Näytä koko versio sivusta : Vapailla painoilla tehdyt liikkeet kuolemassa sukupuuttoon..?!?
Tältä ajatukselta en ainakaan itse voi välttyä kun lueskelee eri henkilöiden päiväkirjoja. Heti kärkeen todettakoon, että itse en edes voi vertailla smith ym. liikkeitä vapaisiin liikkeisiin koska en ole ko. laitetta ikinä edes livenä nähnyt :eek:
Mutta onko etenkin nuorilla mitään järkeä reenata vain ja ainoastaan smithillä tai muilla valmiin liikeradan omaavilla laitteilla.. Monesti tähän vastataan:" niin mutta ku mulla on lähes tulkoon joka nivelessä jotain vikaa".. Ehkäpä näin, mutta mistäköhän johtuisi... Ei kukaan (toivottavasti) ala repiin mavestakaan 1-3 toistoja ekoilla reenikerroillaan enne kuin tukilihakset ovat kunnolla kehittyneet.
Tältä ajatukselta en ainakaan itse voi välttyä kun lueskelee eri henkilöiden päiväkirjoja. Heti kärkeen todettakoon, että itse en edes voi vertailla smith ym. liikkeitä vapaisiin liikkeisiin koska en ole ko. laitetta ikinä edes livenä nähnyt :eek:
Mutta onko etenkin nuorilla mitään järkeä reenata vain ja ainoastaan smithillä tai muilla valmiin liikeradan omaavilla laitteilla.. Monesti tähän vastataan:" niin mutta ku mulla on lähes tulkoon joka nivelessä jotain vikaa".. Ehkäpä näin, mutta mistäköhän johtuisi... Ei kukaan (toivottavasti) ala repiin mavestakaan 1-3 toistoja ekoilla reenikerroillaan enne kuin tukilihakset ovat kunnolla kehittyneet.
tältähän se rupeaa vähän vaikuttamaan, tämäkin palsta täynnä näitä teinejä joilla ei ole mitään hajua treenaamisesta vaan on luettu joku vitun t-nation artikkeli ja sitten mennään ja tosiaan vedellään niitä helvetin 5*2 maasta ja muuta kivaa, se on hauska miten ite aikanaa sai ilman mitään helvetin tikulla laskemista teininä penkkiinkin 70kg vuodessa(30-->100) ja se satkun penkki taas tuntuu olevan jotain vitun vaikeeta saavutettavaa näille tyypeille vaikka on tosi kivat ohjelmat, en tarkoita että suunitelmallisuus olisi huono asia mutta jtn järkeä.
ja tosiaan noi smitit ja muut on loppupelissä hyvin turhia vehkeitä, esim. kyykkäämään jos vaivautuu opettelemaan eikä tee sitä vajaata nylkytystä niin voi jopa lihas kasvaa ja paikat pysyä ehjänä.
pevelius
08.09.2009, 10:57
No minun mielestäni suurin ongelma on tämä: Treenataan idoleiden metodeilla. Jos Slash juo viskiä, pitää itsekin juoda viskiä. Jos joku bodari tekee jotakin, pitää itsekin tehdä.
Pitäisi aina muistaa, että se idolin nykytreeni ei ole aloittelevalle optimaalista millään mittapuulla.
Pitäisi aloittaa perusasioista ja hieroa niitä monta vuotta, jotta nivelet, jänteet, kehonhallinta ja tekniikat kehittyisivät riittävästi.
Joka päivä jos tekisi kevyesti tempausta, työntöä, penkkiä, kyykkyä, vetoa, soutuja, leukoja jne. niin olisi ihan eri lähtökohdat kaikelle.
Esimerkkinä vaikkapa yksi meidän nuori nostaja: Alle kaksi vuotta on nyt treenannut salilla. Oma paino n. 68kg (aloittaessa n. 60kg ja rasvaa oli, vaan eipä ole enää), ikää 18 vuotta, pituutta 165cm. Tempaus 83kg, työntö 110kg, takakyykky 135kg, etukyykky 122,5kg, vauhtipunnerrus 80kg.
Siinä on tehty ensin perusasioita kuntoon ja harjoiteltu liikkeitä sillä tangolla. Vasta sitten on siirrytty vähän enemmän voimatreeniin. Ei ole poika hötkyillyt, vaikka mieli onkin tehnyt päästä eteenpäin. Valmentajaa on aina kuunnellut ja ei ole omin päin juuri sooloillut ja nyt homma jo sujuukin ihan eri malliin kuin kenelläkään pari vuotta bodanneella junnulla.
Oma suositukseni on, että seuratoiminnan kautta kannattaa mennä kiinni saliharjoitteluun ja vasta sitten paljon myöhemmin päättää, että mikä se oma suunta on (bodaus vai voimailu vai jotain muuta).
Seuran kautta saa valmennusta ja monesti halvat salimaksut. Meidän poika maksaa 20 euroa vuodessa salista ja 60 euroa kaudessa valmennuksesta.
Tätä vaan on vaikea ymmärtää kenenkään, joka kärsimättömästi haluaa suuremman hauiksen :D
pekkapoika
08.09.2009, 11:46
Tähän se ilmeisesti on menossa. Valitettavasti. Tästä olen puhuttu ennenkin, meidän salilla on yhä enemmän ja enemmän taljahärpäkkeitä, ja vähemmän mahdollisuuksia vapailla painoilla treenaamiseen. Esimerkiksi vinopenkki ja pystypenkki lähtenyt menemään, ja nämä voi toki suorittaa kyykkytelineessä.
Smith on mielestäni hyvä laite esimerkiksi kyykylle eri variaatioilla vyötärön näkökulmasta, jo huono tarjonta pelkästään "pakottaa" tekemään sitä. Onhan se semi-vapaa paino, ei väkipyöriä:D:piis: Vipuvarsilaitteet ovat toivon mukaan yleistymässä normisaleillekkin taljojen sijaan. Ne toki ovat niin epämukavia normi wellnesläisille:rolleyes:
Itelle vapaat painot on pääosin aina peruskivijalka joita sitten täydennetään taljoilla silloin tällöin. Kehonrakennustreenailussa on mielestäni ihan perusteltavaa käyttää molempia. Missä suhteessa, se on sitten eri asia.
