Näytä koko versio sivusta : Possuli treenailee
Ciao!
Pitkään mietittyäni ja emmittyäni päätin aloittaa treenien kirjoittamisen ylös ihan näin julkisesti. Hui. Täällä siis 23-vuotias, punttien kanssa viitisen vuotta puuhaillut tyttönen. Mulle kävi salitouhun kanssa sellainen klassinen "hurahtaminen" eli kun ekan kerran salin oven avasin, niin sille tielle jäin. Eikä muuten ole kaduttanut päivääkään!
Kaikenlaisia treenityylejä ja -jakoja on tullut kokeiltua ja sieltä on pikkuhiljaa alkanut hahmottua ne, jotka omalle kropalle parhaiten sopii. Viimeisen vuoden olen treenannut 4/5 -jakoisella ja välillä 2-jakoisella ohjelmalla tilanteesta riippuen. Välillä on treenien suunnittelu ollut aikamoista taidetta, kun opiskelun ja työn kautta tulleet "ylimääräiset" liikunnat ovat sotkeneet mun punttihommia.
Tällä hetkellä treenaan 2-jakoisella ja lisäilen joukkoon aerobista, intervallijuttuja, keskivartalotreeniä ja mitä ikinä keksinkin. Oman mausteensa treeniin tuo kolmivuorotyö. Kun valvoo öitä ja unirytmi on muutenkin lähes aina sekaisin, ei kroppa aina jaksa samalla tavoin kun normaalirytmissä. Treenaan tällä hetkellä muutenkin aika fiilispohjalta ja kroppaa kuunnellen.
Ainiin. On mulla pieni body fitness -kisahaavekin olemassa. Valmentajasta olen tässä haaveillut jo pitkään, ja jos teillä olisi antaa vinkkejä pääkaupunkiseudulla toimivista osaavista ja aktiivisista valmentajista niin pistäkääpä tulemaan. Aika kaukaiseltahan tuo kisaaminen tällä kunnolla tuntuu, mutta valmentajan saaminen saattaisi olla se ratkaiseva askel etiäpäin tän asian tiimoilta.
Tänään on vuorossa yläkropan treeniä kevyesti ja tunnustellen, sillä palautuminen on viime treeneistä ollut aika huonoa. Eli kevyttä treeniä ja yritän kerrankin malttaa polkea fillarilla rauhallisesti salille ja takasin. Eilisestä jalkatreenistä hellät kintut saattaisi jopa hieman vertyä, jos ei päästelisi tuhatta ja sataa menemään.
Dodiih. Yläkroppa tänään.
-penkki 35 kg x 8, 8, 8 ylihitaasti liikerataa hioen
-alataljasoutu 40 kg x 10, 10, 10
-ylätalja niskan taa 40 kg x 10, 10
-viparikombo kp 4 kg x 15, 13, 10
(liike siis: viparit sivulle-eteen, sivulle-eteen ja yksi pari on yksi toisto) <-- voiko ton enää sekavammin selostaa;)
-ojentajapunnerrus taljassa tangolla & hammer hauiskääntö superina
ojentaja 35 kg 15, 15, 15, hauis kp 8 kg 10, 10, 8
Lopuksi loikoilin sellasessa iiiiiiiihanassa selänvenytyskoneessa ja vetristin jumissa olevaa alaselkää muutenkin. Teki niin hyvää, että huonosti mennyt treenikin unohtui siinä sivussa.
Tosi vaisu treeni siis, mutta välillä näin. Fillaroin hissukseen kotiin salilta ja nautin auringosta. Huomenna lepopäivä ja paljon venyttelyä. Joka paikkaa kiristää. Oujee!:rock:
-viparikombo kp 4 kg x 15, 13, 10
(liike siis: viparit sivulle-eteen, sivulle-eteen ja yksi pari on yksi toisto) <-- voiko ton enää sekavammin selostaa;)
Heips ja tervetuloa! Eikös toi viparit sivulle-eteen ole tuttavallisemmin Fodor viparit.http://www.youtube.com/watch?v=Am4tlcfQ1W4
Kiitos:) Tosiaan tuolta videoltahan se vipariliike löytyi ja nyt tiedän sille sitten nimenkin. Näitä samanlaisia tulee varmaan jatkossakin, etten tiedä kaikkien liikkeiden "oikeita" nimiä, joten korjailkaa ja kertokaa ihmeessä. Helpottaa kummasti kirjailua.
Tänään on työpäivän jälkeen suunnitelmissa tehdä pitkä ja rauhallinen kävelylenkki, jonka päälle koko kropan venyttely. Pitkästä aikaa on sellanen fiilis, että olis pesäpallomailalla muksittu joka puolelle. Illalla sitten vielä luvassa ensi viikon, ja vähän seuraavankin, treenien suunnittelua. Mä oon kova tyttö suunnittelemaan, mutta toteutuspuolella on vielä hiottavaa;) Monesti käy niin, että salille mennessä on kirkkaana mielessä mitä siellä niiden hyvien suunnitelmien mukaan pitäisi tehdä, mutta sitten teenkin hetken mielijohteesta jotain ihan muuta. Kyllä mä yleensä pysyn suunnilleen siinä, että jos yläkroppaa pitäis treenata niin en mä sentään heti kyykkäämään ala, mutta kuiteskin... olis pienen itsetutkiskelun paikka. Tässäkin.
Tervetuloa mukaan :) täällä on kans yks innokas suunnittelija, mutta toteutus jää sit liian usein vähän toisaalle. ;)
Kiitos Zadallekin:)
Nyt on taas tehty niitä hienoja suunnitelmia ensi viikolle, että pääsee sitten kikkailemaan ja muuttelemaan niitä. Hih. Tässä tosiaan mietiskelin, että treenaan ensi viikon vielä 2-jakoisella ja katson sitten jos vaihtais hetkeksi takaisin 4-jakoiseen. Tämä siitä syystä, kun mulla tulee tehtyä niin paljon pyöräilyä ja muuta aerobista sporttailua, että jaloille tuntuu tulevan vähän turhan paljon rasitusta. 4-jakosessa jaloille tulis puntti kerran viikkoon ja siihen päälle fillaroinnit, intervallit sun muut. Täytyy koettaa miten sellanen toimis.
Mutta niihin tulevan viikon suunnitelmiin..
Ma: keskivartalotreeni
Ti: jalat ja pitkä rauhallinen lenkki
Ke: lepo
To: intervalli ja yläkroppa
Pe: jalat
La: lepo ja venyttelyt
Su: yläkroppa.
+ työmatkapyöräilyä 3-4 päivänä 20km/pvä.
Otin huomiselle keskivartalotreenin kun muut palaset kropasta ei tunnu vielä oikeen palautuneilta. Saa jalat levätä vielä yhden extrapäivän ja yläkropan vuorohan on vasta torstaina. Saas nähä kuin äijän käy.
Muuten, olisko täällä kellään antaa vinkkejä leuanvetoon? Tai siis vinkkejä aloittelijalle;) Tällä hetkellä saan hädin tuskin yhden leuan ja haluisin ottaa leuanvedon mukaan selkätreeniin. Treenaan salilla, jossa ei turhia hienouksia ole eli ihan tangossa roikkumalla pitäis alottaa. Aikasemmalle salilla oli leuanvetokone, jota on ollut ajoittain ikävä, mutta nyt oon päättäny ottaa härkää sarvista ja ihan omalla painolla alkaa veivata. Vaikka sitten se yksi toisto kerrallaan.
Tänään on syöty hyvin ja venytelty koko paketti huolellisesti läpi. Huomenna takaisin sorvin ääreen.
Pääsin heti näin alkuviikosta muuttamaan suunnitelmia:rolleyes:.
Eilen tein suunnitellun keskivartalotreeniin kotona. Staattisia pitoja kyynärnojassa suorana ja "kyljellään", sekä tavallisia vatsalihasliikkeitä mm. linkkareita, pepunnostoja, istumaannousuja yms.
Tälle päivälle oli suunnitelmissa lenkin lisäksi jalkojen treeniä salilla, mutta kuinkas kävikään:D Tehtiin hyvän kaverin kanssa kyllä aamupäivällä pitkä ja rauhallinen kävelylenkki, joka oli kestoltaan vähän reilun tunnin. Nähtiin pitkästä aikaa ja tarinaa riitti molemmilla sen mukaan. Tultiin sitten vielä mun luokse jatkamaan juttuja ja pian huomasin, että kello on jo niin paljon, etten ehdi salille kun meen yöksi töihin.
Hetken pähkäiltyäni, muistin joskus ohimennen nähneeni kotini vieressä portaat. Sen enempiä miettimättä vedin lenkkivaatteet takaisin ylle ja menin katsastamaan josko näistä portaista olis johonkin. Ja olihan niistä. Tein siis 20 minuutin porrastreenin puntin sijaan. Ensimmäistä loikkasarjaa tehdessäni huomasin ekojen portaiden lähistöllä vielä toisetkin portaat. JEE! Eli alkuperäinen porrasreenisuunnitelma muuttui siinäkin vielä lennossa kun pitihän ne toisetkin rappuset tyypata:) Loppujen lopuksi treeni näytti tältä:
Alkulämmöt ja venyttelyt pikaisesti, ja sitten itse asiaan..
