Näytä koko versio sivusta : Uni ja treeni
Artemis_
04.01.2008, 02:08
Teimpä tämmöisen threadin, minne voisi sitten kaikkea unen ja treenin komplikaatioita laitella.
Aloitetaan itse:
Varsinkin viimeaikoina olen kärsinyt unenpuutteesta, eli uni ei tule niin millään. Sitten jos nukahdan, voisin nukkua vaikka 14h putkeen(kuten joskus käy viikonloppuna)
Viikonloppuisin saa kyllä nukuttua enemmän sitten reilusti mutta ei se auta asiaa. Eikös tuo unenpuute vaikuta jo lihaskasvuunkin ihan merkittävästi? Tuntuu että alan tottumaan jo vähiin uniin (yössä alkaa olemaan vain noin 4-5h unet) Tätä en kuitenkaa halua..
Kannattaako siis käydä lääkärissä vai mitä? Meinasin että plussalla olo vaikuttaa tuohon, mutta en jaksa enää uskoa siihenkään. Mitenkä eteenpäin? Onko jollakulla samanmoisia vaivoja?
uni ei tule niin millään. Sitten jos nukahdan, voisin nukkua vaikka 14h putkeen(kuten joskus käy viikonloppuna)Meikäläisellä on ollut tuo sama "ongelma" jo varmaan 10 vuotta, enkä ole asiasta koskaan erityisen huolissani ollut. Luontainen vuorokausirytmi vain on pidempi kuin se 24 tuntia, ja tästä löytyy jopa kontrolloituja tutkimuksia. Eli varsinkin nuorilla voi luontainen vuorokausirytmi olla huomattavasti pidempi kuin 24 tuntia, ja tämä sitten aiheuttaa ongelmia yhteiskunnan aikataulujen kanssa. Itsellän tuo on käytännössä tarkoittanut sitä, että viikolla menen myöhään nukkumaan, ja koska herätys kouluun on normiaikaan, nukun vajaita yöunia. Viikonloppuna sitten parit tuollaiset 14 tunnin yöunet, ja homma taas alusta.
Artemis_
04.01.2008, 03:02
Meikäläisellä on ollut tuo sama "ongelma" jo varmaan 10 vuotta, enkä ole asiasta koskaan erityisen huolissani ollut. Luontainen vuorokausirytmi vain on pidempi kuin se 24 tuntia, ja tästä löytyy jopa kontrolloituja tutkimuksia. Eli varsinkin nuorilla voi luontainen vuorokausirytmi olla huomattavasti pidempi kuin 24 tuntia, ja tämä sitten aiheuttaa ongelmia yhteiskunnan aikataulujen kanssa. Itsellän tuo on käytännössä tarkoittanut sitä, että viikolla menen myöhään nukkumaan, ja koska herätys kouluun on normiaikaan, nukun vajaita yöunia. Viikonloppuna sitten parit tuollaiset 14 tunnin yöunet, ja homma taas alusta.
Kattelin vähän aiheeseen liittyvää juttua --> http://www.aivoviikko.fi/ajatteleai.htm
Pomppasi silmään kohta: On huolestuttavaa, että suomalaisten keskimääräinen yöuni on lyhentynyt 1.5 tuntia sukupolven aikana. Ajatelkaapa lyhentävänne normaalia yöuntanne tuon verran joka päivä! Tutkimuksen mukaan päiväunien ottaminen velan korvaamiseksi alkaa joillakin jo 30 vuoden iässä. Tehokkuuden nimissä aikuisten yöunesta tingitään ja lasten on usein jo imeväisiän jälkeen sopeuduttava aikuisten päivärytmiin. Kansainvälisessä vertailussa suomalaiset koululaiset nukkuvat huonoiten.Nuorilla koe-eläimillä kroonisen unenpuutteen seurauksena aivojen kuorikerroksesta kehittyy normaalia ohuempi. Emme tiedä millainen unenpuute voisi aiheuttaa ihmiselle vastaavan häiriön. On kuitenkin syytä muistaa, että esimerkiksi 2-vuotiaan vuorokautinen unentarve on 13 tuntia.
Mihinköhän nuo unenmäärän arvot perustuvat oikein?
Sitten: Unen tärkeä merkitys ilmenee esimerkiksi siinä, että pitkään valvotettu ihminen näkee harjoja ja äärimmäiseen unenpuutteeseen voi kuolla. Lieväkin krooninen univaje aiheuttaa mielialan laskua ja keskittymisvaikeuksia. Vireystilan lasku lisää onnettomuusriskiä.
