Näytä koko versio sivusta : Kylmä/kuuma suihkut treenin jälkeen
Kuinka tämä tulisi oikeaoppisesti tehdä? Ilmeisesti vähentää lihaskipuja ja nopeuttaa palautumista treenistä?
Käsittääkseni suihku ei ole tarpeeksi kylmä auttamaan palautumisessa. Ei mee niin sanotusti tarpeeksi syvälle lihakseen. Ehkä sillä on psyykkeelle positiivinen vaikutus, kun tulee freesimpi olo.
Käsittääkseni suihku ei ole tarpeeksi kylmä auttamaan palautumisessa. Ei mee niin sanotusti tarpeeksi syvälle lihakseen. Ehkä sillä on psyykkeelle positiivinen vaikutus, kun tulee freesimpi olo.Kyllä normisuihkullakin palauttavan ja turvotusta laskevan vaikutuksen saa aikaan, kunhan suihkuttaa tarpeeksi kauan (kunnes raaja turtuu). Itse nimittäin huomaan varsinkin nivelissä aivan selkeästi eron jos en joskus teekään kylmähoitoa treenin jälkeen. Toki jäävesi tai suora jäähoito olisi vieläkin tehokkaampaa.
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=232
Kyllä normisuihkullakin palauttavan ja turvotusta laskevan vaikutuksen saa aikaan, kunhan suihkuttaa tarpeeksi kauan (kunnes raaja turtuu). Itse nimittäin huomaan varsinkin nivelissä aivan selkeästi eron jos en joskus teekään kylmähoitoa treenin jälkeen. Toki jäävesi tai suora jäähoito olisi vieläkin tehokkaampaa.
Mä ny vielä vähän väitän tähän vastaan vaikka tän perusteella:
Kylmä suihku (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=858983&postcount=22)
Jonkun tutkimuksen googletin. Ainakin tuolla oli, että laktaattitasot palautus nopeemmin kylmä-kuuma suihkuttelemalla. En nyt pikasesti lukemalla saanu tosta niin paljoa irti, että päädyttiinkö tuossa johonkin selkeeseen lopputulokseen sen suhteen et miten lämpöhoito auttaa. Riippuu varmaan paljon, kuin kylmää vettä sieltä suihkusta saa tulemaan.
Hydrotherapy (http://www.pponline.co.uk/encyc/hydrotherapy.html)
Mä ny vielä vähän väitän tähän vastaan vaikka tän perusteella:
Kylmä suihku (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=858983&postcount=22)Sanoi JTO mitä sanoi, ei se kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että olen omalla kohdallani aivan selvästi huomannut tuollaisten pitkien ja raajat puuduttavien kylmäsuihkujen vähentävän lihaskipuja ja varsinkin nivelkipuja treeniä seuraavina päivinä. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että pikainen suihkuttelu ei todennäköisesti paljoakaan auta, vaan kylmän suihkun pitää kestää niin kauan että raaja todellakin puutuu.
Tuota kuuma-kylmä –vaihtelua on tutkittu palautumisen suhteen hyvin vähän, mutta sen on havaittu johtavan ainakin altaita käytettäessä nopeampaan isometrisen ja dynaamisen voimantuoton palautumiseen eksentrisen kuormituksen jälkeen. Aistittuun DOMSiin se ei vaikuttanut, mutta tulehdusmarkkereihin turvotukseen kyllä, mikä taas osaltaan vaikuttanee noihin voimantuottojuttuihin. Mekanismit liittyvät todennäköisesti pienempään akuuttiin turvotukseen veden paineen johdosta, kuuman ja kylmän aiheuttamiin verenkiertomuutoksiin sekä anti-inflammatorisiin vaikutuksiin ja ”pumppausefektiin”, joka selittänee myös tuon laktaattijutun.
Tämä on jo kyllä sellaista hyfistelyä, että oksat pois. Jos sillä vedellä on pakko läträtä, niin miksei hyppäisi vaikkapa talven tullen avantoon? Käsittämätöntä luonnonvarojen haaskausta.
