PDA

Näytä koko versio sivusta : Stash

Sivut : 1 [2]

Stash
09.12.2008, 16:32
Ihan käsittämättömästi (tai ehkä ei niinkään, palaan asiaan loppuviestissä..) olo oli taas tämän päivän treenin alkaessa varsin vetämätön, vaikka eilinen meni kävelyä ja venyttelyä lukuun ottamatta levätessä ja tenttikirjojen parissa. Lämppää tehdessäni harkitsin useaan otteeseen, tehdäkö taaskaan kunnon treeniä vai ei. Tein kuitenkin, ja aika omituinen treenihän siitä tuli. Yleisolo oli jokseenkin jaksamaton, mutta silti toiset liikkeet tuntuivat varsin mukavilta, ja jonkin sortin progressiotakin sain toteutettua taas vaihteeksi, jee! Sää ja huonot kengät jyrsivät tänään aika huolella ja liukkaalla jännittäessäni jotenkin reväytin hieman etureittänikin. Sitä sitten koetin varoa treenissä, mikä toi vähän lisähaastetta hommaan.

Ti 9.12. Ylävartalo ja vatsa 65 min.

Leuanveto vetokumilla
2 x 5 leveä mo
2 x 6 leveä vo
1 x 5 kapea vo
Sarjat siis kutakuinkin lomittain otteiden puolesta. Kokonaistoistomäärä kuitenkin 27.
Ylätalja lapiokahvalla
2 x 8 35kg
Dippi
1 x 3, 2 x 4 Syvyydestä ei tarkkaa tietoutta.
Pystypunnerrus
1 x 8 10kg
2 x 5 12kg Tulihan se sieltä!
Viparit sivulle
2 x 8 7,5kg ja ilman palautusta
2 x 10 6kg. Back to basics taas tässä liikkeessä ja olat töihin pikkupainoilla epäkkäiden sijasta. Niissä mulla on jo nyt ihan tarpeeksi tavaraa..

Vatsakone
1 x 12 25kg
2 x 5 30kg
Pilates-pidot
2 x 30s.

Viimeinen tenttiviikko ja yksi tentti vielä jäljellä, ja täytyy sanoa, että aivot alkavat kyllä olla jo pahasti jumissa - ei ihme että kroppakin vähän varoittelee. Perjantai siintää mielessä tällä hetkellä todella kirkkaasti. Itse asiassa luulen, että aktivoivaa koulunkäyntiä (oppimistehtäviä, ryhmätöitä, demotyöskentelyä) jaksaisin joissain puitteissa hamaan harmaaseen saakka, mutta nämä tentit jotenkin laittavat pisteen kaikelle. Olen avautunut asiasta muissa yhteyksissä niin monta kertaa, että en viitsi sitä nyt tehdä, mutta perinteiset kirjatenttikysymykset ovat mielestäni todella turhaa ajanhaaskausta. Kirjojen lukeminen sinänsä on todella mieluisaa minulle, mutta itse pänttääminen (johon perinteinen tenttikäytäntö useimmiten valitettavasti pakottaa) ei todellakaan hyödytä mitään, vaan ainoastaan jumittaa ajatuksenkulun lopullisesti.

Lupasin pistää jotain videota siitä kyykkytekniikkatreenistäkin (http://uk.youtube.com/watch?v=orqR9WibpeA). Tosin teen vain tangolla ja video vieläpä loppuu kesken, mutta mielestäni huomattava parannus silti aiempaan verrattuna. Jonkin verran painopiste vielää muuttuu tuossa ylösnousun aikana, mutta suunta lienee silti oikea. Tuota ennen vedetyillä 13 mavesarjalla ja n määrällä kyykkysarjoja, kun videointi ei sitten ollutkaan päällä, lienee myös pienen pieni vaikutus keskittymiskykyyn. :o

Enzyme
10.12.2008, 07:43
Mun silmään kyykky näyttää ainakin hyvältä!! :thumbs: Kyllä siitä kärsivällisestä tekniikan tahkoomisesta on ollut hyötyä :)

sprit
10.12.2008, 16:35
mun silmään ainakin näyttäis et se alaselkä pyöristyy aika kivasti siinä, ja se nyt ei ole kovin hyvä, tai hyvä ollenkaan. mulla ainakin auttaa siinä jos kattoo vähän ylöspäin tai nostaa leukaa, en tiedä kuinka toimiva neuvo se on muille, mutta kannattaa tohon kiinnittää huomiota.
mut muuten se kyllä näytti aika hyvältä, tai just siltä et se kyykkäys lähtee pikemminki lantiosta ku polvista.

kantsii ehkä kokeilla etukyykkyäkin ajatuksella vähän, toisilla itteni mukaanlukien, siinä pääsee paljon helpommin alas asti ilman et alaselkä pyöristyy ja sit ku siinä oppii sen koko korsetin pitää kunnossa ja liikkuvuus ehkä vähäsen paranee niin voi helpottua toi takakyykkyki.

Ambivalentti
10.12.2008, 16:51
mun silmään ainakin näyttäis et se alaselkä pyöristyy aika kivasti siinä, ja se nyt ei ole kovin hyvä, tai hyvä ollenkaan. mulla ainakin auttaa siinä jos kattoo vähän ylöspäin tai nostaa leukaa, en tiedä kuinka toimiva neuvo se on muille, mutta kannattaa tohon kiinnittää huomiota.

Jep, kannattaa nostaa katsetta vähän yläviistoon. Ite ainakin oon sillä saanu selän pysymään suorassa. Kyllä tuo kyykky omaan silmään näyttää muuten tosi hyvältä. :thumbs:

Stash
10.12.2008, 17:16
mut muuten se kyllä näytti aika hyvältä, tai just siltä et se kyykkäys lähtee pikemminki lantiosta ku polvista.

kantsii ehkä kokeilla etukyykkyäkin ajatuksella vähän, toisilla itteni mukaanlukien, siinä pääsee paljon helpommin alas asti ilman et alaselkä pyöristyy ja sit ku siinä oppii sen koko korsetin pitää kunnossa ja liikkuvuus ehkä vähäsen paranee niin voi helpottua toi takakyykkyki.

Jep, kannattaa nostaa katsetta vähän yläviistoon. Ite ainakin oon sillä saanu selän pysymään suorassa. Kyllä tuo kyykky omaan silmään näyttää muuten tosi hyvältä. :thumbs:

Kiitos kommenteista! Juu, no kyllähän se alaselkä taitaa noissa syvemmälle menevissä toistoissa vähän pyöristyä, muttei läheskään siinä määrin kuin aiemmin. Mulla on kyllä aika hirveä liikkuvuus, mutta kyllä mä olen sen eteen yrittänyt tehdä töitäkin. Siksi väittäisin, että tällä fysiikalla tuo yhtälö 'selkä suorassa ja pystyssä - polvet varvaslinjan takana' ei oikein mitenkään voi päteä. Tuota ylöspäin katsomista tosiaan sovellan ainakin yleensä. Tuossa videolla taisin vain keskittyä tarkkailemaan, että polvet menevät samaan suuntaan jalkaterän kanssa eivätkä käänny sisäänpäin.

Kuten sanottua, etukyykkyäkin olen tehnyt viime talvesta saakka. Siinä vain ongelmana on, että polvia ei sitten millään saa pysymään varvaslinjan tasolla, ja toisaalta, kun mulla on notkoselkä, yrittäessäni pysyä pystyssä taitan vain yläselkää taakse samalla, kun alaselkä pyöristyy. Tällä "uudella tavalla" takakyykky on nyt tuntunut paremmalta, kun siinä saan tuon selän pidettyä luonnollisemmin, mutta otan varmaan sitä etukyykkääkin lisäksi taas kohta.

Eli tänään vain uintiharjoitelmia puolitoista tuntia. Kylmä tuli, kun tehtiin vain jotain rintauintitreeniä hiljaa ja hitaasti. Ihan kuollut olo silti. Siksi ei enempää kirjoittelua tänään eikä ehkä huomennakaan. Katsotaan, jos perjantaina olisin palannut elävien kirjoihin..

Ke 10.12. Uintiharjoituksia 90 min.

sprit
11.12.2008, 01:26
Kuten sanottua, etukyykkyäkin olen tehnyt viime talvesta saakka. Siinä vain ongelmana on, että polvia ei sitten millään saa pysymään varvaslinjan tasolla, ja toisaalta, kun mulla on notkoselkä, yrittäessäni pysyä pystyssä taitan vain yläselkää taakse samalla, kun alaselkä pyöristyy. Tällä "uudella tavalla" takakyykky on nyt tuntunut paremmalta, kun siinä saan tuon selän pidettyä luonnollisemmin, mutta otan varmaan sitä etukyykkääkin lisäksi taas kohta.

joo kyllä mullakin etukyykyssä taitaa polvet sen ylittää, vielä ne ei oo mitenkään siitä osottanut kiitostaan, toivottavasti ei tuliskaan mitään. en kyllä sitä oo nyt hirveästi tehnyt.

mut mut toi takakyykky, niin sen asennon varmaan parhaiten kuiteski oppii sitä tekemällä, että älä liian pessimistinen ole :) ja siinä pohja-asennossahan ei ole mitenkään mukava olla, itse asiassa se tavallaan sattuu, ei sillai pahasti et kohta katkee selkä tms mut kuitenkin. mullakin tosiaan notkoselkä ongelmana eli just jos nostaa katsetta niin saattaaki mennä toistepäi huonosti, tosin ei mulla noin mutkalle mene vaan sitten se alaselkä kyllä on ihan nätisti, mutta niin iso notko ei oo kyl hyvä sekään.

Stash
12.12.2008, 18:03
mut mut toi takakyykky, niin sen asennon varmaan parhaiten kuiteski oppii sitä tekemällä, että älä liian pessimistinen ole :) j

Homma jatkuu, ei siinä mitään. Se on jo tullut todistettua, että mitään erityistä lahjakkuutta näihin juttuihin mulla ei ole. Kunhan siis ilokseni treenailen eikä tarvitse sen kummempaa stressiä yhdestä liikkeestä ottaa. :)

Tänään takana sitten vuoden viimeinen tentti ja käytännössä koko muukin roska paketissa yhtä pientä oppimistehtävää ja paria päätösdemoa lukuun ottamatta. Kuten etukäteen arvelin, stressin purkautuminen ilmenee pienenä ärtyisyytenä, joka nytkin vielä vaivaa. Toisekseen maha on ollut aika lailla hajotuksessa ainakin viimeiset kaksi viikkoa: joka päivä jotain epämääräisiä kipuja ja närästystä ynnä muuta kivaa, ja sitten välillä sellaisia hillittömiä nälkäkohtauksia, kun em. oireet hankaloittavat säännöllistä ruokailua aika tehokkaasti. Palautuminen selkeästi heikompaa, kuten odottaa saattaakin. En oikein suostu uskomaan, että tuo olisi niinkään ruokavalioon liittyvää, kun välillä on mennyt niin hienostikin. Kai tämä sitten joku stressimaha on, ärsyttävää kyllä.