Mielestäni tämmöiset väittämät ovat vähän turhan yleistettyjä --> Jos yksi ihminen univajeen takia kärsii keskittymisvaikeuksista, silloin muidenkin täytyy olla samanlaisia. Tässäkin tapauksessa keskittymisvaikeudet saattavat johtua kymmenestä muustakin eri syystä.
Aivot siis tarvitsevat unta, mutta unen tarve on hyvin yksilöllistä. Tuosta saa käsityksen että tuo lause voi kumota lähes koko jutun. Väliltä mainitaankin että jokin tietty ikäryhmä tarvitsee juuri sen tietyn verran unta
vähän offtopicciakin mutta...:D
Korjasin noita muotoilujasi; aivan kauhean näköistä kun on käytetty boldausta, kursivointia ja alleviivausta samaan aikaan. Kyllä nyt yhdenkin tekstintehostuskeinon tulisi riittää.
voisin nukkua vaikka 14h putkeen(kuten joskus käy viikonloppuna)
Itse en millään pääse yli 8,5 tunnin yö unia, en sitten kirveelläkään. Herään melkein aina 8-8,5 tunnin jälkeen nukahtamisesta enkä sitten saa nukahdettua millään uudestaan. Arkipäivisin tosin saan nukuttua sen 6,5-7,5 tuntia yössä, niin ei varmaan ole tarvetta 14 tunnin tankkauksille.
8-9 tuntia olisi hyvä määrä, mutta pienemmälläkin määrällä kehittyy. Ei sitä kannata tuon ikäisenä miettiän nuin tarkkaan kaikkia asioita mitkä voivat vaikuttaa lihasten kehitykseen.Toki saat hifistellä ja olla kiinnostunut, mutta tämä on mun mielipiteeni asiasta. Muistan lukeneeni, että joidenkin tutkimusten mukaan ~90% kasvuhormonista ja testosteronista erittyy neljän ensimmäisen tunnin aikana nukahtamisen jälkeen. Jos sitten esimerkiksi nukkuu 6-7 tuntia yössä ja päiväunet seuraavana päivänä niin unta tulee varmasti riittävästi useimmille ihmisille.
Taitaa olla aikas yksilöllistä toi unentarve. Itelle just sopiva on 8 tuntia. Jos menee yli tai alle ton niin on jotenkin veto poissa. Joskus harvoin tulee nukuttua " vahingossa" yli 10 tuntia.. Loppupäivä onkin sit yhtä haukottelua. Ei saa mitään aikaiseksi, salitreenistäkin on paras terä kateissa..
pekkapoika
05.01.2008, 14:27
Ite varaan sängyssäoloajaksi aina lähes 10h, sillä unen saamiseen menee aina noin 10min-2h. Keskiarvo on reippaasti yli 8h, luultavasti jotain 9h:n paikkeilla. Kesäisin tulee varmaan 8h keskimäärin arkena, ja viikonloppuuna sitten semmosta 10-11h.
Kunnon treenit, kunnon levot.
yleensä 4-5 h yössä joskus satunnaisia päikkäreitä. Pienen lapsen omistajalla ei aina noi yö unet oo niin pitkiä saatika yhtäjaksoisia. Aina väsy :)
PaleFake
03.08.2008, 13:53
Uni on siitä aika kiehtova juttu, koska unen laatua ei voida mitata sen tunti määrissä johtuen unen eri vaihesta. Esim kaverit, jotka nukkuvat 4-5h yössä saavat aivan tarvittavan unen määrän, koska heillä on usein tapana vaipua nopeammin syvään uneen, jolloin he eivät yksinkertaisesti tarvitse enemmän unta. Ne taas, jotka nukkuvat jopa yli 11 h, heidän on vaikeampi päästä syvään uneen, joten he taas puolestaan nukkuu kevyttä, että REM-unta enemmän. Päiväunet on siitä hyvä, koska silloin yleensä ihminen vajoaa heti syvään uneen, joka taas piristää kivasti.
