Näytä koko versio sivusta : Body-lehti
Mr. Jones
25.09.2007, 13:07
Hulkilla erittäin hyvä artikkeli uudessa(06/07) Bodyssa.:thumbs:
Uutta treenin ajattelumallia vähän netin ulkopuolellekin.
Myös Martin Berkhanin ravintomyyttejä rikkova artikkeli oli mielestäni erinomainen. Mm. Hiilari+rasva samalla aterialla=rasvan kertyminen-myytti rikottiin.
Tästä viisastuneena vanhat suosikkini sipsit ja suklaa tekevät taas paluun ruokavaliooni!:D:lol:
Myös Martin Berkhanin ravintomyyttejä rikkova artikkeli oli mielestäni erinomainen.
Olisi mielenkiintoista tietää, minkälainen tausta/koulutus kyseisellä herralla on, niin tietää miten paljon laittaa painoa artikkelille.
Hardcore
25.09.2007, 14:57
Olisi mielenkiintoista tietää, minkälainen tausta/koulutus kyseisellä herralla on, niin tietää miten paljon laittaa painoa artikkelille.
Ei taida olla miehellä mitään alan "virallisia" meriittejä.
Hulkilla erittäin hyvä artikkeli uudessa(06/07) Bodyssa.:thumbs:
Uutta treenin ajattelumallia vähän netin ulkopuolellekin.Kuten blogiini jo kirjoitinkin, tänään lensi kyllä ärräpää jos toinenkin kun huomasin uutta lehteä lukiessani, että tuosta meikäläisen artikkelista oli jäänyt lähteet pois. Tsekkasin homman sähköpostin sent boxista, ja oma mokahan tuo helvetti oli ollut. Lähetin siis väärän version toimitukseen, ja nyt lehdessä komeilee versio jossa ei ole lainkaan lähdeviitteitä, eli teksti näyttää kutakuinkin siltä kuin olisin repinyt siinä esitetyt jutut suoraan hatustani :hmm:
Ehkäpä seuraavaan lehteen saisi korjauksen - vähintääkin maininnat, mitä lähteitä olet käyttänyt? Tekstin sekaanhan lähdeviitteitä ei enää saa, mutta eiköhän podikansalle riitä jos edes jutun perästä löytyisivät lähdeviitteet. :)
Hyvä artikkeli noin muuten, joskin ensimmäinen lause pisti heti silmään kun sanamuodot olivat niin oudot, että piti lukea kolmesti ennenkuin sai mitään tolkkua. :lol: Tämä tosin saattaa johtua myös omasta flunssaisesta pumpulipäästä eikä kirjoittajasta. Olisi muuten aika mielenkiintoista saada jotain T-Nationin roundtable-artikkelien kaltaisia juttuja Bodyyn: eri linjojen kannattajia vaikkapa eri treenityylien saralta. Nyt ainakin jo pientä vastakkainasettelua oli selvästi Utin artikkelin ja Bullin vastauspalstan välillä. ;)
Mr. Jones
25.09.2007, 20:46
Nyt ainakin jo pientä vastakkainasettelua oli selvästi Utin artikkelin ja Bullin vastauspalstan välillä. ;)
Kuin myös Berkhan vs. Kosonen. Täysin eri mielipiteitä esim. proteiininsaannin säännöllisyyden tärkeydestä! Voipi olla Bodylehteä tietolähteenään käyttävät aloittelijat vähän ihmeissään..
Hö, no mutta kyllähän vastuu on aina silti lukijalla. Mun mielestä on hyvä, että tulee monia kantoja esille - eri kirjoittaja, eri mielipiteet. Ja aina myös eri kokemukset, eri uskomukset, eri tutkimukset joihin kukakin uskoo... kuitenkin nuo artikkelien aiheet on loppupeleissä lehdestä toiseen hyvin samankaltaisia. Kuinka monta eri artikkelia esim. proteiinista onkaan kirjoitettu. :D Olis aika hiton tylsää, jos aina ne jutut olisivat vain samanlaisia ja samalta katsantokannalta kirjoitettu. Sehän on vain positiivinen asia, että tulee monipuolisia näkökulmia samaan aiheeseen.
Mun mielestä tuossa Hulkin tekstissä erityisen hyvä juttu oli se, että hän painotti että monella tavalla voi kehittyä, ja että vähän aikaa treenannut (3-5v) todennäköisesti kehittyy pitkäänkin käytännössä minkälaisella tahansa treenillä. Niin kovin moni (itseni mukaanlukien) ajattelee olevansa jo kovinkin advanced sen vuoden punttitreenin jälkeen... vaikka tosiasiassa kai sillon vasta alkaa älyämään treenaamisen päälle yhtään mitään.