Pari viimeistä päivää on ollut muutenkin niin huono olo, että olen ajatellut sairastuvani johonkin vatsakuolemantautiin. Eilenkin koulusta tullessa olin niin väsynyt, että valot menivät kiinni tunniksi kun sängylle nukahdin, ja herätessä meinasi laatta lentää ja muutenkin olo muistutti lähinnä toissakesäisiä kuuden yövuoron jälkeisiä univajehaahuilutiloja. Eilen aamulla tein kuitenkin jalkatreenin, joka oli aika väsynyttä menoa, mutta tulipahan tehtyä.

To 11.12. Jalat ja vatsa 70 min.

Askelkyykky kp
3 x 12 15kg (Nyt siis molemmille jaloille.)
Kyykky
4 x 10 30kg
1 x 5 35kg
Reiden ojennus
3 x 12
Reiden koukistus
3 x 10

Istumaannousu-pidot vähitellen laskien
2 x 45 s.
Hoover jalat penkillä, jännitys vatsassa koko ajan
2 x 30 s.

Luisteluharjoituksia 60 min.

Ennakoin hiukan ja jätin sitten alun perin suunnittelemani tämän päivän treenin suosiolla tekemättä. Tänään ei ole samanlaista kuolemanväsymystä näkynyt, mutta hyvä kuitenkin, kun palautuminen on selkeästi huonoa ja jalatkin ihan turtana eilisestä. Huomenna menen varmaan tekemään yläkropan ja ensi viikolla sitten koetan vääntää vielä yhden kierron + puolikkaan ennen joulua riippuen vähän olosta ja ruokahalusta.

Jottei ihan väärää käsitystä tulisi, syksy on mielestäni ollut varsin mukavaa ja antoisaa opiskelun suhteen. Yliuupumusta ei ole missään vaiheessa ennen tätä viikkoa näkynyt, joten voisi väittää, että onnistuin opsauksessani ihan kiitettävästi. Loppusuoralla saakin ehkä olla vähän veren makua suussa. ;) Sain tänään myös tietää saaneeni psykologian aineopintojen sivuaineoikeuden, joten opinnot eivät tosiaan lopu, mikäli tutkintoni aion reiluun neljään vuoteen tehdä.

sandra-
12.12.2008, 18:27
Noihin mahaoireisiin liittyen: syötkö maitohappobakteereja? Mulla on tosi herkkä maha ja välillä elämässä oli semmosia jaksoja että oli varsinkin aamusin maha ihan järkyttävän kipeä ja sekasin. Nykysin elämä tuntuu niin paljon helpommalta, kun mahaoireilut on ihan satunnaisia. Syön maitohappoja 2 kapselia päivässä, yhen aamulla ja yhen illalla. :)

Stash
13.12.2008, 17:30
Noihin mahaoireisiin liittyen: syötkö maitohappobakteereja? Mulla on tosi herkkä maha ja välillä elämässä oli semmosia jaksoja että oli varsinkin aamusin maha ihan järkyttävän kipeä ja sekasin. Nykysin elämä tuntuu niin paljon helpommalta, kun mahaoireilut on ihan satunnaisia. Syön maitohappoja 2 kapselia päivässä, yhen aamulla ja yhen illalla. :)

En kyllä syö, ei varmaan tekisi yhtään pahaa kokeilla. Oletko apteekista ostanut vai ihan kaupasta ja mitä merkkiä? Kai niissäkin jotain eroja on. Olen vain ajatellut, että ruokavalio on niin monipuolinen ja kunnossa, etten tarvitse tuollaisia lisäravinteita. Tämän päivän perusteella vatsa on tasoittunut ja ruokahalukin palannut, joten näyttäisi siltä, että nimenomaan henkisellä puolella (tiedostetullakin) olisi tuohon vaikutuksensa. Harmi, sillä en ole omasta mielestäni mitenkään ylihössöttänyt tänä syksynä. Kai siinä elämänasenteessa silti olisi kehittämisen varaa.

Tänään yläkroppaa. Semiväsynyttä taas, joskin joissain liikkeissä oli sitten yllättävänkin paljon paukkuja jäljellä vaikka toisin alun perusteella ajattelin. Vasemmassa nivusessa ja siinä viikolla revähtäneessä etureidessä tuntuu jotain kummallista, joten saattaa olla, että jätän seuraavan mavetreenin välistä ja koetan parannella taas jalkaa kuntoon. Haluaisin kuitenkin vielä jouluun asti treenata, kun sitten tulee joka tapauksessa lepoa.

La 13.12. Ylävartalo ja vatsa 70 min.

Kulmasoutu kp
1 x 12 15kg
3 x 8-10 17,5kg Kumman raskasta.
Ylätalja lapiokahvalla
4 x 10-14 30kg
Taljahiihto
2 x 10
Vinopenkki kp
1 x 12 8kg
2 x 8 12kg Wow, viimeinkin. Ei edes niin tappavaa kuin kuvittelin.
Viparit sivulle
1 x 10 5kg levypainot ja sitten sivulle+eteen:
1 x 12 5kg
1 x 15 4kg
Takaolkapäät taljassa
2 x 8 10kg
1 x 20 5kg
Vuoroparina
a) Pulldown narulla
3 x 12
b) Hauiskääntö kp
3 x 12 8kg

Jalannostot telineessä
2 x 15
Istumaannousut ilman lepoa, jalat penkillä
2 x 10

En nyt laita noita taljapainoja, kun ne menevät Monnarilla niin omituisesti. Vatsojen tekeminenkin jäi vähän puolitiehen, kun etureisi kipuili tosiaan epäilyttävästi, ja sen täysi rentouttaminen mm. jalannostoissa lienee mahdotonta. Huomenna sitten ainakin kävelyä (Kauneimmat joululaulut!) ja mahdollisesti myös jotain reippaampaa ulkoliikuntaa aamusella, esimerkiksi juoksua. Viime kerrasta onkin julmetusti aikaa.

sandra-
13.12.2008, 19:18
Oon ostanut Probiootti-merkkisiä luontaistuotekaupasta. Tottakai se perusruokavalio on tärkein kuten sanoitkin, mutta varsinkin stressikausina ja sillon kun ei ehdi syömään niin hyvin kuin haluais, nuo on tosi käteviä.

Stash
16.12.2008, 07:02
Ei ole jaksanut kirjoitella parina päivänä, kun salitreenejä ei ole tullut. Olen lähinnä yrittänyt pysyä vähän kauempana koneesta ja tehdä tyystin muita asioita. Lahjat onkin nyt ostettu ja pakattu, eli hyvällä mallilla. Pienoinen joulusiivo olisi varmaankin mukavaa vielä tehdä loppuviikon aikana, kun aikaa kerrankin on kaikkeen.

Sunnuntaina emme sitten suunnanneetkaan laulamaan, koska ilma oli tasaisen harmaa ja kadut niin märät, että kävely tuntui aika kidutusajatukselta. Lähdin kuitenkin päivällä ihan pk-hölkkälenkille. Jaksoin ihan kumman hyvin, vaikka viime lenkistä on, hetkinen, yli kuukausi. :D Jalat eivät olleet moksiskaan, mitä nyt eilen olivat hieman lonkan ulkosivuilta kipeät. Syke oli tietysti korkea ja hengitys vähän puuskaista, mutta yllättävän kevyttä settiä silti olosuhteisiin nähden. Kevyttä lönköttelyähän tuo oli, mutta kuitenkin.

Su 14.12. Pk-lenkki 40 min, josta hölkkää 30 min. + venyttelyt 30 min.

Eilenkään en sitten viitsinyt lähteä salille, vaan tehdä paluun vasta tänään levänneenpänä. Niinpä hyötykävelyiden lisäksi päivän treeninä oli (ei siis jäänyt, vaan oli - venyttelyt on kunnon treeniä!) pitkä ja huolellinen venyttely.

Ma 15.12. Venyttely 50 min.

Tänään on alakropan voimapäivä, eli maven parissa tulen askartelemaan. Siitä juttua myöhemmin.

Stash
16.12.2008, 15:39
HYVÄ TREENI! Jee! Tein sitten mavessa enkat ja muutenkin tuntui suoraan sanottuna helvetin hyvältä. Maven jälkeinen kyykky oli sitten jo raskasta, mutta liikkuvuuskin oli todella hyvällä tolalla verrattuna viime aikoihin: eivät kiristäneet nivuset eivätkä pakarat. Takana on myös monta hyvin syötyä päivää, joten ei ihmekään, että sujui. Eiköhän ykkönen 80 kilolla olisi tullut, mutta puristusvoimat alkoivat jo olla vähän heikolla tolalla, joten en viitsinyt lähteä yrittelemään, kun ei mikään maksimipäivä kuitenkaan ollut. En tiedä, pitäiskö sitten siirtyä noissa kovimmissa sarjoissa vetoremmeihin hiljalleen?

Ti 16.12. Jalat ja vatsa 75 min.

Sumomave (jätän 40 ja 50 kilon lämpät huomioimatta, niin kevyttä kauraa jo olivat)
1 x 6 60kg
1 x 6 65kg
2 x 3 70kg
2 x 3 75kg
1 x 2 77,5kg
2 x 3 75kg
3 x 5 70kg
Kyykky
2 x 10 30kg
1 x 8 35kg
Bulgarialainen kyykky kp
2 x 10 14kg
Reiden koukistus jalka kerrallaan
1 x 6 35kg
1 x 10 30kg
Vatsakone 15 s. palautuksella ja keskittyen
2 x 12 25kg

Huomenaamulla menen opintojen puolesta uimaan, joten seuraava treeni on yläkropan voima torstaina. Täytyy toivoa, että sama draivi on päällä tuolloinkin. Ennen joulua ajattelin tehdä vielä torstain lisäksi treenit perjantaina (alakropan volyymi = loikkaharjoitus), sunnuntaina (yläkropan volyymi) ja maanantaina (koko kropan volyymi). Enkkoja hätyytellään siis lähinnä enää torstaina, ja sen jälkeen sitten pumpataan irti kaikki, mikä tytöstä lähtee.

