PDA

Näytä koko versio sivusta : Dippitekniikka

astr0
11.01.2008, 19:55
Terve!

Sen enempiä sepustamatta menen suoraan asiaan:
Dippiä tehdessä rupeaa tuosta rintakehän keskeltä, rintalastan päältä ahdistamaan. Rintakehää puristaa tuosta kohtaa aika ilkeästi. Liikkeenhän pitäis tuntua rintalihaksen alaosassa, ei rintalastassa. Eipä tuo pieni ahdistus niinkään haittaa, pystyn kyllä tekemään muutaman 10 toiston sarjan, mutta haluaisin korjata tekniikan jos teen jotain väärin. Onko olemassa jotain yleistä aloittelijan virhettä, mistä tuommonen vois johtua? Kun alotin joskus dippejä tekemään, niin ei heti alussa vielä tuosta rinnasta puristanut.

Olen noista karmeista tarinoistakin kuullut, että jos dipin tekee liian alas, venyttää se liikaa rintalihasta ja suurilla lisäpainoilla voi rintalihas jopa revetä. Teen yleensä liikkeen niin, että kyynärpään kulma on hiukan alle 90 astetta, eli hiukan alemmas kuin suoraan kulmaan. Tässä korjattavaa? Lisäksi nojaan aika paljon eteenpäin, jolloin liikkeen pitäis tuntua enemmän siellä rintalihaksessa...

Käytän dipissä 10kg lisäpainoa, mutta pieni kipu tuntuu ilman lisäpainojakin tehdessä. Tosin lisäpainoilla vaikutus korostuu.

Vielä semmonenkin sattu mieleen tulemaan, että onko dippiä tehdessä ranteiden asennolla paljoa merkitystä? Salilta kun löytyy tuommonen dippiteline, jonka aisat tulee levenevässä asennossa. Sekin siis vaikuttaa, kummin päin siihen telineeseen asettuu: ranteet on kääntyneenä joko sisään tai ulospäin. Tässä (http://www.hotmilling.fi/laitekuvat/141.jpg) vielä kuva vastaavasta telineestä, jollet selityksestä tolkkua saanut.

Tänks
-astr0

Hulkki
11.01.2008, 23:43
Vielä semmonenkin sattu mieleen tulemaan, että onko dippiä tehdessä ranteiden asennolla paljoa merkitystä? Salilta kun löytyy tuommonen dippiteline, jonka aisat tulee levenevässä asennossa. Sekin siis vaikuttaa, kummin päin siihen telineeseen asettuu: ranteet on kääntyneenä joko sisään tai ulospäin.Vaikka monen mielestä dippi ottaakin paremmin ojentajiin jos tuossa V-mallisessa dippitelineessä ollaan niin päin, että naama osoittaa "sisäänkäynnin" suuntaan, on todellinen ero lihasaktivaatiossa todennäköisesti niin pieni, että yleisesti ottaen kannattanee tehdä liike toisin päin, eli naama sinne suljettuun V:n kärkeen päin. Tuolloin nimittäin ranteet ovat yleensä hieman luonnollisemmassa ja täten siis turvallisemmassa asennossa.

skuge
12.01.2008, 12:04
Tee sellaisella liikeradalla ettei satu ja liike tuntuu luonnolliselta. Eli tässä tapauksessa lyhyemmällä liikeradalla ja ehkä pystymmässä asennossa.

astr0
12.01.2008, 16:15
Terve!

Tänään oli taas salipäivä ja dipissä koitin uutta tekniikkaa. Otin selvästi kapeamman otteen telineestä ja heti tuntui paremmalta. Sarjan jälkeen tuntui kyllä rintalihaksissa, mutta keskeltä rintaa ei enää ahdistanut. Rupesin nyt tekemään pysyvästi dippiä kääntyneenä tuon V:n kärkeen päin, katsotaan saadaanko tuloksia aikaan. :thumbs:

Kiitokset Hulkille ja skugelle neuvoista!