Tämä on jo kyllä sellaista hyfistelyä, että oksat pois.Esimerkiksi yleisurheilussa on arvokisoissa aivan vakiokäytäntönä se, että kisapaikalla on jäävedellä täytettyjä saaveja, joissa urheilijat voivat sitten hetken seisoskella esim. alkuerien jälkeen jotta palautuminen olisi tehokkaampaa myöhempiä suorituksia varten. Noita samaisia jäävesisaaveja käytetään myös monissa muissa lajeissa ihan treenikaudella palautumisen edistämiseen ja myös loukkaantumisten ehkäisemiseen. Jos treenataan kehon palautumisresursseja rankasti verottavalla tavalla ja tavoitteena on kilpatason kehitys, en näe kylmähoitoa treenin jälkeen lainkaan turhana hifistelynä. Normitreenaajille (jotka eivät siis esim. tähtää kilpailuun) toki turhan äärimmäinen palautumisenedistämiskeino.Jos sillä vedellä on pakko läträtä, niin miksei hyppäisi vaikkapa talven tullen avantoon? Käsittämätöntä luonnonvarojen haaskausta.Aika heikko argumentti; hyvin harvalla on mahdollisuus heti treenin jälkeen hypätä avantoon (itse en edes tiedä missä noin voisi ylipäätään tehdä). Lisäksi ainakin itse treenaan vuoden ympäri (enkä ainoastaan talvella), enkä oikein ymmärrä kuinka kesällä olisi ylipäätänsä mahdollista pulahtaa avantoon luonnonvaroja säästämään?
Esimerkiksi yleisurheilussa on arvokisoissa aivan vakiokäytäntönä se, että kisapaikalla on jäävedellä täytettyjä saaveja, joissa urheilijat voivat sitten hetken seisoskella esim. alkuerien jälkeen jotta palautuminen olisi tehokkaampaa myöhempiä suorituksia varten. Noita samaisia jäävesisaaveja käytetään myös monissa muissa lajeissa ihan treenikaudella palautumisen edistämiseen ja myös loukkaantumisten ehkäisemiseen. Jos treenataan kehon palautumisresursseja rankasti verottavalla tavalla ja tavoitteena on kilpatason kehitys, en näe kylmähoitoa treenin jälkeen lainkaan turhana hifistelynä.Aika heikko argumentti; hyvin harvalla on mahdollisuus heti treenin jälkeen hypätä avantoon (itse en edes tiedä missä noin voisi ylipäätään tehdä). Lisäksi ainakin itse treenaan vuoden ympäri, enkä oikein ymmärrä kuinka kesällä olisi ylipäätänsä mahdollista pulahtaa avantoon luonnonvaroja säästämään?
No nyt puhumme huippu-urheiljoista, joiden osuus lajia harrastavasta massasta on marginaalinen. On mielestäni aivan naurettava ajatus, että Matti perusbodari lähtisi jokaisen treeninsä jälkeen kärvistelemään minuuttkaupalla kylmään suihkuun lisätäkseen täten 0,2 mm käsivartensa paksuutta / vuosi. Itse hän ei tästä siis hyödy juuri paskaakaan, kun taas luonto maksaa tästä "hyödystä" mielestäni verrattain kovan hinnan. Joku järki näissäklin touhuissa ja oman edun tavoittelussa on pidettävä. Eikö esimerkiksi jääpussi aja saman asian?
Esimerkiksi yleisurheilussa on arvokisoissa aivan vakiokäytäntönä se, että kisapaikalla on jäävedellä täytettyjä saaveja, joissa urheilijat voivat sitten hetken seisoskella esim. alkuerien jälkeen jotta palautuminen olisi tehokkaampaa myöhempiä suorituksia varten. Noita samaisia jäävesisaaveja käytetään myös monissa muissa lajeissa ihan treenikaudella palautumisen edistämiseen ja myös loukkaantumisten ehkäisemiseen. Jos treenataan kehon palautumisresursseja rankasti verottavalla tavalla ja tavoitteena on kilpatason kehitys, en näe kylmähoitoa treenin jälkeen lainkaan turhana hifistelynä. Normitreenaajille (jotka eivät siis esim. tähtää kilpailuun) toki turhan äärimmäinen palautumisenedistämiskeino.