Muoks: ai niin, teinhän mä tänään aerobistakin! Aamulla kipaisin kauppaan juosten (liian kylmä tuuli!) ja kävelin takaisin. Pikku herättelylenkki siis.

Hölkkä/kävely 25 min.

Stash
18.12.2008, 14:58
Eilen sitten oli sitä uintia, ja aika rankkaa taas tällä kertaa. Pelailtiin vesipalloa ja treenattiin vapaauintia. Ensimmäistä kertaa ikinä tuli sellainen tunne, että joskus vielä opin kroolaamaan, kiitos OKL:n. Räpylöilläkin oli varsin hauskaa pulikoida. Täytyy varmaan hankkia sellaiset itsellekin.

Ke 17.12. Uintiharjoituksia 90 min.

Illalla venyttelyä 40 min.

Olin suunnitellut tälle päivälle kevyttä siivouksen aloitusta ja huomenna varsinaista lattioiden pesua. Kun olin jo raivannut tavarat imurointia varten (etenkin makuuhuoneessa noita pieniä irtotavaroita piisaa), päätin sitten pestä sieltä lattian samalla vaivalla. Sitten hetken mielijohteesta vein matot ulos ja pesinkin kaikki lattiat samaan syssyyn. No kiva, eipä ole mitään joulusiivon tarvetta sitten enää!

Iltapäivällä sitten vuorossa oli ylävartalon voimatreeni. Vähän nihkeästi taas heräilin, mutta ei siitä ihan huonoa treeniä kuitenkaan tullut. Ihan kivat päätöslukemat kuitenkin pääliikkeisiin sain aikaiseksi. Tein vähän ekstraa joillekin lihasryhmille ja vipareissa päätin taas palata perusjuttuihin ja testasin (toisten blogien vinkkien innoittamana) lähinnä istumavipunostoja ja käytin pikkupainoja. Olkapäät olivatkin sitten niin pumpissa, etteivät kädet olleet enää millään taipua ranskalaiseen punnerrukseen. :D

To 18.12. Ylävartalo ja vatsa voima 80 min.

Leuanveto vetokumeilla
4 x 6, 1 x 5 -> 29 toistoa (vuorotellen leveä mo/vo, vika sarja kapea vo)
Ylätalja
2 x 8 35kg
Taljahiihto
3 x 10 30kg

Dippi
3 x 4 (viimeiset toistot tosin vajaita)
Pystypunnerrus
2 x 6 12kg
Viparit sivulle seisten
2 x 10 6kg
Viparit sivulle istuen
3 x 10-12 4kg
Ranskalainen punnerrus kp
2 x 10 14kg

Vatsakone
1 x 10 25kg
2 x 6 30kg
Pidot jalat seinää vasten, jännitys koko keskivartalossa
3 x 30s.
Kylkikierrot jalat seinää vasten
3 x 14-16

Loppuun venyttelyt. Illalla vielä mahdollisesti hieman perusteellisemmat venyt etenkin alakropalle, jonka tulisi saada runtua huomenna.

Stash
19.12.2008, 16:28
Lomailu on sitten mukavaa. Rakastan erityisesti rauhallisia, vapaita aamuja, jolloin aamupalan saa syödä joko aamu-TV:tä tai radion joululauluja kuunnellen; kaupassa käymistä rauhalliseen aikaan; tietoisuutta siitä, että mitään ei tarvitse tehdä juuri määrätyllä hetkellä, jollei huvita. Puuhailua on oltava, mutta sen laadun saa ainakin valita itse. Jos unet olisivat vielä vähän pidempiä, tässähän olisi kohta loman tarve jo hoidettu. :)

Päivän treeninä oli loikkimista ulkosalla. Sää oli, kuten arvata saattaa, hirveä. Ensinnäkin sukat olivat märät jo verryttelyn jälkeen. Lisäksi olin toivonut löytäväni paljaan hiekkatien loikkia varten, mutta eipä sellaista tietenkään Huhtasuon kentän liepeiltä löytynyt. Peilikirkasta jäätä ja pururadalle tehty latu olisi ollut saatavilla, mutta päädyin sitten kuitenkin itse nurmikenttään. Kun päällä on muutaman sentin kerros suojalunta, ei voida tosiaan puhua optimaalisesta, pitävästä alustasta loikka- ja spurttijutuille. Mutta sillä on mentävä, mitä on, joten (merkinnät toistoja per jalka):

Pe 19.12. Loikat 50 min.
- lämmittely 15 minuuttia: hölkkä tapahtumapaikalle, muutama kevyt spurtti ja normaalit jalkatreenin dynaamiset venyttelyt
1. Vuorohyppelyt 3 x 12
2. Yhden jalan loikat 4 x 6
3. Sammakkoloikat 4 x 8
4. Askelkyykkyhypyt 3 x 12
5. Henkselispurtit (n. 80 m.) x 2
- loppuverkkana 15 minuutin hölkät ja kävelyt kotiin

Loikat sujuivat mainiosti, paljon paremmin kuin viime kesänä samoilla toistoilla, mikä varmaan johtuu yleisesti parantuneesta palautumisesta. Sen sijaan kaikki spurttailut olivat ihan tuskaa, vaikka himmailinkin koko ajan, kun en halunnut tuuskahtaa nenälleni märän lumen sekaan. Kyllä huomaa, että vauhtikestävyys ja nopeustreenit ovat todella jääneet vähemmälle. :D Mutta ei mitään, kaikkea kun ei voi millään saada kerralla. Pohkeet olivat jotenkin jumissa jo aamulla, ja nyt ne vasta kipunoivatkin. Lieneekö keskiviikkoisen uinnin takaumaa vieläkin?

Illalla ajattelin vielä venytellä kunnolla, koska eilen en sitten jaksanutkaan sitä lupauksista huolimatta tehdä. Loppukevennykseksi kuvaa tämän päivän palautusherkusta: rasvattomaan maitoon tehtyä riisipuuroa lisukkeineen (eli sokeria, kanelia ja vähän margariinia).
http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2258&stc=1&d=1229700300
Äidilläni oli vielä kotona asuessa aika ajoin tapana tehdä erikoisen hyvää tomaattikeittoa. Itse en ole mikään keittoihminen, mutta nyt kun jääkaapissa sattui olemaan käyttöä odottavaa tomaattisosetta, valmistin ruoaksi tänään tuota samaista keittoa. On muuten todella hyvää ja ruokaisaa: keittoa suurustavat paahtoleivästä (tai itsetehdystä hiivaleivästä, kuten minulla) revityt palat ja tuorejuusto. Lisänä tietysti raejuustoa.
http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2259&stc=1&d=1229700305

Stash
23.12.2008, 15:05
Onpa jäänyt päivittely vähäisemmälle. Ruokahalu on ollut toiveista huolimatta heikko ja olen nukkunut huonosti, joten voimia ei ole jäänyt millekään ylimääräiselle. Treenit tein kyllä sekä sunnuntaina että eilen eikä varsinkaan ensin mainittu ollut lainkaan huono sessio. Maanantaina sitten jo piiputti aika lailla, joten tauko tulee varmaan ihan hyvään väliin. Tänään on ruoka jo hiukan maistunut, vaikka olinkin jo varma siitä, että joku tauti uhkaa.

En muista välttämättä kaikkia liikkeitä tai painoja, mutta tässä nyt tiivistykset treeneistä.

Su 21.12. Ylävartalo ja vatsa 85 min.

Kulmasoutu kp
1 x 8 17,5kg
2 x 8 20kg
2 x 12 17,5kg
Alatalja
3 x 15

Jalannostot tangossa roikkuen
1 x 12
Jalannostot telineessä
2 x 15
Jalannostot penkillä
3 x 12
Hoover jalat penkillä
3 x 30-40s.

Vinopenkki kp
1 x 10 10kg
2 x 10 12kg
1 x 10 8kg
Superina
a) Viparit sivulle seisten
3 x 14 5kg levypainot
b) Viparit sivulle istuen
3 x 12 4kg käsipainot
Takaolkapäät laitteessa
3 x 10 5kg

Vuoroparina
a) Pulldown taljassa
3 x 10
b) Hauiskääntö kp
1 x 6 10kg
2 x 12 8kg

Lisäksi reipasta kävelyä 4-5 km.

Ma 22.12. Koko vartalo 65 min.

Ylätalja lapiokahvalla
1 x 6 40kg
1 x 10 35kg
1 x 14 30kg
Viparit sivulle
1 x 14 5kg
1 x 12 4kg
1 x 18 3kg
Taljahiihto
3 x 10 30kg

Askelkyykky kp
3 x 14 14kg vasemmalle
Reiden ojennus
3 x 12
Reiden koukistus
1 x 8 35kg
2 x 10 30kg

Rutistusvatsat pallo jalkojen alla
2 x 12
Vatsakone, jalat ilman tukea
3 x 12 20kg

Aika tööt olinkin sitten jo vikassa treenissä, minkä vuoksi raskaat jalkaliikkeet vaihtuivat hilavitkutuksiin. Menin tuon jälkeen vielä verenluovutukseen, mikä entisestään sotki pakkaa. Eilen sitten vatsa menikin vielä illalla täysin sekaisin enkä saanut syödyksi juuri mitään, joten palautuminen on ollut varmaan aika onnetonta.

Tänään matkasin jo kotipuoleen Lounais-Suomeen, ja perillä maistuikin pitkästä aikaa kunnon ruoka. Ehkä tästä vielä (ruoka)joulu muodostuu.. Iloista joulua kaikille foorumilla! Palaan kenties asiaan keventelyn jälkeen ensi viikolla.

Stash
27.12.2008, 21:05
Takana on neljä päivää liki täydellistä liikkumattomuutta (venyttelyjä lukuun ottamatta). Jouluna tietysti on niin paljon kaikkea muuta, ettei edes ehdi miettiä asiaa, mutta kyllä kokonaisuudessaan kyse on ollut siitä, ettei ole vain huvittanut, ollenkaan. Toisekseen vatsa on nyt ollut niin huonona, että sekin vie motivaation tehdä mitään ylimääräistä. Jouluksi nälkä sentään palasi edes jotenkuten, mutta edelleen on samoja, lievempiä oireita, joita olen sietänyt kohta yli kuukauden. Maitohappobakteerit ovat jo kehissä, mutta olen sen verran väsynyt tähän juttuun, että huomisesta eteenpäin kokeilen hieman vähähiilarisempaa ruokavaliota primal eating -tyyliin ainakin jonkin aikaa. Voihan sitä taas palata vanhojen juttujen pariin, jollei apua löydy.

