PDA

Näytä koko versio sivusta : Kysymyksiä palstan guruille (HUOM! ei aloittelijatason kysymyksiä)

Sivut : 1 2 [3]

ranac
14.01.2010, 17:55
Just :rolleyes: eiks toi nyt riipu ihan notkeudesta oli välitykset mitkä tahansa.

klli
14.01.2010, 19:20
Mavessa mitään väliä mitkä välitykset. Tietyillä edellytyksiä parempiin tuloksiin tietty. Mutta itse asento on aina sen mukaan haettava millaset välitykset on. Eikä yrittää survoutua ns. hyvän näköseen veto asentoon jo ei omat välitykset siihen asentoon sovellu optimaalisella tavalla.
Mut ainakin nyt kädet on pitkät jos nostat käden pääsviereen ylös ja taitat sen pään päälle. Jos kulma on yli 90astetta kätes taipeessa kun käsi osuu päähän on sulla lyhyt käsi (käsi osottaa yläviistoon) ja alle 90 astetta ni pitkä. Noin pyöreesti. Ei tietty mtn tarkkaa tiedettä :) Ja eiköhän ihminen itse tiedä onko hänellä pitkät raajat vs torso vai toisin päin...

ranac
15.01.2010, 09:58
Niin just tota mä tarkoitij et ku puhutaan tekniikasta ni se on erilainen yksilöil joilla eri välitykset. Tota jos toi on joku mittaustekniikka niin miten se nyt kuuluu tehdä? jos mä pidän olkavartta poskee vasten ja pidän olkapään alhaalla ni kyynärtaipeeseen tulee iso kulma et käsi osottaa yläviistoon. Jos kohotan olkapäätä et venytän tavallaan kättä pitemmäl ylös ni sit on aika tarkkaan 90 asteen kulmas. et kummal taval se pitää tehdä?
entä jalat ja torso.

ranac
15.01.2010, 14:38
Mä mittasin nyt tällee:

kokonaispituus 170cm

torso: lantiosta (reisiluun pää kohdasta) päälakeen oli 86cm
jalat: lantiosta lattiaan oli 84

torso: vyötärön kohdalta (lonkkaluun kohdalta) päälakeen 76cm
jalat: vyötärön kohdalta lattiaan 94cm

Eli kumpi noist nyt on oikein et mittaa vyötärön kohdalta vai lantion kohdalta? Lantiolta kun mittasin niin oli jalat ja torso aika samankokoiset, vyötäröltä ni olis jalat pitemmät. Onks mul pitkät jalat?

käsivarsi ojennettuna sivulle: hartiasta (luun kohdalta päästä) keskisormen päähän 72cm
onks mul kädet pitkät verrattuna muuhun kroppaan vai lyhyet

Jos viittis joku auttaa miestä hädässä :piis:

Hulkki
15.01.2010, 14:49
Mä mittasin nyt tällee:

kokonaispituus 170cm

torso: lantiosta (reisiluun pää kohdasta) päälakeen oli 86cm
jalat: lantiosta lattiaan oli 84

torso: vyötärön kohdalta (lonkkaluun kohdalta) päälakeen 76cm
jalat: vyötärön kohdalta lattiaan 94cm

Eli kumpi noist nyt on oikein et mittaa vyötärön kohdalta vai lantion kohdalta? Lantiolta kun mittasin niin oli jalat ja torso aika samankokoiset, vyötäröltä ni olis jalat pitemmät. Onks mul pitkät jalat?

käsivarsi ojennettuna sivulle: hartiasta (luun kohdalta päästä) keskisormen päähän 72cm
onks mul kädet pitkät verrattuna muuhun kroppaan vai lyhyet

Jos viittis joku auttaa miestä hädässä :piis:No mikä hätä sulla nyt on? Käsittääkseni halusit tietää, "miten noi kropan välitykset mitataan", ja tuossahan olet kaikenlaisia mittauksia tehnyt.

Sitä en henk.kohtaisesti ymmärrä, mihin oikein tarvitset tuollaisia mittaustuloksia.

Detons
15.01.2010, 15:26
Sitä en henk.kohtaisesti ymmärrä, mihin oikein tarvitset tuollaisia mittaustuloksia. Sama täällä.

Eiköhän ne kropan mittasuhteet näe melko selvästi esim. peilin tai itsestä otettujen kuvien perusteella.

ranac
15.01.2010, 15:41
Rauhotu.
Jos selvennän asiaa. Maastavetoo oon yrittäny tehdä mut en tiedä ollenkaan mistä asennosta lähtis alaasennost. Polvet tuntuu olevan tiellä ja en siis tiedä pitäiskö pitää lantioo ylempän vai alempan siin lähtöasennos. Tuntuu niin saakelin oudolt liikkeelt. Välil rasitus tuntuu jalois välil seläs. Ei tiedä miten päin olis. Ku tietäis onks mul esim lyhyet kädet ja pitkät jalat ni eiks se nyt auttais siin tekniikan opettelus. Vai eikö raajojen ja torson pituus vaikuta maven tekniikkaan? Väitäksä oikeesti näin? Tuntuu silt et tahallaan ymmärretään väärin ja haukutaan pystyyn jos ei osaa kysyy oikeit kysymyksii. Käyttää oikeit sanoi. Kyl on vaikeet..

Pöösä
15.01.2010, 15:50
Itse huomasin mavessa, että polvet on aina tiellä kapella tekniikalla ja selkä meinaa vähänkin isommilla painoilla pyristyä.
Vaihdoin sumoon jolloin polvet ei edessä, selkä pysyy suorana ja painot on tasesti tullut ylöspäin.
Penkkissä ja muissa punnerrusliikkeissä olen ikäni ollut suhteessa muuhun tehokas.
Saman mittaisen broidin kanssa seisoimme vierekkäin ja huomasimme, että mun kädet on useamman sentin lyhyemmät.

Hulkki
15.01.2010, 15:53
Jos selvennän asiaa. Maastavetoo oon yrittäny tehdä mut en tiedä ollenkaan mistä asennosta lähtis alaasennost. Polvet tuntuu olevan tiellä ja en siis tiedä pitäiskö pitää lantioo ylempän vai alempan siin lähtöasennos. Tuntuu niin saakelin oudolt liikkeelt. Välil rasitus tuntuu jalois välil seläs. Ei tiedä miten päin olis. Ku tietäis onks mul esim lyhyet kädet ja pitkät jalat ni eiks se nyt auttais siin tekniikan opettelus.Käytännössä se omille välityksille sopivimman asennon löytäminen tapahtuu kokeilemalla. Ei mittailemalla jotain jalkojen ja käsien pituuksia senttimitalla. Itse en ole koskaan mitannut mitään välityksiäni (jos sylimittaa ei lasketa, sitä kun silloin tällöin mittailtiin koripallovuosina), vaan olen eri tekniikkavariaatioita kokeilemalla löytänyt eri liikkeissä itselleni osuvimmat suoritustekniikat. Esimerkiksi maastavedossa tuntee kyllä lähes automaattisesti, onko normimave vai sumoveto itselle luontaisempi variaatio.

ranac
15.01.2010, 16:19
Kokeilen tota sumoo, jos se sopis mul paremmin.

Pegi
15.01.2010, 17:42
En ole guru mutta vastaan silti. Eikö kannattaisi pyytää salilta joku mavea tekevä neuvomaan tai ensialkuun katsoa tuolta gymtv:stä pätkä missä hulkki neuvoo mave tekniikkaa? Mavessa tuollainen sitä tätä kokeilu voi kostautua ja salilla näkee usein porukkaa tekemässä mavea tekniikalla jossa selkänikamat näyttää lentävän hetkellä minä hyvänsä salin takaseinästä läpi.

klli
15.01.2010, 19:02
Mark Rippetoe: Deadlift setup: http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA
Mark Rippetoe: Deadlift Starting Angles: http://www.youtube.com/watch?v=sP4FwBkuK6o&feature=channel
Mark Rippetoe: Deadlift anatomy: http://www.youtube.com/watch?v=Ht363HslwnM&feature=channel
Mark Rippetoe: Deadlift Alignment Pt. 1: http://www.youtube.com/watch?v=vue17RjRhwM&feature=channel
Mark Rippetoe: Deadlift Alignment Pt. 2: http://www.youtube.com/watch?v=uu3-64C7JEY&feature=channel

suoraa tuolta maastaveto postista. Jos et ton perusteella osaa ottaa omaa mave asentoo en tiä mikä sulla on. ja polvet ei tu eteen jos et lähe "kyykky asennosta" vetään vaan pidät hartiat tangon edessä ihan hitusen. Ja kun veto lähtee nostat jaloilla polvien tuntumaan ja selän ojennuksella siitä eteenpäin. Muistahan että maastaveto ei ole kyykky joten älä me kyykystä sitä tankoa myöskään hakemaan

edit: linkit kusee aika ajoin.. no mut löytyy tubesta

cunccu
18.01.2010, 21:00
Pistetääs tänne pari kysymystä lähinnä kisakokemusta omaaville koskien sitä (C)BB-kisailua, ihan vaan tulevaisuutta ajatellen. Jos sitä vaikka joskus muutaman vuoden päästä lähtis junnulavoille testaamaan onneaan.

Meikällä oli inbodyn mukaan rasvaprosentti 7,5. Kuinka alhaalla pitäis olla rasvat näin keskiverrosti, että näkyy olkapäistä (ja rinnasta) säikeet? Entä jos haluaa säikeitä näkyville myös perseestä(, takareisistä, selästä), ojentajista jne.?

Ja samaan asiaan liittyen sitte semmonen kysymys, että paljo mahtais olla semikireä (n. 5%) kisapaino, kun rasvaton massa on kuulemma 75 kg ja rasvaa mitä polttaa 6 kg kg. Tokihan nesteitä lähtee samalla ja ehkä kilo tai pari lihaaki. Entäpä kunnolla kireä (n. 3 %) paino? Pitkälti alle 70 kg?

Ja sitte kysymys mitä meinasin leirillä kysyä, mutta unohin. Kuinka paljo kisapäivänä ennen lavalle nousua (ja edellisenä päivänä) kannattaa syödä, ettei vatsa sen takia näytä turvonneelta vatsalaukun ja suolen sisuksista johtuen?

Hulkki
18.01.2010, 21:30
Meikällä oli inbodyn mukaan rasvaprosentti 7,5. Kuinka alhaalla pitäis olla rasvat näin keskiverrosti, että näkyy olkapäistä (ja rinnasta) säikeet? Entä jos haluaa säikeitä näkyville myös perseestä(, takareisistä, selästä), ojentajista jne.?

Ja samaan asiaan liittyen sitte semmonen kysymys, että paljo mahtais olla semikireä (n. 5%) kisapaino, kun rasvaton massa on kuulemma 75 kg ja rasvaa mitä polttaa 6 kg kg. Tokihan nesteitä lähtee samalla ja ehkä kilo tai pari lihaaki. Entäpä kunnolla kireä (n. 3 %) paino? Pitkälti alle 70 kg?Aina pistää hymyilyttämään kun joku junnu pohtii näitä prosentti- ja kilolaskuja kisakuntoon liittyen, ikään kuin ne voisi jollakin kaavalla vain laskea. Itsekin yritin noita parhaani mukaan miettiä 15-20-vuotiaana, ja kaipa suuri osa niistä, jotka eivät ole vielä kertaakaan kilpailleet, kuvitteleekin että matematiikalla voi jotenkin ennustaa kisakireän painon, kisakireyden, jne. Näin ei vain ole, sorry.

Esimerkiksi tuohon "missä rasvaprosentissa rinta/olkapäät/ojentaja/perse on kutseilla" -kyssäriin ei ole minkäänlaista vastausta, sillä rasvan jakautuminen sekä lihasten näkyvä säikeisyys vaihtelevat todella voimakkaasti eri yksilöiden välillä. Esimerkiksi Petterillä (Wilenius) perse oli kutseilla ekalla kisadieetillä 2007 jo 8-10 viikkoa ennen kuin olkapäistä edes alkoi erottua säikeitä. Itselläni taas on lähes aina olkapäät säikeillä, kun taas persettä en ole koskaan saanut edes kisakunnossa kunnolla säikeille (pari kutsia on näkynyt, mutta aivan säikeille en ole pakaroita vielä saanut). Sitten esimerkiksi Teemu (Isoaho) joutuu dieettaamaan itsensä lähes kisakuntoon, jotta etureisien lohkot alkavat kunnolla erottua, siinä missä meikäläisellä on etureidet selvemmin lohkoilla jo 15-20 viikkoa ennen kisaa.

Maailmalla esimerkkejä löytyy huippukisaajista. Esimerkiksi 2003 NPC Team Universen overall-tittelin voittanut Jeff Willett oli varsinkin tuossa viimeisessä kisassaan aivan törkykireässä kunnossa, täysin rasvaton ja erottuvampi kuin muut sarjavoittajat. Pakaroissakaan ei ollut rasvaa, mutta niissä ei yksinkertaisesti näkynyt säikeitä, ja näin voi joskus olla jos lihaksen säikeisyys ei ole silminnähtävää luokkaa (vaikka rasvaa ei olisikaan lainkaan). Samassa kisassa raskaan sarjan voittanut Skip LaCour oli myös huippukireässä kunnossa, varsinkin pakarat olivat käsittämättömillä kutseilla, mutta muu kroppa ei ollut yhtä erottuva kuin Willettillä.

Ja mitä tulee tuohon kisapainon laskemiseen jonkun treenikauden painon ja rasvaprosenttimittausten perusteella, ei kannata lähteä arvuuttelemaan moisia. Toki sellainen karkea nyrkkisääntö on olemassa, että kisakireänä painoa ei todennäköisesti tule olemaan enempää kuin mitä kehon rasvaton massa on dieetin alussa. Tämä on pätenyt itsellänikin aika hyvin, eli ennen 2008 kisadieettiä InBody ilmoitti rasvattoman painoni olevan suurempi kuin CBB-painorajani. Tyhjä aamupaino oli sitten kisadieetin päätteeksi kolmisen kiloa alle tuon, enkä vieläkään ollut edes täysin rasvaton.

Summa summarum, nuo kisapainon ja -kireyden ennustamiset treenikauden painon ja rasvaprosenttimittauksen perusteella ovat täysin turhia ja harhaanjohtavia. Suosittelenkin unohtamaan moisen arpomisen, sillä sen oman kisapainon ja -kireyden saa varmuudella selville vasta kun se ensimmäinen kisadieetti on vedetty kunnialla läpi. Puhumattakaan siitä, että ainoastaan sillä, miltä fysiikka NÄYTTÄÄ, on merkitystä lavalla. Kilo- ja rasvaprosenttilukemilla ei ole kukaan voittanut (tai hävinnyt) yhtäkään bodykisaa.

cunccu
18.01.2010, 22:10
Aina pistää hymyilyttämään kun joku junnu pohtii näitä prosentti- ja kilolaskuja kisakuntoon liittyen, ikään kuin ne voisi jollakin kaavalla vain laskea.

Kiva, että saatiin vähän hymyä hulkinki naamalle :) Muistelisin, että mulla oli olkapäät säikeillä alotellessani treenaamisen ja syömisen ("bulkkaamisen") eli ne mulla ensimmäisenä iskee säikeille, luultavasti rinta ois seuraava nykykunnon läskeistä päätellen. Muusta en osaa yhtään sanoa, perseessä on niin paljo tavaraa ettei sitä kovin helposti saaha kireäksi.

Pohdiskelin tuota painon tiputtelua lähinnä sen takia että osaisin arvioida sitte miten ajoissa dieetti on järkevä alottaa jos tiputteluvauhti on vaikka ekalla parilla viikolla 1kg/viikko ja loput 0,5 kg/viikko. Niin ja tosiaan tuohon kisapäivän syömisiin jos olis vielä antaa jotain vinkkejä, turpoaako vyötärö kovinki helposti?

Hulkki
18.01.2010, 22:19
Pohdiskelin tuota painon tiputtelua lähinnä sen takia että osaisin arvioida sitte miten ajoissa dieetti on järkevä alottaa jos tiputteluvauhti on vaikka ekalla parilla viikolla 1kg/viikko ja loput 0,5 kg/viikko.Toki erittäin karkeita arvioita voidaan tehdä (kuten tuo "kireä kisapaino on maksimissaan yhtä kuin dieetin alussa oleva rasvaton paino") ja sitä kautta varata aikaa kisadieettiä varten. Yleisesti ottaen aikaa kannattaa varata mieluummin liian paljon kuin liian vähän, ja todella moni kisaaja saisi IMO paremman kisafysiikan aikaan jos dieettaisi pahimmat bulkki-ihrat pois hyvissä ajoin jo ennen kisadieettiä, eikä jättäisi esim. jotain 20 kilon pudotusta itse kisadieetille. 10 kiloa on IMO maksimimäärä pudotettavaa itse kisadieetillä, muuten dieetistä tulee liian rankka ja/tai pitkä. Käytännössä siis jo kisadieetille lähdettäessä kondiksen pitäisi olla kohtalaisen tiukka.Niin ja tosiaan tuohon kisapäivän syömisiin jos olis vielä antaa jotain vinkkejä, turpoaako vyötärö kovinki helposti?Ei kisapäivänä (ennen kisaa) ole pointtia mitään suuria määriä syödä; lähinnä jotain pientä naposteltavaa että energiatasot pysyvät normaaleina. Lihasglykogeeneihin ei kuitenkaan ehditä enää kisapäivän syömisillä käytännössä vaikuttaa (ellei kisa ole todella myöhään illalla), vaan kaikki tankkailut yms. pitäisi olla tehty jo ennen kisapäivää.

Rautateemu
19.01.2010, 15:15
10 kiloa on IMO maksimimäärä pudotettavaa itse kisadieetillä, muuten dieetistä tulee liian rankka ja/tai pitkä. Käytännössä siis jo kisadieetille lähdettäessä kondiksen pitäisi olla kohtalaisen tiukka.

Tuo riippuu minusta kilpailijan pituudesta ja lihasmassasta (vrt. 170cm kevyemmällä lihasmassalla 195cm ja suht. suuremmalla lihasmassalla).

Tuo viimeinen lause on aika hyvä, sellaista kauheaa höttäläskiä ei paljoa pitäsi olla. Rasvat max. 12-13% miehellä, naisilla ehkä tuolla 17-19% (luotettava pihtimittaus tai In Body tms.)

e: siis lähtötilanteen, siitä ei kannata yrittää kuin hiukan arvioida pudotettavaa määrää kisakuntoon (kuten Hulkki asian jo tarkemmin esitti)

cunccu
19.01.2010, 16:00
Noniin, kiitosta vaan arvon gurut.

Oon niin huono syömään ja keho ei kovin helposti kerää rasvaa, joten en usko rasvojen nousevan moneen vuoteen tonne rautiksen mainittemiin 12-13 % tienoille (ainakaa jos In Bodyyn on uskominen, pitänee vielä pihtejä testata), mutta varmuuden vuoksi varmaan tiputtelen rasvat kuitenki sinne 5-6 % tienoille ennen varsinaista n. 2-4 kk:n kisadieettiä.

Kokeneempien kehoilijoitten ja klassikki"kynisten" kannustelujen/kehotusten innoittamana ajattelin 2011 syksyä tai 2012 kevättä (riippuen millon junnu-CBB:n SM-kisat on) ensimmäisten kisojen ajankohdaksi. Justiinsa ennen armeijaa, kuten änkkäriki tais hoitaa homman. Ehtisin lihaaki ehkä pakata sen 5-10 kg ennen sitä ja totutella kaloreitten+makrojen jokapäiväseen laskeskeluun. Nuo kysymykset mitä kyselin taitaa kuitenki selvitä vasta sitte käytännössä kokemuksen kautta, joten seuraavissa kisoissa sitte osataan hommat toivottavasti jo pikkasen paremmin.

E-mies
19.01.2010, 22:54
Oon niin huono syömään ja keho ei kovin helposti kerää rasvaa, joten en usko rasvojen nousevan moneen vuoteen tonne rautiksen mainittemiin 12-13 % tienoille (ainakaa jos In Bodyyn on uskominen, pitänee vielä pihtejä testata), mutta varmuuden vuoksi varmaan tiputtelen rasvat kuitenki sinne 5-6 % tienoille ennen varsinaista n. 2-4 kk:n kisadieettiä.

Kannattaa suhtautua inbodyn antamaan rasva%-arvioon...no, arviona. Muutoksen seuraamiseen kone on kyllä pätevä, kunhan mittaukset tehdään mahdollisimman vakioidusti. Mielestäni vielä parempi ratkaisu on itselläkin käytössä olevat halpisrasvapihdit, joilla voi ottaa lukemat vaikka joka aamu, jos siltä tuntuu(anatavat millilleen samoja tuloksia kuin ammattimies huippupihteineen). Profiilikuvan perusteella sanoisin sun rasvojen olevan kympissä, tai vähän alle mikä sekin on kyllä keskivertoa hienompi "offikondis". Tai sitten jalkojen täytyy olla todella kuivat.

P.S. Itse en viitsi enää inbodyssä käydä, koska sain jo kertaalleen fitness-indeksiksi 100. Olisi pelkkää hävittävää:D

T-101
20.01.2010, 07:58
Kannattaa suhtautua inbodyn antamaan rasva%-arvioon...no, arviona...
P.S. Itse en viitsi enää inbodyssä käydä, koska sain jo kertaalleen fitness-indeksiksi 100. Olisi pelkkää hävittävää:D

Tässä on tullut pidemmän aikaa käytyä about säännöllisesti InBodyssa ja täytyy sanoa, että ennen pidin sitä suht luotettavana kehityksen seurannassa, mutta nyttemmin kun enemmän käynyt olen huomannut että kyllä sekin antaa välillä ihan ihme lukemia... eli mittausolosuhteita ei oikein mitenkään saa aina vakioitua sellaiseksi, että tulokset olis yks yhteen verrattavissa. Nestetasapaino sun muut kuitenkin vaikuttavat paljon mittauksessa ja heilahtelevat helposti.

PS. Ja kyllä se fitness-indeksi pystyy olemaan myös yli 100... mutta siihen pääsee vaan todelliset HC-Fitness miehet ;)

Jatkis
20.01.2010, 08:58
Jotain tuosta InBodyn luotettavuudesta kertoo jo sekin, että eräs henkilö mittasi itsensä kaksi kertaa peräkkäin ja jopa kehon paino heitti puoli kiloa. Tietysti muutkin arvot olivat erilaisia. Vähän nyt alkanut itsekin epäilemään tuota vekotinta...

Rautateemu
20.01.2010, 09:59
In Body ja pihtimittaus ovat parhaimmillaankin vain arvioita. Kuvatkaan ei anna aina oikeaa kuvaa. Esim. Pekkapoika ja Wileniuksen Peter ovat esimerkkejä, joissa paksut vatsalihakset hämäävät, ja he näyttävät saman rasvamäärän kantavina edestä päin otetuissa kuvissa selvästi kireämmältä, kuin mitä meikäläinen. Pekkapojalla rasvaa oli kertynyt muutenkin aika paljon selkäpuolelle ja jalkoihin, joten se ja rusketus hämäsi ennen kisadieettiä. Painosta pystyin päättelemään, että tiputettavaa kisoihin oli paljon (ja kun miehen olin livenä nähnyt), vaikka kuvat keskäkuun alussa näyttivätkin kohtuu tiukilta. Suht hyvin tiukakisi lähtötilanteeseen nähden Pekkapoikakin pääsi kuitenkin. Mutta aikamoista kituuttamista kisadieetti hänellä oli, kun kiire tuli.

cunccu
20.01.2010, 15:20
Jotain tuosta InBodyn luotettavuudesta kertoo jo sekin, että eräs henkilö mittasi itsensä kaksi kertaa peräkkäin ja jopa kehon paino heitti puoli kiloa. Tietysti muutkin arvot olivat erilaisia. Vähän nyt alkanut itsekin epäilemään tuota vekotinta...

Eihän se nyt mikään ihme oo jos kehon paino heittää puoli kiloa, hieman erillä tavalla seisoo siinä, niin tulee tommonen ero. Sama homma ihan perus vaa'allaki. Minäki mittasin kahesti peräkkäin ja rasvaprosenttiki heitti 4 % :D Lihasmassaki kolmella kilolla. Ei varmaan ollu jalat ja kädet tarpeeks kosteat tai en puristanu tarpeeks hyvin niitä kahvoja ekalla kerralla. Eiköhän tuo jälkimmäinen tulos silti totuudenmukasempi, ei taida ihan 3 %:ssa olla rasvat. Jostain syystä kone tulkitsi 3 kg rasvaa lihaksi... Eiköhän tässä kuitenki jossain määrin uskalleta luottaa tuohon masiinaan (jälkimmäisiin tuloksiin), vaikka ehkä se perinteinen pihtimittaus parempi onki (mahdollisimman monen pisteen mittauksella). Diettaillessa ite mielelläni pyöristän painon ja rasvamäärän yläkanttiin, jottei tuu sitte pettymyksiä. Bulkkaillessa puolestaan alaspäin painon ja lihasmassan määrän.

Kyllä tuo mun rasvaprosentti vois olla ihan hyvin lähempänä kymmentä niinku E-mies sanoki, ite arvioin sen ennen mittauksia jopa yli kolmeentoista. Ajattelin masiinan kuitenki tietävän hommat paremmin. Savolainenki kerto oman rasvaprosenttinsa olevan 11 ja meikäläisellä silmämääräsesti kuulemma reilusti alempi, joten pakko kait se on uskoo olevansa siellä jossain inbodyn 7,5-ja e-miehen 10 % arvion välillä, vaikka itestä tuntuuki varsin läskiltä tää kunto. Pitänee tilata pihdit wrangelta samalla, ku dippitelineenki. Vaikka jonkun 7-pisteen mittauksella laskelmoi EDIT: tai 9-pisteenki laskuriki näkyy löytyvän netistä, joten sillä sittekki

E-mies
20.01.2010, 15:38
Eihän se nyt mikään ihme oo jos kehon paino heittää puoli kiloa, hieman erillä tavalla seisoo siinä, niin tulee tommonen ero. Sama homma ihan perus vaa'allaki. Minäki mittasin kahesti peräkkäin ja rasvaprosenttiki heitti 4 % :D Lihasmassaki kolmella kilolla. Ei varmaan ollu jalat ja kädet tarpeeks kosteat tai en puristanu tarpeeks hyvin niitä kahvoja ekalla kerralla. Eiköhän tuo jälkimmäinen tulos silti totuudenmukasempi, ei taida ihan 3 %:ssa olla rasvat. Jostain syystä kone tulkitsi 3 kg rasvaa lihaksi... Eiköhän tässä kuitenki jossain määrin uskalleta luottaa tuohon masiinaan (jälkimmäisiin tuloksiin), vaikka ehkä se perinteinen pihtimittaus parempi onki (mahdollisimman monen pisteen mittauksella). Diettaillessa ite mielelläni pyöristän painon ja rasvamäärän yläkanttiin, jottei tuu sitte pettymyksiä. Bulkkaillessa puolestaan alaspäin painon ja lihasmassan määrän.

Kyllä tuo mun rasvaprosentti vois olla ihan hyvin lähempänä kymmentä niinku E-mies sanoki, ite arvioin sen ennen mittauksia jopa yli kolmeentoista. Ajattelin masiinan kuitenki tietävän hommat paremmin. Savolainenki kerto oman rasvaprosenttinsa olevan 11 ja meikäläisellä silmämääräsesti kuulemma reilusti alempi, joten pakko kait se on uskoo olevansa siellä jossain inbodyn 7,5-ja e-miehen 10 % arvion välillä, vaikka itestä tuntuuki varsin läskiltä tää kunto. Pitänee tilata pihdit wrangelta samalla, ku dippitelineenki. Vaikka jonkun 7-pisteen mittauksella laskelmoi EDIT: tai 9-pisteenki laskuriki näkyy löytyvän netistä, joten sillä sittekki

Tunnut edelleen antavan ihan liian iso roolin tuollaiselle loppupeleissä aika marginaaliselle mittaustulokselle. Paras ratkaisu olisi ottaa kuvasarja pakollisista poseista, joista sitten esim. Hulkki, Rautis tai Jatkis kyllä osaavat melko hyvin kertoa missä mennään kisasuunnitelmia ajatellen.

Ja ihan käytännön tasolla, jos haluat olkapäät ja rinnan säikeille, syöt vain kulutuksen alle kunnes ne ovat säikeillä. Menetelmä pysyy samana, näyttipä pihti, tai inbody mitä tahansa.

T-101, Ovatko ne yli 100 FI:n kaverit niitä samoja, jotka antavat treenissäkin aina 110%?

bela
20.01.2010, 15:58
Täytyy jatkaa vielä tätä mittausasiaa vaikka nyt meneekin ohi varsinaisen topicin. Eikös näillä pihti-mittaus + Inbodyllä ole juuri tarkoituskin olla vain suuntaa antavia ja tarjota suhteellisen likiarvoja sen hetkisestä tilasta mahd.pienellä kustannuksella. Eikös näitä voisi suosia, kun miettii vaihtoehtona usean sadan juuron testauksia esim. magneettitutkimuksella. Toki jos varaa on pistää palamaan ylimääräistä perus ihopoimu- ja bioimpedanssimenetelmän lisäksi niin mikäs siinä. Nämä kun istuu vielä hinnaltaan kuitenkin aika hyvin perus matti meikäläisen kukkaaroon. :)

Sellainen huomio muuten vielä kun itsellekin tehty mittauksia pari kertaa Inbodyllä, niin jos omaa elimistössä teräs- tai titaanisia pultteja/muttereita (kuten allekirjoittanut polvessa) niin nämä vaikuttavat ja väärentävät muun ohella mittaustuloksia. Jos lekuri on epähuomiossa unohtanut tällaisen asian mainita käynnin jälkeen.

cunccu
20.01.2010, 15:58
Tunnut edelleen antavan ihan liian iso roolin tuollaiselle loppupeleissä aika marginaaliselle mittaustulokselle. Paras ratkaisu olisi ottaa kuvasarja pakollisista poseista, joista sitten esim. Hulkki, Rautis tai Jatkis kyllä osaavat melko hyvin kertoa missä mennään kisasuunnitelmia ajatellen.