Ekat portaat
-5 x loikkien ylös jokatoinen/-kolmas porras
muutaman minuutin tauko
-5 x sama kuin edellä
Tokat "ylläriportaat"
-10 x nousu tikutustyyliin
taukoa muutama minuutti
-5 x sama kuin edellä
Tein molemmissa portaissa niin, että en pitänyt yksittäisten nousujen välissä taukoa kuin sen verran, että hölköttelin takaisin alas. Sitten vitosen ja kympin jälkeen vähän pidemmät tauot.
Molemmat rappuset on sellasia aika lyhyitä, mutta menevät aika jyrkkään mäkeen. Syke nousi todella hyvin ja se pyörikin melkein koko ajan yli 160:n lyönnin. Lopussa syke oli jo lähemmäs 180 ja jalat ihan velliä. Voe pojat kuinka magee fiilis. Tätä ehdottomasti lisää!
Mä luulen, etten enää jatkossa laita tänne noita mun viikkosuunnitelmia, kun näköjään nuo mun treenit tosiaan muuttuu ihan lennosta. No, eipä tuo niin vaarallista ole kunhan tulee jumppailtua. Epäsäännöllisen työrytmin ja sen tuomien lieveilmiöiden kanssa on vaan opittava elelemään, ja olemaan itselleen armollisempi noiden suunnitelmien suhteen.
Tänään oli salipäivä (vaikka siis suunnitelmien mukaan piti olla vapaata:D). Hipsin salille normaalia myöhempään kun heräilin tänään neljän aikaan iltapäivällä yövuoron jälkeen. Olin aatellut tehdä yläkroppaa, mutta salilla touhusinkin sitten seuraavaa.
-penkki 40 kg x 5, 5, 5, 5, 4
-leuanveto x 6, 6, 5
(silleen, että oli penkki jalkojen alla ja jeesasin siitä minkä tartti)
-alataljasoutu 35 kg x 8, 30 kg x 10
Tässä kohtaa treeniä huomasin, että jäljellä olis vielä olkapäät, ojentajat ja haba ja puhti oli ihan pois. Päätin suosiolla jättää loput treenistä huomiselle kun olen saanut kunnon yöunet ja yövuoro ei paina kropassa. On vapaapäiväkin huomenna niin miksipä ei tehdä mieluummin kunnon treeni sitten kun jaksaa. Tein sitten vielä selänojennuksia 3x max ja vähän vatsoja.
Olin aika innoissani kun sain tehtyä ilman varmistajaa tuon penkkisarjan 40 kg:lla. Penkki on ollut mulle aika sellanen pieni "mörkö", kun harvoin on varmistajaa. Nytkin olis joka sarjassa tullut ainakin 1-2 toistoa lisää jos varmistaja olis ollut. Salilla ei ollut mun lisäksi ketään, joka oli penkin kannalta huono juttu, mutta selkätreenin kannalta ei..
Mä nimittäin kehtasin ekan kerran kokeilla noita leuanvetoja penkin avustuksella, kun ei ollut ketään katsomassa. Oli tosi tehokasta ja harmi ,kun en oo ennen kehdannut kokeilla sitä, mutta jatkossa kyllä teen niitä, vaikka salilla olis ketä:) Ehkä sitten jonain päivänä sen penkin voi jättää pois..
Tänään jatkui hyvien yöunien jälkeen eilen kesken jäänyt yläkropan treeni. Oli ihan eri fiilis kuin eilen ja jumppaaminen tuntui hyvältä. Treeni:
-pystypunnerrus kp 10 kg x 12, 12,5 kg x 12, 10, 8
-Fodor-viparit kp 4 kg x 13, 12, 10
-ranskalainen punnerrus istuen kp 17,5 kg x 10, 8, 8
-ojentajapunnerrus taljassa 30 kg x 12, 12
-hauiskääntö tangolla 20 kg x 10, 8, 6
-hauiskääntö vinopenkissä kp 5 kg x 8, 8 <--toi on niiiiiin kurko liike:rock:
Treenien puolesta on mukava olo, mutta pientä morkkista pukkaa, kun tänään on tullut syötyä vähän mitä sattuu. Kalorit pysyneet siedettävissä rajoissa, mutta täytyy kertoa, että niin pizzaa kuin yksi hampurilainenkin on tänään mennyt:o Huomenna täytyy vissiin käydä pienellä synninpäästölenkillä ja alottaa aamu tutusti puurolla.
Toisaalta on ollu aivan ihanaa pitkän työputken jälkeen ottaa rauhassa, nukkua pitkään, syödä mitä sattuu, tavata kavereita ja shoppailla sielunsa kyllyydestä. Kyllä on mieli levännyt.
Nyt on eiliset syöpöttelysynnit saatu anteeksi 65 minsan reippalla aamulenkillä. :)Innostuin tekemään muutaman mäkispurtinkin ja muutenkin meno oli reipasta. Sykemittarin mukaan kaloreita paloi reilusti yli 400, eli ihan reipasta menoa oli.
Tänään oon tosiaan palannut ruotuun puuron, tonnikalan ja riisin voimalla. On se kumma juttu, kuinka helposti vähästäkin huonosta syömisestä saa nykyään morkkiksen. Vaikka järki sanookin, että välillä saa ja pitääkin herkutella niin silti.. Mutta morkkikset sikseen ja katse eteenpäin.
Toi mun viikkosuunnitelma on tosiaan mennyt jo niin päälaelleen, etten viitsi sitä edes tarkemmin seurailla, vaan treenaan loppuviikon fiiliksen mukaan ainakin pari treeniä ja sunnuntaina sitten tsekkaan uudet kuviot tulevalle viikolle. Ei mulla yleensä suunnitelmat ihan näin poskelleen mene.. eipä:lol:
Kuluva viikko on mennyt treenien kannalta aika sekavissa merkeissä, mutta pääasia, että jumpattu on. Huomenna illalla mietiskelen sitten vähän uusia kuvioita tulevalle viikolle, mutten kehtaa enää laittaa niitä tänne näkyviin:rolleyes:
Jos kaikki menee hyvin niin saatan tulevaisuudessa saada vihdoin itselleni myös "ammattiauttajan" treeneihini. Mutta ei nyt vielä innostuta liikaa;)
Eilen kävin vielä salilla fiilistelemässä. Tein kaikkia "hilavitkutusliikkeitä" ja vatsoja. Tein muun muassa takaolkapäitä, kylkitaivutuksia käsipainolla, staattisia pitoja sekä tavallisia rutistuksia vatsalle ja erilaisia heilutuksia kahvakuulalla. Enemmän aikaa meni tällä kertaa höpötellessä kamujen kanssa, välillä näin.
Tänään oon pitänyt lepopäivän treeneistä, vaikka muutoin kiirusta onkin ollut.
Uusi viikko ja uudet kujeet. Tällä viikolla on töiden vuoksi ja muutenkin aika sekavat aikataulut, mutta ainakin neljä punttitreeniä olis tarkoitus tehdä. Lisäksi sitten näitä mun "mieleenjuolahdusjumppia" kuten tänään.
Heräsin tänään aikaisin, vaikkei minnekään tarvinnut lähteä ja nautiskelin kiireettömästä aamusta. Mietin ensin, että treenaan vasta illalla, mutta ulkona paistoi niin houkuttelevasti aurinko, etten voinut vastustaa kiusausta. Portaiden pomppiminen tuntui sopivan energiseltä viikon aloitukselta, joten tuumasta toimeen.
Alkulämmittely hölkkäillen ja jalkojen venytyksiä
Ekat loivemmat portaat:
- 10 x loikkien ylös, joka toinen/-kolmas porras
- 3 x 20 tasajaloin pomppu alimmalle portaalle
Jyrkemmät portaat:
- 5 x nousu tikutustyyliin
- 5 x sama
Tasamaalla:
- 3 x luisteluhyppy n. 20 m
Mä vaan niin tykkään ton tyyppisestä tekemisestä. On magee fiilis kun sykemittari huitoo hyvissä lukemissa ja hiki virtaa. Aikaa itse pomppuhommiin meni piirun verran alle 20 minuuttia, joka on saman verran kuin viime viikon porrastreenissä, vaikka lisäsin viime viikon settiin vielä noi luisteluhypyt ja tasajalkapomput. Hyvällä tahdilla oon siis tänään portaita kipittänyt.
Sain niin paljon virtaa tuosta edellisestä, että tein kotona vielä pienen kuntopiirin. Liikkeinä askelkyykky, selänojennus (tai mikä se nyt on se perusselkäliike kun maataan maassa vatsallaan..), etunojapunnerrus ja dippi. Kolme kertaa rundi läpi, toistot askelkyykyssä 15-20/jalka, selänojennuksessa ~20 ja etunojissa sekä dipissä niin paljon kuin jaksoi.
Yllättävän tehokkaalta tuntui tuo kuntopiiri. Mulla on vähän aina ollut joku asenneongelma kotijumppailua kohtaan, mutta muutin kyllä nyt mieltäni. Itseasiassa mietiskelin jo asiasta innostuneena, että voisin ostaa kotiin jotain monipuolisia välineitäkin, niin tulis jumpattua enemmän kotona ja sais tehtyä vähän monipuolisemmin juttuja. Eikä treenit jäis tekemättä vaikkei salille ehtiskään.