No, tänään kuitenkin olen jo siirtänyt ahterini ulko-ovesta ulos pariinkin otteeseen. Päivällä kävin reippaalla kävelylenkillä ja otin muutaman hölkkäpätkänkin testatessani uutukaista Polar FT40 -mittariani (http://www.netanttila.com/products/large_173x244/1283480.jpg). Illalla sitten vuorossa oli saliharjoitus erään ystävän seurassa. Tein koko kropalle vähän kuntopiirityyppistä treeniä kolmessa patterissa. Sarjoja taisi tulla yhteensä 27, ja välillä sai kyllä haukkoa henkeä: maksimisyke kävi Polarin mukaan 173:n tietämillä :D.

La 27.12. Kävelylenkki 50 min.

Koko vartalo 90 min.

Alle lämpät kävellen + spinnaillen, dynaamiset venyttelyt

1.
a) Takakyykky
2 x 15 20kg
1 x 15 30kg
b) Kulmasoutu kp (kummassakin kädessä)
3 x 15 14kg
c) Pystypunnerrus seisten kp
3 x 15 6kg

2.
a) SJMV
3 x 15 40kg
b) Leuanveto smithissä
3 x 8 (sekä vo että mo)
c) Punnerrukset penkkiä vasten
3 x 12

3.
a) Ylätalja lapiokahvalla
2 x 15 25kg
1 x 15 30kg
b) Penkkidippi
3 x 15
c) Askelkyykky kp
3 x 15 8kg

Jalannostot penkillä maaten
3 x 12

Siinähän se. Huomennakin menen salille, tosin treenin sisältö on vielä hakusessa. Jos palaudun edes jotenkin, vuorossa voisi olla jalkojen voima (eli maveryskää). Vähän jännittää mutta toisaltaa ilostuttaakin tuo ruokavaliotestailu.

Stash
29.12.2008, 19:16
No niin. Lyhyesti: eilen ylävartalon kevyehkö voimatreeni (lue: voimat vähän hukassa) ja kotona lööbailua, kun jalka ei tykännyt kävelystä ja väsytti älyttömästi. Tänään sitten lampsin kaupungilla, ärsyynnyin farkkuostoksiin, ihmisiin ja shoppailuun ylipäätään, sain ostetuksi farkut, olo vähän parani, tulin kotiin, siivosin ja illalla vielä kävelin ja venyttelin. Nousujohteinen viikonvaihde siispä.

Su 28.12. Ylävartalo voima

Leuanveto vetokumeilla
4 x 4 mo
Ylätalja lapiokahva
1 x 6 35kg
1 x 6 40kg
2 x 10 35kg
GHR-kokeilu
1 x 4 (auu, SJMV-päivän jälkeen!)
Taljahiihto
1 x 10 30kg
3 x 8 35kg
Pystypunnerrus
1 x 10 8kg
1 x 6 12kg
1 x 10 10kg
Viparit sivulle
3 x 10 6kg kp:t
Viparit sivulle istuen
2 x 10 4kg kp:t

No hei, taljahiihdossa ilmeni progression kaltaista asiaa! Täysin nyhverö treeni ei siis ollutkaan, vaikka tosiaan väsytti aika laillakin. Taisin mainita, etten jouluna saanut nukutuksi juuri ollenkaan. Sen jälkeen olenkin sitten koisinut 4 yötä peräkkäin 9-11 tuntia kerrallaan, ja aamulla on aina todella väsynyt olo: ei ehkä uneta, mutta silmiä ei haluaisi millään aukaista ja wc:n peilistä tuijottaa jotakin zombien kaltaista. Tämä on minulle erittäin omituista, mutta kai on vain uskottava, että elimistö ottaa takaisin mahdollisia aiemmin kertyneitä velkoja.

Ma 29.12. Kävelyä kaupungilla ja illalla useita tunteja + venyttelyt 30 min.

VHH-kokeilusta sen verran, että vatsa vaikuttaa selvästi rauhoittuneen. Vain iltaisin on ilmennyt jotain pientä murinaa, muttei mitään terveestä poikkeavaa uskoakseni. Hiilarit ovat olleet kumpanakin päivänä hieman yli 100 grammaa, joskaan en ole niitä rajoitellut mitenkään puritaanisesti vaan keskittynyt lähinnä valitsemaan luonnollisia, puhtaita ruoanlähteitä (käytännössä siis vihanneksia, hedelmiä, marjoja, lämmitettyjä kasviksia, kuivahedelmiä + pähkinöitä, tonnaria, kanaa, juustoja, maitoa, rypsiöljyä). Aamupuuron olen syönyt kumpanakin päivänä ja tänään ihan täysimääräisenä, koska en uskonut missään vaiheessa sen olevan ongelma eikä se sitä vaikuta tosiaan olevankaan. Siinä siis kaikki tärkkelys. Kovasti tekisi mieli huomenna kokeilla jo hapankorppua, sillä olo alkaa olla ihan normaali ja hyvä. Luultavasti jatkotoimet riippuvat paljolti siitä, miten treenit alkavat sujua. Syödyt energiamäärät eivät mitään kovin isoja ole, sillä kuten odotinkin, tämänkaltainen ruoka hillitsee jo muutenkin aika vaatimatonta ruokahaluani huomattavasti. Lisäksi seurana on ollut päänsärkyä, tiedä sitten, johtuuko ruoasta vai jostain muusta. Missään lähelläkään ketoa tai edes alakarppausta nyt ei kuitenkaan mennä, mutta onhan muutos silti isohko (varsinkin näin joulun jälkimainingeissa..).

Huomenna taas salille, raportti siis silloin seuraavan kerran. Saa nähdä, tuleeko mavesta mitään, sillä SJMV pitkän tauon jälkeen ja tuo GHR-kokeilu vetivät jalat kipeästi, joskaan eivät yllättäen, täysin jumiin.

Stash
31.12.2008, 06:46
Ihan hyvä mavetreeni tuli, vaikka takareidet olivatkin jumissa. Uudet enkat tehtiin kuin tehtiinkin, joten tyytyväinen täytyy olla. Ihme juttu sinänsä, että syömiset ovat olleet energiamäärällisesti vähän heikkoja viime päivinä. Auttaako sitten tuo kaunis ennen joulua alkanut turvotus jotenkin tuloksiin, tiedä häntä. :rolleyes: Turha vissiin itkeä, että näytän omasta mielestäni hirveältä tukilta noissa videoissakin.

Ti 30.12. Jalat ja vatsa 80 min.

Sumomave (ei kevyimpiä lämppäsarjoja listattuna)
1 x 5 70 kg
1 x 3 75 kg
1 x 2 80 kg (http://www.youtube.com/watch?v=YIvOJnc7IRE)
1 x 1 85 kg (http://www.youtube.com/watch?v=hPRh47elNec&feature=channel) Videosta ei näy, mutta tuo ei ole aivan puhdas, vaan toinen jalka jäi vähän koukkuun. Maksimi siis säilyköön 80 kilona, nyyh.
3 x 5 70 kg
Bulgarialainen kyykky kp
3 x 10 16 kg
Reiden ojennus
2-3 x 8 35 kg (oikea/vasen)
Pohkeet vaakaprässissä
2 x 14 45 kg
3 x 8 65 kg (tai jotain sinnepäin)
Vatsakone
1 x 7 30 kg
2 x 12 25 kg

Upposipa taas treeniin aikaa. Syynä lienee pitkänpitkä verryttely, jonka tuo mave vaatii. Tänään menen treenailemaan yläkroppaa pikaisesti ja iltapäivällä kenties tekemään muutamat intervallit. Huomenna sitten lepoa ja hidasta paluuta koulukirjojen pariin.

Muusta olosta sen verran, että todella vaihtelevalla moodilla on menty pari päivää. Eniten on kummastuttanut tuo nukkumishalu, joka on, kuten sanottua, minulle aika epätyypillistä. Tänään kiskoin itseni ylös pedistä jo seiskalta (olisi vielä nukuttanut, vaikka unta oli takana jo yli yhdeksän tuntia), ja nyt pahin turvotus näyttäisi olevan häviämässä, ruokahalu palaamassa ja rytmi säännöllistymässä. En ymmärrä, miten tuo nukkuminenkin jotenkin sotkee homman. Elimistössä ilmeisesti jokin on sekaisin ja se täytyy kiskaista taas arkipäivään väkisin.

Stash
01.01.2009, 17:38
Enhän mä mihkään vetoja tekemään eilen jaksanut. Hyvä kun jaksoin tehdä aamulla treenin, joka sekin jäi ihan sudeksi kun olin niin epäpalautunut. Olo oli kyllä virkeänpirteä, mutta lihakset eivät olleet samaa mieltä. Noin 35 minuuttia tein salilla kevyitä sarjoja, lämmittelin jalat spinnaamalla ja venyttelin oikein autuaasti päälle. Ei sarjapainoja tms. kun en halua niitä itsekään muistaa. Illalla lähinnä lepäilyä ja myöhään valvomista.

Ke 31.12. Ylävartalo kevyt 40 min. + venyttelyt 35 min.

Tänään sitten oli pakko lähteä tekemään intervalleja, kun ilmakin oli niin upea. Yllättävän hyvin meni, ja vaikka otinkin rauhallisesti, sain kuitenkin sykkeen yli 180:n viimeisten vetojen jälkeen. Takaisin kävellessä oli sitten jo tulla vähän kylmä, kas kummaa. Ei ole juurikaan turtumusta vielä koviin pakkasiin.

To 1.1. Intervallilenkki 50 min.

Lämmittelyt 15 min.
- 3 x 30 s. kevyemmät vedot, 90 s. palautukset
- 2 x 15 s. kovat vedot, palautukset 75-90 s.
- 2 x 15 s. kovat vedot, palautus välissä 30 s.
Loppuverkka hölkäten ja kävellen 20 min.