No nyt puhumme huippu-urheiljoista, joiden osuus lajia harrastavasta massasta on marginaalinen. On mielestäni aivan naurettava ajatus, että Matti perusbodari lähtisi jokaisen treeninsä jälkeen kärvistelemään minuuttkaupalla kylmään suihkuun lisätäkseen täten 0,2 mm käsivartensa paksuutta / vuosi. Itse hän ei tästä siis hyödy juuri paskaakaan, kun taas luonto maksaa tästä "hyödystä" mielestäni verrattain kovan hinnan.Kyllä nuo kylmäsuihkut edelleenkin auttavat omakohtaisten kokemusteni perusteella palautumista ja vähentävät varsinkin nivelkipuja huomattavasti. Jos tämä on sinun mielestäsi "ei paskaakaan", se on voivoi. Ja tuota luonnon "maksamaa" hintaa en lähde edes kommentoimaan, koska en ole itseni lisäksi nähnyt kenenkään muun tuota kylmähoitoa esim. Meijerillä harrastavan. Pientä perspektiiviä siihen kauhisteluun.
Rautateemu
21.09.2007, 12:16
No nyt puhumme huippu-urheiljoista, joiden osuus lajia harrastavasta massasta on marginaalinen. On mielestäni aivan naurettava ajatus, että Matti perusbodari lähtisi jokaisen treeninsä jälkeen kärvistelemään minuuttkaupalla kylmään suihkuun lisätäkseen täten 0,2 mm käsivartensa paksuutta / vuosi. Itse hän ei tästä siis hyödy juuri paskaakaan, kun taas luonto maksaa tästä "hyödystä" mielestäni verrattain kovan hinnan. Joku järki näissäklin touhuissa ja oman edun tavoittelussa on pidettävä. Eikö esimerkiksi jääpussi aja saman asian?
Jos Matti perusboudari kärsii treenien jälkeisistä kivuista, ja tuntee ettei palaudu, niin miksei hän voisi kokeilla muutaman minuutin kestävää kylmäilyä/ kylmä-kuumailua suihkussa? Voi olla apuakin. Itse en ole kovin usein vaivautunut noita tekemään. Ehkä pitäis kokeilla. Tuo kun ei maksa mitään, toisin kuin monet Matti perusboudaaavien ostamat järkyttävän kalliit hifistely-lisäravinteet, joista tuskin on myöskään oikeaa hyötyä Masalle.
Kyllä nuo kylmäsuihkut edelleenkin auttavat omakohtaisten kokemusteni perusteella palautumista ja vähentävät varsinkin nivelkipuja huomattavasti. Jos tämä on sinun mielestäsi "ei paskaakaan", se on voivoi. Ja tuota luonnon "maksamaa" hintaa en lähde edes kommentoimaan, koska en ole itseni lisäksi nähnyt kenenkään muun tuota kylmähoitoa esim. Meijerillä harrastavan. Pientä perspektiiviä siihen kauhisteluun.
Nyt menee jo ehkä hieman off the topic, mutta tuon "ei se minun tekeminen kuitenkaan mihinkään vaikuta"-ajattelutavan takia maailman reurssivarannot on niin äärimmilleen käytetty. Sanottakoon kuitenkin, että ehkäpä tämä asia ei yllä "maailman epäkohdat Top 10"-lisalle. Lisäksi lupaan etten menetä yöuniani, vaikka tiedostakinkin sinun nautiskelevan pitkistä kylmistä suihkuista treeniesi päätteeksi.
Jos Matti perusboudari kärsii treenien jälkeisistä kivuista, ja tuntee ettei palaudu, niin miksei hän voisi kokeilla muutaman minuutin kestävää kylmäilyä/ kylmä-kuumailua suihkussa? Voi olla apuakin. Itse en ole kovin usein vaivautunut noita tekemään. Ehkä pitäis kokeilla. Tuo kun ei maksa mitään, toisin kuin monet Matti perusboudaaavien ostamat järkyttävän kalliit hifistely-lisäravinteet, joista tuskin on myöskään oikeaa hyötyä Masalle.
Ei mun tarkoitus tässä ole olla mikään ympäristöpoliisi, mutta mun mielestä toi on silti jo älytöntä. Hifistelystä yleensäkin olen sitä mieltä, että siitä saatava hyöty on erittäin marginaalista ja luvalla sanoen akkamaista. Tehköön kukin miten parhaakseen näkee.
