PDA

Näytä koko versio sivusta : Valmennuksesta

Pode
10.09.2007, 16:49
Tekeekö Hulkki maksua vastaan ravinto/treeniohjelmia? Olisin kiinnostunut. :cool:

Hulkki
11.09.2007, 02:11
Säästä Pode rahasi ja treenaa vaikka HST:lla. Kuviesi ja nettiin postittamiesi treeniohjelmiesi perusteella voit saada hyvää kehitystä aikaan kunhan ylipäätänsä noudatat mitä tahansa fiksusti suunniteltua perusohjelmaa vuoden pari, ja HST on tuohon tarkoitukseen kuin luotu. HST:n kotisivuilta löytyy ohjeet perusohjelman rakentamiseen, sekä helppokäyttöinen laskuri, jolla saat automaattisesti määritettyä käyttämäsi sarjapainot aina esim. 6 viikoksi eteenpäin.

http://www.fast.fi/easydata/customers/funcfood/files/kysy-vastaa/utti_hst.gif (http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html)

http://www.fast.fi/?mid=501&a=show&id=260
http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

Ironjohn
12.09.2007, 08:31
Tekeekö Hulkki maksua vastaan ravinto/treeniohjelmia? Olisin kiinnostunut. :cool:

Jos todella haluat itsellesi valmentajaa, niin voin suositella Mentulan Jaria.

Pode
20.09.2007, 11:42
Jos todella haluat itsellesi valmentajaa, niin voin suositella Mentulan Jaria.

Too expensive. Kysyin Jarilta asiasta ja hän veloittaa 500 euroa. Täytyy varmaan lukaista vielä kerran Pauliina Taluksen kirja läpi ja ryhtyä noudattamaan hänen suosittelemiaan ohjelmia/ruokavalioita/lisäravinteita.

Faidra
20.09.2007, 12:18
Pode, jos kerta Hulkin suosimilla menetelmillä haluat treenata jne. niin miksi et suoraan lähtisi vain toteuttamaan niitä asioita, joista hän on kirjoittanut lukemattomia kertoja vastauspalstallaan ja Pakkotoistolla? Tai vaikkapa ottaisi tuota HST:tä käyttöön, kun hän sitäkin suosittelee?

Vaikka hankkisit Hulkin valmentajaksesi, ei hänen tekemänsä ohjelma varmastikaan olisi sellainen mitä monet ns. kehonrakentajagurut ja valmentajat käyttävät asiakkaillaan. Ts. esimerkiksi Taluksen oppien käyttäminen omassa ohjelmassasi on todennäköisesti sitten hyvin eri suunta kuin mihin Hulkin ohjeilla olisit menossa (treenifrekvenssin jne suhteen). Jos yhtään on Hulkin juttuja lukenut, osaa kyllä itse järkeillä minkälaista ohjelmaa hän suosittelee. Lue nyt ihan ensiksi vaikka tämä (http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=176) vastaus treenistä ja tämä (http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=181) vastaus ruokailuista. Sitten käytä järkeäsi, analysoi millä tasolla itse olet ja rakenna ohjelmasi sen mukaan. Suurin osa treenaajista yliarvioi oman tasonsa. Berardilla on hauska tapa määrittää dieettaajan taso eli onko advanced vai novice... mutta tämä käy ihan hyvin kyllä mielestäni myös treeni-iän määrittämiseen (koska suurin osahan meistä tietysti ajattelee olevansa advanced ;)):
1. Seiso alasti peilin edessä. Näyttääkö vartalosi edes etäisesti siltä, kuin toivoisit sen näyttävän? Rasvaprosentti, lihasmassa jne.
2. Jos ei, voitko rehellisesti sanoa treenanneesi säännöllisesti, käyttäen perusliikkeitä, nostaen progressiivisesti treenipainoja, jaksottaen treenejäsi järkevästi, syöneesi maltillisesti yli kulutuksesi ja noudattaneesi kaikkia punttitreeniä varten yleisesti päteviä annettuja neuvoja vähintään 2-3 vuoden ajan?

... Heh. Tästä päästään varmaan aika monen kohdalla siihen, että sitä hoksaa että niin kauan kun perusasiat on persiillään, ei taikakikkojen käyttö, gurujen palkkaaminen valmentajiksi jne. ole mikään oikotie onneen. Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että aika pitkään olisi kyllä porskuttanut menemään ilmankin valmentajaa, jos olisi pikkuisen enemmän viitsinyt itse vaan ottaa selvää ja tehdä kuten ihan simppeleissä kehonrakennuksen perusteoksissa käsketään tekemään. Toisaalta, ehkäpä valmentajan avulla pääsin nopeammin tähän pisteeseen, jossa tajuan että loppupeleissä en tiedä mistään mitään, olen ihan täysi noviisi ja edelleen perusasiat ovat ainakin osaksi persiillään. :lol:

Mutta toisaalta taas, jos ykköseen vastaa ei ja kakkoseen kyllä, voi ehkä se lisäapukin - siis vaikkapa valmentaja - olla jo tarpeen. ;)

Olen aika satavarma, että vaikka lähtisit treenaamaan suoraan tuolla ohjelmalla ja söisit noiden ohjeiden mukaan, niin saisit tuloksia aikaan olipa sinulla valmentajaa tai ei.

Jonas
20.09.2007, 13:41
Se Taluksen kirja on kyllä lukemisen arvoinen. Sieltä löytyy hyviä jujuja paljon ja muistaakseni myös päteviä jaksotettuja treeniohjelmia. Eli niilläkin neuvoilla kyllä pärjää johonkin asti, mutta yleisesti ottaen olisi hyvä koostaa tietojansa aktiivisesti useista eri lähteistä.