Nyt illalla lupaan vielä venytellä hyvin. Jalat ja selkä ovat aika jähmeät, joten niitä on vähän pakkokin käsitellä. Asiaan liittyen, laitanpa tähän tekemäni lupaukset vuodelle 2009 toiselta foorumilta:

1. Pää. Kasvaa ihmisenä edes hitusen ja opetella kuuntelemaan enemmän. Lopettaa murehtiminen, vatvominen ja stressaaminen.
2. Priorisointi. Ymmärrystä tehdä useammin oikeita, siihen hetkeen sopivia päätöksiä. Ajatella itseään, ihmissuhteitaan ja terveyttään ennen kunnianhimoa ja yhteiskunnan odotuksia, vaikka kävisi ylpeydelle. Tehdä niitä asioita, joita haluaa ja rakentaa identiteettinsä niille.
3. Treeni. Treenata sairasteluitta ja edes jotenkin progressiivisesti. (Konkreettisemmin lisää leuanvetoja ja lisää jalkalihoja sekä mave ja kyykky kuntoon, tuloksilla ei niin väliä. Ehkä juoksu taas mukaan ja tällä kertaa järkevissä määrin.)
4. Lihashuolto. Liikkuvuus kuntoon, ja nyt se on must to do, ei nice to do.
5. Oma ala. Omaan alaan linkittyviä kesätöitä ja opinnot kandia vaille valmiiksi.
6. Ravinto. Löytää tasapaino vatsani kanssa.

Treeniin liittyviä ei hirveästi ole, mutta tuohon lihashuoltoon aion ottaa avuksi ainakin astangajoogan (yo-liikunnan kurssi). Kirjoittelen mahdollisesti lähipäivinä vähän lisää tulevaisuuden treenimietteistä. Tällä hetkellä suunnitelmat ovat hiukan sekavat, mutta kenties tulen vähän vähentämään punttia ihan oman mielenkiinnon vuoksi varsinkin säiden parantuessa.

Ai niin, ruokavaliosta. Tänään on selvitty jo kolme ateriaa ilman mitään vatsaongelmia, vaikka päivällä söin jopa ruisleipää! Pikku hiljaa siis parempaan päin mennään. Turvotuskin on jo liki kokonaan hävinnyt ainakin peilikuvan perusteella ja olo on normaalin virkeä eikä nukuta älyttömästi. VHH, tai ehkäpä vain yleisesti puhdas ruokavalio, on ilmeisesti omiaan rauhoittamaan elimistöä silloin, kun se on mennyt äärimmäiseen tilaan. Paras puoli tuossa on se, että kaikkia ihania rasvaisiakin ruokia saa pupeltaa miettimättä (vuohenjuustokana ja pähkinät, nam). Huonoin puoli on ehkä vähäisempi ruokahalu. Näyttää kuitenkin siis siltä, ettei vielä ilmeisesti tarvitse luopua puurosta, onneksi. :)

Stash
02.01.2009, 16:17
Jalkapäivä! Oli aika lailla väsynyt treeni, ei voi mitään. Hiilarien vähentäminen varmasti vaikuttaa, mutta voi tietysti olla, että olen muutenkin vielä miinuksilla ja takana on kuitenkin mm. eilinen intervallitreeni. Ilahduttavinta treenissä oli huomata, että liikkuvuus on kuin onkin parantunut. Pystyin mm. testailemaan leveää kyykkyä ilman hirveitä kiristyksiä sisäreisissä ja nivusissa. Toisaalta kylläkin takakyykky tuntuu edelleen aika omituiselta, siis mielestäni väärällä tavalla epämiellyttävältä. Etukyykky tuntuu asentona luonnollisemmalta, mutta siinä sitten taas polvien kontrollointi on hankalampaa. Saapi nyt nähdä, mitä noiden kyykkyjen kanssa teen. En niitä kokonaan ohjelmasta aio pois jättää, mutta jonkun progression toteuttaminen tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta.

Kokeilin ystäväni esimerkistä jumppapallolla tehtävää GHR-sovellusta, alla myös videota. Ekan toiston jälkeen pallo meinasi lähteä vaeltelemaan ja siitä pieni katko. Raskauttahan tuossa liikkeessä pystyy varsin hyvin säätelemään mm. sen vauhdin avulla, jolla iskeytyy vasten palloa ja toisaalta etäisyydellä pallosta (laskeudutaan lähemmäs vaakatasoa). Sen verran kipeästi jo tuokin harjoittamani nykyttely käy takareisiin, että turhan kunnianhimoisesti ei kannata tosiaan aloittaa ja ehkä on hyvä myös venytellä lihaksia tuossa välillä.

Pe 2.1. Jalat ja vatsa 65 min.

Takakyykky
3 x 10 30 kg
Etukyykky
2 x 10 30 kg
Askelkyykky kp
2-3 x 8-12 16 kg (oikea-vasen)
Sovellettu GHR jumppapallolla (http://www.youtube.com/watch?v=9J-UzwklEU4)
3 x 10
Hoover
3 x 40 s.
Pilates-pidot jalat ylhäällä
2 x 20 s.
1 x 30 s.

Pakkasilmat ovat mahtavia (vaikka vähän kylmä onkin), eivätkä vähiten upeiden säiden, auringonnousujen ja -laskujen vuoksi. Tässä loppuun vähän räpsyjä hienoimmista hetkistä viime päivinä. Ja niin, kuva uudesta Puma-joululahjatakistani! En ole sitten pätkääkään mikään shoppailija, mutta hupparit ja kaiken maailman urheilulliset vetoketjupaidat ovat varmaan jonkin sortin heikkous: niitä näet kaappiin on kerääntynyt useita kappaleita ihan huomaamatta. :D

Stash
06.01.2009, 13:15
Äh, kai sitä nyt on pakko päivitellä. (Ei ole oikein huvittanut viime päivinä). Sunnuntaina kävin tekaisemassa yläkroppatreenin ja lisäksi päivään sisältyi runsaasti (n. 6 km) kävelyä. Itse treeni oli väsynyt, mitä sitä kiertelemään. Enpä tiedä, muistanko enää painoja ja sarjoja, mutta here we go:

Su 4.1. Ylävartalo 75 min. + kävelyä 6 km

Leuanvedot
4 x 2 (sekä mo että vo)
Ylätalja
3 x 6 40 kg
Dippi
2 x 3 , ja kun ei jaksanut nysvätä,
Penkkidippi
1 x 10 op
2 x 8 10 kg levypaino
Pystypunnerrus
2 x 6 12 kg (ei ollut edes puhdasta)
Vipunostot sivulle
3 x 14 5 kg levypainot
3 x 12 4 kg istuen

Jalannostot penkillä
3 x 12

Eilen sitten oli välipäivä salilta. Vasen sisäreisi jotenkin kramppasi, joten ounastelin, ettei kannata alkaa revitellä jaloilla sen kummemmin. Lusmusin päivän kotona ja tein aamulla suht pitkän liikkuvuustreenin ja iltapäivällä kävelylenkin.

Ma 5.1. Liikkuvuustreeni 70 min.
- dynaamista venyttelyä (erilaisia jalanheittoja, pyörittelyjä tms.) 20 min.
- koko vartalon venytykset

Kävelylenkki 35 min.

Vaikka se tuntuvin jumitus olikin sitten tänään hävinnyt, salille kävellessä alkoi vaihteeksi etureisi kramppailla. Muuten jalat tuntuivat vetreiltä, joten kummastelin, mikä on. Eivät ne jalat kuitenkaan erityisen vetreät olleet, sillä mavessa jopa 70 kiloa tuntui valtavan raskaalta ja muutenkin lihasväsymys oli läpitunkevaa jo pienen ajan kuluttua. Se johtopäätös täytyy siis vetää, että palautuminen tökkii nyt todella. Ongelman tiedän olevan liian pienessä energiansaannissa, mutta kun ei nälätä tarpeeksi, ja toisaalta vatsa ei kestä satamäärin mitään ruokaa eikä varsinkaan hiilaria tai muuta helppoa. Vaihtoehdoksi jää tietysti enemmän lepoa, mutta milläs ne päivät sitten täytyvät ja lihakset tulevat harjoitetuksi? :confused: No, kaipa tässä taas on edessä vain ruokailujen asteittainen lisääminen ja kenties sitten liikuntojen keventäminen entisestään. Ensi viikolla tosin alkavat koulut ja työtkin, joten siinähän sitä tekemistä vaihteeksi riittää.

Ti 6.1. Jalat ja vatsa 90 min. + kävelyä

Sumomave (Lämppäsarjasta pikku pätkä täällä (http://www.youtube.com/watch?v=RH9VajGRgJg). Ei kunnon videoita, HeatN vastatkoon nätteine nostoineen tämän päivän kuva-annista treenipäiväkirjassaan :rolleyes:.)
1 x 6 60 kg
2 x 4 70 kg
3 x 12 50 kg - Jos ei lyhyitä sarjoja, niin tehdään sitten pitkiä.
Bulgarialainen kyykky kp
3 x 10 15 kg
Hoover
2 x 30 s.
Pidot istuma-asennossa
3 x 30 s.

Sen verran analysoin mavevideoita, että loppuojennus jää minulla jotenkin vajaaksi. Entistä jäntevämpi ja tarkempi saa siis nostoissa olla ensi kerralla. Huomenna luvassa uintia ja taasen venyttelyitä. Sekä parturi, viimein!

taskari
06.01.2009, 18:25
Sen verran analysoin mavevideoita, että loppuojennus jää minulla jotenkin vajaaksi. Entistä jäntevämpi ja tarkempi saa siis nostoissa olla ensi kerralla. Huomenna luvassa uintia ja taasen venyttelyitä. Sekä parturi, viimein!

Ei varsinaisesti jää. Sulla on vähän liian kapea ote, joten olkapäät jää vähän tolleen lysyyn eteen. Tuosta asennosta pitää ihan vetämällä vetää sitten ne olkapäät taakse, mutta jos ois leveempi ote, niin ei tartteis, vaan olkapäät tulis luonnollisesti jo oikeeseen asentoon. Tarpeeksi pystyssä sinä kyllä tuossa lopussa olet, elä ainakaan missään nimessä ala kiskomaan selkääs mutkalle taakse päin.

Toivottavasti tästä nyt edes jotain selvää sai...

Stash
07.01.2009, 06:11
Ei varsinaisesti jää. Sulla on vähän liian kapea ote, joten olkapäät jää vähän tolleen lysyyn eteen. Tuosta asennosta pitää ihan vetämällä vetää sitten ne olkapäät taakse, mutta jos ois leveempi ote, niin ei tartteis, vaan olkapäät tulis luonnollisesti jo oikeeseen asentoon. Tarpeeksi pystyssä sinä kyllä tuossa lopussa olet, elä ainakaan missään nimessä ala kiskomaan selkääs mutkalle taakse päin.

Toivottavasti tästä nyt edes jotain selvää sai...

Aivan, no oteleveydestä meillä oli HeatN:kin kanssa puhetta. Täytyypä tuohon keskittää huomionsa joka tapauksessa ensi kerralla.

