Näytä koko versio sivusta : Intermittent fasting
Mielenkiintoinen juttu, haastattelussa Martin Berkhan.
http://www.fatlosstroubleshoot.com/if.html
Kannattaa lukea jos ruokailujen jatkuva miettiminen kyllästyttää.
Olen sen verran vakuuttunut, että aion kokeilla lähitulevaisuudessa... vaikka aamupalasta luopuminen vähän pelottaa, mutta tottumiskysymys kai sekin. Ja minulle on kerrottu, että totuttelu ei vie montaa päivää.
Olisi kiva kuulla, jos jollakin on kokemusta tästä tai muuten ajatuksia aiheesta.
Tsekkasin tuon nopeasti jokunen viikko sitten läpi, ja kyseessähän on lähinnä helppo ja käytännöllinen tapa jaksottaa päivän ruokailut niille ajoille, kun ei olla menossa (esim. koulussa tai duunissa). En usko tuon kuitenkaan olevan kehityksen kannalta yhtään sen optimaalisempaa kuin standardi tasaisin väliajoin syöminen 5-7 krt päivässä.
Itse olen noudattanut IF-dieettiä nyt kohta jo 2 kk, tyytyväinen olen.
Uutta treenimotivaatiota hakiessani loukkaantumisien jälkeen ajattelin dieettipuolellakin kokeilla jotain täysin uutta systeemiä, sopii mulle täysin.
Aion noudattaa systeemiä ainakin ensi vuoden huhtikuulle jolloin olis tarkoitus kavuta classic bb-lavalle.
Tsekkasin tuon nopeasti jokunen viikko sitten läpi, ja kyseessähän on lähinnä helppo ja käytännöllinen tapa jaksottaa päivän ruokailut niille ajoille, kun ei olla menossa (esim. koulussa tai duunissa). En usko tuon kuitenkaan olevan kehityksen kannalta yhtään sen optimaalisempaa kuin standardi tasaisin väliajoin syöminen 5-7 krt päivässä.
Niin, käytännöllisyys on varmaan suurin etu. Mutta olen ymmärtänyt, että olisi myös kehon koostumuksen kannalta hyödyllistä keskittää ruokailut treenin ympärille.
Itse olen noudattanut IF-dieettiä nyt kohta jo 2 kk, tyytyväinen olen.
Uutta treenimotivaatiota hakiessani loukkaantumisien jälkeen ajattelin dieettipuolellakin kokeilla jotain täysin uutta systeemiä, sopii mulle täysin.
Aion noudattaa systeemiä ainakin ensi vuoden huhtikuulle jolloin olis tarkoitus kavuta classic bb-lavalle.
Miten äkkiä sopeuduit tuohon rytmiin? Oliko alussa vaikeuksia? Keksitkö huonoja puolia?
Laitan tähän vielä lainauksen tuosta haastattelun lopusta, jossa on vähän koottu noita muita hyviä puolia (jos vaikka ette jaksa lukea koko juttua).
For the dieter, IF offers something very unique, in terms of enjoying physically and psychologically satisfying meals while losing weight. The absence of hunger and cravings are also a welcome feature when using IF for weight loss. Contrary to popular belief, the fasting phase has a suppressive effect on hunger. Hunger pangs may come, but they disappear quickly, to be replaced by a sense of well being and total absence of hunger.
This is my take on generic weight loss methods: I believe that the "nibbling" approach to dieting, which is so often encouraged by mainstream nutritionists and mass media, may aggravate hunger, rather than keeping it at bay. I can speak for myself, and several of my clients, when I'll say that several small meals a day does more to potentate cravings, and subsequent hunger, rather than suppressing it. There's also the psychological sense of hunger that must be taken into account, while discussing how dieters think and work. I honestly feel that the psychological form of deprivation, i.e. the absence of some favorite foods that you might not be able to enjoy on a generic high meal frequency plan, is much worse than any form of physical hunger. Some people will gladly trade constant cravings for the casual physical hunger that might occur during the fasted phase on IF. Notice that I'm saying "might", since some people, including me, don't get hungry at all during the fast (there's probably an adaptive component to be taken into account here).
Now, obviously the above doesn't hold true for everyone. Like every diet approach out there, there's differences among individuals in what works and what doesn't, but so far, in my experience, there seems to be a lot more "hits" than "misses", when it comes to the success rates of people using IF for weight loss.
There's also the nutrient partitioning effects I believe that IF may provide when combined with strength training - basically, I think that IF is a very flexible tool, that can be used in several ways, to improve body composition.
