PDA

Näytä koko versio sivusta : Väsymyskohtaus treenin jälkeen

htt
17.01.2008, 16:22
Niin tällänen juttu on tullut huomattua, että treenin ja palautusjuoman jälkeen n. 0,5h-1h päästä palkkarista meikälle iskee aivan puun takaa hirveä väsymyskohtaus. Se kestää yleensä tunnin (ehkä vajaa) ja se on sitä luokkaa ettei juuri mitään pysty tekeen vaan on laitettava pitkälleen. Joskus otan pikkupäikkärit, muuten yleensä vain makoilen ja odotan että väsy menee ohi, jonka jälkeen vedän lämpimän aterian. Johtuuko tämä palkkarin aiheuttamasta insuliinitasojen voimakkaasta noususta? Monesti käy samalla lailla jos esim. lounaalla vedän itteni liian täyteen...Muilla kokemuksia?

Sinänsä tää ei yhtään mun elämää haittaa/vaikeuta, onpahan vain tullu huomattua tällainen ilmiö :rolleyes:

skuge
17.01.2008, 16:32
Paljonko hiilaria palkkarissa..?

htt
18.01.2008, 16:05
jotain 35-40g.

Megamies
18.01.2008, 16:54
Mite ois 1g per painokilo ja kokeile muuttuuko.

Rautateemu
19.01.2008, 08:10
Hyvin todennäköisesti syynä voi olla että hh:n vaikutuksesta insuliini kohoaa ja verensokeri laskee. Vinkkejä: juo palautusjuoma hitaasti jo treenin loppuvaiheessa aloittaen. Koeta myös syödä myös kohtuu nopeasti palautusjuoman jälkeen, ja jos on pitkä matka salilta kotiin (töihin/kouluun), ota joku helppo safka mukaan salille.

e. Tuleeko sulle usein väsymystä hiilaripitoisen safkan jälkeen? Sanoit tuossa että lounaan jälken saattaa tulla samanlainen tunne kuin palkkarin jälkeen? Sulla saattaa kenties olla huono insuliinitoleranssi, ja vähähiilarinen dieetti saattaisi auttaa korjaamaan asiaa (tää on nyt mutu kun ei ole enempää tietoa).

htt
19.01.2008, 18:04
Joo pitää kokeilla tuota, että alotan palkkarin nauttimisen jo reenin loppuvaiheella. Yleensä vedän reenin jälkeisen aterian n. 2 tuntia reenin jälkeen, palkkari vie yllättävän paljon näläntunnetta kun sen kerralla imasee pukukopissa naamaan.

Tosiaan mulla voi olla huono insuliinitoleranssi (tarkottaako se että insuliinitasot nousee liian korkealle?), sillä jonkinlainen väsy tulee lähes aina n. 1h lounaan jälkeen (varsinki jos mättää liikaa), joskus rajumpana ja joskus se menee haukottelulla ohi. Tavaksi onkin tullut juoda kahvit n. 0,5h ruuan jälkeen, jotta se vähän kompensoisi.Olen lukenut jostain, että kahvi piristävän vaikutuksen lisäksi tasottaisi verensokerivaihteluita. (joskus tosin kahvi pistää vielä enemmän haukottelemaan :rolleyes:)

Miten vähähiilarinen dieetti auttais? Olen kyllä ajatellu vetää ko. dieetin jossain vaiheessa, nyt on kuitenki vielä massakausi menossa.

Rautateemu
19.01.2008, 23:57
Joo pitää kokeilla tuota, että alotan palkkarin nauttimisen jo reenin loppuvaiheella. Yleensä vedän reenin jälkeisen aterian n. 2 tuntia reenin jälkeen, palkkari vie yllättävän paljon näläntunnetta kun sen kerralla imasee pukukopissa naamaan.