Itselleni yksi kehonrakennuksen tärkeimmistä asioista on itsenäisyys, olla oman itsensä valmentaja.

Ps huipuista mm. Dorian Yatesilla ei ollut valmentajaa, että kyllä pitkälle voi päästä omin neuvoinkin.

Faidra
20.09.2007, 14:36
Joo, siis missään nimessä en dissannut Pauliinaa tai hänen kirjaansa - muistan vaan, että Pode on joskus aikaisemminkin puhunut kirjasta. Meinasin tuolla sitä, että jos hän haluaa Hulkin treenioppeja, niin Pauliinan kirjasta niitä ei kauheasti löydy (luonnollisesti). :)

Hulkki
20.09.2007, 15:44
Pode, jos kerta Hulkin suosimilla menetelmillä haluat treenata jne. niin miksi et suoraan lähtisi vain toteuttamaan niitä asioita, joista hän on kirjoittanut lukemattomia kertoja vastauspalstallaan ja Pakkotoistolla? Tai vaikkapa ottaisi tuota HST:tä käyttöön, kun hän sitäkin suosittelee?En olisi niinkään varma, että täysin ilmaiseksi netistä löytyvien treenitekstien lukeminen on lainkaan itsestään selvä juttu Podelle, sillä kun mies jokin aika sitten Meijerillä treenasi, kysyi hän minulta miten treenaan selkää. Tuo kysymys suoraan sanottuna hieman ihmetytti, sillä kaikki treenini löytyvät selityksineen blogistani viimeisen yli vuoden ajalta. Eiköhän sitä blogia lukemalla näe varsin hyvin, miten treenaan mitäkin lihasryhmää.Suurin osa treenaajista yliarvioi oman tasonsa. Berardilla on hauska tapa määrittää dieettaajan taso eli onko advanced vai novice... mutta tämä käy ihan hyvin kyllä mielestäni myös treeni-iän määrittämiseen (koska suurin osahan meistä tietysti ajattelee olevansa advanced ;)):Hehe, tästä oli tosiaan hauska koulutettujen huippuvalmentajien keskustelu T-Nationissa: näiden herrojen mukaan about 90% ihmisistä kehittyy parhaiten yksinkertaisella perustreenillä, ja vain 10% esimerkiksi monijakoisilla spesiaaliohjelmilla. Ongelma vain on, että noin 50% treenaajista kuvittelee itse kuuluvansa tuohon 10 prosenttiin :D... Heh. Tästä päästään varmaan aika monen kohdalla siihen, että sitä hoksaa että niin kauan kun perusasiat on persiillään, ei taikakikkojen käyttö, gurujen palkkaaminen valmentajiksi jne. ole mikään oikotie onneen. Ainakin omalla kohdalla tuntuu, että aika pitkään olisi kyllä porskuttanut menemään ilmankin valmentajaa, jos olisi pikkuisen enemmän viitsinyt itse vaan ottaa selvää ja tehdä kuten ihan simppeleissä kehonrakennuksen perusteoksissa käsketään tekemään.Niinpä. Se HST on hyvin pitkälle pureskeltua toimivaa peruskauraa, joka toimii sellaisenaan suurimmalle osalle treenaajista. Lisäksi ohjelma on täysin ilmainen, joten en ymmärrä miksi pitää lähteä tuota pidemmälle kalaan?

Rautateemu
21.09.2007, 10:28
Hehe, tästä oli tosiaan hauska koulutettujen huippuvalmentajien keskustelu T-Nationissa: näiden herrojen mukaan about 90% ihmisistä kehittyy parhaiten yksinkertaisella perustreenillä, ja vain 10% esimerkiksi monijakoisilla spesiaaliohjelmilla. Ongelma vain on, että noin 50% treenaajista kuvittelee itse kuuluvansa tuohon 10 prosenttiin :D

Liian monesti monet fitnesslavoille haaveilevat, ja miksei myös lihasikkaasta kropasta haaveleilevat miehet, jotka omaavat suhteellisen vähän treenitaustaaottavat, antavat jonkun fitness/ pt-gurun, joka veloittaa tolkuttomasti jostain paperilappusesta. Ja usein tieto on näillä vanhoilla "guruillakin" omasta pitkästä treenitaustasta omittua. Jos he ovat menestyneet kehonrakennuksessa, ovat he myös usein varsin lahjakkaita ja kuuluvat siihen koulukuntaa jossa "lihas treenataan aina täysillä, harvoin ja mielelään erikseen muista lihaksista". Sellainen kun ei välttämättä toimi puurolinjalla menevälle ja "ei niin huippulahjakkaalle" innokkaalle treenarille.

Jonkun ihan tavallisen PT:n kanssa oppii taas ehkä liikkeet ym. mutta totuus on, että hypertrofiapuolella ei suomesta taida oikein löytyä todellisia huippuosaajaa - siis sanotaanko paljon lukenutta, tutkinutta, mutta myös kokemusta omaavaa. Tai hän ei ainakaan ole mainostanut itseään. Jos on, niin taitaa toimia enemmän tuolla suoritusurheilun puolella.

Sitten on Hulkin kaltaisia "itseoppineita" ja tarkaan treeniään analysoineita joilta voi oppia paljon, kun vaan viitsii kysyä ja lukea heidän kirjoituksiaa. Tietysti kannattaa myös lukea T-nationin ja Elitefitnesin kaltaisia sivustoja, oppia ja kokeilla itse. Vaparifitnesspuolella kannataa lähetä kysymään neuvoa itse suoritustreeniin tietysti kokeineilta menestyneiltä kisaajilta, tanssijoilta ja esim. yleisurheilupuolelta loikkiin/ räjähtävän voiman tuotoon ym.