Esimerkkinä vaikkapa yksi meidän nuori nostaja: Alle kaksi vuotta on nyt treenannut salilla. Oma paino n. 68kg (aloittaessa n. 60kg ja rasvaa oli, vaan eipä ole enää), ikää 18 vuotta, pituutta 165cm. Tempaus 83kg, työntö 110kg, takakyykky 135kg, etukyykky 122,5kg, vauhtipunnerrus 80kg.
ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta rajut tulokset! varsinkin suhteet eri liikkeiden suhteen. ei siis varmastikaan painonnostajalle mitenkään erikoiset mutta kun vertaa vaikkapa omiin tuloksiin.
kyllä täällä aika moni nuorempikin näyttää aika fiksustikin treenaavan, vaikkakin useimmiten aika paljon on liikkeitä omaan makuun. pääasia että homma toimii.
mutta noiden loukkaantumisten suhteen täytyy komppailla, aina vaan useammin kuulee noista vaivoista. sitten on vyöt, rannesiteet, polvenlämmittimet ja munasuojat jo jossain alle sadan kilon kyykyissä ja maveissa. mavessa toki remmit myös. että menee just oikeeseen paikkaan.
mun mietteitä vaan, vaikka ei ois ehkä vara sanoa :(
Kävin nopeasti silmäilemässä pari sivua toisten treenipäivyreitä, enkä kyllä voi oikein allekirjoittaa otsikkoa. Lähes jokaisella vilisi perusliikkeet kyykky/etukyykky, prässi, mave ja penkki/vinopenkki ym päivyrissä. Lisäksi kun ottaa huomioon, että jokaisella on omat preferenssit treenin suhteen, niin en itse lähtisi yleistämään kyseistä asiaa.
Ainakin itsellä treenin mielekkyys, "hauskuus" ja motivaation säilyminen viikosta toiseen menee optimaalisen treenamisen edelle lähes aina. Jos tämä tarkoittaa kyykyn vaihtamista smith kyykkyyn niin miksi ei vaihtais. Onnellisia on ne, joille optimaalinen kehitys tuo treeniin suurimman motivaation.
Jääköhän tässä jotkut oleelliset liikkeet pois?
Seitsemän viimeisimmän treenin "HC-liikkeet":
Penkki
Pystypunnerrus käsipainoilla
Leuat v-kahvalla
Etukyykky
SJMV
Sotilaspenkki
Leuat myötäote
Takakyykky
Korokkeeltaveto
Vinopenkki kp
Pystypunnerrus seisten tangolla
Kulmasoutu kp
Jääköhän tässä jotkut oleelliset liikkeet pois?
Seitsemän viimeisimmän treenin "HC-liikkeet":
Penkki
Pystypunnerrus käsipainoilla
Leuat v-kahvalla
Etukyykky
SJMV
Sotilaspenkki
Leuat myötäote
Takakyykky
Korokkeeltaveto
Vinopenkki kp
Pystypunnerrus seisten tangolla
Kulmasoutu kp
Voi hellan lettas.. Ketjun tarkoitus ei ollut, että tänne aletaan laittaa omia ohjelmia tyyliin MINÄ ainakin teen vapailla painoilla!!!
Voi hellan lettas.. Ketjun tarkoitus ei ollut, että tänne aletaan laittaa omia ohjelmia tyyliin MINÄ ainakin teen vapailla painoilla!!!
Niinpäniin..
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=743&page=22
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=623&page=19
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=668&page=8
Missähän päiväkirjoissa mahdollisesti olet käynyt?
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=525&page=51
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=802&page=7
http://www.musclemarket.fi/forum/showthread.php?t=528&page=27
empätiiä
08.09.2009, 19:42
Missähän päiväkirjoissa mahdollisesti olet käynyt?
Sitä minäkin mietin. Tottakai seassa on jotain vitkutuksia ja hitkutuksia, mutta vain osa. Mielestäni ihan suotavaa. Onhan se kuitenkin totta(?), että vapaallapainoilla tehtävien liikkeiden käyttö on vähentynyt. Luulisin kuitenkin, että ei ihan tässä viimevuosina vaan pikkuhiljaa vuosien ja kymmenien saatossa.
Jos Slash juo viskiä, pitää itsekin juoda viskiä.
Tämä kiteyttää helvetin hyvin junnujen ajatusmaailman.
Älkää puolustelko smithiä että se ei muka olisi kone ja että se on lähempänä vapaita painoja.
Smithillä ei ole mitään tekemistä vapaiden painojen kanssa.
Rautateemu
09.09.2009, 18:21
Näytä viestit
Jos Slash juo viskiä, pitää itsekin juoda viskiä.
Tämä kiteyttää helvetin hyvin junnujen ajatusmaailman.
Älkää puolustelko smithiä että se ei muka olisi kone ja että se on lähempänä vapaita painoja.
Viski on hyvää. Varsinkin mallaviskit. Smith-koneiden mausta en tiedä, mutta joskus ovat ihan hyödyllisiä kapistuksia. Vapaata painot voittavat useimmiten, jo ihan koordinaation kehonhallinnan ja monipuolisuuden vuoksi. Junnuille ja aloittelijoille on kyllä tärkeää opetella vapaiden painojen käyttö. Myös omalla painolla tehtävät liikkeet ovat aivan must (dipit, leuat, erilaiset kehonhallintaliikkeet).
Peveliuksen mieliksi on pakko harjoitella myös painonnostoliikkeet, vaikkei niillä mitään tekis ;)
e: Ja tredin aloitajalle tiedoksi, että vapaat painot on tulossa taas enempi muotiin. Täytyy vain valita oikea sali. Jos treenaat ketjuysalilla, jossa luetaan lehtiä sarjojen välillä ja tehdään sitä konetta/liikettä mikä mieleen sattuu tai mitä on sattunut näkemään jonkun tehneen.