Hardcore
25.09.2007, 21:28
Lähetin siis väärän version toimitukseen, ja nyt lehdessä komeilee versio jossa ei ole lainkaan lähdeviitteitä, eli teksti näyttää kutakuinkin siltä kuin olisin repinyt siinä esitetyt jutut suoraan hatustani :hmm:
Eli siis näyttää siltä kuin pitääkin.. :)
Olisi muuten aika mielenkiintoista saada jotain T-Nationin roundtable-artikkelien kaltaisia juttuja Bodyyn
Joku 5 tai 6 häiskää kinaamaan urheiluravinteista olis suht mielenkiintoinen :evil:
pientä vastakkainasettelua oli selvästi Utin artikkelin ja Bullin vastauspalstan välillä. ;)Eipä noissa IMO mitään suurta vastakkainasettelua esiintynyt. Bull painotti tekstissään raskaiden perusliikkeiden ja kovan työn merkitystä sunnuntaipumppailun sijaan. Itsekin olen vankkumaton raskaiden perusliikkeiden kannattaja, enkä ole mielestäni missään vaiheessa väittänyt että kehitystä voisi ylipäätänsä edes saada ilman kovaa ja järjestelmällistä työtä. Ero Bullin ja meikäläisen tekstien välillä tuli siitä, että Bull painottaa treenin kovuutta ja suositteleekin treenaamaan joka ikisen treenin täysillä, kun taas meikäläisen artikkelissa mielestäni perusteltiin varsin hyvin miksi koko ajan ei edes kannata treenata täysillä, vaan on tuloksekkaampaa jaksottaa treenit järkevästi ainaisen kuolemaan asti treenaamisen sijaan.
Bull painottaa treenin kovuutta ja suositteleekin treenaamaan joka ikisen treenin täysillä, kun taas meikäläisen artikkelissa mielestäni perusteltiin varsin hyvin miksi koko ajan ei edes kannata treenata täysillä, vaan on tuloksekkaampaa jaksottaa treenit järkevästi ainaisen kuolemaan asti treenaamisen sijaan.
Mun mielestä aloitteleva bodari kuitenkin kehittyy paremmin Hulkin ohjeilla, koska aina failureen asti treenaaminen johtaa helposti mm. loukkaantumisiin, kehon ylirasitustilasta puhumattakaan. Bull suuntaa ohjeensa enempi pro-tason bodareille, joilla on jo luonnostaan hyvät geenit ja useiden vuosien treenikokemus. Parempi aloittaa treenit turvallisesti Hulkin ohjeilla ja katsoa sitten joskus 5-6 treenivuoden jälkeen, riittääkö paukut ammattilaisten "koko ajan satanen lasissa" -reeneihin.
Mun mielestä aloitteleva bodari kuitenkin kehittyy paremmin Hulkin ohjeilla, koska aina failureen asti treenaaminen johtaa helposti mm. loukkaantumisiin, kehon ylirasitustilasta puhumattakaan. Bull suuntaa ohjeensa enempi pro-tason bodareille, joilla on jo luonnostaan hyvät geenit ja useiden vuosien treenikokemus. Parempi aloittaa treenit turvallisesti Hulkin ohjeilla ja katsoa sitten joskus 5-6 treenivuoden jälkeen, riittääkö paukut ammattilaisten "koko ajan satanen lasissa" -reeneihin.
Vai pitäisikö ensin opetella treenaamaan kovaa, jotta lihoista saadaan tehoja irti? Kasvavat painot ja treenitehot taas luovat vähitellen tarvetta kevennyksille yms. jutuille. Turhan moni aloittelija tekee hommasta heti alkuunsa niin vaikeaa, että se vajaan satkun penkkikin jää haaveeksi. Alkuun voimaa ja lihaa saa lisää kunhan jaksaa vaan treenata. Kunnon sapuskat ja riittävä lepo tietenkin helpottavat hommaa, mutta kovalla asenteella pärjää pitkälle aluksi. Siinä sivussa, toivottavasti, oppii oman kehon toiminnasta vähitellen. Pikkuhiljaa kun kehonsa tuntee paremmin, niin kyllä sen sitten huomaa milloin on aika keventää tai koventaa treeniä. Turha kikkailu alussa vie hommasta vaan hauskuuden ja tekemisen ilon. Liian moni tulee tänä päivänä salille vihkojensa ja suunnitelmiensa kanssa, tekee pari keskinkertaista lämmittelysarjaa irvistellen, vetää siinä treeninsä lomassa palkkarit paidalle katabolian pelossa ja aiheuttaa jokusen vaaratilanteen kun ei kuule tai näe mitään disturbedin pauhatessa mp3-soittimessa. Sitten kehtaavat vielä syyttää muita geenifriikeiksi tai selittävät jotain huonoista perintötekijöistään. Se, että jättääkö sarjoihin varaa Hulkin tyyliin vai vetääkö ne loppuun Bullin hengessä, ei poista sitä tosiasiaa, että kumpikaan noista systeemeistä ei toimi ennen kuin treenataan oikeasti kovaa.