Ja kaikkien meidän suht tosissaan punttia bodaavien parissa touhuavat voisimme monesti ottaa oppia tankopuolen urheiljoilta, eli voimanostajilta ja painonnostajilta.

BodyX
21.09.2007, 17:45
Liian monesti monet fitnesslavoille haaveilevat, ja miksei myös lihasikkaasta kropasta haaveleilevat miehet, jotka omaavat suhteellisen vähän treenitaustaaottavat, antavat jonkun fitness/ pt-gurun, joka veloittaa tolkuttomasti jostain paperilappusesta. Ja usein tieto on näillä vanhoilla "guruillakin" omasta pitkästä treenitaustasta omittua. Jos he ovat menestyneet kehonrakennuksessa, ovat he myös usein varsin lahjakkaita ja kuuluvat siihen koulukuntaa jossa "lihas treenataan aina täysillä, harvoin ja mielelään erikseen muista lihaksista". Sellainen kun ei välttämättä toimi puurolinjalla menevälle ja "ei niin huippulahjakkaalle" innokkaalle treenarille.

Jonkun ihan tavallisen PT:n kanssa oppii taas ehkä liikkeet ym. mutta totuus on, että hypertrofiapuolella ei suomesta taida oikein löytyä todellisia huippuosaajaa - siis sanotaanko paljon lukenutta, tutkinutta, mutta myös kokemusta omaavaa. Tai hän ei ainakaan ole mainostanut itseään. Jos on, niin taitaa toimia enemmän tuolla suoritusurheilun puolella.

Sitten on Hulkin kaltaisia "itseoppineita" ja tarkaan treeniään analysoineita joilta voi oppia paljon, kun vaan viitsii kysyä ja lukea heidän kirjoituksiaa. Tietysti kannattaa myös lukea T-nationin ja Elitefitnesin kaltaisia sivustoja, oppia ja kokeilla itse. Vaparifitnesspuolella kannataa lähetä kysymään neuvoa itse suoritustreeniin tietysti kokeineilta menestyneiltä kisaajilta, tanssijoilta ja esim. yleisurheilupuolelta loikkiin/ räjähtävän voiman tuotoon ym.

Ja kaikkien meidän suht tosissaan punttia bodaavien parissa touhuavat voisimme monesti ottaa oppia tankopuolen urheiljoilta, eli voimanostajilta ja painonnostajilta.

Suomesta löytyy myös ammattitaitoisia Pt/valmennuspuolen kavereita. Ei paljon, mutta joitakin. Pt/valmennus- puolen ammattilaisten aliarvioiminen on hyvin tyypillistä bodyskenen edustajille. Monesti kilpailumenestyksen ja / tai valmentajan fysiikan kuvitellaan korreloivan ammattitaidon kanssa. Näin ei tietenkään ole.

Totta on kuitenkin se, että paljon löytyy ammattitaidottomuutta, mitä tulee kouluja käyneisiin ammattilaisiin. Tämä ammattitaidottomuus löytyy useimmiten juuri voima/ hypertrofia & ravintopuolen osaamisen saralta. Tämä johtuu Suomen jossain määrin junttimaisesta urheilu/ liikunta/ ammattivalmennuskulttuurista. Asia on kuitenkin edennyt ja luulisin että tietotaito on paranemaan päin. Kannattaisi tosin huomioida tosin tässä kohtaa, että valmentajalla pitäisi olla osaamista myös mm. valmennuspsykologiasta ja liikuntapedakogiikasta, joka kouluja käyneillä on yleensä enemmän tai vähemmän hyvin hallussa.

On kuitenkin vaikea antaa läpileikkausta koko Suomen Pt/valmentaja- ammattikunnasta - varsinkaan yksittäisen ihmisen näkökulmasta. Tuota ammattikuntaa edustaviksi tahoiksi nähdään juurikin bodyskenen omat miehet (Mentula, Halonen yms.yms.) ja jotkut kuntoklubien David- lippalakkiset nätit tytöt. Tämähän ei vastaa todellisuutta missään määrin.

Itse otin nuorempana miehenä treeni- ja ravinto-ohjelmat bodyskenen gurulta. Hänen metodeillaan ei tullut kuin huono mieli & aukko lompakkoon. Ehkäpä joku ammattitaitoinen Pt/ valmentaja olisi osannut täyttää (naturaalin) nuoren miehen tietotaidon tarpeen paremmin?;)

Ps. Sori jos meni hieman offtopic

Rautateemu
21.09.2007, 20:46
Suomesta löytyy myös ammattitaitoisia Pt/valmennuspuolen kavereita. ,

Lihaskavua tosissaa hakevalle on aikas vähän vaihtoehtoja tai sitten he eivät vaan markkinoida itseään tarpeeksi. Enkä tarkoita nyt tyypillistä PT:tä joka toimiia vasta-alkajille ja on käynyt jotkut Vierumäen tai FAF:n kurssit. Sellainen sopii kyllä opettamaan liikkeet, ja potkimaan soffaperunoita persielle. Tuolta voimailun ja suorituskeskeisten lajien ammattivalmennuksen puolelta sitten löytyisi varmasti osaamista myös bodyurheilun puolelle, vaikka eivät olekaan hypetrofiahakuiseen treeniin keskittyneet.