Nämä keskellä viikkoa olevat vapaapäivät on kyllä ihania. Saa keskittyä kaikkeen kivaan, eli treeniin, ruoanlaittoon, kavereihin, aurinkoon ja joutenoloon. Kävin päivällä tekemässä seuraavanlaisen treenin:
Rinta, selkä
-penkki 40 kg x 5, 6, 5, 5 & 30 kg x 12, 10
-vinopenkki kp 15 kg x 8 & 12,5 kg 10, 8
-leuanveto (avustettu) 6, 6, 6
-kulmasoutu kp 17,5 kg x 8, 8
-alataljasoutu 35 kg x 8, 8
-ylätalja niskan taa 40 kg x 8, 8 & 35 kg x 10
-selänojennus 3 x max.
Taaskaan en saanut varmistajaa penkkiin, kun olin yksin koko salilla ja lisää porukkaa tuli tietysti sitten kun olin jo lopettelemassa. Eli taas olisi tullut varmaan kaikissa sarjoissa pari toistoa lisää varmistajan kanssa, mutta yksin kun ei vaan uskalla:o. Taitaa olla korvien välissä se suurin syy..
Vinopenkki kulki yllättävän nihkeesti. En meinannut saada 15 kg kässäreitä yksin ylös:lol: Tais tuo penkki kuitenkin pikkasen viedä voimia.
Tein noi leuat silleen, että pidin vaan toisen jalan varpaita pikkusen penkin päällä ja jeesasin niin vähän kuin mahdollista. Hyvä kutina on siitä, että lähiaikoina saatan saada jo muutaman leuan ihan kokonaan ite:D Jee!
Käytiin sitten vielä jo viikottaiseksi perinteeksi muodostuneella reilun tunnin kävelyllä kaverin kanssa. Tästä eteenpäin noita meijän lenkkejä kaverin mukaan aletaan kutsua terapialenkeiksi, ja niille on varattava aikaa kerran viikossa vaikka mikä olisi. Täytyy kyllä myöntää, että tollanen viikottainen pääkopan tuuletus ei tee ollenkaan huonoa.
Nyt illalla vielä venyttelyä ja alaselän vetristelyä. Bueno.
Tänään taas toinen ihana ja aurinkoinen vapaapäivä. Kävin pitkästä aikaa käppäilemässä pitkin kaupunkia ihan vaan ihmettelemässä. On välillä kiva vaan mennä menemättä sen kummemmin minnekään.
Treenasin tänään itselle uudella salilla, jossa kyllä alan käydä jatkossa tekemässä lähes kaikki jumpat. Oli sen takia vähän hakemista ja treenipainoista ei kaikissa liikkeissä oon mitään hajua. Oli kuitenkin ihan mukiinmenevä jumppa kun ottaa huomioon, että eilisestä kipeät rinta- ja selkälihakset sekä forkut (whaaat?) antoi oman mausteensa reenille. Ei ehkä mitään järkeä tehdä selkä-rintareenin jälkeen olka-ojentaja-hauissettiä, mutta teinpä kuitenkin:p
-pystypunnerrus smithissä 12, 10, 10 ehkä joku vähän alle 20 kg:n tanko??
-pystypunnerrus kp 10 kg 9, 8
-Fodor-viparit kp 4 kg x 20, 15, 15
-takaolkapäät taljassa 12, 12
-takaolkapäät kp 4 kg 10, 8
-ojentajapunnerrus taljassa & hauiskääntö tangolla (20 kg), superina x 3
-ranskalainen punnerrus yksi käsi kp 5 kg x 10, 8, 8
-hauiskääntö vinopenkissä kp 5 kg x 12, 12, 10
Uudella salilla ei taljoissa nää kilomääriä niin siks ne ei oo tossa ylhäällä. Vähän on kropassa havaittavissa pientä väsymystä ja voimattomuutta. Oon todnäk syönyt liian vähän ja jaksottanut treenejä hieman poskelleen. Huomenna siis ohjelmassa lepoa ja ruokaa:D
Takaisin salilla. Pidin vajaan viikon tauon salitreenistä kun joka paikka alkoi olla niin jumissa ja kroppa tuntui yliväsyneeltä. Etenkin jalat tuntuivat olevan koko ajan sellaisessa "palautumattomassa" tilassa, joten pieni hengähdystauko niillekin oli varmaan paikallaan. Ja oli kyllä fiksu ratkaisu, sillä tänään oli treenatessa taas hyvä meininki. En mä ihan kokonaan lepäillyt mennyttä viikkoa, vaan ajelin kyllä fillarilla ja käppäilin pikku lenkkejä, mutta en tukka putkella niinkuin yleensä.
Taidan jatkaa vielä 2-jakoisella jokusen aikaa, kun en muutakaan keksi. Lisäksi se tuntuu sopivan tänhetkiseen elämänrytmiin parhaiten. Tänään siis yläkroppaa seuraavasti:
-penkki 40 kg x 6, 5, 5, 5 & 30 kg x 15
-flyes kp 8 kg x 10, 10
-kulmasoutu kp 17,5 kg x 8, 8, 8
-ylätalja niskan taa 35 kg x 12, 10
-pystypunnerrus niskan takaa tangolla 20 kg x 10, 8, 8
-Fodor-viparit kp 5 kg x 10 & kp 4 kg x 12 lisäksi molempien sarjojen perään vielä normivipareita niin paljon kuin jaksoi
-ojentajapunnerrus taljassa tangolla & hauiskääntö tangolla superina x 3
taljan painosta ei varmuutta, mutta öbaut 30-35 kg. habaliikkeen tanko 8 tai 9 kg ja siihen vitoset päihin.
Olipa kivan tuntuinen jumppa. Muistin kerrankin, että 2-jakoisessa olis vissiin suotavaa jättää sarjat pikkusen vajaiksi. Mulla on ollut paha tapa vetää itteni ihan piippuun, oli treenijako mikä tahansa. Luulenpa, että tällä oli oma osuutensa tohon mun viikko sitten olleeseen väsyjumioloon. Toinen ikuisuusprobleema, joka myös todennäköisesti vaikutti kropan väsähtämiseen oli venyttelyn vähyys. Mikäköhän hitto siinä on, että venytteleminen vaan jää niin helposti, vaikka kuinka aina lupailis itselleen "en mä nyt jaksa tänne salille jäädä venymään, illalla sitten kotona.." :D Ryhtiliikkeen paikka tässäkin.
Huhhuijaa. Luulin, että jalat olis saaneet levätä tarpeeksi, mutta väärässä olin. Tein alakropan treenin tänään ja oli niin vaisua, ettei mitään rajaa. Tällainen setti siitä sitten tuli:
-lämmittelyksi kyykkyä Smithissä tangolla (vajaa 20kg?)x 2, vitoset päissä x 2 ja kympit päissä x 2
-prässi 100 kg + kelkka x 10, 8, 8, 8
-askelkyykky Smithissä jalka kerrallaan x ~10, 10, 10
-SJMV 40 kg x 10, 10, 8, 7
-takareisimasiina istuen 15 kg x 15, 15, 12
Kaikissa liikkeissä painot on laskeneet, kun vertaa vaikka parin kuukauden takaisiin treeneihin. Vaikka kuinka koetti, niin enempää ei jaksanut. Toivottavasti tää johtuu vaan jostain ylirasituksesta, tai on muuten vaan väliaikanen olotila. Prässiä tehdessä tuntui myös välillä, että korvissa humisee ja huippaa (verenpaine?). :eek:
Mulla on alaselän kanssa hieman erimielisyyttä joistakin liikkeistä ja esim. normikyykky vapaalla tangolla on tällä hetkellä ihan mahdoton. Pienillä painoilla pystyy sentään Smithissä vähän kyykkyä fiilistelemään:)
Onneks aina voi tehdä intervalleja ja muuta mukavaa niin saa kintut sentään jotain reeniä. Välillä näin. Ei muuta kuin kohti uusia seikkailuja.
Rautateemu
28.05.2008, 22:43
Kaikissa liikkeissä painot on laskeneet, kun vertaa vaikka parin kuukauden takaisiin treeneihin. Vaikka kuinka koetti, niin enempää ei jaksanut. Toivottavasti tää johtuu vaan jostain ylirasituksesta, tai on muuten vaan väliaikanen olotila. Prässiä tehdessä tuntui myös välillä, että korvissa humisee ja huippaa (verenpaine?). :eek:
Mulla on alaselän kanssa hieman erimielisyyttä joistakin liikkeistä ja esim. normikyykky vapaalla tangolla on tällä hetkellä ihan mahdoton. Pienillä painoilla pystyy sentään Smithissä vähän kyykkyä fiilistelemään:)
Onneks aina voi tehdä intervalleja ja muuta mukavaa niin saa kintut sentään jotain reeniä. Välillä näin. Ei muuta kuin kohti uusia seikkailuja.
Muista että nuo intervallit ja porrasjuoksut + loikat rasittavat jalkojen ja pakaroiden + alaselänkin lihaksia ja hermostoa. Tulee aika paljon treeniä alavartalolle, ja jos aina painaa 100 lasissa, niin ei ihmekään että paikat väsyy.