Rautateemu
21.09.2007, 12:42
Ei mun tarkoitus tässä ole olla mikään ympäristöpoliisi, mutta mun mielestä toi on silti jo älytöntä. Hifistelystä yleensäkin olen sitä mieltä, että siitä saatava hyöty on erittäin marginaalista ja luvalla sanoen akkamaista. Tehköön kukin miten parhaakseen näkee.
Saa mielipiteitä jakaa, kunhan ei mene rumaksi. Ei tietenkään tartte tehdä kylmähierontoja tms. Kyllähän mäkin aina Hulkille kettuilin hyvällä sydämellä :)sen kylmäsuihkuttelusta, kun samalla salilla vielä treenattiin..
Eiköhän tullut jo sun kantas selväksi.
Kyllä normisuihkullakin palauttavan ja turvotusta laskevan vaikutuksen saa aikaan, kunhan suihkuttaa tarpeeksi kauan (kunnes raaja turtuu). Itse nimittäin huomaan varsinkin nivelissä aivan selkeästi eron jos en joskus teekään kylmähoitoa treenin jälkeen. Toki jäävesi tai suora jäähoito olisi vieläkin tehokkaampaa.
Kylmä-kuuma suihkut on siis lopetettava aina kuumaan suihkuun?
Luin yhden kirjoituksen missä neuvottiin lopettamaan kylmään suihkuun mutta kirjoittaja on ilmeisesti väärässä?
Itsellä kipeytyy välillä jalkatreenin jälkeen toisen polvenalue. Nyt muutaman kerran treenin jälkeen olen suihkutellut jalkaa kylmällä vedellä muutamia minuutteja ja polvesta poistuvat kivut kokonaan. Jo pelkästään tämän takia aijon jatkaa tätä jalkatreenin jälkeen.
Ei mun tarkoitus tässä ole olla mikään ympäristöpoliisi, mutta mun mielestä toi on silti jo älytöntä. Hifistelystä yleensäkin olen sitä mieltä, että siitä saatava hyöty on erittäin marginaalista ja luvalla sanoen akkamaista.No jos sinä koet oikeudeksesi sanoa yksittäisen kilpaurheilijan palautumisenedistämistä kylmän suihkun avulla akkamaiseksi, minä voinen sanoa tuota muiden tekemisien julkista kauhisteluasi akkamaiseksi. Oikeastaan vielä akkamaisemmaksi voisin sanoa sitä, että noista kauhisteluista huolimatta itse ylipäätänsä treenataan salilla, mikä kuluttaa ensinnäkin huomattavasti enemmän energiaa kuin vain sohvalla istuskelu. Ruokaa kuluu enemmän, vettäkin täytyy juoda enemmän. Kun lihasmassa kasvaa, ruokaa kuluu entistäkin enemmän ja vettä täytyy juoda entistäkin enemmän. Koska treenataan monta kertaa viikossa, täytyy suihkussakin käydä todennäköisesti useammin kuin jos vain maattaisiin sohvalla ja kauhisteltaisiin muiden tekemisiä sieltä käsin. Yksittäisen treenaajan treeniuran elinkaaren aikana kulutetaan sen pelkän treenaamisen ansiosta niin paljon enemmän ympäristön resursseja sohvaperunointiin verrattuna, että on mielestäni käsittämättömän naurettavaa että salilla ylipäätänsä treenaava ihminen (oletan sinun tällainen olevan, koska kirjoittelet salitreeniaiheiselle forumille) kauhistelee kilpaurheilijan suihkussakäyntiä ympäristöä tuhoavana tekona. Tuo, jos mikä, on akkamaista, sillä salitreeni, kehonrakennys yms. ovat ympäristön kannalta äärimmäisen turhia ja resursseja kuluttavia aktiviteetteja.
Jos kilpaurheilijan suihkussakäynnin ympäristöä "tuhoavat" vaikutukset oikeasti ahdistavat niin paljon että niistä täytyy oikein julkisesti ryhtyä messuamaan, eikö samalla logiikalla itse pitäisi myös lopettaa treenaaminen kokonaan, koska se kuluttaa ympäristöä kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin jonkun toisen suihkussakäynti?Kylmä-kuuma suihkut on siis lopetettava aina kuumaan suihkuun?Missäs näin olen sanonut? Selitin tuossa vastauspalstan tekstissäni vain sen, miten itse homman teen.
