Näytä koko versio sivusta : Bodypumpin vaikutuksista kehossa
Kiinnostaisi tietää faktaa millaisia vaikutuksia bodypumpilla on kehossa? Lähinnä vertailevia tutkimuksia vain lukenut (bodypump vs. sali), kellään hyvää linkkiä kattavampaan tutkimukseen? Pumpin hyödyt/ mahd. haitat? Kehoforumeilla on paljon kirjoitettu kuinka pumppi lähes syö lihaksia kun sarjat ovat niin pitkiä ja painot pienempiä kuin salilla, mutta entäpä tilanne kun tavoitteena on ylläpitää jo saavutettu lihasmassa. Kolmijakoisen saliohjelman lisäksi olen ajatellut ottaa kerran viikossa ohjelmaani pumpin. Lähinnä kestävyyden ja vaihtelun vuoksi. Mitä mieltä tällaisesta viikko-ohjelmasta? Ennen olen käynyt pumpissa satunnaisesti kerran pari kuussa. Voiko viikottaisesta käynnistä lihasmassan kasvun kannalta olla haittaa?
Kiinnostaisi tietää faktaa millaisia vaikutuksia bodypumpilla on kehossa? Lähinnä vertailevia tutkimuksia vain lukenut (bodypump vs. sali), kellään hyvää linkkiä kattavampaan tutkimukseen? Pumpin hyödyt/ mahd. haitat? Kehoforumeilla on paljon kirjoitettu kuinka pumppi lähes syö lihaksia kun sarjat ovat niin pitkiä ja painot pienempiä kuin salilla, mutta entäpä tilanne kun tavoitteena on ylläpitää jo saavutettu lihasmassa. Kolmijakoisen saliohjelman lisäksi olen ajatellut ottaa kerran viikossa ohjelmaani pumpin. Lähinnä kestävyyden ja vaihtelun vuoksi. Mitä mieltä tällaisesta viikko-ohjelmasta? Ennen olen käynyt pumpissa satunnaisesti kerran pari kuussa. Voiko viikottaisesta käynnistä lihasmassan kasvun kannalta olla haittaa?
Valitan, tässä vastauksessa ei ole tieteestä jälkeäkään, vain omista kokemuksistani voin kertoa. Itse kävin säännöllisesti noin 3x/vko pumpissa noin vuoden ajan ja kyllä mulle kehittyi jonkinnäköistä lihasmassaa, ainakin takapuolesta kehkeytyi paljon muodokkaampi ja hauiksissakin alkoi erottua jotakin. Aikaisemmin en siis harrastanut kuin basic aerobicceja. Tiesin kuitenkin pumpeissa juostessani "lajin" kestävyyttä pikemminkin kuin voimaa kehittävän vaikutuksen, enkä siis kuvitellutkaan sen olevan salitreenin korvike, vaan tiesin, että lihaskasvulle olisi rajansa. Hyvää "pre-sali" tekniikkaharjoitusta se mielestäni kuitenki oli
Salille siirryin sitten tänä vuonna, isompien hauisten toivossa :D. Alussa suunnittelin, että kävisin 3x/vko salilla ja kerran pumpissa (koska se vaan on niin kivaa!), mutta muutaman bodypump-tunnin jälkeen luovuin kyllä ajatuksesta jättää se treenini säännölliseksi jokaviikkoiseksi osaksi. Tämä johtuen syystä, että ne pitkät sarjat kipeyttävät lihakset aika mukavasti ja elämä onkin sitten venyttelyistä huolimatta tuskaa monta päivää. Painoja oli myös ihan turha laittaa yhtä paljon kuin silloin säännöllisesti pumpissa käydessäni, sillä ei vaan jaksanut :sweat:!! Ja tästä seuraa luonnollisesti myös vakavia itsetunto-ongelmia :p. Kestävyyttä olen ajatellut ylläpitää lähinnä aerobisten harjoitusten avulla, pumpin jätin sikseen. Tosin palauttavalla/kevyellä viikolla, kun salin puolellakin tekee pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla, voisin kuvitella meneväni kerran vaikka pumppiinkin. Tosin siellähän ne sarjat eivät ole pitkiä, vaan superhyperpitkiä.
Tässä vastauksessa ei nyt tainnut taas olla järkeä ollenkaan, mutta jos siis kestät mahdollisen lihaskivun ja pienten painojen aiheuttamat kolhut itsetunnossa, niin minä en ainakaan usko, että siitä lihojen ylläpidon kannalta voi haittaa olla. Lihaskasvusta en sitten osaakaan sanoa mitään.
Onkohan tästä aiheesta tullut mitään uutta tietoa mistään suunnasta? Muutenkin kaikki mielipiteet Bodypumpista kiinnostaisi.
