PDA

Näytä koko versio sivusta : Teemun pumppitreenistä kysymys

Muscle Market Info
06.06.2008, 09:05
Tuossa uusimmassa Rautiksen treenissä http://www.gym-tv.fi/ pisti silmään, että Teemu teki hauis- ja ojentajaliikkeet vajailla liikeradoilla, ei siis tehnyt liikkeitä koko lihaksen/nivelen liikeradalla. Videolla Teemun mainitsema Argo Ader painotti omassa hauistreenissään puhtaita liikeratoja ja melko kevyitä painoja. Kumpi ompi parempi tapa lihaskasvun kannalta vai kannattaako tehdä molempia?

-weider-
06.06.2008, 09:48
Hyvin yksilöllistä. Olen huomannut itseni kohdalla, että vain puhdas,täysi liikerata ja hidas suoritus tuottaa hyvää tulosta. Sen sijaan täyttä liikerataa en tee läheskään kaikissa liikkeissä.

Höpinää ja muminaa hauisliikkeiden liikeradasta... ....Niin ja sekin tuli mieleen, että ei herra Aderkaan tehnyt ihan täyttä liikerataa esimerkiksi levytangolla tehtäessä vaan liike jäi ylhäältä vajaaksi. Toisaalta hauiksen rasittumisen ja kehityksen kannalta se on varmasti vain hyvä asia kun siellä ylhäällä työtä tekeekin jo enemmän etuolkapää. Samalla tavalla kyllä olen itsekkin jättänyt ylhäältä vajaaksi ja myös scott-penkissä tehtäessä esim kp:llä se jännitys menee pois lihakselta jos nostaa liian ylös.

Rautateemu
06.06.2008, 10:45
Mulla tuota liikerataa alhaalla rajoittaa kyynärvarsivamma. Samoin jos lasken hauiksen aivan suoraksi, häviää jännitys. Tuo liikeradan laajuuus myös saattaa näyttää erilaiselta, koska meillä on erilaiset raajojen välitykset.

Argo selvästi saa hyvin tuntuman hauiksiinsa. Hän myös laski painot oikeastaan roikkumaan tuossa hauiskäännössä vinopenkillä. Argon kanssa on turhaa tapella käsitreeneistä, onhan hänellä varmasti 5-10 senttiä isommat tumput:rock:

Mulla on treeniuran alusta asti ollut helppo saada tuntumaa oikeastaan jokaiseen lihasryhmään. Alussa yläkehoa dominoi olkapäät ja epäkkäät. Myöhemmin ennen ekoja kisoja sain kehittymään rinnan todella hyvin, selän paksuuskin kehittyi muutamassa vuodessa todella hyvin kovilla määrillä leukoja ja soutuja. Kädet, tai enemmän hauikset kehittyi hyvin tuossa kisojen välillä. Treenasin käsiä usein, koska ne palautuu nopeasti. Toisessa treenissä paljon lyhyitä sarjoja 3-8 välillä, toisessa 8-15. Samoin nuo EDT-treenit kehittivät käsi, varsinkin hauista. Nyt kisojen jälkeen talvesta olen tehnyt vain pidempää sarjaa käsille. Oikeastaan tämä kuvattu "pumppitreeni" oli se isommilla painoilla tehty. Joka toisessa treenissä teen vieläkin pienemmillä painoilla, ja rauhallisemmalla tekniikalla (ja ehkä aavistuksen pidemmällä liikeradalla). Välillä myös kivut on estäneet normaalin 5 päivän kierron, ja siihen väliin olenkin tehnyt pitkien sarjojen treenejä yläkropalle, jolloin olen vain pumppinut taljoja käsille tai tehnyt pumppaillen kapeaa penkkiä/dippiä.

Mulle on huomautettu, että kädet olis kasvaneet selvästi syksystä, ja itsekin olen pientä kehitystä huomannut:). Luulisin että vuosia paljon lyhyitä sarjoja ja isoja liikkeitä tehneenä, muutos pidempiin sarjoihin, ja tuntuman hakemiseen on tuonut yllättävääkin kasvua. Sitä liikaa jämähtää ajatukseen, että isoja painoja täytyy käyttää ympäri vuoden. Muutaman kuukauden bodailu yli 8 toiston yli menevillä sarjoilla saattaa olla vain hyväksi, jos on isoilla painoilla pitkään väännetty.

Jatkis
06.06.2008, 14:34
Luulisin että vuosia paljon lyhyitä sarjoja ja isoja liikkeitä tehneenä, muutos pidempiin sarjoihin, ja tuntuman hakemiseen on tuonut yllättävääkin kasvua. Sitä liikaa jämähtää ajatukseen, että isoja painoja täytyy käyttää ympäri vuoden. Muutaman kuukauden bodailu yli 8 toiston yli menevillä sarjoilla saattaa olla vain hyväksi, jos on isoilla painoilla pitkään väännetty.

Juuri noin. Helposti tottuu samaan treenityyliin ja siitä ei tavallaan pääse irti. Treenien vaihtelevuus on kuitenkin todella tärkeää kaikissa lihasryhmissä. Välillä voi tehdä osatoistoja ja välillä täysin laajalla liikeradalla. Muistaa vain, että se tuntuma pysyy treenattavassa lihaksessa.

