Näytä koko versio sivusta : naisten treeneistä
Kovin moni nainen ei kirjoittele tonne treenipäiväkirja-osioon..olisi kuitenkin kiva tietää, miten te treenaatte.
Siis "omaksi ilokseen" treenaavat naiset, tekstiä kehiin..
Millaisia tavoitteita, millaisia sarjoja jne.
Minustakin olis tosi kiva lukea tyttöjen treenejä täältä. Rohkeasti vaan päivistä pystyyn, palstalla tuntuu vallitsevan mukavan kannustava henki joten eiköhän vinkkejäkin saa jos niitä kaipaa. :) Ja vaikka Muscle Forum onkin kyseessä, niin päiviksen pitoon ei ole mitään vähimmäislihasmassan määrää määritelty. ;)
Samaa mieltä. Uskaltaisinkohan itse olla aloitteen tekijänä ja aloittaa oman päivyrini tuonne päiväkirjaosioon. Nyt olisi aikaa kirjoitella, kun pientä flunssan poikasta iski päälle nyt iltapäivällä rinta-ojentajatreenin jälkeen :(
No, jospa mä nyt rohkeana aloitan.
Treeneihin nykyään kuuluu itsepuolustus/kamppailulaji krav maga, mutta kuntosalitreenit on ykkössijalla. Tällä hetkellä hoidatan selkääni, mikä on pitkä prosessi, mutta teen kuitenkin jumppaa salillakin ja koitan pitää liikunnan monipuolisena. Eilen tein kevyen jalka/selkäpäivän pienen flunssatauon jälkeen. Kuumetta mulla ei missään vaiheessa ollut eikä viluista oloa.
Selkäjutuista, mulla on oiennut rintaranka mitä nyt korjataan vähitellen luonnollisempaan asentoon. "kovissa treeneissä" liikkeet on aiemmin menneet lukkojen takia väärään osoitteeseen, ja koko yläselkä ollut aivan jupatissa. Nyt on tuntunut hoidon myötä upealta kun voi hengittää!!! ennen on ollut puristava tunne niin normaali ettei sitä ole edes tajunnut ettei se nyt ihan normaali tila ihmiselle ole :hmm:
Tavoitteista, olis upeaa nousta bf:n joskus. Ykkösprioriteetti on toimiva, terve ja kaunis keho ja tasapainoinen lihaksisto. Tulevaa ammattiakin kun pitäis jaksaa tehdä, kosmetologiksi valmistuin viime keväänä ja nyt on aloitettu fysioterapeuttiopinnot.
Josko tämä olis hyvä aivan eka posti IKINÄ tälle foorumille? :cool:
tais heti mennä mäkeen, jonnekin päiväkirja osioonko se oli tarkoitus laittaa.... ?
oi voi... :lol: täytyypi vähän tutustua tähän paikkaan paremmin :rolleyes:
ei varmaan haittaa..tänne voi kirjoitella varmaan muutakin kuin treenipäiväkirjajuttuja :thumbs:
Itse olen treenannut salilla aktiivisesti n. 4 vuotta.
Aiemmin pelaisin ohessa salibandya, viimeisimmäksi nuorten sm-tasolla.
Nykyään käy salilla 4x/vko. Lisäksi lenkkeilen, välillä käy fiilistelemässä mailan ja pallon kanssa :)
Treenaan 2-jakoisella ohjelmalla:
alkuviikon olen tehnyt lyhyempään sarjaa, 4-5x 5-8, loppuviikon treenit pumppityylillä, toistot 10-12.
tavoitteena on syksyn ja alkutalven aikana ollut lihasmassan lisääminen, nyt alkanut kiristely.
Omaksi ilokseni ( :sweat: ) olen tähän asti trenannut. Kehittyminen ja ylipäänsä liikkuminen ovat riittäneet motivaation ylläpitämiseen.
Miksi ei joskus tulevaisuudessa kisoihin asti..