Others will enjoy the cognitive effects of IF. I'm mainly thinking about people with professions that require a high degree of focus and concentration; for example programmers and writers, that may want to increase their productivity during work hours. Due to the increase in catecholamines during the fast, productivity goes up and you’ll feel more involved in whatever you’re doing; the effect can be compared to a mild stimulant. Personally, that's one of the benefits I really appreciate as a writer and online diet consultant. I spend a lot of time in front of the computer, reading, writing and corresponding back and forth. Having not to think about food, and feeling clear headed and focused, is something I find very useful when it comes to time management and productivity.
And then again, there are the health benefits not to be forgotten. Improving insulin sensitivity and other health indicators, such as cardiovascular health for example, is undoubtedly of interest to a large number of people, whose main priority is to stay healthy and reduce risk factors for different types of metabolic and cardiovascular diseases. IF also offers neuroprotective benefits, which may protect from brain degenerative diseases like Alzheimers, for example. These benefits are unique to this diet approach and cannot be achieved, to the same degree, with traditional calorie restriction and exercise.
Mielenkiintoinen juttu, haastattelussa Martin Berkhan.
http://www.fatlosstroubleshoot.com/if.html
Kannattaa lukea jos ruokailujen jatkuva miettiminen kyllästyttää.
Olen sen verran vakuuttunut, että aion kokeilla lähitulevaisuudessa... vaikka aamupalasta luopuminen vähän pelottaa, mutta tottumiskysymys kai sekin. Ja minulle on kerrottu, että totuttelu ei vie montaa päivää.
Olisi kiva kuulla, jos jollakin on kokemusta tästä tai muuten ajatuksia aiheesta.
Tässä on hauskaa se, että lapset syövät usein noin: aamulla ei ruoka maita, mutta illalla kaksikin ateriaa uppoaa helposti. Kun aloimme antaa 10-vuotiaan tyttären (pelaa tennistä, tanssii) syödä omien luontaisten fiilisten mukaan, hän laihtui, vaikka syö vähintään yhtä paljon kuin ennen. Iltatreenin jälkeinen mättäminen hiukan hirvitti aluksi, mutta kun likka vain hoikistuu (oli pikkuisen ylipainoinen), antaa mennä!
Tässä on hauskaa se, että lapset syövät usein noin: aamulla ei ruoka maita, mutta illalla kaksikin ateriaa uppoaa helposti. Kun aloimme antaa 10-vuotiaan tyttären (pelaa tennistä, tanssii) syödä omien luontaisten fiilisten mukaan, hän laihtui, vaikka syö vähintään yhtä paljon kuin ennen. Iltatreenin jälkeinen mättäminen hiukan hirvitti aluksi, mutta kun likka vain hoikistuu (oli pikkuisen ylipainoinen), antaa mennä!
Jee, tämä vain vahvistaa sitä ajatusta, että ei ihminen tarvi ravintoa kolmen tunnin välein. Tässä vois alkaa selittää jotain evoluution hitaudesta, mutta kyllähän te tiedätte.
Off topikkina pakko mainita kun tuli mieleen, lapsista vois ottaa mallia muissakin jutuissa, vaikkapa kyykkäämisessä. Hiekkalaatikolla näkee kadehdittavan täydellisiä kyykkyjä :)
Sopeutumiseen meni pari päivää, enkä oikein keksi mitään huonoja puolia.
Mulle systeemi sopii koska mul on säännölliset työrytmit ja työ ei ole fyysisesti rasittavaa, ja pääsen aina treenaamaan iltapäivästä samaan aikaan.
Treenivolyymi on myös pieni joten sen kanssa ei ole ollut ongelmia, lähinnä on ollut vaikeaa lepopäivinä saada kaikki kalorit kurkusta alas.
Paaston aikana mulla potkasee kyllä melko vahvan eufoorisen mielialan, I like it..., ja nälän tunne in paaston aikana lähes olematon, kahvia(mustana) menee muutama kuppi,sillä pärjää.
Treenipäivinä enemmän hiilareita, lepopäivinä vähemmän.
Normaalisti päivä menee näin (treenipäivä):
5.30 herätys, kuppi kahvia
10.00 kuppi kahvia
12.30 proteiini+hiilari ateria
15.30 Palautusjuoma
16.30 proteiini+hiilariateria (suurin osa päivän kaloreista)
20.00 prot+rasva+kasvis ateria (+päivän kaikki vitamiinit yms...)
Jee, tämä vain vahvistaa sitä ajatusta, että ei ihminen tarvi ravintoa kolmen tunnin välein. Tässä vois alkaa selittää jotain evoluution hitaudesta, mutta kyllähän te tiedätte.