Ps. Jos on tosi huonot geenit ja ne vaivaa koko ajan, niin ei siihen auta syyttömille purkautuminen, etenkään kun syylliset on tiedossa. Eli ei kannata rankaista kaikkia muita, jos on sattunut huonot vanhemmat. Puhelin kouraan ja vihanen soitto äidille auttaa. Niin mäkin aina teen... ...tulikin mieleen, että pitää soittaa sille helvetin läskille...:cool:
Mun mielestä aloitteleva bodari kuitenkin kehittyy paremmin Hulkin ohjeilla, koska aina failureen asti treenaaminen johtaa helposti mm. loukkaantumisiin, kehon ylirasitustilasta puhumattakaan. Bull suuntaa ohjeensa enempi pro-tason bodareille, joilla on jo luonnostaan hyvät geenit ja useiden vuosien treenikokemus. Parempi aloittaa treenit turvallisesti Hulkin ohjeilla ja katsoa sitten joskus 5-6 treenivuoden jälkeen, riittääkö paukut ammattilaisten "koko ajan satanen lasissa" -reeneihin.Itse asiassa, kuten jopa artikkelissani osittain selitin, homma menee täysin päinvastoin. Aloittelijat voivat treenata satanen lasissa vaikka joka kerta ilman suurta pelkoa esim. hermoston ylirasittumisesta. Treenivuosien myötä kuitenkin harjoittelun jaksotuksen ja säännöllisten kevennysten (mutta toisaalta myös suunnitellun ylirasituksen) tarve kasvaa. Eli meikäläisen ohjeilla ei kannata aloittelijan treenata, koska ne sopivat paremmin kokeneemmille (naturaali)treenaajille.
Bull suuntaa ohjeensa enempi pro-tason bodareille, joilla on jo luonnostaan hyvät geenit ja useiden vuosien treenikokemus. Parempi aloittaa treenit turvallisesti Hulkin ohjeilla ja katsoa sitten joskus 5-6 treenivuoden jälkeen, riittääkö paukut ammattilaisten "koko ajan satanen lasissa" -reeneihin.
Eiköhän totuus ole se, että Bull suuntaa puheensa "einiinnaturaalistitreenaaville", ainakin sävy on sellainen. Yleensäkin treeniohjeiden vastaanottaminen hc-bodareilta on mielestäni kyseenalaista (jos niissä ohjeissa painotetaan aina loppuun saakka lihaksen väsyttämistä ja hermoston jumiuttamista), jos ei ole lähdössä hc-touhuun mukaan.
Tänään juuri juteltiin yhden kaverin kanssa, että esimerkiksi muuttohommiin ei kannata pyytää bodaria, joka on treenannut 15-20 vuotta sarjat aina loppuun saakka. Niillä on yleensä kroppa jo niin huonossa kunnossa, että sohvan kantaminenkin on vaikeaa. Tai ainakin he saavat jonkun krampin viimeistään kolmannessa kerroksessa, jos sohva pitää viedä viidenteen.
Eiköhän totuus ole se, että Bull suuntaa puheensa "einiinnaturaalistitreenaaville", ainakin sävy on sellainen. Yleensäkin treeniohjeiden vastaanottaminen hc-bodareilta on mielestäni kyseenalaista (jos niissä ohjeissa painotetaan aina loppuun saakka lihaksen väsyttämistä ja hermoston jumiuttamista), jos ei ole lähdössä hc-touhuun mukaan.
Tosin onhan meillä tässä maassa lukemattomia fitnesspuolen(kin) urheilijoita, ihan varmoja naturaaleja, jotka ovat kehittyneet hienosti hc-bodygurujen ja kehonrakennusvalmentajien ohjeilla. Itse asiassa varmaan suurin osa naiskilpailijoista on jonkun kehonrakentajan valmennuksessa. On siis ehkä aika hankala mennä sanomaan, mikä on absoluuttisen oikein tai väärin - niin monella tavalla voi kehittyä. Mielestäni esim. meidän tiimin Mari on hieno esimerkki siitä, miten kehitystä voi tulla upeasti vuosi vuodelta, kun vaan tekee sitkeästi töitä, noudattaa niitä ohjeita jotka on saanut valmentajalta eikä hötkyile sinne tänne (kuten eräät :hmm:).
