Näytä koko versio sivusta : Mitäs teen väärin?
Moikka kaikille.
Oli pakko rekisteröityä ja vähän kysellä asioista tietäviltä, että mitä oikeen teen väärin punttitreenissäni.
Eli ongelmana on nyt se, että olen about talvesta lähtien käynyt salilla, mutta tulokset ovat pysyneet melko samoina. Tosin penkkipunnerrus on tullut alaspäin. :(
Itselläni kun koskaan ei ole ollut mitään treeni-ohjelmaa, niin olen tykännyt tehdä vähän kaikkea. Noin 80% saliharjoittelustani painottuu vain ylä-vartaloon, koska saan omasta mielestä jalkoihin tarpeeksi reeniä painissa.
Harjoitteluni olen osioinut seuraavasti: (1 päivä) rinta ja hauikset, (2 päivä) selkä ja ojentaja, (3 päivä) lepo tai painitreenit, (4 päivä) rinta ja hauikset, (5 päivä) selkä ja ojentajat, (6-7 päivät) lepo. Ja sama alkaa uudestaan. Ja välillä nuo lepo-päivät ovat hieman jääneet:o
Olkapäitä en ole listaan lisännyt, koska ovat hieman hajalla..
Toistoja olen yleensä tehnyt niin, että "pienehkö" pumppi tulee, sen tarkemmin en ole niitä laskeskellut..
Niin ja sekin vielä, että mikä tarkoitus pumppitreenillä on, onko siitä haittaa jos tekee sitä usein?
Jeps eli tämmönen ongelma, olisi kiva jos joku vähän neuvoisi..:o
Kiitos:)
MassFuture
22.08.2008, 23:20
öö tuota.. sie näytät treenaavan tiettyjä lihaksia, etkä kaikkia. Ja suosittelen jaloille oman päivän. koska sulla on paini kolmantena päivänä viikosta oletettavasti niin tässä hjelppii.
Tää jako pätee vaan, jos se sun 7päivän jakso on ma-su väliseltä ajalta.
Tiistai: jalat
Torstai: rinta, selkä, epäkkäät, vatsat"yläkroppa"
Lauantai: kädet ja olkapäät
Ja mie suosittelen tekemään raskaita perusliikkeitä, jotta tulisi tarvittava kasvuärsyke, eikä pelkästään raskaat perusliikkeet riitä, vaan se myös vaikuttaa paljonko teet. Niin ja se ainainen pummpailu reeni ei auta, vaankuin sillä tavalla, että kun lihas on pumpissa niin , kun nukut reenipäivän jälkeisenä yönä niin tapahtuu neurotropismia, joka laittaa liikkeelle kasvuhormooneja. Kannattaa harrastaa myöskin yhtenä edellytyksenä kasvulle lihashuoltoa. Nuissa raskaissa perusliikkeissä on sitten sellainen juttu, että jos on kova volyymi niin lihas saa lisää intensiteettiä, voimaa ja kestävyyttä. Mutta niihin näkee nyt vaivaa, koska kovassa rasituksessa lihakset eivät aina ehdi saada riittävästi happea ja tällöin sokeri ei pala elimistöstä loppuun asti, joten syntyy maitohappoa, menet siis hapoille. Puhuinko paskaa vai mitä?? joku muu saa selittää :/
Moi! Mites, ootko yrittänyt nostaa niitä treenipainoja esim. sen 2,5 kg viikossa? Näin saisit hieman nousujohteisuutta treeniis. Ja esim. 4-5 vkoa kovaa treeniä ja sitten väliin kevyempi viikko! Tietysti tässäkin asiassa, kun tuloksia haetaan, niin ruokavaliolla on suuri merkitys eli syötkö riittävästi ja monipuolisesti?
Ite treenailen niin, että viikkoon tulee n. yksi pumppitreeni, muuten suht raskailla painoilla mennään! :)
Tsemppiä treeniin! :thumbs:
PaleFake
23.08.2008, 12:07
Ravinto on avainsana. Eli koska harrastat painia se on aika kuluttavaa hommaa, eli olisiko mahdollista, että elät miinuskaloreilla, vaikka alottelijalla lihasmassan ja voimankasvaminen onkin käytännössä mahdollista miinuskaloreilla. Mutta kyllä kuten massfuture sanoi, raskaita perusliikkeitä. Kyllä ne voimat lähtee kasvuu... syöt monipuolisesti ja paljon, ja apinanraivolla etiäppäin.. käsrivällisyys palkitaan(ehkä):)
PaleFake
23.08.2008, 12:10
Ja muista semmonen helpposääntö, että jokaisen treenin tulee olla parempi, kun edellinen. lisää painoa, toistoja, sarjoja. Jokainen treeni niin täysii kun pystyy.