Tosiaan mulla voi olla huono insuliinitoleranssi (tarkottaako se että insuliinitasot nousee liian korkealle?), sillä jonkinlainen väsy tulee lähes aina n. 1h lounaan jälkeen (varsinki jos mättää liikaa), joskus rajumpana ja joskus se menee haukottelulla ohi. Tavaksi onkin tullut juoda kahvit n. 0,5h ruuan jälkeen, jotta se vähän kompensoisi.Olen lukenut jostain, että kahvi piristävän vaikutuksen lisäksi tasottaisi verensokerivaihteluita. (joskus tosin kahvi pistää vielä enemmän haukottelemaan :rolleyes:)

Miten vähähiilarinen dieetti auttais? Olen kyllä ajatellu vetää ko. dieetin jossain vaiheessa, nyt on kuitenki vielä massakausi menossa.

Auttaa elimistön insuliinia tuottaessa viemään sitä hiilihydraattia lihaksiin, eli siihen "hyvään tarkoitukseen". Hiilaria siis tuollaisella dieetillä mielellään kohtuu määriä vai treenin jälkeen tuolla vähähiilarisella dieetillä. Muilla aterioilla vain pieniä määriä. Viljatuotteet mielellään todella vähiin. Kuitenkin pitäisi syödä päivässä vähintään sen 100-150g hiilaria (ja joinakin kovempien treenien päivinä enempi), jotta elimistö ei menisi ketoosiin (eli tuottaisi aivoille energiaa rasvasta ja proteiineista ketoneina). Tietysti ketodieetilläkin voi mennä (Ketolla hh:t alle 50g/pv, paitsi tankkauspäivinä, jos niitä pitää).

Siten dieetin jälkeen totuttelee vähän suurempiin hiilarimääriin, lisäämällä niitä asteittain, ja jos ei jaksa laskea lihaksenhankintakaudella kaloreita, se onnistuu tuolla tavalla parhaiten: http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=189 (alkuperäisessä artikkelissa vähän tarkemmin selitetty).

Hulkki
20.01.2008, 00:31
Kuitenkin pitäisi syödä päivässä vähintään sen 100-150g hiilaria (ja joinakin kovempien treenien päivinä enempi), jotta elimistö ei menisi ketoosiin (eli tuottaisi aivoille energiaa rasvasta ja proteiineista ketoneina).Ketoneja ei tuoteta proteiinista, vaan ainoastaan rasvasta.

Tuo ei-ketogeenisen dieetin raja menee käytännössä siten, että lepopäivänä imeytyvää hiilihydraattia tulisi syödä vähintään 110-120 g. Kaikki glukoosia kuluttava aktiviteetti tuohon päälle sitten lisää hiilihydraatin määrää, joka pitäisi päivittäin syödä, jotta maksa ei ryhtyisi tuottamaan ketoneja. Pelkästään aivot nimittäin kuluttavat about 100 g glukoosia vuorokaudessa, ja muutenkin normaali päivittäinen liikkuminen nostaa ei-ketogeenisen dieetin hiilarirajaa vähintään sillä 10-20 grammalla ilmankin liikuntaa.

Rautateemu
20.01.2008, 03:27
110-120 g. Kaikki glukoosia kuluttava aktiviteetti tuohon päälle sitten lisää hiilihydraatin määrää, joka pitäisi päivittäin syödä, jotta maksa ei ryhtyisi tuottamaan ketoneja. Pelkästään aivot nimittäin kuluttavat about 100 g glukoosia vuorokaudessa, ja muutenkin normaali päivittäinen liikkuminen nostaa ei-ketogeenisen dieetin hiilarirajaa vähintään sillä 10-20 grammalla ilmankin liikuntaa.

Kahdella treenillä päivässä reilun 80-kiloisena se raja meni jossain 170-180 gramman kohdalla.. (ehkä on pienet aivot)

rastor
28.01.2008, 20:04
Itsellä on tullut väsymiskohtaus muutaman kerran pyöräillessä kotiin ja olen haukotellut muutaman sekunnin välein kokoajan viitisen minuuttia. Niin ja en ole nauttinut palkkaria salilla.