Kai se on paljon yksilöstä kiinni, mikä kenellekin sopii. Jossain vaiheessa meillä oli Marin kanssa täsmälleen samat ohjelmat joilla treenasimme. Minä sain itseni tuolla ohjelmalla ylikuntoon n. 3kk treenaamisen jälkeen, kun taas Mari taisi porskuttaa menemään samalla ohjelmalla ties kuinka pitkään ilman suurempia ongelmia. En tiedä, kuinka paljon sillä sitten oli merkitystä asiassa, kun minä olin tuossa vaiheessa treenannut tavoittellisemmin alle 1.5v ja Mari n. 5 vuotta. Ehkä minun kroppani ei vaan vielä tuossa vaiheessa sitten kestänyt samanlaista rasitusta.
Tosin onhan meillä tässä maassa lukemattomia fitnesspuolen(kin) urheilijoita, ihan varmoja naturaaleja, jotka ovat kehittyneet hienosti hc-bodygurujen ja kehonrakennusvalmentajien ohjeilla. Itse asiassa varmaan suurin osa naiskilpailijoista on jonkun kehonrakentajan valmennuksessa. On siis ehkä aika hankala mennä sanomaan, mikä on absoluuttisen oikein tai väärin - niin monella tavalla voi kehittyä.Edelleenkään puuttumatta kenenkään nimetyn henkilön treenijuttujen järkevyyteen/toimivuuteen, en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa että jotakin esim. treenimetodia puolustellaan sillä, että sitä käyttämällä joku on ylipäätään kehittynyt. Kyllä treenaamalla kehittyy, ei tässä siitä ole kyse. Tärkeintä on kehityksen nopeus. Ja vaikka suboptimaalisillakin metodeilla moni kyllä kehittyy, tulisi kehitystä määritelmän mukaan paremmin optimaalisilla metodeilla. Ja juuri niitä pitäisi pyrkiä etsimään, vaikkakin on hyvä pitää terveet rajat myös tuossa touhussa sillä liiallinen optimointi johtaa vain tarpeettomaan poukkoiluun.
Esimerkkinä voisin pitää omaa harjoitteluani aikavälillä 2000-2003. Treenasin lehtien ja HD-gurujen oppien mukaan 1-2 sarjaa kuolemaan asti per liike, käyttäen 3- tai 4-jakoista ohjelmaa jossa kroppa treenattiin kerran viikossa läpi. Tuona aikana sain kyllä aikaan kehitystä, mutta se oli lähinnä hermostollista eli sarjapainot kasvoivat pikkuhiljaa. Lihasmassaa ei hirvittävästi tullut, ja jos olisin jatkanut tuon tyylistä treenausta, ei lihasmassan kehitystahti olisi riittänyt tähän päiväänkään mennessä kilpalavoille nousemista varten. Eli kehitystä kyllä tuli, mutta ei riittävästi. Siksi ryhdyin miettimään vaihtoehtoisia tapoja treenata, kuin vain ne ainaiset lehdissäkin silloin toitotetut HD/MD -jutut, ja kun vuonna 2004 sitten ensimmäistä kertaa ryhdyin treenaamaan kropan läpi 2x viikossa, failurea vältellen (tuolloin tuo oli jotain aivan käsittämätöntä ja kauheaa), alkoi lihasmassakin kehittyä siihen malliin että saatoin nousta lavalle 2 vuotta myöhemmin vaikka olenkin edelleen jopa Classic BB -kriteerein aivan heinäseiväs.
Edelleenkään puuttumatta kenenkään nimetyn henkilön treenijuttujen järkevyyteen/toimivuuteen, en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa että jotakin esim. treenimetodia puolustellaan sillä, että sitä käyttämällä joku on ylipäätään kehittynyt. Kyllä treenaamalla kehittyy, ei tässä siitä ole kyse. Tärkeintä on kehityksen nopeus. Ja vaikka suboptimaalisillakin metodeilla moni kyllä kehittyy, tulisi kehitystä määritelmän mukaan paremmin optimaalisilla metodeilla. Ja juuri niitä pitäisi pyrkiä etsimään, vaikkakin on hyvä pitää terveet rajat myös tuossa touhussa sillä liiallinen optimointi johtaa vain tarpeettomaan poukkoiluun.
Homma vaan menee niin, että aika harva harrastuksen vuoksi treenaileva jaksaa niin paljon ottaa itse selvää, että hakisi sen tiedon mitä optimaalisten treenimetodien löytämiseen tarvitaan. Lehtiä lukemalla sitä törmää aina niihin samoihin pro-äijien ohjelmiin, kirjoja lukemalla vastaan tulee niin monta ohjelmaa, ettei enää tiedä mihin pitäisi luottaa ja mitä lähdettä kannattaisi uskoa. Ja annas olla jos menet nettiin - siellä niitä vaihtoehtoja vasta onkin. Siinä mielessä en yhtään ihmettele, jos moni turvautuu tunnettujen valmentajien ja kilpailijoiden apuun. On paljon helpompi lähteä sinne salille laput silmillä ja tuijottaa vaan siitä omasta pienestä paperista, mitä pitää tehdä, sen sijaan että itse ottaisi selvää ja miettisi järkiperäisesti mitä kannattaa tai ei kannata tehdä.