Miia-Maria
31.01.2008, 05:19
Itse olen treenannut tavoitteellisesti salin parissa kolmisen vuotta. Ensimmäiset vuodet tietenkin ovat menneet suurimmaksi osaksi löytäessä omaa keskitietä, omaa tapaa treenata. Tavoitteena oli alusta asti kisaaminen bf:ssä, mutta nyt kyseinen tavoite on vähän siirtynyt sivuun. Tällä hetkellä ensi sijaisena tavoitteena on OMA HYVÄ OLO, niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Tietenkin tavoitteena on myös kehittyä omassa lajissa, saada lihasta lisää, jäntevyyttä kroppaan jne.
Tällä hetkellä viikottaiseen treeniin kuuluu 3 kertaa salia (2-jakoisella, joka toinen viikko jalat ja joka toinen viikko yläkroppa 2x viikossa) ja lisäksi aerobista 3-4 kertaa viikossa, riippuen onko millainen viikko muuten työn osalta. Suurin osa aerobisista on juoksua, mutta yleensä kerran viikossa olen käynyt myös spinningissä. Tavoitteena olisikin juoksun osalta osallistua muutamaan varttimaratoniin (10km) kesällä ja syksyllä.
Hih, kiva kun tuli tänne eloa :) Jatkakaa ihmeessä! Pausku, fiksasin hiukan ekaa viestiäsi, kun huomasin että olit aloittanut jo oikean treenipäiviksen tuonne toiselle osiolle. Eli kirjoitellaan tähän ketjuun yleisesti siitä miten kukakin treenaa ja tuonne treenipäiväkirjaosioon sitten niitä omia, erillisiä treenejä.
Ex-Tavis
31.01.2008, 14:36
Okei, no jos sitten minäkin perässä, kun muut ensin. :D
Salilla olen treenannut v. 2003 syksystä asti, mutta vasta v. 2005 elokuusta kovemmin. "Treeniurani" alkoi perinteisillä 4-5-jakoisilla ohjelmilla, mutta n. kaksi vuotta sitten siirryin treenaamaan pääsääntöisesti 2-jakoisella (n. 4kertaa viikossa). Silloin tällöin olen ottanut esim. muutaman kuukauden ajaksi käyttöön 3-4- jakoisia ohjelmia. Tällä hetkellä treeniohjelmani on ensimmäistä kertaa koko kroppa läpi 3x viikossa ja siinä on progressiot mietitty valmiiksi. Liikkeet ovat valittu mahdollisimman kokonaisvaltaisiksi. Salilla tehdään pääsääntöisesti vain se, mitä lapussa lukee.
Pääosin treenaan tällä hetkellä perusvoima-alueella (jolla itse tarkoitan n. 4-8 toiston alueella treenaamista). Aina treeniohjelman lopussa on tarkoitus saada sen hetkiset sarja-tai joskus jopa ykkösmaksimit. Muutaman kuukauden voimanlisäykseen painottuvan jakson jälkeen taas käytän sellaista ohjelmaa, jossa tehdään pidempää sarjaa mutta myös silloin progressiot on mietitty valmiiksi (treenit kovenevat viikko viikolta joko sarjapainojen tai -määrän lisäyksellä). Näin tavoitteena hakea erilaista ärsykettä.
Tällä hetkellä treenifilosofiani kuuluu suunnilleen niin, että voimanlisäys=lihaksenlisäys, joten sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa koko ajan.
Okei, no jos sitten minäkin perässä, kun muut ensin. :D
Salilla olen treenannut v. 2003 syksystä asti, mutta vasta v. 2005 elokuusta kovemmin. "Treeniurani" alkoi perinteisillä 4-5-jakoisilla ohjelmilla, mutta n. kaksi vuotta sitten siirryin treenaamaan pääsääntöisesti 2-jakoisella (n. 4kertaa viikossa). Silloin tällöin olen ottanut esim. muutaman kuukauden ajaksi käyttöön 3-4- jakoisia ohjelmia. Tällä hetkellä treeniohjelmani on ensimmäistä kertaa koko kroppa läpi 3x viikossa ja siinä on progressiot mietitty valmiiksi. Liikkeet ovat valittu mahdollisimman kokonaisvaltaisiksi. Salilla tehdään pääsääntöisesti vain se, mitä lapussa lukee.
