ihan ok ravintoa nuo maapähkinät? Ajattelin iltapalaksi vetästä tonnikalaa+maapähkinöitä ( 30g-70g riippuen kaloritarpeesta ).
Esim. eiliselle päivälle kalorilaskurin mukaan söin n. 3550-3600kcal suhteille prot 284,2g (32%), hiilari 356,8g ( 41%) ja rasva 104,7g (27%). Onko nuo suhteet edes sinne päin? Itsellä on painoa n. 80kg ( oisko rasvapros 10-13 hujakoilla, juoksua kun harrastin niin mittauksessa oli 8,7%, mutta nyt on siitä kyllä noussut, kun lopetin tyystin sen ja olen vaan punttaillut ).
Meinaa myös olla sitä vikaa, että paino ei tahdo nousta kovin helposti. Heti jos on miinuskalorit, niin tippuu kohtuu nopeaan...

Tosiaan lähetin tämän viestin tähän, kun ei oikein ollut muuta sopivaa.

snow
05.02.2008, 13:02
Parasta herrkua on ehdottomasti hieman tulinen ja nopea jauhelihakeitto:

-Paketti naudan paistijauhelihaa (400g), (voita ruskistamiseen 5g)
-2 pakettia (400g) keittojuureksia (pakaste, ei sisällä perunaa)
-lihaliemikuutio
-sambal oelek- chilitahnaa maun mukaan 1tl-1rkl
-vettä

Jauhelihat ruskistetaan ja maustetaan. Kiehuvaan veteen jauhelihat ja keittojuurekset ym. härpäkkeet. haudutetaan noin 15min ja nautitaan.

veden määrästä riippuen arvot noin /100g
70kcal p 7,2g hh 1,6g r 3,9g

jos haluaa vielä kevyempää niin pistää sitten enemmän kasviksia.

miss_ego
10.02.2008, 12:28
Mä oon viimeaikoina hurahtanu wokkivihanneksiin.. Ne kun paistaa pannulla ja päälle iskee kevyttä viola-tuorejuustoa niin maku on taivaallinen.. Tykkään myös dippailla kasviksia noihin tuorejuustoihin :D tulikin niistä mieleen, pitäskö käyttää ennemmin noita profeel-tuorejuustoja? kaloreita niissä ainakin on vähemmän ku violoissa ja protskua enemmän (kuten myös hiilareita)...

Faidra
11.02.2008, 11:02
Miss_ego, eihän ruuan tarkoitus ole aina olla mahdollisimman vähäkalorista :) Makukin ratkaisee niin älyttömän paljon! Jos laitat sitä tuorejuustoa kasviksiin vaikka 20 grammaa kerralla, niin sanoisin että ei ole mitään merkitystä kumpaa noista käytät. Omaan suuhun Profeelit maistuu teolliselta moskalta, joten ainakin itse käytän ennemmin tuhdimpia tuorejuustoja joissa on makukin oikeasti tallella. Niitä ei sitten tarvitse pistää niin paljoa. :)

Tero, maapähkinät on hyvä iltapalan lisä. Myös muut pähkinät käy, etenkin saksanpähkinöissä on hyvä omega6 : omega3 -suhde joka edistää terveyttä. Esimerkiksi Lidlistä saa edullisia saksanpähkinäpusseja. Jos tarkoitus on nostaa painoa ja se tuntuu työläältä, niin silloin lisäisin sinuna kyllä hiilareita päivään. Proteiinia sun kokoisellesi miehelle riittää ihan hyvin joku 180-250 grammaa, rasvaa 80-120 grammaa ja loput sitten hiilaria - paljonko sitä ikinä pitääkään syödä jotta kalorit tulee täyteen. :)

mardu
15.02.2008, 16:12
Pidän todella paljon aasialaisesta ruoasta ja tänään löysin ilokseni kaupasta täysjyvänuudeleita (97% täysjyvävehnä) (SantaMaria). Olen aiemmin luullut, että kaikki nuudelit valmistetaan valkoisesta vehnästä eikä sellaiset tietenkään sovi dieetille. Mutta onkohan nämäkään täysjyvänuudelit hyvä hiilarinlähde dieetille jos vertaa vaikka täysjyväriisiin ym..? Hyvän makuisia ainakin ovat!

plil
15.02.2008, 20:47
Tein tällä viikolla tämmöisellä reseptillä lihapullia...