Totta Teemu turiset. Oon huomannut nyt kantapään kautta taas kerran tuon levon ja lihashuollon merkityksen. Jalat protestoi nyt aika tavalla kaikkea treeniä vastaan. Eilen tein omasta mielestäni suht kevyen jalkatreeniin ja tänään kuitenkin on ollu paikat niin jumissa, että hyvä kun kävelemään pääsee. Ei tunnu ihan normaalilta. Tarkoituksena oli mennä huomenna fillarilla töihin, mutta nyt ei tule kuuloonkaan:( Jommasta kummasta täytyy tinkiä, puntista tai intervalleista. Siinäpä mulla pulma:D
Täytyy nyt malttaa ootella rauhassa ja mennä kinttujen ehdoilla, vaikka kuinka tekis mieli hyppiä portaita ja polkea fillarilla duuniin miljoonaa. Kyllä se kärsivällisyys palkitaan varmaan tässäkin asiassa.
Tänään oon pitänyt lepopäivän ja huomisellekin todennäköisesti tulee toinen samanlainen. Korkeintaan teen keskivartalojumppaa ja koetan verrytellä ja venytellä jalkoja. Olis kiva jos lauantaina pääsis taas salille "tuoreella" kropalla.
Aikamoista työputkea puskee päälle, mutta aion jossain välissä ehtiä treenaillakin. Eilen tein suht kevyen enemmän pumppityylisen treenin yläkropalle ja samalla totesin, että mun pitäisi ehdottomasti tehdä enemmän pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla. Monien liikkeiden tekniikassa on paljon hiottavaa (etenkin selkäliikkeissä), ja parhaiten ne mokat huomaa just kun tekee pienemmillä painoilla, eikä vaan epätoivosesti yritä tempoa mahdollisimman paljon rautaa liikkeelle. Sitä ei vaan aina malta..
Eilisen treenin liikkeinä penkkipunnerrus käsipainoilla, leuanveto, pystypunnerrus, alataljasoutu ja ojentajaa+hauista superina loppuun. Kaikissa liikkeissä pyrkimys 3 x 12-15 toiston sarjoihin. Kokeilin muuten ekan kerran leuanvetoa vetokumien avustuksella ja täytyy sanoa, että se oli niin siistiä:rock: Tuntui kuin olisi vetänyt ihan "oikeasti" leukoja.
Tänään on mukava päivä kun ehtii sporttailla kaikenlaista, eikä oo kiire minnekään. Kävin tekemässä kevyesti jalkoja salilla. Kevyesti siksi, koska illalla on tiedossa vielä tiukkaakin tiukempaa salibandyhöntsäilyä. Ei taitais muutoin jalka nousta sählätessä senkään vertaa, jos alla olis raskas jalkajumppa.
Tän päivän kevyt reeni:
-prässi 80 kg + kelkka x 12, 12, 12
-askelkyykky Smithissä jalka kerrallaan x 10, 10
-SJMV 40 kg x 10, 10, 10
-reisihauiskone 15 kg x 15, 10
Jätin kaikissa liikkeissä reippaasti varaa sarjojen loppuun ja keskityin tekniikkaan sekä tuntumaan. Takareidet on ihan edelleen ihan svidun jumissa ja oikean puolen alaselkä-pakaraosasto myös. Nice!
Tein jalkatreenin päälle vielä keskivartaloa ja vatsoja.
-vatsarutistus taljassa 60 kg x 15, 12, 12
-linkkarit 3 x max.
-staattiset pidot jalat pallon päällä 3 x max. aika
-istumaannousu 2 x max.
Palkkarin jälkeen venyttelin selkää ensin sellasessa vekottimessa, jossa maataan siinä "pedillä" jalat kiinni ja siitä voi sitten kallistella itseään taaksepäin melkein pystysuoraan asentoon. Mun oikuttelevalle alaselälle toi em. vekotin tekee ihan sairaan hyvää. Se venyttää just niitä kipeitä paikkoja, joita ei oikein muuten omin avuin saa venymään. Tiedä sitten kuinka terveellistä siinä vekottimessa roikkuminen on, mutta hyvätä se ainakin tuntuu. :p
Ihan lopuksi venyttelin kevyesti koko kropan läpi keskittyen etenkin kaikkiin kiristyksiin ja kolotuksiin. Pitäis useammin vaan malttaa jäädä treenin päälle venymään tai mennä vaikka ihan vaan sitä varten salille. Kotona mä en saa sitä aikaseks, ainakaan niin keskittyneesti ja tehokkaasti kuin salilla. Kotona on aina kaikkea muuta "tärkeämpää" tekemistä, kuten esim. nörtteillä netissä:o
Jee! Huomasi taas eilen kuinka mukavaa salibandyn pelailu on, ja siinä sivussa se vielä on mitä mainiointa intervallitreeniä. Vaihtelu virkistää ja eilinen peli kyllä teki juurikin niin. Tiedossa on vielä ilokseni kymmenisen peliä kesän aikana. Pelit sijoittuu vielä silleen sopivasti noin kerran viikkoon eli eipä tartte sen kummemmin intervallitreeniosastosta huolehtia.
Tänään (tai siis periaatteessa eilen, kun kello on jo noin paljon) tein yläkroppaa:
-penkki 40 kg x 7, 7 & 42,5 kg x 4, 3 & 45 kg x 4 :rock:
-flyes kp 8 kg x 10, 10
-leuanveto avustettu 6, 6, 5, 5
-ylätalja niskan taa 40 kg x 10, 10
-pystypunerrus tangolla niskan takaa 20 kg x 12, 10, 10
-dippi OP pikkusen avustettu 8, 6, 6
-hauiskääntö tangolla 20 kg x 8, 8, 6
Penkissä oli kerrankin varmistaja mukana ja sain tehtyä 45 kg:lla jo muutaman toiston. On se vaan niin eri fiilis tehdä varmistajan kanssa, kun uskaltaa kokeilla niitä isompiakin painoja. Kyllä se penkkituloskin sieltä vielä nousee.
En oo muuten kirjaillu mun lämmittelyjä tänne ollenkaan ylös. Teen ennen jokaista treeniä suht samalla kaavalla menevän lämmittelyn, johon kuuluu: kuntopyörää/soutulaitetta/crossaria/juoksumattoa 10-20 minuuttia ja siihen päälle koko kroppa läpi kevyesti venytellen. Lisäksi jalanheittoja, käsien pyörittelyä ja kaikkia muita perusjuttuja. Teen myös ennen "kovia" sarjoja aina lämppärisarjan tai pari. Toi lämppärisetti on niin juurtunut tapa, että ilman sitä treeni ei oikeen kulje. Kai sitä sen aikana jotenkin psyykkaa itseään tulevaan treeniin..
Nyt nukkumaan niin jaksaa taas.
Työputki lusittu. Perjantaina kävin tekemässä pitkästä aikaa koko kropan treenin. Jumppasin kevyesti ja käytin vuorosarjoja. Tein kolme sarjaa kutakin liikettä, painot oli sellasta 60-70 prossaa normaaleista. Jumppa meni suunnilleen näin:
-prässi & pystypunnerrus
-penkki kp & SJMV
-sumomave & kulmasoutu tangolla
-ranskalainen istuen & hauis kp vinopenkillä
Oli tosi erilainen ja hyväntuntunen treeni. Hiki tuli ja hyvä mieli.
Tänään kävin aamulla herättyäni tekemässä peruussetin portaissa:
-loikkien x 5, 5
-tikutus x 10
-tasajalkapomppu x 20, 20, 20, 20 ,20
-spurtti ylämäkeen x 3
Oli jälleen kerran mukava aamun aloitus. Aikaa meni 25 minuuttia ja koko päiväksi energinen fiilis. :D Huomenna takaisin punttien pariin.
Tuntuu, että siitä olis ikuisuus kun oon käyny punttiksella ja alkaa olla pieniä vierotusoireita havaittavissa;) Mä huomaan heti muutaman päivän treenitauon jälkeen, että alan muuttua levottomaksi ja ärtyneeksi. Helposti tulee sellanen "mäolentällanensohvaperunavässykkäwannabetreenari", vaikka nyttenkin kyse oli vaan treenittömästä viikonlopusta.
Perjantaina kävin pelaamassa taas salibandya. Oli oikeen hyvät pelit ja hiki virtas vielä pitkään pelin jälkeenkin. Pelistä sitten suuntasinkin viettämään harvinaista vapaata viikonloppua. Oli aivan mahtavaa, että ehdin viikonlopun aikana tavata monia monia hyviä kavereita, joiden kanssa yleensä menee aikataulut ristiin. Nyt on taas uutta virtaa palata arkeen ihanan tuulettumisen jälkeen.
Tänään oon suunnitellut (taas mä jään kiinni suunnittelusta) hankkivani kotiin sellasen jumppakuminauhan. Olis taas yksi tekosyy vähemmän miksi ei muka voi kotona sporttailla. Satuin huvikseen kokeilemaan salilla sellasta kun lämmittelin ja hiffasin, että sehän on pirun kätevä vekotin. Jos huomenna kävis etsiskelemässä sellasta.
Mulla on jotenkin nyt suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ihan kadoksissa treenaamisen suhteen. Viimeisen kuukauden aikana on treenit menneet ehkä jo vähän liikaakin sellaseen fiilispohjalta touhuiluun. Kuitenkin kun haluaisi tuloksia kovastikin ja intoa löytyisi niin tuntuu vähän ajan ja energian tuhlailulta treenata tällä tavalla.