Ja ihan käytännön tasolla, jos haluat olkapäät ja rinnan säikeille, syöt vain kulutuksen alle kunnes ne ovat säikeillä. Menetelmä pysyy samana, näyttipä pihti, tai inbody mitä tahansa.

T-101, Ovatko ne yli 100 FI:n kaverit niitä samoja, jotka antavat treenissäkin aina 110%?
Kamoon, meikä on nuori alottelija. Me ollaan tämmösiä, että annetaan merkityksettömille asioille kohtuutonta merkitystä. :o Hulkkiki myönsi pohdiskelleen moisia 15-20 vuotiaana. Ihan ymmärrettävää, että halutaan jollekki pohjalle rakentaa touhut, kun ei sen kokemuksen vakaalle peruskivelle niitä voida kasata. Ei niistä kuvista kovin paljoo pysty pähkäilemään, pieniki varjostus ja rusketus vaikuttaa kovasti. Livenä on paras arvioida ja onhan täällä oulun seudulla noita kokeneita kisaajia kovastikki. Otan yhteyttä heihin sitte ku lihasmassaa alkaa olemaan enemmän ja kisat lähempänä (puolen vuoden - vuoden päässä).

Toki olkapäät koitetaan hankkia kevyille säikeille jo monta kuukautta ennen kisoja, sitä mää pidän lähtökuntona kisadieetille. :) Mutta näillä eväillä mennään. (Tai no eväspuolessahan on korjattavaa rutkasti, joten ehkä mennäänki hieman toisenlaisilla eväillä)

E-mies
20.01.2010, 16:41
Kamoon, meikä on nuori alottelija. Me ollaan tämmösiä, että annetaan merkityksettömille asioille kohtuutonta merkitystä. :o Hulkkiki myönsi pohdiskelleen moisia 15-20 vuotiaana. Ihan ymmärrettävää, että halutaan jollekki pohjalle rakentaa touhut, kun ei sen kokemuksen vakaalle peruskivelle niitä voida kasata. Ei niistä kuvista kovin paljoo pysty pähkäilemään, pieniki varjostus ja rusketus vaikuttaa kovasti. Livenä on paras arvioida ja onhan täällä oulun seudulla noita kokeneita kisaajia kovastikki. Otan yhteyttä heihin sitte ku lihasmassaa alkaa olemaan enemmän ja kisat lähempänä (puolen vuoden - vuoden päässä).

Toki olkapäät koitetaan hankkia kevyille säikeille jo monta kuukautta ennen kisoja, sitä mää pidän lähtökuntona kisadieetille. :) Mutta näillä eväillä mennään. (Tai no eväspuolessahan on korjattavaa rutkasti, joten ehkä mennäänki hieman toisenlaisilla eväillä)

Juu ei sillä, etteikö olisi ihan ok olla kiinnostunut rasvaprosentista ja käydä sitä jopa välillä mittauttamassa. Lähinnä tarkoitin sitä, ettei dieettitavoitteita ja aikatauluja kannata liikaa laittaa noiden arvioiden varaan.
Jos meinaat hommata ne pihdit, niin suosittelen accumeasure-merkkisiä. Niin kuin mainittua, ne ovat hämmästyttävän tarkat ja niillä rasvaprosenttia on helppo seurata sännöllisin väliajoin. Kyllä mä sitä itsekin tein dieetillä. Tällaisessa Totorokondiksessa en kyllä halua tietää...

Ja laita vaan niitä kuvia. Ne a) kiinnostavat porukkaa ja b) saat niistä oikeasti hyödyllistä palautetta. Hulkki nyt kertoo kuvista vaikka ensi kesän sademäärät.

Pegi
20.01.2010, 17:00
Itse kävin inbody mittauksessa vuosi sitten ja pisteitä kertyi 91. Siinähän ei ole mitään kehumisen aihetta mutta mittaaja kertoi kyseisen laitteen parhaaksi tulokseksi 123. Nimeä ei kertonut mutta laite oli puolustusvoimien ja tuloksen oli saanut ilmavoimien kapteeni eli taisi olla Petri Raatikaisen tuloksesta kyse.

ZackH
22.01.2010, 12:02
Kysymys dieettaamisesta: Mikä on optimaalinen tahti tiputtaa painoa missäkin vaiheessa dieettiä? Ts. miten alhaisissa rasvoissa pitäisi painon pudotuksen tahtia hidastaa esim. kilo/viikko tahdista puoleen kiloon viikossa?

Kysymys tuli mieleen Hulkin kommentista ^RuFFe^:n treeneihin:

Sitten kun rasvaprosentti alkaa olla riittävän alhaalla, näkyy kropassa selkeitä visuaalisia muutoksia jo esim. kilonkin rasvanpolton seurauksena. Eli dieettaa vain eteenpäin tuo mielessä, mutta älä myöskään sitä virhettä tee, että dieettaat seuraavat 15 viikkoa suurin piirtein jotain kilon viikkotahtia, koska se tarkoittaisi lähinnä lihasmassan polttamista. About puolen kilon viikkotahti (tai tarvittaessa hieman yli) on IMO erittäin hyvä perustahti kisadieetilläkin. Jos paino putoaa puolen kilon viikkotahtia, on yleensä suurin osa pudotuksesta rasvaa/nestettä ja vain hyvin vähän lihasta.

Kuitenkin melko yleinen konsensus dieettaamisesta taitaa olla, että ainakin alussa kilo viikossa on ihan hyvä tahti ilman pelkoa lihasmassana menettämisestä, kunhan ruokavaliossa on proteiinia riittävästi (2 g/painokilo) myöskään rasvaa unohtamatta. Eli siis, missä vaiheessa olisi syytä siirtyä pienempään kalorivajeeseen, vaikkapa -500kcal/vrk nykyisen käyttämäni n. -1000kcal/vrk sijaan? Ongelmaa jaksamisen suhteen ei ainakaan vielä ole. Nykyisellä kunnolla (172cm/72kg) ja treenillä tuo tarkoittaa n. 2000kcal dieettiä.

Tavoitteena olisi kuitenkin oikeasti kireä kunto näitä vähiä ja vaivalla saatuja lihaksia polttamatta.

Rautateemu
22.01.2010, 18:15
Itse kävin inbody mittauksessa vuosi sitten ja pisteitä kertyi 91. Siinähän ei ole mitään kehumisen aihetta mutta mittaaja kertoi kyseisen laitteen parhaaksi tulokseksi 123. Nimeä ei kertonut mutta laite oli puolustusvoimien ja tuloksen oli saanut ilmavoimien kapteeni eli taisi olla Petri Raatikaisen tuloksesta kyse.

Tuo "fitnessindeksi" on ilmeisesti rasvaprosentti suhteutettuna lihasmassan määrään. Eli kunnosta se ei kerro mitään, paitsi juuri kehonrakennukseen sopivasti. Raatikaisen Petri tosin ON kunnossa, ainakin aerobinen kunto, rasvaprossa ja lihaskunto on huippuluokkaa ympäri vuoden (ja ikääkin vielä alkaa olla).

Pegi
22.01.2010, 19:16
Tuo "fitnessindeksi" on ilmeisesti rasvaprosentti suhteutettuna lihasmassan määrään. Eli kunnosta se ei kerro mitään, paitsi juuri kehonrakennukseen sopivasti. Raatikaisen Petri tosin ON kunnossa, ainakin aerobinen kunto, rasvaprossa ja lihaskunto on huippuluokkaa ympäri vuoden (ja ikääkin vielä alkaa olla).

Jotenkin tolleen se varmasti lasketaan. Itseltä lähtee kyllä fanitukset Petrin suuntaan juurikin noista syistä. Ikää on ja kuntoa löytyy monipuolisesti joka osa-alueelta, hurja mies :)

ZackH
23.01.2010, 14:53
Kysymys dieettaamisesta: Mikä on optimaalinen tahti tiputtaa painoa missäkin vaiheessa dieettiä? Ts. miten alhaisissa rasvoissa pitäisi painon pudotuksen tahtia hidastaa esim. kilo/viikko tahdista puoleen kiloon viikossa?

Kysymys tuli mieleen Hulkin kommentista ^RuFFe^:n treeneihin:

Kuitenkin melko yleinen konsensus dieettaamisesta taitaa olla, että ainakin alussa kilo viikossa on ihan hyvä tahti ilman pelkoa lihasmassana menettämisestä, kunhan ruokavaliossa on proteiinia riittävästi (2 g/painokilo) myöskään rasvaa unohtamatta. Eli siis, missä vaiheessa olisi syytä siirtyä pienempään kalorivajeeseen, vaikkapa -500kcal/vrk nykyisen käyttämäni n. -1000kcal/vrk sijaan? Ongelmaa jaksamisen suhteen ei ainakaan vielä ole. Nykyisellä kunnolla (172cm/72kg) ja treenillä tuo tarkoittaa n. 2000kcal dieettiä.

Tavoitteena olisi kuitenkin oikeasti kireä kunto näitä vähiä ja vaivalla saatuja lihaksia polttamatta.

Anyone?

Rautateemu
23.01.2010, 15:08
Anyone?

Nämä on taas näitä kysymyksiä, joihin ei ole täysin yleispätevää vastausta. Kun alat olla hyväkuntoinen, mutta ei vielä kireä, sanotaanko 8-9% rasvoissa, eikä nestepöhöä ole, niin varmasti ei kannata kiloa viikossa tiputtaa. 0,5 kg:n paikkeille tai korkeintaan vähän yli.

Tuossa vaiheessa kunnon muutokset alkaa myös nähdä viikoittain peilistä, uudet lihasryhmät alkavat erottua, suonia saattaa tulla pintaan jne. Ne ovat myös tärkeitä, sillä kun puhutaan muutamista satojen grammojen muutoksista, niin nestevaihtelut vaikuttavat niihin, vaikka mitää turvotusta ei esiintyisi. Pienet nestevihtelut saattavat johtua ihan jo huonosti nukutsta yöstä ym. stressistä (kortisoli kerää monella nestettä), tai sitten päin vastoin, kroppa poistaa nestettä pitkien yöunien ansiosta.

e: Eli siis kun mennään aika alas rasvoissa, niin tuo muutos täytyisi näkyä peilissä myös. Joskus nimittäin keho panttaa nestettä lihaksiin, ja kunto kovenee peilissä, vaikka vaa'assa se ei näy. Peterillähän näin oli paljolti pitkien dieettiä, eikä kunto ja paino meneet samaa tahtia. Mulla myös jossain vaiheessa vikalla kisadieetillä kunto meni painoa nopeammin eteenpäin muutamia viikkoja. Hulkillahan ei vissiin juuri nestevaihteluita ole, jos ei tankkauksia oteta lukuun.

ZackH
23.01.2010, 15:59
Nämä on taas näitä kysymyksiä, joihin ei ole täysin yleispätevää vastausta. Kun alat olla hyväkuntoinen, mutta ei vielä kireä, sanotaanko 8-9% rasvoissa, eikä nestepöhöä ole, niin varmasti ei kannata kiloa viikossa tiputtaa. 0,5 kg:n paikkeille tai korkeintaan vähän yli.

Tuossa vaiheessa kunnon muutokset alkaa myös nähdä viikoittain peilistä, uudet lihasryhmät alkavat erottua, suonia saattaa tulla pintaan jne. Ne ovat myös tärkeitä, sillä kun puhutaan muutamista satojen grammojen muutoksista, niin nestevaihtelut vaikuttavat niihin, vaikka mitää turvotusta ei esiintyisi. Pienet nestevihtelut saattavat johtua ihan jo huonosti nukutsta yöstä ym. stressistä (kortisoli kerää monella nestettä), tai sitten päin vastoin, kroppa poistaa nestettä pitkien yöunien ansiosta.

e: Eli siis kun mennään aika alas rasvoissa, niin tuo muutos täytyisi näkyä peilissä myös. Joskus nimittäin keho panttaa nestettä lihaksiin, ja kunto kovenee peilissä, vaikka vaa'assa se ei näy. Peterillähän näin oli paljolti pitkien dieettiä, eikä kunto ja paino meneet samaa tahtia. Mulla myös jossain vaiheessa vikalla kisadieetillä kunto meni painoa nopeammin eteenpäin muutamia viikkoja. Hulkillahan ei vissiin juuri nestevaihteluita ole, jos ei tankkauksia oteta lukuun.

No niin, kiitos, tätä juuri hainkin! Nyt alkaa itsellä oman perstuntuman mukaan rasvat olemaan lähellä kymppiä, joten kannattanee siis hidastaa tuota painonpudotusvauhtia hieman. Kiire ei tosiaan ole, vaan tavoitteena olisi semmoinen 7-8% rasvaa sisältävä kireä kunto, joka olisi mahdollista jopa ylläpitää.

andyye
25.01.2010, 16:40
Oon tässä jonkun aikaa miettinyt, että miten käytännössä eroaa jos kropan treenaa kerran viikkoon 3 treenillä vai 4 treenillä. Viime aikoina kun 3-jakosella on tullut paineltua eteenpäin, mutta melko usein treenit jäävät siihen 3 krt/ viikko, kun taas nelijakoisella tuli poikkeuksetta 4 krt / viikko. Onko tästä jotain käytännön haittoja lihaskasvun kannalta jos kropan tekee läpi kolmella treenillä viikossa (3-jakoinen) vs. neljä treeniä viikossa (4-jakoinen)?

Jatkis
25.01.2010, 16:44
No niin, kiitos, tätä juuri hainkin! Nyt alkaa itsellä oman perstuntuman mukaan rasvat olemaan lähellä kymppiä, joten kannattanee siis hidastaa tuota painonpudotusvauhtia hieman. Kiire ei tosiaan ole, vaan tavoitteena olisi semmoinen 7-8% rasvaa sisältävä kireä kunto, joka olisi mahdollista jopa ylläpitää.

Teemuhan tuossa jo sinulle hyvin vastailikin. Vaikea sanoa mitään tarkkoja rasvoja tai painoja, koska meitä ihmisiä on erilaisia ja reagointi erilaisiin dieetteihin/dieettitahteihin on erilainen.

Mutta koska minulta ihan henkilökohtaisesti pyysit vastauksia noihin kysymyksiin, niin laitetaan nyt jotain HENKILÖKOHTAISIA näkemyksiä.

Kun rasvaa on enemmän, voi painoa pudottaa enemmänkin viikkotasolla kuin sen puoli kiloa, mikä yleensä on joka paikassa esillä. Viikottainen kalorivaje on se mikä merkitsee, että paljonko paino viikossa laskee. Tuon kalorien pudotuksen tekisin kuitenkin niin, että pari-kolme päivää viikossa miinukset olisi rajummat ja loppuina päivinä maltillisemmat. Turha näännyttää kroppaa tasaisilla kovilla miinuksilla. Välillä on hyvä saada enemmän energiaa vaikka miinuksilla oltaisiinkin. Jos on kaloreissa varaa, niin jonkun päivän viikosta voi syödä lähemmäs kulutuksensa verran. Proteiinin reipas saanti ja kova treeni on kuitenkin pidettävä koko ajan hommassa mukana, että suuremmalta lihaskadolta vältyttäisiin. Jos käytät lihaksiasi kunnolla, niin ei keho lihasmassasta helpolla luovu, edes dieetillä. Energia otetaan ennemmin rasvavarastoista ja glykogeeivarastosta. Rasvojen ollessa jo selvästi alhaalla (ei ole paksumpia rasvakeskittymiä), kannattaa viikottaista kalorivajetta pienentää. Kuitenkin kova treeni ja runsas protsku on pidettävä tällöinkin hommassa mukana. Tässä vaiheessa ne korostuvatkin entisestään. Puolen kilon pudotus viikossa on tässä vaiheessa hyvä.

Sanoit kuitenkin, että kiirettä ei ole, niin silloin pudottelisin sitä rauhallista puolen kilon viikkotahtia. Tällöin on ainakin melko varmaa, että et tule polttamaan juurikaan sitä lihasmassaasi.

ZackH
25.01.2010, 17:09
Kiitos paljon!

Rautateemu
25.01.2010, 17:58
Oon tässä jonkun aikaa miettinyt, että miten käytännössä eroaa jos kropan treenaa kerran viikkoon 3 treenillä vai 4 treenillä. Viime aikoina kun 3-jakosella on tullut paineltua eteenpäin, mutta melko usein treenit jäävät siihen 3 krt/ viikko, kun taas nelijakoisella tuli poikkeuksetta 4 krt / viikko. Onko tästä jotain käytännön haittoja lihaskasvun kannalta jos kropan tekee läpi kolmella treenillä viikossa (3-jakoinen) vs. neljä treeniä viikossa (4-jakoinen)?

Voisi olla jopa parempi, kuin 3 treeniä viikossa 3-jakoisella tai 4 reenii 4-jakoisella. Silloin kroppa siis tulee läpi n. 5 päivän välein. Itsellä on usein käytössä modattu 3-jakoinen, jossa monesti treenikiertona 2 treeniä, 1 lepo, 1 treeni, lepo ja homma alusta. Silloin tulee siis vähän yli 4 treenin keskiarvolla PUNTTITREENEJÄ viikkoon. Tosin saatan sisällyttää treeniin pumppitreenejä yläkropalle/ koko kropalle, joten kiertoni saattaa olla monimutkaisempi, ja sisältää usein aina 5 punttia viikossa.

klli
26.01.2010, 11:15

Kuulostaa itelle hurjan vähältä treenata keho vain kerran viikossa läpi. Tietys jotkut lihasryhmät saa muinakin kun omana päivänä raistusta mutta ei kaikki. Varsinkin jos puntti ainoo mitä tekee. Toisaalta kaippa mikä vaan toimii jos osaa toteuttaa... toi kerran viikkoon vaan kuulostaa siltä ettei kehittynyt reenaaja saa tarpeeks rasitettua lihaksistoa tietyn pisteen yli jos lihas saa levätä 6päivää aina rasituksen jälkeen.

Megamies
26.01.2010, 22:02
Kuulostaa itelle hurjan vähältä treenata keho vain kerran viikossa läpi. Tietys jotkut lihasryhmät saa muinakin kun omana päivänä raistusta mutta ei kaikki. Varsinkin jos puntti ainoo mitä tekee. Toisaalta kaippa mikä vaan toimii jos osaa toteuttaa... toi kerran viikkoon vaan kuulostaa siltä ettei kehittynyt reenaaja saa tarpeeks rasitettua lihaksistoa tietyn pisteen yli jos lihas saa levätä 6päivää aina rasituksen jälkeen.
Opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä, niin ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas. Jos ei saa tarpeeksi rasitusta niin ei osaa noista kumpaakaan...

Hulkki
26.01.2010, 22:18
Opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä, niin ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas. Jos ei saa tarpeeksi rasitusta niin ei osaa noista kumpaakaan...Bullshit. Tuo on tuota iänikuista junttiäijäilyä, että muka treenataan niin kovaa, ettei olisi edes mahdollista tehdä kroppaa läpi useammin kuin kerran viikossa. Todellisuudessa tuo on ihan puhdas tottumiskysymys, eli jos lihasta ei koskaan edes yritetä rasittaa useammin kuin kerran viikossa, ei sen koskaan myöskään tarvitse palautua nopeammin. Kun taas treenifrekvenssiä tihennetään, on kroppa ensin koko ajan jumissa jopa useamman viikon ajan, mutta lopulta keho sopeutuu uuteen rasitukseen ja palautuminen tehostuu.

Ja voit Megamies puolestani aivan vapaasti käydä vittuilemassa vaikka Arnold Schwarzeneggerille, Lee Haneylle, Gary Strydomille, Franco Columbulle ja muille 1970-1980-lukujen huippubodareille siitä, että nämä eivät koskaan varmasti treenanneet kovaa, kun tekivät kaikki kropan läpi 2x viikossa. Nykybodareista mm. Ronnie Coleman on treenannut suurimman osan treeniurastaan kropan läpi 2x viikossa, mikä tietenkin tarkoittaa, että Ronnie ei ole voinut koskaan treenata oikeasti kovaa. :rolleyes:

klli
26.01.2010, 22:20
Opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä, niin ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas. Jos ei saa tarpeeksi rasitusta niin ei osaa noista kumpaakaan...

Hmm... kuten painonnostajat kellä varmaan 6kertaa kroppa läpi viikossa? Nehän harvoin osaa reenata/rasittaa kehoo optimaalisesti voimantuoton lisäämiseks. Yleisesti loppuun vedetyt sarjat jne vaan tuhoo hermotuksen ja voimantuotto on aikalailla suurimmaks osaks juurikin hermostosta kyse eikä niinkään lihaksen ulkosesta koosta. Eihän aina loppuun asti vedetty reeni/vitun kipeet lihakset/hullu pumppi jne kuvasta kehitystä. Usein asia on päinvastoin. Se mikä amatöörin silmissä on kova reeni on usein myös tuloksettomin pitkän kaavan kehityksen suhteen. Ei ohjelmiakaan luoda siten, että yksi reeni tuo rasituksen mistä kasvetaan yli vaan esim 3viikon ajanjakso millä haetaan ns "over reach" ja palautus jaksolla kasvetaan ja kerätää ns työn hedelmät :)

Ainakin siis itse näen asian näin... Ainahan asialla on tietysti yhtä monta puolta kun on mielipiteen kirjottajiakin...

Megamies
27.01.2010, 12:07
Bullshit. Tuo on tuota iänikuista junttiäijäilyä, että muka treenataan niin kovaa, ettei olisi edes mahdollista tehdä kroppaa läpi useammin kuin kerran viikossa. Todellisuudessa tuo on ihan puhdas tottumiskysymys, eli jos lihasta ei koskaan edes yritetä rasittaa useammin kuin kerran viikossa, ei sen koskaan myöskään tarvitse palautua nopeammin. Kun taas treenifrekvenssiä tihennetään, on kroppa ensin koko ajan jumissa jopa useamman viikon ajan, mutta lopulta keho sopeutuu uuteen rasitukseen ja palautuminen tehostuu.

Ja voit Megamies puolestani aivan vapaasti käydä vittuilemassa vaikka Arnold Schwarzeneggerille, Lee Haneylle, Gary Strydomille, Franco Columbulle ja muille 1970-1980-lukujen huippubodareille siitä, että nämä eivät koskaan varmasti treenanneet kovaa, kun tekivät kaikki kropan läpi 2x viikossa. Nykybodareista mm. Ronnie Coleman on treenannut suurimman osan treeniurastaan kropan läpi 2x viikossa, mikä tietenkin tarkoittaa, että Ronnie ei ole voinut koskaan treenata oikeasti kovaa. :rolleyes:
Ei kait siellä kukaan puhunu jostain Kolemännin reeneistä? Ehkä niitä pidän kovina verrattuna kaiken maaliman "nettipotareihi"... En tiiä mitä helevetin junttiäijäilyä se on sitten tämä kun vetästään nuo Pro potarit aina sitten tuohon malliksi? Kuitenkin tuollasella kerran viikkoon tai vaikka kerran kymmeneen päivään keho läpi tehtävällä kierrolla on osattava tehdä mielestäni kova reeni joka kerta tai se menettää hyötynsä. Millään 1 ja 1/4 toistoo varastoon meiningillä tuosta ei tuu yhtään mitään. Tuossa on sitten mielestäni jonkinlainen esimerkki kovaa reenamisesta ja tuloksista kun "pitää" olla joku PRO nimi aina heittää. http://www.youtube.com/watch?v=L6WjyPRqOoA Ihan sama reenaillaa...

Hmm... kuten painonnostajat kellä varmaan 6kertaa kroppa läpi viikossa? Nehän harvoin osaa reenata/rasittaa kehoo optimaalisesti voimantuoton lisäämiseks. Yleisesti loppuun vedetyt sarjat jne vaan tuhoo hermotuksen ja voimantuotto on aikalailla suurimmaks osaks juurikin hermostosta kyse eikä niinkään lihaksen ulkosesta koosta. Eihän aina loppuun asti vedetty reeni/vitun kipeet lihakset/hullu pumppi jne kuvasta kehitystä. Usein asia on päinvastoin. Se mikä amatöörin silmissä on kova reeni on usein myös tuloksettomin pitkän kaavan kehityksen suhteen. Ei ohjelmiakaan luoda siten, että yksi reeni tuo rasituksen mistä kasvetaan yli vaan esim 3viikon ajanjakso millä haetaan ns "over reach" ja palautus jaksolla kasvetaan ja kerätää ns työn hedelmät :)

Ainakin siis itse näen asian näin... Ainahan asialla on tietysti yhtä monta puolta kun on mielipiteen kirjottajiakin...
Juu, juu. Ja rautalanka on rautalankaa. Nakkasin tosiaan oman mielipiteen, en käskenyt tai neuvonut Uttia muuttamaan reenejää tai sanonu Kolemännin reenejä keveiksi. Voihan näistä tehdä jotain komediaa tai mitä lie. Mihinkään painonnosto reeneihin en myöskään viitannut, uintiin tai vaikkapa pikajuoksuun. Niistä vois seuraavaksi, vaikka alkaa...

Hulkki
27.01.2010, 14:09
Tuossa on sitten mielestäni jonkinlainen esimerkki kovaa reenamisesta ja tuloksista kun "pitää" olla joku PRO nimi aina heittää. http://www.youtube.com/watch?v=L6WjyPRqOoAJep, Make treenaa kovaa, ja mm. tässä selittää treenijakoaan (kroppa läpi kaksi kertaa 8 päivässä):Olen tässä vähän kokeillut rajojani treenien suhteen. Kuinka paljon ja kuinka kovaa pystyy treenaamaan tällaisilla systeemeilla?

Jako menee tällä hetkellä näin:

1. pvä
rinta
hartiat
ojentajat

2. pvä
selkä
trapetsius
hauis
pohkeet

3. pvä
etureidet
takareidet
vatsa

4. pvä
lepo

Sitten sama uudelleen.

Ensimmäisessä kolmen päivän kierrossa sarjamäärät ovat 8-12, toistojen ollessa 6-8. Erikoistekniikoita tähän tulee pudotussarja, pakkotoistoja, rest-pausea ja negatiivisia.

Seuraava kolmen päivän setti mennään sarjamäärillä 15-20, toistojen ollessa 12-20. Tässä tehdään sitten supersarjoja ja triplasarjoja. Tempo on myös nopeampi.

Ihme kyllä, edelleenkin näyttää palautuvan, koska treeni kulkee ja paino nousi viime viikosta kaksi kiloa. Eikä löystynyt ainakaan ollut, joten kasvua voi tulla nälkäkuurillakin :) Mitään muuta en muuttanut, kuin kovensin treenejä vähän entisestään.http://markosavolainen.blogspot.com/2009_07_01_archive.html
Nakkasin tosiaan oman mielipiteen, en käskenyt tai neuvonut Uttia muuttamaan reenejää tai sanonu Kolemännin reenejä keveiksi.1. Älä sekoita meikäläisen treenejä tähän aiheeseen; meikäläinen nyt ei ole koskaan treenannut kovaa.

2. Sanoit tarkalleen näin:Opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä, niin ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas. Jos ei saa tarpeeksi rasitusta niin ei osaa noista kumpaakaan...Eli sinun mukaasi kun henkilö X (esim. Ronnie Coleman) "opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä", henkilöllä X (eli Ronnie Colemanilla) "ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas".

Megamies
27.01.2010, 14:13
Hah, hyvä voitte jatkaa. Ei kiinnosta... (Veikkaisin Maken reenien olleen "hieman" erinlaisia noihin aikoihin mistä laitoin pätkän ;) )

Hulkki
27.01.2010, 14:17
(Veikkaisin Maken reenien olleen "hieman" erinlaisia noihin aikoihin mistä laitoin pätkän ;) )Eli mielestäsi Make ei enää osaa treenata "kovaa tai täysillä", kun kykenee palautumaan tiheänkin frekvenssin treeneistä, joita Make itse kuvailee seuraavasti: Ensimmäisessä kolmen päivän kierrossa sarjamäärät ovat 8-12, toistojen ollessa 6-8. Erikoistekniikoita tähän tulee pudotussarja, pakkotoistoja, rest-pausea ja negatiivisia.

Seuraava kolmen päivän setti mennään sarjamäärillä 15-20, toistojen ollessa 12-20. Tässä tehdään sitten supersarjoja ja triplasarjoja. Tempo on myös nopeampi.

Megamies
27.01.2010, 14:22
Eli mielestäsi Make ei enää osaa treenata "kovaa tai täysillä", kun kykenee palautumaan tiheänkin frekvenssin treeneistä, joita Make itse kuvailee seuraavasti:
Osaa, osaa. Juurkikin Make oli esimerkkinä omissa... Voit muuten alkaa vääntää jonkun muun kanssa (Perustelin muuten jollain tapaa sitä omaa "heittoa" kuitenki tuolla edellä, jota kuitenkin vaadit. Mitään tutkimuksia en laita). Tämä on ihan naurettavaa! :rock:

Lerho
27.01.2010, 14:46
Eli mielestäsi Make ei enää osaa treenata "kovaa tai täysillä", kun kykenee palautumaan tiheänkin frekvenssin treeneistä, joita Make itse kuvailee seuraavasti:

Roinaajat nyt palautuu melkein mistä vaan. Jos eritellään natu/roina treenaajat niin "kova" tarkoittaa aivan eri asiaa kun puhutaan palautumiskyvystä treenin jälkeen.