sipulikeittopussi
½dl korppujauhoa
1 ja ½ dl vettä
400g naudan paistijauhelihaa
250g ehrmannin rahkaa (ei ollu kermaviiliä joten ajattelin tuon ajavan asian) :)
2 kananmunaa

...ja hyviä tuli.

neitikesaheina
16.02.2008, 16:10
Nyt tuli tehtyä sellaista superruokaa, että pitää postata resepti ennenkuin unohdan sen. Lisäksi oli vielä ihan taivaallisen hyvää ja kelpasi miehellekin. :)

Pinaatti-parsakaalikeitto
250g pakastepinaattia (mm. Lidlistä saa edullisesti isoja pusseja)
250g parsakaalia
100g kukkakaalia
50g creme fraiche sipulisekoitusta
½tl muskottia
1tl valkosipulimurskaa (joko valmiina purkista tai itse tehtyä)
mustapippuria, yrttisuolaa ja merisuolaa ripaus

Tein tätä just ja kupponen on edessä. Ehanaa raejuuston kanssa ja varmaan toimis kananmunan kanssa niinku perinteinen pinaattisoppa. Eli kiitos taas hyvästä reseptistä Faidralle :)

anca
18.02.2008, 10:38
TexMex-herkkusalaatti (matkittu mäkkärin salaatista) "pikkutyttö"annos

250g salaatti, tomsku, kurkku
100g naudan paistijauheliha, 7% rasvaa ja tacomausteseos
(20g kevyt kermaviili)
20g Nacho sipsejä
20g Polar 15 juustoraaste tai 50 g raejuustoa

Kasaa salaatti lautaselle, päälle lämmintä jauhelihaa ja juustoraastetta. Murustele sipsit vielä ja koko komeuden päälle kermaviiliä.

kaisa
18.02.2008, 12:30
Tein tällä viikolla tämmöisellä reseptillä lihapullia...

sipulikeittopussi
½dl korppujauhoa
1 ja ½ dl vettä
400g naudan paistijauhelihaa
250g ehrmannin rahkaa (ei ollu kermaviiliä joten ajattelin tuon ajavan asian) :)
2 kananmunaa

...ja hyviä tuli.

Mä teen aina muuten samalla tavalla, mutta rahkan tilalle prk kevyttä kermaviiliä ja korppujauho + vesi pois.

Jatkis
18.02.2008, 12:40
Miks dieetillä pitäis herkutella? Dieetin jälkeen voi sitten kuitenkin herkutella ihan kunnolla (jopa epäterveellisesti) ilman, että sillä olisi vaikutusta dieetin etenemiseen. Pitääkö sitä "herkkuperseyttä" pitää ihan pakolla yllä dieetilläkin? Voi kai sitä itseään sen verran hillitä joitain aikoja ilman sokerin ja rasvan makua... Vai millaisesta dieetistä tässä on kyse?

Rautateemu
18.02.2008, 13:53
Miks dieetillä pitäis herkutella? Dieetin jälkeen voi sitten kuitenkin herkutella ihan kunnolla (jopa epäterveellisesti) ilman, että sillä olisi vaikutusta dieetin etenemiseen. Pitääkö sitä "herkkuperseyttä" pitää ihan pakolla yllä dieetilläkin? Voi kai sitä itseään sen verran hillitä joitain aikoja ilman sokerin ja rasvan makua... Vai millaisesta dieetistä tässä on kyse?

Dieetillä ei tarvitse kuitenkaan syödä pahanmakuista ruokaa. Tästähän tässä oli kyse. Samoin jos välillä syö jotain hyvää (hiilaritankkauksen aloitus karkeilla tai jädellä tms.) voi olla eduksi dieetin jaksamisessa.

P.S. Äläs ny kiukuttele dieettaava ärrimurri, vaikka vähän nälkä oliskin;)

Faidra
18.02.2008, 15:34
Jatkis, kaikkia ei kiinnosta vetää dieettejä askeesiruokavaliolla. Simppeleilläkin jutuilla voi saada paljon aikaan. :) Sitä paitsi, jos dieettaus/ruokavalion ylläpito on elämäntapa läpi vuoden (toisille sen on oltava pakosta, toisille ihan vaan oman hyvän olon vuoksi), niin mitäs vikaa siinä on jos tekee elämäntavasta itselleen mahdollisimman miellyttävän syömällä herkullista ruokaa jokaisella aterialla? Ei se nyt mitään kaviaaria ja suklaatorttua kuitenkaan tarvitse olla.