Faidra
21.09.2007, 21:00
Mun tarvii kyllä tänne lisätä jotain, kun kerta puhutaan nyt yleisesti muutenkin valmennuksesta. Mun viestistäni ehkä sai sellaisen kuvan, että jotenkin kadun valmentajan hankkimista niin aikaisessa vaiheessa. Sitä en todellakaan tarkoittanut, sillä olen enemmän kuin tyytyväinen, että hankin PT:n niin varhaisessa vaiheessa. Ei mulla siihen aikaan ollut edes tietoa, mistä olisin voinut oikeanlaista ja järkevää tietoa hankkia. Se tiedonnälkä on kasvanut tässä matkan varrella ja just nyt koen, että on paljon asioita jotka haluan ottaa itse selville oman kehoni toiminnan ja tutkitun tiedon&kirjallisuuden kautta. Aiemmin samanlaista poltetta ei ollut - halusin vain kehitystä ja nopeasti. Paras ratkaisu tuolloin oli hankkia joku sellainen minua opastamaan, jolla oli jo tietoa ja kokemusta.

Useamman PT:n/valmentajan opissa oltuani näen paljon selvemmin, mistä loppupeleissä olen maksanut: aivan simppeleistä treeniohjelmista, perusruuasta koostetusta tavallisesta ruokavaliosta paperilapulla. Mutta ennenkaikkea siitä VARMUUDESTA, että uskon tekeväni oikeita asioita. Jossain vaiheessa tuo oli ainakin omalla kohdallani välttämätöntä, koska en olisi jaksanut ja kyennyt varmaan yksin etsimään edes niin yksinkertaista tietoa sekoamatta täysin. :D Ja tottakai sekä ensimmäinen dieettini, että myös kaksi kisadieettiä olivat niitä kausia jolloin erityisesti koen tarvinneeni valmentajaa. En olisi lavalle varmana selvinnyt, jos olisin yksin yrittänyt puuhastella... koska multa olis puuttunut se varmuus, minkä uskon vain kokemuksen tuovan. Sillon on helpompi luottaa ihmiseen, jonka tietää tehneen saman aiemmin itse tai nähneen sen vierestä valmentajan roolissa lukemattomia kertoja. Ainakin minä olen näin ollen äärimmäisen kiitollinen kaikille tähänastisille PT:illeni/valmentajilleni kaikesta tiedosta ja tuesta jota olen saanut. :)

Uskon kyllä, että aloittelija hyötyy PT:n tai valmentajan avusta valtavasti. Siinä säästää myös paljon aikaa, kun uskaltaa luottaa yhden henkilön ohjeisiin ja porskuttaa vaan menemään ensimmäiset vuodet liikoja miettimättä. Siinä vaiheessa ehkä, kun kehitys hidastuu, kannattaa viimeistään alkaa itsekin miettimään miten se oma kroppa toimii ja miten tulisi treenata, jotta kehitys jatkuisi nousujohteisena sen alun kasvupyrähdyksen jälkeenkin... omalla kohdallani ainakin tuntuu siltä, että nyt varmaan alan olla siinä pisteessä, etten yksinkertaisesti vaan enää voi ottaa vastaan paperilappua ja tehdä hommia laput silmillä kyseenalaistamatta mitään. Pakko saada oppia itse lisää, ei riitä että vain se kroppa kehittyisi. Tai siis, kovin suotavaa olisi jos se nyt ylipäätään kehittyisi... :lol:

Kuinkahan paljon Suomessa on todellisuudessa niitä personal trainereita, joilla on tietämystä viedä harrastajaa/kilpailijaa eteenpäin myös sen alun hurjan kehityksen jälkeen? Esimerkiksi treenaaja, jolla on takana yli 5v treeniä ja kehitys hidastunut jo selvästi? Kun useinhan sitä alussa kehittyy ihan millä tahansa (personal trainerin tai kenen tahansa muun tekemällä) ohjelmalla, mutta treenivuosien karttuessa se kehitys on aina vaan hiukan hitaampaa ja hitaampaa... ? Tässä kohti varmasti juurikin ihan puhtaasti urheiluvalmennukseen liittyvät asiat (esim. treenien jaksotus yms. joista Pentti Perustreenarilla ei välttämättä pahemmin itsellään ole tietoa) alkavat tulla viimeistään ajankohtaiseksi?

Dr Muscle
22.09.2007, 10:20
Valitettavasti vaikka Suomessa on ihan valmennuksen pääaine yliopistossa josta voi lukea itsensä maisteriksi ja sieltä valmistuu 10 tyyppiä vuodessa, niin ei ole tietääkseni viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistunut ketään puhtaasti voimalajeihin keskittynyttä koutsia...saati sitten bodaukseen keskittyneitä. Valitettava homma mielestäni. Mitenkään vähättelemättä muita lajeja, mutta bodylajien sijaan esim, tanssiin, suunnistukseen ja palloiluihin tulee kovaa tahtia koko ajan ammattitaitoisia valmentajia, joilla on myös kyseisen lajin omat tutkinnot lisäksi käytynä ja useiden vuosien kokemus lajista.

Esim. Virtamon Jounin kanssa olemme ihmetelleet asiaa...En mitenkään halua vähätellä ketään valmentajaa Suomessa tai maailmalla (kyllähän täällä hyviä itseoppineita löytyy), mutta kyllä bodauksen valmennus on Suomessa ihan retuperällä verrattuna moneen muuhun lajiin...Mutta ehkä se tästä, jos vaikka saataisiin aikaiseksi joku kovempi koulutusjärjestelmä ym. Luulisi olevan markkinat melko olemattoman PT-koulutuksen lisäksi tai vahvikkeeksi.