Jos halutaan oikein hifistelemällä ottaa kaikkia mahdollinen teho kylmähoidosta irti, kannattaa se todellakin lopettaa kylmään eikä lämpimään suihkuun. Itse olen vain sen verran nössö, että tapaan lopettaa tuon homman kaikesta huolimatta aivan normaaliin suihkuun.
No jos sinä koet oikeudeksesi sanoa yksittäisen kilpaurheilijan palautumisenedistämistä kylmän suihkun avulla akkamaiseksi, minä voinen sanoa tuota muiden tekemisien julkista kauhisteluasi akkamaiseksi. Oikeastaan vielä akkamaisemmaksi voisin sanoa sitä, että noista kauhisteluista huolimatta itse ylipäätänsä treenataan salilla, mikä kuluttaa ensinnäkin huomattavasti enemmän energiaa kuin vain sohvalla istuskelu. Ruokaa kuluu enemmän, vettäkin täytyy juoda enemmän. Kun lihasmassa kasvaa, ruokaa kuluu entistäkin enemmän ja vettä täytyy juoda entistäkin enemmän. Koska treenataan monta kertaa viikossa, täytyy suihkussakin käydä todennäköisesti useammin kuin jos vain maattaisiin sohvalla ja kauhisteltaisiin muiden tekemisiä sieltä käsin. Yksittäisen treenaajan treeniuran elinkaaren aikana kulutetaan sen pelkän treenaamisen ansiosta niin paljon enemmän ympäristön resursseja sohvaperunointiin verrattuna, että on mielestäni käsittämättömän naurettavaa että salilla ylipäätänsä treenaava ihminen (oletan sinun tällainen olevan, koska kirjoittelet salitreeniaiheiselle forumille) kauhistelee kilpaurheilijan suihkussakäyntiä ympäristöä tuhoavana tekona. Tuo, jos mikä, on akkamaista, sillä salitreeni, kehonrakennys yms. ovat ympäristön kannalta äärimmäisen turhia ja resursseja kuluttavia aktiviteetteja.
Jos kilpaurheilijan suihkussakäynnin ympäristöä "tuhoavat" vaikutukset oikeasti ahdistavat niin paljon että niistä täytyy oikein julkisesti ryhtyä messuamaan, eikö samalla logiikalla itse pitäisi myös lopettaa treenaaminen kokonaan, koska se kuluttaa ympäristöä kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin jonkun toisen suihkussakäynti?Missäs näin olen sanonut? Selitin tuossa vastauspalstan tekstissäni vain sen, miten itse homman teen.
Asiasta voidaan tietysti tehdä kaikilta osin näin mustavalkoinen. Tarkoitukseni ei ollut jeesustella pelkästään ympäristöasioista, vaan toitottaa perusasioiden perään. Minun puolestani muut - sinä mukaan lukien - saavat hifistellä sydämensä kyllyydestä, jos energiaa moiseen riittää. Ja mitä akkamaisuuteen tulee, niin joka asiastahan saadaan vängättyä akkamainen. Ei kannata siitä nyt vetää hernemaissipaprikaa nenään.
Tarkoitukseni ei ollut jeesustella pelkästään ympäristöasioista, vaan toitottaa perusasioiden perään. Minun puolestani muut - sinä mukaan lukien - saavat hifistellä sydämensä kyllyydestä, jos energiaa moiseen riittää.Kovasti puhut perusasioista ja hifistelystä. Itse käsitän hifistelyn sellaisena turhahkona pilkunnussintana, josta ei oikeasti ole kuin korkeintaan marginaalista hyötyä - jos sitäkään. Sen sijaan jos jokin juttu oikeasti toimii, ei sitä mielestäni voi laskea hifistelyksi vaikka se jonkun muun korvaan kuulostaisikin kovin eksoottiselta. Sanon nyt tässä jälleen kerran, että olen itse havainnut selkeästi noiden kylmäsuihkujen vähentävän sekä lihas- että varsinkin nivelkipuja treenin jälkeen ja treeniä seuraavina päivinä. Jo pelkästään tuo nivelkipujen lievitys on minulle merkittävä juttu, sillä olen joutunut kamppailemaan kroonisten nivelkipujen kanssa jo vajaat pari vuotta. Jos tämä on sinusta hifistelyä, pidät hifistelynä samalla logiikalla varmaankin myös mm. venyttelyä, treenien jaksotusta siten että koko ajan ei treenata maksimikuormilla, urheiluhierontaa ja lihashuoltoa ylipäätänsäkin, jne. Nämä kaikki ovat nimittäin oman kokemukseni mukaan kutakuinkin yhtä tärkeitä nimenomaan palautumisen edistämisessä ja treenilähtöisten kipujen ehkäisyssä ja lievittämisessä.