Ainakin, jos 3 tunnin välein pupeltaminen johtaa rasvaprosentin nousuun, kannattaa harkita harvempaa syömistä. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan yön aikana sulatetun ravinnon jätteet pitäisi poistaa aamupäivällä elimistöstä syömällä vesi- ja kuitupitoista ruokaa kuten hedelmiä. Tuhdimpaa (proteiini-rasvapitoista) ruokaa vasta klo 12 jälkeen jne... Tämä on toimiva vinkki, jos on esim ummetusta.
Sitten boodareille tiedoksi; keho ei joudu kataboliaan vaikka joka aterialla ei ole proteiinia. Joskus olisi hyvä antaa vatsan levätä ja pitää proteiiniton päivä, esim kerran kuussa. Siis minipaasto hedelmä- ja vihannesmehuja litkien. Tämä etenkin silloin jos on pidempään ähky olo proteiinin mättämisestä :D
Sopeutumiseen meni pari päivää, enkä oikein keksi mitään huonoja puolia.
Mulle systeemi sopii koska mul on säännölliset työrytmit ja työ ei ole fyysisesti rasittavaa, ja pääsen aina treenaamaan iltapäivästä samaan aikaan.
Treenivolyymi on myös pieni joten sen kanssa ei ole ollut ongelmia, lähinnä on ollut vaikeaa lepopäivinä saada kaikki kalorit kurkusta alas.
Paaston aikana mulla potkasee kyllä melko vahvan eufoorisen mielialan, I like it..., ja nälän tunne in paaston aikana lähes olematon, kahvia(mustana) menee muutama kuppi,sillä pärjää.
Treenipäivinä enemmän hiilareita, lepopäivinä vähemmän.
Normaalisti päivä menee näin (treenipäivä):
5.30 herätys, kuppi kahvia
10.00 kuppi kahvia
12.30 proteiini+hiilari ateria
15.30 Palautusjuoma
16.30 proteiini+hiilariateria (suurin osa päivän kaloreista)
20.00 prot+rasva+kasvis ateria (+päivän kaikki vitamiinit yms...)
Missä saaterin kohdassa tuota linkki mainitaan paasto ja makroravinne määrät :confused:. Saatta olla että en vain huomaa niitä tekstistä kun tuo englanti ei ole aivan sieltä parhaimmasta päästä.
Missä saaterin kohdassa tuota linkki mainitaan paasto ja makroravinne määrät :confused:. Saatta olla että en vain huomaa niitä tekstistä kun tuo englanti ei ole aivan sieltä parhaimmasta päästä.
Eipä tuossa kai missään, tuolla leangains.com sivulla taitaa jossakin osassa mainintaa olla. lähinnä olen käyttänyt omaa harkintakykyä ja aika paljon seurannut aiheeseen liittyviä keskusteluja bodyrecomposition.com sivuilta.
Eikä tuossa mitään sääntöä ole, mikä itsellä parhaiten toimii.
Miten tämä systeemi käytännössä menee? Mikä on homman tarkoitus? Ei ihan kielitaito riitä, jotta hahmottaisi kokonaisuuden..
Miten tämä systeemi käytännössä menee? Mikä on homman tarkoitus? Ei ihan kielitaito riitä, jotta hahmottaisi kokonaisuuden..
Ideana on paastota 16 tuntia vuorokaudesta, jolloin ruokailuun jää aikaa 8 tuntia. Ruokailut keskitetään treenin ympärille.
Joitakin hyviä puolia, varsinkin jos on dieetillä:
-ei tarvi suunnitella/valmistaa/kanniskella välipaloja (paitsi ehkä yksi), eikä miettiä missä välissä ehtii syödä
-aamulla säästyy aikaa, saa nukkua pitempään
-energinen olo päivällä, ei nälkää
-illalla saa syödä aika vapaasti, suuria aterioita (voi mennä vaikka kavereiden kanssa ulos syömään, eikä tarvi stressata jostain kalorimääristä)
-jotain näyttöä on esim. parantuneesta insuliiniherkkyydestä
-yksittäiset henkilöt ovat raportoineet että samanaikainen rasvanpoltto ja lihasten kasvatus on onnistunut. Tästä en ala kiistelemään, enkä todenperäisyydestä tiedä, mutta uskon että ei ainakaan huono juttu ole kehonkoostumuksen kannalta (suurin osa energiasta treenin jälkeen)
Nämä lähinnä muiden kokemuksia. Itse aloitin tämän systeemin tänään, joten kovin paljoa en osaa vielä sanoa. Sen verran kuitenkin, että yllättävän helposti meni päivä, aamulla oli kyllä nälkä (olen tottunut syömään aina aamupalan, sehän on päivän tärkein ateria!?), mutta se meni nopeasti ohi. Kahvi auttaa ja piristää. Ja tosiaan, hyvä olo koko päivän, ei mitään heikotusta, jota vähän pelkäsin. Tähän varmasti tottuu nopeasti.