Ja muista semmonen helpposääntö, että jokaisen treenin tulee olla parempi, kun edellinen. lisää painoa, toistoja, sarjoja. Jokainen treeni niin täysii kun pystyy.Nope. Ehkä aivan aloittelijana tämä on mahdollista jonkin aikaa, mutta pidemmän päälle (esim. 5-10 vuoden aikajänteellä) on täysin absurdia odottaa täysin jatkuvaa ja absoluuttisen nousujohteista kehitystä joka ikisestä treenistä toiseen. Puhumattakaan siitä, kuinka pahasti tuo "sääntö" on ristiriidassa treenijaksotuksen periaatteen ja toteutuksen kanssa.
jarijari
23.08.2008, 13:27
Monet kuntoilijat eivät treenaa jalkoja punttisalilla koska: "...ne treenaantuu hyvin pyöräillessä/lenkillä/luistellessa." Voimaa niillä ei kumminkaan saa yhtään jos vertaa punttihommiin. Harvinaisempaa on, että kovatasoinen kilpaurheilija ei treenaisi jalkojaan puntilla.
Monipuolinen, mutta tasapuolinen treeni ja ohjelma mukaan. Yhtä paljon jalkoja kuin yläkroppaakin, mutta muista lepopäivät ja lepoviikot.
Moi
Kiitos vastauksista, tänään tuli taas vähän bodattua. Eli katselin tuolta Gym-Tv-sivuilta Teemu Isoahon vuorosarja treeniä, ja ajattelin kokeilla. Itse pidin kovasti treenistä, ainut vaan että piti hieman modifoida liikkeitä, koska tämän hetkisellä salilla ei ollut kyseisiä laitteita joita Teemu käytti.
Eli aloitin alkulämmöllä, sitten tein vinopenkkiä ja leukoja. Vinopenkissä painoina oli 60kg ja leukoja vedin 10kg lisäpainolla. Sarjoja tein kaikenkaikkiaan muistaakseni 5, jossa viimeisessä nostin painoja; eli vinopenkki 70kg ja leuat 15kg. Toistoja oli maksimissaan 8-9. Hyvältä tuntui.
Sitten siirryin penkkiin käsipainoilla ja kulmasoutuun tankolla. Painot olivat aluksi 25kg/käsi + kulmasoutu 60kg. Siitä sitten nostin painoja seuraavasti; 27,5kg/käsi + 70kg kulmasoutu, 30kg/käsi ja 80kg kulmasoutu. Eli sarjoja en tehnyt kuin 4, koska oikeata olkapäätä alkoi vihlomaan, joten viimeisen sarjan tein painoilla 20kg/käsi + 60kg kulmasoutu. Toistoja 8-9
Sen jälkeen tein vipunostoja 10kg/käsi 2 sarjaa, ja hieman epäkkäitä painoilla 17kg ja 20kg. Sarjojen välissä tein vatsoja omalla mystisellä tavalla;).
Niin ja siitä painista, että mahdollisia laji-treenejä olisi 7 kertaa viikossa, oman halun mukaan. Siihen pitäisi saada sitten toimiva punttitreeni mukaan.
Mitäs sanotte?
Big Evil
23.08.2008, 16:00
No jos haluat sillä punttitreenillä tukea painiharrastusta, niin keskikroppaa ja jalkaosastoa pitäisi varmaan nimenomaan vahvistaa eikä vain bodata. Kyykkyjä++vetoja+painonnostoa+raskasta keskikehon treeniä. Yläkropasta päässet pitkälle jo kombolla punnerrusliikkeet+leuat+soudut. Ylimääräisellä massalla et tee mitään, voimaa sen olla pitää.
Vai mitä asiaan sanoo Jonik?