Hulkki
27.01.2010, 14:52
Tämä on ihan naurettavaa! :rock:Niin onkin, sillä käytännön vastaesimerkkejä löytyy aina kun joku tekee noin kärkevän ja ehdottoman väittämän;Opettelee reenaamaan kovaa tai täysillä, niin ei käy edes mielessä tehdä kahdesti viikkoon reenejä per lihas. Jos ei saa tarpeeksi rasitusta niin ei osaa noista kumpaakaan...IMO vastaavaa luokkaa olisi esim. tällainen kommentti:Kunhan ruokavalio laitetaan kuntoon eikä joka päivä syödä jotain snägäripaskaa ja vedetä viinaa, ei tule kenellekään mieleenkään odotella viikkoa lihaskohtaisten treenien välillä (ellei ole laiska paska).;)

beginner
27.01.2010, 14:55

entäs dorian yates, eikös hän treenannut kropan kerran viikkon läpi ja on monien mielestä vieläkin kaikkien aikojen kovin kehonrakentaja, ja vaikka en näistä tiedä niin savolainen kirjoitti supermassa kirjassaa (kun oli huipulla kait tuohon aikaan) niin kerran viikossa tekevänsä kropan läpi, miehen nykysistä treeneistä en tiedä, mutta ei make taida yhtä iso enään ollakkaa?

Hulkki
27.01.2010, 14:55
Roinaajat nyt palautuu melkein mistä vaan. Jos eritellään natu/roina treenaajat niin "kova" tarkoittaa aivan eri asiaa kun puhutaan palautumiskyvystä treenin jälkeen.Esimerkkisi ei oikein Maken tapauksessa päde, sillä munuaisongelmien ilmettyä ukko lopetti rojuttamisen. Nuo tiheän frekvenssin treenit on tehty munuaissiirrännäisen jälkeen kaurapuurolinjalla.entäs dorian yates, eikös hän treenannut kropan kerran viikkon läpi ja on monien mielestä vieläkin kaikkien aikojen kovin kehonrakentaja, ja vaikka en näistä tiedä niin savolainen kirjoitti supermassa kirjassaa (kun oli huipulla kait tuohon aikaan) niin kerran viikossa tekevänsä kropan läpi, miehen nykysistä treeneistä en tiedä, mutta ei make taida yhtä iso enään ollakkaa?Mikä on viestisi pointti? Tottakai maailmasta löytyy vaikka kuinka monta kovaa bodaria, joka treenaavat lihakset kerran viikossa läpi. Kuten löytyy myös monta kovaa bodaria, joka treenaavat lihakset 2x viikossa läpi. Eivätkä esimerkit näihin lopu.

beginner
27.01.2010, 15:01
Esimerkkisi ei oikein Maken tapauksessa päde, sillä munuaisongelmien ilmettyä ukko lopetti rojuttamisen. Nuo tiheän frekvenssin treenit on tehty munuaissiirrännäisen jälkeen kaurapuurolinjalla.Mikä on viestisi pointti? Tottakai maailmasta löytyy vaikka kuinka monta kovaa bodaria, joka treenaavat lihakset kerran viikossa läpi. Kuten löytyy myös monta kovaa bodaria, joka treenaavat lihakset 2x viikossa läpi. Eivätkä esimerkit näihin lopu.

sama kuin omasi missä listasit kehonrakentajien nimiä:)

Hulkki
27.01.2010, 15:06
sama kuin omasi missä listasit kehonrakentajien nimiä:)Taidat olla hieman pihalla. Tuo meikäläisen ja Megamiehen välinen ruljanssi lähti siitä, että Megamies käytännössä väitti, että jos treenaa oikeasti kovaa, ei tule edes mieleen tehdä lihaksia läpi useammin kuin kerran viikossa.

Tähän minä vastasin listaamalla huippubodareita, jotka ovat treenanneet tiheällä frekvenssillä (kroppa läpi 2x viikossa), koska tällä tavalla annan käytännön vastaesimerkin Megamiehen väittämälle (jos treenaa kovaa, ei voi treenata kroppaa 2x viikossa läpi).

Sinun viestilläsi taas ei ole mitään vastaavaa pointtia, eikä viestisi logiikka ole millään tavalla yhdistettävissä tuohon meikäläisen kehonrakentajalistaukseen. Kyllä minäkin voin listata vaikka kuinka monta huippubodaria, jotka treenaavat kropan läpi vain kerran viikossa, mutta se ei todista millään tavalla tuota Megamiehen heittoa, että on muka mahdotonta treenata kovaa kroppa läpi useammin kuin kerran viikossa.

beginner
27.01.2010, 15:07
Taidat olla hieman pihalla. Tuo meikäläisen ja Megamiehen välinen ruljanssi lähti siitä, että Megamies käytännössä väitti, että jos treenaa oikeasti kovaa, ei tule edes mieleen tehdä lihaksia läpi useammin kuin kerran viikossa.

Tähän minä vastasin listaamalla huippubodareita, jotka ovat treenanneet tiheällä frekvenssillä (kroppa läpi 2x viikossa), koska tällä tavalla annan käytännön vastaesimerkin Megamiehen väittämälle (jos treenaa kovaa, ei voi treenata kroppaa 2x viikossa läpi).

Sinun viestilläsi taas ei ole mitään vastaavaa pointtia, eikä viestisi logiikka ole millään tavalla sidoksissa tuohon meikäläisen kehonrakentajalistaukseen (kuten jo selitin).

ok:piis:

Lerho
27.01.2010, 18:25
Esimerkkisi ei oikein Maken tapauksessa päde, sillä munuaisongelmien ilmettyä ukko lopetti rojuttamisen. Nuo tiheän frekvenssin treenit on tehty munuaissiirrännäisen jälkeen kaurapuurolinjalla.

Sorry, muotoilin vastauksen väärin. Eli Jos eritellään natu ja geneettisesti äärimmäisen lahjakkaat/roina treenaajat niin "kova" tarkoittaa aivan eri asiaa kun puhutaan palautumiskyvystä treenin jälkeen.

Normi ja kohtuuhyvätkin geenit omaavat natutreenaajat eivät pysty treenaamaan koko kroppaa kaksi kertaa viikossa läpi KOVAA siten, että "Ensimmäisessä kolmen päivän kierrossa sarjamäärät ovat 8-12, toistojen ollessa 6-8. Erikoistekniikoita tähän tulee pudotussarja, pakkotoistoja, rest-pausea ja negatiivisia.

Seuraava kolmen päivän setti mennään sarjamäärillä 15-20, toistojen ollessa 12-20. Tässä tehdään sitten supersarjoja ja triplasarjoja. Tempo on myös nopeampi."

Sellaisesta ei yksinkertaisesti toivu, vaikka treenaisi vuosia ja vuosia koko ajan treeniä koventaen. Lyhyitä kropan "shokki"-jaksoja voi tollai toki vetää mutta pidemmän päälle pitää joko roinata tai olla sitten yhtä lahjakas kuin joku Make, joita on todella todella harvassa. Vaan varmasti tiedät tämän itsekin.

Force
27.01.2010, 18:32
Mitäs gurut sanoo, että pitääkö rypsärin ja oliiviöljyn olla kylmäpuristettua vai ei? Jos vertailee noita eri öljyjä niin mitä siitä pullosta kannattaa litrahinnan lisäksi katsoa, onko tyydyttyneillä, kerta- ja monityydyttömättömien suhteella merkitystä?

Force
27.01.2010, 19:03
Tuohon aiheeseen, että pystyykö treenaamaan enemmän kuin kerran viikossa; Tärkein ja ainut merkitsevä kysymyshän on, että millä keinolla kehittyy parhaiten/nopeiten. Kyllä pystyy tekemään vaikka niin kovan treenin, että lihakset ja koko kroppa tulehtuu ja palautuu vasta kuukauden kuluttua treenikuntoon. Se ei varmasti ole paras tapa. Nykytietämyksen mukaan voi sanoa, että miltei kaikki kehittyvät paremmin rasittamalla lihasta useammin kuin kerran 7 vuorokaudessa.

Hulkki
27.01.2010, 19:16
Normi ja kohtuuhyvätkin geenit omaavat natutreenaajat eivät pysty treenaamaan koko kroppaa kaksi kertaa viikossa läpi KOVAA siten, että "Ensimmäisessä kolmen päivän kierrossa sarjamäärät ovat 8-12, toistojen ollessa 6-8. Erikoistekniikoita tähän tulee pudotussarja, pakkotoistoja, rest-pausea ja negatiivisia.

Seuraava kolmen päivän setti mennään sarjamäärillä 15-20, toistojen ollessa 12-20. Tässä tehdään sitten supersarjoja ja triplasarjoja. Tempo on myös nopeampi."

Sellaisesta ei yksinkertaisesti toivu, vaikka treenaisi vuosia ja vuosia koko ajan treeniä koventaen. Lyhyitä kropan "shokki"-jaksoja voi tollai toki vetää mutta pidemmän päälle pitää joko roinata tai olla sitten yhtä lahjakas kuin joku Make, joita on todella todella harvassa. Vaan varmasti tiedät tämän itsekin.Kyllä itse uskon varsin vahvasti siihen, että jopa tuollaisesta treenirasituksesta on täysin mahdollista palautua naturaalina, mutta helppoa se ei missään nimessä ole. Käytännössä tuo yhtälö edellyttää:
- useamman vuoden totuttelua yhä tiheämpään kovaan treenitahtiin
- runsaita plussakaloreita
- palautumista mahdollisimman hyvin tukevista ruoka-aineista koostuvaa ruokavalioa
- tehokasta lisäravinteiden käyttöä
- runsasta vedenjuontia (6-10 litraa vuorokaudessa)
- reipasta palautumisenedistämistä: hieronta/putkirullaus, saunominen, venyttely ja kylmähoito
- runsasta lepoa ja unta

Vasta siinä vaiheessa kun kaikki nämä tekijät on 100-prosenttisesti hoidossa, voidaan mielestäni syyttää genetiikkaa tai roinaamattomuutta siitä, että jostakin treenirasituksesta ei palauduta. Muuten palautumattomuus johtuu yksinkertaisesti yrityksen puutteesta.

Lerho
27.01.2010, 19:43
Kyllä itse uskon varsin vahvasti siihen, että jopa tuollaisesta treenirasituksesta on täysin mahdollista palautua naturaalina, mutta helppoa se ei missään nimessä ole. Käytännössä tuo yhtälö edellyttää:
- useamman vuoden totuttelua yhä tiheämpään kovaan treenitahtiin
- runsaita plussakaloreita
- palautumista mahdollisimman hyvin tukevista ruoka-aineista koostuvaa ruokavalioa
- tehokasta lisäravinteiden käyttöä
- reipasta palautumisenedistämistä: hieronta/putkirullaus, saunominen, venyttely ja kylmähoito
- runsasta lepoa ja unta

Vasta siinä vaiheessa kun kaikki nämä tekijät on 100-prosenttisesti hoidossa, voidaan mielestäni syyttää genetiikkaa tai roinaamattomuutta siitä, että jostakin treenirasituksesta ei palauduta. Muuten palautumattomuus johtuu yksinkertaisesti yrityksen puutteesta.

Teoriassa varmasti tuo onkin mahdollista ja hyvin otit kaikki olennaiset pointit esille. Itsekin olen huomannut että esimerkiksi erittäin runsas vedenjuominen auttaa todella paljon.

Silti...teoria on teoriaa ja käytännössä palautumiskyvyn rajat yksinkertaisesti tulevat väkisin vastaan noin valtavalla kropan sietokyvyn rääkkäämisellä "puhtain keinoin" ja normigenetiikalla. Vaan toki aina rajoja voidaan murtaa.

Itsehän olet malliesimerkki yllä kirjoittamasi listan toteuttamisesta. Koetko että olet jo lähellä oman palautumiskykysi rajoja vai uskotko vielä pystyväsi parantamaan palautumiskykyäsi lähelle tuota tasoa tai peräti sille tasolle? Kuitenkin muutaman vuoden sisällä alkaa mahdollisesti ikätekijät ja monen kovan treenivuoden "runtelema" kroppa vaikeuttamaan treenin jatkuvaa koventamista. Loukkaantumisriski kasvaa ja iän myötä palautumiskyky luonnostaan heikkenee.

Hölmöähän on tietenkään jääräpäisesti tässä minunkaan väittää että se on mahdotonta, mutta vaikea on uskoa että siihen joku "normi-ihminen" pystyisi.

Hulkki
27.01.2010, 20:45
Itsehän olet malliesimerkki yllä kirjoittamasi listan toteuttamisesta. Koetko että olet jo lähellä oman palautumiskykysi rajoja vai uskotko vielä pystyväsi parantamaan palautumiskykyäsi lähelle tuota tasoa tai peräti sille tasolle? Kuitenkin muutaman vuoden sisällä alkaa mahdollisesti ikätekijät ja monen kovan treenivuoden "runtelema" kroppa vaikeuttamaan treenin jatkuvaa koventamista. Loukkaantumisriski kasvaa ja iän myötä palautumiskyky luonnostaan heikkenee.Itse asiassa meikäläiselläkin on vielä vaikka kuinka paljon parannettavaa noiden listaamieni asioiden suhteen. Esim. putkirullausta teen kyllä jaloille aina lepopäivinä, mutta yläkropalle putkirullaus on aika hankalaa, joten yritän käydä about kerran kuukaudessa hierotuttamassa yläkroppaa auki. Jos raha ei olisi este, hierotuttaisin yläkroppaa varmasti kerran viikossa. Ruokavaliopuolella voisin parantaa ruoka-aineiden laatua paljonkin, sillä nyt syön lähinnä edullisia bulkkiruoka-aineita, mutta jos rahaa olisi loputtomasti, voisin syödä esim. pelkkää luomua ja rajattomasti sisäfilettä, vihanneksia, superfoodeja, jne.

Mitä ikääntymiseen tulee, on mielestäni aika kaukaa haettua, että esim. 30-vuotiaana palautuminen olisi jotenkin selkeästi heikompaa kuin 27-vuotiaana. Eron varmasti huomaa esim. 10 vuoden aikajänteellä, mutta ei muutamassa vuodessa.

Hepa_
27.01.2010, 21:56

Ihan mielenkiinnosta tartun pelkästään tähän kohtaan ja pyydän tarkennusta. Mihin perustuu noin hillittömän nestemäärän nauttimisen hyödyt? Kun ajattelen itseäni, juon n. 4 litraa päivässä (treenipäivänä n. 5) ja jo tällä määrällä joutuu juoksemaan tunnin välein kusella. Voiko vielä suuremmasta nesteen juomisesta olla todellista hyötyä? Jossain vaiheessa tulee kaiketi myöskin raja, jossa joutuu laittamaan veteen suolaa, jos aivan poskettomia määriä juo...

Rautateemu
27.01.2010, 22:12
Ihan mielenkiinnosta tartun pelkästään tähän kohtaan ja pyydän tarkennusta. Mihin perustuu noin hillittömän nestemäärän nauttimisen hyödyt? Kun ajattelen itseäni, juon n. 4 litraa päivässä (treenipäivänä n. 5) ja jo tällä määrällä joutuu juoksemaan tunnin välein kusella. Voiko vielä suuremmasta nesteen juomisesta olla todellista hyötyä? Jossain vaiheessa tulee kaiketi myöskin raja, jossa joutuu laittamaan veteen suolaa, jos aivan poskettomia määriä juo...

Tuo nyt oli Hulkin heitto mitä kaikkea tarvitsee hyvään palautumiseen kovasta treenistä ( miestreenaajalle, jolla todennäköisesti on jo paljon lihasmassaa), jota tekee vähintää 5x viikossa, ja jos nämä treeni kestävät pitkään kehonrakennustreeniksi (ks. aiemmat postaukset)

kärjistäen:

- 120kg Hulkki treenaa tunnin tai reilun tunni erittäin kovia treenejä (lämmittelyineen ovat toki vieläkin pidempiä), ja hikoilee niissä aika tavalla (voin todistaa että ainakin Hulkin hikoilu on kovaa :D ). Sen lisäksi syö n. 5500 kaloria päivässä, ja pyrkii pitämään nestetasapainonsa niin hyvänä, kuin mahdollista. Hänelle 6-10 litraa on ehkä juuri hyvä määrä vettä, Kesällä varmasti ainakin tuolla 10 litran tuntumassa koko ajan.

- 60kg nainen treenaa yhtä kovaa, mutta hikoille vähemmän, omistaa paljon vähemmän lihasmassaa, ja syö vähemmän -> ei tarvitse niin paljon vettä

- kun juo paljon vettä ja hikoilee paljon muutenkin, tarvitsee suoloja kropan toimintojen ylläpitämiseksi. Urheilijan ei kannata syödä vähäsuolaisesti. Tai siis suolaa olisi hyvä saada kunnolla.

Hulkki
27.01.2010, 22:16
Mihin perustuu noin hillittömän nestemäärän nauttimisen hyödyt? Kun ajattelen itseäni, juon n. 4 litraa päivässä (treenipäivänä n. 5) ja jo tällä määrällä joutuu juoksemaan tunnin välein kusella. Voiko vielä suuremmasta nesteen juomisesta olla todellista hyötyä? Jossain vaiheessa tulee kaiketi myöskin raja, jossa joutuu laittamaan veteen suolaa, jos aivan poskettomia määriä juo...Vedenjuonnin merkityksestä voi lukea selkokielistä juttua mm. tuolta:
http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Water

Mitään tarkkaa päivässä juotavaa veden määrää on paha yleispätevästi sanoa, mutta esim. tuo 6-10 litraa on pitkälti omien havaintojeni (omat kokemukset + valmennettavien havainnointi) mukaan sopiva määrä kovaa treenaavalle miehelle (painoa vähintään 80 kg). Enkä todellakaan sanoisi tuota määrää "hillittömäksi", vaan 10 litraa menee kisadieetilläkin päivittäin aivan automaationa. Jos treeniä tulee paljon ja ilma on lämmin, nousee normaali määrä meikäläisellä jopa 15 litraan vuorokaudessa.

Ja IMO aina kovaa treenatessa suolojen (natrium, kalium, magnesium) lisääminen ruokavalioon on paikallaan, koska jo pelkkä hikoilu poistaa elektrolyyttejä kehosta, ja tätä hikoilua kompensoimaan joudutaan lisäämään nesteenjuontia, mikä taas vähääkään suuremmissa määrissä "huuhtoo" kroppaa, jne.

Disclaimer: selvennetään nyt vielä, että en suosittele kenellekään tässä julkisesti yhtään minkään vesimäärän juomista tai suolamäärän kiskomista, vaan puhun omista havainnoistani ja kokemuksistani. En ole myöskään lääkäri tms, joten aina kun joku netistä juttujani lukenut treenaaja päättää esim. kopioida meikäläisen treenejä tai ruokailuja, tapahtuu tuo täysin omalla vastuulla.

klli
27.01.2010, 22:30
Palatakseni entiseen kinasteluun, itse en ainakaan tajunnut miksi kaikki sanoo ettei kovasta reenistä voi palautua? itse ainakin näen asian niin ettei reenien välissä edes kuulu palautua täysin. Vasta lepoviikoilla/kevyemmillä jaksoilla palaudutaan totaalisesti. En usko että yksittäiset raskaat reenit mistä toivutaan kokonaan ennen seuraavaa pystyy loppupeleissä kehittämään. Uskoisin että useiden treenien kumulatiivinen vaikutus tuo pidemmän päälle tarvittavan lisän kehon kuormittamiseen joka pakottaa kehon sopeutumaan ja kasvamaan.

Ja kun Megamies sanoit ettei asiasi liittynyt mitenkään juurikin esim painonnostoon niin lauseessasi:

ei vissiin mainittu mitä lajia treenataan.

No mutta.. asianhan voi kiteyttää siten että seuraa mitä lajia tahansa niin olympia/mm tasolta löytyy kaikilla tavoilla reenaavia (koska kaikkien kehot ovat erilaisia), mutta uskoisin 2xviikossa kropan läpi käynnin olevan minimi kokonaisvaltaista treenaamista ajatellen huipulla (ottakaahan bodaajat huomioon että esim clean/jerk tai tempaus on jo lähes koko kropan reeni yksinään jos siltä kantilta ajattelee)

Ja palautumisesta, että hyvin naturaalitkin palautuu jos panostaa siihen. Se jolle lepopäivä = ryyppypäivä voi pysytellä kevyemmissä pumputuksissa :)

Hepa_
27.01.2010, 22:38
Vedenjuonnin merkityksestä voi lukea selkokielistä juttua mm. tuolta:
http://www.bodybuilding.com/fun/bbinfo.php?page=Water

Jep, kiitos vastauksesta. Löytyy tuolle runsaalle juomiselle perustelu jos toinenkin. Ja onhan se itsekin tullut huomattua, että treeni kulkee heikommin, olo ei ole skarppi eikä kroppa tunnu yleisesti toimivan kovin hyvin jos päästää nestehukan iskemään.

Lerho
28.01.2010, 06:50
Ja palautumisesta, että hyvin naturaalitkin palautuu jos panostaa siihen. Se jolle lepopäivä = ryyppypäivä voi pysytellä kevyemmissä pumputuksissa :)

Hohhoijaa... Normaalin Pentti Perustreenaajan "kova treeni" josta palautuu, on jotain ihan muuta kuin esim. tuolla aiemmin mainittu Maken treenaaminen. Niitä ei voi samassa kontekstissa edes lähteä vertailemaan.

ZackH
28.01.2010, 08:59
Morjensta vaan. Kyselin tossa hetki sitten tässä tredissä sopivasta painonpudotustahdista dieetin edettyä suht mataliin rasvoihin. Oma kondis on nyt siis sen 172cm/72kg, vatsat näkyy, olkapään lohkot erottuu, rintalihasten kiinnityskohdat näkyy ja alavatsassakin suonet jo pilkottaa.

Viime viikkoon asti menin -1000 kcal/vrk ja paino tippui lähes lineaarisesti kilon viikossa ihan niin kuin pitikin. Nyt ajattelin dieetata vähän maltillisemmin lihaskadon välttämiseksi ja nostinkin kaloreita viime viikonlopusta alkaen siten, että kalorivaje on nyt muutaman päivän ollut 500 kcal/vrk.

Ihmetystä aiheuttaakin nyt se, että paino on noussut kilolla (71-->72):confused:. Mistään säästöliekistä en usko olevan kyse, koska tähän asti paino on pudonnut ihan sitä tahtia, mitä laskelmien mukaan pitäisikin, tämä seikka eliminoi varsin tehokkaasti myös epäilykset kulutuksen väärin arvioinnista. Nyt kysynkin, että voiko olla mahdollista, että kroppa kerää nestettä korkeammilla kaloreilla, vaikka edelleen syönkin alle kulutuksen? Nyt tuskin kannattaa kuitenkaan hötkyillä, vaan odotella tilanteen tasaantumista ja vasta sitten tehdä muutoksia tarvittaessa (esim. kaloreiden pudotus -800 kcal/vrk tasolle)?

Ja niin kuin edelliselläkin kerralla jo totesin, kiirettä ei ole.

klli
28.01.2010, 12:06
Hohhoijaa... Normaalin Pentti Perustreenaajan "kova treeni" josta palautuu, on jotain ihan muuta kuin esim. tuolla aiemmin mainittu Maken treenaaminen. Niitä ei voi samassa kontekstissa edes lähteä vertailemaan.

Itsehän en ole puhunut mitään mikä on "kova treeni".. itse sanoisin että liian loppuun vedetty ei ole kova vaan tyhmä (ihan oma mielipide). Ei myöskään muita lajeja harrastaessa tehdä asiaa loppuun asti. Ei lyhyen matkan juoksiatkaan jatka spurttei kunnes 100m menee 30sekkaa. Ja juu tiedän, että et varmaankaan tarkottanu muita lajeja mutta jos "treenauksesta" puhutaan ei voi olettaa, että oma puhe tarkoittaa aina vain esim kehonrakennusta (ja juu threadi on "treeni ja ravito" ei "kehonrakennustreeni ja ravinto"). Ainakaan itse en viittauksillani puhu missään nimessä yksilöllisen lajin treenaamisesta yksilöllisellä metodilla.
Myös voimaharjottelussa "kova treenaaminen" voi tarkottaa ns. "vajailla sarjoilla" tiheällä frekvenssinillä tehtyä ohjelmaa. Tai yhtä hyvin juurikin kovilla yksittäisillä treeneillä jolloin lepopäivät treenien välissä on välttämättömiä. "kovaa treenaaminen" kun ei muodostu yhdestä treenistä vaan siitä mitä pitkäaikainen treeni pitää sisällään.
Ja juurikin noin ajatellessa "kovasta treenistä" naturaali palautuu kyllä kunhan ohjelmassa on huomioitu riittävän levon tarve ja oikein ajotetut kevyet viikot.

E-mies
28.01.2010, 13:56
Morjensta vaan. Kyselin tossa hetki sitten tässä tredissä sopivasta painonpudotustahdista dieetin edettyä suht mataliin rasvoihin. Oma kondis on nyt siis sen 172cm/72kg, vatsat näkyy, olkapään lohkot erottuu, rintalihasten kiinnityskohdat näkyy ja alavatsassakin suonet jo pilkottaa.

Viime viikkoon asti menin -1000 kcal/vrk ja paino tippui lähes lineaarisesti kilon viikossa ihan niin kuin pitikin. Nyt ajattelin dieetata vähän maltillisemmin lihaskadon välttämiseksi ja nostinkin kaloreita viime viikonlopusta alkaen siten, että kalorivaje on nyt muutaman päivän ollut 500 kcal/vrk.

Ihmetystä aiheuttaakin nyt se, että paino on noussut kilolla (71-->72):confused:. Mistään säästöliekistä en usko olevan kyse, koska tähän asti paino on pudonnut ihan sitä tahtia, mitä laskelmien mukaan pitäisikin, tämä seikka eliminoi varsin tehokkaasti myös epäilykset kulutuksen väärin arvioinnista. Nyt kysynkin, että voiko olla mahdollista, että kroppa kerää nestettä korkeammilla kaloreilla, vaikka edelleen syönkin alle kulutuksen? Nyt tuskin kannattaa kuitenkaan hötkyillä, vaan odotella tilanteen tasaantumista ja vasta sitten tehdä muutoksia tarvittaessa (esim. kaloreiden pudotus -800 kcal/vrk tasolle)?

Ja niin kuin edelliselläkin kerralla jo totesin, kiirettä ei ole.

Eli nostit kalorit 2500:aan? Kuulostaa hieman liian suurelta määrältä, ottaen huomioon että olet varmasti melko lailla samassa kondiksessa, kuin itse olin viime dieetin lopuilla. Se 2000 tuntuisi perstuntumalla paremmalta määrältä, varsinkaan jos olo ei ollut mitenkään erityisen nääntynyt/väsynyt. En tiedä millä kaavalla arvioit kulutuksesi, mutta 3000kcal kuulostaa yliarvioidulta. Otithan huomioon laskuissasi, että yhtä poistuvaa rasva/lihaskiloa kohti kropasta poistuu melkeinpä toinen kilo vettä?

Muutenkaan, harvoin se paino kenelläkään ihan lineaarisesti putoaa, kuten rautis edellä jo kertoi. Mullakin voi variaatio olla viikon sisällä helposti yli kilon, vaikka trendi olisikin vaikka vain 500g laskeva. Vyötärömitta on siinäkin mielessä parempi mittaustapa.

Ihan oikeilla toimenpiteillä olet kuitenkin mielestäni liikkeellä, eli ei mitään radikaaleja muutoksia, vaan vähittäisillä kalorimäärän lisäyksillä ja vähennyksillä haarukoi omalle kropalle sopivan määrän, kun kerran aikaa on ja kondiskin jo hyvin lähellä tavoitetta.

Laitathan kuvia sitten kun tuote on valmis?

ZackH
28.01.2010, 18:41
Eli nostit kalorit 2500:aan? Kuulostaa hieman liian suurelta määrältä, ottaen huomioon että olet varmasti melko lailla samassa kondiksessa, kuin itse olin viime dieetin lopuilla. Se 2000 tuntuisi perstuntumalla paremmalta määrältä, varsinkaan jos olo ei ollut mitenkään erityisen nääntynyt/väsynyt. En tiedä millä kaavalla arvioit kulutuksesi, mutta 3000kcal kuulostaa yliarvioidulta. Otithan huomioon laskuissasi, että yhtä poistuvaa rasva/lihaskiloa kohti kropasta poistuu melkeinpä toinen kilo vettä?

Muutenkaan, harvoin se paino kenelläkään ihan lineaarisesti putoaa, kuten rautis edellä jo kertoi. Mullakin voi variaatio olla viikon sisällä helposti yli kilon, vaikka trendi olisikin vaikka vain 500g laskeva. Vyötärömitta on siinäkin mielessä parempi mittaustapa.

Ihan oikeilla toimenpiteillä olet kuitenkin mielestäni liikkeellä, eli ei mitään radikaaleja muutoksia, vaan vähittäisillä kalorimäärän lisäyksillä ja vähennyksillä haarukoi omalle kropalle sopivan määrän, kun kerran aikaa on ja kondiskin jo hyvin lähellä tavoitetta.

Laitathan kuvia sitten kun tuote on valmis?

No juu, kalorit on korkeimmillaan 2500 tällä laskutavalla, mutta otathan huomioon, että kulutuspuolella on peruskovan salitreenin (45 min. ilman lämmittelyitä) lisäksi hyötyliikuntana 40 min. kävelyä. Kyllä siitä keho.netin mukaan pitäisi kulutukseksi tulla noin 2800. Välillä tulee tehtyä reipasta aerobista tunnin verran, jolloin sama laskuri sanoo kulutukseksi jo ihan vähän päälle 3000. Lepopäivänä kulutus on noin 2300. Laskun oikeellisuuden perustelisin sillä, että samalla arviolla tuhannen kalorin vajaus on toiminut kuin kello, tuottaen kilon pudotuksen viikossa.