Esimerkki käytännön toteutuksesta (työaika melko vakio 9-17 ja treeni töiden jälkeen):
Aamupala jää pois (kahvia kannattaa juoda), lounas/välipala pari tuntia ennen treeniä klo 15
Treenin jälkeen palautusjuoma klo 19
Treenin jälkeinen ateria (päivän tärkein ateria) klo 20
Toinen ateria illalla klo 23
Sitten ollaan syömättä 16 tuntia ja syödään taas seuraavana päivänä klo 15
Lepopäivinä rytmi kannattanee pitää samanlaisena, ehkäpä syödä vähemmän. Riippuu omista tavoitteista.
Julmaa teilata tämä jo heti kättelyssä, mutta ei toimisi mun kohdalla. Suurin ongelma muodostuisi siitä, että en saisi riittävästi energiaa noin vähistä ruokailumääristä. En nimittäin pysty tai edes halua ahmia mitään järkyttävän isoja annoksia.
Lisäksi mun kroppa toimii sillä tavalla, että ruoan tarve on täysin erilainen päivästä riippuen. Välillä pienetkin annokset päivässä on vaikeaa saada syötyä ja sitten taas on päiviä kun vatsa tuntuu pohjattomalta ja on nälkä koko ajan. Tällä ei ole tekemistä edes sen kanssa onko treenipäivä vai ei.
Mulle henk.koht tulee heikko olo ja mukavat tärinät jos olen noin pitkän ajan jakson (16h) ilman ruokaa.
En edes usko tuon ruokavalion toimivuuteen jos pyritään kasvattamaan lihasmassaa. Kroppa on liian pitkiä aikoja ilman proteiinia ja energiaa tulee (ainakin mulle) lihas kasvuun liian vähän.
Julmaa teilata tämä jo heti kättelyssä, mutta ei toimisi mun kohdalla. Suurin ongelma muodostuisi siitä, että en saisi riittävästi energiaa noin vähistä ruokailumääristä. En nimittäin pysty tai edes halua ahmia mitään järkyttävän isoja annoksia.
Lisäksi mun kroppa toimii sillä tavalla, että ruoan tarve on täysin erilainen päivästä riippuen. Välillä pienetkin annokset päivässä on vaikeaa saada syötyä ja sitten taas on päiviä kun vatsa tuntuu pohjattomalta ja on nälkä koko ajan. Tällä ei ole tekemistä edes sen kanssa onko treenipäivä vai ei.
Mulle henk.koht tulee heikko olo ja mukavat tärinät jos olen noin pitkän ajan jakson (16h) ilman ruokaa.
En edes usko tuon ruokavalion toimivuuteen jos pyritään kasvattamaan lihasmassaa. Kroppa on liian pitkiä aikoja ilman proteiinia ja energiaa tulee (ainakin mulle) lihas kasvuun liian vähän.
Joo, varmasti voi olla vaikea saada syötyä suuria energiamääriä. Tuskin tämä paras menetelmä on, jos tavoitteena on massan kasvatus. Toimii epäilemättä paremmin dieetille ja ylläpitoon.
Mutta tuo heikko olo... itsekin pelkäsin sitä. (Olen viimeiset pari vuotta syönyt säännöllisesti vähintään neljän tunnin välein.) Älä sano, ennen kuin olet kokeillut ;)
Ja väitän, että tuo "kroppa on liian pitkiä aikoja ilman proteiinia" menee samaan kategoriaan kuin "lihas tarvii palautumiseen viikon, sitä ennen ei voi treenata uudestaan"..
Joo, varmasti voi olla vaikea saada syötyä suuria energiamääriä. Tuskin tämä paras menetelmä on, jos tavoitteena on massan kasvatus. Toimii epäilemättä paremmin dieetille ja ylläpitoon.
Mutta tuo heikko olo... itsekin pelkäsin sitä. (Olen viimeiset pari vuotta syönyt säännöllisesti vähintään neljän tunnin välein.) Älä sano, ennen kuin olet kokeillut ;)
Ja väitän, että tuo "kroppa on liian pitkiä aikoja ilman proteiinia" menee samaan kategoriaan kuin "lihas tarvii palautumiseen viikon, sitä ennen ei voi treenata uudestaan"..