Stash
08.01.2009, 14:30
Äh, nyt on kyllä menossa taas sellainen aika, jolloin mikään - vähiten treeni - kiinnostaa yhtään. Tulossa on kylläkin muutoksia elämään noin muutenkin, ja aika monta juttua on vielä auki, mutta ei se silti selitä, miksi kaikki arkinen tökkii. Olen kuitenkin raahautunut jotain treeniä tekemään joka päivä, ja tässä päivitystä.

Ke 7.1. Uintia n. 30 minuuttia (tekniikkaharjoittelua ym.)

Pitkästä aikaa aktiivinen päivä (tenttiinlukua, parturi jne. aamusta saakka), ja nälkä sitten sen mukainen. Huomionarvoista muuten on, että paino on nyt joulu-tammikuun aikana noussut reilun kilon. Peilikuva ei silti näytä erityisemmin muuttuneen, joten kaipa viimein jokin osa on tullut edes lihaksena.

To 8.1. Ylävartalo volyymi 60 min. palautukset n. 60 s.

Ylätalja lapiokahva
3 x 10 35 kg
Taljahiihto
3 x 12 30 kg
Vinopenkki kp
1 x 10 8 kg
2 x 8 12 kg
Peck deck
1 x 15 15 kg
1 x 10 20 kg
Vipunostot sivulle seisten
3 x 10 6 kg kp
Vipunostot sivulle istuen käsi kerrallaan
3 x 10 4 kg kp

Vuoroparina
a) Pulldown
2 x 14 20 kg
1 x 10 25 kg
b) Hauiskääntö kp
3 x 10-13 8 kg

Vatsakone
1 x 12 25 kg (jalat tuettuina)
1 x 14 20 kg (ilman tukea)
Kyljet vatsakoneessa
2 x 12 20 kg

Yllättävänkin jaksava treeni, vaikka olo oli mennessä lähinnä plääh. Hiilarien nostaminen ilmeisesti alkaa taas purra. En vain tiedä vielä, mihin treeneissäni tosiaan aion: miltei kaikki on ihan auki. En tiedä haluanko enää nostaa painoa, kasvattaa lisää lihasta tai edes voimaa. En tiedä kuitenkaan, mitä ottaisin tavoitteeksi aerobisella puolellakaan. Luultavasti kuitenkin vähennän salitreenejä 3 krt/vko ja jatkan kaksijakoisella siten, että vähemmän kuormittavina viikkoina teen jalat kaksi kertaa, kuormittavampina taas keskityn yläkroppaan. Astangajoogan lisäksi tulee uintia ja jotain aerobista ehkä. Juokseminen ei vielä huvita kun säät ovat mitä ovat eikä ne jumpatkaan kyllä kiinnosta. Onpa vaikeaa.

Stash
09.01.2009, 17:07
Vuorossa aerobis-venyttelypäivä, eli 60 minsan venyttely ystävien kanssa yliopistolla ja hölkäten takaisin kotiin. Leppoisa juoksentelu on kyllä mukavaa, kun on jutteluseuraa edes osaksi matkaa. Näin heikompikuntoisenakin erehtyy hetkittäin luulemaan etenemistä kevyeksi ja samalla saa ruotia vähän maailmaa. :rolleyes: Ei, mutta ystävien seura on yksi parhaista asioista maailmassa joka tapauksessa. Muiden seurassa osaa luonnostaan myös olla vatvomatta turhia asioita, tai niihin saa ainakin uusia näkökulmia.

Pe 9.1. Hölkkälenkki 5 km + ohjattu venyttely 60 min.

Alaselkä on ollut muutaman päivän aika kipeä, joten huominen täysvapaa tulee ihan hyvään väliin.

Enzyme
27.01.2009, 07:54
Sorppa, nakitin sut :D Eli käypäs kurkkaan täällä (http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?p=38403#post38403)!

Stash
29.01.2009, 17:53
Viimeinkin voisin kirjoitella vaikkapa vastaamalla haasteeseen, jonka Enzyme (http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=276&page=33) heitti.

Ohjeet:
1.Link to person who tagged you.
2.Post the rules on your blog.
3.Write six random things about yourself.
4.Tag six people at the end of your post and link to them.
5.Let each person know they ve been tagged and leave a comment on their blog.
6.Let the tagger know when your entry is up.

Asioita minusta. Kaikki nyt tiedätte fitnessit ja ruokailuinnot, joten kerrotaan jotain vähän spesifimpää:

1.http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2440&stc=1&d=1233247172 Kasvatustiede. Opettajahan minusta tulee, ja opetus, kasvatus sekä ohjaaminen ovat lähellä sydäntä kaikilta osin. Nautin alan opiskelusta ja siihen liittyvistä töistä ihan todella.

2. http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2441&stc=1&d=1233247180 Tunnelma. Olen ennen kaikkea tunnelmavaloihminen. Lämpimät sävyt, kotoisuus ja ylipäätään tunnelmat ovat tärkeitä, ja tämä ei aina istu yksiin kalmanlamppu-ihmisten ajatusmaailman kanssa..

3. Läheiset. En oikein pidä ystävyysdiipadaapasta, mutta päivä päivältä juuri perheen ja ystävien merkitys korostuu ja tähdellistyy elämässä.

4. http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2443&stc=1&d=1233247199 Vaaka. Paitsi että tuo on horoskooppini, olen kuulemma melko äärimmäisen diplomaattinen ihminen noin puolituttujen ja ystävien mukaan. Läheisimmissä suhteissa sitä diplomatiaa ei sitten aina riitäkään.

5. http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2445&stc=1&d=1233247262 IT. En siis todellakaan ole mikään insinööri, mutta jostain syystä aina tuttavapiirissä "se, joka hoitaa tekniikan".

6. http://www.musclemarket.fi/forum/attachment.php?attachmentid=2446&stc=1&d=1233247265 Musiikkidiggailu. Bowie ja Pink Floyd (muun muassa) ovat olleet ja ovat edelleen osa persoonaani. Joskus fanitin ihan tosissaan, nyt vain piilofanitan.

Kuvat
http://www.pathology.wisc.edu/images/Education.gif
http://www.hirvosenperhe.fi/galleria/mlh_tunnelma.jpg
http://garyploski.com/wp-content/uploads/balance-scale.jpg
http://edu.pudasjarvi.fi/virtuaalikoulu/oppiaineet/tietotekniikka/atklogo.jpg
http://991.com/newgallery/David-Bowie-Aladdin-Sane-2123.jpg

En jaksa kyllä enää etsiä heitettäviä, sillä liki kaikki on taidettu jo kahlata läpi. Over and out siis, ja sananen tästä hetkestä.

Terveys on siis ollut sen verran huonossa jamassa, että saleilut kehitysmielessä ovat jääneet viime kuukauden aikana. Sain muutamaksi viikoksi kortin lähi-Elixialle, joten olen lähinnä käynyt spinnaamassa, tanssimassa, venyttelemässä ja tekemässä ylläpitäviä "mitä-milloinkin-huvittaa" -treenejä astangajoogaamisen lisäksi. Nyt selkä alkaa olla ja hiljalleen kunnossa ja vatsakin (joka siis meni todella pahaksi) normalisoituu toivottavasti hiljalleen. Jotain pientä laktoosivammaa ainakin näkyisi olevan, mutta epäilen, että syytä on jossain muuallakin.

Muuten mieliala on ollut aivan mainio, ja keskittymällä itseni sijaan opintoihin, töihin ja läheisiini on tajuntaan hiipinyt monta tärkeää ajatusta. Alan ollan myös vakuuttunut siitä, että se, mitä perinteinen bodyruokavalio ja -elämäntapa on, ei ole minua varten (siis fyysisesti kuin henkisestikään). Tätä päivistä en toistaiseksi päivittele ainakaan säännöllisesti, vaan keskityn muihin asioihin ja lähinnä muiden tekstien lukemiseen. Kun punttikärpänen sitten joskus taas puree, palaillaan ehkä asiaan. :)

P.S. Otin taannoin kuntokuvia, ja ainakin syksy tuotti jonkin verran tulosta! Painokin on nyt suht pysyvästi 57 kiloa. En noista saavutuksista aio kuitenkaan hetkeen luopua, joten sikäli voimaharjoittelu pysyy tietysti mukana, mutta terveyden ehdoilla.

Stash
05.03.2009, 08:56
Okei, eli nyt saattaisi olla aika taas palailla päivyrin pariin jossain määrin. Muutto on takana ja hässäkkää on piisannut monella elämänalueella. Vieläkin vähän väsyttää, mutta toistaiseksi vatsa ja selkä ovat pysyneet aika hyvinä, joten eiköhän tässä jostakin suvantovaiheesta olla nousemassa.

Eilen olin puntilla ensimmäistä kertaa vähään aikaan. Vaikka tarkoitus olisi nyt jatkaa hieman säännöllisemmin, pidän edelleenkin kiinni "päivä kerrallaan" -ajatuksesta enkä treenaa minkään aikataulun mukaan. Ajatuksena olisi tehdä kaksi lyhyttä, lähinnä ylläpitävää treeniä viikossa 1-jakoisella ohjelmalla vähän fiilispohjalta perusliikevalikoimaa hyödyntäen. Tuon lisäksi sitten tanssia, runsaasti lihashuoltoa ja jotain yo-liikunnan kivoja aerobisia treenejä ainakin siihen asti, kunnes juoksentelemaan taas pääsee kunnolla. Ja ai niin, se astangajooga on tietysti vahvana kuvioissa ja tulee varmasti pysymäänkin siellä.

Painot ovat tietysti aika onnettomia, koska jaksaminen on ollut pitkään moneltakin osin heikkoa. Tavoite on lähinnä tehdä treeni, sarjaennätyksillä ei nyt ole niin väliä.

Ke 4.3. Kokovartalotreeni

Etukyykky
3 x 8-10 tangolla
SJMV
3 x 10
Askelkyykky taakse
2 x 8 12kg

Ylätalja
3 x 8-12
Vinopenkki
3 x 8-10
Viparit sivulle
3 x 10-14

Erinäisiä vatsalihasliikkeitä
6 x 10-12

Lisäksi runsaasti kävelyä. Muutimme sen verran likelle yliopistoa, että pystyn tosiaan kulkemaan matkat mukavasti jalan. Tosin bussikuljetuksellakin tuli aina rampattua ympäri kaupunkia ja kampusta, joten sikäli tilanne ei muutu kustannusten vähenemistä lukuun ottamatta. Olo on tosiaan aika väsynyt ja eilisestä treenistä jumissa, joten tänäisestä tulee tenttiinluku- ja lihashuoltopäivä ihan kokonaisuudessaan.