Ainakin itse oon nyt huomannut tuota yrittäessäni, että mitä enemmän kalastelen tietoa, sitä enemmän tunnun menevän sekaisin. Parempi vaan ottaa joku systeemi jota sitten noudattaa vähintään sen 12 viikkoa ja sen jälkeen miettiä, mitä sai aikaan...
edit: Eli taidan olla jossain määrin samassa pisteessä menossa kuin sä, Hulkki, tuolloin 2003 vuoden kieppeillä :) Erona vaan se, että lihasmassaa on suhteessa ehkä 95% vähemmän :D Mutta.. mä en ole aikoihin saanut kunnolla edes niitä treenipainoja korotettua. Saati että näkisin näkyvää kehitystä edes peilistä. Tuo nyppii sen verran, että tuntuu siltä että jotain pitää ihan oikeasti tehdä toisin jos haluan pitää tämän harrastuksen mielenkiintoisena.
Tosin onhan meillä tässä maassa lukemattomia fitnesspuolen(kin) urheilijoita, ihan varmoja naturaaleja, jotka ovat kehittyneet hienosti hc-bodygurujen ja kehonrakennusvalmentajien ohjeilla. Itse asiassa varmaan suurin osa naiskilpailijoista on jonkun kehonrakentajan valmennuksessa. On siis ehkä aika hankala mennä sanomaan, mikä on absoluuttisen oikein tai väärin - niin monella tavalla voi kehittyä. Mielestäni esim. meidän tiimin Mari on hieno esimerkki siitä, miten kehitystä voi tulla upeasti vuosi vuodelta, kun vaan tekee sitkeästi töitä, noudattaa niitä ohjeita jotka on saanut valmentajalta eikä hötkyile sinne tänne (kuten eräät :hmm:).
Kai se on paljon yksilöstä kiinni, mikä kenellekin sopii. Jossain vaiheessa meillä oli Marin kanssa täsmälleen samat ohjelmat joilla treenasimme. Minä sain itseni tuolla ohjelmalla ylikuntoon n. 3kk treenaamisen jälkeen, kun taas Mari taisi porskuttaa menemään samalla ohjelmalla ties kuinka pitkään ilman suurempia ongelmia. En tiedä, kuinka paljon sillä sitten oli merkitystä asiassa, kun minä olin tuossa vaiheessa treenannut tavoittellisemmin alle 1.5v ja Mari n. 5 vuotta. Ehkä minun kroppani ei vaan vielä tuossa vaiheessa sitten kestänyt samanlaista rasitusta.
Faidra, täytyy aina erottaa miesten ja naisten harjoittelu. Kuten aikaisemmin puhuttiin, naisilla lihasten hermotuskyky on alhaisempi (hitaampia, heikompia) kuin miehillä, joten heille ehkä sopiikin useammin totaaliseen väsymykseen saakka treenaaminen. Varsinkin jos on tullut nuorena urheiltua. Naiset ovat usein sitkeämpiä kuin miehet, mutta miehet saavat treenissä itsestään enemmän irti. Miehet siis saattavat helpommin vetää itsensä ylikuntoon väärillä ohjeilla.
Olet varmasti oikeassa siinä, että sinulla haasteena on vähäinen treenitaustasi. Jos olisit esimerkiksi telinevoimistellut tai yleisurheillut tehokkaasti (kilpailumielessä) nuorena esim 5-10 vuotta, olisi nyt helpompaa rynnätä intensiiviseen harjoitteluun fitness-kilpailut mielessä. Nyt sinun täytyy rakentaa tuo pohjakunto alusta alkaen. Kannattaa varmasti tarkkaan arvioida tuohon pohjatyöhön kuluvat aika, lienee kuitenkin useita vuosia?
Kun otin kantaa hc-bodarien treeniohjeisiin, tarkoitin erityisesti miesurheilijoita.
Minäkin haluan sanoa sanasen; tähän nuorena urheiluun ja pohjakuntoon, mikä sitten taas liittyy "myöhemmällä" iällä aloitettuun salitukseen ja rautojen liikutteluun. (Kaikki "kunnon" salihomma on oma kohtaista kokemusta ja hyvin lyhyeltä ajalta!!)