Ei pitäisi tosiaan sanoa kun en ole kokeillut joten vedetään sen verran sanoja takaisin, mutta en silti aio kokeilla. "lihas tarvii palautumiseen viikon" on tosiaan melko kliseinen tapa ajatella ja edelleen sitkeässä joidenkin mielissä. Itse en ole siihen oikein koskaan uskonut. :rolleyes:
Kiitokset Riikalle vastauksista! Miltäs on nämä pari päivää tuntunut?
Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta ja järkevältä systeemiltä tämä. Tosiaan varmasti helpompaa toteuttaa dieettinä, kuin massahakuisesti, vaikkakin jäkimmäinenkin on näköjään onnistunut eräällä aika mallikkaasti! :)
Ideana on paastota 16 tuntia vuorokaudesta, jolloin ruokailuun jää aikaa 8 tuntia. Ruokailut keskitetään treenin ympärille.
Esimerkki käytännön toteutuksesta (työaika melko vakio 9-17 ja treeni töiden jälkeen):
Aamupala jää pois (kahvia kannattaa juoda), lounas/välipala pari tuntia ennen treeniä klo 15
Treenin jälkeen palautusjuoma klo 19
Treenin jälkeinen ateria (päivän tärkein ateria) klo 20
Toinen ateria illalla klo 23
Sitten ollaan syömättä 16 tuntia ja syödään taas seuraavana päivänä klo 15
Lepopäivinä rytmi kannattanee pitää samanlaisena, ehkäpä syödä vähemmän. Riippuu omista tavoitteista.
Miten elimistö reagoi tuollaiseen ateriarytmiin? Sittenhän tuo sama 8 tunnin sykli olisi mahdollista siirtää myös aikaisemmaksi, vaikkapa näin:
klo 12 lämmin ateria
klo 17 lämmin ateria
klo 20 lämmin ateria
Tämä ei enää poikkea kovin paljon ihmisten tavallisesta ateriarytmistä, ainoastaan aamiainen jää pois jos kerta halutaan paastota 16 tuntia vuorokaudesta.
Kiitokset Riikalle vastauksista! Miltäs on nämä pari päivää tuntunut?
Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta ja järkevältä systeemiltä tämä. Tosiaan varmasti helpompaa toteuttaa dieettinä, kuin massahakuisesti, vaikkakin jäkimmäinenkin on näköjään onnistunut eräällä aika mallikkaasti! :)
Aamuisin on kyllä vielä nälkä ja aina välillä aamupäivän aikana, mutta se menee nopeasti ohi. Jokainen päivä tuntuu helpommalta. Mitään mielitekoja ei ole ollut. Treenin jälkeen on mukava syödä maha täyteen, mitään ahmimistarvetta ei kuitenkaan tule. Yhden miinuspuolen olen havainnut: päivällä palelee.
Omalla kohdallani tämän treenauselämäntavan huono puoli on ollut jossain määrin ongelmallinen suhtautuminen ruokaan ja sen myötä hienoinen rasvaprosentin nousu. Lapsena/nuorempana olen ollut aina tosi hoikka luonnostaan. Näin jälkiviisaana voisi ehkä sanoa, että samalla kun opettelin syömään pieniä aterioita usein, rikoin sen luontaisen säätelymekanismin, jonka pitäisi kertoa kuinka paljon energiaa tarvitaan. En ole osannut kyseenalaistaa sitä "syö kolmen tunnin välein", kun sitä pidetään niin suurena totuutena. No, aika näyttää miten tämä IF-systeemi alkaa pidemmän päälle sujua. Tällä hetkellä on kuitenkin niin tasapainoinen olo, että melkein uskallan jo sanoa, että tiheään ateriarytmiin ei minun kohdallani ole paluuta. Helpottavaa kun ei tarvi jatkuvasti puputtaa ruokaa, eikä sitten myöskään ajatella sitä koko ajan.
Miten elimistö reagoi tuollaiseen ateriarytmiin? Sittenhän tuo sama 8 tunnin sykli olisi mahdollista siirtää myös aikaisemmaksi, vaikkapa näin:
klo 12 lämmin ateria
klo 17 lämmin ateria
klo 20 lämmin ateria
Tämä ei enää poikkea kovin paljon ihmisten tavallisesta ateriarytmistä, ainoastaan aamiainen jää pois jos kerta halutaan paastota 16 tuntia vuorokaudesta.
Elimistöllä on ihmeellinen kyky sopeutua vaikka mihin. Kyllä tuon 8 tunnin voi varmasti ihan hyvin sijoittaa myös noin. Riippuu siitä milloin treenaa.
Ilmeisesti monen kohdalla tuntuu olevan helpompaa paastota aamulla ja päivällä, illalla voi sitten rentoutua ja syödä hyvin.