Kovasti puhut perusasioista ja hifistelystä. Itse käsitän hifistelyn sellaisena turhahkona pilkunnussintana, josta ei oikeasti ole kuin korkeintaan marginaalista hyötyä - jos sitäkään. Sen sijaan jos jokin juttu oikeasti toimii, ei sitä mielestäni voi laskea hifistelyksi vaikka se jonkun muun korvaan kuulostaisikin kovin eksoottiselta. Sanon nyt tässä jälleen kerran, että olen itse havainnut selkeästi noiden kylmäsuihkujen vähentävän sekä lihas- että varsinkin nivelkipuja treenin jälkeen ja treeniä seuraavina päivinä. Jo pelkästään tuo nivelkipujen lievitys on minulle merkittävä juttu, sillä olen joutunut kamppailemaan kroonisten nivelkipujen kanssa jo vajaat pari vuotta.
Selvä homma. Minulle taasen on tähän asti riittänyt jääpussi tai pari.
ainakin itselläni kylmä/kuumasuihku helpottaa reenin jälkeistä oloa ja ehkä palautumistakin. ainakin päivinä jolloin käyn salilla suihkussa ja teen kylmä suihkun verrattuna että menen kotona jonkun ajan päästä suihkuun on että heti reenin jälkeen käytyäni unen laatuni paranee kun ei tarvitse mennä iltamyöhään suihkuttelemaan ja jne...
Jos halutaan oikein hifistelemällä ottaa kaikkia mahdollinen teho kylmähoidosta irti, kannattaa se todellakin lopettaa kylmään eikä lämpimään suihkuun. Itse olen vain sen verran nössö, että tapaan lopettaa tuon homman kaikesta huolimatta aivan normaaliin suihkuun.
Minulla ainakin kropan aineenvaihdunta toimii niin, että varsinkin kesällä kylmä suihku aiheuttaa helvetillisen jälkihikoilun. Eli täällä ainakin liputetaan sen puolesta että viimeinen suihku saa olla kuuma, jälkihikoilun välttämiseksi.
kyllä minä ainakin huomaan hyödyn kylmästä suihkusta kun suihkuttaa tarpeeks kauan reisistä katoaa kipu :D
Itse vannon kuuman suihkun nimeen:auttaa lihaskipuihin ja vähentää lihaskipua myös seuraavalta päivältä. Kylmässä suihkussa en viitsi värjötellä.
Itse vannon kuuman suihkun nimeen:auttaa lihaskipuihin ja vähentää lihaskipua myös seuraavalta päivältä. Kylmässä suihkussa en viitsi värjötellä.Kuumassa on se ongelma, että se voi pahentaa treenin aikana syntyneitä tulehdustiloja lihaksissa/nivelissä. Kylmällä on päinvastainen vaikutus.
taikamaha
11.10.2007, 09:24
Siis noissa kylmä-kuumasuihkussa mennään ääripäästä ääripäähän. Eli niin paljon kun kipukynnys antaa myöten?
Kuumassa on se ongelma, että se voi pahentaa treenin aikana syntyneitä tulehdustiloja lihaksissa/nivelissä. Kylmällä on päinvastainen vaikutus.