Kun on treenannut aerobisialajeja ja pitkiä matkoja reilun 10 vuotta säännöllisesti ja aivan kakarasta valmentajan silmien alla, on peruskunto kasvanut siihen malliin, että olettamus kunnosta on se, että maratoonin tms voi suorittaa "rutiinin" omaisesti päivästä riippumatta. :sweat: Samaan aikaan, kun muksuna, teininä ja nuorena aikuisena veivattiin monipuolisia kestävyys urheilun harjoitteita, tehtiin taustalla peruspunttia; eli perusliikkeitä; kyykkyä, penkkiä, reiluja painoja ja tehokkaita sarjoja...ei siis mitään hifistelyjä.
Nykyään, kun tämä punttailu on alkanut vanhalla iällä (!!) ja jonkin sortin fitnestely on vienyt mennessää on salitreenit ja siellä JAKSAMINEN, KESKITTYMINEN, USKALTAMINEN kokonaisvaltaista. Tämän en usko johtuvan mistään muusta, kuin siitä, että PERUSKUNTO ON KONDIKSESSA, että jaksaa ja jaksaa ja jaksaa... Sitten jaksaa vääntää sarjatkin loppuun asti...lintsaamatta, puhtaasti! Varsinkin meillä NAISILLA se on olennaista; että peruskunto on kohdillaan, että jaksaa tehdä, intensiivisiä salitreenejä. Kun "suuret" painot vähän pelottaa, varsinkin tuolle jalkaosastolle...Olempa huomannut senkin, että kun lihasta on ärsytetty kakarasta asti on se jotenkin vastaanottavaisempi..."kuuliaisempi"...kai siellä jonkin sortin lihasmuisti on.
Eli siis;mielestäni hyvän ja kehittävän salitreeninkin taustalla on hyvä peruskunto ja se, että tukilihaksisto on kunnossa. Sillon niiden "isojenkin" painojen kanssa jaksaa urheilla... :rolleyes:
Kai se on paljon yksilöstä kiinni, mikä kenellekin sopii. Jossain vaiheessa meillä oli Marin kanssa täsmälleen samat ohjelmat joilla treenasimme. Minä sain itseni tuolla ohjelmalla ylikuntoon n. 3kk treenaamisen jälkeen, kun taas Mari taisi porskuttaa menemään samalla ohjelmalla ties kuinka pitkään ilman suurempia ongelmia. En tiedä, kuinka paljon sillä sitten oli merkitystä asiassa, kun minä olin tuossa vaiheessa treenannut tavoittellisemmin alle 1.5v ja Mari n. 5 vuotta.
En ny muista mikä ohjelma meillä oli samaan aikaan, mutta ei mulla kyllä ole ollu millään ohjelmalla muistaakseni ainakaan mitään ylikunto-ongelmaa. Varmasti eroja meidän välillä tuo nuo reenivuodetkin, mutta ehkä myös jotkut muut asiat.
Tuohon " Mari porskuttaa eteenpäin samalla ohjelmalla ties kuinka pitkään" haluan sanoa, että kyllähän mä säädän niitä jonkin verran ite. Vaihtelen palautusaikoja, erikoistekniikoita ( silloin harvoin kun niitä teen) ja muutan järjestystä joko ko.päivän liikkeissä tai viikon reeneissä. Ja jos mulle sanotaan, että voin vetää jopa 6 viikkoa täysiä ilman kevyttä viikkoa, niin en tee kuitenkaan niin.
Koitin kerran eikä se sovi. Fiiliksen mukaan.
Mari, se oli se ohjelma jossa oli n. 10 eri treeniä. En muista, oliko sitä ihan pikkasen fiksattu meille erilaiseksi, sulla tais olla jalkojen painotus ehkä hiukan erilainen. Mä sain sen ohjelman kesällä 2005, sä aloitit sillä ilmeisesti myöhemmin. Ja tosiaan, taisi Emmakin sillä ohjelmalla treenata ellen ole ihan väärässä? Sinä, minä ja Emmah (muistaakseni) treenattiin sillä samalla ohjelmalla keväällä 2006 sillon kun treenailtiin välillä kolmistaan.