Pääosin treenaan tällä hetkellä perusvoima-alueella (jolla itse tarkoitan n. 4-8 toiston alueella treenaamista). Aina treeniohjelman lopussa on tarkoitus saada sen hetkiset sarja-tai joskus jopa ykkösmaksimit. Muutaman kuukauden voimanlisäykseen painottuvan jakson jälkeen taas käytän sellaista ohjelmaa, jossa tehdään pidempää sarjaa mutta myös silloin progressiot on mietitty valmiiksi (treenit kovenevat viikko viikolta joko sarjapainojen tai -määrän lisäyksellä). Näin tavoitteena hakea erilaista ärsykettä.
Tällä hetkellä treenifilosofiani kuuluu suunnilleen niin, että voimanlisäys=lihaksenlisäys, joten sarjapainoja on tarkoitus kasvattaa koko ajan.
Treenaat varmaan melko samalla kaavalla kuin minäkin, progressio tavoitteena.
Oletko tähtäämässä lavalle?
Millaisia tuloksia olet saanut?
Ex-Tavis
31.01.2008, 16:41
Treenaat varmaan melko samalla kaavalla kuin minäkin, progressio tavoitteena.
Oletko tähtäämässä lavalle?
Millaisia tuloksia olet saanut?
Jokin aika sitten oli tavoitteena mennä lavalle jo viime syksynä, mutta nyt suunnitelmat muuttuivat niin, että lavalle noustaan vasta sitten, kun olen omasta mielestäni siihen valmis (koskee sekä lihas- että elämäntilannetta). Joskus tulevaisuudessa on edelleen tavoitteenani nousta lavalle, mutta milloin, sen vain aika näyttää.
Tuloksista taas voisi luetella jotain perusliikkeitä, jotka on suht. vertailukelpoisia:
Etukyykky 1x80
Takakyykky 1x100, 4x95
Maastaveto 4x120
Kapea penkki 1x60
Ehkä siinä ne tärkeimmät. Nyt on tavotteena tosiaan hankkia lisää lihaa (ja voimaa) mutta pysyä "siistissä kunnossa" vuoden ympäri, senkin uhalla että lihaskasvu ei välttämättä tule olemaan niin suurta kuin mitä painoa nopeampaan tahtiin nostamalla voisi olla.
Entäs itselläsi? Kerrohan säkin vähän tavoitteista ja treeneistäsi! :)
Vau, hienoja tuloksia, Ex-Tavis! Onko nuo kyykyt otettu ihan pohjasta? Mavet maasta, tanko kuoletettuna vai vajaina? Suoritustekniikka vaikuttaa aina niin paljon siihen mitä rautoja irtoaa :) Mutta vahva olet kyllä!
Ex-Tavis
31.01.2008, 19:20
Vau, hienoja tuloksia, Ex-Tavis! Onko nuo kyykyt otettu ihan pohjasta? Mavet maasta, tanko kuoletettuna vai vajaina? Suoritustekniikka vaikuttaa aina niin paljon siihen mitä rautoja irtoaa :) Mutta vahva olet kyllä!
Kyykyt niin, että reiden yläreuna lattiansuuntaisesti/himpun verran yli (siis osa toistoista tulee voimanostosyvyydestä ja osa jää ihan vähän vajaiksi, aika surkeaa mutta näin vaan on. ) :hmm: Mavet taas ihan maasta.
No, kisat kiinnostaisivat..saa nähdä sitten.
Tuntuu, ettei koskaan ole valmis. Tosin tiedän, että reipaalla asenteella ja kovalla työllä sekin (siis kisaaminen) on mahdollista.
:p
En oo kyl totuuden nimissä kokeillu ykkösmaksimeja..tosi pitkään aikaan.
Lyhyttä sarjaa olen tehnyt mm. seuraavasti:
takakyykky 80-90kg x 5-8
mave 80-85kg x 6-8
penkki 55kg x 5-8
dippi +15kg levyn kera x 8-10
Sarjoja 3-5 /liike.