Näin olen joskus kuullut, mutta jos näin on niin mites saunan vaikutus? Kotisalilla ainakin näyttää monet saunovan reenin jälkeen. Ei ole kyllä itelle koskaan tullut mieleenkään kun on jo valmiiksi "lämmin". :D
Näin olen joskus kuullut, mutta jos näin on niin mites saunan vaikutus? Kotisalilla ainakin näyttää monet saunovan reenin jälkeen. Ei ole kyllä itelle koskaan tullut mieleenkään kun on jo valmiiksi "lämmin". :DSaunominen tottakai pahentaa niitä tulehdustiloja, mutta toisaalta myös rentouttaa lihaksia. Parasta olisikin pitää treenin jälkeiset saunavisiitit melko lyhyinä.
muistan et tästä(kin) aiheesta väitelty jo 10 vuotta sitten, eikä loppujen lopuksi kukaan osannu sanoa mitään faktoihin pohjautuvaa...tietty mututuntumakin ratkaisee...
eli olisko kenelläkään mitään FAKTA tietoja asiaan liittyen..?
muistan et tästä(kin) aiheesta väitelty jo 10 vuotta sitten, eikä loppujen lopuksi kukaan osannu sanoa mitään faktoihin pohjautuvaa...tietty mututuntumakin ratkaisee...
eli olisko kenelläkään mitään FAKTA tietoja asiaan liittyen..?Kylmä lievittää tulehdustiloja, sekä vähentää kipua ilman lääkitystä. Ja tämä on edelleenkin fakta, riippumatta siitä mitä joku on mutuillut 10 vuotta sitten.
Mitä nyt oikein höriset? Kylmä lievittää tulehdustiloja, sekä vähentää kipua ilman lääkitystä. Ja tämä on edelleenkin fakta, riippumatta siitä mitä joku väittää 10 vuotta sitten jonkun mutuilleen.
Videoista ja muista jutuista olen päätellyt, että olet kohtelias ja rauhallinen mies, mutta näistä kommenteista tällä foorumilla saa hieman toisenlaisen kuvan. Melko hyökkääviä ja agressiivisia viestejä. Ei pahalla! ;)
Toki aina perustelet asiat ja se on hyvä.
Videoista ja muista jutuista olen päätellyt, että olet kohtelias ja rauhallinen mies, mutta näistä kommenteista tällä foorumilla saa hieman toisenlaisen kuvan. Melko hyökkääviä ja agressiivisia viestejä. Ei pahalla! ;)
Toki aina perustelet asiat ja se on hyvä.Mihin viesteihin nyt oikein viittaat (puhuit viesteistäni monikossa)? Toki siis tuosta ylläolevasta, jossa vastasin mielestäni melko outoon kommenttiin hyvinkin vastaavalla tavalla, mutta mistä muista viesteistäni puhut?
Ja vaikka ymmärränkin että joidenkin mielestä vähääkään tunnettujen hahmojen tulisi olla säteilevän iloisia ja ystävällisiä 100.00% ajasta, ei kukaan pulssin omistava oikeasti voi moinen enkeli olla. Jos joku heittää mielestäni turhan aggressiivisen kommentin (väittää perusteetta, ettei tässä keskustelussa ole kukaan esittänyt mitään muuta kuin mutuilua), koen vähintäänkin perustelluksi vastata tuohon viestiin samalla tyylillä.
hmm.. selitinköhän asian jotenkin väärin..?
no kuitenkin...
juu kaikkihan tietävät että kylmä auttaa jne (esim 3K:n sääntö EA:ssa..) ..mut se mitä tarkoitin oli se, että löytyykö tietoa kylmä ja kuumahoidon vuorottelusta. Eli siitä että milloin mikäkin hoito on se optimaalisin... juu toki kylmä aina ensiapuna, mutta milloin esim lämpöhoito olisi paikallaan?
Tulikohan tarpeeksi epäselvästi.. :p
hmm.. selitinköhän asian jotenkin väärin..?
no kuitenkin...
juu kaikkihan tietävät että kylmä auttaa jne (esim 3K:n sääntö EA:ssa..) ..mut se mitä tarkoitin oli se, että löytyykö tietoa kylmä ja kuumahoidon vuorottelusta. Eli siitä että milloin mikäkin hoito on se optimaalisin... juu toki kylmä aina ensiapuna, mutta milloin esim lämpöhoito olisi paikallaan?