Hulkki
22.09.2007, 22:32
Esim. Virtamon Jounin kanssa olemme ihmetelleet asiaa...En mitenkään halua vähätellä ketään valmentajaa Suomessa tai maailmalla (kyllähän täällä hyviä itseoppineita löytyy), mutta kyllä bodauksen valmennus on Suomessa ihan retuperällä verrattuna moneen muuhun lajiin...Itse asiassa kyse ei ole vain Suomesta, vaan kehonrakennuksesta lajina ylipäätänsäkin. Jossain itäblokin maissa taitaa olla jonkinlaista vähän systemaattisempaa kehonrakennusvalmennusta, mutta yleisesti ottaen kehonrakennuksessa ei ole muiden lajien kaltaista lajiliiton ylläpitämää ja eteenpäin viemää valmennusjärjestelmää, vaan treeni- ja ravintotieto periytyy korkeintaan saleilla kilpailijoilta näiden kavereille, jne. Valmennuspalveluja tarjoaa Suomessakin pari hassua "gurua", joiden meriitit ovat alunperin lähinnä omassa kisamenestyksessä.

En edes tiedä yhtäkään maata, jossa esim. lajiliitto olisi organisoinut kehonrakennusvalmennuksen vuosien ajan siten, että kentällä ja urheilijoiden parissa havaittuja asioita hyödyntämällä valmennustietoutta olisi koko ajan systemaattisesti päivitetty ja parannettu, sekä koulutettu uusia valmentajia tämän kumuloituvan tietämyksen pohjalta. Mitään tällaista ei ole, vaan kaikki kehonrakennusvalmennuksen kaltainenkin on vain hajanaista harrastelua, joka ei tunnu vuosikymmenienkään aikana kehittyneen mainittavasti mihinkään suuntaan, esim. uusinta tutkimustietoutta vastaamaan. Edelleen suurin osa bodareista menee niillä samoilla jutuilla eteenpäin, mitä toitotettiin esim. 20 vuotta sitten, hinkaten tyhjän vatsan aerobista tuntitolkulla vaikka on selkeää näyttöä paremmistakin metodeista, jne.

muskle
24.09.2007, 14:37
Siinä vaiheessa ehkä, kun kehitys hidastuu, kannattaa viimeistään alkaa itsekin miettimään miten se oma kroppa toimii ja miten tulisi treenata, jotta kehitys jatkuisi nousujohteisena sen alun kasvupyrähdyksen jälkeenkin... omalla kohdallani ainakin tuntuu siltä, että nyt varmaan alan olla siinä pisteessä, etten yksinkertaisesti vaan enää voi ottaa vastaan paperilappua ja tehdä hommia laput silmillä kyseenalaistamatta mitään.

Faidran kanssa pitkälti samaa mieltä. Hommahan tosiaan menee siihen "laput silmillä" treenaamiseen jos kopioidaan suoraan jonkun mestaritason urheilijan harjoitusohjelma, ilman että ymmärretään mihin juuri tämä kyseinen systeemi perustuu. Lisäksi näissä on aina just se yksilöllisyys, eli kenenkään kroppa ei ole samanlainen, vaan kokeilemalla ja asioita opiskelemalla pitää löytää ne ohjelmat jotka toimii parhaiten itsellä. Monissa kirjoituksissa on tuotu esille sen asian tärkeyttä, että mitkä on todelliset treenivuodet. Turha on laskea mitään hiihtäjien tai yleisurheilijoiden punttitreenejä oikeaan treenaamiseen, jos on sattunut juniorina vääntämään jotain tällaista enempi aerobista lajia, vaan kyllä pitää tarkastella erikseen sitä vaihetta kun on alettu treenaamaan tosissaan kehonrakennusta tai voimanostoa varten. Näissä voimailulajeissa on aivan erilainen vaatimustaso ja volyymi verrattuna sellaisiin lajeihin missä punttisali ainoastaan tukee varsinaista lajiharjoittelua.

Ironjohn
27.09.2007, 13:21
Too expensive. Kysyin Jarilta asiasta ja hän veloittaa 500 euroa. Täytyy varmaan lukaista vielä kerran Pauliina Taluksen kirja läpi ja ryhtyä noudattamaan hänen suosittelemiaan ohjelmia/ruokavalioita/lisäravinteita.

PT:tä on varmaan aika hankala löytää ilmaiseksi, taitaa kaikilla se korvaus pyöriä tuossa aikalailla samassa summassa, tai siitä ylöspäin.
Jos kuitenkin päädyt sellaiseen ratkaisuun, että aloitat yhteistyön jonkun PT:n kanssa, niin muista, että olet maksava asiakas, ja sinulla on oikeus vaatia palvelua. Lisäksi selvitä, kuinka paljon asiakkaita PT:llä, tämä siksi, että jos niitä on haalittu ahneuksissaan liikaa, niin voit olla varma, että sinulle vastaaminen ei ole prioriteettilistalla nro1, eli kaikki kestää..

Vege
28.09.2007, 13:26
Valmennusta arvioitaessa on yksi asia ylitse muiden: Tulos. Jos esimerkiksi valmentaa naisurheilijaa, jonka tavoitteena on rakentaa kroppa, jolla pärjätään fitness-kisoissa, niin kyllä valmennettavan kropan pitäisi kohtuullisessa (riippuu lähtötasosta) ajassa alkaa näyttää siltä, että kisoihin voi mennä lyhyehkön kisadieetin jälkeen.