Rautateemu
06.06.2008, 17:55
Juuri noin. Helposti tottuu samaan treenityyliin ja siitä ei tavallaan pääse irti. Treenien vaihtelevuus on kuitenkin todella tärkeää kaikissa lihasryhmissä. Välillä voi tehdä osatoistoja ja välillä täysin laajalla liikeradalla. Muistaa vain, että se tuntuma pysyy treenattavassa lihaksessa.

Oon toistomääriä vaihdellut säännöllisesti jo vuosia. Mutta kun nyt on pakotettu pumppaamaan, niin vaikka voimaa on jopa lähtenyt, niin lihasta (ainakin noihin tumppuihin) on tullut. Kaikki toimii tietyn aikaa. Runnomalla, ja jos tuntuma katoaa, harva saa kehitystä. Hyäksi tämä pidempien sarjojen kausi on, mutta kyllä alkaa nämä vaivat vit...sittämään. Mutta en aio ottaa stressiä pienemmistä treenipainoista, jos vaan paikat tulee takaisin kuntoon. Toivottavasti syksyllä viimeistään saisi käyttöön lyhyemmätkin sarjat mm. punnerrusliikkeissä.

skuge
06.06.2008, 21:38
Tuossa uusimmassa Rautiksen treenissä http://www.gym-tv.fi/ pisti silmään, että Teemu teki hauis- ja ojentajaliikkeet vajailla liikeradoilla, ei siis tehnyt liikkeitä koko lihaksen/nivelen liikeradalla. Videolla Teemun mainitsema Argo Ader painotti omassa hauistreenissään puhtaita liikeratoja ja melko kevyitä painoja. Kumpi ompi parempi tapa lihaskasvun kannalta vai kannattaako tehdä molempia?

Toihan on sama asia kun kysyisi "Miten treenaan kädet ?" Tai melkeimpä miten treenata? Ei näin. Asiaan vaikuttaa miljoona + 1 tekijää.

Jonas
07.06.2008, 16:19
Toihan on sama asia kun kysyisi "Miten treenaan kädet ?" Tai melkeimpä miten treenata? Ei näin. Asiaan vaikuttaa miljoona + 1 tekijää.
Ihan selvästihän siinä kysytään, että kumpi on parempi tapa; täysi vai vajaa liikerata.

Aurora
07.06.2008, 16:31
Ei liity nyt mitenkään itse pumppitreeniin tai Teemun treenitapaan, koska mulle on yks hailee miten se reenaa. Selkeästikin Teemu tekee kuitenkin jotain todella oikein ja hyvin, kun on tuollainen rakenne. :thumbs:

Sivuheittona piti vain tulla sanomaan, että ei tota viimeisintä treenivideota voi hymyilemättä katsoa. Teemu on niin hellyyttävän ja söpön näköinen! Pieni pehmeys kasvoissa tuo sellaista "nallekarhu"-efektiä kokonaisuuteen. :D
(Joo joo, tottakai siis myös todella ison, vahvan, lihaksikkaan yms. näköinen.)

kristao
07.06.2008, 16:50
Sivuheittona piti vain tulla sanomaan, että ei tota viimeisintä treenivideota voi hymyilemättä katsoa. Teemu on niin hellyyttävän ja söpön näköinen! Pieni pehmeys kasvoissa tuo sellaista "nallekarhu"-efektiä kokonaisuuteen. :D
(Joo joo, tottakai siis myös todella ison, vahvan, lihaksikkaan yms. näköinen.)

Samaa mieltä! "mua nyt kyllä vähän hävettää, ku ensin kuvattu Argoa aiemmin tässä samassa liikkeessä" Söpööh:p

Niin, ja tietty lihaksikas, komee ja vahva!

Rautateemu
07.06.2008, 17:54
Lupasinhan "otsoontua" talvella:D. Nyt täytyy vähän laihtua ettei ammuta karhuna jos metsään menee. TV-kuva kyllä lihottaa. Ihan oikeesti mun posket ei näytä livenä noin paksulta:eek: (kohta Hulkki tulee taas sanomaan, että olen paksuposki ja läski:lol:).

pikkuA
17.06.2008, 10:47
moro teemu!

kerrotko tyhmälle aloittelijalle miksi yläkropan pumppitreenissä ei ollut ainuttakaan liikettä selälle? vai enkö mä vaan tajunnu tai jotain? :)

Rautateemu
17.06.2008, 10:57
moro teemu!

kerrotko tyhmälle aloittelijalle miksi yläkropan pumppitreenissä ei ollut ainuttakaan liikettä selälle? vai enkö mä vaan tajunnu tai jotain? :)

Siksi että alun perin treenasin käsi-olkapäätreenin (sanoin sen videon alussa), mutta tuohon Gym Tv:n otsikkoon nyt laittoivat "yläkroppatreeni". No kädet ja olkapääthän kuuluvat yläkroppaan. Treenaan nyt pääsääntöisesti 3-jakoisella: kädet-olkapäät, jalat ja rinta-selkä. Saatan toki tehdä vähän extraa noihin treeneihin, ja pohkeita osuu yläkroppaa kurmoottaviin päiviin. Välillä myös teen koko yläkropan läpi pitkillä sarjoilla.

pikkuA
17.06.2008, 11:00
ahaa, mä missasin ton sun lausahduksen. asia selvä.