PDA

Näytä koko versio sivusta : Hiilarien syklitys (kisa)dieetillä

flex_87
19.12.2007, 19:08
Minulla olisi sellainen ongelma tässä että olen nyt tiputtanu pelkällä hiilarien syklityksellä 6kg painoa pois mut nyt pitäs kehitellä tästä kisadietti ja on aika hukassa meikäpoika. eli miten kannattais edetä? vähentää hiilareita entisestään vai muuttaa kokonaan diettiä? vai mikä olis neuvo? Nyt on tullu pienoinen tasanne diettiin ja jos saan dietin tästä etenemään niin olis tarkoitus suorittaa kisadebyytti. :evil:

Hulkki
19.12.2007, 19:19
Minulla olisi sellainen ongelma tässä että olen nyt tiputtanu pelkällä hiilarien syklityksellä 6kg painoa pois mut nyt pitäs kehitellä tästä kisadietti ja on aika hukassa meikäpoika. eli miten kannattais edetä? vähentää hiilareita entisestään vai muuttaa kokonaan diettiä? vai mikä olis neuvo? Nyt on tullu pienoinen tasanne diettiin ja jos saan dietin tästä etenemään niin olis tarkoitus suorittaa kisadebyytti. :evil:Ilmeisesti kevään Force Classiciin olet siis menossa?

Vähän on paha sanoa yhtään mitään pelkästään noin yleismalkaisten tietojen pohjalta, olisi paljon parempi jos kirjoittaisit hieman auki mitä tarkalleen ottaen olet tehnyt (kalorit ja makrot vaihteluineen viikoittain ja eri päivinä).

Konan
19.12.2007, 19:43
Perkeleesti tsemppiä flexille! ;)

flex_87
19.12.2007, 19:53
Niin olisi tarkoitus. Ja siis olen nyt syöny hiilarisyklityksellä että:
Ma jalka treeni: 400g hiilaria
Ti Yläkroppa: 200-250g hh
ke lepo: 100g hh
to jalat: 200-250g hh
pe yläkroppa: 200-250g hh
la aerobinen: 120g hh
su aerobinen: 120g hh
Rasvat ja Protskut on pysyny aika vakiona joka päivä eli n. 200- 250g protskua ja aika vähillä rasvoilla. Paitsi maanantaina vähemmällä protskulla. tässä oon miettiny sitä että onko mahdollista suunnata kilpailuunkin ilman valmennusta? ku olen aika ummikko kisavalmisteluissa. Varsinkin ku dietti kovenee ja kisat lähenee. Niin ja paino meikällä on tippunu nyt 83kg:aan ja pituutta on 183cm ja rasvat siinä 12-13% Olen ajatellu käydä classikki leirillä mikä on nyt alku keväästä että sais lisä tietoa. :D

Thänks konani! kova on ainakin yritys. :D

Rautateemu
20.12.2007, 00:02

Rasvat ja Protskut on pysyny aika vakiona joka päivä eli n. 200- 250g protskua ja aika vähillä rasvoilla. Paitsi maanantaina vähemmällä protskulla. tässä oon miettiny sitä että onko mahdollista suunnata kilpailuunkin ilman valmennusta? ku olen aika ummikko kisavalmisteluissa. Varsinkin ku dietti kovenee ja kisat lähenee. Niin ja paino meikällä on tippunu nyt 83kg:aan ja pituutta on 183cm ja rasvat siinä 12-13% Olen ajatellu käydä classikki leirillä mikä on nyt alku keväästä että sais lisä tietoa. :D