Treenin jälkeen on mukava syödä maha täyteen, mitään ahmimistarvetta ei kuitenkaan tule. Yhden miinuspuolen olen havainnut: päivällä palelee.
Tällä hetkellä on kuitenkin niin tasapainoinen olo, että melkein uskallan jo sanoa, että tiheään ateriarytmiin ei minun kohdallani ole paluuta.
Ilmeisesti monen kohdalla tuntuu olevan helpompaa paastota aamulla ja päivällä, illalla voi sitten rentoutua ja syödä hyvin.
Kiitos vastauksesta! Johtuisikohan tuo vilun tunne siitä että kun alkaa olemaan kasassa 15 tuntia ilman ruokaa, kroppa menee hetkellisesti ketoosiin? Päivän ensimmäinen ateria sitten palauttaa tilanteen normaaliksi. Tämä ateriasysteemi vaikuttaa joka tapauksessa niin mielenkiintoiselta että ajattelin kokeilla sitä huomisesta alkaen. Tänään siis viimeinen iltaruoka klo 22 kieppeillä ja huomenna safkaa aikaisintaan klo 14 iltapäivällä. Kolme lämmintä ateriaa päivässä on ollut minulle jo ennestään ihan peruskamaa, olen pyrkinyt välttämään ylimääräisiä välipaloja.
Dr Muscle
10.10.2007, 12:49
En kyllä suosittele tollaista mättöä missä ollaan esim. 16 tuntia syömättä. Kyllä sen insuliiniherkkyyden kanssa käy heikost (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15699226&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)i jos jättää aamupalat aina pois. Sinänsä välillä varsinkin ylilihavilla tuollainen paastoaminen voisi olla hyvä jos ei mikään muu säännöstely auta...
Säännöllinen syöminen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15220950&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum) on muutenkin suotavaa terveyden kannalta.
Lisäksi ei proteiinit vaikuta proteiinien hajotusta (=kataboliaa) vähentävästi 16 tuntia (vaan maksimissaan hitaillakin proteiinilähteillä rasvaisen aterian yhteydessä puhutaan ehkä maksimissaan n. 12 tunnista), jolloin aika kova katabolia iskee lihaksissa...
Tosin poikkeuksena säännölliselle syömiselle se, että kannattaa toki sinne erityisesti reenin jälkeen ja toisaalta vähän myös ennen priorisoi sitä energian- ja erityisesti proteiinien saantia. Ravinnon ajoituksen tärkeydestä reenin jälkeenhän on paljonkin näyttöä (esim. 1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17095924&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum), 2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=11507179&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)). Tässä tulee tietysti lisäravinteet kätevään käyttöön.
En kyllä suosittele tollaista mättöä missä ollaan esim. 16 tuntia syömättä. Kyllä sen insuliiniherkkyyden kanssa käy heikost (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15699226&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)i jos jättää aamupalat aina pois. Sinänsä välillä varsinkin ylilihavilla tuollainen paastoaminen voisi olla hyvä jos ei mikään muu säännöstely auta...
Säännöllinen syöminen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15220950&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum) on muutenkin suotavaa terveyden kannalta.
Lisäksi ei proteiinit vaikuta proteiinien hajotusta (=kataboliaa) vähentävästi 16 tuntia (vaan maksimissaan hitaillakin proteiinilähteillä rasvaisen aterian yhteydessä puhutaan ehkä maksimissaan n. 12 tunnista), jolloin aika kova katabolia iskee lihaksissa...
Tosin poikkeuksena säännölliselle syömiselle se, että kannattaa toki sinne erityisesti reenin jälkeen ja toisaalta vähän myös ennen priorisoi sitä energian- ja erityisesti proteiinien saantia. Ravinnon ajoituksen tärkeydestä reenin jälkeenhän on paljonkin näyttöä (esim. 1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17095924&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum), 2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=11507179&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum)). Tässä tulee tietysti lisäravinteet kätevään käyttöön.
No mitäpä sanot meikäläisen rytmistä:
-Herään yleensä klo 11-12 jolloin syön "aamiaisen"
-Klo 15 on "lounasaika"
-Klo 17 välipala
-Klo 19 päivällinen/välipala
-Klo 21 iltapala
-Klo 23 yöruoka jonka jälkeen nukkumaan
Kiitos vastauksesta! Johtuisikohan tuo vilun tunne siitä että kun alkaa olemaan kasassa 15 tuntia ilman ruokaa, kroppa menee hetkellisesti ketoosiin? Päivän ensimmäinen ateria sitten palauttaa tilanteen normaaliksi. Tämä ateriasysteemi vaikuttaa joka tapauksessa niin mielenkiintoiselta että ajattelin kokeilla sitä huomisesta alkaen. Tänään siis viimeinen iltaruoka klo 22 kieppeillä ja huomenna safkaa aikaisintaan klo 14 iltapäivällä. Kolme lämmintä ateriaa päivässä on ollut minulle jo ennestään ihan peruskamaa, olen pyrkinyt välttämään ylimääräisiä välipaloja.