Sekä aina yhtä ihmetys mulle, eli funktionaalinen treeni on muodissa. Kaikki treenihän on funkitonaalista, täytyy vain valita laji, ja siihen sopivat liikkeet :D Kehonrakentajalle se on lihasten kasvatus, painonnostajalle tempaus ja työntö, sekä pikajuoksijalle mahdollisimmat nopea juoksu. Kaikki ei voi treenata samalla tavalla. Myös yleistä kehonhallintaa ja huoltoa on hyvä treenata kehonrakentajankin. Ja sitä poseerausta, jos kisoihin aikoo.
pevelius
10.09.2009, 10:23
Itse olen tosin pohtinut, että voisiko Smithiä käyttää tempauksen allemenon opetteluun...
Pitäisi keksiä tanko, joka ei laske eikä nouse, vaan on naulittu paikalleen. Sitten voisi koittaa, että miten nopeasti saa itsensä vedettyä sinne alle.
En vaan tiedä vielä, että onko tässä järkeä. Aion kokeilla, kun seuraavan kerran Wolffille menen.
Itse olen tehnyt smithillä staattisia kylkipitoja, mutta en muita liikkeitä. Niihin se on ihan jees mielestäni.
Rautateemu
10.09.2009, 12:15
Itse olen tosin pohtinut, että voisiko Smithiä käyttää tempauksen allemenon opetteluun...
Pitäisi keksiä tanko, joka ei laske eikä nouse, vaan on naulittu paikalleen. Sitten voisi koittaa, että miten nopeasti saa itsensä vedettyä sinne alle.
Mitäs jos laitat sen Smithin tangon lukituksi sopivalle korkeudelle ja tempaiset ittes alle. Joku ottamaan aikaa vierestä.
e: Ehitkö jossus kymään Helsingissä? Pidetään treeni ja renotoutusleiri (lue: rentoutus= ei selvin päin :D)
Jos treenaat ketjuysalilla, jossa luetaan lehtiä sarjojen välillä ja tehdään sitä konetta/liikettä mikä mieleen sattuu tai mitä on sattunut näkemään jonkun tehneen.
Taidetaan usein lukea niitä lehtiä jopa sarjan aikana.
Sarjojen välissä voidaan sitten hörpätä jotain makeaa urheilujuomaa ja kauhistella sitä kun joku hikoilee (puhumattakaan mankun käytöstä) salilla kun kaikki hienot kuntosaliharrastusta varten ostetut muotitekstiilit tulevat likaiseksi.
Salilla käydessä pitää sitten tietystä vältellä hikoilua ettei ne muotitekstiilit ja kaikki "muu ehostus" vaan hikeenny ja ala näyttämään huonolta. Tämän jälkeen sitten mennään kotiin/työpaikalle/baariin/(jne) ja aletaan keskustelemaan ensin siitä kuinka rankka treeni oli ja sitten siitä ettei laihduta millään vaikka kuntoillaan vaikka kuinka paljon, huonot geenit jne...
Loppuillasta sitten parin tuopin jälkeen mäkkäriin tai kebabille, pitäähän sitä itseään palkita kun on ollut rankka päivä.
Joskus vaan kun moista seuraa vierestä niin tekisi mieli ottaa kuvattua kuntoilijaa/"elämäntaparemontoijaa" korvista kiinni ja huutaa päin naamaa:
"V***N LÄSKIP***E ETKÖ SÄÄ TAJUA ETTÄ SE SUN AINOA GENEETTINEN VIKA LÖYTYY SUN VASEMMAN KORVAN OIKEALTA PUOLELTA JA SITÄ SANOTAAN LAISKUUDEKSI"...
Ja siis se pointti oli että on kiva treenata siten että on kädet koko ajan vapaana lehtien lukua varten. Siksi ei enää vapaita painoja.
PattiSmurffi
10.09.2009, 22:56
Nykyketjusaleilla ei oikein ole enää vapaita painoja tarpeeksi mm. käsipainoja, kyykky, maastavetopaikkoja jne. joiden kanssa saisi painia tarpeeksi. Käsipainoistakin on tehty muovisia, kolisemattomia, pehmyitä, kivalta, lämpimältä tuntuvia ettei ne olisi liian maskuliiniset käyttää. Saleille hankittavat uudet laitteet ovat pääsääntöisesti painopakka ym. hilavitkuttimia, joissa tuntumasta ei ole puhettakaan (esim, vatsalaitteet). Tosin girya kuulat ovat tulleet muotiin ja niillä korvataan hieman vapaiden painojen vähäisyyttä treenissä, mutta harva peruskuntoilija osaa niitä käyttää tehokkaasti.
pevelius
11.09.2009, 07:44
Mitäs jos laitat sen Smithin tangon lukituksi sopivalle korkeudelle ja tempaiset ittes alle. Joku ottamaan aikaa vierestä.
e: Ehitkö jossus kymään Helsingissä? Pidetään treeni ja renotoutusleiri (lue: rentoutus= ei selvin päin :D)
Joo tuollaviisiin sitä Smithiä juuri olen ajatellut käytettävän.
Olen tulossa btw Hesaan vetämään painonnostokurssia ensi kuussa. Silloin voisi käydä "kaffella" :thumbs:
Rautateemu
11.09.2009, 10:45
Joo tuollaviisiin sitä Smithiä juuri olen ajatellut käytettävän.
Olen tulossa btw Hesaan vetämään painonnostokurssia ensi kuussa. Silloin voisi käydä "kaffella" :thumbs:
Hyvä, viestittele ajoissa :)
Rautateemu
11.09.2009, 11:08
Taidetaan usein lukea niitä lehtiä jopa sarjan aikana.
Sarjojen välissä voidaan sitten hörpätä jotain makeaa urheilujuomaa ja kauhistella sitä kun joku hikoilee (puhumattakaan mankun käytöstä) salilla kun kaikki hienot kuntosaliharrastusta varten ostetut muotitekstiilit tulevat likaiseksi.
Salilla käydessä pitää sitten tietystä vältellä hikoilua ettei ne muotitekstiilit ja kaikki "muu ehostus" vaan hikeenny ja ala näyttämään huonolta. Tämän jälkeen sitten mennään kotiin/työpaikalle/baariin/(jne) ja aletaan keskustelemaan ensin siitä kuinka rankka treeni oli ja sitten siitä ettei laihduta millään vaikka kuntoillaan vaikka kuinka paljon, huonot geenit jne...