En voi nyt olla ärähtämättä tästä... kisadieetillä sitä helposti sulkeutuu sinne omaan ympyräänsä eikä enää näe "outside the box". 99% ympärillä olevista ihmisistä ei kuitenkaan dieettaa kisoihin ja sen vuoksi ne pienet nautinnot voi olla juuri niitä jotka tsemppaa jatkamaan. Ja miksei kisadieetilläkin. Jos vaikka yksi sokeriton karkki päivässä tai terveellisemmin valmistettu perus(lempi)ruoka pitää sen junan puksuttamassa niin miksei sitä saa syödä? Sen vuoksiko, että joku toinen on parempi dieettaaja, syö sitä parsakaalia ja seitiä ilman mausteita ja systeemejä ja pystyy on jotenkin parempi ihminen/kehonrakentaja/kilpailija...? :hmm: Ymmärrän sen, että ensimmäisellä kisadieetillä voi olla tosi hienoa vetää sitä askeesilinjaa (itse ainakin niin tein enkä kokenut sitä ollenkaan ongelmaksi, jopa nautin siitä - enkä silti päässyt siihen lopputulokseen mitä hain), mutta sitä en ymmärrä miksi muidenkin olisi niin tehtävä jos se ei tunnu itselle sopivalta. Korhosen Satu on loistava esimerkki siitä, että monipuolisella ja vaihtelevalla dieetillä pääsee äärimmäiseen lopputulokseen, vaikka pyrkisikin maksimoimaan nautinnon loppuun saakka ruuanvalinnassa. :)

Siitä olen samaa mieltä, että kun ollaan dieetillä, niin ollaan myös - mättöpäivät ei sinne ainakaan säännöllisinä mielestäni kuulu. Ei silti... ei kai niiden fiksuun ruokavalioon muutenkaan tarvitsisi kuulua. Ainakaan minkään toistuvien överi-ähkymättöjen.

Jatkis
18.02.2008, 17:19
En voi nyt olla ärähtämättä tästä... kisadieetillä sitä helposti sulkeutuu sinne omaan ympyräänsä eikä enää näe "outside the box". 99% ympärillä olevista ihmisistä ei kuitenkaan dieettaa kisoihin ja sen vuoksi ne pienet nautinnot voi olla juuri niitä jotka tsemppaa jatkamaan. Ja miksei kisadieetilläkin. Jos vaikka yksi sokeriton karkki päivässä tai terveellisemmin valmistettu perus(lempi)ruoka pitää sen junan puksuttamassa niin miksei sitä saa syödä? Sen vuoksiko, että joku toinen on parempi dieettaaja, syö sitä parsakaalia ja seitiä ilman mausteita ja systeemejä ja pystyy on jotenkin parempi ihminen/kehonrakentaja/kilpailija...? :hmm: Ymmärrän sen, että ensimmäisellä kisadieetillä voi olla tosi hienoa vetää sitä askeesilinjaa (itse ainakin niin tein enkä kokenut sitä ollenkaan ongelmaksi, jopa nautin siitä - enkä silti päässyt siihen lopputulokseen mitä hain), mutta sitä en ymmärrä miksi muidenkin olisi niin tehtävä jos se ei tunnu itselle sopivalta. Korhosen Satu on loistava esimerkki siitä, että monipuolisella ja vaihtelevalla dieetillä pääsee äärimmäiseen lopputulokseen, vaikka pyrkisikin maksimoimaan nautinnon loppuun saakka ruuanvalinnassa. :)

En tajua miten tuo sulkeutuminen nyt liittyy tähän asiaan. Dieetillä niitä nautintoja on valmiiksi paljon kun aistit terävöityvät. Ruisleipä maistuu jo ihan uskomattoman hyvältä. Miksei sitä esim. kolmea kuukautta voi olla syömättä jotain keinokarkkeja ym. skeidaa? Sitten kun dieetti on ohi niin kaikki maistuu vieläkin paremmalta. Kaikki tietysti tavallaan. Minä jo nautin dieetillä pienemmistäkin asioista kuten eri mausteista ja vihanneksista. Kyllä sitä karkkia ja rasvaista tavaraakin toki mieli tekee, mutta vielä parempi mieli tulee siitä, että kykenee edes jonkin aikaa olla syömättä niitä. Näin siis omalla kohdallani.