Tuskin sentään ketoosiin, mutta ehkä kroppa vähän säästää lämmöntuotossa kun ei tule energiaa. Tänään tosin ei enää edes palellut, oli vain todella energinen olo, suorastaan eräänlainen "high" – tästä ovat muutkin raportoineen, johtuu ilmeisesti katekoliamiinien lisääntyneestä vapautumisesta. Tää on tosi jännittävää seurata näitä reaktioita :)
Muista sitten juoda paljon vettä päivän aikana. Ja jatka kokeilua mielellään vähintään pari viikkoa, että kroppa ehtii sopeutua. Ja raportoi tänne :)
Hei mullakin on tutkimusviitteitä. Meneekö se niin, että jokainen valitsee tutkimusten joukosta ne, joihin haluaa uskoa? :evil:
Noista linkeistä... energian saantia ei ilmeisesti ole noissa tutkimuksissa kontrolloitu mitenkään? Enkä ehkä laittaisi kovin paljon painoarvoa tutkimukselle, jossa ravintolähteenä on käytetty muroja ja suklaakeksejä... :rolleyes:
Tuossa toisessa tutkimuksessa se "epäsäännöllinen" verrokkiryhmä söi siis 3-9 ateriaa päivässä milloin sattuu? Siitä tuskin voi vetää mitään olennaisia johtopäätöksiä, kyllähän IF:n mukainenkin ateriarytmi on säännöllinen. Ei tosin tiheä.
Tässä (http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/99/6/2128) yksi tutkimus (paremmin kontrolloitu), jonka mukaan insuliiniherkkyys paranee.
En usko tuotakaan. Tässä (http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowAbstract&ArtikelNr=95354&Ausgabe=232084&ProduktNr=223977) yksi tutkimus paaston vaikutuksista proteiinisynteesiin.
Mutta tutkimustuloksista viis, tämä helppous ja hyvä olo riittää referenssiksi minulle :p
John Ross
11.10.2007, 00:52
Enkä ehkä laittaisi kovin paljon painoarvoa tutkimukselle, jossa ravintolähteenä on käytetty muroja ja suklaakeksejä... :rolleyes:
Miten tutkimukseen tietystä syystä valittu ruokavalio vähentää tutkimuksen painoarvoa?
Tuossa toisessa tutkimuksessa se "epäsäännöllinen" verrokkiryhmä söi siis 3-9 ateriaa päivässä milloin sattuu? Siitä tuskin voi vetää mitään olennaisia johtopäätöksiä, kyllähän IF:n mukainenkin ateriarytmi on säännöllinen. Ei tosin tiheä.
Tässä (http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/99/6/2128) yksi tutkimus (paremmin kontrolloitu), jonka mukaan insuliiniherkkyys paranee.
Tästä olen periaatteessa samaa mieltä, joskin samankaltaisia tuloksia saattaisi tulla jos IF:a noudatetaan miten sattuu. Eli säännöllisyys on avainsana. IF:ssakin elimistö luultavasti tottuu tiettyyn ateriarytmiin ja hormonien pitoisuuksien vuorokausivaihteluun. Eli nuo Dr.Musclen viittaamat tutkimukset kertovat lähinnä siitä miten saattaa käydä jos tuo rytmi rikkoutuu usein.
En usko tuotakaan. Tässä (http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowAbstract&ArtikelNr=95354&Ausgabe=232084&ProduktNr=223977) yksi tutkimus paaston vaikutuksista proteiinisynteesiin.
Viittaamassasi tutkimuksessa ei ole mitattu proteiinisynteesiä. Tässä kannattaa erottaa toisistaan paaston vaikutus lihasten typpitasapainoon (joka menee noin kuin tuossa Dr.Muscle asian ilmaisi) ja toisaalta vaikutus tiettyjen lihasten kasvuun liittyvien geenien ilmentymiseen (sinun viittaamasi tutkimus).
Sinänsä kehon koostumukselle ei luultavasti ole juurikaan merkitystä syödäänkö 3-6 ateriaa päivässä, ellei olla dieetillä tai proteiinin saanti on rajoitettu. Mutta käytännössä harvempaa ateriatiheyttä käyttäessä kannattaa suosia hitaita proteiinilähteitä. Toisaalta ääripäissä 2 vs. 6 ateriaa päivässä eroja jo saattaa syntyä, esim. jos yritetään optimoida lihaskasvua.