Loppuillasta sitten parin tuopin jälkeen mäkkäriin tai kebabille, pitäähän sitä itseään palkita kun on ollut rankka päivä.
Joskus vaan kun moista seuraa vierestä niin tekisi mieli ottaa kuvattua kuntoilijaa/"elämäntaparemontoijaa" korvista kiinni ja huutaa päin naamaa:
"V***N LÄSKIP***E ETKÖ SÄÄ TAJUA ETTÄ SE SUN AINOA GENEETTINEN VIKA LÖYTYY SUN VASEMMAN KORVAN OIKEALTA PUOLELTA JA SITÄ SANOTAAN LAISKUUDEKSI"...
Ja siis se pointti oli että on kiva treenata siten että on kädet koko ajan vapaana lehtien lukua varten. Siksi ei enää vapaita painoja.
Ketjusaleilla saattaa kyllä olla (ja usein onkin) hoikemman ja terveemmän näköisiä treenaajia (enimmäkseen nuoria, ja naisvaltaista), heillä on usein hyvä aerobinen kunto, ja aerobiset ryhmäliikunnat ovat monella salilla todella tehokkaita aerobisen kunnon kehittäjiä. Bodaajia siellä ei ole varmasti montaa, eikä voimailijaa tai painonnostajaa. Välineet on tietty valittu kävijäkunnan mukaan... 60-kilon hantteleille ei juuri ole tarvista, tai erilliselle nostolavalle (niin ainakin ajatellaan).
Silti ketjusaleilla nähtävä salitreenien tyhmyys ja liikevalikoima (mennään tekemään hauiskääntöä ja kylkitaivutuksia molemmissa käsissään käsipainot) ihmetyttää silti, sillä näillä saleilla toimii paljon niiden omia trainereita. Trainereiden asiakkaatkaan ei tunnu millään oppivan perusliikkeitä kunnolla, tiedä vaikuttaako sitten trainereiden laatu (vaikka todella hyviäkin trainereita mahtuu joukkoon), vai se, että tapaamisajat ovat kiireisiä, tai asiakkaat vaan laiskoja tekemään mitään punttiliikkeitä kunnolla.
Ketjusaleilla on tietty markkinointistrategia. Puhuvat usein "palvelusta, laadusta, turvallisuudesta ja viihtyvyydestä". Voisi puhua enneminkin mukavuudesta, palvelusta toki, ja nykyisin muottiin puristamisesta. Ryhmäliikunnat standardisoidaan ja saleista tehdään samanlaisia viihtyvyyteen painottuvia. Saliketjut nousi muotiin 90-2000-luvun vaihteessa, ja nyt niiden kasvuvauhti hidastuu, saattavat jopa alkaa mennä pois muodista. Silloin oli muodissa kestävyystyyppinen liikunta, pitkät sarjat, ja hoikka lookki (no hoikkuushan on yleisessä muodissa ollut jo kauan). Nyt mukaan on tullut funktionaalinen liikunta kahvakuulineen, kehonhallinta ja yhdistelmäliikkeineen, sekä tietty raskaampi puntinnosto vapailla painoilla. Tätä raskaampaa treeniä ei sitten näe ehkä ketjusaleilla niinkään.
Se ketjusaleista. Turha haukkua vastakkaista näkemystä. Bodarinkaan on turha haukkua kestävyysurheilijaa tai jonkun muun lajin edustajan haukkua isoa bodaria tai tatuoitua lihaniskavoimailijaa.
Jos haluaa treenata kovaa isoilla painoilla, niin ketjusali ei oo tod. näk. sinun paikka. Harmi sitten, jos se on se lähin sali ja käytännöllisin ratkaisu.
Mitkä muuten on näitten omalla painolla tehtävien liikkeitten hyödyt vapailla painoilla tehtyihin nähden? Ennen selkätreenini sisälsi 5 sarjaa leukoja lisäpainoilla, vaihdoin tuon kulmasouduksi vastaottella saadakseni selkään sitä tarvitsemaani paksuuttaa leveyden sijaan. Pääsyy kuitenkin oli se että tuo viisi leukasarjaa tuntui vaan niin liian helpolta. Luulisi että kulmasoutu olisi juurikin huomattavasti kokonaisvaltaisempi liike kuin leuat, joissa alakroppa roikkuu vailla juurikaan vastusta. Kulmasoudussa taas on kroppa päästä varpaisiin mukana joten eikö kulmasoudun pitäisi kaiken logiikan mukaan olla huomattavasti "raskaampi perusliike" kuin leuat ja sitä myötä myös tehokkaampi yläkropan kehittäjä?
Rautateemu
11.09.2009, 11:35
Mitkä muuten on näitten omalla painolla tehtävien liikkeitten hyödyt vapailla painoilla tehtyihin nähden? Ennen selkätreenini sisälsi 5 sarjaa leukoja lisäpainoilla, vaihdoin tuon kulmasouduksi vastaottella saadakseni selkään sitä tarvitsemaani paksuuttaa leveyden sijaan. Pääsyy kuitenkin oli se että tuo viisi leukasarjaa tuntui vaan niin liian helpolta. Luulisi että kulmasoutu olisi juurikin huomattavasti kokonaisvaltaisempi liike kuin leuat, joissa alakroppa roikkuu vailla juurikaan vastusta. Kulmasoudussa taas on kroppa päästä varpaisiin mukana joten eikö kulmasoudun pitäisi kaiken logiikan mukaan olla huomattavasti "raskaampi perusliike" kuin leuat ja sitä myötä myös tehokkaampi yläkropan kehittäjä?
Ei, mikään ei ole noin yksinkertaista. Leuoissa joudut kannattelemaan koko vartaloa, raskaissa leuoissa tulee mukaan vastalihakset ja jopa jalat/pakarat. Kulmasoutu on toki hyvä liike, ja on hyvä tehdä sekä vapailla painoilla ja oman kropan vastuksella tehtäviä liikkeitä. Omalla kropalla voi toki tehdä soutujakin, laitat vain tangon räkkiin/smithiin alemmas , ja menet roikkumaan alle. Siitä sitten soutamaan.