Mitä tuohon väittämääsi menetetystä nesteestä tulee, on ainakin Liikkujan Ravitsemus-kirja eri mieltä: "Laihtuessa jokaisessa menetetyssä kilossa on n. 25% rasvatonta kehonosaa ja 75% rasvakudosta.....Esimerkiksi liikunnan avulla laihtuva voi menettää 90% rasvaa ja 10% rasvatonta kehonosaa." Uskoakseni tämä lähde on varsin luotettava. Rasvattomalla kehonosalla tässä tarkoitetaan lihasta (proteiinimassaa) ja nestettä.

Vyötärömitan hyödyllisyydestä olen toki täysin samaa mieltä ja se onkin kehittynyt varsin positiivisesti. Kiitokset myös tsempeistä! Kuvan voisin laittaa jo nyt, niin näet(te) tarkemmin nykykondiksen. Valmiiksi tulossa voi vähän kestää, kun tuo dieettimotivaatio on nyt aika heikko ja ajattelinkin mahdollisesti pitää vaikkapa parin viikon breikin dieetistä, syöden fiiliksen mukaan. Näin uskallan tehdä, koska kokemusta dieettaamisesta on ja ennenkin fiiliksen mukaan syöminen on saanut painon pysymään varsin vakaana. Treenaamisesta en aio mitään pitkää taukoa pitää, ehkä tosin hieman keventää.

E-mies
28.01.2010, 22:24
No juu, kalorit on korkeimmillaan 2500 tällä laskutavalla, mutta otathan huomioon, että kulutuspuolella on peruskovan salitreenin (45 min. ilman lämmittelyitä) lisäksi hyötyliikuntana 40 min. kävelyä. Kyllä siitä keho.netin mukaan pitäisi kulutukseksi tulla noin 2800. Välillä tulee tehtyä reipasta aerobista tunnin verran, jolloin sama laskuri sanoo kulutukseksi jo ihan vähän päälle 3000. Lepopäivänä kulutus on noin 2300. Laskun oikeellisuuden perustelisin sillä, että samalla arviolla tuhannen kalorin vajaus on toiminut kuin kello, tuottaen kilon pudotuksen viikossa.

Otin kyllä huomioon reilut liikuntamäärät ja itsellänikin tuli em. dieetillä viiden salitreenin lisäksi myös viitenä päivänä raskaanpuoleista työtä. En ole noita laskureita itse käyttänyt enää viime aikoina, koska mielestäni omilla dieeteillä kertyneet kokemukset toimivista kalori- ja liikuntamääristä ovat paljon arvokkaampaa tietoa ja toimivat parhaana pohjana suunnittelussa.

Mitä tuohon väittämääsi menetetystä nesteestä tulee, on ainakin Liikkujan Ravitsemus-kirja eri mieltä: "Laihtuessa jokaisessa menetetyssä kilossa on n. 25% rasvatonta kehonosaa ja 75% rasvakudosta.....Esimerkiksi liikunnan avulla laihtuva voi menettää 90% rasvaa ja 10% rasvatonta kehonosaa." Uskoakseni tämä lähde on varsin luotettava. Rasvattomalla kehonosalla tässä tarkoitetaan lihasta (proteiinimassaa) ja nestettä.

Omina lähteinä toimivat lähinnä kehonkoostumusanalyysit dieetin eri vaiheissa, sekä bodaamisen perimätieto. "Melkeinpä kilo" on toki hieman yläkanttiin heitetty, mutta ei jää kovin kauas tuosta 75/25-suhteestakaan.

Vyötärömitan hyödyllisyydestä olen toki täysin samaa mieltä ja se onkin kehittynyt varsin positiivisesti. Kiitokset myös tsempeistä! Kuvan voisin laittaa jo nyt, niin näet(te) tarkemmin nykykondiksen. Valmiiksi tulossa voi vähän kestää, kun tuo dieettimotivaatio on nyt aika heikko ja ajattelinkin mahdollisesti pitää vaikkapa parin viikon breikin dieetistä, syöden fiiliksen mukaan. Näin uskallan tehdä, koska kokemusta dieettaamisesta on ja ennenkin fiiliksen mukaan syöminen on saanut painon pysymään varsin vakaana. Treenaamisesta en aio mitään pitkää taukoa pitää, ehkä tosin hieman keventää.

Rasvat karvan päälle kympin IMO. Ei tuosta montaa viikkoa enää mene siihen kunnolla kireään "ylläpitokuntoon". Mutta taukoa vaan peliin, kerran aikaa on, niin säilyy huumori. Itsekin pidin viikon tauon jouluna, eikä paino heilahtanut mihinkään täysin vapaasta syömisestä ja juomisesta huolimatta.

ZackH
29.01.2010, 06:48
Otin kyllä huomioon reilut liikuntamäärät ja itsellänikin tuli em. dieetillä viiden salitreenin lisäksi myös viitenä päivänä raskaanpuoleista työtä. En ole noita laskureita itse käyttänyt enää viime aikoina, koska mielestäni omilla dieeteillä kertyneet kokemukset toimivista kalori- ja liikuntamääristä ovat paljon arvokkaampaa tietoa ja toimivat parhaana pohjana suunnittelussa.

Juu, aivan... Olet kyllä ihan oikeassa.

Omina lähteinä toimivat lähinnä kehonkoostumusanalyysit dieetin eri vaiheissa, sekä bodaamisen perimätieto. "Melkeinpä kilo" on toki hieman yläkanttiin heitetty, mutta ei jää kovin kauas tuosta 75/25-suhteestakaan.

Jep, tuskinpa mitään kovin absoluuttista arvoa edes on olemassa.:piis:

Rasvat karvan päälle kympin IMO. Ei tuosta montaa viikkoa enää mene siihen kunnolla kireään "ylläpitokuntoon". Mutta taukoa vaan peliin, kerran aikaa on, niin säilyy huumori. Itsekin pidin viikon tauon jouluna, eikä paino heilahtanut mihinkään täysin vapaasta syömisestä ja juomisesta huolimatta.

Joo, samanlainen on omakin arvio tän hetken rasvoista. Kyllä mulle on varsin tärkeää, että tekemisessä säilyy motivaatio. Ei aina hauskaa kuitenkaan tarvitse olla, harvemmin dieetti on. Turhaa kuitenkaan ajaa itseään totaaliseen motivaatiopulaan, siitä toipuminen kun helposti kestää aika kauan. Kiitos vastauksesta ja tsempeistä.:thumbs:

T-101
29.01.2010, 08:20
...

Kun sun mittoja, kondista ja aktiivisuutta katsoo, niin kyllä noin 3000kcal/vrk keskikulustus on aikalailla kohdallaan... 3000-3100kcal/vrk sanoisin minä.

1000kcal on aika kovat miinukset tuolla kulutuksella (se on 33%)... että ei sellasta tahtia ainakaan mitään piiiikiä aikoja pidä diettailla.

T-101
29.01.2010, 08:28
OPTIMAALINEN KALORIVAJE DIEETILLÄ

Aina puhutaan tuosta -500kcal vajeesta dietillä, jotta paino putoaa sopivaa tahtia. Itse olen käytännön kautta tullut siihen tulokseen että "optimaalinen" kalorivaje kulutuksen ja syömisen välillä riippuu täysin siitä mitä se kulutus on. Vai luuleeko joku tosissaan että henkilöt joiden ylläpitokulutus on 2000, 3000 tai 4000kcal pitäisi kaikkien dietata -500kcal vajeella?? Kokemukseni mukaan ei... vaan mitä suurempi on kulutus niin sitä suurempi on oltava myös vajeen jotta paino putoaa. Ylläpitokulutus tarkoittaa sitä energiamäärää, jolla fyysisen aktiivisuuden pysyessä vakiona kehonpaino/koostumus pysyy samana eli paino ei putoa eikä nouse.

Minun näkemykseni on että PROSENTUAALINEN vähennys kulutuksessa on rasvanpolton kannalta paras ratkaisu. Sellainen 15-20% YLLÄPITOKULUTUKSESTA on useimmilla sopiva kalorivaje. Jos ylläpitokalorit ovat 2000kcal niin se on 300-400kcal, 3000kcal kulutuksella 450-600kcal ja 4000kcalorilla 600-800kcal.

Pitää paikkansa, että 500kcal vastaa energiannsa puolesta aina samaa määrää rasvaa oli kyse isommasta tai pienemmästä henkilöstä isommilla tai pienemmillä kulutuksilla ja näin ajateltuna sen mukana pitäisi poistua elimistöstä sama määrä rasvaa, mutta käytännössä asia ei vain toimi näin.

Tärkeää huomioida:
Nämä kalorivajehuomiot perustuvat kuntosaliharjoittelua pääasiallisena harrastuksenaan suorittaviin henkilöihin, joilla ylläpitokulutus vaihtelee pääosin välillä 2300-4500kcal/vrk ja on oletettavasti verrannollinen kehon rasvattomaan massaan sen ollessa välillä 45kg-100kg. 60 kiloinen pitkänmatkanjuoksija, jolla rasvattoman massan vähäisyydestä huolimatta ylläpitokulutus on 5000kcal päivässä on eri eläin ja nämä "lainalaisuudet" eivät toteudu.

Ja juuri yllä mainitusta syystä tämä postaus löytyykin Muscle Forumilta eikä triathlonistien keskustelupalstalta.

MT

ZackH
29.01.2010, 08:39
Kun sun mittoja, kondista ja aktiivisuutta katsoo, niin kyllä noin 3000kcal/vrk keskikulustus on aikalailla kohdallaan... 3000-3100kcal/vrk sanoisin minä.

1000kcal on aika kovat miinukset tuolla kulutuksella (se on 33%)... että ei sellasta tahtia ainakaan mitään piiiikiä aikoja pidä diettailla.

Ok. Mikä on tässä tapauksessa pitkä aika? Yli kuukausi ehkä?

OPTIMAALINEN KALORIVAJE DIEETILLÄ

Aina puhutaan tuosta -500kcal vajeesta dietillä, jotta paino putoaa sopivaa tahtia. Itse olen käytännön kautta tullut siihen tulokseen että "optimaalinen" kalorivaje kulutuksen ja syömisen välillä riippuu täysin siitä mitä se kulutus on. Vai luuleeko joku tosissaan että henkilöt joiden ylläpitokulutus on 2000, 3000 tai 4000kcal pitäisi kaikkien dietata -500kcal vajeella?? Kokemukseni mukaan ei... vaan mitä suurempi on kulutus niin sitä suurempi on oltava myös vajeen jotta paino putoaa.

Minun näkemykseni on että PROSENTUAALINEN vähennys kulutuksessa on rasvanpolton kannalta paras ratkaisu. Sellainen 15-20% YLLÄPITOKULUTUKSESTA on useimmilla sopiva kalorivaje. Jos ylläpitokalorit ovat 2000kcal niin se on 300-400kcal, 3000kcal kulutuksella 450-600kcal ja 4000kcalorilla 600-800kcal.

Pitää paikkansa, että 500kcal vastaa energiannsa puolesta aina samaa määrää rasvaa oli kyse isommasta tai pienemmästä henkilöstä isommilla tai pienemmillä kulutuksilla ja näin ajateltuna sen mukana pitäisi poistua elimistöstä sama määrä rasvaa, mutta käytännössä asia ei vain toimi näin.

Tärkeää huomioida:
Nämä kalorivajehuomiot perustuvat kuntosaliharjoittelua pääasiallisena harrastuksenaan suorittaviin henkilöihin, joilla ylläpitokulutus vaihtelee pääosin välillä 2300-4500kcal/vrk ja on oletettavasti verrannollinen kehon rasvattomaan massaan sen ollessa välillä 45kg-100kg. 60 kiloinen pitkänmatkanjuoksija, jolla rasvattoman massan vähäisyydestä huolimatta ylläpitokulutus on 5000kcal päivässä on eri eläin ja nämä "lainalaisuudet" eivät toteudu.

Ja juuri yllä mainitusta syystä tämä postaus löytyykin Muscle Forumilta eikä triathlonistien keskustelupalstalta.

MT

Tuo on kyllä varmasti totta. Jo siinäkin mielessä, että pienemmän kaverin kalorimäärä jää jo tolkuttoman alhaiseksi kovilla miinuksilla, jolloin varsinkin rasvan saanti voi jäädä turhan alas. Lisäksi on epäedullista tasapainoilla ketoosin rajoilla. Tästä syystä pyrin syömään hiilareitakin hieman päälle 100 g. Proteiiniakin pitäisi tulla vähintään 140 g. Rasvaa pyrin saamaan ainakin 30 g. Lisäksi näläntunne alkaa 1500 kcal kohdalla olemaan jo melkoinen, vaikka kuinka syö fiksusti ja mahaa täyttäviä ruoka-aineita. Siksi totaalilepopäivinä (kulutus n.2300-2500 kcal) en koskaan pidä kalorivajetta tonnissa, vaan ennemminkin 500 kcal:ssa.

P.S. Kiva, että omat pohdinnat herättävät laadukasta keskustelua. Kiitos sullekin vastauksesta!

Rautateemu
29.01.2010, 22:36
Ok. Mikä on tässä tapauksessa pitkä aika? Yli kuukausi ehkä?
Proteiiniakin pitäisi tulla vähintään 140 g. Rasvaa pyrin saamaan ainakin 30 g. Lisäksi näläntunne alkaa 1500 kcal kohdalla olemaan jo melkoinen, vaikka kuinka syö fiksusti ja mahaa täyttäviä ruoka-aineita. Siksi totaalilepopäivinä (kulutus n.2300-2500 kcal) en koskaan pidä kalorivajetta tonnissa, vaan ennemminkin 500 kcal:ssa.

Nuo on kyllä aika nälkäkuolemakalorit mielestäni kokoisellesi miehelle. Mulla ehkä kisaavien naisten kalorit ennen kisaa voisi olla jossain tuolla (toki liikuntaa varmaan enempi loppuvaiheessa). Riippuu toki yksilöstä.

Tuo T-101 väittämä, että suuremmalla kalorivajeella rasvaa palaisi saman verran tai jopa vähemmän isommalla kaverilla, kuin pienemmällä kalorivajeella pienellä kaverilla, ei oikein auennut mulle. Mulla on taas päinvastaisia kokemuksia, kun varsinkin hieman hitaamman aineenvaihdunnan omaavilla naisilla vedetään kalorit hiukan liikaa alas, saattaa loppua rasvan poltto lähes kokonaan.

Harvoin tiedämme kulutustamme aivan eksaktisti. Toki joillain päivät ovat aika vakiotuja liikunnan osalta, mutta suurin osa meistä kuluttaa huomaamattaan aika paljon välillä "piiloliikunnalla", eli hyötyliikunnalla. Itselläkin on kaksi "siistiä sisätyötä", sillä asiakkaani harvoin haluavat lenkille, miltei kaikki tapaamiset ovat punttitapaamisia. Siitä huolimatta liikun joinain päivinä huomattavasti enemmän, kuin toisina päivinä. Monella jo ihan esim. siivous, koiran lenkitys ja normaali paikasta toiseen kävely yms. saattaa kuluttaa yllättävänin paljon. Vaikka ei aina kokonaiskulutukseen varraten ole hurjaa, jos nyt vähänkin syö enemmän, mutta kyllä siinä saattaa nuo miinukset muuttua päivittäin aika lailla. Kroppa myös alkaa himmata kulututsta, kun se saa ruokaa vähemmän. Siksi dieetillä lisätäänkin myös liikuntaa, eikä vain vähennetä ruokaa. Toki kaikilla kiireisillä tuo liikunnan ajallinen lisääminen ainakaan lisäkertoina ei ole ajallisesti mahdollista. SIlloin voi hyvin koventaa treenien tehoa (aerobiset korkeampisykkeisiksi, esim. intervallit yms.), tehdä noopeita intervalleja tai hapottavia ja sykettä nostavia pumppailuja/ lihaskuntoja treenien loppuun. Kotona voi myös tehdä nopeita 15-20 min tehotreenejä ihan omalla kehonpainolla tai yksinkertaisilla välineillä. Niihin on periaatteessa kaikilla aikaa.

ZackH
30.01.2010, 09:13
Nuo on kyllä aika nälkäkuolemakalorit mielestäni kokoisellesi miehelle. Mulla ehkä kisaavien naisten kalorit ennen kisaa voisi olla jossain tuolla (toki liikuntaa varmaan enempi loppuvaiheessa). Riippuu toki yksilöstä.

Mikä tuossa 2000-2500 kcal:n dieetissä nyt niin nälkäkuolemaa on muuten kuin kalorien absoluuttinen lukumarvo :confused:? Jo 2000 kcal sisältää kyllä helposti tarvittavan määrän kaikkia makroravinteita. Lisäksi ei tuo mulle aiheuta edes mitään ylivoimaista nälän tunnettakaan, kun syö kalorinsa hyvin nälkää pitävistä ruoka-aineista. Enkä nyt todellakaan kiistä sun asiantuntemusta, haluan vain jatkaa keskustelua, kun tuo asia kerran jäi mietityttämään.:piis:

Sen verran vielä lisään, että uskon kyllä sen, että voisi olla järkevämpää olla hieman maltillisemmalla vajeella, mutta mietin vaan, että onko reilummastakaan vajeesta mitään muuta haittaa kuin mahdollinen nälän tunne, jos ruokavalion suunnittelee fiksusti (tasainen ateriaväli, oikea makroravinnejakauma jne.)

T-101
30.01.2010, 11:02
Tuo T-101 väittämä, että suuremmalla kalorivajeella rasvaa palaisi saman verran tai jopa vähemmän isommalla kaverilla, kuin pienemmällä kalorivajeella pienellä kaverilla, ei oikein auennut mulle. Mulla on taas päinvastaisia kokemuksia, kun varsinkin hieman hitaamman aineenvaihdunnan omaavilla naisilla vedetään kalorit hiukan liikaa alas, saattaa loppua rasvan poltto lähes kokonaan.

Eikös tuossa minun potissa lue ihan sama asia?? Pienemmällä kulutuksella pienempi vaje ja isommalla kulutuksella isompi vaje, niin rasva palaa. Ja aivan varmasti yksilöllisiä poikkeuksia löytyy tässä, kuten missä tahansa muussakin asiassa :)

beginner
30.01.2010, 13:13
Mikä tuossa 2000-2500 kcal:n dieetissä nyt niin nälkäkuolemaa on muuten kuin kalorien absoluuttinen lukumarvo :confused:? Jo 2000 kcal sisältää kyllä helposti tarvittavan määrän kaikkia makroravinteita. Lisäksi ei tuo mulle aiheuta edes mitään ylivoimaista nälän tunnettakaan, kun syö kalorinsa hyvin nälkää pitävistä ruoka-aineista. Enkä nyt todellakaan kiistä sun asiantuntemusta, haluan vain jatkaa keskustelua, kun tuo asia kerran jäi mietityttämään.:piis:

Sen verran vielä lisään, että uskon kyllä sen, että voisi olla järkevämpää olla hieman maltillisemmalla vajeella, mutta mietin vaan, että onko reilummastakaan vajeesta mitään muuta haittaa kuin mahdollinen nälän tunne, jos ruokavalion suunnittelee fiksusti (tasainen ateriaväli, oikea makroravinnejakauma jne.)

minäkin haluasin tietää mikä tuossa 2500 dietissa on nyt nälkäkuolema kalorit, kyllä olen kuullut että vastaavilla on ihan isotkin miehet onnistuneesti dietannu:confused:

puupekka
04.02.2010, 18:29
Lueskelin aikani kuluksi Arskan treenijuttuja ja jäi mietityttämään eräs asia. Arska väittä leveiden leuanvetojen tehtynä niskan taakse venyttävän scapulae jännettä tms joka puolestaan leventäisi hartijalinjaa. Myös pullover käsipainoin tehtyna laajentaisi kuulemma rintakehää.

Rautateemu
04.02.2010, 23:01

Tätä kohtaa tarkoitin, sinun kokoiseksi mieheksi aika vähän kaloreita:

Lisäksi näläntunne alkaa 1500 kcal kohdalla olemaan jo melkoinen, vaikka kuinka syö fiksusti ja mahaa täyttäviä ruoka-aineita

Lihaskato ja aineenvaihdunnan hidastuminen. Jos tietty uskoo "kalorien vähentäjiin", ja heidän väitteeseensä, että ihminen elää pienessä kalorivajeessa ja vähillä energioilla pidempään, niin silloinhan hyvin vähän syömienhän on tarkoituksenmukaista.

En ala väittelemään yhtään enempää tästä. Syö mitä syöt.

Onko sinulle muuten tullut mieleen lisätä kulutusta treenaamalla/ liikkumalla enemmän tai hiukan pidempään?

ZackH
05.02.2010, 08:16
Lihaskato ja aineenvaihdunnan hidastuminen. Jos tietty uskoo "kalorien vähentäjiin", ja heidän väitteeseensä, että ihminen elää pienessä kalorivajeessa ja vähillä energioilla pidempään, niin silloinhan hyvin vähän syömienhän on tarkoituksenmukaista.

En ala väittelemään yhtään enempää tästä. Syö mitä syöt.

Onko sinulle muuten tullut mieleen lisätä kulutusta treenaamalla/ liikkumalla enemmän tai hiukan pidempään?

Juu juu:piis: Ei tässä mitään väittelyä tarvita. Kuten sanoin, halusin vain keskustella asiantuntijoiden (kuten sinä) kanssa ja saada perusteltuja mielipiteitä. Niitä oletkin esittänyt, joten kiitos siitä. Jatkossa siis tuskin enää dieettaan noin suurella kalorivajeella.

Ja totta hitossa mä nyt kulutustani lisään dieetillä normitreeniin verrattuna. Kysyinkin tällä kertaa vain kalorivajeesta ja sen vaikutuksista.

P.S. SakkeH, ei JaskaH (ZackH vs. JackH). Nojoo, kiitos vielä kerran vastauksista ja hyvää keväänjatkoa :)

Harmaakettu
13.04.2010, 22:51
Mulla ei o mitään erityisen monimutkasta kysymystä, mutta kysyn silti:

Oon tässä viimisen noin 10 kuukautta tehny vaihteeks tavallaan 1-jakosta ohjelmaa, 3 eri treenin kierrolla, noin 4 treeniä viikossa. Ekassa treenissä lyhyitä sarjoja isommilla painoilla syklittämällä sarjapainoja, tokassa pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla ja sarjamäärän syklitystä. Molemmat siis koko kropan treenejä. Kolmannessa treenissä pelkästään käsivarsia kahden 15 minuutin EDT-jakson verran, koska mulla on ollu aina kädet jäljessä...

Oon tän ohjelman aikana syklittäny kaloreita niin että oon ollu noin 4½ viikkoo selkeillä plussilla ja noin viikon selkeillä miinuksilla ja uudestaan, paino on noussu melko tasasesti noin 0,8 kiloo kuussa. Miinuskaloriviikoilla oon tehny käsitreenissä EDT:n sijaan vähän vähemmän sarjoja samoilla liikkeillä ja ilman aikarajotusta.

Kysymys tulee vasta tässä:
Nyt ku lähen tästä taas dietille noin 8 viikoks, mimmoseks suosittelisitte muuttaa ohjelmaa? Molemmat koko kropan treenit aion pitää periaatteessa samoina, rajata vaan niissä tapahtuvien syklitysten ääripäät... En vaan oikeen o varma mitä tekisin ton käsitreenin kanssa. Oisko fiksuinta muuttaa seki dietin ajaks koko kropan treeniks ja käyttää vaan taas eri liikkeitä ja sarjapituuksia ku kahessa muussa treenissä? ...Vai tehdä vähän pienemmän pienemmän volyymin käsitreeniä, kuten aiemminki väli-miinusviikoilla? ...Vai jättää kolmas treeni kokonaan pois ja sahata vaan kahta eri koko kropan treeniä vuorotellen?

Vähän hifistelykysymys, mutta kumminki.

Tuttisoturi
14.04.2010, 18:15
Laitetaanpas eloa tähänkin ketjuun kun kuulin kaverilta ja onhan sellainen legenda ainakin jossain vaiheessa ollut että pohkeiden ja käsien välillä olisi jokin korrelaatio? Usein kun katsotaan etenkin ammattilaiskehonrakentajia (pätee myös useisiin naturaalikehonrakentajiin?), niin käsivarsi dominoi pohkeita suorastaan silmiinpistävällä tavalla.
Vastaavasti "nykytietämyksen" perusteella pohkeet jos mitkä ovat geeneistä riippuva lihasryhmä - ne joko on tai niitä ei juurikaan ole. Tietysti pohkeita treenaamalla saadaan muutoksia aikaan, mutta ne eivät kasvane massiivisiksi jos ne eivät luonnostaan jo sitä ole? Tosin näinhän se taitaa olla jokaisen lihasryhmän kanssa.

Kysynkin siis omakohtaisesti, eli kun allekirjoittaneen pohkeen ympärysmitta on n. 46 cm ja olkavarren ympärysmitta n. 41 cm, jolloin olkavarsi on perässä n. 5 cm. Olenko laiminlyönyt tietämättäni käsitreenini niin pahoin, että treeni on mennyt koko ajan harakoille ja täytyisi näin ollen keksiä jotain uutta tai erilaista käsitreeneihini jolloin olkavarren ympärysmitta lähentelisi pohkeiden ympärysmittaa? :D Vai onko tässä tapauksessa vain käynyt niin, että kädet sattuvat olemaan vain heikommin treeniä vastaanottava lihasryhmä pohkeisiin verrattuna?

punttivellu
14.04.2010, 20:51
itsellä ainakin rinta ja hauis ok, selkä ja ojentaja huonot vaikka panostaa noihin huonompiin.
Tuntuisi myös että muillakin menee noin, esim hulkin selkä kova, mutta hauikset ei niinkään (tosin nyt saattaa olla toisin). Jatkiksen kädet kovat, mutta rinta ja selkä jäljessä kuten myös juha konttilalla.
Muillakin oon huomannu samaa, tiedä sitten mistä johtuu.
Saatan olla tietty väärässäkin.

Hulkki
14.04.2010, 22:54
Laitetaanpas eloa tähänkin ketjuun kun kuulin kaverilta ja onhan sellainen legenda ainakin jossain vaiheessa ollut että pohkeiden ja käsien välillä olisi jokin korrelaatio? Usein kun katsotaan etenkin ammattilaiskehonrakentajia (pätee myös useisiin naturaalikehonrakentajiin?), niin käsivarsi dominoi pohkeita suorastaan silmiinpistävällä tavalla.
Vastaavasti "nykytietämyksen" perusteella pohkeet jos mitkä ovat geeneistä riippuva lihasryhmä - ne joko on tai niitä ei juurikaan ole. Tietysti pohkeita treenaamalla saadaan muutoksia aikaan, mutta ne eivät kasvane massiivisiksi jos ne eivät luonnostaan jo sitä ole? Tosin näinhän se taitaa olla jokaisen lihasryhmän kanssa.

Kysynkin siis omakohtaisesti, eli kun allekirjoittaneen pohkeen ympärysmitta on n. 46 cm ja olkavarren ympärysmitta n. 41 cm, jolloin olkavarsi on perässä n. 5 cm. Olenko laiminlyönyt tietämättäni käsitreenini niin pahoin, että treeni on mennyt koko ajan harakoille ja täytyisi näin ollen keksiä jotain uutta tai erilaista käsitreeneihini jolloin olkavarren ympärysmitta lähentelisi pohkeiden ympärysmittaa? :D Vai onko tässä tapauksessa vain käynyt niin, että kädet sattuvat olemaan vain heikommin treeniä vastaanottava lihasryhmä pohkeisiin verrattuna?Ei pohkeiden ja käsien ympärysmitan välillä mitään erityistä biologista yhteyttä ole, vaan tuo on klassinen symmetriaihanne kehonrakennuksessa, että niska, kädet ja pohkeet ovat ympärysmitaltaan yhtä suuret. Tuohon siis pyrittiin Reg Parkin, Steve Reevesin ja kumppaneiden aikoina.

Yllätys yllätys, sulla on pohkeet geneettisesti hyvä lihasryhmä. Käsienkään treenausta tuskin olet laiminlyönyt, eli ne kaiken järjen mukaan vastaavat treeniin heikommin kuin esim. nuo pohkeet.

JanH
15.04.2010, 07:21
Lainaa:
Alkuperäisen viestin lähetti Tuttisoturi

Kysynkin siis omakohtaisesti, eli kun allekirjoittaneen pohkeen ympärysmitta on n. 46 cm ja olkavarren ympärysmitta n. 41 cm, jolloin olkavarsi on perässä n. 5 cm. Olenko laiminlyönyt tietämättäni käsitreenini niin pahoin, että treeni on mennyt koko ajan harakoille ja täytyisi näin ollen keksiä jotain uutta tai erilaista käsitreeneihini jolloin olkavarren ympärysmitta lähentelisi pohkeiden ympärysmittaa? Vai onko tässä tapauksessa vain käynyt niin, että kädet sattuvat olemaan vain heikommin treeniä vastaanottava lihasryhmä pohkeisiin verrattuna?

Ei pohkeiden ja käsien ympärysmitan välillä mitään erityistä biologista yhteyttä ole, vaan tuo on klassinen symmetriaihanne kehonrakennuksessa, että niska, kädet ja pohkeet ovat ympärysmitaltaan yhtä suuret. Tuohon siis pyrittiin Reg Parkin, Steve Reevesin ja kumppaneiden aikoina.

Yllätys yllätys, sulla on pohkeet geneettisesti hyvä lihasryhmä. Käsienkään treenausta tuskin olet laiminlyönyt, eli ne kaiken järjen mukaan vastaavat treeniin heikommin kuin esim. nuo pohkeet.

Joo vanha vitsi, joko pohkeet on tai ei. Joskus treeniuran alkutaipaleilla oli jossain Franco Columbon tai Fran Zanen kirjoissa maininta että on bodari aika symmetrisesti kehittynyt jos käsissä ja pohkeissa on sama ympärysmitta.
Arnoldin ohjekko oli pohkeille että vaatii 1000tuntia pohjetreeniä että saa ne kasvamaan...