En esimerkiksi näköjään osaa päättää treenaanko 2- vai 4-jakoisella ohjelmalla, kuinka paljon teen aerobista, millon lepään etc.. On jotenkin turhauttavaa kun tuntuu, että jumppajutut junnaa paikallaan eikä tavotteellisuutta ole. Tämä taas stressaa ja en tosiaan haluaisi, että rakas harrastus (ja omalla tavallaan intohimokin) muuttuu stressaavaksi ja ahdistavaksi asiaksi.
Ehkä tämä on väliaikainen olotila, ja jos ei ole niin sitten asialle on tehtävä jotain. Eipä tällä kertaa ollu kovinkaan paljon treeneistä kirjoteltavaa, mutta haitanneeko tuo..
Salilla taas. Kävin tänään aamupäivällä vihdoin salilla. Tämä mun fiilispohjanen treenaaminen saa näköjään vaan jatkoa (ei hyvä), sillä en ollu ennen salille menoa päättänyt muuta kuin, että treenaan yläkroppaa. Jumpasta kehkeytyi kuiteskin ihan ok, ja se meni suunnilleen näin:
-penkki
-vinopenkki
-ylätalja niskan taa
-kulmasoutu tangolla
-pystypunnerrus
-ojentaja taljassa narulla
-hammer-hauiskääntö
Kaikkia liikkeitä 2-3 sarjaa, ja toistot liikkui siinä 12-15 välissä. Painot oli aika pienet, öbaut 70-80 prossaa normaaleista. Älkää kysykö miks, sillä mä en tiiä:o
Etsin tänään myös isosta kauppakeskuksesta sitä eilen suunnittelemaani jumppakuminauhaa, mutta tuloksetta. Huomenna uusi yritys. Urheilukaupat oli yllättävän huono valinta tälle etsiskelylle. Täytyy huomenna yrittää jostain ihan tavan prisma/cittari/anttila -osastosta uudelleen.
Eilen ja tänään on taas jumppailtu. Eilen tein jalkoja, 12-15 toiston sarjoja. Liikkeinä sumomave, prässi ja SJMV. Vaikkei painot olleetkaan kummoiset on tänään taas mukavasti tuntunut, että treenattu on.
Tänään tein yläkroppaa vuorosarjoilla. Vinopenkki-ylätalja, pystypunnerrus-takaolkapäät kp ja dippi-haba tangolla. Kutakin liikeparia 3 sarjaa.
Kuten huomaa, näissä mun treeneissä ei edelleenkään ole päätä eikä häntää:D Toissapäivänä oli viimeksi yläkroppapäivä ja tänään taas.. Pitäisköhän Juhannuksen jälkeen istua itsensä kanssa alas ja miettiä hieman treenikuvioita. Nyt kuitenkin ensin otetaan pari päivää rennosti.
Löysin tänään sattumalta jumppakuminauhan kaupasta, kun olin ostamassa kaikkea muuta, jee! Pakkohan sitäkin oli nyt illalla pikkasen testata. Otin itsevarmasti sen "jäykimmän" version ja testatessa huomasi, että se on ihan oikeasti jäykkä. On se kyllä mainio vekotin ja mahtuu takuuvarmasti matkoillekin mukaan.
Juhannus juhlittu. En vielä tänään ajatellut miettiä tulevaisuuden treenejä, mutta ehkäpä tässä lähiaikoina:p Tänään oli taas salibandypeli, jonka jälkeen tein vielä kotona kumpparilla yläkropan jumpan:
-rintapunnerrus
-"hartialiike"
-kulmasoutu
-viparit
-ojentajapunnerrus
-hauiskääntö
Kaikkia liikkeitä 3-4 sarjaa ja toistomäärät oli sellasta 15-25. Liikkeet tuntuu tosi erilaisilta kumpparilla tehtynä kuin normaalikässäreillä ja tangolla. Ei varmaankaan yhtä tehokasta lihasten kasvatusta ajatellen, mutta ainakin vaihtelua. Lainasin kirjastosta ihan kirjankin kumpparijumpaan liittyen. Kirja on jostain 90-luvun alusta ja sisältää aika paljon kaikkia koomisia juttuja (mm. ysärivalokuvien treenivaatteet ja kampaukset:rock:), mutta perusliikkeisiin sieltä kuitenkin löytyi muutama uusi idea.
Oonpa ollut reipas. Herättyäni kävin 45 minuutin aamulenkillä pitkästä aikaa. Ekat 15-20 minuttia oli aika nihkeetä, mutta sen jälkeen tuli taas se kiva fiilis, kun juoksu kulkee ja kroppa toimii. Vedin vielä viimeset 5 minuuttia "ihan täysii", ja rauhallisesta aamunavauslenkistä tulikin sitten vähän reippaampi puristus. Sykkeet oli jonkin verran normaalihölkkää korkeammalla, tiedä sitten mistä johtui.
Illalla kävin salilla tekemässä selkätreenin. Oli aika trooppinen ilma sisälläkin ja hiki virtas jo ennenku oli koskenukaan painoihin:sweat:
-ylätalja kapealla vastaotteella 40 kg x 12, 10, 10
-kulmasoutu tangolla 30 kg x 12, 12 & 35 kg x 12, 10
-ylätalja niskan taa 35 kg x 10 & 30 kg x 12
-kulmasoutu kp 15 kg x 10, 10
-alaselkä penkissä 15, 15, 15
Toistomäärät ei oo ihan tarkkoja, kun en kirjaile niitä salilla minnekään ylös, mutta suunnilleen aina noilla mennään mitä tänne kirjailen. Ainiin, tein ennen varsinaista treeniä staattisia vatsaliikkeitä ja linkkareita. Niillä saa hyvin myös kroppaa lämpimäksi. Nyt vielä vähän jalkojen venyttelyä illan ratoksi.
Jalkatreenin jälkeinen ihana jumitus jaloissa. Toissapäivänä jumppasin kinttuja seuraavasti:
-askelkyykky Smithissä 3 x
-prässi 5 x
-sumomave 3 x
-SJMV 4 x
-reidenkoukistus koneessa 3 x
Painoja en nyt enää muista kun on pari päivää viivettä tässä kirjottelussa, mutta eipä ne kummoiset olleet:p Tänään teen illalla vielä kumpparijumppaa ja venyttelen jumisia jalkoja.
Olin tuossa kuukauden päivät pimennossa, mutta täällä taas:D Syynä kuukauden kirjottelemattomuuteen oli treenimotivaation hetkellinen lopahdus ja kesän riennot. Oon mä kuitenkin treenannut vaihtelevasti 2-5 treeniä viikkoon, mutta tosiaan motivaatiota ollaan nyt haeskeltu ja treenaaminen on ollut myös sen mukaista.
Tänään kuitenkin treenattiin taas jo melkein entiseen malliin. Aamupäivällä yläkropan punttitreeni:
-penkki 35 kg x 15, 12, 12
-flyes kp vinopenkissä kp 8 kg x 10, 10
-ylätalja leveällä otteella 35 kg x 12, 10, 10
-ylätalja niskan taa 35 kg x 10, 8
-pystypunnerrus kp seisten 9 kg x 10, 8, 7
-ojentajapunnerrus kp niskan takaa & hauiskääntö tangolla superina x 2 max.
kp n.15 kg ja habatanko pikkasen vajaa 20 kg.
Illalla vielä oikein ihanan hikinen säbäpeli kestoltaan semmonen 45 minuuttia. Olo sen jälkeen oli taas niin euforinen, että muisti kyllä miksi sitä joskus on alkanut treenailla. Just sen fiiliksen vuoksi.
Toi motivaatio on kyllä jännä juttu, kuinka sitä välillä olisi vaikka muille jakaa, ja taas joskus se katoaa kokonaan. Mä oon ainakin sellanen, että sitten kun sitä tippuu treenirytmistä ja hommat alkaa mennä poskelleen niin helposti mieleen hiipii ajatus koko homman mielekkyydestä, ja sitä kautta luovuttamisesta. Oon tässä mun "treenitauon" aikana mietiskellyt paljon sitä, miten saisi treenin ja muun elelyn sellaseen mukavaan balanssiin, että olo olis seesteinen ja hyvä. Varmaan täällä foorumilla on muitakin joilla suhde treenaamiseen on sellainen 'viha/rakkaus' tai ehkä paremminkin 'kaikki tai ei mitään..'
Aina välillä näköjään joutuu pysähtymään ja miettimään, eikä aina vaan mennä tukka putkella ilman päämäärää. Seuraava tavoite itsellä nyt olis rakentaa loppuvuodelle sellainen kevyt treenirunko ja asettaa kenties myös joitakin välitavotteita matkan varrelle. Muuten tästä hommelista ei mun luonteella tule ikinä mitään. Possuli on taas mukana kuvioissa.
Alkaa näyttää taas ihan hyvältä treenimotivaation suhteen. Ehkäpä se treenirytmi sieltä pikkuhiljaa palailee kohti normaalia. Vielä kun saisi niitä pitkän tähtäimen suunnitelmia tehtyä... Tällä hetkellä meinaan treenaan täysin fiiliksen mukaan. Tänäänkin menin salille juurikaan tietämättä mitä siellä aion tehdä. Kuinka hyödyllistä tällanen treenaaminen on, mene ja tiedä.