Teemulle esittäisin kysymyksen (toki muutkin saavat vastailla!)
Kuinka paljon enemmän rauta liikkuu kyykys, penkis, pystäris smithillä tehtynä jos vertaa vapaisiin?
Yksi tän viestin ideoista oli, että joku ns. ammattilainen kertoisi edes pintapuolisesti tukilihasten merkityksestä vaikka taitaa niistä jo aika paljon juttua netin viidakossa ollakkin..
Big Evil
11.09.2009, 12:46
Ei, mikään ei ole noin yksinkertaista. Leuoissa joudut kannattelemaan koko vartaloa, raskaissa leuoissa tulee mukaan vastalihakset ja jopa jalat/pakarat. Kulmasoutu on toki hyvä liike, ja on hyvä tehdä sekä vapailla painoilla ja oman kropan vastuksella tehtäviä liikkeitä. Omalla kropalla voi toki tehdä soutujakin, laitat vain tangon räkkiin/smithiin alemmas , ja menet roikkumaan alle. Siitä sitten soutamaan.
No, veikkaan että siinä kulmasoudussakin tulee vähän vielä enemmän mukaan ne jalat ja pakarat, keskikroppa yms. ;)
Mutta mä en ole kyllä ikinä tajunnut kuinka ylipäänsä leuat ja soudut voisivat olla toisensa poissulkevia liikkeitä?
Tässä yhden ammattilaisen näkemys aiheeseen Smith- vastaan vapaa kyykky kehonrakennustreenissä.
Tarpeeksi kauan, kun kehonrakennusta harrastaa niin tätäkään ei tarvitse miettiä vaan kokemus osoittaa että smith-kyykky on suurimmalle osalle kehonrakentajia parempi liike. Tämän on niin moni kehonrakentaja todennut kokemuksen kautta, että se kannattaa ottaa faktana. Ainakin ennemmin kuin miettiä hormonaalista vastetta. Se että sitä ei ole se sama valkotakki laboratoriossa mitannut, joka on mitannut eron liikkeiden hormonaalisessa vasteessa ei merkitse mitään vaan suurinosa totuuksissa meidän lajissa tulee suuren joukon koekmuksen kautta. Joillekin harvoille joilla välitykset sattuu kohdalleen toimii tavallinen kyykkykin hyvin. Mitä vitun iloa on jostain hormonaalisesta, jos itse lihakselle tehtävästä sarjasta puuttuu osa tehoista. Jos toissijainen rasitus jollkin muulle lihasryhmälle jää kokematta smith-kyykyssä ja tämän lihaksen rasittamisella/kasvulla on jotain merkitystä voisille tehdä omia harjoitteita.
Jos laboratoriossa saataisiin yhtä paljon rasitusta samalle lihakselle kahdella eri liikkeellä ilman että sarjan koko työmäärää muuttuu niin sitten voi pitkässä juoksussa hormonaaalinen vaste nousta merkitykselliseksi muuttujaksi kokonaisuuden kannalta. Muuten, ei mitään käytännön merkitystä. Sitä liikettä tekemään, jolla saa enemmän ruoskittua kohde lihasta, tässä tapauksessa smith-kyykky, hack-kyykky ja prässi tulevat kaikki meistä suurimmalle osalle valovuotta ennen kyykkyä.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=381070&postcount=38
(Kalimero=Aki Mähönen)
Rautateemu
11.09.2009, 22:43
No, veikkaan että siinä kulmasoudussakin tulee vähän vielä enemmän mukaan ne jalat ja pakarat, keskikroppa yms. ;)
Mutta mä en ole kyllä ikinä tajunnut kuinka ylipäänsä leuat ja soudut voisivat olla toisensa poissulkevia liikkeitä?
Kyllä keskivartalo tulee mukaan raskaissa leuoissa, mikäli vaan jaksaa vetää kunnon lisäpainoilla ;)
e: Ihan turha kiistellä mistään "vapaat painot vastaan laitteet" kehonrakennuksessa. Tai sitä kiistelyä on tehty jo vuosikymmenet, heti kun laitteita vain alettiin kehitellä. Hack-kyykyt ja prässit on myös laitteita, ja niillä on kehitelty valtavia reisiä. Todennäköisesti menee metsään, jos välttelee täysin vapaita painoja, eikä viitsi opetella liikeratoja. Sama juttu pätee siinä, että jättäisi laitteiden hyödyn täysin käyttämättä. Varsinkin jos kyse on lihasten kasvatuksesta ilman että täytyy niillä välttämättä urheilla (kehonrakennus).
En tiedä missä Arttu on käynyt treenaamassa, mutta kyllä vapaita painoja käytetään aika paljon kaikilla yleisillä saleilla, ainakin niillä, jos punttia nostetaan vähänkin enempi toisissaan.
Kalimeron tekstistä tulee esille hyvin ison kilpakehonrakentajan ajatus siitä, että lihaksen kuormitus on tuntuma eli hapotus lihaksessa. Ainahan lihaksen tuntuma ei tarkoita parempia kasvutuloksia, eikä edes kovempaa rasitusta lihaksessa. Tosin tuntuma on tärkeää, sillä se kertoo lihaksen tekevän työtä. Itse olen tehnyt molempia kyykkyjä, mutta vapaan tangon kyykky on ollut selkäystävällisempi, ja saan siinä ihan yhtä hyvin tuntuman jalkoihin, en ehkä niin hyvin eristettyä etureittä kuin smith-kyykyssä. Toisille taas sopii hyvin smith-kyykky, varsinkin etureisien kuormitukseen. Samoin monelle pitkäraajaiselle hack ja prässi on oivia ja paremmin jalkojen lihasmassaa kehittäviä liikkeitä kuin kyykyt.
