PDA

Näytä koko versio sivusta : Treenitauot

Pode
28.12.2007, 13:38
Pidättekö treenitaukoja? Onko niistä hyötyä kehitykselle pitkällä tähtäimellä? Pauliina Taluksen Elämäntapana Fitness -kirjassa neuvotaan pitämään jopa kuukauden mittainen tauko kerran vuodessa, mutta uskoisin, että noin pitkällä paussilla pääsee jo kutistumaan jonkin verran. Itse uskon enemmän kevyempään treenaamiseen kuin varsinaisiin taukoihin.

Grift
28.12.2007, 14:46
Olen pari kertaa pitänyt tuollaisen kuukauden tauon. En tiedä, että onko siitä miten suurta hyötyä, mutta on se omalla tavallaan virkistävää, ettei aina pidä salille mennä. Nykyisin itsekin käytän mielummin kevyitä viikkoja kuin pitkiä taukoja, mutten usko, että tauoista kuitenkaan mitään suurta haittaa olisi. Kyllähän kehosta huomaa tauon aikana, että lihakset vähän pienenevät ilman treeniä, mutta kun treenin taas aloittaa, niin kyllä ne tulevat nopeasti takaisin.

JanH
28.12.2007, 18:37
Minä kyllä pidän treenitaukoja. Normaalisti kesäloma on aika jolloin tulee taukoa pidettyä 3-4vkoa. Eikä kukaan koskaan ole sanonut minulle loman jälkeen 'että ootpa kutistunut'.
Se on totta että tietynlainen lihaspaine häviää jos oot muutaman viikon treenaamatta, mutta mitä sitten? yks kaks treeniä niin olo on 'normaali'.
Kesäloman "pitkän tauon" lisäksi tulee silloin tällöin sinne tänne ylimääräisiä lepopäiviä johtuen levon tarpeesta , ylitöistä tai perheen ohjelmasta/aikatauluista.
Sinne tänne jos silloin tällöin tulee xtra huilipäivä tai kaksi en ota siitä paineita - en oo koskaan huomannu että sali olis karannut minnekkään kun sinne taas menen:)

megafeta
28.12.2007, 19:01
Jos mielii sitä pihviä kasvattaa, syytä unohtaa tuollaiset kuukauden tauot. Kevyet viikot ja lyhyet, 5-7 päivän tauot sitten erikseen. Tietenkin jos sitä todella kovaa salitreeniä pari vuosikymmentä alla, ei varmaan kuukauden tauko tunnu pahemmin missään. Taitaa Taulus olla kirjoittanut omista metodeistaan, ammattilaisilla saattaa nuo pidemmät tauot olla välillä paikallaan.

Hulkki
28.12.2007, 20:03
Jep, paljon parempi nuo treenitauot on pitää korkeintaan viikon mittaisissa osissa pitkin vuotta, kuin yhdellä kertaa esim. 1-2 kuukauden totaalilomana. Tosin jos esim. nivelten kanssa on pahojakin ongelmia, voi yksi tuollainen useamman viikon totaalitauko olla ihan hyödyllinen ratkaisu, mutta toisaalta väittäisin optimaalisempiakin tapoja löytyvän (esim. aktiivinen, ei rasittava lepo).

veltsu82
28.12.2007, 21:16
Joo, no toi on siis kans sillai kakspiippunen juttu, et toisilla on perhettä, jotka sitä aikaa myös vaatii esim. kesälomalla osakseen ja toisilla on aikaa vaikka muille jakaa. Riippuu mitä tavoittelee ja kuinka tärkeää se treenaaminen on itelle. Kehittymisen kannalta kaikkein paras olis tehdä just tollai kuten hulkki totesi, et ottaa sen yhen lepoviikon aina sinne raskaansuperkovan treeniviikon jälkeen ja antaa kropan palautua kunnolla. Mut totaaliks sitäkään ei kannata heittää.. mieluummin jotain aerobista liikuntaa(suht kevyttä sellaista), paljon venyttelyä ja kuntouttavia liikkeitä.

K.A
29.12.2007, 00:09
Jep, paljon parempi nuo treenitauot on pitää korkeintaan viikon mittaisissa osissa pitkin vuotta, kuin yhdellä kertaa esim. 1-2 kuukauden totaalilomana.

Itsellä homma pelaa ainakin juuri päinvastoin;)

Sportguard
29.12.2007, 00:37
Se mikä meitsiä kiinnostaa niin millä tavalla syötte taukojen aikana. Samalla tavalla kuin treeniaikana vai "rennommin" vähemmän protua/energiaa?

juuso_
29.12.2007, 01:24
ite oon 4viikkoa reenannu ja sitten pitäny kevyenviikon

veltsu82
29.12.2007, 10:50
Se mikä meitsiä kiinnostaa niin millä tavalla syötte taukojen aikana. Samalla tavalla kuin treeniaikana vai "rennommin" vähemmän protua/energiaa?

Riippuu sun liikkumisen määrästä. Jos sun kalorikulutukses laskee huomattavan paljon, niin silloin syöt yksinkertasesti vähemmän. Mun mielestä proteiinin määrää ei kannata laskea, mutta hiilarien määrää kylläkin. Pehmeitä rasvoja normaaliin tapaan. Ite syön ~3g/painokilo prodee ja ~5g/kilo hiilareita treenipäivinä. On toiminut.

juuso_
17.01.2008, 15:43
mitäs jos pitää 5viikon välein ihan totaalilepoviikon?

Megamies
17.01.2008, 15:47
mitäs jos pitää 5viikon välein ihan totaalilepoviikon?
Tästäkin on jauhettu aikaste paljon. Kerran pari vuodessa totaali lepoa ja 4-6vk välein kevennetty viikko. Kevyempi reeni viikko paljon parempi kuin kokonaan hölläys. Selailet foorumia niin hulkkikin jo monesti tämän kertoillut.