En myöskään ymmärrä valmentajia, jotka hyväksyvät valmennettavan lihovan 15-20 kiloa perusharjoittelukaudella. Kyllä fitness-kisaajan pitäisi mielestäni näyttää hyvältä (urheilulliselta) ympäri vuoden. Tämän foorumin teemana on Hard Talk for Hard Trainers, joten toivon ettei kukaan loukkaannu tästä mielipiteestä.

Ironjohn
28.09.2007, 13:41
Valmennusta arvioitaessa on yksi asia ylitse muiden: Tulos. Jos esimerkiksi valmentaa naisurheilijaa, jonka tavoitteena on rakentaa kroppa, jolla pärjätään fitness-kisoissa, niin kyllä valmennettavan kropan pitäisi kohtuullisessa (riippuu lähtötasosta) ajassa alkaa näyttää siltä, että kisoihin voi mennä lyhyehkön kisadieetin jälkeen.

Tässä kohdassa voisi ehkä hieman kyseenalaistaa myös valmentajien moraalia, ei uskalleta/haluta kertoa valmennettavalle tosiasioita tämän kunnosta.(pelätään rahan tulon loppumista?)
Mielestäni rehellinen mielipide valmennettavan kunnosta lisättynä realistisella arviolla ajasta/työstä jonka hänen pitäisi tehdä ennen kuin voisi haaveilla kisoista olisi parempi vaihtoehto, kuin sitten(paniikissa/epätoivoissaan) hakea tulosta, keinolla millä hyvänsä.

Femenino
28.09.2007, 15:30

En myöskään ymmärrä valmentajia, jotka hyväksyvät valmennettavan lihovan 15-20 kiloa perusharjoittelukaudella. Kyllä fitness-kisaajan pitäisi mielestäni näyttää hyvältä (urheilulliselta) ympäri vuoden. Tämän foorumin teemana on Hard Talk for Hard Trainers, joten toivon ettei kukaan loukkaannu tästä mielipiteestä.

Onkos "Vege" sinulla vielä valmennettavia? Ihan uteliaisuudesta kyselen:rolleyes:. Itse olen jo jonkin aikaa miettinyt sellaisen valmentajan hankkimista (/etsimistä, joka ei olekaan niin yksinkertaista), jolla olisi kokemusta muustakin kuin pelkästään fitness-urheilusta. Vaikutat asiantuntevalta kaverilta.

Vege
28.09.2007, 16:01
Onkos "Vege" sinulla vielä valmennettavia? Ihan uteliaisuudesta kyselen:rolleyes:. Itse olen jo jonkin aikaa miettinyt sellaisen valmentajan hankkimista (/etsimistä, joka ei olekaan niin yksinkertaista), jolla olisi kokemusta muustakin kuin pelkästään fitness-urheilusta. Vaikutat asiantuntevalta kaverilta.

Aikanaan valmensin 6 vuotta intensiivisesti (radalla, metsäpolulla tai salilla 4-5 päivänä viikossa). Tulokset olivat vähintäänkin kohtuullisia. Sitten kokeilin etävalmennusta vuoden, ei toiminut. Kun ei päässyt silmällä katsomaan suorituksia, oli mahdotonta suunnitella ohjelmaa kunnolla.

Sen jälkeen työt ja perhe-elämä ovat vieneet ajan niin tarkkaan, että en ole pystynyt valmennusharrastusta aloittamaan uudestaan sillä intensiteetillä, jota tarvitaan huipputuloksiin. Eli en tälläkään hetkellä voi valmentaa vaikka ehkä haluaisinkin kokeilla oppejani/kokemuksiani esim. fitness-lajissa.

Femenino
28.09.2007, 16:47
Aikanaan valmensin 6 vuotta intensiivisesti (radalla, metsäpolulla tai salilla 4-5 päivänä viikossa). Tulokset olivat vähintäänkin kohtuullisia. Sitten kokeilin etävalmennusta vuoden, ei toiminut. Kun ei päässyt silmällä katsomaan suorituksia, oli mahdotonta suunnitella ohjelmaa kunnolla.

Sen jälkeen työt ja perhe-elämä ovat vieneet ajan niin tarkkaan, että en ole pystynyt valmennusharrastusta aloittamaan uudestaan sillä intensiteetillä, jota tarvitaan huipputuloksiin. Eli en tälläkään hetkellä voi valmentaa vaikka ehkä haluaisinkin kokeilla oppejani/kokemuksiani esim. fitness-lajissa.

Ymmärrettävää. Itselläni on yu-tausta (7-vuotiaasta 20-vuotiaaksi asti), joka jäi harmittavan rikkonaiseksi jo nuorena alkaneen penikkataudin vuoksi. Murrosiässä kun ei leikkauksia suositella (/tehdä) niin meni siinä odotellessa ja enemmän ja vähemmän höntyillessä parhaat kehitysvuodet. En enää päässyt sille tasolle kuin olisin toivonut (ja uskon että rahkeita jäi käyttämättä osittain puutteellisen valmennuksenkin vuoksi), joten kipinä kilpailuun ja omien rajojeni kokeiluun kytee edelleen... Olen viim. puolen vuoden ajan reenannut salilla fitness-tyylisesti (ko. alan valmentajan opein), mutta jotain erilaista kaipaisin reeneihini. Toki oman taustani puolesta voisin alkaa omin päin soveltaa noita veto/loikkatreenejä ohjelmaani, mutta toisaalta haluaisin myös löytää valmentajan, jolla olisi laajempaa näkemystä/tieto-taitoa asioihin. Parastahan tietysti olisi opetella itse löytämään ne parhaimmat metodit, mutta itseluottamus sen suhteen on aika alhaalla. Olen vamma/ylikuntokammoinen, koska ne sudenkuopat on jo nähty.