Tulikohan tarpeeksi epäselvästi.. :p
Heh, kysytkö nyt kylmä/kuuma-vuorottelusta palautumisen edistämiseen vaiko esim. vamman hoitoon?
Jos tarkoitit jälkimmäistä niin kylmää tulee antaa niin kauan kuin tulehdustila on päällänsä, itselleni lievään jännerepeämään tämä tarkoitti 3 vuorokautta jonka jälkeen turvotus yms. oli poissa. Sen jälkeen lämpöhoitoa verenkierron tehostukseen, hyvä verenkierto on erittäin oleellista normaalin lihasten palautumisen lisäksi niin jännevaurioiden kuin luunmurtumienkin parantumisessa.
Tarkoitin kylmä-kuuma vuorottelusta palautumisen edistämiseen.
mut kiitos vastauksesta! :)
Hyvää keskustelua vanhasta asiasta. Nostetaan ylös kun noita epäilijöitä tuntui olevan.
Töllössä tuli kerran juttua Jukka Keskisalon palautumismetodeista. Äijä istuu syksyllä järvessä 5-10´C vedessä sellaset 10min kerrallaan. Heti juoksutreenin päätteeksi. Talvisin hommassa on mukana myös avanto ja sauna vuorotellen. Hän kertoi tästä olevan hyötyä nimenomaan tulehdusten estämisessä ja palautumisen käynnistymisenä. Kylmä myös laittaa stressihormoneja liikkeelle enemmän kuin mikään muu! En sitten tiedä mihin se vaikuttaa? Lisäksi vastustuskyky pöpöille kasvaa.
Itse aloitin tänä talvena avantouinnin. Helmikuussa tuli käytyä 19 krt. Yleensä aina illalla ja päivisin kyykky/mave treenin jälkeen. Salilla siuhku ja sitten avantoon suoraan. Kipukynnystä nostaen avannossa ollaan niin kauan kuin pystyy ja vähän yli. Kuitenkin silleen että omin avuin pääsee ylös ja ei tunne enää jalkoja kun niitä kuivaa. Mihinkään koppiin ei juosta lämmittelemään vaan kuivatellaan vielä muutama minuutti siinä ulkona, vaikka pakkasta olisi se -20´C.
Vaikutuksista en tiedä, mutta koko loppupäivän on todella hyvä olo! Kun mieli on virkeä, niin kehokin on virkeä! Sekin auttaa palutumisessa, ainakin minulla. Nyt maaliskuussa pidin kahdenviikon tauon ja heti tuli etureiden alaosa kipeäksi. Sitä en kyllä pysty sanomaan johtuiko se tästä? Todennäköisesti jostain muusta. Suihkussakaan en ole käyttänyt lämmintä vettä varmaan pariin vuoteen.
Lisäksi muilta foorumeilta gripperitreenaajat on kovia käyttämään kontrastikylpyjä ranteille. Eivät kipuile ja palautuvat nopeasti. Kokemusta on tästäkin.
Yhteenvetona, jos et ole avannossa ikinä käynyt, niin huomenna jokainen kokeilemaan.. :)
itsellä ei asiasta sen kummempaa tietoa ole mutta kerran satuin katsomaan telkkarista jääkiekko maalivahdin palautumisen edistämisestä niin siinä mies pistettiin heti reenien jälkeen n.5min kylmään paljuun istumaan. eli ilmeisesti siitä jotakin hyötyä katsottiin olevan. :)
Rautateemu
31.03.2009, 01:54
itsellä ei asiasta sen kummempaa tietoa ole mutta kerran satuin katsomaan telkkarista jääkiekko maalivahdin palautumisen edistämisestä niin siinä mies pistettiin heti reenien jälkeen n.5min kylmään paljuun istumaan. eli ilmeisesti siitä jotakin hyötyä katsottiin olevan. :)
Eikun todennäköisesti siksi, että oli pelannut niin huonon pelin.
Kylmä/kuuma suihkut ei yllä niin syvlle kuin esim. sauna/jää. Avanto on myöskin tehokas. Tosin kovaa saunomista ei kannata hirveästi tehdä kovien reenien jälkeen kun se tuppaa nostaa tulehdusarvoja. Mielummin kevyenä/lepopäivänä.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.