Thänks konani! kova on ainakin yritys. :D

Klassikkileiri on ihan hyvä käydä, muttei siellä kokonaan kisadieettiä ja valmistautumista saa kasaan. Miksei voisi suunnata kilpailuun ilman valmennusta? Vaatii vaan asioiden selvää ottamista, ja kroppansa tuntemusta. Tiettyä realismia ja suunnitelmallisuutta täytyy olla. Jos rasvat tosiaan on 12-13% tasolla, on siis tuosta matkaa kisakondikseen sen 10-11 kg. Kovin kauheasti ei ehdi löysäillä, mutta voi ajatella että parisen viikkoa ottaa vähän plussaa, ja esim. Uudenvuoden jälkeen sitten tiukka dieetti päälle, ja pudotettavaa reilun puoli kiloa viikko, mielummin alussa nopeamminkin. Laske kokonaiskalorit, makrot siis, ja sitten vaan niitä tiputtaa/ lisää liikuntaa (aerobiset, intervallit, puntit) pikku hiljaa jotta painon putoaminen jatkuu. Kovin paljoa matalammilla hiilareilla tuskin kannattaa tässä vaiheessa mennä, koska jossain vaiheessa ei voi enää laskea, muuten joutuu ketoosiin. Tietty ketollakin oi mennä, mutta en tiedä onko hyvä asia siirtyä ketoosiin kesken dieetin. Myös aika todennäköistä on, että joutuu jossain vaiheessa jo ennen loppumetrejä treenaamaan enemmän kuin 1 kerta päivässä (puntti/intervalli/lihaskunto/aerobinen), jotta rasva palaa ja paino laskee eikä tarvitse aivan kauhean matalilla kaloreilla mennä. siihen kannattaa myös aikataulullisesti varautua. Noista sitten vain suunnitelma kasaan. Jos on aivan pihalla ja epävarma omasta mielestään, kannattaa sitä valmennustukea harkita. Ja ehdottomasti ainakin poseerauksissa. niitä kannattaa alkaa treenata jo nyt jonkun kokeneen ja poseeraukset hallitseva kanssa. Eli ehdottomasti ainakin poseerausvalmennusta.

Hulkki
20.12.2007, 00:37
Rasvat ja Protskut on pysyny aika vakiona joka päivä eli n. 200- 250g protskua ja aika vähillä rasvoilla.Eli melko normaali low carb -dieetti yhdellä tankkauksella viikossa. Tosin rasvaa kannattaisi low carbilla syödä vähintäänkin kohtuullisesti, mutta jos määrät kerran ovat jo alhaalla on niitä hankala selkeästi nostaa niin että paino jatkaisi laskuaan.

Kuten Teemu tuossa jo sanoikin, kokonaiskalorit merkkaavat eli laske joka päivältä kalorit ja seuraa viikkokeskiarvoa. Vaikka kuinka kikkailisit hiilarisyklittelyn kanssa, ei paino laske tai rasva pala, jollei keskikalorit ole alle kropan energiankulutuksen.

Tuo syklitys on sellaisenaan jo ihan ok, vaikka alle 120 grammaa hiilaria ei mielestäni ei-ketogeenisellä dieetillä kannatakaan koskaan syödä. Eli tuo keskiviikon 100 g hiilaria on juuri siinä ketogeenisen ja ei-ketogeenisen määrän rajamaastossa, ja parempi olisi olla joko selkeästi yli tai alle sen. Ja koska et ketodieettiä vedä, tulisi määrän tietenkin olla selkeästi yli 100 g (esim. se 120 g).onko mahdollista suunnata kilpailuunkin ilman valmennusta?Miksei olisi? Teemu meni ekoihin kisoihinsa ihan omillaan, eikä meikäläinenkään ole koskaan ulkopuolista apua käyttänyt (tarkistutin tosin kaksipäiväiselle kisaviikonlopulle suunnittelemani viimeistelyt Layne Nortonilla, varmuuden vuoksi). Tosin aina kokemuksesta on hyötyä, jos ei minkään muun niin ainakin käytännön juttujen (esim. kisavärit, viimeisten päivien käytännön pikku jutut, jne) kanssa.Olen ajatellu käydä classikki leirillä mikä on nyt alku keväästä että sais lisä tietoa. :DEn tietenkään voi varmasti tuosta tulevasta leiristä mitään sanoa, mutta ainakin tähän asti noilla liiton leireillä ei käsittääkseni ole mitään kovinkaan syvällistä kisadieettijuttua käyty läpi, vaan esim. tuo edellinen CBB-leiri keväällä, jossa olin itsekin mukana opastamassa, meni lähes täysin poseeraamisen merkeissä.
Laske kokonaiskalorit, makrot siisKokonaiskalorimäärä on eri asia kuin makroravinteet (proteiini, hiilari, rasva).