Tykkään treenata kovaa ja sopivasti tosissani. Se on niiiiin hauskaa:rock:
(outoa, voisi joku sanoa)
No mäki sit! :D
Sali treeniä vuodesta 04 lähtien, ellen nyt ihan vääri muista. Sen kevään fitness-kisat nähtyäni päätin että noi mimmit näyttää niin upeilta ja kauniilta :kuola:, että mäki haluan tommosen kropan ja alko kisahaaveet muhia. Eli melkeinpä heti alkoi tavoitteellinen treenaus, ekaks tietty varovaisesti mutta siinä 05 kun oti valmentajiin yhteyttä ja lyötiin kisasuunnitelmat lukkoon tuli kunnolla kunnon kunnon treenit mukaan. Sekä sali-että vapari.
06 Boosman Fitness Classicissa tein debyytin, nuorten SM fitness-kisassa. Ainoana osallistujana (hemmetin pelkurit :p) voitin. Kävin kovan koulun, ni henkisesti kun fyysisesti kisaan valmistautuessa ja voin sanoa hyvillä mielin että oon ihan ylpeä saavutuksesta. Toki nälkä kasvaa syödessä ja oli heti kisojen jälkeen selvä että paljon paljon on kehitettävää ja että uudestaan lavalle noustaan...Nyt ollaan sitten reenailtu ja alkaa pikkuhilljaa kypsyä seuraava kisatavoite. Siitä en puhu sen enempää viä. Mutta viä mut lavalla nähdään.
Alotin salitreenit perinteisesti nelijakoisella ja sillä tulikin tahkottua sitten tosi pitkään. Vähän turhankin pitkään, kun selvästi ei oikein potkinut enää.Olin kovi ennakkoluuloinen lyhytjakoisempia ohjelmia kohtaan, mutta sitten tän vuoden alusta oon alkanut treenaamaan 2-jakoisella ja mutu-tuntumalla ja treenipaino-kehityksestä päätellen se on kehunsa ansainnut! Eli kaks-jakoisella mennään tällä hetkellä tavoitteena saada paljon piffiä aikaan ja siinä samassa kehittää vaparia.
Pyrin kasvattamaan tietoisesti progressiivisesti treenipainoja. Ideaali tilanne on se että joka treenissä joko enemmän painoa tai enemmän toistoja. Aina se ei onnistu, mutta siihen pyritään. Vapariharkoissa on tarkoitus saada lisää pontta hyppyihin eli sitä kimmoisuutta ja taitavuutta siihen akrobatiapuoleen. Vähän haastetta! :p. Treenan koko kropan kak.-s kertaa viikossa siis, lähes tulkoon yläkroppa-alakroppa-jaolla ja sitten 2-3 treenikertaa teen spesifisesti niille lihasryhmille, jotka koen heikoimmaksi ja kaipaavan eniten kehitystä. Siihen sitten pari-kolme kertaa noita vapariharkkoja esim. yks loikka/porrastreeni ja toinen akrobatia/voimaliike-harjoitus. Plus tietty kerta viikkoon vähintäänkin kunnon venyttelyt, yleensä menee vapaapäivänä kun ei ole treenejä.
Heh, mä en sit osaa kirjoittaa asiaani lyhyesti. Toivottavasti tosta tekstimäärästä saa ees jotenkin poimittua sen olennaisen. Jos viä tiivistää ni: treenaan vaparifitnesta ja tavoitteena on saada mahdollisimman symmetrinen ja "muhku" X-malli (ja lisä voimakaan ei pahitteeksi siinä sivussa). Treenaan 5-6x/vko.
Kyllä saa hienosti motivaatiota noista naisten treenipäiväkirjoista. Kateellisena lueskelen miten mahtavan paljon teillä on energiaa treenata ja niin hyvillä painoilla. :sweat: :)
Kiitos ja tsemppiä kaikille treeneihin!