PaleFake
23.08.2008, 16:04
Nope. Ehkä aivan aloittelijana tämä on mahdollista jonkin aikaa, mutta pidemmän päälle (esim. 5-10 vuoden aikajänteellä) on täysin absurdia odottaa täysin jatkuvaa ja absoluuttisen nousujohteista kehitystä joka ikisestä treenistä toiseen. Puhumattakaan siitä, kuinka pahasti tuo "sääntö" on ristiriidassa treenijaksotuksen periaatteen ja toteutuksen kanssa.
Huomasin ilmaisevani itseäni väärin.. tarkoitin, että joka treenikierto on jollaina tavalla kovempi, esim. sarjat, painot, toistot. Mutta tottakai treenikiertoon kuuluu kevytviikko, jolloin nousua ei tapahdu, vaan lähinnä laskee. Esim itse lisään aina uuteen treenikiertoon painoja, sarjoja tai toistoja. Itselläni kehitys on tällätavalla ollut nousujohteista.
The Star
23.08.2008, 22:54
Aivan varmasti 15-17 v. pojat tietää mistä puhuu, kun neuvoo...:piis:
Ja muista semmonen helpposääntö, että jokaisen treenin tulee olla parempi, kun edellinen. lisää painoa, toistoja, sarjoja. Jokainen treeni niin täysii kun pystyy.
Ei ole edes mahdollista, että jokaisella kerralla treeni olisi edellistä parempi! Treeniin kuitenkin vaikuttaa niin monet asiat, esim. vireystila, milloin syönyt jne. Ja se, että joka treenissä olisi aina samanlainen olo ei vaan ole mahdollista! Ja kun on tarpeeksi kauan treenannut ei jokainen treeni vaan ole parempi...hyviä ja loistavia treenejä tietenkin väliin mahtuu, mutta välillä tulee myös huonoja päiviä, kun treenit ei vaan meinaa millään kulkea...
MassFuture
24.08.2008, 00:26
nuita kevyitä viikkoja ei silleen kannata ehkä jaksottaa vaan tehä, jos tuntuu pahalle. Itse en kevyitä viikkoja pidä, ellei paikat ole ihan paskana ja se on harvinaista mun tapauksessa. Ja tosiaan kannattaa ehkä tehä selästä ja olkapäistä voimakkaat painia katsoen. Mutta muuten vaan perus normireeniä ja ravintoa yli kulutuksen. Kato itse tiedän nuo mitä kannattaa kehittää kamppailulajeissa, kun vapaa ottelen. Ja alaselälle kandee tehä staattisia pitoja . Huomaat, että ukot rupee liikkumaan paremmin sun käsittelyssäs.
Aivan varmasti 15-17 v. pojat tietää mistä puhuu, kun neuvoo...:piis:Hehe. :D
Ja tosiaan kannattaa ehkä tehä selästä ja olkapäistä voimakkaat painia katsoen.
Eiks tässä just nyt ollut, niin että olkapäätreeni on jäänyt vähemmälle sen takia kun ne kipeytyy puntista?
PaleFake
24.08.2008, 09:23
Ei ole edes mahdollista, että jokaisella kerralla treeni olisi edellistä parempi! Treeniin kuitenkin vaikuttaa niin monet asiat, esim. vireystila, milloin syönyt jne. Ja se, että joka treenissä olisi aina samanlainen olo ei vaan ole mahdollista! Ja kun on tarpeeksi kauan treenannut ei jokainen treeni vaan ole parempi...hyviä ja loistavia treenejä tietenkin väliin mahtuu, mutta välillä tulee myös huonoja päiviä, kun treenit ei vaan meinaa millään kulkea...
Itse ainakin menen salille sillä motivaatiolla, että nyt tehää tästä parempi treeni kun edellinen, missään ei anneta periksi. Tottakai vaikuttaa vireystila, ravinto yms.yms. Mutta tarkoituksena on pyrkiä parhaaseen treeniin. Ja jos huomasit viestin lopun siellä luki, että niin täysii kuin pystyy... Mutta tällä en tarkoita esim. maximisuorituksia, vaan kovalla asenteella ja psyykkauksella.