Kuinka pitkää sarjaa yleensäkin dipissä kannattais tehdä? Ajattelin sit vähän sen mukaan sopivia painoja hakea. Nyt oon tosiaan tuolla 10kg lisäpainoilla tehnyt ja saan tehtyä työsarjoja 3x10 puhtaita toistoja.

Olen myös satunnaisesti kokeillut dippiä korvaavana tuota alaviistopenkkiä, eli vinopenkkiä niin että pää on alempana kuin jalat. Kuinka kova kulma tuossa pitäis olla että ottaa tuonne rintalihaksen alaosaan? Yläosaa kyllä oon saanut kehitettyä, mutta se alaosa on jäänyt vähän jälkeen...

Tänks
-astr0

asdf
14.01.2008, 20:08
Kysäsempä tässä samassa että tuleeko rinnalle mielstänne liian vähä tai yks puolista rasitusta jos tekee pelkästään dippiä rinnalle ja ojentajille? sarjoja tulis 2-jakoisessa ohjelmassa viikossa 10-16 yli 80% romuilla.

Artemis_
14.01.2008, 20:10
Kysäsempä tässä samassa että tuleeko rinnalle mielstänne liian vähä tai yks puolista rasitusta jos tekee pelkästään dippiä rinnalle ja ojentajille? sarjoja tulis 2-jakoisessa ohjelmassa viikossa 10-16 yli 80% romuilla.

Kyllä minä ainakin ottasin rinnalle vaikka vinopenkin kässäreillä. En ainakaan saa dipillä rintaa treenattua kunnolla.

Hulkki
14.01.2008, 22:03
Kyllä minä ainakin ottasin rinnalle vaikka vinopenkin kässäreillä. En ainakaan saa dipillä rintaa treenattua kunnolla.Aivan varmasti joillain riittää pelkkä dippikin rinnalle varsin hyvin, mutta yleisesti ottaen kannattaisi tehdä viikon aikana myös jotain toista raskasta punnerrusliikettä rinnalle.

Ja jos treenaat 2-jakoisella, on nivelten ylikulumisen ja hermostollisen ylirasituksen ehkäisemiseksi joka tapauksessa aina suositeltavaa vuorotella kahta eri 2-jakoista treenikiertoa, joissa käytetään siis eri liikkeitä ja myös eri toistomääriä. Rinnalle ja ojentajille vaikka ensimmäisessä treenikierrossa tuo dippi, toisessa sitten jokin toinen punnerrusliike. Ei kuitenkaan dippiä joka kerta.

asdf
14.01.2008, 23:57
juu, dippi vaan oon purrut nyt paremmin kun hyvin niin olen tehnyt sen kaks kertaan viikkoon. Pitää tehä muutoksia seuraavaan ohjelmaan.

M.I.N.I
19.01.2008, 12:36
Tuohon kivistävään tunteeseen rinnassa on syynä luultavasti jäykkä rintaranka. Venyttele huolellisesti rinnan aluetta, sekä vartalonkierrot kepillä auttavat useasti.

astr0
19.01.2008, 13:49
Tuohon kivistävään tunteeseen rinnassa on syynä luultavasti jäykkä rintaranka. Venyttele huolellisesti rinnan aluetta, sekä vartalonkierrot kepillä auttavat useasti.
Tätä olen yrittänyt tehdä aina ennen treeniä, lämmittelyjen jälkeen. Nyt tosiaan tuntuu paremmalta kun otti hiukan kapeamman otteen. Tiedätkö, onko tuo jotenkin vaarallista tehdä dippiä semmosella otteella, että hiukan rintalastan kohtaa kivistää?

suortti
19.01.2008, 14:02
Tätä olen yrittänyt tehdä aina ennen treeniä, lämmittelyjen jälkeen. Nyt tosiaan tuntuu paremmalta kun otti hiukan kapeamman otteen. Tiedätkö, onko tuo jotenkin vaarallista tehdä dippiä semmosella otteella, että hiukan rintalastan kohtaa kivistää?
Eihän siinä muuta, kuin rintalasta voi murtua:D.