Itse kävin tänään "kokeilemassa" pumppia ja yhdestä kerrasta jäi tavallaan ihan positiivinen kuva. Noin tunnin mittainen sessio oli ainakin mulle täydellistä rääkkäystä, oman aerobisen treenin vähyyden huomasi hyvin. Puuskututti todella paljon ja reidet olivat kyykkysarjoista uskomattomilla hapoilla. En ole todellakaan noin pitkiin sarjoihin tottunut ja voin vaan kuvitella huomiset DOMSit.
Vaikka salitreeni nyt on selkeä ykkönen itselläni ollu jo pitkään ja tulee jatkossakin olemaan, tunnen jonkunlaista houkutusta ottaa pumpin kerran viikossa ohjelmaan mukaan. Kaksijakoisella treenillä kroppa kaksi kertaa viikossa + yksi bodypumppi. Treeni saisi vähän monipuolisuutta ja minun surkea kestävyysvoimani voisi vähän kehittyä.
Kertokaapa mielipiteitä ja ajatuksia.
Kehoforumeilla on paljon kirjoitettu kuinka pumppi lähes syö lihaksia kun sarjat ovat niin pitkiä ja painot pienempiä kuin salilla
En ole nähnyt tällaisia kirjoituksia missään (en ole oikeastaan pahemmin etsinytkään aiheesta vielä keskustelua), mutta onko tuossa mitään perää? Kuulostaa melko mutuilulta mutta silti niin pelottavalta :D
Kapteeni
09.03.2009, 23:57
Tuskin se lihasta syö jos kohtuullisesti harrastaa, tosin ei kyllä välttämättä auta lihaskasvussakaan. Pitää muistaa huomioida palautumisessa tuo rasitus, luulisin. :thumbs:
pevelius
10.03.2009, 08:43
Pumppi tekee hyvää verisuonistolle ja sydämelle. Pitäisi monenkin ihmisen tehdä enemmän jotakin senkaltaista.
Puhtaan voimatreenin kaverina vähän vaikea yhtälö, mutta bodaukseen tai ihan vaan peruspunttailuun sopii kyllä hyvin kerran viikossakin, jos ei suhtaudu harrastuksiinsa liian vakavasti.
Sittenhän on vielä tuo bodypumpin suomalainen vastine, tankovoimistelu. Se on painonnostoliiton kehittämä laji. Luonteeltaan kevyempi ja venyttävämpi kuin pumppi ja liikevalikoima on suurempi ja mielekkäämpikin. Tankovoimistelu tukee paremmin salitreeniä kuin bodypump. Samalla tulee kevyt intro painonnostotekniikoihinkin, niitä tehdään joka sessiossa kevyesti osana muuta treeniä.
Painonnostoseuroista voi kysellä lisää tankovoimisteluryhmistä.
Jees, en siellä pumpissa lihaskasvun takia tietenkään kävisikään. Onhan nyt selvää, että puhdas salitreeni on kaikkein tehoikkainta sen suhteen. Tuntui vaan ihan mukavalta tuo yksi kerta ja tuli vähän vaihtelua pelkkään puhtaaseen lihashypertrofiatreeniin.
Täytyy varmaan ottaa tuo ainakin testiksi mukaan viikko-ohjelmaan joksikin aikaa ja tunnustella mitä kroppa sanoo. Juuri tuo Kapteeninkin mainitsema palautuminen kuitenkin vähän mietityttää. Maanantaina pumppi, ti vapaa, ke-la salilla ja sunnuntai vapaa. Tuota voisi lähteä yrittämään.
Täytyy muuten vielä mainita, että ensin vähän hirvitti lähteä mukaan tuonne "trendijumppaan", kun on tottunut treenaamaan ympäristössä missä pyörii lähinnä isoja (ja myös vähemmän isoja) ja hikisiä miehiä. Mutta ihan hyvin selvisin :D
Eikö ois helpompaa tehä ite vaan kuntopiiriä /vast...vois oikeasti treenit pysyäkkin nousujohteisina...
No helpompaahan se nyt ainakin on pumppiin mennä: itse ei tarvitse suunnitella mitään etukäteen, mitä nyt painot osaa valita.
Treenit on sujunut niin hyvin viimeaikoina, että niistä ei ole syytä liikaa stressata. Enkä usko, että hyvin suunniteltuna kerta viikossa vaikuttaa kovin paljoa treenien nousujohteisuuteen. Sen lisäksi on varsin mukavaa käydä kerran viikossa tyttöystävän kanssa yhdessä urheilemassa ja pumppi on sellainen, missä molemmat mielellään käy ja mikä sopii yhteiseen aikatauluun.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.