Sen verran vielä, että nuo keinomakeutetut tavarat pitää sitä makean himoa yllä ihan samalla lailla kuin sokerikin. Eli jos vähänkin haluaa säilyttää linjojaan kannattaa opetella tuollaista itsensä hillintää ruokailutottumuksissa ja pitää ne keinomakeutetut tuotteet hyllyssä, ainakin jonkin aikaa. Näin sitä oppii nauttimaan kevyempääkin ruokaa samalla nautinnolla. Tämä kirjoitus oli sitten ihan yleistä höpinää.

Rekola
18.02.2008, 18:06
En tajua miten tuo sulkeutuminen nyt liittyy tähän asiaan. Dieetillä niitä nautintoja on valmiiksi paljon kun aistit terävöityvät. Ruisleipä maistuu jo ihan uskomattoman hyvältä. Miksei sitä esim. kolmea kuukautta voi olla syömättä jotain keinokarkkeja ym. skeidaa? Sitten kun dieetti on ohi niin kaikki maistuu vieläkin paremmalta. Kaikki tietysti tavallaan. Minä jo nautin dieetillä pienemmistäkin asioista kuten eri mausteista ja vihanneksista. Kyllä sitä karkkia ja rasvaista tavaraakin toki mieli tekee, mutta vielä parempi mieli tulee siitä, että kykenee edes jonkin aikaa olla syömättä niitä. Näin siis omalla kohdallani.

Sen verran vielä, että nuo keinomakeutetut tavarat pitää sitä makean himoa yllä ihan samalla lailla kuin sokerikin. Eli jos vähänkin haluaa säilyttää linjojaan kannattaa opetella tuollaista itsensä hillintää ruokailutottumuksissa ja pitää ne keinomakeutetut tuotteet hyllyssä, ainakin jonkin aikaa. Näin sitä oppii nauttimaan kevyempääkin ruokaa samalla nautinnolla. Tämä kirjoitus oli sitten ihan yleistä höpinää.

On muuten ihan totta, että totaalisen tauon jälkeen kaikki maistuu niin loistavalta, ettei mitään rajaa :)

Toisaalta taas, jos asiat voi tehdä oikein kivuttomasti tai tuskaa kärsien, niin miksi hakata päätä seinään?

Yksi sokeriton namunen päivässä on ainakin meikäläislle ihan toiveunta :p Ja en usko sen yhen namin vapauttavan ketään sokerinhimosta. Oma kokemus on, että kokonaan ilman on helpompi olla.

Jatkis
18.02.2008, 18:16
Toisaalta taas, jos asiat voi tehdä oikein kivuttomasti tai tuskaa kärsien, niin miksi hakata päätä seinään?

Juu, jos oikeasti kärsii siitä, ettei saa jotain yhtä namua päivässä niin pakkohan se silloin on saada :) En varmaan vaan oikein tajua, koska itse en juurikaan pode mitään "pakko saada karkki" tautia, edes dieetillä.

Pääkoppa on todella tärkeää pitää kasassa ja jokainen hoitaa sen omalla tavallaan. Kaikille ei tietenkään sovi samat metodit. Toisille auttaa makeutusaineet ja toisille juurekset ym. Ei kai tuolla mitään väliä oikeasti ole. Sen takia vain kirjoitin, että saadaan jotain mietinnällistäkin keskustelua tähän ketjuun...

Faidra
18.02.2008, 19:59
Aa, siis tarkoitit että hakee nautintoja tavallisesta ruuasta? Sitähän minäkin tarkoitin. Että tavallinen ruoka on sitä herkkua, kun sen vaan tekee oikein, sillä tavalla että se kutkuttaa omia makunystyröitä. En tarkottanut, että pitää tunkea naamariin kaikkea keinomakeaa niin paljon kuin napa vetää ja elimistö sietää. Sorry jos ymmärsin väärin, ei ollut tarkoitus kirjoittaa niin hyökkäävästi. Tosin ei sunkaan tekstistäsi ihan käynyt ilmi, mitä pidät herkkuina. :)

Totta - kun syö simppeliä ruokaa, niin sekin alkaa maistumaan taivaalliselta... siksihän täällä on hehkutettukin niin yksinkertaisia ruokia. Esimerkiksi tuo mun yksi sosekeittoni tuskin jonkun suklaamättöhiiren ruokalistalla olisi herkku, vai miten on... :D (ei ainakaan omallani olisi ollut vielä 3-4v sitten...)

quiz
04.09.2008, 22:24
karviaismarjat maistuu sangen hyviltä protskudrinksussa.

äiti keräs noita mulle.