PDA

Näytä koko versio sivusta : Kasvu apua?

Temetrias
13.01.2008, 20:48
Terve vaan kaikille!
Meikäläisen pitäs saada vähän lihasta elikkäs massaa luitten ympärille. Miten tulisi aloittaa koska syön kuin hevonen muttaliikun aika paljon ns aerobisia lajeja mm salibandy. Olen 180cm pitkä ja painan tällä hetkellä 67kg.
Kaikenlaista apua ja vinkkiä saa antaa joko tänne foorumiin tai ihan henk.koht email temetrias@gmail.com

Kiitoksia etukäteen kaikille ja hyvää alkanutta vuotta!

Hulkki
13.01.2008, 21:23
Meikäläisen pitäs saada vähän lihasta elikkäs massaa luitten ympärille. Miten tulisi aloittaa koska syön kuin hevonen muttaliikun aika paljon ns aerobisia lajeja mm salibandy. Olen 180cm pitkä ja painan tällä hetkellä 67kg.Lisää massaa saat syömällä enemmän, treenipuolesta tuo ei ole kiinni. Ja tuo "syön kuin hevonen" on lähes takuuvarma merkki siitä, ettet syö oikeasti tarpeeksi kaloreita. Selvennän hieman:

Forumeille kirjoittelee säännöllisin väliajoin hyvinkin vastaavia posteja varsinkin nuoret treenaajat, jotka haluaisivat lisää massaa, mutta ihmettelevät miten sitä voi saada, koska he omien sanojensa mukaan syövät jo kuin hevoset. Itse asiassa tuo "syön kuin hevonen" on todella usein sanatarkkaan se ilmaisu, jota kaikki nämä tyypit käyttävät.

Ja oikeastaan poikkeuksetta kun näiltä tyypeiltä kysyy sitten, kuinka paljon kaloreita tulee päivässä, on vastaus pelkkä "ei aavistustakaan". Tämän jälkeen sitten kehoitetaan listaamaan esille yhden päivän ruokailut, ja kun näin tehdään, nähdään että päivän aikana syödään ehkä 3 tai korkeintaan neljä kunnollista ateriaa, eikä kaloreita todellakaan tule sen kummoisemmin kuin 2000-2500. Mutta nämä tyypit tuntevat itse syövänsä kuin hevoset, koska he syövät kerralla itsensä ähkyyn (ja ovat sitten kylläisiä seuraavat 6-8 tuntia). Kuitenkin urheilijan ja varsinkin massaa haluavan salitreenaajan kannattaisi syödä 2-3 tunnin välein - eikä esimerkiksi kahvi ja pulla ole oikeasti ateria. Aterialla tarkoitetaan tässä yhteydessä kalorimääriltään merkittävää kokonaisuutta, jossa on mielellään ainakin 20-30 grammaa proteiinia, sekä vähintään vaikkapa 500 kaloria. Ja tällaisia satseja sitten vaikka kolmen tunnin välein 6-7 kertaa päivässä. Tällöin kalorimäärissä päästään jo 3000-3500 luokkaan, mikä ei kuitenkaan kovasti liikuntaa harrastavalle nuorelle ole välttämättä sekään kauhean paljon.

Eli lisää ruokaa, ja nimenomaan 5-7 kunnollista ateriaa pitkin päivää, eikä vain paria kolmea ähkymättöä päivässä. Jos paino ei siltikään ota noustakseen, voidaan esim. aamupuuroon ja eri aterioille helposti lisätä ruokaöljyjä (esim. rypsiöljy, oliiviöljy) reippaalla kädellä, jolloin kalorimäärät saadaan huomaamatta ylemmäksi, ja tyydyttymättömien rasvojen saanti myös turvataan.

Jailmo
13.01.2008, 21:24
Onko mitään lisäravinteita käytössä?? Jos ei ruoka maistu tarpeeksi painon nostamiseen niin lisäravinteita on hyvä ottaa vielä avuksi.

Rautateemu
13.01.2008, 22:53
Jos on oikeasti vaikea syödä paljon, niin nuorelle potaavalle ja liikkuvalle neuvoksi: "syö kaloripitoisia ruokia, joista mielellään myös pidät". Ei tietenkään pelkkää karkkia ja jätskiä ja hampurilaisia, mutta puuro ja rahka tahtovat täyttää masua liikaa, sisältämättä juurikaan kalorinta. Puuron tilalla mysli, pasta ehkä ennemmin kuin riisi, leipääkin saa yleensä syötyä hyvin. Proteiini on aina helpompia reissussa ja treenien ja koulun/työn lomassa vetää ainakin osittain perusheraproteiinista, myös täyttää vähempi. Lihaa,kalaa, kanaa myös (jos ei ole viherpipertäjä kuten minä) taloustilanteen mukaan. Kananmunat kokonaisina, ja mielellään paistettuna/kokkelina. Keitettyjä ei Erkkikään jaksa koin montaa vetää. Sitten vähän lisäilemään oliiviöljyä + pellava/auringonkukka/rypsiöljyä mukaan. Muista myös nuorena miehenä syödä edes kohtuudella niitä tyydyttyneitä rasvoja, eli välillä ihan huoletta jauhelihaa ja juustojakin. Tekee vaan nuoren miehen omalle hormonituotannolle hyvää. Ja kovan treenin jälkeen paljon hiilarinta, silloin voi hyvin vetää palautusjuoman jälkeen vielä vähärasvaisia hedelmäirtareitakin huiviin.

e: Tässä ei ollut aivan nuorukainen kyselyn tekijänä, mutta koska tätä kyselee eniten juuri nuoret ja aloittelevat nopean aineenvaihdunnan omaavat, niin nämä em. neuvot myös heille.

Temetrias
14.01.2008, 11:07
No niin Nyt alkaa jo hahmottumaan pikkuhiljaa että mitä tässä alkaa järsimään! Sellaista vielä kysyisin että minkäslaista lisä ravinnetta kannattais nyt sitten aluksi ostaa? Nyt oon käyttänyt päivittäin aina treenin jälkeen tota Reco2:sta. Kannattaisiko siihen lisäksi ottaa jotain?

Hulkki
14.01.2008, 12:37
Sellaista vielä kysyisin että minkäslaista lisä ravinnetta kannattais nyt sitten aluksi ostaa?Ruokaa.

Artemis_
14.01.2008, 20:27
Kannattaa tosiaankin tuo ruokapuoli laittaa ihan kunnolla kondikseen. Itse harrastin alussa tuota "syönpä nyt kuin hevonen" ja sitten olinkin tyytyväinen todellakin jonnekkin kuuden tunnin päähän. Ei näin.

Megamies
14.01.2008, 20:44
Tässä hommassa melkein ollu helpointa tuo "painon nostaminen" ja painojen nostaminen vaikeinta :D.