Mutta mutta. Aamupäivällä poljin fillarilla salille ja takasin n. 10 kilsaa suuntaansa. Salitreeni oli lähes yhtä sekava, kuin on tällä hetkellä tän treenaajan suunnitelmatkin;) Ajattelin kuiteskin, että teen jotain keskivartalopainotteista ja näin se sitten meni:
-jumppapallolla staattisia pitoja keskivartalolle
-vatsarutistuksia pallolla
-jalkojen nostoja
-sivuttaisia vatsoja erilaisilla kierroilla
-alaselkää penkissä
-sivuheilautuksia kahvakuulalla
kaikissa kv-liikkeissä tein toistoja niin monta kuin jaksoin
Lopuksi innostuin tekemään muutaman pitkän sarjan peruskyykkyä ihan vaan tangolla ja kokeilin muutaman sarjan verran dippiä joko se menis omalla painolla. No, ei ihan vielä mennyt. Olin yksin salilla niin kehtasi rimpuilla.
Hyvä setti kokonaisuudessaan pyöräilyt mukaan lukien.
Aamulla ennen töihin menoa kävin tekemässä mukavan aamujumpan. Pumppailin olkapäitä, sillä tavoitteena olis pikkuhiljaa saada niihin sitä mukavaa pyöreyttä. Lopuksi tein vielä habaa. Aamujumppa meni suunnilleen näin:
-pystypunnerrus niskan takaa 20 kg:n tanko x 12, 10, 7
-sivuviparit yksi käsi kerrallaan 5 kg kp, 3 sarjaa/käsi toistot 10-15 välillä
-takaolkapäät taljassa narulla 35 kg, 3 x max.
-takaolkapäät kp 3 kg, 3 x max.
-hammer-hauiskääntö kp 7 kg x 8, 8, 6
Noi mun toistomäärät ei aina oo ihan eksakteja, kun en kirjottele niitä mihinkään ylös ja treenipäivyriä päivittelen aina jonkunmoisella viiveellä. Ei niiden kuiteskaan paljon pitäis heittää.. Pitkiä sarjoja tehdessä en muutenkaan edes jaksa laskea toistoja vaan pääasia on, että sarjat tulee tehtyä loppuun saakka. Suunnittelen suunnittelevani tulevana viikonloppuna treenirunkoa:p
Tänään ei ollut punttipäivä, joten kävin tempaisemassa aamusta hikisen porrastreenin. Tein pomppimiset tällä kertaa pelkän kahvin voimin ja sen kyllä huomasi, mutta eipä se menoa haitannut. Seuraavanlainen setti siitä kehkeytyi:
-loikkien 5 kertaa ylös, tauko n. 1 min. ja toinen samanlainen
-toiset portaat tikuttaen 10 kertaa ylös
-tasajalkapomppu portaalle 3 x 20-30
-mäkivedot loivaan mäkeen 3 kertaa
Oli tosi lämmin ilma ja hyvä draivi päällä. Sain revittyä itsestäni kaikki ne mahdolliset tehot irti mitä nyt aamulla tyhjällä vatsalla vaan oli kätettävissä. Setin pituudeksi tuli sellanen 25 minuuttia, eikä syke laskenut alle 150 varmaan kertaakaan. Noi lyhytkestoiset kovien sykkeiden jutut vaan näyttää olevan mun juttu. Saan paljon enemmän kiksejä porrastreenistä kuin yksitoikkoisesta hölkkäilystä.
Taas on jumppailtu. Alkaa ilokseni näyttää siltä, että hetken jossain piileksinyt treenimotivaatio palaa pikkuhiljaa. Tän viikon aikana oon jo päässyt aika hyvin normirytmiin. Eilen tein tosi väsyneenä pitkän työpäivän jälkeen selkä-haba -treenin suunnilleen näin:
-kulmasoutu tangolla 35 kg x 20, 20, 20, 15, 15
-ylätalja niskan taa 40 kg x 10, 8, 8
-hauis mutkatangolla n.20 kg x 10, 8, 8
-hauis vinopenkissä kp 5 kg x 8, 8
Väsymyksestä alhaisista energiatasoista huolimatta sain aikaseks ihan mukavan jumpan. Salilla oli varmaan 40 astetta lämmintä ja kostea ilma, joten silläkin saattoi olla oma osuutensa hieman nihkeään fiilikseen:sweat:
Tänään sitten, taaskin tosin pitkän duunipäivän jälkeen, mutta paremmin syöneenä ja nukkuneena treenailin rintaa ja ojentajia. Alkuun 20 minsaa intervallia crossarilla ja sitten:
-penkki 35 kg x 10, 10, 10, 10 , 10
-penkki kp 10 kg x 12, 12
-ristikkäistalja 10 kg/puoli x 12, 10, 10
-dippi op x 8, 8, 8
-ranskalainen seisten kp 15 kg x 12, 10, 10
-kapea penkki 20 kg x 15, 12
lopuksi vielä "nyrkkeilin" pikkukäsipainoilla käsivarret ihan piippuun.
Otti oikeen kunnolla nuppiin, kun yritin aluksi tehdä penkkiä 40 kilolla, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Mikä sviddu siinä on, että se vaan mukamas painaa ja painaa???? Kuitenkin vielä puoli vuotta sitten tein neljälläkympillä ihan "kevyesti". On tämä bodaaminen sitten kummallista..
Nyt viikonlopun viettoon ja huomenna nautin ansaitusta viikon ainoasta vapaapäivästä ja pidän sen kunniaksi todennäköisesti myös lepopäivän treeneistä.
Menneessä viikossa ei ole kauheasti kirjoteltavaa. Oon ollu koko viikon ihan superväsynyt. Pitkillä työpäivillä, lyhyillä yöunilla, aikasilla aamuherätyksillä ja alhasilla kaloreilla oli hintansa. En yksinkertaisesti saanut raahattua itseäni salille kuin vasta tänään. Yhden salibandypelin kävin pelaamassa viikolla, mutta siinäpä se sitten melkein olikin.
Tänään kuitenkin piiiiitkistä yöunista virkistyneenä menin taas innosta puhkuen salille. Päätin tehdä koko kropan jumpan kun oli vähän heikoilla toi alkuviikon treenaus;) Tänään siis lämmittelin ekaks heittelemällä kuntopalloa ja tekemällä sen kanssa vatsoja. Otin kunnon lämmön päälle ja sen jälkeen:
-kyykky 5 x
-askelkyykky 3 x
-penkki 5 x
-ylätalja 5 x
-SJMV 3 x
-pystypunnerrus kp 3 x
-viparit 2 x
-ojentajat taljassa tangolla 3 x
-hauiskääntö kp 3 x
Toistomäärät kaikissa liikkeissä siinä 10-15 välillä ja painot sen mukaiset. Tarkoitus oli saada kroppaa hereille ja hikeä pintaan.
Vähän olisi sellainen fiilis, että voisi jatkaa ensi viikon alusta lähtien vaikka nyt vähän aikaa 2-jakoisella. Yritän pikkusen kiristellä ja tiputtaa painoa viitisen kiloa seuraavan muutaman kuukauden aikana, eli aerobista tulee todennäköisesti tehtyä jonkun verran enemmän kuin aikaisemmin. Tänään illalla voisin taas alkaa lempipuuhaani suunnitteluun, ja tehdä hieman pläänssejä syksyn ja talven varalle:)
Tänään sain tsempattua pitkästä päivästä huolimatta itseni illalla salille. Olin huomannut ottaa tarpeeksi evästä päiväksi mukaan niin jaksoi oikein hyvin. Tein nopeatempoisen yläkropan treenin:
-penkki 30-37,5 kg tein viisi sarjaa ja nostin painoja aina 2,5 kg. 35 kg:lla 2 sarjaa. Toistoja kaikissa 8-10
-penkkisarjojen välissä staattisia pitoja keskivartalolle pallon kanssa
-avustettu leuanveto op 6, 6, 6
-kulmasoutu tangolla 20 kg n.25, 25
-pystypunnerrus niskan takaa tangolla 20 kg 10, 8, 6
-pystypunnerrusten välissä vipareita max. toistot 2,5 kg levypainoilla
-dippi op 8, 8, 6
-ojentaja taljassa narulla kaksi sarjaa pudotuksilla 'ihan finaaliin'
-hauiskääntö tangolla 20 kg 8, 6, 4 (oli kätöset aika hapoilla tässä vaiheessa:p)
Pitkän tähtäimen suunnitelmien teko on vielä suunnitteluvaiheessa, mutta ehkäpä loppuviikosta, kun muut meinigit rauhoittuu, saan laitettua niitä vähän paperillekin.
Eilen oli kiva ja aktiivinen sporttipäivä. Iltapäivällä kävin tekemässä ns. ylimääräsen treenin punttiksella. Menin salille, vaikkei se alunperin ollutkaan suunnitelmissa ja tein siellä kaikkea mitä mieleen juolahti. Aluksi kyykkäilin kevyesti kolmesarjaa, jonka jälkeen:
-SJMV 40 kg x 10, 45 kg x 10, 8, 6 ja 40 kg x 10
-vinopenkki kp 12,5 kg 5 x 10-15
-flyes kp 8 kg x 8, 8, 8
-pystypunnerrus kp 10 kg x 8, kp 8 kg 3 x 8
loppuun puolilinkkareita vatsalle 3 sarjaa.