Mutta pohjekeskusteluista muistui omakohtainen kokemus mieleen kun aikoinaan silloin kun Jari Leino alkoi ammatilaiseksi niin hän piti seminaaria jossa olin ja kysyin tuota Leinolta että mitä hän suosittelee tai neuvoo huonosti kehittyviin pohkeisiin. Jari Leinon rauhallinen pitkä vastaus oli jotakuinkin näin:
-Pohkeet joko on tai ei, eikä ne oikein millään kasva.
Hän on harjoitellut niitä hyvin monella eri tavalla. Normaalisti n.kerta viikkoon niin kuin muutkin lihasryhmät, supersarjoja kahdella tai useammalla liikkeellä, monta kertaa viikossa, joskus joka päivä jonkun jakson ajan.
Ja sitten hän on joskus ollut vaikka puolivuotta treenaamatta pohkeita ollenkaan - ja aina ne on samat 52cm...

Ei mulla sit ollut muuta kysyttävää..

Tuttisoturi
15.04.2010, 17:13
Ei pohkeiden ja käsien ympärysmitan välillä mitään erityistä biologista yhteyttä ole, vaan tuo on klassinen symmetriaihanne kehonrakennuksessa, että niska, kädet ja pohkeet ovat ympärysmitaltaan yhtä suuret. Tuohon siis pyrittiin Reg Parkin, Steve Reevesin ja kumppaneiden aikoina.

Ok. Täytyy siis vain alkaa rankaisemaan käsiä (entistäkin) kovempaa, jotta ne saavuttaisivat tuon ihanteen. Meikäläisen pituisella kilpailijalla tuo saattaisi jopa alkaa näyttämään joltain tuon kokoinen olkavarsi :)

eqq
15.04.2010, 20:16
Onko totta vai tarua, että treenin jälkeisellä aterialla (palkkarin jälkeen) olisi optimaalisinta nauttia mahdollisimman vähäsuolaista ravintoa?

Pöösä
16.04.2010, 13:17
Ei pohkeiden ja käsien ympärysmitan välillä mitään erityistä biologista yhteyttä ole, vaan tuo on klassinen symmetriaihanne kehonrakennuksessa, että niska, kädet ja pohkeet ovat ympärysmitaltaan yhtä suuret. Tuohon siis pyrittiin Reg Parkin, Steve Reevesin ja kumppaneiden aikoina
Treenaan pohkeita 3-4 kertaa viikossa ja ne on silti 3-4cm niskaa perässä.
Mutta mielestäni se ei ole väärin.

eqq
20.04.2010, 22:43
Onko totta vai tarua, että treenin jälkeisellä aterialla (palkkarin jälkeen) olisi optimaalisinta nauttia mahdollisimman vähäsuolaista ravintoa?

Tarkennetaan vielä: liittyi jotenkin siihen, että suola blokkaisi ravinteiden kulkua lihaksiin tjsp.

Höpöhöpöä vai täyttä asiaa?

ysikymppinen
22.04.2010, 21:19
Tarkennetaan vielä: liittyi jotenkin siihen, että suola blokkaisi ravinteiden kulkua lihaksiin tjsp.

Höpöhöpöä vai täyttä asiaa?

Höpöhöpöä. Asia on ehkä pikemminkin päinvastoin. Esim. kreatiinin kuljetus on natriumista riippuvainen.

mizeliini
27.04.2010, 22:24
kysyisin vähän sellaista kun minulta katkesi olkavarsi vasemmasta kädestä että miten kannattaisi nyt reenata salilla 2kk ennen kuin käsi on kunnossa? Mietin että jalkoja voisi ottaa pari kertaa viikkoon. mitenköhän ehjää eli oikeaa kättä lähtisi reenaamaan?Apua tarvittasiin jos jollain on kokemuksia/tietoa samanlaisten haavereitten jälkeen reenaamisesta.

Rautateemu
28.04.2010, 10:18
kysyisin vähän sellaista kun minulta katkesi olkavarsi vasemmasta kädestä että miten kannattaisi nyt reenata salilla 2kk ennen kuin käsi on kunnossa? Mietin että jalkoja voisi ottaa pari kertaa viikkoon. mitenköhän ehjää eli oikeaa kättä lähtisi reenaamaan?Apua tarvittasiin jos jollain on kokemuksia/tietoa samanlaisten haavereitten jälkeen reenaamisesta.

Kannattaa konsultoida (ortopedian) lääkäriä/fyssaria, miten alkaa kuntoutus, mitä ja minkätyyppisiä yläkropan liikkeitä saa ruveta tekemään ja missä vaiheessa ja millä painoilla. Jalkaprässiä, ojennusta ja koukistustahan voi ruveta treenaamaan jo aika alkuvaiheessa, samoin smithkyykkyä (naturaalibodari Layne Norton, joka treenasi käsi paketissa smithkyykkyä, Hulkki vois laittaa kuvat ja linkin). Smithkyykyssä/ prässissä joku avustamaan, jotta saa kahvat/ varmistusraudat paikalleen.

mizeliini
28.04.2010, 11:38
Itsekkiin ajattelin alottaa nuilla koneliikkeillä jalkoja reenaa. Omalla salilla ei ole valitettavasti kuin tavallinen kyykky :( onkohan miten järkevää tota toista käpälää reenata?

Megamies
28.04.2010, 17:52
Itsekkiin ajattelin alottaa nuilla koneliikkeillä jalkoja reenaa. Omalla salilla ei ole valitettavasti kuin tavallinen kyykky :( onkohan miten järkevää tota toista käpälää reenata?
No tuon voi minusta järellä miettiä mitä siitä tulee jos toista puolta reenaa yläpadista? Ja jos ei oo Mr. Olympia ens kauvella niin onko pakko päästä reenaa, varsinki yläpatii?

Hulkki
28.04.2010, 18:48
No tuon voi minusta järellä miettiä mitä siitä tulee jos toista puolta reenaa yläpadista?On ihan tutkittu juttu, että kun yhdellä puolella kehosta on loukkaantuminen joka estää treenaamisen, toisen puolen treenaaminen pitää lihasmassaa ja voimatasoja yllä myös sillä loukkaantuneella puolella paremmin kuin pelkkä lepo.

mizeliini
28.04.2010, 21:43
Tänään käyty jalkoja veivaa ja kevyesti toista kättä.Hyvin meni.Oikea käsi on muutenkiin 1,5 senttiä pienempi kuin loukkaantunut käsi niin uskon että kannattaa jonkun verran reenata. Mukava olisi nähdä videoita tämän naturaalibodari Layn nortonin reeneistä.

mizeliini
28.04.2010, 22:09
tuommosta jälkeä tuli http://img641.imageshack.us/i/ksi.jpg/

Megamies
28.04.2010, 22:09
On ihan tutkittu juttu, että kun yhdellä puolella kehosta on loukkaantuminen joka estää treenaamisen, toisen puolen treenaaminen pitää lihasmassaa ja voimatasoja yllä myös sillä loukkaantuneella puolella paremmin kuin pelkkä lepo.
Eiku semppie sitten mister olympiksii! :rock:
Kannattaa konsultoida (ortopedian) lääkäriä/fyssaria, miten alkaa kuntoutus, mitä ja minkätyyppisiä yläkropan liikkeitä saa ruveta tekemään ja missä vaiheessa ja millä painoilla.Tuossa on paljon JÄRKEÄ ja asiaa.
tuommosta jälkeä tuli http://img641.imageshack.us/i/ksi.jpg/Missä meni?

En oo kyllä "guru", tuli sotkeuduttua väärään paikkaa. Jatkakaa...

mizeliini
28.04.2010, 22:16
Itse olen ammatiltani urheiluhieroja niin kuntouttaminen ja kehon tunteminen on hyvin hanskassa että en lähde hosumaan. Käsi meni rikki kädenväännössä ja kyllä tuntui makealta :D

Megamies
28.04.2010, 22:18
Itse olen ammatiltani urheiluhieroja niin kuntouttaminen ja kehon tunteminen on hyvin hanskassa että en lähde hosumaan. Käsi meni rikki kädenväännössä ja kyllä tuntui makealta :D
Oliko ihan kisa vai "kisa" tilanne? Semppii paranemisee, ei kannata tosiaan ainakaan mitenkää hidastaa sitä käden paranemista. Jalkaahan sitä voi reenata ja vatsaa, vaikka oisi pää paketissa. :lol:

mizeliini
28.04.2010, 22:24
Ihan ei kisa tilanne. Oli kyllä käytössä ihan kisapöytä ja vastuksena oli kisoissa käyvä mies :D Jalkoja pitää rupee kyllä piiskaamaan nyt urakalla kun on aikaa ja intoa. Eniten harmittaa kun yläkroppaan hankitut voimat lähtee laskuun. onko kellään kokemusta tälläsestä mavesta? :D http://www.youtube.com/watch?v=u10_Hs34K4E

yusuplus
29.04.2010, 08:16
Eniten harmittaa kun yläkroppaan hankitut voimat lähtee laskuun.

Tietenkin harmittaa, mutta mitä sitten? Hyväksy tilanne ja teet mitä pystyt. Hetken kuntoutat ja oot takaisin vanhoissa romuissa ennen ku ees huomaat.

mizeliini
29.04.2010, 09:04
hyväksyttävä on :D

Vekkuli
02.05.2010, 21:28
Mitäs porukka on mieltä punttitreenin ja intervallien yhdistämisestä rasvanpolttotarkoituksessa ja peruskunnon kohotuksessa? Ja nämä siis nimenomaan samassa treenissä. Tehdään vaikkapa 10 sarjaa kapeaa penkkiä (tai mitä tahansa liikettä, väliäkö tuolla) ja sarjojen välissä esim. 30s spurtteja kuntopyörällä.

Yhden kerran tuota kokeilin, liikeparina ylätalja ja kuntopyörä. Tuntui ainakin ihan kivalta, enkä usko liikkeiden syöneen toisiaan mitä suoritustehoon tulee, mutta siitä "optimaalisuudesta" en tiedä.

Teemu S
03.05.2010, 06:57
Mitäs porukka on mieltä punttitreenin ja intervallien yhdistämisestä rasvanpolttotarkoituksessa ja peruskunnon kohotuksessa? Ja nämä siis nimenomaan samassa treenissä. Tehdään vaikkapa 10 sarjaa kapeaa penkkiä (tai mitä tahansa liikettä, väliäkö tuolla) ja sarjojen välissä esim. 30s spurtteja kuntopyörällä.

Yhden kerran tuota kokeilin, liikeparina ylätalja ja kuntopyörä. Tuntui ainakin ihan kivalta, enkä usko liikkeiden syöneen toisiaan mitä suoritustehoon tulee, mutta siitä "optimaalisuudesta" en tiedä.

Varmasti kivaa kohellusta, mutta ei tuolla ole mitään tekemistä peruskunnon kohottamisen kanssa. Tutustu tähän postiin:
http://www.musclemarket.fi/forum/showpost.php?p=59776&postcount=29

Jackman
10.05.2010, 17:45
Dieettiä on tällä hetkellä takana noin 20 viikkoa ja muutama viikko vielä kärvistelyä jäljellä. Nyt kuitenkin nuo aerobiset tuntuvat niin kamalilta, että olen ajatellut vaihtaa osan aerobisista kahtia jaettuihin salitreeneihin. Onko järkeä ja mitkä ovat vaihdon edut ja haitat?

Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla (ylä&alakroppa). Teen tällä hetkellä 4 aerobista viikkoon 4 puntin lisäksi. Vaihtaisin niin, että 2 aerobista tekisin normaalisti ja 2 aerobista korvaisin jaetuilla punttitreeneillä. Ja palautusjuomasta vedän puolet ensimmäisen puntin jälkeen ja puolet toisen puntin jälkeen?

Force
30.05.2010, 12:49
Kysymys kropan toiminnasta. Kun ollaan pluskaloreilla ja yritetään kasvattaa lihasmassaa, niin onko lihasmassan kasvuvauhdissa eroa syökö 1000kcal yli per vrk vai 5000kcal yli per vrk? Ottaako lihasten kasvu tietyn määrän energiaa ja kaikki sen yli menee läskiksi, vai hyötyykö lihaskasvu reilummistakin ylikaloreista?

Hulkki
30.05.2010, 12:55
Kysymys kropan toiminnasta. Kun ollaan pluskaloreilla ja yritetään kasvattaa lihasmassaa, niin onko lihasmassan kasvuvauhdissa eroa syökö 1000kcal yli per vrk vai 5000kcal yli per vrk? Ottaako lihasten kasvu tietyn määrän energiaa ja kaikki sen yli menee läskiksi, vai hyötyykö lihaskasvu reilummistakin ylikaloreista?Noiden plussakalorimäärien välillä ei lihaskasvun suhteen mitään eroa tule. 1000 kaloria plussalla painoa tulee lisää kilo viikossa, ja jos tästä kaikki olisi lihasta, tarkoittaisi tuo 52 kiloa lihasta vuodessa. Saa olla aika fakiiri, että moiseen tahtiin pystyy, saati sitten vielä tuota nopeampaan kehitykseen kaloreita lisäämällä.

Force
30.05.2010, 13:11
Eli läskin alle ei rakennu sen enempää lihasta överikaloreilla.

Tähän liittyen toinen kysymys. Onko teoriassa olemassa kalorimäärä jolloin rasitetuille lihaksille riittää energiaa palautumiseen ja kasvuun, mutta energiaa ei riitä läskiksi varastoimiseen? Eli lihasmassa kasvaisi ja läskimassa pysyisi ennallaan. Tuohon vaikuttanee oikeasti ziljoona asiaa hormoneista yms. lähtien, että meneekö energia lihasmassaksi vai läskimassaksi.

Rautateemu
30.05.2010, 17:12
Noiden plussakalorimäärien välillä ei lihaskasvun suhteen mitään eroa tule. 1000 kaloria plussalla painoa tulee lisää kilo viikossa, ja jos tästä kaikki olisi lihasta, tarkoittaisi tuo 52 kiloa lihasta vuodessa. Saa olla aika fakiiri, että moiseen tahtiin pystyy, saati sitten vielä tuota nopeampaan kehitykseen kaloreita lisäämällä.

Näyttäsi äkkiä tältä
http://body.builder.hu/imagebank/starprofile/Markus_Ruhl.jpg
http://body.builder.hu/imagebank/starprofile/Markus_Ruhl.jpg

tai tältä

http://www.darkwoods.com/bodybuilder/male/bb/gallery/fullsize/dillet29.jpg
http://www.darkwoods.com/bodybuilder/male/bb/gallery/fullsize/dillet29.jpg

Jos tämän jälkimmäisen Dilletin kasvot saisi vielä, niin pääsisi äkkiä näyttelemään hirviötä toimintaleffaan.

TB_User
30.05.2010, 23:57
Millä menetelmällä arvioitte/laskette/mittaatte vuorokausikohtaisen kulutuksenne?

j57
13.06.2010, 16:28
Tarvisi ketodieettiä lopetella pikkuhiljaa ja aloittaa lihan hankinta, ilman sen suurempia läskin kertymisiä. Olen suunnitellut kokeilevani plussa- ja miinuskalorijaksojen syklittelyä. 4-6 viikon plussa ja 2 viikon miinusjaksoissa. Eli kysymys kuuluu, kuinka tämä olisi järkevintä toteuttaa?

Massaa! Voimaa! Kirjassa on tällaisesta syklittelystä esimerkkinä 2 viikon + ja - jaksot perustuen tutkimuksiin jossa todettiin, että syömällä aikaansaatu hormonitasojen nousu pysähtyy kahdessa viikossa, minkä jälkeen tasot alkavat laskea.
Eli 2viikon bulkkijaksolle suositeltiin 1000kaloria yli kulutuksen. Ja Miinuksille 500kaloria alle kulutuksen.

Jos tuosta sitten lähtisi muokkailemaan itselle paremmin soveltuvan. 4-6 viikon plussajaksolla olevan, niin olisiko tässä mitään järkeä:

1. Viikko: Bulkki +700kcal
2. Viikko: Bulkki +600kcal
3. Viikko: Bulkki +500kcal
4. Viikko: Bulkki +400kcal
5. Viikko: Bulkki +300kcal
6. Viikko: Dieetti -800-1000kcal
7. Viikko: Dieetti -800kcal

Turhaa hifistelyä? Onko järkevämpää olla vain n. 500kcal plussalla kokoajan ja sitten dieettiä noin 800kcal miinuksilla? :confused:

Sitten vielä semmosta että, tässä kun on nyt noin 10 viikkoa syklistä ketodieettiä takana ja tarvisi sinne pluskaloreille tosiaankin siirtyä, niin miten homma kuuluu hoitaa? Maltillisesti hiilareita nostellen? Suoraan vaan uusi ruokavalio käyttöön? Joku hurja 10000 kalorin sikabulkkaus päälle vai jotai näiden väliltä vaiko jotain aivan muuta?
Ekaa kertaa olen dietillä nytten, niin ei viitsisi tyhmyyden takia napata samaa ihrakasaa takaisin heti bulkille siirttyä... :)

Sakke92
16.09.2010, 18:42
Elikkäs, oon ennen treenaillut korkealla frekvenssillä ja volyymilla 5 kertaa viikossa, tekemättä sarjoja ikinä loppuun, eli vältellen failurea. Nyt oon juoksuharjoitusten takia tiputtanut salikerrat kolmeen per viikko, jaolla Jalat (voimapainotteinen), yläkroppa (voimapainotteinen) ja kädet/olkapäät (hypertrofiapainotteinen). Eli kahdessa ensimmäisessä treenissä lyhyttä, 4-8 sarjaa ja viimeisessä 10-20. Kysymys kuuluukin: pitäisikö minun edelleen vältellä failurea, vaikka frekvenssi on nyt paljon pienempi? Jalkatreenin volyymi on melko matala, enkä käytä siinä liikepareja. Yläkropan voimapainotteisessa treenissä volyymi on suurempi, ja kaikki liikkeet ovat liikepareina, kuten myös viikon viimeisessä hypertrofiapumppailussa käsille ja olkapäille.

Hulkki
16.09.2010, 18:49
Kysymys kuuluukin: pitäisikö minun edelleen vältellä failurea, vaikka frekvenssi on nyt paljon pienempi?Minkä takia sitä failurea pitäisi vältellä, jos kerran volyymi ja/tai frekvenssi eivät ole kovaa luokkaa?

Sakke92
16.09.2010, 18:56
No siis ei niin kova, kuin esimerkiksi ennen, jolloin esim. sivuolkapäät ja ojentajat treenattiin kolmesti viikkoon. Nyt sivu- ja takaolkapäille, hauiksille sekä ojentajille tulee kaksi treenikertaa viikkoon.

Hulkki
16.09.2010, 19:09
No siis ei niin kova, kuin esimerkiksi ennen, jolloin esim. sivuolkapäät ja ojentajat treenattiin kolmesti viikkoon. Nyt sivu- ja takaolkapäille, hauiksille sekä ojentajille tulee kaksi treenikertaa viikkoon.Noita pieniä lihasryhmiä voi kyllä melko huoletta tehdä 2x viikossa sarjat loppuun asti (tosin erikoistekniikoita ei välttämättä kannata viljellä). Suurempien lihasryhmien kohdalla palautuminen monilla jo puolestaan kärsii, jos 2x viikossa tehdään sarjat failureen.

Teemu S
17.09.2010, 08:42
Nyt oon juoksuharjoitusten takia

Mitä toi juoksuharjotus tarkottaa? Mikä laji ja mikä vaihe menossa?

Sakke92
17.09.2010, 17:49
Pikamatkoja (lähinnä 100 ja 200) juoksen nyt toista vuotta kunnon panostuksella, ja harjoituksia on kuudesti viikossa.

MassaVaje
25.10.2010, 16:44
Tarvitseeko dieetillä pitää refeed-päiviä kun hiilareita tulee treenipäivinä (4-5 päivänä/vko) 235g ja lepopäivinä (2-3 päivänä/vko) 155g? Ajattelin, että alkaisin pitää niitä vasta jos tosissaan alkaa tuntua treeneissä voimattomalta ja väsyneeltä. Tietysti refeed-päivien kannattavuuteen vaikuttaa moni muukin asia (kuin hiilareiden määrä), mutta sanottakoon, että rasvaprosentti on varmaan aika korkea (ehkä n. 18-20%), kaloreita tulee 3240kcal-2800kcal päivässä ja proteiinia 290g-270g. Mitat on siis 173cm/95,5kg. Varmaan tässäkin asiassa tosissaan on parasta vain kuunnella kroppaa.

Pöösä
26.10.2010, 20:43
Varmaan tässäkin asiassa tosissaan on parasta vain kuunnella kroppaa.
Jep.

Yoni
01.11.2010, 15:50
Voit sä lisätä niitä hiilareita, mutta oletko koittanut aloittaa palkkarin vetämisen jo treenin aikana? Tai vaikkapa puolet ennen treeniä ja sitten sen lopun treenin päätteeksi. Saisit sitä kautta enemmän virtaa treeniin ja elimistö ottaa niitä juuri silloin tehokkaasti vastaan... Tälläinen ajatus...

Ps. Kuinka paljon päivässä tulee rasvoja?

Vekkuli
02.11.2010, 13:34
Mitä mieltä gurut (ja miksei muutkin) keltuaisista? Milloin on tutkimuksia puolesta, milloin vastaan. Onko esim. viiden keltuaisen päivätahti varma tervetulotoivotus korkealle kolesterolille plus sydän- ja verisuonitaudeille? Penteleissä kun tahtoo olla mukavasti protskua, ymmärtääkseni aika hyvää rasvaa ja vitskujakin.

Hiilarillahan on taipumusta toimia vähän eri tavalla riippuen henkilöstä. Toiselle se tuo energiaa, toiselle väsymystä. Itse kuulun jälkimmäiseen porukkaan, suurista hiilarimääristä tulee vain huono olo. Voisiko tuota keltuaisen/kolesterolin yhteyttä ajatella samalla tavalla? Toiselle passaa ja toiselle ei.

Eri lähteiden mukaan kolesterolia imeytyy ravinnosta "jonkin verran". Paljonko se sitten onkaan ja vaikuttaako asiaan esim. veren luontainen kolesterolipitoisuus? Siis: voiko luonnostaan korkeamman kolesterolin omaavan henkilön elimistö napata ravinnosta enemmän kolesterolia? Tämä siis verrattuna henkilöön, jolla on luonnostaan matala kolesteroli.

Kaippa se ruokavalion kokonaisuus ratkaisee tässäkin, ei siinä vetääkö kolme vai seitsemän keltuaista päivässä.

Pöösä
02.11.2010, 15:54
Käsittääkseni keltuaisia saa ja pitää syödä. Etenkin natuna jolloin keltuaisen rasvat hyväksi kropan hormoonituotannolle.

Eipä se ravinto vissiin niin paljoa kolesteroliin vaikuta kun annetaan ymmärtää. Käsittääkseni keho tuottaa itse enemmän kolesterolia jos sitä ei ravinnosta tarpeeksi saa. Muistaakseni tämä oli huonompi vaihtoehto.

Yoni
03.11.2010, 10:08
Tuo kolesteroli yms. menee käsi kädessä sen kanssa kuinka kovaa treenataan. Jos haluaa jonkinlaista ohjetta noudattaa niin rasvaa tulisi kertyä n. 1g/kg. Ja niitä ns. hyviä rasvoja. Ja mitä kanamuniin tulee niin niissähän on keskimäärin 12g proteiinia ja siitä 10g nimen omaan keltuaisessa. Jos kerran treenaat aktiivisesti ja tuloshakuisesti niin vedäppä sellainen 3 munaa päivässä. Aamulla, päivällä ja illalla. Varsinkin tuo ilta on hyvä koska kananmunassa on ns. hitaita protskuja, jotka sitten imeytyvät levon aikana. Lihashan kasvaa levossa.

Hulkki
03.11.2010, 10:35
Jos haluaa jonkinlaista ohjetta noudattaa niin rasvaa tulisi kertyä n. 1g/kg. Ja niitä ns. hyviä rasvoja.Jos tarkoitat ns. hyvillä rasvoilla pelkkiä tyydyttymättömiä rasvahappoja, hieman menee pieleen. Jo vuosien ajan monet todelliset ravintoasiantuntijat (ei siis mitkään UKK-instituutin tyyppiset armchair expertit, vaan urheilijoiden ravintovalmentajat, yms) ovat suositelleet niin tyydyttyneitä, kertatyydyttymättömiä kuin monityydyttymättömiä rasvoja nautittavan kaikkia aika tasaisesti päivittäin. Esimerkiksi John Berardin teksteistä voi lukea lisää tästä.

Saman asian ovat monet urheilijat huomanneet käytännössä. Kun itsekin aikanaan minimoin kaikki tyydyttyneet rasvat ja vedin kahta kauheammin pelkkiä tyydyttymättömiä rasvoja pullosta, oli olo ja tulokset vähän ajan jälkeen selvästi heikommat, kuin myös tyydyttyneitä rasvoja tasaisesti syödessä. Tuon jälkeen olenkin jo vuosien ajan pyrkinyt varmistamaan, että syön päivittäin myös tyydyttynyttä rasvaa sen 1/3 rasvojen kokonaismäärästä.
Ja mitä kanamuniin tulee niin niissähän on keskimäärin 12g proteiinia ja siitä 10g nimen omaan keltuaisessa.En nyt tiedä mistä nämä lukemat vedät, sillä yhdessä keskikokoisessa kananmunassa on noin 6-7g proteiinia, josta about puolet (3-4g) on keltuaisessa, ja loput valkuaisessa (vaikka yhdessä kananmunassa keltuaisen massa on vain puolet valkuaisen massasta). Jos puhut ravintoarvoista 100 grammaa keltuaista kohden, ei lukema ole 10g vaan yli 15g proteiinia per 100g. Mutta käytännössä kun kananmunia syödään, aika harva niitä ruokavaa'alla mittailee vaan laskentayksikkö on kappalemäärä:
- Kananmunat (kokonaiset)
- Valkuaiset
- Keltuaiset

Yoni
03.11.2010, 20:41
Totta.... myönnän virheeni... siis "keskikoisessa" munassahan on noin 8g protskua ja siitä vajaa puolet valkuaisessa... Olin saanut väärää tietoa. Mitä tulee noihin rasvoihin niin yleisesti ottaen nuo tyydyttyneet rasvat suositellaan jätettävän pois. Tai ainakin huomattavasti pienemmälle. Itse ainakin olen huomannut että nuo tyydyttyneet rasvat saavat aikaan päin vastaisen reaktion. Ihmisiä kun ollaan niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.

MassaVaje
03.11.2010, 22:01
Joskus "suositukset" kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Eikös tyydyttyneillä rasvoilla ole juurikin suotuisin vaikutus testosteronitasoihin?

Yksi kysymys liittyen rasvojen saantiin. Yleisenä käsityksenä on, että rasvan jääminen alle 20%:tiin päivän energiasta on epäedullista hormonaalisten muutosten takia. Eikö kuitenkin suhteellista määrää tärkeämpi ole rasvan absoluuttinen määrä?

Hulkki
03.11.2010, 22:16
Yksi kysymys liittyen rasvojen saantiin. Yleisenä käsityksenä on, että rasvan jääminen alle 20%:tiin päivän energiasta on epäedullista hormonaalisten muutosten takia. Eikö kuitenkin suhteellista määrää tärkeämpi ole rasvan absoluuttinen määrä?Jep, tuo suhteelliseen määrään perustuva saantisuositus pohjautuu epidemiologistyyppisiin tilastollisiin tutkimuksiin, joissa on kartoitettu absoluuttisen rasvansaannin sijaan suhteellista rasvansaantia kokonaisenergiamäärästä.

Rasvan absoluuttinen määrä on luonnollisesti se oikeampi mittari, koska suhteellisiin lukemiin pohjautuva rasvansaanti riippuu tietenkin 100-prosenttisesti kokonaiskalorimääristä.

Hammeri
04.11.2010, 23:39
Onko rasvan kokonaismäärässä mitään järkevää ylärajaa, mitä ei mielellään pitäisi ylittää? Itsellä on dc:llä treenatessa kulutus noussut 5000kcal paikkeille ja rasvaa on mennyt noin 200g päivässä, proteiinia 300g ja hiilareita 500g, hiilareita ei vaan ole pystynyt enempää syömään. Oma paino 88kg.

billye
05.11.2010, 17:22
Sanon nyt "näppituntumalta" (vaikken ns.guru olekkaan), että noi makromäärät kuulostaa v...n sairaalta, siis lähinnä hiilareiden ja protskun osalta. Tietysti jos treenaat samalla jotain esim. uintia, tai pitkiä juoksumatkoja niin sitten ymmärrän paremmin.

TB_User
06.11.2010, 15:21
Onko rasvan kokonaismäärässä mitään järkevää ylärajaa, mitä ei mielellään pitäisi ylittää? Itsellä on dc:llä treenatessa kulutus noussut 5000kcal paikkeille ja rasvaa on mennyt noin 200g päivässä, proteiinia 300g ja hiilareita 500g, hiilareita ei vaan ole pystynyt enempää syömään. Oma paino 88kg.

Minkä takia pitäisi syödä DC:llä treenatessa noin paljon hiilareita, ja vielä ilmeisesti ahtaa niitä lisääkin ruokavalioon, mikäli mahdollista? Käsittääkseni DC:ssa on täysin erityyliset ravintosuositukset, etenkin hiilareita ajatellen.

Hammeri
07.11.2010, 01:02
Minkä takia pitäisi syödä DC:llä treenatessa noin paljon hiilareita, ja vielä ilmeisesti ahtaa niitä lisääkin ruokavalioon, mikäli mahdollista? Käsittääkseni DC:ssa on täysin erityyliset ravintosuositukset, etenkin hiilareita ajatellen.