Saatto kuullostaa vähä sekavalta, mut koittakaa saaha selvää. Jos tarvii oikoa ni olkaa hyvä. Tällaisen käsityksen ite ainakin oon saanu Psykan kursseilla. :)
Heh! Mä luin näitä teiän juttuja ihan kummissani, kun mä taas voisin nukkua aina!! :D Jos mun yöunet jää 7-8 tuntiin, niin oon ihan tötteröö! Parasta on jos saan nukuttua 9-10 tuntia. Silloin myös treenit kulkee hemmetin hyvin. Mä pystyn myös nukkumaan helposti 3-4 tunnin päikkäreitä...harmi vaan, että päivässä ei tunnit riitä näille unille jos aikoo tehdä jotain muutakin!
Ja jos herään kerran tai pari yössä, on ne mulle huonot yöunet. Näitäkin tietty tapahtuu esim. kovien jalkatreenien jälkeen vieläkin silloin tällöin. Nyt dieetillä on ollut yksi viikko jolloin oli hieman enemmän univaikeuksia, kun kroppa kävi niin ylikierroksilla. Muuten nukun kuin tukki! :D
arkisin n. 4 tuntia yöllä ja 30-45min päikkärit. viikonloppuna sit vähä enemmän.
MassFuture
04.08.2008, 16:06
nukun 7-8h ja se tuntuu vaan sekunnilta, joka on vittumaista etenkin koulupäivinä :D ..
Ja toinen juttu mie en saa nukuttuu hyvin, kun joka yö näen painajaisia, esim: että joku tulee ja murhaa mut. 10 h unet on absoluuttinen mahdottomuus, koska väärä vuorokausirytmi aiheuttaa mulle masennusta, kerran meinasin tehä sen takia itsarin ja menin
lääkärille. Oisko oikeasti tryptosta hyötyä ??:D
Meikän unia häirittee se, että joutuu ramppaamaan kusella 4-5 kertaa yössä! Eiks tää pitäs olla vanhusten vaiva vai juonko vaan liikaa nestettä? :D
MassFuture
04.08.2008, 22:32
ehkä sie näet näkyjä, kuten minä, ne voivat olla joskus niin pelottavia, että
kus saattaa olla sukassa :D :D
Itselläni unta tulee keskimäärin 5-7h yössä + 1h päikkärit. Joinain viikonloppuina on mahdollisuus ottaa "hieman" pidempiä nokosia, esim. pari ehtoota sitten about 17.5h putkeen..:sweat: Kyllä oli pata jumissa koko lauantain ja kroppa aivan vetelä. Maanantaina tosin riitti virtaa töissä.:lol:
MassFuture
04.08.2008, 23:03
Mistä johtuu levottomuus unen aikana??? hyvä , että en tapa itseäni nukkuessa
Mistä johtuu levottomuus unen aikana??? hyvä , että en tapa itseäni nukkuessa
Johtuukohan se jostain muusta nyt kuin treenistä? :)
Rautateemu
05.08.2008, 16:00
nukun 7-8h ja se tuntuu vaan sekunnilta, joka on vittumaista etenkin koulupäivinä :D ..
Ja toinen juttu mie en saa nukuttuu hyvin, kun joka yö näen painajaisia, esim: että joku tulee ja murhaa mut. 10 h unet on absoluuttinen mahdottomuus, koska väärä vuorokausirytmi aiheuttaa mulle masennusta, kerran meinasin tehä sen takia itsarin ja menin
Ehkäpä lääkäristä tai juttelusta jonkun luottamasi aikuisen kanssa olisi hyötyä. Kuulostaa nyt siltä ettei kyse ole treeneistä, vaan pään sisuksesta. Tämä sinun pääsi sisältö ei sitten ehkä ole yleisen keskustelun aihe. Kannattaa ehkä hakea apua.
Megamies
05.08.2008, 16:09
Ehkäpä lääkäristä tai juttelusta jonkun luottamasi aikuisen kanssa olisi hyötyä. Kuulostaa nyt siltä ettei kyse ole treeneistä, vaan pään sisuksesta. Tämä sinun pääsi sisältö ei sitten ehkä ole yleisen keskustelun aihe. Kannattaa ehkä hakea apua.
Teemu painoi "voiton maksua" :D.
PaleFake
05.08.2008, 16:10
Aloin lukea tätä ja mie hartaasti toivon, että et oo kirjottanu tätä iha tosissas, koska kuullostaa pretty damn serious!! Mut jos oot oikeesti meinannu tehä itsarin vuorokausirytmin takia... Dude! suoraa kallonkutistajalle
Jaa-a en ole kyllä itse pidemmistä ja lyhyemmistä vuorokausirytmeistä kuullut. Mutta kylläkin siitä, että noin yksi kymmenestä ihmisestä on aamuvirkku (lark, kiuru - lintunimikkeet eivät sentään ole pesiytyneet tänne meille :D) ja kaksi kymmenestä iltakukkuja (owl). Loput seitsemän ovat sitten siltä väliltä.