Big Evil
11.09.2009, 23:58
Kyllä keskivartalo tulee mukaan raskaissa leuoissa, mikäli vaan jaksaa vetää kunnon lisäpainoilla ;)
No se tulee silti vielä enemmän mukaan raskaissa kulmasouduissa, mikäli jaksaa tehdä muutenkin kuin pystyssä ;)
Ja tämä vain siksi kun kuittailemaan alettiin.
Nalle puuh
12.09.2009, 09:16
Ketjusaleilla saattaa kyllä olla (ja usein onkin) hoikemman ja terveemmän näköisiä treenaajia (enimmäkseen nuoria, ja naisvaltaista), heillä on usein hyvä aerobinen kunto, ja aerobiset ryhmäliikunnat ovat monella salilla todella tehokkaita aerobisen kunnon kehittäjiä. Bodaajia siellä ei ole varmasti montaa, eikä voimailijaa tai painonnostajaa. Välineet on tietty valittu kävijäkunnan mukaan... 60-kilon hantteleille ei juuri ole tarvista, tai erilliselle nostolavalle (niin ainakin ajatellaan).
Silti ketjusaleilla nähtävä salitreenien tyhmyys ja liikevalikoima (mennään tekemään hauiskääntöä ja kylkitaivutuksia molemmissa käsissään käsipainot) ihmetyttää silti, sillä näillä saleilla toimii paljon niiden omia trainereita. Trainereiden asiakkaatkaan ei tunnu millään oppivan perusliikkeitä kunnolla, tiedä vaikuttaako sitten trainereiden laatu (vaikka todella hyviäkin trainereita mahtuu joukkoon), vai se, että tapaamisajat ovat kiireisiä, tai asiakkaat vaan laiskoja tekemään mitään punttiliikkeitä kunnolla.
Ketjusaleilla on tietty markkinointistrategia. Puhuvat usein "palvelusta, laadusta, turvallisuudesta ja viihtyvyydestä". Voisi puhua enneminkin mukavuudesta, palvelusta toki, ja nykyisin muottiin puristamisesta. Ryhmäliikunnat standardisoidaan ja saleista tehdään samanlaisia viihtyvyyteen painottuvia. Saliketjut nousi muotiin 90-2000-luvun vaihteessa, ja nyt niiden kasvuvauhti hidastuu, saattavat jopa alkaa mennä pois muodista. Silloin oli muodissa kestävyystyyppinen liikunta, pitkät sarjat, ja hoikka lookki (no hoikkuushan on yleisessä muodissa ollut jo kauan). Nyt mukaan on tullut funktionaalinen liikunta kahvakuulineen, kehonhallinta ja yhdistelmäliikkeineen, sekä tietty raskaampi puntinnosto vapailla painoilla. Tätä raskaampaa treeniä ei sitten näe ehkä ketjusaleilla niinkään.
Se ketjusaleista. Turha haukkua vastakkaista näkemystä. Bodarinkaan on turha haukkua kestävyysurheilijaa tai jonkun muun lajin edustajan haukkua isoa bodaria tai tatuoitua lihaniskavoimailijaa.
Jos haluaa treenata kovaa isoilla painoilla, niin ketjusali ei oo tod. näk. sinun paikka. Harmi sitten, jos se on se lähin sali ja käytännöllisin ratkaisu.
Noi ketjusalit on sellasten ihmisten mieleen, jotka pitää ryhmäliikunnasta ja monipuolisuudesta. Naiset usein tykkää reenata laitteilla ennemmin kuin vapailla painoilla.
Mut onhan noita perinteisiä punttisaleja ollut koko ajan ja viimeaikoina tullu lisääkin. Se olis mun mielestä hieno homma, jos vaihtoehtoja olis vielä nykystä enemmän. Tilausta vois olla saleille jossa enemmän toiminnallista puolta ja sitten välineistöä perinteisille vahvamieslajeille (renkaat, kivet, köydet jne).
Rautateemu
12.09.2009, 11:26
No se tulee silti vielä enemmän mukaan raskaissa kulmasouduissa, mikäli jaksaa tehdä muutenkin kuin pystyssä ;)
Ja tämä vain siksi kun kuittailemaan alettiin.
Ei tule! ;)
Käyn itse eräällä ketjusalilla, koska se oli valintaa tehdessä minulle paras vaihtoehto hinnan, sijainnin, aukiolon ja ruuhkattomuuden vuoksi. Koska olen 50-kiloinen tittiäinen, ei minua haittaa erityisemmin jättikäsipainojen puute. Muistaakseni salillani isoin käsipaino on 38,5 kg. Eipä siellä juuri näy isoja ihmisiä treenaamassa. Hyvin harvoin näkee ketään tekemässä esim. kyykkyä vapaalla tangolla, penkkiä toki hinkutetaan enemmän, siis miehet hinkuttavat, eivät naiset. Naiset istuvat laitteissa tekemässä kevyellä vastuksella sarjaa, kuten arvata saattaa. Minulle sopii tämä hyvin, koska useinkaan ei joudu jonottelemaan haluamiaan painoja.
Kun liityin salille, sain halutessani kaupan päälle pt-tunnin ja pt:n tekemän saliohjelman. Ajattelin, että mikäs siinä sitten, kun ilmaiseksi saa. Sain esitietolomakkeen, jossa kysyttiin, halusinko tehdä liikkeitä vapailla painoilla, taljoilla vai laitteilla. Samoin piti numeroida tärkeysjärjestykseen kehonosat, joiden treenaamista siis halusi priorisoida. Lopputuloksena oli ohjelma, joka painottui sitten vapaisiin painoihin, koska sitä pyysin. Kovin tarkkaa tekniikkaneuvontaa en saanut tuon tunnin aikana liikkeisiin, pt katsoi ylimalkaisesti, että on ok. Alussa totesi, että tiedän varmaan jo paljon entuudestaan, koska olin käynyt salilla epäsäännöllisesti useamman vuoden aiemmin. Kyykkäämisestä kyllä kyselin, koska sen kanssa oli ollut aiemmin ongelmia minulla. Pt:n mielestä oli ihan ok tehdä kohtuu korkeita kyykkyjä. Maastavedon tekniikan neuvoi hyvin ja melko yksityiskohtaisesti, kun sitä kysyin silloin myös. En tiedä sitten, kuinka paljon pt olisi hionut muita tekniikoita, jos olisin maksanut useamman tunnin neuvomisesta.