Mä nyt olen käsittänyt että prodea vähintään 3g painokiloa kohden. Muille makroille ei ole oikein selkeitä määriä löytynyt mistään. Pakko sitä on jotain lisätä koska paino nouse.

T-101
07.11.2010, 13:18

Ei nuo sinun syömiset ravinteiden osalta mitenkään huonolta näytä...
5000kcal / 300g / 500g / 200g
= pro 24%, hh 40%, rasva 36%

Hiilareitahan tulee suorastaa kohtalaisen vähän kun E% on vain 40%. Yhtään alaspäin ja minä puhuisin jo melkein low-carb ruokavaliosta. Jos mies tarvii 5000kcal, niin ei 500g hiilaria ole paljon... päinvastoin, sehän on vähän.

Tuo proteiinimäärä riittää aivan varmasti, mutta jos viimeisen päälle DC-tyyppisesti haluat syödä, niin jopa 4g/painokg on DC:ssä ihan ok... Dante sellaista jopa suosittelee. 3g/kg taitaa olla ehdoton minimi siinä systeemissä. Mitään MÄÄRÄLLISIÄ suosituksia DC:ssä ei aseteta rasvan tai hiilareiden osalta. Sääntönä vain, että niitä ei älyttömiä määriä syödä samalla aterialla eikä hiilareita enää myöhään illalla / ennen nukkumaanmenoa.

Vastauksena kysymykseesi, että onko rasvassa jotain ylärajaa, niin eipä oikeastaan. Pidät vaan huolen siitä, että saat mahdollisimman tasaisesti eri laatuja... tyydyttynyt, kerta-tyyd, moni-tyyd.

Eli ei ole ehdotonta ylärajaa, mutta suosittelisin silti sinun tapauksessasi, että makrot pysyy rajoissa: PRO 25-30%, HH 40-45%, rasva 30-35%

5000kcal kuulostaa kyllä aina yhtä "sairaalta" 88 kiloselle, jos et muuta väännä kuin punttia. Mutta kyllä tällaisia sinunkaltaisia aineenvaihduntahirmuja on ennenkin tullut vastaan.

Pöösä
07.11.2010, 14:22
Joku syy miksi DCssä "pitää" prodea syödä 3-4g / painokilo kun muuten punttaajalle riittää pienempi määrä?
En usko, että DCllä treenatessa lihaskasvu olisi niin suurta, että prodea tarvitsisi tavallista enemmän. Systeemi siinä missä moni muukin.

Rautateemu
08.11.2010, 23:28
Joku syy miksi DCssä "pitää" prodea syödä 3-4g / painokilo kun muuten punttaajalle riittää pienempi määrä?
En usko, että DCllä treenatessa lihaskasvu olisi niin suurta, että prodea tarvitsisi tavallista enemmän. Systeemi siinä missä moni muukin.

DC olla super hyvä ohjelma. Siinä täyty syödä proteini, jotta kasva! Sinä ei nyt ymmärtä!:cool:

3g painokilo tai vähän yli on ihan normisettiä bodaavalle/ voimailevalle. Mullakin menee usein yli 3g/painokilo vuorokaudessa roheiinia. Tosin jotkin vetää överiksi, ja popsii yli puoli kiloa prodea per päivä (eivätkä paia reilusti yli 100kg kireenä). Siitä en usko olvean hyötyä.

Yoni
09.11.2010, 09:19
Mitäs mieltä te olette sitten väitteestä ettei elimistö pysty ottamaan vastaan yli 3g/kg olevaa proteiini määrää, oli treeni kuinka kova tahansa, vaan muuttaa ja varastoi sen rasvana sekä hiilareina...?

Teemu S
09.11.2010, 09:46
Mitäs mieltä te olette sitten väitteestä ettei elimistö pysty ottamaan vastaan yli 3g/kg olevaa proteiini määrää, oli treeni kuinka kova tahansa, vaan muuttaa ja varastoi sen rasvana sekä hiilareina...?

Mun mielestä sil ei oo merkitystä, kun kokonaisenergia on kontrollissa.

TB_User
09.11.2010, 12:05
Mä nyt olen käsittänyt että prodea vähintään 3g painokiloa kohden. Muille makroille ei ole oikein selkeitä määriä löytynyt mistään. Pakko sitä on jotain lisätä koska paino nouse.

Mistä päätellen taas DC:lla treenatessa painon olisi pakko nousta? En ole muutamaan kuukauteen lukenut tarkemmin DC-materiaaleja, mutta en kyllä muista lukeneeni, että painonnousua korostettaisiin erityisemmin. Monillahan tuo paino nousee DC:lla treenatessa ihan itsestään suositellulla ruokavaliolla, ja itsellänikin on hieman alle puolen vuoden DC-treenien jälkeen elopaino korkeammalla kuin koskaan, mutta en silti usko, että tuon painonnousun tulisi olla nousujohteista jatkuvasti.

Hammeri
09.11.2010, 16:16
Mistä päätellen taas DC:lla treenatessa painon olisi pakko nousta? En ole muutamaan kuukauteen lukenut tarkemmin DC-materiaaleja, mutta en kyllä muista lukeneeni, että painonnousua korostettaisiin erityisemmin. Monillahan tuo paino nousee DC:lla treenatessa ihan itsestään suositellulla ruokavaliolla, ja itsellänikin on hieman alle puolen vuoden DC-treenien jälkeen elopaino korkeammalla kuin koskaan, mutta en silti usko, että tuon painonnousun tulisi olla nousujohteista jatkuvasti.

Kyllä mun käsittääkseni painonnousun pitäisi olla nousujohdanteista, vaikka noin kilon kuukaudessa riippumatta treeniohjelmasta. Dantte on joskus sanonut että voimatasojen nousu menee hukkaan jollei kehonpaino nouse, koska lihas ei pääse kasvamaan kunnolla ilman + kaloreita. Mun mielestä dc:ssä ei ole edes määritelty tarkkaa ruokavaliota, paitsi proteiininen suhteen.

K.A
09.11.2010, 19:35
Tosin jotkin vetää överiksi, ja popsii yli puoli kiloa prodea per päivä (eivätkä paia reilusti yli 100kg kireenä). Siitä en usko olvean hyötyä.

Mikä nyt on överiksi? Eikö homma pelaa jos lihat ja voimat kasvaa? Oletko koskaan syönnyt +500 g proteiinia päivässä itse? Jos olet niin kuinka pitkään?

Minä olen omalla kohdalla huomannut, että kun laadukkaat protskut alkavat oikeasti pyörimään akselilla 500-600g (ei siis mitään yhdessä kananmunassa on 13g protskua meininkiä), niin on oikeastaan melko sama mitä tuossa syö ohessa (järjen kanssa) ja kroppa tuntuu silti kiristyvän sekä lihat kasvavan. Suurin ongelma noissa määrissä on syöminen ja sitten pitää myös tuntea omaa kroppaa jo jonkun verran, että saa esim. vatsan kestämään nuo määrät. 400g tulee vahingossa, +500g vaatii jo aika paljon, 600g on joka päivä perseestä. Itsellä pää kesti pari kuukautta tuon 600g päivässä kun tuosta tuli suurin osa kiinteästä ruoasta. Nyt olisi tarkoituksena kokeiluluontoisesti testata 700 grammaa ihan uteliaisuudesta ja rajoja hakiessa, kun alkaa kroppa taas viestittelemään sellaista, että ei omista tekemisistä aiheutunut vaiva olisi voitettu ja olisi aika alkaa taas kasvamaan ihan oikeasti. Vielä kun puitteetkin on touhua varten paremmat kuin ikinä, niin ei voi kun peiliin katsoa, jos ei saa tämän pienen paidan sisälle vähän lisätäytettä, vaikka söisikin noin väärin mitä teen;).

Yoni
10.11.2010, 11:08
Toi on kyllä jo hirveä määrä proteiinia. Biologinen fakta vain on että 3g ja siitä yli menevä määrä ei hyödytä lihaskasvua (4g joidenkin tutkimusten mukaan jo riskiraja). Keho alkaa muun muassa muodostaa tuosta ylijäämästä typpeä joka poistuu virtsan mukana. Ja kuten edellä jo kirjoittelin niin ylijäämä proteiini varastoituu rasvana ja hh. Tietysti kireys saatta pysyä koska korvaat tuolla suurella määrällä ilmeisesti hiilareita ja ehkä rasvoja, mutta samalla menetätä tärkeitä ravinteita korvaamalla ne pelkillä proteiineilla. Maksa ja kehon omat hormoonit ei pysy tuollaisten määrien tahdissa, ei minkäänlaisella treenikarjulla. Tai sitten sinun on syytä mennä tutkimuksiin sillä olet todellinen supermies.

Rautateemu
10.11.2010, 11:28
Mikä nyt on överiksi? Eikö homma pelaa jos lihat ja voimat kasvaa? Oletko koskaan syönnyt +500 g proteiinia päivässä itse? Jos olet niin kuinka pitkään?
En ole ihan yli 500g syönyt, mutta 400g kohdalla maha ei tykännyt yhtään, ja olo oli huono (treeneissäkin). En tosin ole yhtä iso ja painava (ja pitkä) kuin sinä, joten luonnollisesti roheiinimäärät ja varmaan kalorimäärätkin on huimatavasti matalammat. Sanoin, että 500+ roheiinimäärät kuulostavat tarpeettomilta vaikka kokoisellani (90-95 kiloa) sällillä, vieläpä, jos kalorimäärät on kohtuulliset (3500-4000 tai vähän yli). Ei nyt yli 50% kannata syödä prodea energiamääristä, jos ei ole tiukalla dieetillä ja matalilla kaloreilla.

140-kiloiselle pitkälle bodarille (oletan, että on pitkä, jos ei ole hirveän läski tai ammattilaiskokoa) 500g ei enää ole niin paljoa. Anabolisten käyttöhän vielä lisää proteiinisynteesiä.

K.A
10.11.2010, 17:41
Toi on kyllä jo hirveä määrä proteiinia. Biologinen fakta vain on että 3g ja siitä yli menevä määrä ei hyödytä lihaskasvua (4g joidenkin tutkimusten mukaan jo riskiraja). Keho alkaa muun muassa muodostaa tuosta ylijäämästä typpeä joka poistuu virtsan mukana. Ja kuten edellä jo kirjoittelin niin ylijäämä proteiini varastoituu rasvana ja hh. Tietysti kireys saatta pysyä koska korvaat tuolla suurella määrällä ilmeisesti hiilareita ja ehkä rasvoja, mutta samalla menetätä tärkeitä ravinteita korvaamalla ne pelkillä proteiineilla. Maksa ja kehon omat hormoonit ei pysy tuollaisten määrien tahdissa, ei minkäänlaisella treenikarjulla.

Ihan aluksi, nuo biologiset faktat nyt voi varsin usein tunkea syvälle perseeseen, enemmän kostutaan siitä, että kerrot painosi/pituutesi (esim. rehellisissä valoissa otettu kokovartalokuva sivuposeerauksesta kertoisi vielä vähän enemmän, niin näkisi lihaspaksuuden siinä samalla sekä pystyisi arvioida perseen koon vaikutuksen painoon) ja vähän tuloksia. Sitten jos ne ovat sellaisia (etenkin lihasmassan osalta), että viet esimerkiksi Rautateemua kuin märkää rättiä, niin saat varmasti aika monen huomion. Jos taas ollaan tilanteessa, jossa aloittelijatasolla oleva siteeraa lukemiaan faktoja, ilman omakohtaisia kokemuksia, niin tilanteesta puuttuu enää se, kun joku kaivaa esiin sen legendaarisen "30g proteiinia on maksimi mitä kerralla imeytyy" -faktan 90-luvun puolenvälin Bodaus-lehden lisäravinnemainoksista. Nimittäin omat kokeilut, monien muiden kokeilut sekä erinäiset havainnot puhuvat aika paljon noita kertomiasi faktoja vastaan. Toki löytyy niitäkin, jotka kasvavat ihan oikeasti pienilläkin määrillä ja se on minulle ihan ok enkä edes yritä kiistää, ettei näin olisi, mutta jos olisin itse noita noudattanut koko treeniurani ajan, niin näin huonoilla geeneillä varustettuna saisin yhä ihmetellä, miksi paino junnaa jossain 85-kilon seutuvilla taviskunnossa ja odottaisin yhä innolla sitä päivää, kun runkkupenkkimaksimi olisi yli satkun. Omalla kohdalla tuo 3g/kg tarkoittaisi jotain 225 grammaa valkuaista päivässä, jos puhutaan kisakireästä massasta (vai mitä Rautateemu sanoo?). Ihan kiva, mutta kun alle 50-kiloinen tyttöystäväni syö enemmän kuin tuon (ja kehittyykin ihan kivasti) sekä olen tämän lisäksi myös kokeillut ylläolevaa määrää ja voin sanoa, että ei toiminut minulla. Toki minulla on vielä itselläni aika selvää faktaa tietystä ihmisjoukosta verikokeiden tulosten puolesta haittavaikutuksista sekä valokuvien, sarjapainojen, kehonpainon ja mittojen puolesta kun taas puhutaan kehityksestä (näitä tosin en valitettavasti voi, enkä ala, julkaista näin netissä).

Tai sitten sinun on syytä mennä tutkimuksiin sillä olet todellinen supermies.

Nyt täytyy kyllä ihan pyytteettömän aidosti ja rehellisesti sanoa, että sinä taidat olla meistä kahdesta se supermies ja odotan kyllä innolla millaisia metodeja olet käyttänyt ja ennen kaikkea kuinka hurjaa kehitystä olet saanut aikaiseksi, kun aika rehvakkaan oloisena kokeiluni faktoillasi tyrmäsit ja ihan nimittelemäänkin lähdit. Mutta kerro tosiaan ihmeessä enemmän metodeistasi, mieluusti vielä kaikilla muilla hommilla höystettyinä, sillä olen tuskin ainut joka haluaa aina oppia lisää uutta:)

Yoni
10.11.2010, 18:07
Nimittelemään en lähtenyt, enkä jaksa alentua kilpailemaan et mulla onkin niin kova penkki tulos että... Mutta vaikka olisi kuinka hirmu körmy niin biologiaa ei sekään huijaa. Ihmiskehon ei ole mahdollista käyttää hyväksi noin suurta märää proteiinia (paitsi vastasyntynyt tai keskoslapsi). Se on vain biologinen fakta ja jollei käytä ns. kiellettyjä aineita et pysty huoijaamaan proteeinisynteesiä niin pitkälle että saat mitenkään kulutettua noin suurta määrää proteiinia. Nyt kannattaa ihan oikeasti ottaa biologian kirja eteen ja tutkia asiaa. Kuten jo olen aiemmin maininnut ylijäämä proteiini varastoituu hiilareina ja rasvana sekä poistuu virtsassa typen muodossa. En nyt lähde vääntämään kanssasi kättä, koska tunnut olevan asiastasi niin varma. Se on hieno asia että olet saanut tuolla tavoin kehitystä, mutta olen silti sitä mieltä että syöt liian paljon proteiinia ja korvaat sillä muita ravintoaineita.

Rautateemu
11.11.2010, 00:12
Omalla kohdalla tuo 3g/kg tarkoittaisi jotain 225 grammaa valkuaista päivässä, jos puhutaan kisakireästä massasta (vai mitä Rautateemu sanoo?).

Tarkoittaako tuo 85kg sitä, kun olet tyhmällä dieetillä polttanut ainakin 10kg lihasta ;)

En laske roheiinimääriä mistään ravattomasta kehonpainosta (koska en sitä tiedä tarkkaan). Jos sen laskee siitä, niin kannattaa ehkä vetää yli 3-4g painokilo. Lähinnä tuo kipuraja itselläni on 350g paikkeilla (mahan takia), enkä näe että sen yli tarttisi roehiinia vetää, kun ei kaloritkaan ja kulutus ole aivan kaakossa. Tuon vähintään 250g/päivä olen vetänyt jo himpan yli 10 vuotta. Itseasiassa nostin proteiinin määrää, kun ryhdyin kasvissyöjäksi (silloin rupesi saamaan heraa ja kaseiinia suhtn edullisesti lisäravinneputiikeista). Kehitys parani alkuun huomattavasti, vaikka en muita suuria muutoksia tehnyt (tämä voi yllättää niitä, joiden mielestä lihansyönti automaattisesti johtaa parempaan lihaskasvuun). Muistaakseni jossain vaiheessa tuon jälkeen söin jonkun 1-2 kuukautta selvästi vähemmän proteiinia, alle 200g päivä, ja palautuminen tuntui heikkenevän selvästi . v 2000-2001 vaihteessa painoin 94, ja lihasmassaa oli luultavasti jopa hiukan enemmän, kuin vuonna 2005-2006 kisatessani. Noin 6 vuoden treenillä siis. 2000-luvun alussa ei mulla ollut vielä kisatavoitteita, joten innostuin aerobisesta treenistä, ja painoni putosi 2-2,5v aikana n. 15kg. Sain nostettua sitä vuodessa n. 10-12kg takaisin ennen ekaa kisadieettiä.

Se on vain biologinen fakta ja jollei käytä ns. kiellettyjä aineita et pysty huoijaamaan proteeinisynteesiä niin pitkälle että saat mitenkään kulutettua noin suurta määrää proteiinia. Nyt kannattaa ihan oikeasti ottaa biologian kirja eteen ja tutkia asiaa. Kuten jo olen aiemmin maininnut ylijäämä proteiini varastoituu hiilareina ja rasvana sekä poistuu virtsassa typen muodossa.

Onko tuo 30g kerta sitten maksimi? Miten esi-isämme ovat sitten eläneet vetämällä mahan täyteen (varmaan ainakin 3 kiloa) karhunpaistia, kun ovat karhun saaneet kaadettua (jos käynty toisin päin, niin karhu saanut vieläkin isomman proteiiniläjän tugettua mahaansa)?

Proteiinisynteesin ei ole todettu voimstuvan 20-30g yli mentäsessä, mutta ei se varmaan vaikka 50-60g laakeista pienenekään. Luultavasti ihminen on "rakennettu" imeyttämään huomattavasti suurempia määriä, sillä miten muuten se on selvinnyt lähinnä lihaa syömällä (metsätyskulttuurit)?

e: Roehiinin optimaalisesta määrästä bodaavalla on kiistelty iät ja ajat. Ennen nettiä niistä juteltiin salilla ja lehdissä, ja silloinkin naurettiin tuolle 30/kerta, varsinkin isot sällit eivät uskoneet siihen. Monet tunsivat kehittyvänsä paremmin isoilla määrillä, vaikka 90-luvulla puhuttiin yleensä määristä 1,5-2g painokiloa kohti, korkeintaan 2-2,5g/kg. Sen yli menevähän oli lääkärienkin mielestä vaarallista keholle. Suurin osa tositreenaajista ja hyvin kehittyvistä söi yleensä ainakin vähän noiden määrien yli. Missä sitten menee raja? Hyödyttääkö "extrememäärät", vaikka 5g painokilo ja yli? Missä menee raja? Kokeilemalla saattaa tietää kroppansa rajat ja toimivuuden. , samoin pitäsi jättää tilaa hiilareille ja rasvalle (jo paino nousee kivasti 3800 - kalorilla, niin 500g olisi yli 50% määrästä, eli ehkä liikaa?), jollei ole kultutuskone.

K.A
11.11.2010, 16:53
Tarkoittaako tuo 85kg sitä, kun olet tyhmällä dieetillä polttanut ainakin 10kg lihasta ;)

Teemu hyvä, 225 jaettuna kolmella on 75...:p

Rautateemu
12.11.2010, 04:34
Teemu hyvä, 225 jaettuna kolmella on 75...:p

Huh, niinpä onkin... ootpas pieneksi mennyt:eek:

Teemu S
12.11.2010, 08:33
Kuten jo olen aiemmin maininnut ylijäämä proteiini varastoituu hiilareina ja rasvana sekä poistuu virtsassa typen muodossa.

Toimiiko keho niin, että se varastoi proteiinin hiilarina ja rasva, jos sitä on liikaa, mutta kokonaisenergian saanti on edelleen plusmiinusnolla?

kipi79
12.11.2010, 18:39
Toimiiko keho niin, että se varastoi proteiinin hiilarina ja rasva, jos sitä on liikaa, mutta kokonaisenergian saanti on edelleen plusmiinusnolla?

Ei taida kroppa pahemmin varastoida jos mennään miinuksilla. Lihakset pystyvät käyttämään joitakin aminohappoja (haaraketjuisia/ketogeenisiä) suoraan energiaksi ja maksa pystyy muokkaamaan muista tarvittaessa glukoosia, tällöin ylimääräinen typpi päätyy virtsan mukana ulos (urea).

Jotta rasvaa kertyisi pitäisi tuo muutettu glukoosi säilöä rasvaksi ja säilönnänhän pitäisi noin periaatteessa toimia vain plus moodissa. Tietysti jos syöt kerralla paljon niin osa aminohapoista voitaisiin pilkkoa glukoosiksi ja varastoida läskiksi, mutta toisaalta jos miinuksilla syöt paljon kerrallaan niin olet todennäköisesti kuluttanut kropan proteiineja sen verran että suuri osa menee käyttöön tai varastoidaan (maksan) aminohappopooliin.

vpv
25.11.2010, 10:25
Hulkki
Tällähetkellä, kun olet CKD:llä, mikä sinulla on rasvan ja proteiinin osuus ketopäivinä kokonaiskalorimäärästä?
Mikä taas on hiilarin, proteiinin ja rasvan osuus tankkauspäivänä ja sitten vielä miten pitkään tankkauspäiväsi kestää ( joissakin "ckd-suosituksissa" puhutaan 32-48:sta tunnista ), lasketko kaloritkin tänä päivänä?
Teetkö aerobista CKD:llä?
Etukäteen infosta kiittäen.

vpv
28.11.2010, 10:03
Hulkki
Tällähetkellä, kun olet CKD:llä, mikä sinulla on rasvan ja proteiinin osuus ketopäivinä kokonaiskalorimäärästä?
Mikä taas on hiilarin, proteiinin ja rasvan osuus tankkauspäivänä ja sitten vielä miten pitkään tankkauspäiväsi kestää ( joissakin "ckd-suosituksissa" puhutaan 32-48:sta tunnista ), lasketko kaloritkin tänä päivänä?
Teetkö aerobista CKD:llä?
Etukäteen infosta kiittäen.

Em. kysymykseen viitaten taitaa ko. CKD dieetti olla jotain huippusalaista rakettitiedettä, vastusten lukumäärästä päätellen.
Lopputulemana pitää vetää henk. koht. johtopäätös ja jättää FASTin tuotteet tästä lähtien kaupan hyllylle.

Toisen lisäravinnekaupan blogisteilta olen saanut nopeasti vastauksia, heistä varmaan tuntuviin, tyhmiinkin kysymyksiin.

Sen verran kuitenkin haluan vielä mainita, että itse olen saanut hyviä tuloksia aikaan ns. itsepäisen rasvan ( minulla alavatsa ) palamiseen SHELBY STARNESin VLCD-dieetin ohjeilla. Tosin rajoitin liikaa proteiinin suositusmäärää, jolloin rasvan mukana katosi jonkin verran lihastakin.

Lisänä vielä, ennenkuin siirryn muille nettifoorumeille, suosittelen tutustumista Christian Thibaudaun harjoitusfilosofiaan. Vaikuttaa tosi fiksulta ja loogiselta kaverilta, jota ihan varmasti onkin.

Epa
28.11.2010, 10:43
Em. kysymykseen viitaten taitaa ko. CKD dieetti olla jotain huippusalaista rakettitiedettä, vastusten lukumäärästä päätellen.
Lopputulemana pitää vetää henk. koht. johtopäätös ja jättää FASTin tuotteet tästä lähtien kaupan hyllylle.

Toisen lisäravinnekaupan blogisteilta olen saanut nopeasti vastauksia, heistä varmaan tuntuviin, tyhmiinkin kysymyksiin.

Sen verran kuitenkin haluan vielä mainita, että itse olen saanut hyviä tuloksia aikaan ns. itsepäisen rasvan ( minulla alavatsa ) palamiseen SHELBY STARNESin VLCD-dieetin ohjeilla. Tosin rajoitin liikaa proteiinin suositusmäärää, jolloin rasvan mukana katosi jonkin verran lihastakin.

Lisänä vielä, ennenkuin siirryn muille nettifoorumeille, suosittelen tutustumista Christian Thibaudaun harjoitusfilosofiaan. Vaikuttaa tosi fiksulta ja loogiselta kaverilta, jota ihan varmasti onkin.

Ja ikää oli? :D Meinaatko, että Hulkki & co päivystää palstalla 24/7, jotta kyselijät saisivat vastauksensa mahdollisimman nopeasti. Kärsimätöntä porukkaa :)

Sori, vähän offtopic!

Rautateemu
28.11.2010, 11:41
Vpv:

Jos joku luulee tämän palstan olevan joku henkilökohtainen kyssäri-vastauspalsta, jossa jengi (ja varsinkin kokeneemmat) odottaa oikein pääsevänsä vastaamaan kysymyksiisi, niin silloin kyllä erehtyy.

T-nationissa varmasti noille valmentajille maksetaan siitä, jos he vastaavat omiin artikkeleihinsa koskeviin kysymyksiin. Tosin en esim. itse koskaan saanut vastausta siitä (lukuisista meieistä huolimatta), voiko heidän (Biotest) rasvanpolttajaansa käyttää WADA-testattavilla (CBB) urheilijoilla, soitin jopa heidän palveluunsa, mutta se ei vastannut ulkomailta soitettaessa.

Jos jollain forumilla vastataan kysymyksiisi heti (esim. Pakkotoistolla on niin iso lukijakunta, että joku siihen varmasti tarttuu....vastauksen taso ja keskustelu sitten vaihtelee aika paljon), niin kirjiota toki sinne. Hulkki esim. aikoinaan vastasi jengin kysymyksiin Pakkiksella ihan melkein työkseen ilmaiseksi, mutta kyllästyi pitämään kysy-vastausthreadia, kun sai vasta käytännössä samoihin kysymyksiin päivästä toiseen.

Jos on itse niin laiska ja/tai pihi, ettei viitsi ottaa "rakettitiedon tasolla olevasta" CKD-dieetistä selvää tai maksaa asiaa käsittelevästä teoksesta, niin oma on vikasi. Keskustelua täällä saisi kyllä olla hieman enemmä, mutta lukijoita on sen verta vähän, ja monet kokeneita, ettei "pyörää aina tarvitse keksiä uudestaan", eli käydä niitä samoja keskuteluja (ja jengi osaa käyttää hakua).

T: Teme-mode

ysikymppinen
06.12.2010, 16:07

Yksinkertaistaen, keho varastoi aina rasvaa aterian jälkeen.

Kun kokonaisenergian saanti on miinuksilla, varastoi keho vähemmän rasvaa/energiaa kuin mitä se pitkällä aika välillä käyttää.

Rasva varastoituu rasvaksi. Hiilarit ja proteiinit eivät yleensä niinkään muutu rasvaksi merkittävissä määrin.

Ne vähentävät rasvaoksidaatiota, jolloin keho polttaa vähemmän rasvaa.

Teemu S
07.12.2010, 08:09
Rasva varastoituu rasvaksi. Hiilarit ja proteiinit eivät yleensä niinkään muutu rasvaksi merkittävissä määrin.

Sittenhän ei ikinä kannata syödä rasvaa.

Ne vähentävät rasvaoksidaatiota, jolloin keho polttaa vähemmän rasvaa.

Millä tavalla rasvanpoltto heikkenee hiilihydraatin - ja proteiinin vaikutuksesta? Onko sillä loppujen lopuksi edes mitään merkitystä?

abcde
07.12.2010, 20:41
Olen saanut tietoa että lihaskasvun ärsykkeenä voidaan käyttää:

A: sarjapainojen kasvatusta
B: työmäärän eli volyymin lisäystä

miten tuollainen treeni jossa pyritään kasvattamaan volyymia käytännössä menisi ja olisiko jollain esimerkki ohjelmaa ja progressiota tuohon?

JeiS
07.12.2010, 22:00

miten tuollainen treeni jossa pyritään kasvattamaan volyymia käytännössä menisi ja olisiko jollain esimerkki ohjelmaa ja progressiota tuohon?

Kuruhan en ole, mutta laitetaan esimerkkejä kuitenkin tulemaan.

Volyymia voidaan kasvattaa esimerkiksi pidentämällä sarjan pituutta tai lisäämällä sarjoja (toistot / sarjojen määrä / tempon muutos[pidemmät negatiiviset, ehkä stopit alhaalla/ylhäällä..]) (3x12 --> 3x15/4x12).

Tai lyhentämällä sarjojen välistä palautusaikaa (2min --> 1min 45s. --> 1min 30s. jne.) esimerkiksi.

T-101
08.12.2010, 08:14

Rautalankaesimerkki asiasta:

vko1: 3x5x100kg
vko2: 5x5x100kg
vko3: 7x5x100kg
vko4: 3x5x105kg
vko5: 5x5x105kg
vko6: 7x5x105kg
vko7: kevyt esim. 3x3x105kg
vko8: 3x5x110kg
jne...

(100kg+N kohdalle se sarjapaino mikä kyseiseen liikkeeseen kohdallasi sopii.)

Ja tässä siis toteutuu molemmat (kuten pitääkin): sarjapainot + volyymi, koska eihän pelkkää volyymia voi loputtomiin kasvattaa tai muuten viikon 8 kohdalla olisi 17x5x100kg. Toki toimii sekin hetken aikaa, mutta vko 36 olisi about 70x5x100kg / liike ja vaikka 5 liikettä / treeni... minun mielestäni 350 sarjaa treenissä alkaa olemaan vähän liikaa.