Halo
28.09.2007, 17:04
En myöskään ymmärrä valmentajia, jotka hyväksyvät valmennettavan lihovan 15-20 kiloa perusharjoittelukaudella. Kyllä fitness-kisaajan pitäisi mielestäni näyttää hyvältä (urheilulliselta) ympäri vuoden.

Tämä on ihmetyttänyt itseänikin. Olen kuullut tällaisten valmentajien sanovan, että "urheilijan kuuluu kestää se". Plussakalorit ovat avain kehitykseen, ja monilla tytöillä kaloreita nostetaan kerta toisensa perään ilman minkäänlaisia välidieettejä. Seuraavalla kisadieetillä sitä pudotettavaa onkin taas se leppoisat 15-20 kg. Tästä seuraa taas piiiiiitkä kisadieetti ja hirveät määrät aerobista joilla sitä saatua lihasta hinkataankin sitten hiljalleen pois.

Olen itsekin samaa mieltä siitä, että kisaajan tulisi näyttää urheilulliselta ympäri vuoden. Antaa varmaan lajia tuntemattomille hyvän kuvan, kun ensin kutistutaan ja sitten paisutaan ja sitten kutistutaan jne...

Dr Muscle
29.09.2007, 14:16
Olen itsekin samaa mieltä siitä, että kisaajan tulisi näyttää urheilulliselta ympäri vuoden. Antaa varmaan lajia tuntemattomille hyvän kuvan, kun ensin kutistutaan ja sitten paisutaan ja sitten kutistutaan jne...

Jep. Ei ole pitkällä tähtäimellä missään nimessä hyvä asia tuollainen paisuminen. Kannattaa lukea: http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

Vege
30.09.2007, 13:34
Maajoukkuetason pikajuoksijanaisille tehtiin rasvaprosenttimittauksia ja kisakunnossa rasvat olivat muistaakseni 12-15% välissä (joillakin harvoilla lähellä 10%). Syksyksi ja talveksi suosteltiin, että painoa nostetaan, jotta vältytään sairasteluilta ja hormonaalisilta häiriöiltä.

Itse ajattelin asian niin, että kisapainon ja syys-talvipainon välillä ei saa olla 6-8 kiloa enempää. Fitness-lajeissa korkein painonnousu on mielestäni 10 kg kisapainosta, fiksuinta lienee pysyä 7-8 kilon päässä kisakunnosta?

Mikä teoria/tutkimustieto on muuten pitkäaikaisen ylikaloribulkkauksen (lihotuksen) takana?

muskle
30.09.2007, 14:19
Itse ajattelin asian niin, että kisapainon ja syys-talvipainon välillä ei saa olla 6-8 kiloa enempää. Mikä teoria/tutkimustieto on muuten pitkäaikaisen ylikaloribulkkauksen (lihotuksen) takana?

Yleisesti kai ajatellaan, että ylikalorit mahdollistavat suuremman lihaskasvun, mutta minullakaan ei ole tiedossa että mihin tutkimukseen tämä voisi perustua. Omat kokemukset sikabulkkauksesta ovat erittäin negatiivisia. Jokainen uusi dieetin aloitus tulee entistä vaikeammaksi, kun laihdutettavat määrät ovat suuria ja pää ei kestä huolettomasta ylibulkkauksesta luopumista. Sanoisin että ainakaan junioreille ei voi suositella sellaista syklitystä, missä painonvaihtelut on jopa 10-15 kg vuodessa. Seurauksena voi olla erittäin vakavat syömishäiriöt ja treenaamisen mielekkyys voi olla sekin katkolla.

Hulkki
30.09.2007, 18:47
Mikä teoria/tutkimustieto on muuten pitkäaikaisen ylikaloribulkkauksen (lihotuksen) takana?Kyllä overfeedingin lihasmassaa kasvattavasta vaikutuksesta on jonkin verran tutkimustietoa, ja mm. ABCDE-menetelmähän pohjautuu suurelta osin näiden tutkimusten löydöksiin. Ongelmana näissä tutkimuksissa vain on se, että ne on muistaakseni tehty treenaamattomilla koehenkilöillä, jotka siis kasvattivat jopa ilman treeniä huomattavasti lihasta pelkästään ylisyömällä.Omat kokemukset sikabulkkauksesta ovat erittäin negatiivisia.Sikabulkkaus on tietenkin vähintäänkin kyseenalaista puuhaa, mutta IMO painon tulisi koko ajan liikkua selkeästi johonkin suuntaan, jos tavoitteena on lihasmassan kasvatus ja/tai rasvanpoltto. Eli samoissa painolukemissa kuukaudesta toiseen pysyttely on todella huono ratkaisu sekä lihaksen kasvatuksen että rasvanpolton kannalta, ja tuloksekkaampaa olisi esim. bulkata rauhallisella tahdilla ensin muutama kilo ja sitten dieetata rauhassa pois nuo samaiset kilot. Tällöin lopputilanteessa paino olisi edelleen sama kuin alkutilanteessakin, mutta kehon koostumus olisi todennäköisesti lihasmassavoittoisempi.Sanoisin että ainakaan junioreille ei voi suositella sellaista syklitystä, missä painonvaihtelut on jopa 10-15 kg vuodessa. Seurauksena voi olla erittäin vakavat syömishäiriöt ja treenaamisen mielekkyys voi olla sekin katkolla.Yleisesti ottaen kuitenkin nuorilla treenaajilla on luonnollinen kasvuvaihe päällä aina sinne 18-20 ikävuoteen saakka, ja tuota ennen olisi vain parasta saada riittävästi kaloreita tasaista painonnousua ja lihaskasvua varten. Tuossa iässä hormonitoiminta ja aineenvaihdunta ovat yleensä muutenkin niin kovilla kierroksilla, että jos jossain iässä pitäisi bulkata kunnolla, kannattaisi se IMO tehdä juurikin siinä 18-22-vuotiaana. Tuolloin lihas kasvaa parhaiten ja ylimääräiset rasvat saa poltettua bulkin jälkeen nopean aineenvaihdunnan ansiosta nohevasti pois.

