PDA

Näytä koko versio sivusta : Itsensä haastaminen

anca
10.09.2007, 12:06
Tahtoisin tehdä treeneistäni monipuolisempia, niin salilla kuin lenkilläkin. Ongelmana on, että en oikein uskalla haastaa itseäni kovempiin suorituksiin ja raskaampiin painoihin. Teen mieluummin aina vähän liian kevyesti kuin että joskus edes vetäisin kunnolla.

Miten te muut psyykkaatte tai suunnittelette kovemmat treenit? Vai meneeko ne ihan niinkuin kaikki muutkin treenit, suunnitelmien mukaan?

Mari
10.09.2007, 12:23
Mulla on selkee tyyli tuohon, eli pidän sitä reenivihkoa mukana ja kattelen siitä mitä on tullu edellisellä kerralla tehtyä. Aina pitää pyrkiä parempaan joko toistomäärillä tai isommalla kuormalla. Myös sarjojen välinen palautusaika voi olla joskus SE juttu.

Reenikaveri on tuossa loistoapu, itellä vaan sellasta ei ole nykysellään (paitti se vihko).

Huru-ukko
10.09.2007, 12:29
Mikä on tavoitteesi? Tästä kaikki lähtee liikkeelle. On vaikeaa ylittää itseään jos ei ole tavoitetta ja sen jälkeen suunnitelmaan sen saavuttamiseksi. Tarvitaan järkevä mutta yläkanttiin asetettu tavoite, joka on pilkottu inhimillisiin välietappeihin. Kirjoita ylös tavoitteesi ja suunnitelma sen saavuttamiseksi. Tämä auttaa ohjelmoimaan itseäsi. Pidät tavoitteen kirkkaana mielessä kun tekisi mieli jäädä kotiin tai jättää sarja vähän kesken. Heikolla hetkellä voit kysyä itseltäsi, mikä sinua estää saavuttamasta tavoitettasi? Pelkkä tavoite ilman toimintasuunnitelmaa on pilvilinnojen maalailua.

"They always say time changes things, but you actually have to change them yourself."
– Andy Warhol

Säännöllinen tavoitteen visualisointi ja itsensä ohjelmoiminen tuottavat tuloksia. Tee päivittäin jotain tavoitteen saavuttamiksi, mikä se sitten onkaan.

Faidra
10.09.2007, 12:37
Mua auttaa se, kun ajattelen että salilla/lenkkipolulla käyttämäni aika on kuitenkin vain murto-osa siitä mitä ehdin muuten viikon aikana tekemään. Ei oikeastaan ole mitään tekosyitä, miksi en käyttäisi sitä muutamaa hassua tuntia viikossa sitten täysillä tekemiseen.

Sen ainakin oon jo ymmärtänyt, että jatkuvasti oman rimansa alittamalla ei pääse mihinkään. Ennemmin yritän tähdätä pikkuisen yli, kuin ali. Mikä voi olla pahinta mitä tapahtuu, jos oma tavoite ei täytykään (vaikka joku treenipaino ei nousekaan kuin kerran)? Ainakin olen sentään yrittänyt ja todennut, että tänään se oli vielä liikaa, ensi kerralla ehkä ei enää olekaan. :)

Ehkä voisit aloittaa sillä, että pyrit ylittämään itsesi kerran viikossa jossain harjoituksessa. Päätä mikä treeni se on ja mitä aiot tehdä paremmin kuin edellisellä kerralla. Jospa sieltä ajan kanssa alkaisi löytyä se oikea draivi jokaiseen treeniin. Tosin sekään ei ole ehkä pitkällä tähtäimellä hyvä, jos aina mennään reikä päässä täysillä... ;)

jaafetti
10.09.2007, 15:01
Niin kun tossa jo tuli ilmi niin treenivihko on iso apu - riippuen tietenkin miten sitä täyttää/käyttää. Ite kirjaan kaikki sarjat,monesko treeni vuodessa, voi kirjata treenin keston, joskus katon läpi treenin jälkeenpäin kotona ja kommentoin jos on kommentoitavaa vihkoon jne (26 treenivuotta takana ja aika alusta asti käyttänyt vihkoa-aika kassillinen on kaapissa..)

Itse ainakin pyrin siihen että kovien treenien aikaan teen yhdessä treenissä ainakin yhden liikkeen yhdessä sarjassa ainakin yhden toiston enemmän kuin viimeksi..se on minimi. Kaikki mikä "tulee" enemmän on plussaa..
Ja vaikka olisi "kovien treenien aika" niin kun en ole kone - vaan ihminen, joskus on niin että treeni ei jostain syystä kulje, niin sellaisena päivänä pyrin tuohon mainitsemaani lauseeseen ja otan sitten vaikka lopputreenin "pumpaten"- tein kuitenkin jossain sen yhden paremmin..

Hulkki
11.09.2007, 01:30
Komppaan tässä aiheessa Huru-ukkoa, eli kunhan harjoittelulla on selkeä päämäärä (itselläni Classic BB -kilpailut) ja motivaatio tavoitteiden saavuttamiseksi on korkealla, sujuvat yksittäiset treenit ilman sen kummempaa erillistä psyykkausta koska se päätavoite on koko ajan siellä takaraivossa muistuttamassa itsestään.

muskle
11.09.2007, 22:15
Miten te muut psyykkaatte tai suunnittelette kovemmat treenit? Vai meneeko ne ihan niinkuin kaikki muutkin treenit, suunnitelmien mukaan?

No kaikki ei mene tosiaankaan suunnitelmien mukaan, kun tulee loukkaantumisia ja välillä on motivaatio hukassa. Yritänkin nähdä homman isona kokonaisuutena missä yksittäinen treeni tai yksi treeniviikko ei vielä ratkaise yhtään mitään. Minulla on sellainen periaate, että parempi saada yhdessä vuodessa itsestään irti 85%, kuin repiä väkisin jokaisessa treenissä 100%. Kaikki edelliset kirjoittajat on korostaneet välitavoitteiden merkitystä ja olen samaa mieltä. Jollekin se on kisat, jollekin isommat raudat kuin vuosi sitten, jollekin vain parempi ulkonäkö ja timmimpi kroppa. Minusta tärkeää on se että on itselleen rehellinen ja tekee duunia vain itsensä takia.

Grift
19.09.2007, 21:16
Itse tykkään tehdä kovaa treeniä. En tiedä mikä siinä on, mutta se hauskaa, kun saa ylitettyä itsensä kovassa treenissä. Tavoitteetkin auttavat itseänikin. Omana tavoitteenani on kehittyä mahdollisimman hyvin. Joskus tulevaisuudessa olisi hienoa päästä kisaamaan muiden tätä tapaa harrastavien kanssa. Se motivoi kanssa hyvin paljon.