Rautateemu
20.12.2007, 01:06
Kokonaiskalorimäärä on eri asia kuin makroravinteet (proteiini, hiilari, rasva). Juu, sori. Piti laittaman kokonaiskalorimet ja makrot. Siis vaikka 250hh, 150 pr, 75 r , kalorimet siis tuossa 2300. Joskus purkin kyljestä lasketut kalorimet eivät aivan täsmää siihen mitä jos lasket makrojen arvojen mukaan. Itse lasken mitä purkin kyljessä sanotaan, ja makroarvot eivät muutenkaan aivan gramman tarkkoja olleet joka päivälle (esim. kalorit tiistaille 2500 ja yksi punttitreeni, suunnitellut hh:t 170-200). Tarkin olin makroissa hiilarien suhteen. Kaloreissa siis olin kuitenkin tarkka, mutta makrot hiukan heittelivät koska en suunnitellut kaikkien päivin ruokaa kovin tarkkaan etukäteen (pystyn valmistamaan ruokaa mieleni mukaan myös duunissa). Hulkillahan esim. oli käytössä Excel-taulukko, ja valmiita annoksia joista on helppo kasata päivän makrot ja kalorit.

Hulkki
20.12.2007, 04:57
makroarvot eivät muutenkaan aivan gramman tarkkoja olleet joka päivälle (esim. kalorit tiistaille 2500 ja yksi punttitreeni, suunnitellut hh:t 170-200). Tarkin olin makroissa hiilarien suhteen. Kaloreissa siis olin kuitenkin tarkka, mutta makrot hiukan heittelivätAika täsmälleen sama homma itsellänikin, eli kaloreista olin kohtalaisen tarkka, mutta esim. hiilarimäärissä käytin lähinnä "alueita", joiden väliin määrän tulisi osua. Muut makrot sitten säädettiin tuon mukaan vastaamaan tavoitekaloreita.Hulkillahan esim. oli käytössä Excel-taulukko, ja valmiita annoksia joista on helppo kasata päivän makrot ja kalorit.Jep, taisi olla 11 erilaista safkaa samoin kalori- ja makroarvoin valmiiksi plotattuna Exceliin, joista poimin sitten kullekin päivälle sen 7 ateriaa mitä piti syödä. Tuolla tavalla siis ateriakokonaisuuksissa oli ihan kiitettävä määrä kierrätystä, eikä tarvinnut joka päivä syödä täsmälleen samoja safkoja (vaikka sekin onnistui varsin hyvin).

flex_87
20.12.2007, 18:19
Klassikkileiri on ihan hyvä käydä, muttei siellä kokonaan kisadieettiä ja valmistautumista saa kasaan. Eli ehdottomasti ainakin poseerausvalmennusta.

Niin olin ajatellukin että sais lisätietoa juuri poseerauksiin. Ja toi pitää kehitellä toi poseeraus oppi jostain.

Tosin aina kokemuksesta on hyötyä, jos ei minkään muun niin ainakin käytännön juttujen (esim. kisavärit, viimeisten päivien käytännön pikku jutut, jne) kanssa.
Juuri näin olin itsekin ajatellu. (en oikein hallitse tuota lainausta):D

Nyt on jo vihko ostettu ja kalori laskennat alkaa, miten muuten olette yleensä laskenu noi kalorit? Teemu jo sanooikin että paketista. uskon että niin taidan itsekin alkaa tehdä. En varmaan pidä sen kummempaa plussaa tässä kun että jouluviikolla en laske niin tarkkaan ja pidän sen vähä plussalla. sitten armoton dietti. omaa kulutusta olen miettiny ja uskoisin sen olevan n. 3000-3300kcal:in paikkeilla eli olisikohan 2500kcal liian suuri pudotus kun kuitenkin on jo tippunu painoo jonkin verran?

Rautateemu
21.12.2007, 14:36
Niin olin ajatellukin että sais lisätietoa juuri poseerauksiin. Ja toi pitää kehitellä toi poseeraus oppi jostain.