Olen käynyt salilla noin vuoden ja ajattelin rekisteröidä tälle foorumille!:rolleyes:
Itse treenaan sekalaisesti, treeni päiväni ovat maanantai,keskiviikko,perjantai,sunnuntai. Pidän aina yhden päivän lepoa ja menen heti seuraavana päivänä salille! Kaverini ovat kehuneet miten lihaksikas olen ikäisekseni :eek: Mutta kyllä tämä minusta on ihan normaalia! :rolleyes:
Teen aina yleensä hauis treenin, mutta myöskin selkä treenin. Jalkoja teen harvemmin noin 2 kertaa viikossa ehkä?!
maanantai hauis, ojentajat,keskiviikko,selkä ja jalat,perjantai hauis,ojentajat,vatsa, sunnuntai, vatsa,selkä,jalat! Kertokaa onko sopiva treeni tämmöiselle pikkuselle! :)
Ja treenaan hauista yleensä 12kg, jalkoja jälkaprässissä 80kg, no siinä oli nyt joitain!
Pakko kirjottaa tänne vaikka taitaakin olla enemmän naisille suunnattu ketju. Joko toi Frostin kuvaa on todella häämävä ja kuvakulmat onnistuneet tai sitten sulla on vaan iso selkä. Muutenkin kattelin että siinä joku varmaan kaksvitonen nainen kuvassa, yllätyin hieman kun kyseessä olikin 15 vuotias naisen alku. :D Reeniohjelmaasi en jaksa nyt ruveta ruotimaan, mutta täällä muscleforumilla löytyy asiallista tietoa niin reenaamisesta, kuin ravinnostakin. Jos jokin asiaa askarruttaa niin kysy fiksummilta. Ei muuta kun reeni-intoa ja tervetuloa foorumille!
Joo tuossa kuvassa olet todellakin minä! :) Olen ollut no en sanoisi nyt niinkään liikunnallinen mutta olen kummikin vahva mutta kestävyydessä en tule oikein pärjäämään! :sweat: Jos haluatte nähdä lisää kuvia niin täällä niitä on jos luulette että tuo olisi jotenkin muokattu! Ei todellakaan! ;)
http://fi.netlog.com/n11n44/photo/photoid=123070#photos :rock:
Niin ja mitä luulette, kun olen tehnyt vähän sekalaista aina salilla, selkää teen harvoin, mutta treenaan hauiksia aika usein! Painan 47kg eli paino ei ole lisääntynyt, ja olen pitkä 158cm! Niin minkälainen mun treeni ohjelma pitäisi olla?:confused: Kun olen vielä näin nuori!
Moikka Frost ja tervetuloa porukkaan :) Hienoa että olet noin nuorella iällä löytänyt jo tiesi kuntosalille! Olin kans sun ikäinen kun ekan kerran innostuin salitreenistä. Silloin en tosin saanut penkissä ylös edes viittätoista kiloa :lol: Mutta siitä se vähitellen lähti... kunnolla tosin vasta seitsemän vuotta myöhemmin.
Tässä on yksi esimerkkiohjelma ja hiukan neuvoja sinulle. Kuulostaa siltä, että treenijakosi ei ole ehkä ihan paras mahdollinen joten suosittelisin sinua kyllä hankkimaan aiheesta lisää tietoa ja ottamaan vinkit avoimin mielin vastaan. Esimerkiksi tuo sinun treenijakosi ei ole kovin optimaalinen: rasitat yhdessä treenissä montaa suurta lihasryhmää (jalat ja selkä) ja toisessa pieniä lihasryhmiä kuten kädet. Kannattaisi ennemmin jakaa nuo selvästi, esim:
-yläkroppa / alakroppa tai
-rinta-olkapäät-ojentajat / selkä-hauis / jalat tai
-selkä-rinta / olkapäät-kädet / jalat
Alla vielä teksti vastauspalstaltani (http://www.fast.fi/index.php?mid=502&a=show&id=295), jonne olen kirjoittanut aloittelijan treeniohjelmasta. Kyseessä siis jonkun muun esittämä kysymys ja vastaukseni siihen:
Minkälaista ohjelmaa suosittelisit aloittelevalle kuntosaliharrastajalle, joka haluaisi kehittää lihasmassaa ja vähentää rasvaa? Mistä tiedän mikä on sopiva paino eri liikkeissä?