Itse olen aivan selkeä iltavirkku - ja hankaluuksiahan siitä nyky-yhteiskunnassa seuraa. Aina välillä saan unirytmin stressin ja epäsopivien aikataulujen takia tyystin sekaisin. Siitä seuraa nimenomaan nukahtamisvaikeuksia, saatan pyöriä sängyssä turhaan tuntikausia.
Kun on pakko sopeutua "normaalirytmiin", pyrin noudattelemaan jotain tällaista:
- Treenit mieluiten aamulla, jos ei pääse liikkeelle, niin välittömästi töiden jälkeen. Myöhäinen jalkatreeni vie unet 100% varmuudella.
- Aamulla heti heräämisen jälkeen mahdollisimman nopeasti hetkeksi ulos. Tämä ei auta kyllä pimeimpään talviaikaan, ehkä kirkasvalolamppu aamiaispöydässä olisi jees?
- Ei mitään piristeitä puolenpäivän jälkeen. Nyt kun olen saanut nukahtamistaitoni ryssittyä totaalisesti, on kahvi vähän aikaa kokonaan pannassa :(
- Jos on mahdollista ottaa iltapäivällä 20-30 minuutin torkut, niin iltanukahtamista ei ole edes pakko yrittää aikaistaa keinotekoisesti kovin paljon (paitsi ehkä meikäläisen tapauksessa kun sopiva nukkumaanmenoaika tuntuu olevan kolmelta yöllä)
- Säännöllinen heräämisaika kaikkina viikonpäivinä, vaikka se ei mukavalta tunnukaan. Mutta kun on pakko sopeutua rytmiin, niin tämä on osoittautunut kuitenkin toimivaksi.
- Illalla ennen nukkumaanmenoa selvä rauhoittumishetki, vähintään puoli tuntia ilman telkkaria ja tietokoneen ruudun tuijotusta. Himmeät valot ehkä rentouttavaa musiikkia tai rentoutusharjoituksia.
- Kunnolla pimennetty ja viileä makuutila (valoisaan kesäaikaan aivan ehdoton, muuten on rytmi täysin persiillään), aamulla heti verhot auki. Valoherätyskello on kokeilematta, kiinnostaisi kyllä.
Olen kokeillut nukahtamislääkkeitä - ikävä kokemus, aiheutti lyhyitä muistikatkoja. Väsyttävää antihistamiinia - syvä, luonnollinen uni, joka ikävä kyllä jatkuisi pitkälle seuraavaan päivään... Tryptofaania - ei vaikutusta nukahtamiseen, ehkä kuitenkin parempi unen laatu. Valeriaanaa - mieto unettava vaikutus, ei kuitenkaan mikään ihmelääke. Melatoniini on testaamatta, voisi ainakin pahimpiin "rytmihäiriöihin" kokeilla.
En tiedä, ovatko painajaiset yleisempiä nuorilla, itse ainakin niistä kärsin viisitoistavuotiaasta parikymppiseksi aika paljonkin. Tyypillisiin painajaismielikuviin voi yrittää palata ja "kääntää" tarinan helpommin käsiteltäväksi, ihan päiväsaikaan. Aika hauskakin juttu tapahtui itselleni painajaisten kanssa... ...totuttelin itseäni kysymään itseltäni usein "olenko unessa vai valveilla" (tiedän, kuulostaa ä ä r i m m ä i s e n hölmöltä) - ja kun tuo sitten tapahtui ensimmäisen kerran unessa (eli siis tajusin kysyä itseltäni), ymmärsin kesken painajaisunta nukkuvani ja "heränneen" tietoisuuden takia pystyin muuttamaan unta saman tien (lucid dream). Toisinaan koen noita unia vieläkin, käsittämättömän hienoja kokemuksia :D.
Miun mielipide asiaan on, että jos vähänkin tuntuu apua tarvitsevansa, niin sitä kannattaa ehdottomasti hakea. Jos apua tajuaa tarvitsevansa vasta kun ihan kaikki on pielessä, niin voi olla jo liian myöhäistä.