Palautusten lyhentämistä eli treenin tiivistämistä en laskisi työmäärän lisäämiseksi, vaikka siinä tehdäänkin enemmän työtä per aikayksikkö, vaan työmäärän lisääminen on juuri sitä että tehdään enemmän eli sarjat x toistot x kilot riippumatta siitä meneekö siihen enemmän vai vähemmän aikaa.

Mutta kaikki nämä ovat kuitenkin tapoja treenin nousujohteisuuden mahdollistamiseksi.

abcde
08.12.2010, 19:39
Rautalankaesimerkki asiasta...

kiitos hyvästä vastauksesta!
seuraavaan treeniblokkiini ajattelin kokeilla jonkinlaista volyymin lisäykseen keskittyvää treeniä ihan vain vaihteluksi alusta asti käyttämääni "aina kun mahdollista niin lisää painoa liikkeeseen" systeemiin. eli voisiko tälläinen progressio toimia esim etukyykkyssä jossa sain ennen kevennystä (viime viikolla) tiukat 4x6x65kg ?

vko1 3x6x65kg
vko2 4x6x65kg
vko3 5x6x65kg
vko4 6x6x65kg
vko5 kevyt

ysikymppinen
08.12.2010, 21:04
Sittenhän ei ikinä kannata syödä rasvaa.

Höpö höpö.

Rasvan syöminen ei lisää rasvaoksidaatiota, eli syöty rasva varastoituu. Keho polttaa rasva kuitenkin sitten aterioiden välissä ja esim. liikunnan aikana. Jos syö vähemmän energiaa kuin kuluttaa, laihtuu vaikka söisikin sellaiset 500 grammaa rasvaa päivässä.

Millä tavalla rasvanpoltto heikkenee hiilihydraatin - ja proteiinin vaikutuksesta?

Keho alkaa käyttämään energiaksi/hapettamaan rasvaa ja hiilihydraatteja. Vähemmän käytetäänr rasvaa energiaksi.

Proteiini ja hiilihydraatit aiheuttavat insuliinin eritystä, joka inhibitoi cAMP:tä. Mikä johtaa HSL:än toiminnan heikkenemiseen/inhibitoimiseen. HSL, hormone sensitive lipase, on entsyymi joka säätelee rasvanpolttoa.

Noin yksinkertaisuudessaan, tuotako hait?

Onko sillä loppujen lopuksi edes mitään merkitystä?

Minkä kannalta?

Laihtumisen? Eipä oikeastaan.

Suurempi proteiinin määrä identtisellä kalorimäärällä auttaa laihtumaan sen termisen (lämmöntuotto) vaikutuksen vuoksi. Mutta koska proteiinia ei noin yleisesi kannata syödä pelkästään, syödään myös hiilihydraatteja ja rasvoja, joiden välillä ei ole kovin suurta termistä vaikutusta.

Hilihydraateilla hieman suurempi, mutta sitä taas tasapainottaa muutamat muut seikat.

Pöösä
11.12.2010, 17:37
Suurempi proteiinin määrä identtisellä kalorimäärällä auttaa laihtumaan sen termisen (lämmöntuotto) vaikutuksen vuoksi. Mutta koska proteiinia ei noin yleisesi kannata syödä pelkästään, syödään myös hiilihydraatteja ja rasvoja, joiden välillä ei ole kovin suurta termistä vaikutusta.

Hilihydraateilla hieman suurempi, mutta sitä taas tasapainottaa muutamat muut seikat.
Ymmärsinkö oikein, että ketomasi mukaan on sama ottaako dieetillä kaloreita hiilareista tai rasvasta?

ysikymppinen
11.12.2010, 18:10
Ymmärsinkö oikein, että ketomasi mukaan on sama ottaako dieetillä kaloreita hiilareista tai rasvasta?

Jep.

supernatural
15.12.2010, 15:04
Jees eli parinkin kysymystä itseäni viisaammille guruille :rock:

1) En helvetissäkään lähde sössimään DC-treeniä oman ideoinnin mukaan eli peruspohjalla (3xviikko) olen nyt vetänyt kolmisen kk ja näyttää vielä jatkuvan.. Olisiko ihan mahdoton idea lisätä yksi päivä, jolloin tekisi pikkasen kevyemmin ja nopeesti esim. takahartiat ja epäkkäät.. Ei viitti meinaan mitään takahartiasoutuja tehdä rest-pausena kovilla painoilla, ku hajoo vaan tekniikka nopeesti ja cheating on liian helppoa näissä liikkeissä?? Onko kukaan tehny näin vai onko täysin paska idea??

2)Double-split ohjelma?? Onko kellään HC-treenajalla hyviä kokemuksia tästä?? Itteä ainakin kiinnostais jossain kohti kokeilla jaolla yläkroppa jaettuna kahteen ekana päivänä ja toisena päivänä alakroppa jaettuna kahteen.. En ymmärrä miksi ihmiset pitävät tätä jotenkin ammattilaisten tms. treenimetodina.. Jos sarjat pidetään sopivan lyhyinä eli max.10-15 sarjaa per viikko lihasryhmälle, niin miksi palautuminen olisi niin vaikeaa.. Se, että tehdään vähemmän kerralla, mutta useammin on omasta mielestä paljon järkevämpi tapa ku vetää kahen tunnin treenejä harvemmin ihan hormonitasoja ja voimatasoja ajatellen..Saman verranhan lepoa tulee molemmissa tavoissa, mutta erilain rakennettuna.. Myös riittävän pitkäkestoista lepoa tulee, kun sisällyttää vähintään kaksi lepopäivää viikkoon,jolloin CNS ym. pääsevät vähän palauttelee.. Ei tehokeinoja tietenkään mukaan. Tuntuu, että tämä kehonrakennus on niin taiteenlaji, että oikeesti pitää lukea älyttömästi julkaisuja ja kokeilla kaikkea mahdollista/mahdotonta, jonka jälkeen ehkä oppii tuntemaan oman kehonsa.. Sen sijaan, että ottaisi liikaa vaikutteita palstoilta ym., joissa LIIKAA painotetaan tiettyjä asioita.. Esim. itse olen varmasti ns. intermediate vaiheessa, joten en pysty vetämään treenejä NIIN suurilla painoilla, että palautumiskykyyn pitäisi älyttömästi painottaa..

Eli arvostaisin älyttömästi, jos Hulkki, T-101, Teemu, ysikymppinen ym.. Fiksu guru voisi jakaa mielipiteitään tästä.. Tietty kaikki saavat sanoa oman mielipiteensä.. Tuhannet kiitokset etukäteen!!

LittleDragon
15.12.2010, 22:38
2)Double-split ohjelma?? Onko kellään HC-treenajalla hyviä kokemuksia tästä?? Itteä ainakin kiinnostais jossain kohti kokeilla jaolla yläkroppa jaettuna kahteen ekana päivänä ja toisena päivänä alakroppa jaettuna kahteen.. En ymmärrä miksi ihmiset pitävät tätä jotenkin ammattilaisten tms. treenimetodina.. Jos sarjat pidetään sopivan lyhyinä eli max.10-15 sarjaa per viikko lihasryhmälle, niin miksi palautuminen olisi niin vaikeaa.. Se, että tehdään vähemmän kerralla, mutta useammin on omasta mielestä paljon järkevämpi tapa ku vetää kahen tunnin treenejä harvemmin ihan hormonitasoja ja voimatasoja ajatellen..Saman verranhan lepoa tulee molemmissa tavoissa, mutta erilain rakennettuna.. Myös riittävän pitkäkestoista lepoa tulee, kun sisällyttää vähintään kaksi lepopäivää viikkoon,jolloin CNS ym. pääsevät vähän palauttelee.. Ei tehokeinoja tietenkään mukaan. Tuntuu, että tämä kehonrakennus on niin taiteenlaji, että oikeesti pitää lukea älyttömästi julkaisuja ja kokeilla kaikkea mahdollista/mahdotonta, jonka jälkeen ehkä oppii tuntemaan oman kehonsa.. Sen sijaan, että ottaisi liikaa vaikutteita palstoilta ym., joissa LIIKAA painotetaan tiettyjä asioita.. Esim. itse olen varmasti ns. intermediate vaiheessa, joten en pysty vetämään treenejä NIIN suurilla painoilla, että palautumiskykyyn pitäisi älyttömästi painottaa..

En ole guru, mutta vastaan silti. Mikä on double-split ohjelma? Tuskin ainakaan mikään modattu DC, sillä ei siinä sarjoja per lihasryhmä noin paljoa viikkoon varmasti tule. Kuinka usein tuossa tulee kroppa läpi viikossa? Itse sanoisin, että kyllähän sitä varmasti tuollaisellakin ohjelmalla (jäi kyllä epäselväksi millainen ohjelma kyseessä) varmasti kehittyä voi, jos osaa suunnitella ohjelman oikein ja kuunnella omaa kroppaansa. Ne kaverit vain on harvassa, jotka siihen pystyy omin avuin, sillä helposti tulee ahnehdittua liikaa kun frekvenssiä nostetaan. Joten itse pelaisin tuossa varman päälle ja treenaisin hieman maltillisemmin. Esimerkiksi HST on potkinut itselläni todella hyvin kun olen malttanut tehdä treeniä kohden vain 10-15 sarjaa, eli 1(-2) sarjaa per liike per treeni. Yhtään kovemmasta volyymista en ole palautunut HST:llä treenatessa ja kehitys on jäänyt aivan nollille. Suurin osa noista treeneistä HST:llä ainakin itselläni pitääkin tuntua lähes satujumpalta, jotta kehitystä tulee. Mikäli tuossa ohjelmassasi ideana on pitää sarjamäärät samana, mutta lyhentää (ja lisätä) treenejä, kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pitää kuitenkin muistaa, että treeni rasittaa kroppaa aina myös kokonaisuutena, joten lepopäivien arvoa ei pidä unohtaa. Varsinkin jos tuossa treenataan kahdesti päivässä saattaa ohjelman rankkuus yllättää, mikäli muu elämä on vähänkään hektisempää eikä olla esim. lomalla. Itse ainakin laskisin hieman volyymia entisestää, mikäli treenejä tulee esim. kahdesti päivässä.

Hulkki
15.12.2010, 22:54
1) En helvetissäkään lähde sössimään DC-treeniä oman ideoinnin mukaan eli peruspohjalla (3xviikko) olen nyt vetänyt kolmisen kk ja näyttää vielä jatkuvan.. Olisiko ihan mahdoton idea lisätä yksi päivä, jolloin tekisi pikkasen kevyemmin ja nopeesti esim. takahartiat ja epäkkäät.. Ei viitti meinaan mitään takahartiasoutuja tehdä rest-pausena kovilla painoilla, ku hajoo vaan tekniikka nopeesti ja cheating on liian helppoa näissä liikkeissä?? IMO epäkkäitä ei kannata erikseen edes treenata, sillä ne raskaat maastavedot, räkkivedot ja kulmasoudut mitä DC:ssä selän paksuusliikkeinä tehdään, ovat itsessään jo tuloksekkaampia liikkeitä kasvattamaan epäkkäitä kuin joku kohautus erikseen.
Takaolkapäitä tein itse DC:ssä kyllä ihan yhtenä olkapääliikkeenä, en vain rest/pausea käyttänyt koko ohjelmassa alun kokeilun jälkeen melkeinpä koskaan. Sinuna laittaisin takaolkapäille erikseen yhden kovan sarjan ilman mitään sarjapainoprogressioajatuksia normaalin DC-treenin loppuun. Oma ylimääräinen treenipäivänsä tuollaisille pikkulihaksille on aivan turhaa.
2)Double-split ohjelma?? Kyllä double splitillä (eli 2x päivässä) saa oikein hyviä tuloksia aikaan, JOS kykenee syömään riittävästi tuplatreenaamisen nostamaan kulutukseen nähden, ja nukkumiseen löytyy monta tuntia ylimääräistä aikaa tavalliseen verrattuna. Itse kokeilin vuosia sitten double splitillä treenaamista plussakaloreilla, ja koska jo normaalisti joudun kauhomaan kaloreita hiki hatussa pysyäkseni plussalla, oli kasvuun ja painonnousuun riittävän kalorimäärän syöminen sitten jo käytännössä aivan uskomattoman työn takana kun treenasin 2x päivässä. Lisäksi unentarve kasvoi meikäläisellä tuolloin aika elämää rajoittavaksi, elin nukuin poikkeuksetta 12-14 tuntia vuorokaudessa kun normaalisti 9-10 tuntia riittää mainiosti.

Tuplatreenaaminen plussakaloreilla mahdollistaa kyllä jopa astetta paremman kehityksen kuin kerran päivässä treenaaminen, mutta vain siis jos
1) ruokaa pystytään oikeasti syömään riittävän suuria määriä kasvun mahdollistamiseksi
2) lisääntyneeseen palautumisentarpeeseen on mahdollista vastata nukkumalla joka päivä jopa monta tuntia normaalia enemmän, ja lihashuoltoon käytetään mielellään useampi tunti viikossa.

Ongelmallista tuplatreenauksessa plussakaloreilla on yllämainittujen käytännön rajoitteiden (kalorien saanti ja mahdollisuudet nukkua kellon ympäri) lisäksi se, että kun plussalta lähdetään sitten joskus dieetille, on kroppa jo totutettu kahteen kovaan salitreeniin päivässä, eli tuosta on todella hankala enää nostaa liikunnan määrää dieetillä.

Itse teenkin plussalla mieluummin niin, että treenaan sitten vaikka 1.5-2 tuntia putkeen, mutta juon treenin aikana koko ajan hiilarijuomaa ja otan palkkarinkin jo itse treenin aikana. Tuolla tavalla saan yhdellä päivittäisellä treenisessiolla tehtyä jopa todella paljon volyymia viikon sisään, mutta kalorinkulutus ei nouse selvästikään yhtä paljon kuin jos jakaisin tuon suuren volyymin kahteen eri sessioon (eli saan helpommin syötyä tarvittavat kalorimäärät), eikä unentarvekaan pomppaa samalla tavalla kuin double splitillä treenatessa.

Teemu S
16.12.2010, 09:54
Suurin osa noista treeneistä HST:llä ainakin itselläni pitääkin tuntua lähes satujumpalta...

HSThan on satujumppaa, sou vats tö point enivei.

LittleDragon
16.12.2010, 11:56
HSThan on satujumppaa, sou vats tö point enivei.

Kyllä, mutta toimivaa satujumppaa. Täts tö point.

supernatural
16.12.2010, 14:45
En ole guru, mutta vastaan silti. Mikä on double-split ohjelma? Tuskin ainakaan mikään modattu DC, sillä ei siinä sarjoja per lihasryhmä noin paljoa viikkoon varmasti tule. Kuinka usein tuossa tulee kroppa läpi viikossa? Itse sanoisin, että kyllähän sitä varmasti tuollaisellakin ohjelmalla (jäi kyllä epäselväksi millainen ohjelma kyseessä) varmasti kehittyä voi, jos osaa suunnitella ohjelman oikein ja kuunnella omaa kroppaansa. Ne kaverit vain on harvassa, jotka siihen pystyy omin avuin, sillä helposti tulee ahnehdittua liikaa kun frekvenssiä nostetaan. Joten itse pelaisin tuossa varman päälle ja treenaisin hieman maltillisemmin. Esimerkiksi HST on potkinut itselläni todella hyvin kun olen malttanut tehdä treeniä kohden vain 10-15 sarjaa, eli 1(-2) sarjaa per liike per treeni. Yhtään kovemmasta volyymista en ole palautunut HST:llä treenatessa ja kehitys on jäänyt aivan nollille. Suurin osa noista treeneistä HST:llä ainakin itselläni pitääkin tuntua lähes satujumpalta, jotta kehitystä tulee. Mikäli tuossa ohjelmassasi ideana on pitää sarjamäärät samana, mutta lyhentää (ja lisätä) treenejä, kuulostaa ihan hyvältä idealta. Pitää kuitenkin muistaa, että treeni rasittaa kroppaa aina myös kokonaisuutena, joten lepopäivien arvoa ei pidä unohtaa. Varsinkin jos tuossa treenataan kahdesti päivässä saattaa ohjelman rankkuus yllättää, mikäli muu elämä on vähänkään hektisempää eikä olla esim. lomalla. Itse ainakin laskisin hieman volyymia entisestää, mikäli treenejä tulee esim. kahdesti päivässä.

Kiitos vastauksestasi! Tuolla double-split ohjelmalla ei siis ole mitään tekemistä DC:n kanssa vaan ajattelin DC:n lopetettuani jatkaa sillä.. Vaikka tykkään treenata itku silmässä ja oksennus kurkussa :D, niin luulen, että puoli vuotta tuota settiä riittää.. Jako olisi ekana päivänä rinta/selkä JA kädet/olkapäät. Toisena päivänä etureidet/ vatsat JA takareidet/pohkeet. Sitten lepopäivä ja sykli alusta. Ekassa treenissä toistot 5-10 ja toisessa 10-20 eli mikrosykliä ajattelin toteuttaa.. Proggressiota olen vielä miettinyt eli joko lisään volyymia eli tässä tapauksessa sarjoja tai treenipainoja.. Ideoita??
Yhteensä tulisi viikossa 10 lyhyttä treeniä ja lihasryhmä kaksi-kolme kertaa viikossa läpi.. Ja tuleehan tuossa 2 lepopäivää viikkoon, joten en näe ongelmaa palautumisessa... Sitä paitsi itellä tuntuu olevan palautumiskyky älyttömän kova, ja siihen panostankin koko ajan.. Oikeesti seuraavassa DC-blastissa on pakko vetää ylikuntoon keho, ja sitten cruisingia.. Sais jonkun käsityksen, missä oma yläraja treenin suhteeen menee..

supernatural
16.12.2010, 15:06
Kiitos myös Hulkille!
Joo vois ottaa takahartioille treenin loppuun pari pumppisarjaa siis.. Epäkkäille mietin periaatteessa räkkivetoa, jota jatkan olankohautuksena liikkeen lopussa. Eli perus olankohautukset joutaa munkin mielestä roskakoriin. Niillä saa ainoastaan mukavasti käden verisuonet pullistumaan ja näkee peilistä mukamas lihaksikkaan kaverin..:lol: Mut voishan tota tehdä ihan selkäliikkeenäkin. vai mitä mieltä olet??

Kuinka pitkään muuten ite jatkoit DC:lla ekaa kertaa treenatessasi? Olisko puoli vuotta ihan rittävä aika, jossa näkisi nyt alustavasti oliko koko hommassa mitään ideaa ja kehityssuunnan.. IMO cruising-vaiheista huolimatta vaatii kyllä älyttömästi sisua jatkaa varsinkin noita extreme venytyksiä ja pitoja jopa vuosia..

Mitä tuohon double-splittiin tulee, niin tosiaan varmasti lepoon ja ravintoon täytyy silloin kiinnittää entistä enemmän huomiota.. Voishan sitä tosiaan kokeilla ja jos lyö kehon lukkoon, ni aina voi palata takasin vanhaan.. Itellä vaan kehitystä ei tule sitten kirveelläkään ja on pakko ruveta vähän hifistelee näissä jutuissa.. Kyllä dieetillä on helppoa ku jättää pari ruisleipää ja muutaman banaanin ottamatta, nii saakeli paino tippuu säännöllisesti viikosta toiseen vähintään kilo per viikko. Nyt 2 kuukaudessa lähti 10 kiloa, eikä tarvinnu YHTENÄKÄÄN päivänä nähdä edes nälkää.. Päinvastoin välillä oli vaikeuksia ehtiä syömään kaikki vaaditut safkat.. Ja sit plussalla menee puoli vuotta että saan kerättyä kolme kiloa lisää, joista kaksi kiloa on rasvaa (aina tulee n. 5 cm lisää vyötäröön):hmm:
Mun kroppa on aina ollu ja haluaa olla kestävyystyyppinen kaveri eli ei anna lihasta sitten millään..

Jos Hulkki vielä vastaisit siihen, että teitkö double-splittiä treenatessasi proggression toteuttamisen miten?? (hyvin muotoiltu kysymys) Eli Kannattaako volyymi pitää samana viikosta toiseen vai voisiko sarjavolyymilla hakea muutosta?

Hulkki
16.12.2010, 17:20
Kuinka pitkään muuten ite jatkoit DC:lla ekaa kertaa treenatessasi? Olisko puoli vuotta ihan rittävä aika, jossa näkisi nyt alustavasti oliko koko hommassa mitään ideaa ja kehityssuunnan..Tein 13 kk putkeen normi-Doggcrappia aikanaan, ja sittemmin olen tehnyt bastardoitua clusterfuck-Doggcrappia volyymitreenien kanssa samassa ohjelmassa ihan hyvin tuloksin. Kyllä ohjelman tuloksekkuus nyt muutamassa kuukaudessa viimeistään näkyy.Jos Hulkki vielä vastaisit siihen, että teitkö double-splittiä treenatessasi proggression toteuttamisen miten??En mitenkään, treenasin vain kovaa.

Manuaali
18.12.2010, 18:54
Kerroit tuossa rintatreeni videossa että toistot kannattaa pitää yli 6:ssa tasapenkillä ja käsipainoilla treenatessa ihan vaan senkin takia että alku asentoon pääsykin on hankalaa isommilla käsipainoilla. Voiko normi penkki treenin tangolla korvata täysin käsipainoilla jos 3-6:n toiston sarjat raskailla käsipainoilla onnistuu kivuttomasti? Vai onko lihaksen kasvun kannalta viisaampi pysyä käsipainoilla yli 6:ssa toistossa?

Hulkki
18.12.2010, 20:26
Kerroit tuossa rintatreeni videossa että toistot kannattaa pitää yli 6:ssa tasapenkillä ja käsipainoilla treenatessa ihan vaan senkin takia että alku asentoon pääsykin on hankalaa isommilla käsipainoilla. Voiko normi penkki treenin tangolla korvata täysin käsipainoilla jos 3-6:n toiston sarjat raskailla käsipainoilla onnistuu kivuttomasti? Vai onko lihaksen kasvun kannalta viisaampi pysyä käsipainoilla yli 6:ssa toistossa?Nuo videoissa ja artikkeleissa neuvotut asiat ovat väkisinkin todella karkeita yleistyksiä. Kannattaa siis käyttää vähän omiakin aivoja; tottakai käsipainopenkkiä voi tehdä myös alle 6 toiston sarjoja jos se vain käytännön tasolla onnistuu.

Mise
20.12.2010, 13:25
Hulkki valaseppas vähä!! Eli jokin liike millä saisi haiustreenissä rasitusta siirrettyä mahdollisimman paljon hauiksen ulkosyrjälle?
Huomannut tässä, että viimeisimmän vuoden aikana tämän lihasryhmän kehittyminen tapahtunut lähinnä sisäsyrjälle. Olen nyt viimeisismmän kuukauden ettinyt eri vaihtoehtoja vaihdellut käsipainoilla tehdessä otteen, sijainti paikkaa ja otetyylejä, tietenkään niiden perusteella tulleet tulokset ei vielä näy. Mutta joku pieni vinkki ammattilaisen näkö vinkkelistä olis plussaa!

Hulkki
20.12.2010, 15:31
Hulkki valaseppas vähä!! Eli jokin liike millä saisi haiustreenissä rasitusta siirrettyä mahdollisimman paljon hauiksen ulkosyrjälle?
Huomannut tässä, että viimeisimmän vuoden aikana tämän lihasryhmän kehittyminen tapahtunut lähinnä sisäsyrjälle. Olen nyt viimeisismmän kuukauden ettinyt eri vaihtoehtoja vaihdellut käsipainoilla tehdessä otteen, sijainti paikkaa ja otetyylejä, tietenkään niiden perusteella tulleet tulokset ei vielä näy. Mutta joku pieni vinkki ammattilaisen näkö vinkkelistä olis plussaa!Kapealla otteella tehdyt hauiskäännöthän yleensä tuntuvat hauiksen ulkosyrjällä (hauiksen pitkä pää), mutta käytännössä yksittäisen lihaksen tai jopa lihasryhmän muodon selvä muuttaminen on lähes toivoton urakka. Et kuitenkaan millään kykene eristämään hauiksen pitkää päätä ilman, että myös lyhyt pää työskentelee mukana, ja tällöin koko hauis kasvaa vaikka kuinka yrittäisit treenata vain ulompaa päätä.

http://www.exrx.net/Muscles/BicepsBrachii.html

MassaVaje
03.01.2011, 17:54
Mulla on ongelmana takareisien treenauksessa, että monessa liikkeessä alaselkä ja perse tuntuvat dominoivan ja tekevän suuren osan työstä. Tämä näkyy sekä takareisien lihaskasvussa että voimassa: takareidet ovat heikot ja pienet verrattuna esim. etureisiin ja pakaroihin. Takareisien heikkous näkyy kyykyssä ja vedossa: kyykky kaatuu eteen ja mavessa jalat suoristuvat ennen aikojaan. Onko muilla ollut ongelmia saada takareisiä kasvamaan? Jotain liikesuosituksia? Nyt takareisille veivaan reidenkoukistuksia ja mavea (+ selänojennuksia). Olen ajatellut vaihtaa koukistukset GHR:ään ja maven romanialaiseen vetoon. Lisäksi voisi mukaan ottaa ehkä askelkyykkyä. Jos muilla ollut samoja ongelmia, niin heittäkää ideoita. Varmaan dieetin jälkeen alan panostamaan takareisiin jalkatreenien yhteydessä enemmänkin (etureisien kustannuksella), mutta nyt miinuksilla tämä ei varmaan ole järkevää.

supernatural
12.01.2011, 17:56
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta lasketaanko makaronien / riisin ravintosisältö kypsennetyistä vai kypsentämöttömistä jyvistä? Oon aina laskenu kypsennetyistä, mutta nyt rupesin miettimään, kun paino ei sitten millään tahdo nousta

Ninnu
12.01.2011, 18:54
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta lasketaanko makaronien / riisin ravintosisältö kypsennetyistä vai kypsentämöttömistä jyvistä? Oon aina laskenu kypsennetyistä, mutta nyt rupesin miettimään, kun paino ei sitten millään tahdo nousta

Kypsentämättömistä.

JeiS
12.01.2011, 18:54

Eiköhän se kuivapaino niissä paketeissakin lue, josta nuo makrot sitten tulevat. :) Eli kypsentämättömistä.

Edit. Hidas.

Mr. Jones
21.01.2011, 14:03
Suositteleeko gurut lohi- vai kalaöljykapseleita(EPA/DHA pitoisuudet identtiset)?

lucazione
25.02.2011, 17:55
Hola!

Otin nyt riskin tällä kyssärillä, toivottavasti ei ole liian huuhaata tänne.

Tämä kysymerkin alla oleva setti on tarkoitettu olevan vain OSA syklitettyä jalkatreeniä, eikä missään nimessä kokonaisuudeltaan koko jalkatreeni.

Onko esim. Hulkki kokeillut/kuullut
CNS:iä rasittavaa 10x2-3 (tai 2-jakoisessa ohjelmassa 2-4x2-3)
(suhteellisen voiman?) treeniä jalkaliikkeissä, joissa siis keho liikkuu tilassa ?
(Tai miksei vaihtoehtoisesti jalkaprässissäkin.)

Ideahan on toimittaa kyseinen 2-3 toiston sarja alle kymmenessä sekunnissa,
johon pääsääntöisesti vastaavat tyypin IIa sekä IIb-lihassolut.
Eksentrinen vaihe räjähtävästi ja konsentrinen luonnollisesti toimitetaan __hitaaaasti__.
Ehtiikö konsentrinen vaihe aiheuttaa hypertrofiaa teoreettisesti ideaalitoistonopeuksissa,
kyseisissä parissa toistossa?
Sarjoja 10 jos kys. treeni kerran viikkoon, tai 2-4 sarjaa jos esim. käytössä on 2-jakoinen ohjelma.

Esim. Pavel Tsatsouline ja täten myös Barry Ross ovat tuoneet
tämän treenimuodon ainakin yleisurheilun tiimoilta esille (USA/VENÄJÄ),
räjähtävyyden ja suhteellisen voiman tekijänä. Voi olla, että bodymaailman tiimoilta joku muu on tämän esitellyt.

Ei tietenkään lähetä heti repimään isoimpia rautoja, vaan lämmitellään asiaan kuuluvalla tavalla,
esim. The Ramping Methodia käyttäen.

(
Empty bar: 10 reps
65 lbs: 6 reps
95 lbs: 5 reps
135 lbs: 4 reps
155 lbs: 3 reps
185 lbs: 2 reps
205 lbs: 1 rep
225 lbs: 1 rep
245 lbs: as many as possible. This is the heavy set.
etc.
)

Olen lukenut asiasta suhteellisen paljon,
mutta osin ainakin hypertrofian osalta olen löytänyt vain ristiriitaista tietoa,
ja käytännöstä en siis tiedä tämän metodin "toimivuudesta" tai hyödyistä.

Eli osaatko sanoa, onko kys. treeniosasesta hyötyä voimankasvulla tai/sekä räjähtävyydelle?
Lajini kilpailusuoritus kestää alle 11s, ja ensimmäisen 0,5sekunnin aikana pitäisi tuottaa
paljon räjähtävää voimaa. Lähinnä tätä varten kysymykseni tänne laitoin.

Aivoituksia?
Kiitokset vastauksesta.

Teemu S
26.02.2011, 21:02
Ensilukemalla tuo koko ajatus tuntui todella typerältä. Toisella lukemalla asiasta aukeaa mielenkiintoisia seikkoja:

CNS:iä rasittavaa 10x2-3 (tai 2-jakoisessa ohjelmassa 2-4x2-3) (suhteellisen voiman?) treeniä

Rautalankana vääntyy, niin kaikki harjoittelu rasittaa hermostoa. Tuollainen raskas painoharjoittelu kyllä verottaa enemmän kuin tavallinen hypertrofiahakuinen harjoittelu. En oikein perusta siitä ajatuksesta, että esimerkiksi 8RPM olisi hermostollisesti kovin rasittava, vaikkakin voimakestävyystyyppisellä harjoittelulla päästään tilanteeseen, jossa 8 RPM on suhteettoman lähellä 1RPM:ä.