Stash
07.03.2009, 07:59
Pe 6.3. Afrotanssitunti 55 minuuttia + venyttelyt 30 minuuttia

Kevyehkö päivä ja samaa luultavasti seuraa myös tänään, koska päivä kuluu kaupungilla. Luultavasti sunnuntaina voisi selviytyä jumituksista ja painua salille.

Stash
08.03.2009, 11:04
Eilen illalla kaupungilta palattuani arvoin, lähteäkö viileään ja pimeään ulos vai jäädäkö koneelle nyhväämään. Lähes aina muu kuin konettaminen on järkevä valinta, joten kipaisin sitten Harjun ympäri juoksennellen. Olipa muuten mukava kieppi! Jalat ovat olleet yhtä kevyet viimeksi joskus viime kesänä, ja ylipäätään meno tuntui niin mukavalta, etten raaskinut sitten pilata sitä jatkamalla yhtään pidempään kuin oli luonnollista. Kolme kilometriä parilla pysähdyksellä taittui parissakymmenessä minuutissa, joten vauhtiakin oli olosuhteisiin nähden ihan mukavasti.

La 7.3. Juoksulenkki 20 min. + venyttelyt

Tänään sitten aamusta noin tunnin treeniä Monnarilla. SJMV:stä ovat jalat edelleen kipeinä, ja selän takia tein lähinnä askelkyykkyjä. Penkki ja leuat olivat onnetonta rimpuilua kuten osa muistakin liikkeistä, mutta tulipahan tehtyä. Tällä hetkellä tosiaan teen vain sitä mikä tuntuu mielekkäältä, välittämättä painoista, käytetystä ajasta tai yhtään mistään muustakaan. Olo on muuten parempi kuin pitkiin aikoihin ja oma ulkomuoto miellyttää silmää, joten miksipä muuttamaankaan mitään.

Su 8.3. Kokovartalotreeni

Etukyykky
2 x 10 tangolla
Askelkyykkykävely
3 x 10-12 10 kg
Vuoroparina
a) Reiden ojennus
3 x 10
b) Reiden koukistus
3 x 10

Penkki
3 x 10 20-25kg
Leuanveto
2 x 2
Alatalja
3 x 12 25kg

Viparit sivulle
2 x 12 5 kg
2 x 10 4 kg istuen
Ranskalainen punnerrus käsipainolla
2 x 8
Dippi penkillä
2 x 10

Rutistuksia
2 x 10
Jalannostot telineessä
2 x 15

Sellaista tänään.

Stash
11.03.2009, 06:19
Ma 9.3. Astangajooga 75 min.

Takareidet edelleen jumissa ja muutenkaan en jotenkin osannut rauhoittua, joten kauhean hyvin ei mennyt tuo kerta. Pitäisi aina pyrkiä pitämään vapaapäivä ennen joogaa tai ainakin saamaan lihashuolto kuntoon, jotta tuosta nyt tulisi jotain.

Ti 10.3. Hiihtodemonstraatio, liikkeessä n. 90 min.

Jee, perinteisen tekniikkaa. Suksi ei vain oikein luistanut, joten nihkeä olo jäi. Hyviä korjauksia silti perustekniikkaan tulevaa ajatellen.

Vatsa on taas ollut vähän herkempi ja syömiset ovat jääneet heikommiksi, joten olen aika lailla jumissa tällä hetkellä. Tänään en aktiivisen päivän vuoksi edes salille ehtisi, joten lepoa tulee. Yritän illalla vielä tehdä nopsat venytykset, mutta saapi nähdä mikä ympäripyöreän päivän jälkeen kiinnostaa.

Stash
15.03.2009, 14:55
Keskiviikkona ja torstaina lähinnä lepäilin (= ympäripyöreitä päiviä, joten treenaamaan ehtiminen vaikeaa). Tosin täytyy sanoa, että mulla kyllä tavallinenkin päivä sisältää suuret määrät kävelyä paikasta toiseen ja yleensä monenlaista muutakin touhua, kuten kaupassakäyntiä, kerhonohjausta ym. Harvoin siis ihan todella vain olen paikallani. Mitä enemmän mielekästä tekemistä on, sen paremmalla tuulella olen. Viime aikoina olenkin pyrkinyt ajattelemaan, että kiirettä ei oikeastaan ole olemassakaan: omilla valinnoillamme teemme elämästämme sellaista kuin haluamme. Mielekkäiden asioiden tekeminen vaikka vähän tiiviissäkin tahdissa ei siis ole kiirettä eikä siihen liity velvollisuudentuntoa, vaan voittopuolisesti mielenkiintoa ja nautintoa. Arno Kotron sanoin: "Älä valita - saat valita." :)

Pe 13.3. Koko kropan treeni

La 14.3. Juoksua ja kävelyä yht. 60 min. + Syvävenyttelyt 40 min.

Su 15.3. Koko kropan treeni

Filosofiahöpinöistä sitten viikonlopun treenailuihin. Perjantaina ja tänään kävin treenaamassa kropan läpi. Perjantaina askelkyykkyä, koukistuksia, vähän etukyykkyä, ylätaljaa, peruspenkkiä, vipareita ja vatsalihastreeniä; tänään SJMV:a, bulgarialaista, ylätaljavariaatioita selälle, vinopenkkiä ja vatsoja. Perussettiä säälipainoilla, joskin rintalihat sain varsin kipeiksi ja siitä huolimatta vinopenkkipainot ovat säilyneet edelleen siinä, mihin olen ne ikinä saanutkaan hilattua. Eilen lisäksi perusteellista lihashuoltoa lenkin kylkiäisinä, ja sain todellakin lantion melko hyvin auki pitkillä venytyksillä. Alaselkä on taas pyrkinyt vihoittelemaan lievästi, joten lihashuollon merkitys on sanomattakin selvää.

Motivaatio treenaamiseen on edelleen vähän kadoksissa, mutta pyrin nyt tekemään kuitenkin jotain. Ajattelin erityisesti taas panostaa venyttelyihin, ja haastaa itseni venyttelemään joka päivä ainakin 20 minuuttia sekä pari kertaa viikossa perusteellisemmin. Tekee mieli kokeilla, onko mahdollista parantaa omaa liikkuvuutta yli sen maagisen rajan, johon on tähän asti päässyt. Olen tosiaan lantiosta ja alaselästä äärimmäisen jäykkä, ja tuntuu, että aina tietyissä lihasryhmissä (takareidet, sisäreidet) on se piste, jonka jälkeen liikkuvuus ei parane, vaikka kuinka huhkisi tulosten eteen.

Stash
21.03.2009, 07:09
Joo, ei kyllä tietoakaan jonkun liikkuvuusharjoittelun lisääntymisestä tällä viikolla. Koululla päivät ovat olleet 8-11-tuntisia, ja vaikka kuinka pyrkisi noiden jälkeen kiskomaan itsestään irti venyttelyjä (tai edes uutisten katsomista, jotta voisi venytellä), niin ei nappaa. Maanantaista keskiviikkoon oli taukoa treenistä, joskin päivittäiset 5-10 kilometrin kävelyt ja jatkuva aktiivisuus opinnoissa vastasivat stressihormonin riittävästä tasosta. Ai niin, keskiviikkona jaksoin lähteä miehen seuraksi polvenkuntoutuslenkille ja itse hölkkäilyn lomassa vedin muutaman lyhyen spurtinkin.

Ke 18.3. Pk-/spurttilenkki 25 min.

Torstaina sitten sain tungettua ohjelmaan myös suht tehokkaan puntin. Palautukset pidin lyhyinä penkkiä lukuun ottamatta, ja aika väsynyt olinkin lopuksi.

To 19.3. Kokovartalotreeni

Etukyykkyä tangolla
Askelkyykkykävely
3 x 10 10kg
Reiden koukistus
3 x 10
Penkki
3 x 10 20kg
2 x 4 30kg
a) Ylätalja lapiokahvalla
4 x 10
b) Punnerrukset 45 asteen kulmassa
3 x 8
Sivuviparit
5 x 10

Loppuun syvien vatsalihasten harjoitteita (joogatunti jää nyt parina viikkona välistä).

Tulokset ovat siis toki surkeita, mitä nyt näillä ravinnoilla sopii odottaakin. Syvien vatsalihasten kehitykseen olen kuitenkin tyytyväinen: pilatesasennoissa pysyminen ja ylipäätään keskivartalonhallinta on mielestäni parantunut paljon, liekkö kiitos sitten joogan, selän varomisen vai usean eri tekijän.

Eilen sain sitten lyhyen lämppälenkin päätteeksi vähän venyteltyäkin, mutta muuten päivään kuului sen verran muuta ohjelmaa, ettei treeniä. Tänään ja huomenna aion mahdollisesti kumpanakin päivänä salille jonkinlaisen jaon kanssa. Saa nähdä, mikä on jaksaminen ja mitä saadaan aikaan.

Stash
27.03.2009, 14:20
Ohhoh, ovatpas päivittelyt jääneet. On aika härdelliä joka päivä, mikä on sinänsä positiivista, mutta aiheuttaa sitten sen, ettei ehdi tai jaksa mitään ylimääräisiä konetteluja. Joka tapauksessa viikkoon kertyi seuraavaa:

La 21.3. Jalkatreeni

Ensimmäinen kunnon raskas jalkatreeni aikoihin. Kotiin käveleminen (siis ne huimat 1,5 km) oli aika tutinaa!

Su 22.3. Kevyehkö yläkroppatreeni

Tästä sen verran, että penkissä mun tekniikka on kuulemma ihan hyvä. Muutenkin alkaa tulla tasaisuutta niihin nostoihin. Täytyisi sitten vaan saada jostain voimia!

Ti 24.3. Koko kropan treeni

Ylätaljassa kiskoin jo 40 kiloa, eli ainakin jotenkuten voimat alkavat palautua.

Ke 25.3. Pyöräilyä 17 km

Tosiaan: pyörä on jo kaivettu naftaliinista ja keskiviikkona vedin sitten ekat pidemmät kiekat sillä ympäri kaupunkia ollessani päivän sijaisena. Johtopäätöksinä on, että pyöräilykunto on ehkä hieman heikentynyt, pyörä kaipaisi pientä rukkausta ja uusi kypärä pitäisi hankkia. Jykylässä lisäksi kevyen liikenteen väylät ovat niin täynnä soraa, että on pakko himmailla ainakin tuollaisen epävakaan käsijarrufillarin kanssa. Kerran jo olen ehtinyt kaatuakin, kun kolme senttiä soraa lähti käännöksessä alta niin että hujahti. :rolleyes:

Pe 27.3. Intervallispinnailu 45 min. + venyt 20 min.