Illalla kävin sitten vielä pelaamassa tunnin salibandya ja johan oli mukavat fiilikset päivän päätteeksi.
Tänään kävin tekemässä tunnin reippaan aamulenkin kävellen. Näitä mun pitäisi ilmeisesti harrastaa enemmänkin, etenkin nyt kun tarkoitus olis vähän kiristellä kroppaa ja saada vielä se 4-5 kg painoa pois. En tiedä mikä siinä on, mutta toi lenkkeily vaan on mun mielestä niiiiiiin tylsää :)
Tänään tein kevyehkön selkä/ojentaja/haba -treenin. Salilla oli ihan törkeen kuuma, mutta se ei menoa haitannut.
-kulmasoutu tangolla 35 kg x 12, 10, 10, 10
-ylätalja niskan taa 40 kg x 10, 8 35 kg x 12
-ranskalainen punnerrus seisten kp 15 kg x 12, 10, 10
-haba mutkatangolla n. 20 kg x 8, 6, 6
ranskalainen ja haba superina.
Sarjojen välissä tein kaikenlaisia vatsaliikkeitä.
Alkaa näyttää siltä, että aerobista ei tartte miettiä sen kummemmin tässä lähiaikoina. Salibandya tulee viikoittain sen verran, että se kattaa ainakin intervalliharjoittelun tässä kohtaa. Pitempiä lenkkejä vois tehdä silloin tällöin. Eilen oli taas hikiset pelailut tunnin verran ja tänään punttia:
-penkki 40 kg x 6, 6 42,5 kg x 4, 4 ja lopuksi 25 kilolla 2 x max.
-vinopenkki kp 12,5 kg x 12, 10, 10
-ristikkäistalja 10kg/puoli 3 x 10
-pystypunnerrus tangolla 20 kg x 12, 8, 8
-pystypunnerrus kp 8 kg x 8, 8, 8
-viparit levyp. 2,5 kg 2 x max.
-takaolkapäät kp 3 kg x 15, 12, 12
Yritän nyt noilla penkin lyhyillä sarjoilla ja varmistajalla saada tulosta nousuun. On meinaan alkanut ihan kunnolla tympiä, kun on monta vuotta tahkonu samoilla painoilla. Jotain menny mönkään;)
Jalkojen treenaaminen menee nyt pelaamisen ja fillaroinnin ehdoilla. Sitten kun jalat on "tuoreet" niin jumppailen niitä sen mukaan. Koiville tulee kuitenkin rasitusta lähen päivittäin.
No niin. Pikkuisen:D kertyi taukoa tähän päiviksen päivittämiseen, mutta täällä ollaan taas. Olen treenannut koko ajan ihan samaan malliin kuin ennenkin, eikä mitään muutakaan kummallista tapahtunut treeniin liittyen. Tämän päiviksen pitäminen vain jäi, mutta Forumia olen kyllä seurannut koko ajan. Mutta se siitä ja itse asiaan.
Eilen treenasin selkää, vatsaa ja pikkuisen habaa:
- avustettu leuanveto x 10, 10, 8, 8,
- tuettu T-tankosoutu +15 kg x 10, +10 kg x 15, 15
- ylätalja 35 kg x 10, 10 30 kg x 10
- haba Scott-penkissä mutkatangolla n. 14-15 kg x 8, 8, 8
- vatsarutistus taljassa 55-60 kg & selänojennus superina x 5
Viime elokuusta tähän päivään on treenin suhteen ollut sellaista peruspuurtamista. Aerobista on tullut mukaan kuvioihin paljon entistä enemmän ja punttitreenissä ei ole ollut tavoitteena niinkään suurien rautojen liikuttelu, vaan sellainen hyvän mielen jumppailu. Paino on tullut alas noin 5 kiloa ja pysytellyt sen jälkeen samoissa lukemissa ilman sen kummempia ponnisteluja. Vielä jos kesäksi kiristelisi hieman:rolleyes:
Eilen oli aerobisvoittoinen päivä. Aamupäivällä kävin kävelemässä meren rannalla ja nautin auringosta. Rauhallinen lenkki kesti vajaan tunnin. Illalla olikin sitten eri meininki. Kävin jumpassa, jossa ei turhia säästellä vaan mennään täysillä koko 60 minuuttia. On se vaan välillä niin kivaa vetää itsensä niin piippuun, ettei kättä jaksa nostaa:sweat:. Oon alkanut lähiaikoina käydä noin kerran viikossa jollain lihaskuntojumppatunnilla. Ohjatut tunnit on kivaa vaihtelua niin keholle kuin mielellekin.
Tänään taas punttia normaaliin malliin. Vuorossa oli rinta ja olkapäät. Tein mä sitten vähän vatsojakin, kun innostuin ja puhtia oli. Treeni oli suunnilleen seuraavanlainen:
-penkki 35 kg x 8, 8, 37,5 kg x 8, 40 kg x 4, 4
-vinopenkki kp 11 kg x 15, 15, 12
-flyes kp 8 kg 3 x 8-10
-pystypunnerrus tangolla niskan takaa 20 kg x 10, 8
-pystypunnerrus laitteessa istuen 2,5 kg/sarvi x 12, 12
-viparit sivulle kp 5,5 kg x 10, 8
-takaolkapäät kp 2,5 kg x 15, 15, 12
-puolilinkkareita 4 sarjaa
Oli hyvä treeni. Tykkään käydä aamupäivällä salilla aina kun se on mahdollista, sillä oon sillon energisimmilläni. Tänäänkin oli hyvät yöunet ja kunnon aamupala alla, niin kyllä kulki treeni mukavasti. Mulle huonoin aika käydä salilla on alkuilta/ilta etenkin jos on päivän touhunnu jo kaikenlaista. Monethan tykkää käydä just ilta-aikaan, mutta mulle se ei sovi. Meitä on tässäkin moneen junaan:)
Meinasin alunperin pitää vielä tämänkin päivän lepoa, mutten sitten kuitenkaan malttanut olla menemättä treenaamaan. Suunnitelmana oli vaan jumppailla mitä mieleen juolahtaa. Ja tällainen setti siitä kehkeytyi:
-SJMV 40 kg, 3x10-12
-prässi kelkka+90 kg, 3x15-20
-hauis Scotissa mutkatangolla 15 kg, 3x8-10
-ranskalainen seisten kp 11 kg, 3x12-15
-pystypunnerrus laitteessa 2,5 kg/sarvi, 3x8-10
-lopuksi vielä pallolla vatsoja 3 sarjaa
Tein tosi kevyesti ja kuten näkyy ei tossa jumpassa nyt kauheesti mitään järkeä ollu. Tuli kuitenkin hyvä mieli ja pieni hiki pintaan. Ens viikoksi onkin tiedossa paljon kaikenlaista mukavaa liikkumista eri muodoissaan, joten ihan hyväkin nyt palautella vähän. Etenkin jalat tulee olemaan kovilla tulevalla viikolla.
Tänään taas huomasin, kuinka liikkuminen, vaikka ihan tollanen pienikin jumppailu, vaikuttaa positiivisesti koko tyttöön. Olin ennen salille menoa jotenkin noussut väärällä jalalla ja fiilis oli aika nihkeä. Otti päähän vähän joka toinen asia. Lompsin sitten naama väärinpäin salille paremman tekemisen puutteessa. Loppujen lopuksi jumpan jälkeen salilta pois lähti ihan eri tyttö hymy kasvoillaan, täynnä intoa ja energiaa. Taas kerran muistin miksi teen tätä:)
Maanantaina päivän treeniksi jäi tunnin salibandy. Kroppa olikin ottanut vähän hittiä tuosta sunnuntain 'kevyestä' jumpasta. Ihmeelliset paikat oli jumissa:confused: Eilen sitten olin taas kunnon hikijumpassa, jossa tällä kertaa painopiste oli enemmän aerobisella puolella. Tänään aamulla kävin kevyesti kävelemässä 50 minuuttia ja illlalla olisi taas tiedossa salibandya tunnin verran. Puntillekin tekisi mieli, mutta ehkä säästelen huomiselle yläkropan treenin. Jalkoja tuskin treenaan tällä viikolla kovinkaan paljon, kun ne on aika juntturassa jo valmiiks kaikesta juoksemisesta ja jumpasta. Tänään vois myös illalla vetästä sellasen kunnon venyttelysession etenkin jalkaosastolle.
Eilen pidin kokonaan lepopäivän treeneistä, kun etenkin jalat tuntui olevan sen tarpeessa. Venyttelin koko kropan läpi ja kylläpä teki hyvää. Tänään sitten vihdoin punttien pariin. Aamulla kävin ensin taas pienellä kävelyllä nauttimassa auringosta. Koska tälle viikolle ei vielä varsinaista salitreeniä ollu, päätin tehdä koko yläkropan jumpan. Ilman sen kummempaa suunnitelmaa painelin salille ja jumpasta muodostui seuraavanlainen:
-kulmasoutu tangolla 45 kg x 8, 8, 8
-T-tankosoutu +10 kg, 3x10-12
-ylätalja lapiokahvalla 35 kg, 3x8-10
-vinopenkki kp 13,5 kg, 3x8-12
-flyes kp 8 kg, 3x8-10
-pystypunnerrus kp 8 kg, 2x8-10
-pystypunnerrus laitteessa 2,5 kg/sarvi, 2x10-12
-viparit kp 5 kg, 2x10-12
-ranskalainen seisten kp 11 kg, 3x15-20 & hauis Scotissa mutkatangolla 15 kg, 3x8-10 --> superina.