Isolla osalla salikävijöistä salillani on ilmeisesti (tuolla ilmaisella tunnilla?) pt:n tekemä ohjelma, koska kaikki kävelevät siellä kourassa sellainen treenivihkon asiaa ajava lappu, jonka saa vain ottaessaan ohjauksen. Pt:t tekevät sellaisen ohjelman, mitä asiakkaat haluavat, ja ainakin naiset taitavat haluta useimmat käyttää jostain syystä niitä tehokkaannäköisiä laitteita. Kyllä tosin näkyvät olevan miestenkin suosiossa, penkin lisäksi. (Kerran yksikin nainen sanoi, että kun salimaksu on niin kallis, niin kyllä sitten siellä salilla pitää olla oikein paljon kaikkia hienoja laitteita!) Yleensä aina kun pt-sessioita pääsee sivusta seuraamaan, niin laitteiden käyttöä ollaan aina opastamassa. Eivät ne ohjaajat taida ikinä alkaa väittämään asiakkaalle vastaan, että kannattaisi suosia ennemmin niitä vapaita painoja. Jos asiakas tahtoo reidenlähennyksiä ohjelmaan, niin niitähän sinne laitetaan. Minulta pt kysyi, mitä mieltä olen siitä laitteesta. Irvistin, ja pt sanoi olevansa ihan samaa mieltä. Jos olisin vastannut olevani siitä kiinnostunut, pt ei taatusti olisi sanonut siitä pahaa sanaa.
Nalle puuh
12.09.2009, 15:41
Käyn itse eräällä ketjusalilla, koska se oli valintaa tehdessä minulle paras vaihtoehto hinnan, sijainnin, aukiolon ja ruuhkattomuuden vuoksi. Koska olen 50-kiloinen tittiäinen, ei minua haittaa erityisemmin jättikäsipainojen puute. Muistaakseni salillani isoin käsipaino on 38,5 kg. Eipä siellä juuri näy isoja ihmisiä treenaamassa. Hyvin harvoin näkee ketään tekemässä esim. kyykkyä vapaalla tangolla, penkkiä toki hinkutetaan enemmän, siis miehet hinkuttavat, eivät naiset. Naiset istuvat laitteissa tekemässä kevyellä vastuksella sarjaa, kuten arvata saattaa. Minulle sopii tämä hyvin, koska useinkaan ei joudu jonottelemaan haluamiaan painoja.
Kun liityin salille, sain halutessani kaupan päälle pt-tunnin ja pt:n tekemän saliohjelman. Ajattelin, että mikäs siinä sitten, kun ilmaiseksi saa. Sain esitietolomakkeen, jossa kysyttiin, halusinko tehdä liikkeitä vapailla painoilla, taljoilla vai laitteilla. Samoin piti numeroida tärkeysjärjestykseen kehonosat, joiden treenaamista siis halusi priorisoida. Lopputuloksena oli ohjelma, joka painottui sitten vapaisiin painoihin, koska sitä pyysin. Kovin tarkkaa tekniikkaneuvontaa en saanut tuon tunnin aikana liikkeisiin, pt katsoi ylimalkaisesti, että on ok. Alussa totesi, että tiedän varmaan jo paljon entuudestaan, koska olin käynyt salilla epäsäännöllisesti useamman vuoden aiemmin. Kyykkäämisestä kyllä kyselin, koska sen kanssa oli ollut aiemmin ongelmia minulla. Pt:n mielestä oli ihan ok tehdä kohtuu korkeita kyykkyjä. Maastavedon tekniikan neuvoi hyvin ja melko yksityiskohtaisesti, kun sitä kysyin silloin myös. En tiedä sitten, kuinka paljon pt olisi hionut muita tekniikoita, jos olisin maksanut useamman tunnin neuvomisesta.
Isolla osalla salikävijöistä salillani on ilmeisesti (tuolla ilmaisella tunnilla?) pt:n tekemä ohjelma, koska kaikki kävelevät siellä kourassa sellainen treenivihkon asiaa ajava lappu, jonka saa vain ottaessaan ohjauksen. Pt:t tekevät sellaisen ohjelman, mitä asiakkaat haluavat, ja ainakin naiset taitavat haluta useimmat käyttää jostain syystä niitä tehokkaannäköisiä laitteita. Kyllä tosin näkyvät olevan miestenkin suosiossa, penkin lisäksi. (Kerran yksikin nainen sanoi, että kun salimaksu on niin kallis, niin kyllä sitten siellä salilla pitää olla oikein paljon kaikkia hienoja laitteita!) Yleensä aina kun pt-sessioita pääsee sivusta seuraamaan, niin laitteiden käyttöä ollaan aina opastamassa. Eivät ne ohjaajat taida ikinä alkaa väittämään asiakkaalle vastaan, että kannattaisi suosia ennemmin niitä vapaita painoja. Jos asiakas tahtoo reidenlähennyksiä ohjelmaan, niin niitähän sinne laitetaan. Minulta pt kysyi, mitä mieltä olen siitä laitteesta. Irvistin, ja pt sanoi olevansa ihan samaa mieltä. Jos olisin vastannut olevani siitä kiinnostunut, pt ei taatusti olisi sanonut siitä pahaa sanaa.
Näistäkin havainnoista huokuu ainakin kyseisen salin asenne. Salille on yrityksenä vaan tärkeää saada asiakkaita ja pitää ne, että rahavirtaa on jatkuvasti.
Itse olen tehnyt parille kaverille treeniohjelmat ( toinen on tyttö) ekaks pieksin niihin ajatuksen että kaikenmaailman hilavitkutus nivuskoneet unohetaan ja alotetaan perusreenillä, neuvoin kokoohjelman läpi. valitusta tuli että on paikat kipeenä :evil: pitääkin olla, ohjelmiin sisältyy paljon vapailla painoilla ja loppuviimeistelyjä joillain koneilla.