Rautateemu
30.09.2007, 23:07
...Yleisesti ottaen kuitenkin nuorilla treenaajilla on luonnollinen kasvuvaihe päällä aina sinne 18-20 ikävuoteen saakka, ja tuota ennen olisi vain parasta saada riittävästi kaloreita tasaista painonnousua ja lihaskasvua varten. Tuossa iässä hormonitoiminta ja aineenvaihdunta ovat yleensä muutenkin niin kovilla kierroksilla, että jos jossain iässä pitäisi bulkata kunnolla, kannattaisi se IMO tehdä juurikin siinä 18-22-vuotiaana. Tuolloin lihas kasvaa parhaiten ja ylimääräiset rasvat saa poltettua bulkin jälkeen nopean aineenvaihdunnan ansiosta nohevasti pois.

Kyllä aineenvaihdunta/lähtökondis sen ratkaisee. Jos nuorella kaverillakin on jo ennestään ongelmia ollut ylipainon kanssa, ei kannata mitään sikabulkkausta suorittaa (jos nyt yleeensäkään). Mielestäni ei kuulu terveyteen/lajiin hakea väkisin miehillä yli 20 naisilla siinä 30 rosentin rasvoja..

Hulkki
30.09.2007, 23:24
Kyllä aineenvaihdunta/lähtökondis sen ratkaisee. Jos nuorella kaverillakin on jo ennestään ongelmia ollut ylipainon kanssa, ei kannata mitään sikabulkkausta suorittaa (jos nyt yleeensäkään). Mielestäni ei kuulu terveyteen/lajiin hakea väkisin miehillä yli 20 naisilla siinä 30 rosentin rasvoja..Tottahan toki, eli jos ylipainoa on jo teininä, ei kauheasti kannata lähteä bulkkaamaan. Useimmiten vain tuntuisi olevan niin päin, että salitreeniä aloittelevat junnut ovat langanlaihoja ektomorfeja, joille tuottaa hankaluuksia syödä tarpeeksi lihaskasvua ajatellen.

Rautateemu
01.10.2007, 00:05
Tottahan toki, eli jos ylipainoa on jo teininä, ei kauheasti kannata lähteä bulkkaamaan. Useimmiten vain tuntuisi olevan niin päin, että salitreeniä aloittelevat junnut ovat langanlaihoja ektomorfeja, joille tuottaa hankaluuksia syödä tarpeeksi lihaskasvua ajatellen.

Älä Hulkki kato peiliin:D

Totta, mutta tässä puhuttiin sikabulkkaustyylisestä kehonpainon nostamisesta, mikä noilta ektosmurhveilta harvemmin onnistuukaan.

NGV
01.10.2007, 22:21
Useimmiten vain tuntuisi olevan niin päin, että salitreeniä aloittelevat junnut ovat langanlaihoja ektomorfeja, joille tuottaa hankaluuksia syödä tarpeeksi lihaskasvua ajatellen.
Sitten on läskejä poikkeuksia kuten minä.
...Yleisesti ottaen kuitenkin nuorilla treenaajilla on luonnollinen kasvuvaihe päällä aina sinne 18-20 ikävuoteen saakka, ja tuota ennen olisi vain parasta saada riittävästi kaloreita tasaista painonnousua ja lihaskasvua varten. Tuossa iässä hormonitoiminta ja aineenvaihdunta ovat yleensä muutenkin niin kovilla kierroksilla, että jos jossain iässä pitäisi bulkata kunnolla, kannattaisi se IMO tehdä juurikin siinä 18-22-vuotiaana. Tuolloin lihas kasvaa parhaiten ja ylimääräiset rasvat saa poltettua bulkin jälkeen nopean aineenvaihdunnan ansiosta nohevasti pois.
Meikäläiselle rasvaa tartuu helpommin kuin alkoholi alkoholistille. Kannataako tässä iässä paljoakaan tuhlata aikaa diettaamiseen? Toki jos on aivan sika bulkki rasvoissa niin sitten, eli meikä ensi vuonna varmaankin joutuu 15 viikon dietti reissulle. :D

Rautateemu
01.10.2007, 22:38
Alkuperäisen viestin lähetti Hulkki
Useimmiten vain tuntuisi olevan niin päin, että salitreeniä aloittelevat junnut ovat langanlaihoja ektomorfeja, joille tuottaa hankaluuksia syödä tarpeeksi lihaskasvua ajatellen.
Sitten on läskejä poikkeuksia kuten minä.

Kato,NGV tuli kuin tilauksesta! Ajattelin sua juuri esimerkkinä.. kaikki ei tosiaan ole alunperin langanlaihoja salille mennessään.

Hulkki
02.10.2007, 00:39
kaikki ei tosiaan ole alunperin langanlaihoja salille mennessään.Olenko jossain muka väittänyt, että kaikki ovat?

Dr Muscle
02.10.2007, 12:56
Kannattaa tosiaan lukea tämä:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

Siellä on hyviä suosituksia myös lopussa.