Yleensähän sanotaan, että lihasta ei voi kasvattaa ja rasvaa polttaa yhtäaikaisesti. Minulla on kuitenkin omakohtaista kokemusta siitä, että tällainen on mahdollista ainakin jossain määrin, nimenomaan aloittelijalle. Mielestäni aloittelijan kannattaa huomioida harjoittelussaan seuraavia asioita:
-suoritustekniikan opettelu hiukan pidemmillä sarjoilla ja vähemmillä sarjamäärillä -> 15-20 toistoa, 1-2 sarjaa per liike ensimmäiset 4-6 viikkoa
-alusta saakka käyttöön monta lihasryhmää samanaikaisesti kuormittavat liikkeet -> kyykky, penkki, leuanveto jne.
-liikepuhtauden painottaminen -> auttaa myöhemmin pitämään liikeradat oikeina, kun korotat painoja liikkeissä
-tuntuman etsiminen -> täytyy tietää mitä lihasta oikeasti treenaat
-säännöllisyys -> mielestäni lihaksen kasvattaminen vaatii min. 3 treeniä viikossa, vähempi riittää lähinnä lihasmassan ylläpitoon
Treenijaoista suosittelisin aloittelijalle yksi- tai kaksijakoista ohjelmaa. Perus-yksijakoinen ohjelma löytyy Hulkin vastauspalstalta aloittelijan ohjelmaa koskevasta vastauksesta (http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=176). Vastaavaa ohjelmaa voi myös naispuolinen treenaaja käyttää alussa juuri tuon 4-6 viikkoa. Yksijakoinen ohjelma voi kuitenkin alkaa kyllästyttämään nopeasti, joten annan tässä esimerkin aloittelijalle sopivasta kaksijakoisesta ohjelmasta. Kunhan jonkinlainen tuntuma treenaamiseen on saavutettu esim. tuon 4-6 viikon jakson jälkeen, voidaan ohjelmaa vaihtaa, alkaa korottaa painoja sekä toistomääriä vähentää 8-12 toistoon per sarja.
Eli alla on siis aloittelijan kaksijakoinen ohjelma, joka on suunniteltu tehtäväksi kolmesti viikossa. Jako on ylävartalo/alavartalo ja vuoroviikoin painotus on jommalla kummalla (eli toiselle tulee kaksi treeniä, toiselle yksi). Tee 2-3 sarjaa per liike, joissa 8-12 toistoa. Valitse painot niin, että 12. toiston jälkeen et saa yhtään toistoa omin avuin - eli jos pystyt tekemään enemmän toistoja, ota isommat painot käyttöön! Voimatasot kehittyvät alussa nopeasti, joten voit joutua lisäämään painoja lähes joka treenikerralla. Se on hyvä asia! :) Joskus painokammon yllättäessä on hyvä tsekata, montako toistoa todellisuudessa saat painolla jota yleensä käytät. Koita joskus, voit nimittän yllättyä. Sen sijaan, että lopettaisit sarjan 12. toiston kohdalla, saatatkin helposti jaksaa vielä toiset 12... ja mitä tämä tarkoittaa? Tietysti sitä, että treenaat voimatasoosi nähden aivan liian pienillä painoilla (ja sen vuoksi et mahdollisesti myöskään kehity). Älä pelkää isoja lihaksia - voin vakuuttaa käsi sydämellä, että lihasmassan rakentaminen on naiselle äärimmäisen työlästä! Odota sarjojen välillä 1-2 minuuttia jotta lihakset hiukan palautuvat ja syke tasaantuu.