Tosin aina kokemuksesta on hyötyä, jos ei minkään muun niin ainakin käytännön juttujen (esim. kisavärit, viimeisten päivien käytännön pikku jutut, jne) kanssa.
Juuri näin olin itsekin ajatellu. (en oikein hallitse tuota lainausta):D

Nyt on jo vihko ostettu ja kalori laskennat alkaa, miten muuten olette yleensä laskenu noi kalorit? Teemu jo sanooikin että paketista. uskon että niin taidan itsekin alkaa tehdä. En varmaan pidä sen kummempaa plussaa tässä kun että jouluviikolla en laske niin tarkkaan ja pidän sen vähä plussalla. sitten armoton dietti. omaa kulutusta olen miettiny ja uskoisin sen olevan n. 3000-3300kcal:in paikkeilla eli olisikohan 2500kcal liian suuri pudotus kun kuitenkin on jo tippunu painoo jonkin verran?

. Jos on aivan pihalla ja epävarma omasta mielestään, kannattaa sitä valmennustukea harkita.. Quottan nyt itseäni, eli valmennusta kannattaa harkita/käyttääkin, jos on epävarma ja täytyy koko ajan kysellä kaikesta. Tietysti voit nyt mennä "omilla eväillä", eli alat laskea niitä kalorimia, juu mieluiten purkin kyljestä. Ja hanki ruokavaaka, ei tarvitse desilitramittaan luottaa. n. 500-600 miinuksella aluksi, ei ainakaan paljoa yli. Ja jos kiire tulee, niin aerobisia, intervalleja, jaetumpaa punttia (useampaa treenaamista salilla/viikko) kehiin.

flex_87
21.12.2007, 20:48
Quottan nyt itseäni, eli valmennusta kannattaa harkita/käyttääkin, jos on epävarma ja täytyy koko ajan kysellä kaikesta. Tietysti voit nyt mennä "omilla eväillä", eli alat laskea niitä kalorimia, juu mieluiten purkin kyljestä. Ja hanki ruokavaaka, ei tarvitse desilitramittaan luottaa. n. 500-600 miinuksella aluksi, ei ainakaan paljoa yli. Ja jos kiire tulee, niin aerobisia, intervalleja, jaetumpaa punttia (useampaa treenaamista salilla/viikko) kehiin.
Juu hyviä neuvoja otan aina vastaan ja pitää mennä omilla eväillä nyt ainakin aluksi ku ei oikein ole täällä mahdollisuutta valmennukseen tai ainakin se olisi vaikeaa. :rolleyes: Ja ruokavaaka on kyllä ollu käytössä jo kauan korvaamaton vekotin. Ja vähä tuo kalorien lasku tökkii näin aluksi mut kyllä se siitä alkaa luistaa. Teen nyt siis muutaman perusruoka vaihtoehdon valmiiks ja niillä mennään sitten.

Rautateemu
22.12.2007, 01:25
Juu hyviä neuvoja otan aina vastaan ja pitää mennä omilla eväillä nyt ainakin aluksi ku ei oikein ole täällä mahdollisuutta valmennukseen tai ainakin se olisi vaikeaa. :rolleyes: Ja ruokavaaka on kyllä ollu käytössä jo kauan korvaamaton vekotin. Ja vähä tuo kalorien lasku tökkii näin aluksi mut kyllä se siitä alkaa luistaa. Teen nyt siis muutaman perusruoka vaihtoehdon valmiiks ja niillä mennään sitten.

Kalorien laskeminen onnistuu ala-astematikalla. Jos makaronipussin kyljessä lukee 340 kcal / 100g, niin 75g = .75x340. Ja jos leipäpussissa lukasee että 230 kaloria per 100, niin samalla kaavalla siitä punnitun leipäviipaleen paino. Hedelmien pähkinöitten, kananmunien ja vihannestenkin kalorimet lukee mm. tuolla Finelin sivuilla http://www.fineli.fi/. Roheiinpussien ja purkkien kyljessä on myös tapana lukea ne kalorimet. Ainakin 99,5% Forumin lukijoista osaa plus, miinus, kerto ja jakolaskut, joten ei varmaan niin vaikeaa voi olla.