Ihan hyvin treeni kulki loppua kohti. Alkulämmittelyjä tehdessä tuntui aika nihkeeltä, eikä kroppa meinannut lähteä käyntiin alkuunkaan, mutta kyllä se siitä sitten. Otin tuossa muuten alkuviikosta ekaa kertaa elämässäni kuntokuvia tän hetken tilanteesta. Ehkä uskallan jonain päivänä tännekin jonkun otoksen laittaa, mutten ihan vielä. Täytyy ensin itse sulatella asiaa ja hyväksyä karu totuus ja se, että kamera ei valehtele:D
Vähän on taas tullut pelailtua ja tänään yritin myös käydä tekemässä keskivartalotreenin salilla. En tiedä mikä oli. Olin nukkunut tosi hyvin, söin normisti aamupalan ja otin vitamiinit yms. Lähdin sitten hiippailemaan salia kohti ja matkalla aloin ihmetellä, miten on vähän outo olo. Ajattelin vaan, että kyllä se siitä sitten kun pääsee vauhtiin, mutta tällä kertaa ei. Puin urheasti treenikamppeet päälle ja päätin, että kun tänne saakka olen tullut niin jonkinlaisen treenin vedän.
Ei siitä sitten kuitenkaan oikein mitään tullut. Ihme homma sinänsä, sillä nyt loppupäivää kohden on olo taas normalisoitunut ja tyttö on entisellään, puhtia täynnä. Se olo mikä aamupäivällä oli, oli sellanen yleinen huono olo. Voimat pois, vatsa sekaisin, yökötti, päässä huippas, heikotti... Mietin mistä se olis voinu johtua. Voiskohan esim. aamun kahvilla, runsaalla vedellä ja vitamiinien sekamelskalla olla jotain tekemistä ton olon kanssa. Vai onkohan tää naisen keho vaan niin eriskummallinen, että tollasia oloja ja tiloja vaan sillon tällön tulee:confused: ??????
Kuitenkin loppu hyvin kaikki hyvin. Salilla tein sitten todella kevyesti vatsoja pallolla, sivuvatsoja kepin kanssa, selänojennuksia ja muutaman staattisen pidon. "Treeni" kesti ehkä jotain 20 minsaa, jonka jälkeen oli vaan pakko todeta, että nyt ei jaksa. Jos vähän enemmän olis järkeä päässä niin olis varmasti kannattanu suosiolla kääntyä takaisin kotiin jo matkalla salille.
Huomenna täytyy ottaa uusi yritys ja toivoa parasta. Nyt lähden avaamaan fillarikauden ja nauttimaan auringosta, kun se kerrankin paistaa:)
Ihanasti koko vartalo jumissa ja hellänä. Aamulla on niin kiva herätä, kun tuntee tehneensä jotain. Kroppa tuntuu silleen hyvällä tavalla raskaalta ja väsyneeltä. Tietää olleensa reipas. Pelaamista on sattunut melkeinpä joka päivälle ja jalat on saaneet osuutensa kaikesta siitä juoksemisesta. En tämän vuoksi ole treenannut jalkoja tällä viikolla erikseen ollenkaan. Eilen kävin tekemässä yläkropan treenin. Alkulämmöksi tukkoiselle ruholleni tein sellasen herättelevän 15 minuutin juoksun matolla. Aloitin rauhallisesti ja kiihdytin vauhtia tasaisesti niin, että viimeiset minuutit mentiin jo todella vauhdikkaasti. Mukavasti sai lämmön päälle:sweat:. Sain myös osakseni muutamia huvittuneita katseita, kun lisäilin loppuvaiheessa juoksumattoon vauhtia. Se meno varmasti näytti ja kuulosti aika huvittavalta. Treeni:
-penkki 35-37,5 kg, 5x6-10
-vinopenkki kp 10 kg, 3x10-15
-kulmasoutu tangolla 45 kg, 5x8-10
-ylätalja leveä myötäote 35 kg, 3x8-10
-pystypunnerrus tangolla niskan takaa 20 kg, 10, 10
-pystypunnerrus kp 8 kg, 10, 10
-viparit kp 5 kg, 15, 12
-dippi op, 2xmax.
-ojentaja taljassa 35 kg, 4x8-12
-hauis Scotissa mutkatangolla ~15 kg, 3x8-10
Sarjojen välissä tein erilaisia vatsaliikkeitä.
Tänään olisi tarkoitus yrittää pitää ihan kunnon lepopäivä. Korkeintaan rauhallista kävelyä ja venyttelyä. Pikkusen meinaa flunssaa pukata ja viime yönä heräsin pariin otteeseen yskimään, joten senkin takia täytyy yrittää ottaa rauhallisemmin. Saattoi toi toissapäiväinen yhtäkkinen voimattomuus-yökötys-huippauskin olla ennusmerkki orastavasta flunssasta.
Pitihän se arvata:mad: Flunssassa ollaan, eli treenaamaan pääsen aikasintaan alkuviikosta. Vahingoista viisastuneena maltan nykyään levätä nuhat ja köhät kunnolla pois. Kuumetta ei onneks ole, eli ainakin kävelylle uskaltaa jo varmaan ihan lähipäivinä. Näillä mennään. Prkl:D
Terveenä taas, ainakin suunnilleen. Testailin tuossa pahimman flunssan aikana kaikki mahdolliset kotikonstit mitä tiesin taltuttaakseni pöpöt. Pienestä niiskutuksesta huolimatta uskaltauduin tänään salille. Tein selkää, habaa ja vatsoja:
-selänojennus x3
-kulmasoutu tangolla 45 kg, 4x8-12
-T-tankosoutu +10 kg, 3x10-12
-ylätalja lapiokahvalla 30-35 kg, 5x8-10
-hauis mutkatangolla ~18 kg, 3x8
-hammerhauis kp 6 kg, 2x8-10
-linkkarit 3x15-20
-sivuvatsoja x2
Illalla vielä tunnin pelit.
Olo alkaa olla vihdoin taas normaali, jee! Eilen oli kiva sporttipäivä, joka alkoi aamulla tunnin ohjatulla jumpalla ja illalla tein vielä salilla rintaa, olkaa ja ojentajia:
-peruspunnerrus 3x10
-vinopenkki kp 13.5 kg, 3x8-10
-flyes (flyeRs?) kp 8 kg, 3x8-12
-pystypunnerrus istuen kp 8 kg, 2x8
-viparit kp 6 kg, 2x10-12
-pystysoutu mutkatangolla n. 18 kg, 2x8-10
-ranskalainen kp 11 kg, 3x10-15
-ojentaja taljassa tangolla 15-35 kg, 3x8-12 ja 2xpudotukset
loppuun tein vielä muutaman sarjan vatsoja puolilinkkareina.
Eilen oli pitkä päivä muutenkin ja varsinkin loppupäivästä mulla oli koko ajan nälkä. Tuntui, että kun yhden välipalan oli saanut syötyä niin jo puolen tunnin päästä olis voinu syödä saman satsin uudestaan. Päivä oli tietysti aktiivinen ja siihen sisältyi pari treeniä, joten kulutuskin oli varmaan kova. Hassu fiilis kuitenkin, kun tuntui, että vaikka söis mitä ja kuinka paljon niin nälkä ei lähtenyt.
Tänään illalla ajattelin pitkästä aikaa tehdä oikein kunnon jalkatreenin. Pelaaminen kun on nyt pääsiäistauolla, niin jalkoja voi huoletta rääkätä oikein kunnolla.
Eilen illalla siis jalkoja. Lämmittelin extrahuolella, kun koivet tuntui ottaneen pikkusen osumaa edellispäivän jumpasta. Treeni:
-prässi 90-105 kg + kelkka, 5x8-15
-askelkyykky Smithissä tanko ? kg, 3x8-12
-SJMV 40-45 kg, 5x8-12
-reiden ojennus 15 kg, 3x8-10
-reisihauis maaten 15 kg, 3x8-10
Prässiä tehdessä keskityin erityisesti siihen, ettei polvet kääntyisi sisäänpäin. Mulla on vieläkin hakusessa prässiin sellanen optimaalinen jalkojen asento. Välillä tuntuu, että menee tosi paljon energiaa siihen, että saa toistot tehtyä hyvällä tekniikalla. Etenkin jos yritän laittaa vähänkään enemmän painoja niin johan alkaa paketti hajota saman tien. Treeniä, treeniä, treeniä siis tässäkin.
Nyt tämä ja huominen lepoa ja venymistä.
Eipä ole mitään ihmeellistä kerrottavaa viime aikojen treeneistä. Muutamat pelit ja tänään kiva ja tehokas jumppa. Muutoin oon ottanu aika rennosti. Tulevalla viikolla taas kunnolla punttien kimppuun.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.