Tein vartin lämppää, päälle noin 15 minuuttia erilaisia intervalleja (ylhäällä edessä, ylhäällä takana, alhaalla rullaillen sen mikä jaloista lähtee jne.) ja loppuun vielä kevyempää polkemista vartin verran. Lähdemme pariksi päivää sukuloimaan, joten illalla tulee varmaan venyteltyä ihan kunnolla toistamiseen.

Stash
29.03.2009, 15:55
Sekä lauantaina että sunnuntaina jaksoin salille! Selvästi lisääntynyt syöminen (sen syödyn imeytyminen..) näkyy palautumisessa, sillä alkuvuodesta kolmen kunnollisen treenin tekeminen viikkoon olisi ollut mahdotonta. Eilen illalla siispä jalkatreeniä ja noin 40 minuutin venyttely HeatN:n kanssa kaupan päälle, tänään taas kevyempi yläkroppa ja kotiin laittamaan pizzaa uuniin. Hyvää muuten tuli, kunnon ohut pohja ja naftisti täytteitä (broileria, juustoa, kuivattuja kantarelleja + tomaattikastike) toimii mun makuun.

La 28.3. Jalkatreeni + venyttelyt

Etukyykkyä
2 x 10 20 kg
2 x 8 30 kg
Askelkyykkykävely
4 x 10 10 kg
Taljavatsalihakset
2 x 12 25 kg
2 x 8 30 kg
Rutistuksia telineessä + lattialla, yht.
4 x 10-15
Jalan ojennus
3 x 10
Jalan koukistus
3 x 10

Su 29.3. Ylävartalo

Penkki
2 x 10 20 kg
2 x 5 30 kg
2 x 8 25 kg
1 x 10 20 kg
Ylätalja lapiokahvalla
3 x 10 35 kg
Kulmasoutu kp
2 x 12 12 kg
Superina
a) Viparit sivulle istuen
3 x 14 4 kg
b) Pystypunnerrus penkissä kp
3 x 8 8 kg

Eli pikkupainoilla rauhallisesti, treeniä omaksi iloksi edelleen.

Stash
03.04.2009, 15:39
Puntit ovat taas jääneet vähemmälle, kun kaikkea mahdollista toimintaa piisaa ihan riittävästi. Olen jo oppinut sen, että salille ei mennä, jollei palautuminen ole kunnossa ja jos aloittaminen ottaa kunnolla päähän. Tämän ajatusmallin mukaisesti siirsin eiliseksi suunnitelemani harjoituksen tälle päivälle ja oikea ratkaisuhan se oli, sillä tänään treeni kulki ihan mukavasti.

Ma 30.3. Astangajooga 75 min.

Joissain liikkeissähän mä jopa jo venyn, vaikkei lihashuolto ole edes parhaalla mahdollisella tolalla, hienoa!

Ti 31.3. Tanssidemonstraatio 90 min. (kevyttä) + pyöräilyt

Ke 1.4. Reipasta pyöräilyä n. 60 min.

Ei olisi enää kyennytkään muuhun, kun Mattilanniemen mäkeä on jyystänyt ylös ja alas kolme kertaa. :rolleyes:

Pe 3.4. Kokovartalotreeni

Etukyykkyä, askelkyykkyä taakse, penkkiä, ylätaljaa ja taljahiihtoa, reiden koukistuksia ja reilut vatsatreenit päälle. Voimatasot ovat säilyneet ja mm. etukyykky toimi tänään mainiosti: mistään ei kiristänyt ja painot nousivat tasaisesti, vaikka säälittäviä ovatkin. Ystävän kanssa tehtiin mulle nyt penkkiin systeemiä, jota alan hiljalleen toteuttaa viiden päivän kierrolla siten, että alakroppatreeni tulee sitten siihen väliin. Muu ohjelma siis sopeutetaan käytännössä penkkipunnerruksen mukaan. Tarkoituksenahan on voimatasojen parantaminen ja liikkeen opettelu viimeinkin kunnolla. Katsotaan, mitä tuolla saadaan aikaan!

Tiistaina ja torstaina siis (aktiivista) lepoa, koska tuota tanssitreeniä nyt ei kummoiseksi liikunnoksi voi sanoa ja eilen vain venyttelin, kun saleilu ei huvittanutkaan. Viikonlopulle ois kiva keksiä jotain, mut toisaalta haluaisin olla viimeisellä joogakerralla kerrankin liikkuva, joten mitään jumitustreenejä ei ole ennen maanantaita tiedossa.

Stash
07.04.2009, 18:02
Viikonloppuna en sitten mennyt salille. Olin jotenkin ylirasittunut ja jännäsin muutamaa opintoihin liittyvää esitelmää, ja väsytti turhan paljon, jotta olisin raahautunut raskaampiin aktiviteetteihin. Lauantaina lepäsin ja sunnuntaina tein lyhyehkön lenkin. Alussa juoksu kulki ok:sti, mutta loppua kohden alkoi nihkeytyä ja kauttaaltaan juoksukelvoton, loskainen Harju (jonne piti tietysti silti tunkea) ei ainakaan parantanut jaksamista. No, tuloksena joku kiskaisu kuitenkin.

Su 5.4. Hölkkä-kävelylenkki 35 + 15 min.

Ma 6.4. Astangajooga 75 min.

Viimeinen kerta. Sarja tehtiin läpi putkeen ja suht intensiivisesti, ja voin luvata, että kädet oli välillä kovilla tietyissä kannatteluasennoissa. Ja miksei jalatkin tasapainoasanoissa.. Huh. Mutta on tuo niin mukavaa, että jatkoa toivottavasti seuraa.

Ti 7.4. Yläkroppa 50 min.

Ylätalja lapiokahvalla
1 x 10 30 kg
1 x 5 40 kg
3 x 6 25 kg
1 x 10 30 kg
Taljahiihto
2 x 12 25 kg

Penkki
1 x 10 20 kg (yhden sarjan ehdin tehdä välissä ennen kuin painot nousivat vähän liikaa)
Vinopenkki kp
3 x 10 10 kg
Kulmasoutu kp
3 x 8-10 14 kg
Viparit sivuille
3 x 14 5 kg

Vuoroparina
a) Hauiskääntö kp ilman pysäytyksiä
2 x 14 6 kg
b) Penkkidippi
2 x 10

Kiertäjäkalvosimet
2 x 15 2 kg

Tarkoitus oli tehdä pääasiassa penkkitreeniä, mutta ei kai sinne penkkipaikalle sitten tietystikään päässyt, vaikka menin salille heti kasilta aamulla. Vinopenkkiä sitten. Ihan ok, painoista nyt ei tarvitse mainita mitään mutta noin muuten. Aamulla voin puolisen tuntia sen verran pahoin, että olin varma etten pysty edes lähtemään salille, joten tyytyväisyyden aiheuttaa jo pelkkä treeni (oli sitten minkämoinen tahansa).

Stash
10.04.2009, 16:11
No onpahan taas tapahtunut. Ensinnäkin vasen jalkaterä alkoi taasen kipuilla samaan malliin kuin vuonna 2006, kun ensi kerran tulin tutuiksi sen tosiasian kanssa, että mun jaloissa on vikaa. Tuntuu ihan rasitusmurtumalta, sillä kunnon kävely vihloo ihan älyttömästi, toisin sanoen siis mikään normaali varaamista vaativa aktiviteetti ei onnistu. Lisäksi keskiviikkona kurkku tuli mahtavan kipeäksi. Ensin ajattelin, että kyse on vain katupölyn aiheuttamasta oireesta, mutta eilen illalla treenin jälkeen myös silmäluomet turposivat ihan oudosti yhtäkkiä. Googlausta -> oireet soveltuvat mononukleoosiin, great. Vähän jännitti, mitä mahtaa tapahtua kun menin vielä rasittamaan elimistöä treenaamalla, mutta yllättäen tänään kurkkukipu on ollut vähäistä ja turvotuskin laski iltapäivän aikana. Olo on muuten suht hyvä, joskin illalla mittasin ihan lievänlievää lämpöilyä mukamas.

Mitäköhän noista siis pitäisi päätellä? :confused: No, parin päivän treenit: pyöräilyä ja rammalla jalalla sovellettua jalka-selkätreeniä. Selkälihat piti tunkea mukaan kun tajusin, että täysipainoista jalkatreeniä ei saa aikaan sitten millään.

Ke 8.4. Pyöräilyä n. 60 min.

To 9.4. Jalka-selkä-keskivartalo

Etukyykkyä
3 x 10 20kg
SJMV
2 x 10 40kg
3 x 8 50kg
Bulgarialainen kp oikealle
3 x 12 10kg
Reiden ojennus
3 x 10
Reiden koukistus
3 x 6-10

Ylätalja D-kahvalla (vai mikä se alataljakahva nyt onkaan, ei muista)
1 x 12 20kgkg
3 x 8 30kg ja puolen minsan palautuksin
1 x 10 25kg
1 x 12 20kg
Takaolkapäälaite
3 x 12

Jalannostot penkillä maaten
3 x 12 + 1 x max. (Kehitystä on tapahtunut ihan selvästi!)
Syvien vatsojen aktivointia istumaannousuilla, jatkuva pito
3 x 10

Ihan suht hyvä treeni kuitenkin vaikka olinkin vähän heikko ilmestys noin yleisesti ontuvana ja könkkäävänä. Kun olotilan luonne ei nyt ole ihan selvä, olen ottanut tämän päivän totaalisen laiskottelun kannalta, etenkin, kun puolisko lähti sukuloimaan ja olen ollut itsekseni: eilinen Hesari, uusin ProBody, konetusta, telkkarin katsomista, leffoja, ruoanlaittoa jne. Mahtavaa! Alla kuva aikaisesta, tavallista runsaammasta aamupalatunnelmasta. Ulkona pyryttänyt räntä ehkä vähän ketutti, mutta muuten perfecto. ;) Huomenna matkaan itse kotiin ja palaan poikkeuksellisesti vasta keskiviikkona. Katsotaan, josko saataisiin veljen kanssa vaikka yhteispenkkitreenit aikaan ja yritän myös päästä uimaan. Terveyden ehdoilla siis toki.