Faidra
22.12.2007, 08:49
Flex, älä turhaan stressaa kalorien laskemisesta! Käytä kalorilaskuri.fi (http://www.kalorilaskuri.fi)-palvelua niin johan helpottaa. Se on NIIN hemmetin kätevä, etten tajua miten joku edes viitsii vielä kynän ja paperin kanssa jotain ährätä jos suinkin on mahdollisuus käyttää nettiä edes pari kertaa päivässä. Sinne kun lyöt kaikki syömisesi niin johan homma helpottuu. Niinkin voit tehdä, että edellisenä päivänä lasket valmiiksi seuraavan päivän ruuat. Ei tarvii sitten päivän aikana mitään laskeskella, sen kun syö vaan suunnitelman mukaan (sieltä on tosi helppo tulostaa myös päivän syömiset). Voit itse määrittää haluamasi makroravinnejakaumat joko prosenteissa tai grammoissa, kalorimäärät, seurata painokäyrää yms.

Mä olen aina välillä yrittänyt siirtyä takaisin vanhaan rakkaaseen exceliin, mutta viimeistään viikon päästä huomaan aina käyttäväni taas kalorilaskuria. :D Se vaan on NIIN hyvä!

Finelin ruokakorit sun muut haisee tuohon palveluun verrattuna (esim. ruokien merkkejä ja tiettyjä tuotteita ei löydy, kun taas kalorilaskurissa on käytännössä kaikki mitä Suomessa myydään ja sinne voi lisätä ruokia myös itse). ;) Ainoa hyvä puoli Finelissä on tietty se, että ruokakorin avulla voi tsekata mm. päivän vitamiini- ja kivennäisainemäärät ja rasvojen jakautumisen (SAFA/PUFA/MUFA).

Junnu
22.12.2007, 10:07
Faidran kanssa samaa mieltä tosta kalorilaskurista. Johonki exceliin verrattuna ihan ylivoimainen. Itse olen tehnyt sinne valmiita aterioita, joista on helppo kasata päivän syömiset.

flex_87
22.12.2007, 20:14
Juu toi kalorilaskuri oli uusi tuttavuus mulle. Paras tapa tosiaan oon huomannu on etukäteen tehä viikko valmiiksi. Thänks hyvistä neuvoista. Kyllä tässä kisakipinä kasvaa, varsinkin kun huomaa kiristyvänsä. :D

Rautateemu
23.12.2007, 07:52
Flex, älä turhaan stressaa kalorien laskemisesta! Käytä kalorilaskuri.fi (http://www.kalorilaskuri.fi)-palvelua niin johan helpottaa. Se on NIIN hemmetin kätevä, etten tajua miten joku edes viitsii vielä kynän ja paperin kanssa jotain ährätä jos suinkin on mahdollisuus käyttää nettiä edes pari kertaa päivässä. Sinne kun lyöt kaikki syömisesi niin johan homma helpottuu. Niinkin voit tehdä, että edellisenä päivänä lasket valmiiksi seuraavan päivän ruuat. Ei tarvii sitten päivän aikana mitään laskeskella, sen kun syö vaan suunnitelman mukaan (sieltä on tosi helppo tulostaa myös päivän syömiset). Voit itse määrittää haluamasi makroravinnejakaumat joko prosenteissa tai grammoissa, kalorimäärät, seurata painokäyrää yms.

Mä olen aina välillä yrittänyt siirtyä takaisin vanhaan rakkaaseen exceliin, mutta viimeistään viikon päästä huomaan aina käyttäväni taas kalorilaskuria. :D Se vaan on NIIN hyvä!

Finelin ruokakorit sun muut haisee tuohon palveluun verrattuna (esim. ruokien merkkejä ja tiettyjä tuotteita ei löydy, kun taas kalorilaskurissa on käytännössä kaikki mitä Suomessa myydään ja sinne voi lisätä ruokia myös itse). ;) Ainoa hyvä puoli Finelissä on tietty se, että ruokakorin avulla voi tsekata mm. päivän vitamiini- ja kivennäisainemäärät ja rasvojen jakautumisen (SAFA/PUFA/MUFA).

Juuh, kalorilaskurit.. varsinkin toimivat sellaiset on hyviä. Mä kun en roudannut dieetillä safkoja duuniin, enkä päässy aina koneelle töissä, niin laskin ihan laskimella äkkisältään. Tietty oli joitakin valmiita safkareseptejä joista kasata kalorinta.