Ideahan on toimittaa kyseinen 2-3 toiston sarja alle kymmenessä sekunnissa,
johon pääsääntöisesti vastaavat tyypin IIa sekä IIb-lihassolut.
Eksentrinen vaihe räjähtävästi ja konsentrinen luonnollisesti toimitetaan __hitaaaasti__.

Kun harjoittelu kohdistuu tapaan 10x2-3/2-4x2-3, liikutaan tasolla 85-92% 1RPM. Ollaan voimanhankinta-alueen yläpuolella, mutta hermotusalueen alapuolella. Kuormaa pystytään liikuttamaan 1-2 toistoa reippaasti, mutta 2. ja/tai 3. toisto voi jo olla vaikea. Riippuu mielestäni siitä, missä vaiheessa harjoittelujaksoa ollaan menossa ja mikä on harjoittelutausta. Se, mikä lihassolutyyppi juuri tällä alueella aktivoituu, ei mielestäni liene se tärkein asia, vaan se, mikä on harjoituksen tarkoitus. Ajatus siitä, että konsentrinen vaihe tehtäisiin "luonnollisesti hitaasti", tuntuu kovin vieraalta. Kun kuorma on hyvin lähellä maksimia, pitäisi kuormaa pyrkiä liikkuttamaan mahdollisimman nopeasti, jotta suoritus onnistuu. Jos kuormaa pyritään liikuttamaan hitaasti, jouduttaneen kuormaa keventämään suhteessa 1RPM. Tämä taas siirtänee harjoittelun painopistettä jollekin toiselle voimankehittämisen alueelle, koska kuorman määrä vs 1RPM on edellytys sille, mitä osa-aluetta vahvistetaan. 92% kuorman liikuttaminen tarkoituksella hitaasti 2-3 toiston verran kuulostaa todella hankalalta. Kun liikutaan hitaasti, pyritään kehittämään hitautta. Eksentrisen vaiheen "räjähtävyys" on helppo käsittää siten, että kuormaa ei vastusteta niin paljon kuin voitaisiin, vaan tanko saa liikkua alas "vapaana". Tämä taas voi edellyttää "kopin ottamista" ennen kuin konsentriseen vaiheeseen päästään kiinni. Tämä taas edellyttää voimaa.

Ehtiikö konsentrinen vaihe aiheuttaa hypertrofiaa teoreettisesti ideaalitoistonopeuksissa, kyseisissä parissa toistossa?

Niin kuin totesit, useimmiten eksentrinen vaihe on liitetty hypertrofiaan. Taipuisin itsekin sille puolelle. Samoin lihaskontrolloitu nostaminen lienee parempi tapa kuin tuo mainitsemasi malli.

Sarjoja 10 jos kys. treeni kerran viikkoon, tai 2-4 sarjaa jos esim. käytössä on 2-jakoinen ohjelma.

Mielenkiinnosta: miksi nostovolyymi pienenee kaksijakoisessa ohjelmassa?

Esim. Pavel Tsatsouline ja täten myös Barry Ross ovat tuoneet tämän treenimuodon ainakin yleisurheilun tiimoilta esille (USA/VENÄJÄ), räjähtävyyden ja suhteellisen voiman tekijänä.

Millä tavalla? Tuntuu oudolta, että konsentrisen vaiheen hitautta korostettaisiin räjähtävyyden kehittämisessä. Erityisesti vielä siksi, että sarjapituus tuossa mallissa ei korreloi sen kanssa, miten räjähtävyyttä olisi hyvä harjoitella.

onko kys. treeniosasesta hyötyä voimankasvulla tai/sekä räjähtävyydelle?

Pidän kyseistä metodia tarpeettomana kummankin osa-alueen kehittämisessä.

Lajini kilpailusuoritus kestää alle 11s, ja ensimmäisen 0,5sekunnin aikana pitäisi tuottaa paljon räjähtävää voimaa.

Juoksija, heittäjä, hyppääjä...?

lucazione
27.02.2011, 11:36
Okei, mun johdonmukaisuus jäi "typon" alle. Konsentrinen ja eksentrinen olivat väärin päin, eli negatiivinen vaihe hitaasti ja toistepäin. Sorry tosta. Treenaan kropan perjaatteessa 3 kertaa viikkoon, joten nostovolyymi kutakuinkin pysyisi samana. Mikä sarjapituus palvelisi räjähtävyyden kehittämistä, tai treenimuoto jos yllämainittu ei näitä kriteereitä täytä? Olen juoksija. Alussa kohdeliikkeet lähinnä etukyykky, yhden jalan prässi ja mave etc, jotka ovat siis keskeisiä sprinttaamisen kannalta.

Teemu S
28.02.2011, 09:34
Konsentrinen ja eksentrinen olivat väärin päin, eli negatiivinen vaihe hitaasti ja toistepäin. Sorry tosta. Treenaan kropan perjaatteessa 3 kertaa viikkoon, joten nostovolyymi kutakuinkin pysyisi samana. Mikä sarjapituus palvelisi räjähtävyyden kehittämistä, tai treenimuoto jos yllämainittu ei näitä kriteereitä täytä? Olen juoksija. Alussa kohdeliikkeet lähinnä etukyykky, yhden jalan prässi ja mave etc, jotka ovat siis keskeisiä sprinttaamisen kannalta.

No nyt kuulostaa paremmalta! :)

Räjähtävä voimantuotto (http://users.jyu.fi/~jthyvama/lentis/nopeusvoima.htm) pikaisella googletuksella.

Lähtöön liittyvä mielenkiintoinen ja tavanomaisuudesta poikkeava näkemys (http://www.defrancostraining.com/ask-joe-test/42-speedplyometricsconditioning/201-a-controversial-way-to-improve-acceleration-mechanics-a-speedguaranteed.html).

Teemu S
02.03.2011, 07:41
Alussa kohdeliikkeet lähinnä etukyykky, yhden jalan prässi ja mave etc, jotka ovat siis keskeisiä sprinttaamisen kannalta.

Harjoittelusta voi sanoa sen, että pyri hallittuun negatiiviseen vaiheeseen ja nopeaan positiiviseen vaiheeseen, jos voimaharjoittelutaustasi ei ole pitkä. Tämä ohjaa tekemään liikkeet oikealle liikeradalle. "Räjähtävyyttä" saa tälläkin tavalla kehitettyä.

jaskajokunen
05.03.2011, 14:30
Rintalihaksille erikoistekniikoita?

Olen treenaillut nyt nelisen vuotta salilla ja muualle lihaa on tuossa ajassa tullut ihan kiitettävästi, mutta rintaan ei.

Rinnalle olen tehnyt penkkiä, vinopenkkiä, ristikkäistaljaa, flyesejä yms....ihan kaikkea. Sarjat yleensä toistoiltaan jotain 5-12.

Eli mitä erikoistekniikoita lihaksenkasvatukseen ehdottaisitte juuri rinnalle? Jotain pakkotoistoa(niitäkin olen välillä tehnyt), pyramidia, tiputussarjaa??

Jäätävä
06.03.2011, 17:59
Kysymys: Kannattaako pitää 1pv/vko jollon vähemmän protskua?

AIheesta tiedustelin jo tuolla toisella foorumilla, ja täältä löytyi tällainen threadi jolla saattais tavoittaa kokeneempaa väkeä.

Eli mahtaako täällä monikin pitää tollasen vähemmän protskua sisältävän päivän? Tarkoituksenahan on tehostaa elimistön kykyä käyttää hyväkseen tota protksua. Idea itsessäänhän on vanha ja tuli mieleen lukiessani Erämetsän Massaa! Voimaa!- kirjaa että vois itsellekkin tehä ihan hyvää ja ottaa kokeiluun

Kalorilaskuri näyttäis et tällä hetkellä vedän protskua keskimäärin 2,6-3 g/painokilo/pvä. Ja voisin ottaa yhden pvän jollon syön vaan 1g/kg/pv ja kalorit silti plussalla.

Miten muut ovat tätä toteuttaneet? Kerran viikkoon?Kahteen? Paljonko protskua sillon? Ja vissiin ei treenipäivälle kannata ottaa tällasta...

Jäätävä
06.03.2011, 18:42
Tarkennetaan tota kyssäriä vielä, eli miten tollanen esim viikon mittanen mikrosykli protskun annostelussa tulisi toteuttaa. Eikös osa kuitenkin syö vaihtelun takaamiseksi eri päivinä eri määrän prodea per painokilo. Eli esim neljänä päivänä vedetään 3g/kg, kahtena 2g/kg ja yhtenä se 1 g/kg. Onko näissä mitään järkeä?
Ja mikäli vastaus oli myöntävä, miten tuo jako tulisi suorittaa. Oletuksena esim oma 2-jakoinen reeni, jossa reenipäivät on ke, to, la ja su.
Eli oliskos toi hyvä tehdä esim näin:

Ma: Lepo (2g/kg)
Ti : Lepo (1g/kg)
Ke: Treeni (3g/kg)
To: Treeni (3g/kg)
Pe: Lepo (2g/kg)
La: TReeni (3g/kg)
Su: Treeni (3g/kg)

Teemu S
07.03.2011, 08:22
...

Kokeile treenata lihaksia, älä liikkeitä.

Pöösä
09.03.2011, 17:14
[B]Kysymys: Kannattaako pitää 1pv/vko jollon vähemmän protskua?
En ole minkään luokan guru mutta vastaan silti.

Täysin turhaa. Senkun syöt sitä tarpeeksi.

EePee
15.03.2011, 19:07
Mikä rasva on paistamiseen parasta? Tästä tuntuu olevan niin monta eri tutkimusta ja näkemystä että ei tiedä mitä enää uskoo. Kertokaa gurut.

HC82
15.03.2011, 21:12
Mikä rasva on paistamiseen parasta? Tästä tuntuu olevan niin monta eri tutkimusta ja näkemystä että ei tiedä mitä enää uskoo. Kertokaa gurut.

En ole guru, mutta vastaan silti. Voi.

EePee
16.03.2011, 15:35
En ole guru, mutta vastaan silti. Voi.

Itekki vaihdoin voihin rypsiöljystä ku luin ton rasva-artikkelin. Jospa se ois se paras.

Ninnu
17.03.2011, 20:09

Kirnuvoi :)

Harmaakettu
18.05.2011, 02:35
Hmm... Ketään "guruista" ei ole näköjään kiinnostanut vastata täällä yhteenkään kysymykseen enää moniin kuukausiin, mutta yritetään silti.

Oon ollu nyt 9 viikkoa dietillä ja enää 1 viikko jäljellä. Tällä kertaa oon dietannu CKD:llä ja tää on mun eka kerta ketoosissa. Dietin loppu on siis lähestymässä, mutta mulla ei ole kovin tarkkaa tietoa siitä, miten ketoosi-ruokavaliolta kannattais siirtyä takasin plussille tasasemman makroravinnejakauman ruokavaliolle.

Oon lueskellu Lyle McDonaldin The Ketogenic Diet:ia, jossa on jopa erikseen luku CKD-dietin lopettamiselle. Valitettavasti siinä kuitenkin mainitaan vaan, että CKD-dietin lopettaessa voi joko jatkaa CKD:lla, mutta nostaa kalorit plussille, tai sitten ottaa kunnolla hiilareita takasin ruokavalioon. Jossain teksteissä netissä sanottiin, että hiilareita olisi hyvä lisätä niinkin vähän ja harvoin, kuin 10 grammaa päivälle viikon välein... Ja jossain taas, että samantien dietin lopettamisen jälkeen kannattaisi nostaa lepopäivien hiilarit reiluun 100 grammaan ja treenipäivien hiilarit jonnekin 150-200 gramman paikkeille ja niistä nostaa vähitellen.

Siellä täällä oon kuitenkin nähnyt joskus pelottelua siitä, että on tosi tärkeetä lisätä hiilareita vähitellen, tai muuten läskistyy nopeesti ja plaa plaa. En tiedä tarkkaan, kuinka tärkeästä asiasta on oikeasti kyse, kun Lyle McDonaldkin jätti sen ekassa (?) kirjassaan täysin huomioimatta... Mutta jos hiilareita voi lisätä takaisin ruokavalioon joko fiksulla tai tyhmällä tavalla, mikä olisi fiksuin lähestymistapa?

Arvostaisin suuresti, jos joku akselilta Hulkki, Rautateemu, Jatkis, T-101 jaksaisi selventää asiaa. Kiitos. =)

ysikymppinen
21.05.2011, 20:03
Arvostaisin suuresti, jos joku akselilta Hulkki, Rautateemu, Jatkis, T-101 jaksaisi selventää asiaa. Kiitos.

Enpä ole kukaan näistä, enkä gurukaan, mutta kokeillaan.

Jossain teksteissä netissä sanottiin, että hiilareita olisi hyvä lisätä niinkin vähän ja harvoin, kuin 10 grammaa päivälle viikon välein...

Tuo taitaa olla Atkinsin tyyliä enempi. Mikäs siinä, ainakaan pidetään huoli että ei pamahdeta, mutta IMO menee aika paljon aikaa hukkaan.

Ja jossain taas, että samantien dietin lopettamisen jälkeen kannattaisi nostaa lepopäivien hiilarit reiluun 100 grammaan ja treenipäivien hiilarit jonnekin 150-200 gramman paikkeille ja niistä nostaa vähitellen.

Tämä on jo hieman parempi tapa. Tuosta ei varmasti turpoa ja kehon painon muutoksia seuraamalla voi sitten muutella hiilarien määrää.

Siellä täällä oon kuitenkin nähnyt joskus pelottelua siitä, että on tosi tärkeetä lisätä hiilareita vähitellen, tai muuten läskistyy nopeesti ja plaa plaa.

Ei, mikäli ei lisää kalorimääriä liikaa. Siitä se on kiinni. Tietenkin rasvan määrää pitää laskea jne. Pidä kalorit hallussa niin probleemeja ei tule. Se on jännää miten helposti kalorimäärä suurenee kun ottaa yhden makroravinteen takaisin ruokavalioon.

Painon pitäisi nousta heti jonkun verran (esim. 2-5 kiloa ja sitten ehkä 1-3 kiloa seuraavien viikkojen aikana vaikka kalorimäärässä ei tekisikään kovinkaan räjähdysmäisiä muutoksia). Varsinkin jos ei ole punnituksia tehnyt hiilaritankatussa tilassa, onpi ero melko suuri. Glykogeenitasot täyttyvät. Yksi gramma glykogeenia sitoo 3-4 grammaa nestettä.

Suolan määrä on myös yleensä ketolla matalampi. Aldosteronitasojen (hormoni joka sitoo nestettä, suolan määrä vaikuttaa) heilahtelut aiheuttavat pientä nesteiden kertymistä.

Ja esim. maitotuotteet ja kuitu jotka myös sitovat nestettä.

Samoin insuliini saa munuaiset sitomaan vettä.

En tiedä tarkkaan, kuinka tärkeästä asiasta on oikeasti kyse, kun Lyle McDonaldkin jätti sen ekassa (?) kirjassaan täysin huomioimatta...

Ehkä siksi että ei pidä sitä kovin merkityksellisenä. Tapoja on monia, kunhan muistaa yhden tärkeän säännön: pitää kalorit kontrollissa.

Mutta jos hiilareita voi lisätä takaisin ruokavalioon joko fiksulla tai tyhmällä tavalla, mikä olisi fiksuin lähestymistapa

Ainoa tyhmä tapa on lisätä kaloreita liian nopeasti ja liikaa.

Muutenkin on järkevää dieetin jälkeen pitää vaikka 2-3 viikkoa kaloreita melko lähellä ylläpitomääriä.

Dieetin jälkeen, etenkin kovan, testosteronitasot ovat alhaalla, kasvuhormonitasot ovat alhaalla, IGF-1 on matalalla, insuliini on matalalla, kortisoli on katossa, leptiini on alhaalla, greliini katossa, rasvaoksidaatio matalalla jne.

Ainoita hyviä asioita on, että lihasten insuliiniherkkyys on hyvä. Mutta niin on myös rasvan joten sekin juttu kumoutuu siinä.

Yksinkertaisesti partiointi on huono, että dieetin jälkeen keho huutaa rasvaa lisää kehoon. Hyvä asia paleoaikoina kun oli välttämätöntä saada rasvaa kehoon nopeasti kuivan kauden jälkeen, että selvittäisiin seuraava kuiva kausi ilman että kuoltaisiin. Huono asia bodareille.

Tästä esimerkkinä eräs melko kuuluisa tutkimus joskus 40-luvulta. Koehenkilöitä (kaikki miehiä, terveitä, normaalpainoisia) pidettiin suhteessa liikunnan määrän melko vähäisillä kaloreilla (puolet energiantarpeesta) puolen vuoden ajan. Sen jälkeen heitä sitten alettiin tankkaamaan. Tankkaus päättyi kun kehonpaino oli noussut entiselleen. Merkittävää oli, että nyt koehenkilöiden kehossa oli merkittävästi enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta kuin ennen dieettiä. Se ei riitä syyksi, että eiväthän koehenkilöt treenanneet, koska normaalisti ylisyömisen aikana sellaiset 30-40% saaduista lisäkiloista on kiinteää massaa/lihasta.

Toki dieetti jne. oli surkea kehonrakentajia ajatellen, mutta pointti kävi selväksi.

Kalorimäärä pysyisi hallussa paremmin jos lisää hiilareita vähitellen. Eli ehkä 100-150 lepopäivinä ja 50-100 g lisää treenipäivinä ja siitä pikkuhiljaa vaakaa seuraten määrää lisäten. Sinänsä mitään estettä ei ole nopealle lisäämiselle koska hiilareita on ollut ruokavaliossa kuitenkin melkoinen määrä viikonloppuisin.

Pienemmällä määrällä ja maltillisemmalla lisäämisellä saa energianmäärän pidettyä hallussa paremmin noiden parin kolmen viikon aikana dieetin jälkeen. Jolloin keho on melko valmis keräämään kiitettävästi rasvaa kehoon. Siinä ehkä yksi syy miksi keton jälkeen koville hiilarimäärille siirryttäessä väittävät monet kehon turpoavan oikein kunnolla.. sillä negatiivisella tavalla.

Pidempiaikaiset (viikkojen) mätöt eivät siinä mielessäkään ole hyviä että rasvasolujen määrä voi saada lisättyä mikäli käy tuuri.

Kukaan ei voi (tämänkään) aiheen timoilta antaa absoluuttista vastausta, joka on se ainoa oikea. Tapoja on monia, ihmiset reagoivat hieman eri tavalla, toisille toiset tavat ovat hieman käytännöllisempiä.'

Kokemus opettaa.

Harmaakettu
22.05.2011, 00:20
Kiitos että viitsit vastailla kysymykseen, vaikket Hulkki olekaan. =)

Tämä on jo hieman parempi tapa. Tuosta ei varmasti turpoa ja kehon painon muutoksia seuraamalla voi sitten muutella hiilarien määrää.

Noniin. Tähän olisin kallistunut muutenkin, sillä se tuli vastauksena arvostamaltani CBB-kisaajalta.

Muutenkin on järkevää dieetin jälkeen pitää vaikka 2-3 viikkoa kaloreita melko lähellä ylläpitomääriä.

Eli siis... Varsinaisesti hiilarin "uudelleenesittelyyn" ruokavalioon ei tarvitse erikseen varata mitään edes useamman viikon mittaista jaksoa? Kuulin nimittäin sellaistakin, että voisi olla tarpeellista lisätä niitä vähitellen esimerkiksi noin kuukauden ajan, kunnes hiilarit olisi esimerkiksi 40% päivän kaloreista. Tälle ei kuitenkaan ilmeisesti ole välttämättä ollenkaan tarvetta, vaan päivän hiilarit voi nostaa kertaheitolla kolminumeroiseksi luvuksi... Kunhan muistaa lisätä kaloreita hyvin vähitellen, kuten yleensäkin kannattaa tehdä diettiä lopetettaessa.

fluid power
09.08.2011, 19:27
Tähän kysymykseen ainakin Rautateemulla on käytännön kokemusta. En tiedä onko hieman hifistelevän puoleinen tai kuuluuko tähän threadiin, mutta en viitsinyt omaakaan perustaa.

Lähiaikoina on käynyt mielessä, että eläinkunnasta tulevia proteiinilähteitä voisi alkaa osittain korvaamaan kasvikunnan tuotteilla. Eläinkunnan tuotteita kun menee lähemmäs kilon verran päivässä.

Kasvikunnasta löytyy hinta-määrä -suhteeltaan hyviä proteiininlähteitä kuten linssit, kikherneet ja oikeastaan kaikki erilaiset pavut soijaa unohtamatta. Lisäksi näiden "kyljessä" tulee erittäin suuri annos erilaisia hivenaineita ja näistä saa tehtyä ihan maukasta ruokaakin.

Se mikä tässä askarruttaa on noiden papujen, kikherneiden yms huono(mpi) aminohappokoostumus. Päivässä menee proteiinia 200-250 g, mikä on tähän mennessä tullut 100% eläinkunnan tuotteista liha, kala, kana, kananmunat ja maitotuotteet sekä palkkari. Jos tuosta määrästä korvataan esim. puolet kasvikunnasta tulevalla proteiinilla, niin onko sillä merkittävää vaikutusta lihaskasvuuni???

Kaikenlaisia hippiajatuksia ikä teettääkin

maveteam
10.08.2011, 17:08
Tähän kysymykseen ainakin Rautateemulla on käytännön kokemusta. En tiedä onko hieman hifistelevän puoleinen tai kuuluuko tähän threadiin, mutta en viitsinyt omaakaan perustaa.

Lähiaikoina on käynyt mielessä, että eläinkunnasta tulevia proteiinilähteitä voisi alkaa osittain korvaamaan kasvikunnan tuotteilla. Eläinkunnan tuotteita kun menee lähemmäs kilon verran päivässä.

Kasvikunnasta löytyy hinta-määrä -suhteeltaan hyviä proteiininlähteitä kuten linssit, kikherneet ja oikeastaan kaikki erilaiset pavut soijaa unohtamatta. Lisäksi näiden "kyljessä" tulee erittäin suuri annos erilaisia hivenaineita ja näistä saa tehtyä ihan maukasta ruokaakin.

Se mikä tässä askarruttaa on noiden papujen, kikherneiden yms huono(mpi) aminohappokoostumus. Päivässä menee proteiinia 200-250 g, mikä on tähän mennessä tullut 100% eläinkunnan tuotteista liha, kala, kana, kananmunat ja maitotuotteet sekä palkkari. Jos tuosta määrästä korvataan esim. puolet kasvikunnasta tulevalla proteiinilla, niin onko sillä merkittävää vaikutusta lihaskasvuuni???

Kaikenlaisia hippiajatuksia ikä teettääkin

http://nutritiondata.self.com/

Tää on hyvä sivusto noiden aminohappokoostumusten tutkimiseen. Voi katsella, mikä kasviprodelähde täydentää juuri sitä kasviprodelähdettä, mitä itse käyttää. Lisäksi kun toi Amino Acid Score menee alle 100, niin palvelu tarjoaa sulle niitä täydentäviä lähteitä automaattisesti linkissä.

fluid power
10.08.2011, 19:23
http://nutritiondata.self.com/

Tää on hyvä sivusto noiden aminohappokoostumusten tutkimiseen. Voi katsella, mikä kasviprodelähde täydentää juuri sitä kasviprodelähdettä, mitä itse käyttää. Lisäksi kun toi Amino Acid Score menee alle 100, niin palvelu tarjoaa sulle niitä täydentäviä lähteitä automaattisesti linkissä.

Kiitoksia. Tuo pitääkin laittaa suosikkeihin.

Turisas
24.08.2011, 23:03
Muscle Challengeen liittyen:

Lattiapunnerrukselle ei oikeen löydy asianmukaista suorituspaikkaa eikä monesti varmaan varmistajaa sen koommin. Toisiks paras vaihtoehto korvaajaksi?

Oisko esim. dipissä mitään mieltä, alaspäin suuntautuvaa punnerrusliikettähän ei ohjelmassa alkuperäisenä ole (pl. ojentajapunnerrus taljassa volyymipäivänä)? Negatiiviset ainakin onnistuisi sarjan loppuun yksinäänkin.

Rautateemu
25.08.2011, 11:26
Muscle Challengeen liittyen:

Lattiapunnerrukselle ei oikeen löydy asianmukaista suorituspaikkaa eikä monesti varmaan varmistajaa sen koommin. Toisiks paras vaihtoehto korvaajaksi?

Oisko esim. dipissä mitään mieltä, alaspäin suuntautuvaa punnerrusliikettähän ei ohjelmassa alkuperäisenä ole (pl. ojentajapunnerrus taljassa volyymipäivänä)? Negatiiviset ainakin onnistuisi sarjan loppuun yksinäänkin.

Lattiapunnerrusta tangolla voi tehdä kahden penkin välissä, jos räkkiä ei löydy. Penkkien korkeutta voi säätää laittamalla alle painolevyjä. Käsipainoilla ei tarvitse varmistajia, mutta toisaalta käsipainot ovat hankalaa yksi saada aloitusasentoon lattiapunnerruksessa ilman että joku antaa painot käsille.

kovis
26.08.2011, 19:47
Minkälainen on hyvä vauhti dieetillä painon putoomiseen?

skuge
26.08.2011, 23:02
Minkälainen on hyvä vauhti dieetillä painon putoomiseen?

Mahdollisimman kova niin vaan ettei voimat ja lihat lähde...0,5-1kg viikossa...loppuakohden hidastuu...

plank
27.08.2011, 08:33
seuraavana prorisoinnin kohteena olisi selkä, enkä ole oikein mistään löytänyt vastausta kysymykseeni.
Nelijakoinen tuntuisi olevan passeli ohjelma siihen ja mietin kannattaisiko selkä jakaa kahteen eri treeniin? Tyyliin:
1. Selkä(veto ylhäältä), olkapäät
2. Jalat, pohkeet, vatsa
3. Selkä(veto vaakataso), hauis, vatsa
4. Rinta, ojentajat, pohkeet

ekana selkäpäivänä pääliikkeenä leuat ja toisena kulmasoutu. Maastanostoa en ota tuohon, koska jalkapäivänä on sjmv ja kyykky. Hauiksia pari kovaa sarjaa korkeintaan, koska selkätreenin ohella ne saavat kohtuu paljon osumaa. Olisiko muuta huomioitavaa?

johlu
21.11.2011, 18:29
Kysymys Hulkille!!!! Toki muutkin voi auttaa..

Miksi paino ei nouse? Olen 28v, 183/94 Rasvat n15% Treenannut n.10v
Treenaan 4krt viikossa. Kovaa n.45-60min

Kaloreita tulee 4000-5000
P n.300
H n.500
R n.150

Jos syön vielä enemmän niin menee ripuloinniks.

Tässä päivän syömiset..
6.30
Kaurahiutale 100g
Kananmuna 3 kpl
Banaani 1 kpl
Maito 250g
Hera 15g
(Tehosekoittimessa)

9.00
Ruisleipä 50g
Juusto viipale 2kpl
Kalkkunaleike 2kpl
Kahvi

11.00
Nuudeli 65g
Tonnikala öljyssä 1prk
Maito 300g

14.00
Ruisleipä 50g
Juusto viipale 2kpl
Kalkkunaleike 2kpl
Kahvi

15.30
Perusmysli 50g
Soijajogurtti persikka 125g
Malto 40g
Hera 10g
Soija 10g

Ennen treeniä
Arginiini 2g
C-vitamiini
Jalkapäivänä Kofeiini tabletti

16.30-17.00
Treeni

n.18.00 (treenin jälkeen)
Palautusjuoma 100g

20.00
Riisi/Makaroni 150g
Kanaa/Lihaa 200g
Ruisleipä 50g
Juustoviipale
Kalkkunaleike
Maito 300g

22.00
Kaurahiutale 100g
Kananmuna 3 kpl
Banaani 1 kpl
Maito 250g
(Tehosekoittimessa)

Ennen nukkumaan menoa n23.00-00.00

Maitorahka 125g
Soija 10g
Hera 10g
Vettä ja FunLightia (Sheikkerissä)

Yleensä vielä muutama ryyppy päivässä oliiviöljyä, Joskus lisäksi vielä jossakin välissä kourallinen pähkinä-rusina sekoitus

T-101
26.11.2011, 17:22
Kysymys Hulkille!!!! Toki muutkin voi auttaa..

Miksi paino ei nouse? Olen 28v, 183/94 Rasvat n15% Treenannut n.10v
Treenaan 4krt viikossa. Kovaa n.45-60min

Kaloreita tulee 4000-5000
P n.300
H n.500
R n.150

On kaksi eri asiaa, että kuinka paljon ruokaa menee kurkusta alas ja kuinka paljon siitä sitten loppupeleissä imeytyy. Luulisi, että tuolla kcal määrällä paino nousisi, joten kannattanee panostaa siihen imeytymisen parantamiseen. Googlesta löytyy...

Tosin olen ainakin itse saanut parhaillaan aineenvaihdunnan siihen pisteeseen, että 4000kcal päivässä ja paino laski hiljalleen. Silloin 183cm/93kg, rasva 5%. Eikä aktiivisuutta ollut sen enempää kuin sinullakaan.

Syötkö varmasti noin paljon ja JOKA PÄIVÄ kaiken aikaa, koska ylisyömisen on oltava säännöllistä ja jatkuvaa, jotta se toimii.

Turisas
28.11.2011, 14:40
Sopiiko bulkkiohjelma kuten Muscle Challenge sellaisenaan myös dieetille?

"Sillä se liha pysyy, millä on tullukki"..?

Samuel
28.11.2011, 18:28
T-101 miten sitä ruoan imeytymistä sitten pystyy parantamaan yritin googlailla asiaa mutta en löytänyt oikeen mitään?