Kyseessä on lähinnä käytännöllisyyskysymys, kehonrakentajat ja myös kestävyysurheilijat yleensä tarvitsevat sen verran paljon kaloreita, että liian harva syöntikerta on hankalaa.
Viittaamassasi tutkimuksessa ei ole mitattu proteiinisynteesiä. Tässä kannattaa erottaa toisistaan paaston vaikutus lihasten typpitasapainoon (joka menee noin kuin tuossa Dr.Muscle asian ilmaisi) ja toisaalta vaikutus tiettyjen lihasten kasvuun liittyvien geenien ilmentymiseen (sinun viittaamasi tutkimus).
Ok, pitääpä olla tarkempi.
Sinänsä kehon koostumukselle ei luultavasti ole juurikaan merkitystä syödäänkö 3-6 ateriaa päivässä, ellei olla dieetillä tai proteiinin saanti on rajoitettu. Mutta käytännössä harvempaa ateriatiheyttä käyttäessä kannattaa suosia hitaita proteiinilähteitä. Toisaalta ääripäissä 2 vs. 6 ateriaa päivässä eroja jo saattaa syntyä, esim. jos yritetään optimoida lihaskasvua.
Tässä (https://ecss2007.cc.jyu.fi/schedule/proceedings/pdf/1796.pdf) muuten vielä yksi juttu, jossa vertailtiin 3 ja 6 päivittäisen aterian vaikutuksia kehonkoostumukseen. Yllättäen 3 ateriaa päivässä sai aikaan enemmän lihaskasvua.
Dr Muscle
11.10.2007, 20:32
Ok, pitääpä olla tarkempi.
Tässä (https://ecss2007.cc.jyu.fi/schedule/proceedings/pdf/1796.pdf) muuten vielä yksi juttu, jossa vertailtiin 3 ja 6 päivittäisen aterian vaikutuksia kehonkoostumukseen. Yllättäen 3 ateriaa päivässä sai aikaan enemmän lihaskasvua.
Olet tarkkaavainen kun olet tuon huomannut :) (vaikkakin tossa geeniekspressiolinkissä mentiinkin metsään, mutta sitä sattuu).
Olet myös oikeassa, että lähteitä kyllä löytää melkein mihin vain haluaa uskoa...Silloin tällöin pienet paastoamiset tekevät hyvin mahdollisesti hyvää, ainakin joillekin joissain terveysmuuttujissa kuten linkitit. (http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/99/6/2128) Tuskin kannattaa tällaista kuitenkaan ottaa tavaksi varsinkin jos ei ole sohvaperuna eikä ole syömishäiriötä. Miksi turhaan rääkätä itseään?
Itse juttelin 3 vs. 6 tutkijaryhmän kanssa pariin otteeseen Tanskassa ja Suomessa ja he olivat melko skeptisiä tuon oman tuloksensa suhteen. Siinä oli aika paljon epäkohtia. Tyypeillä on tavoitteena joskus tehdä tutkimus kontrolloiduissa olosuhteissa, esim. vankilassa. Se oli loppupeleissä kuitenkin yhteenvetona, että ei se usein syöminen niin tärkeä juttu ole mitä hehkutetaan. Onhan sitä kaiken maailman "pulse feeding" tutkimuksia missä on isoilla kertabulkkauksilla saatu tietyillä ihmisryhmiä erityisen hyviä tuloksia, (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10357740&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum) mutta ei kaikilla (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10867039&ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum).
Joka tapauksessa aamupalan ja aamupäivän ravinnon kokonaan pois jättäminen on ehdottomasti tyhmää erityisesti jos vielä treenaa tai tekee fyysistä työtä aamupäivällä eikä ole tavoitteena laihduttaa kymmeniä kiloja "lihaksista viis". Tähän suositukseen ei tarvita tutkimusviitteitä, tähän riittää maalaisjärki :)
Yksi asia mitä harvoin mietitään on myös mahalaukun venytys. Kyllä sillä harvoin syömällä venytetään pitkiksi ajoiksi sitä mahalaukkua sen verran valtavasti että ei se pitkällä tähtäimellä ole järkevää vs. vähän pienempien kerta-annosten syönti. Tällä tavoin myös siirretään sitä kylläisyyskynnystä koko ajan sinne lähemmäksi pahan olon signaaleja...Ok, kovaa bulkkaavalla sällillä joka haluaa syödä enemmän tämä voi olla ok, mutta harvalle voi suositella. Ei se pallomaha ole edes esteettinen näky vaikka se six-pack siellä näkyisikin. Ok, meni off-topic...
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.