Sulla on todennäkösesti etuolkapäät vähän jäykät. Panosta rinnan, etuolkien venyttelyyn ja pyri pitämään dipatessa hyvä ryhti. Monesti ala-asennossa varsinkin raskailla painoilla hartiat painuu eteen ja siitä yritetään sitten rykiä ylös. Älä tee näin.

Vaihtoehtoisesti voit heittää dippivyön niskan taakse, jolloin punnerrus tapahtuu vähemmän pystyssä. Näin olkapäät pysyy paremmin takana + niskakin vahvistuu.

edit: Kyynärpäät on myös hyvä pitää suht lähellä kylkiä.

Hulkki
19.01.2008, 16:02
edit: Kyynärpäät on myös hyvä pitää suht lähellä kylkiä.Tuo nyt on täysin yksilöllistä, esim. itselläni olkapäät pysyvät kivuttomampina jos dippaan kyynärpäät melko ulospäin osoitettuina.

suortti
19.01.2008, 17:50
Tuo nyt on täysin yksilöllistä, esim. itselläni olkapäät pysyvät kivuttomampina jos dippaan kyynärpäät melko ulospäin osoitettuina.
Olkapääkivuista en tiedä, mutta onhan toi melko selvää, että kyynärpäiden mennessä vartaloa myöten, rintalastaan ja solisluihin kohdistuu sivuilta päin vähemmän painetta.

Voihan olla, ettei toi auta kaikilla tuohonkaan, itselläni auttoi. Tolla saa myös dipin tuntumaan paremmin ojentajissa, jos dippaa kovinkin etukenossa.

Skalman
19.01.2008, 20:57
jos rintalastan keskeltä puristaa voi kyseessä myös olla sydämen etuseinämän infarkti.

astr0
20.01.2008, 20:24
jos rintalastan keskeltä puristaa voi kyseessä myös olla sydämen etuseinämän infarkti.
Tiedä sitten tuosta, tuntuu aika vakavalta diagnoosilta oireisiin verrattuna? Mitä nyt hiukan painaa tuosta rintalastan keskeltä, muttei sekään nyt paina kun vaihtoi asentoa. Ja missään muussa liikkeessä ei oo tuota kipua tuntunut, dipissä vain. Liikun myös aika paljon, kun jalkapalloa pelaan, eikä mitään hengenahdistuksia oo ollu koskaan...

Mika
20.05.2008, 22:44
Olen pitkästä aikaa ruvennut tekeen dippiä. Nyt on kuitenkin alkanut tuntua kipua epäkkäissä dippiä tehdessä ja seuraavana päivänä hartiat aina ihan jumissa. Tuntuu sekä lisäpainoilla tehtäessä ja ilman lisäpainoja. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua?

skuge
20.05.2008, 22:50
Kokeile vaihtaa tekniikkaa. Laita lisäpainot vaikka toiselle puolelle. Kyllä se jokatapauksessa niskaan jonkun verran kaiken ohella ottaa, mutta tekniikkaa rukkaamalla ja dipin tekemistä jatkamalla pääset kyllä oireistasi eroon.

JeiS
08.08.2008, 12:02
Mulla on aivan sama ongelma dipissä, rintalastaa alkaa kivistämään kummallisesti. Eilen vedin muutaman sarjan dippejä, kipu alkoi heti ensimmäisen sarjan jälkeen. Kokeilin myös kapeampaa otetta, mutta en huomannut että olisi helpottanut. Ajattelin ensi kerralla kokeilla kapeammalla otteella, ja liikeradan pienennystä. Kiitokset neuvoista! Katsotaan mitä käy. :)

sir william
08.08.2008, 13:07
Täällä ilmottautuu myös yksi jolle dippi on aiheuttanut kivistyksiä rinnassa. Syynä ilmeisesti oli juuri tuo edellä kuvailtu rinnan ja etuolkien jäykkyys, sillä allekirjoittaneella venyttelyyn panostaminen auttoi kummasti tuohon ongelmaan.