Ehkä se ero on ollut just tuo, että sä olet jo tuolloin osannut säätää niitä ohjelmia itsellesi sopivammaksi. Mä olen mennyt sokeana sen lapun kanssa ja tehnyt just niinkuin siinä sanotaan, vaikka tulisi itku ja tuntuis kuinka pahalta hyvänsä. :lol: Viisas tyttö... hehheh. Mulla ei ainakaan tuossa vaiheessa ole ollut "body intelligenceä" (täällä (http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1718015) oli hienosti selitetty tuommonen termi ;))... ja onpahan tuo hakusessa edelleenkin. Voikohan niitä omia rajoja ja kestävyyttä oppia millään muulla kuin kokemuksen kautta? Ainakin sen olen nähnyt, että pelkästään toisen ihmisen kuunteleminen ei riitä. Vaikka valmentaja sanoisi, että pitää treenata se kuusi viikkoa kovaa yhteen putkeen, niin jos kroppa sanoo toista, on tuo aika hemmetin vaikea toteuttaa. Ja ainakin aloittelijalle siitä seuraa lähinnä vain epäonnistumisen ja heikkouden tunne ja epätietoisuus siitä, kuinka väärin asioita nyt mahtaakaan tehdä, kun ei vaan pysty. Ainakin mä olen monta monituista kertaa kyseenalaistanut oman sopivuuteni tähän lajiin, kun on tuntunut etten ole yhtä hyvä, kestävä ja kovapäinen (=en pysty treenaamaan kovaa jos kroppa sanoo toista) kuin moni muu. Hmmh. Ehkä musta siksi on tullut tämmöinen kapinallinen ja etsikko. :hmm:
Tuossa kovaa treenaamisessa on mun mielestä sekä hyviä että huonoja puolia. Jos alkuvaiheessa treenaa joka kerta aivan hulluuteen asti (sinne omille äärirajoille, jotka siinä vaiheessa on edes saavutettavissa - pikkasen on eroa kuitenkin 1v. treenanneen ja 10v. treenanneen äärirajoilla) - niin kyllä sitä aika pitkään saa tahkota ennenkuin ylikunto kolkuttelee ovelle. Siis tarkoitan, että aloitteleva treenaajahan voi saada tosi hyvää kehitystä aikaan tuolla, että paukuttaa vaan menemään kovaa treeni treenin perään. Ja etenkin, jos peruskunto on yhtä kova kuin esim. Heidulla. ;) Jos se vaan tuntuu hyvältä, niin miksei. Mutta toisaalta, se kova pohjakunto voi myös uskotella, että sitä jaksaa mitä vaan - mun mielestäni kuitenkaan kestävyyslajeja ei ihan täysin voi tähän punttitouhuun verrata. Vaikka jaksaisi juosta neljä tuntia putkeen, niin ei se silti tarkoita että puntilla olisi järkevää treenata niin pitkään kuin se rauta vaan yhteen putkeen nousee.
Tulipa sekavaa pohdintaa. Ehkä siellä jossain on se punainen lanka... onnittelut sille joka sen tuosta sepustuksesta löytää. :D
Ehkäpä se peruspohjakunto vaikuttaa myös siihen kuinka nopeasti saa itsensä ylikuntoon...jos on myös muilta osa-alueilta hyvässä kunnossa jaksaa niitä punttejakin kolisutella eri tahtiin. Ja tietenkään en tarkoita sitä että veivataan punttia maailman tappiin asti; juoksu tunneissa 4hoo. Rajansa kaikella. Vaan sitä, että kovat sarjat jaksetaan tehdä keskittyneesti, hyvällä tekniikalla jne. jne. mitä siihen kovaan treenamiseen nyt yleensä kuuluu.
Tietenkin aina ja kaikkein tärkein asia on itsenä kuunteleminen; ei se mitä toiset sanoo vaan miltä itsestä tuntuu. Tämä oman itsensä kuunteluprosessi voi sitten taas kestää k-a-u-a-n, ennen kuin pystyy ymmärtämään, mitä mikäkin kehon palautemerkki tarkoittaa. Jotkut ei opi sitä koskaan...Mutta eihän kai tästäkään pidä tehdä liian hankalaa. Tuskin missään urkkalajissa on oikotietä onneen. :rolleyes:
Mari, se oli se ohjelma jossa oli n. 10 eri treeniä. En muista, oliko sitä ihan pikkasen fiksattu meille erilaiseksi, sulla tais olla jalkojen painotus ehkä hiukan erilainen. Mä sain sen ohjelman kesällä 2005, sä aloitit sillä ilmeisesti myöhemmin. Ja tosiaan, taisi Emmakin sillä ohjelmalla treenata ellen ole ihan väärässä? Sinä, minä ja Emmah (muistaakseni) treenattiin sillä samalla ohjelmalla keväällä 2006 sillon kun treenailtiin välillä kolmistaan.
Faidra,
Juu ton ohjelman muistan! Vieläkin lämmöllä muistelen sen tuskasta jalkareeniä :D Itseasiassa vedin sen siihen tyyliin kuin ohjeessa olikin, eli 2 vkoa muistaakseni melko lyhkäsiä suoria sarjoja, 2 vkoa pidempiä muutamilla erikoistekniikoilla höystettynä ja viimiset 2 vkoa oli kevyitä mutta intensiivisiä. Mä väitän, että tuolla kehityin ehkä eniten ikinä. Tai sitte se johtu reenikaverista ;)
Mä tykkäsin ku hullu puurosta tosta ohjelmasta, oon jopa harkinnu ottaa uudelleen käyttöön. Nykyne on vähän tylsä...