Ylävartalo:
-leuanveto avustettuna tai ylätalja eteen
-kulmasoutu tai alatalja
-vinopenkkipunnerrus käsipainoilla tai tangolla
-vipunostot sivulle käsipainoilla
-hauiskääntö käsipainoilla selkä tuettuna tai istuen
-ojentajapunnerrus taljassa
-vatsarutistus laitteessa lisäpainolla
Alavartalo:
-kyykky smithissä tai vapaalla tangolla
-jalkaprässi tai suorin jaloin maastaveto
-askelkyykky eteen / kävellen / staattinen
-pohkeet seisten / pohkeet istuen vuorokerroilla
-jalannostot roikkuen
-staattinen pito (tässä tee 2-3 x max, eli pidä pito kunnes alkaa tärisyttää ja sitten vielä hetki lisää :))
Salipoliisi
12.05.2008, 09:56
Muutenhan nuo Faidran ehdottamat treenijaot ovat hyviä, mutta silmääni pisti pieni yläkroppapainotteisuus. Mikäli jalat treenataan aina viimeisenä treenijaossa, ne myös saavat vähiten ärsykettä. Toisaalta myös jalkatreenin sijoittaminen kahden yläkroppatreenin väliin antaa lisää palautumisaikaa selkä-rinta -treenissä voimakkaasti kuormittuville lihasryhmille kuten etuolkapäille.
Hyvä kun mainitsit. En siis tarkoittanut että pitäisi tuossa järjestyksessä tehdä treenit, listasin vaan että miten voi jakaa treenit eri lihasryhmittäin. Kyseessähän oli siis kaksi ihan perusjakoa kolmijakoiseen ohjelmaan ja yksi perusjako kaksijakoiseen ohjelmaan. Frostin tilanne nyt varmasti on kuitenkin sellainen, että mikä tahansa treenijako käy ja tulee tuottamaan hyviä tuloksia, mikäli on yhtään paremmin tasapainossa kuin tämän hetken ohjelma. :)
Treenattiinpa kaksijakoisella 1 on, 1 off tai 2on, 1 off -rytmityksellä (Frostille: tarkoittaa siis sitä, montako treeni- ja lepopäivää peräkkäin) niin ihan yhtä paljon mielestäni siinä jalat saavat kyllä ärsykettä kuin myös yläkroppa...?
Salipoliisi
12.05.2008, 12:29
Asia ei ole aivan niin yksinkertainen, vaikka näin voisi kuvitellakin. Toki aloittelijan ei tarvitse tällaisia treenijakojen optimointeja miettiä. Jos alakroppa treenataan aina esim. ti ja pe sekä yläkroppa ma ja to, tällöin yläkroppatreeniin saa kovemman tehon/ärsykkeen sillä mm. hermosto on lepopäivänä/-päivinä palautunut, kuten myös lihasten energiavarastot.
Mille lihasryhmälle/liikkkeelle haluat suurimman treenivaikutuksen, sijoita se ensimmäiseksi mikrosyklissä sekä yksittäisessä treenissä!
Totta, ymmärrän mitä tarkoitat :) Tuo tietysti pätee jos treenit on tiettyihin viikonpäiviin sidotut. Tässä kohti en kuitenkaan näe tarpeelliseksi pohtia niin syvällisesti em. asioita, koska kyse on kuitenkin aloittelevasta treenaajasta jonka kohdalla mikro- ja makrosyklien optimoinnin pohtiminen ei ole millään tavalla mielestäni järkevää.
Salipoliisi
12.05.2008, 13:27
Touché!
Kirjoitin nuo kaikki liikkeet sekä ala että ylä!
Ylävartalo:
-leuanveto avustettuna tai ylätalja eteen
-kulmasoutu tai alatalja
-vinopenkkipunnerrus käsipainoilla tai tangolla
-vipunostot sivulle käsipainoilla
-hauiskääntö käsipainoilla selkä tuettuna tai istuen
-ojentajapunnerrus taljassa
-vatsarutistus laitteessa lisäpainolla
Alavartalo:
-kyykky smithissä tai vapaalla tangolla
-jalkaprässi tai suorin jaloin maastaveto
-askelkyykky eteen / kävellen / staattinen
-pohkeet seisten / pohkeet istuen vuorokerroilla
-jalannostot roikkuen
-staattinen pito (tässä tee 2-3 x max, eli pidä pito kunnes alkaa tärisyttää ja sitten vielä hetki lisää )
Olen aina salilla ollessani tehnyt yleensä vatsaa,hauistaselkää ja jalkoja!:)
Kiitos paljon tuosta! :p
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.