Itse olen huomannut että noin 7 tuntia kun saa nukuttua, niin tällä määrällä heräilee jo pirteänä ja jaksaa koko päivän. Ainut seikka joka häiritsee on se, että joka ikinen yö nykyään herään 1-2 kertaa armottomaan gusi hätään ja tämähän vaikuttaa yöunien laatuun merkittävästi. Eli jos tuon 7 tuntia saisi taas nukuttua putkeen, olisi vireys taso ihan toista luokkaa. En tiedä sitten monta tuntia ennen nukkumaan menoa pitäisi lopettaa veden ja muiden nesteiden juonti että ongelma häviäisi. Vettä tulee juotua 3-4 litraa päivässä.
Ainut seikka joka häiritsee on se, että joka ikinen yö nykyään herään 1-2 kertaa armottomaan gusi hätään...
Heh.. Normaalia tuo on. Itse kävin viime yönä vaan 6 kertaa kusella. :D Eikä pitäs olla mitään eturauhas vaivaa. Kyllä sieltä aina tulee pitkään ja voimalla ja saa siinä ihan vihellellä lorinan ohessa. :lol:
Itelle on ainakin se 8 tuntia riittävä määrä unta. Sen oon huomannu että jos salitreenin tekee kovin myöhään illalla niin uni ei tule millään koska käyn jotenki viä niin kovilla kierroksilla. Alkuillasta kun tekee pitkähkön juoksu/kävelylenkin niin uni on tullu aina parhaiten.
Itse oon vuosia kärsinyt ajoittaisesta unenpuutteesta, enkä ikinä ole ollut nopea nukahtamaan. Jotenkin vaan aivot käy koko ajan ylikierroksilla ja mielessä pyörii kaiken maailman asiat vaikka kuinka yrittäisi tyhjentää mielensä.
Heh! Mä luin näitä teiän juttuja ihan kummissani, kun mä taas voisin nukkua aina!! :D Jos mun yöunet jää 7-8 tuntiin, niin oon ihan tötteröö! Parasta on jos saan nukuttua 9-10 tuntia. Silloin myös treenit kulkee hemmetin hyvin. Mä pystyn myös nukkumaan helposti 3-4 tunnin päikkäreitä...harmi vaan, että päivässä ei tunnit riitä näille unille jos aikoo tehdä jotain muutakin!
Aika lailla sama mulla. Jostain 20 minuutin päiväunista tulen muuten vain vihaiseksi, en siinä ajassa ehdi ollenkaan nukahtaa. Makaan vain hereillä silmät kiinni. Päikkäreiden kuuluu kestää 3-4 tuntia! :D
Olen varmaan aina kärsinyt jonkinlaisesta unenpuutteesta ainakin arkisin. En saa mentyä ajoissa nukkumaan illalla koulu/työaamuina ja sitten aamulla väsyttää. Nyt olen ollut äitiyslomalla ja mukulakin nukkuu jo pitkään aamulla (joskus vauvana heräsi jo viideltä), mutta väsynyt olen aamuisin edelleen. Lapsi kun edelleen herää yöllä parhaassa tapauksessa neljästi, pahimmillaan varmaan lähemmäs kymmenen kertaa.
Olen lukenut, että yöherätyksistä huolimatta voi olla tarpeeksi levännyt, jos herätykset tapahtuvat oikeassa kohtaa unisykliä, kevyen unen vaiheessa. Lisäksi sillä on merkitystä myös, herääkö ihan kunnolla, jolloin uudelleen nukahtaminen vaikeutuu. Jos herätys on lyhyt ja uudelleen nukahtaminen tapahtuu pian, vahinko ei ole suuri. Itselläni suurin osa heräämisistä on tuollaisia lyhyitä ja "oikeaan aikaan" tulevia, mutta sitten aamusta lapsi heräilee tiheämmin ja juuri ne herätykset tekevät musta väsyneen.
Olen miettinyt, kuinka paljon tästä loppupeleissä on haittaa mulle, treenin kannalta ja muutenkin. Aamuväsymyksestä huolimatta päivisin olen yleensä kohtuu virkeä. Kyllähän kai normaalistikin ihminen havahtuu useasti yössä unesta niissä syklin vaihtumiskohdissa, mutta yleensä ei muista sitä aamulla. Mä olen kuitenkin öisin tietty paljon pidempiä aikoja hereillä, kuin vain havahtumisen verran.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.