PaleFake
24.08.2008, 09:28
Sanotaan näin, että kyllä sitä tietoa ja taitoa jonku verran on tullu... että en iha kylmiltäni tähä hommaa lähtis... ja BTW mie oon 18v. Jos sieki tietäsit nyt senkin verran :D
Itse ainakin menen salille sillä motivaatiolla, että nyt tehää tästä parempi treeni kun edellinen, missään ei anneta periksi. Tottakai vaikuttaa vireystila, ravinto yms.yms. Mutta tarkoituksena on pyrkiä parhaaseen treeniin. Ja jos huomasit viestin lopun siellä luki, että niin täysii kuin pystyy... Mutta tällä en tarkoita esim. maximisuorituksia, vaan kovalla asenteella ja psyykkauksella.
Joo, tottakai! Varmasti jokainen, joka treenaa kovaa päättää aina ennen treeniä, että "nyt mä annan taas kaikkeni". Mutta vaikka pää sanoo toista, niin kroppa voi olla eri mieltä! :)
Nyt tosin tais nää keskustelut ajautua vähän sivuraiteille! ;)
PaleFake
24.08.2008, 10:26
Joo, tottakai! Varmasti jokainen, joka treenaa kovaa päättää aina ennen treeniä, että "nyt mä annan taas kaikkeni". Mutta vaikka pää sanoo toista, niin kroppa voi olla eri mieltä! :)
Nyt tosin tais nää keskustelut ajautua vähän sivuraiteille! ;)
nii eli tehdään niin hyvä treeni, kun sillä kropan olotilalla saadaan... :) Taisha tää vähä mennä out of control... mut nyt loppu :D kokous on päättynyt
Siis täh?eikö teillä todellakaan seuraava treeni ole parempi jollain tavalla kuin edellinen?
Minulla ainakin on...jos parempi=kovempi:confused:
esim.kolme viikkoa nostetaan sarja määriä, jonka jälkeen on kevennys ja alkaa seuraava sykli johon sarja määrä taas tippuu ja joko painot ovat edellistä sykliä suuremmat tai toistoja liikkeessä enemmän. Jos näistä kumpikaan ei vaan onnistu niin vähennetään palautus aikoja ja kovennetaan tällä tavalla treenejä.
Tämä siis esimerkki minun treeneistä...ja tietenkin bulkilla.
Ikähän sen kertoo ei kokemus...tiedän ettei kokemusta ole kovin monelta vuodelta, mutta teksteistä päätellen sitä kuitenkin on.
P.S. ikä ei ole suoraan verrannollinnen tietoon.
Jeps, kiitosksia taas vastauksistanne/mielipiteistä. Eli olen nyt suunitellut, että punttia teen sen 3 kertaa viikossa, ja isoilla painolla. Turhat pumpit pois, kait..
Niin ja joo, olkapäät on mennyt vähän hajalle, kiitos Kimuroiden, Omoplatojen yms.
Ajaako muuten sellainen dippikone samaa asiaa kuin kunnon dipit? Olkapäät ei kestä kunnon dippejä.
Rookie Trainer
25.08.2008, 14:54
Ajaako muuten sellainen dippikone samaa asiaa kuin kunnon dipit? Olkapäät ei kestä kunnon dippejä.
Eihän se tietenkään samaa asiaa aja, koska dippikoneen liikeradan ollessa puhtaampi, ei liikeradan puhtaana pitämiseen tarvita enää niin paljon lihasten stabiloivaa vaikutusta kuin oikeassa dipissä.
PaleFake
25.08.2008, 16:52
[QUOTE=AK86;24788]Jeps, kiitosksia taas vastauksistanne/mielipiteistä. Eli olen nyt suunitellut, että punttia teen sen 3 kertaa viikossa, ja isoilla painolla. Turhat pumpit pois, kait..
Niin ja joo, olkapäät on mennyt vähän hajalle, kiitos Kimuroiden, Omoplatojen yms.
Ei mikään ole kielettyä tehdä, voit ihan hyvin tehdä pumppitreenejä, jos se on sinulla kehityksen kulmakivi.... Kaikki asiat mitä täällä lukee on kokemuksen syvällä rintaäänellä kirjoitettu, mutta se ei tarkoita ettetkö sinä voisi tehdä toisin. Jokainen treenaaja on kumminkin eri yksilö. koita erilaisia treenejä, ja löydä sinulle sopivin. Ps. ei pumppitreenitkään turhia ole!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.