Ironjohn
28.09.2007, 10:24
Tietenkin aina ja kaikkein tärkein asia on itsenä kuunteleminen; ei se mitä toiset sanoo vaan miltä itsestä tuntuu. Tämä oman itsensä kuunteluprosessi voi sitten taas kestää k-a-u-a-n, ennen kuin pystyy ymmärtämään, mitä mikäkin kehon palautemerkki tarkoittaa. Jotkut ei opi sitä koskaan...Mutta eihän kai tästäkään pidä tehdä liian hankalaa. Tuskin missään urkkalajissa on oikotietä onneen. :rolleyes:
Moni varmaan osaa kuunnella niitä signaaleja, mitä kroppa kertoo, mutta ihan eri juttu on sitten se, miten niihin reagoidaan.
Ehkäpä se peruspohjakunto vaikuttaa myös siihen kuinka nopeasti saa itsensä ylikuntoon...jos on myös muilta osa-alueilta hyvässä kunnossa jaksaa niitä punttejakin kolisutella eri tahtiin. Ja tietenkään en tarkoita sitä että veivataan punttia maailman tappiin asti; juoksu tunneissa 4hoo. Rajansa kaikella. Vaan sitä, että kovat sarjat jaksetaan tehdä keskittyneesti, hyvällä tekniikalla jne.
Juurikin näin. Monesti huomaa, että kun puntti kulkee, niin aerobisetkin kulkee, kunhan ei vedä kumpaakaan överiksi. Ja mitä enemmän tulee ikää niin sitä tärkeämmäksi näyttää tulevan treenien jaksotus. ;)
Hmm...
tuli täs luettua tää ketju alusta loppuun ja päällimmäiseksi jäi sellanen olo, et tehdäänkö täs nyt pohjimmiltaan yksinkertasesta asiasta rakettitiedettä?! :rolleyes:
Täs on vuosien mittaan tullu yhtä jos toistakin treenisysteemiä ja metodia vastaan...osaa tullut jopa kokeiltua! ;) Kaikillahan lienee pohjimmiltaan tavoitteena lihasmassan ja voiman lisäys (karrikoidusti..), joten mistä johtuu tää loputon hifistely ja kuka mitäkin "ravintoguru" suosittaa jne jne...
Kun usein jopa samassa lehdessä saattaa olla kahden eri hlön näkemys esim ravitsemuksesta ja nämä saattavat olla täysin ristiriidassa keskenään!! Siin saattaa alotteleva reenari olla TODELLA sekasin sen suhteen et mitä pitäs tehdä...
Useimmille jotka ovat reenanneet tosissaan jo pidempään (yli 5v..) nämä "gurujen" neuvot eivät ole ihan niin kiveenkirjoitettuja. Kokeneemmat ymmärtävät et on aivan yks maku mitä kukin sanoo, ainoa millä on merkitystä on se mitä se oma keho sanoo!!
Dr Muscle
30.10.2007, 12:18
Utilla hyvää asiaa.
off-topic: Bodyssa välillä käsittämättömän paljon kirjoitusvirheitä kuten kaikki varmaan ovat huomanneet. Esimerkkinä yksi melko tuore numero: "maailman vanhin mies kilpailija", LOL. Mutta muuten ihan kivaa relax-lukemista kun osaa lukea myös rivien välistä ja sopivan kriittisesti.
Hulkilla oli tosiaan taas hyvää asiaa uusimmassa numerossa, toivottavasti pysyt näppiksen takana vielä pitkään. Tuo lehden HST-artikkeli oli ideana varsin hyvä, mutta mielestäni lopputulos jäi vain harmilliseksi pintaraapaisuksi. Tekstiä ja asiaa yllättävän vähän, eikä oikein kunnollista loppuyhteenvetoa. Olisi voitu vaikka kertoa tarkemmin, kuinka ohjelma on toiminut käytännössä eri treenaajien käytössä, ja niin edes päin.
Seitsemän tavallista treenivirhettä -teksti oli mielenkiintoista luettavaa. Olen huomannut omien treenien parantuneen nyt lyhyen ajan sisällä treenipäiväkirjan myötä, kun olen itse varsin huono muistamaan jälkikäteen, missä liikkeessä oikein paukut loppuivat viimeksi ennen aikojaan ja missä rauta nousi. Monisivuisesta Fitness Expo -raportista (lue: CBB!) sai paljon enemmän irti, kun sattui olemaan itsekin paikan päällä Lahdessa. :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.