Itseäni ärsyttää nykyään eniten se kun sanotaan ettei sen voiman oo väliä kuha o BODYIHQUSILLEENIIX Sillee niinku beckhaminmaqeee niix, liikaa näitä näkee ja itse saanut muutaman tämmösen oikeelle tielle ;) Elikkä nousujohteisesti painoja lisää eikä sitä että hinkataan 50kilolla aina ja iänkaiken ( ei sen väliä kuha tuntuma..)
Itseäni ärsyttää nykyään eniten se kun sanotaan ettei sen voiman oo väliä kuha o BODYIHQUSILLEENIIX Sillee niinku beckhaminmaqeee niix, liikaa näitä näkee ja itse saanut muutaman tämmösen oikeelle tielle ;) Elikkä nousujohteisesti painoja lisää eikä sitä että hinkataan 50kilolla aina ja iänkaiken ( ei sen väliä kuha tuntuma..)
Ihmiset nyt vaan arvostaa eriasioita.Itse arvostan peilikuvaa enemmän kuin voimaa, sitä on omiin tarkoituksiin kuitenkin tarpeeksi.Ei ne painot vaan se miten lihas liikkuu! :rolleyes:
puupekka
12.09.2009, 20:29
Minun mielestä on ihan ok lisätä muutama liike koneessa monijakoisen ohjelman lopuksi. Esimerkiksi kun leuanvedoista loppuu puhti voi antaa latseille viime silauksen ylätaljassa. Enkä oikeastaan edes nää eroa vapailla painoilla tehtävän eristävän liikkeen, kuten viparit sivuille tekoa käsipainoilla tai vipuvarsilaitteessa. Vaikka tekisi vapailla painoilla 100% treenistä ei se tarkoita, että mitään olisi tehty oikein. Eli ei ne vapailla painoilla tehtävät liikkeet ole kuolemassa sukupuuttoon, vaan ne vapailla painoilla tehtävät perusliikkeet.
Nalle puuh
12.09.2009, 21:21
Joo ja lihasmassaa hakiessa laitteista vaikuttais olevan selvä hyöty omien kokemusten mukaan, mut just sellasina toisarvosina liikkeinä.
Jos voimaa reenaa niin koneiden arvo on kyseenalainen, kuntoilijankin kannalta pelkillä koneilla tekeminen ei välttämättä takaa parasta tulosta.
Edit. lisätään vielä, et jokun paikan ollessa kipeä pystyy ehkä laitteilla reenaa ja pitää lihaksia kunnossa sen aikaa, että pääsee taas kovempien liikkeiden pariin.
Joo, mutta kyllä isot lihakset = isot voimat. Näin se menee aina .
Minä ja pajunojan lasse ollaan treenattu Ns voimabodausta että lyhyistä toistoista pitkiin, on tullu lihasta ja voimaa tasasesti molempia! mun mielestä hyväkeino :)!
Ottooo tahdomme todisteita kuvien muodossa ;)
:P minusta tulee uusia kuvia ens viikolla, ( kuhan tervehdyn flunssasta ja pääsen taas treeninmakuun)
Pajunojan lasse
http://www.luonnonvoima.fi/P1014752.jpg
maksimeja reenataan lassen kans myös, ja siihen pitkiä/keskipitkiä!
kuvasta näkee että voimabodaus kannattaa ;) saa kummatkin samas paketis
:P minusta tulee uusia kuvia ens viikolla, ( kuhan tervehdyn flunssasta ja pääsen taas treeninmakuun)
Pajunojan lasse
http://www.luonnonvoima.fi/P1014752.jpg
maksimeja reenataan lassen kans myös, ja siihen pitkiä/keskipitkiä!
kuvasta näkee että voimabodaus kannattaa ;) saa kummatkin samas paketis
Mielelläni näen uutta matskua sinusta. Mitä noita youtube-pätkiä on katellu, niin tuollainen määrä rasvaa nuorella miehellä on vaarallista pitkän päälle. Voimaa on ja lihastakin, mutta hyvin harva arvostaa sitä kroppaa, mitä voimailuklipeillä olen nähnyt. No, täräytät ens viikolla uudet kuvat pöytään ja laitat papan hiljaiseksi.:thumbs:
Joo, nuissa uusimmassa youtube clipeissa paino oli 134kg nurkilla ja nyt se on 121kg( SAmaläskiP****) edelleen mutta vaan lihat lähtenyt... :thumbs:
Pointtini tässä oli se että kehonrakentaja voi myös samalla tehdä ihan hyvin voimailua, mitä eroa? Ennen voimailu kisoja vähän tehdään lyhempiä sarjoja jne, ei mitn muuta eroa ole!
Joo, ens viikolla uusia kuvia, naisille tiedoks että ei tarvii kattoo jos yököttää jo ajatuskin :lol: Kuhan vaan saa joskus lavalle tiukan vahvan paketin niin hyvä ;)
Ja niinkun sanoit ettei rasvasta kroppaa oikeen arvosteta niin pitää paikkaansa varmasti, mutta ei ollut ennen tavoite kuin olla vahva eikä niinkään miellyttää muitten mielipiteitä! nyt yritetään olla rasvattomampi ja vahvempi kun koskaan niin ennen
Ehkä ennen vanhaan oli vähän toinen juttu että ihmiset ajatteli Salijutut siltä kannalta että olis voimaa ja jaksas tehdä, nykyyhteiskunta senverran pinnallisempi vaan että se on menny erisuuntaan.
PS: ( ainoa tältä foorumilta joka ei tähtää classiciin?) jos muita junnuja bodylavoille menos niin ilmottautukaaapas.
Juu, en epäile hetkeäkään etteikö lihasta ole yllin kyllin. Paketti vaan kuntoon niin kova karju olet junnulavoille. Uskomattomia painojahan nuo on mitä ikäiseksesi liikuttelet, siitä :rock:.
Rautateemu
13.09.2009, 17:50
Pointtini tässä oli se että kehonrakentaja voi myös samalla tehdä ihan hyvin voimailua, mitä eroa? Ennen voimailu kisoja vähän tehdään lyhempiä sarjoja jne, ei mitn muuta eroa ole!
Näin sanoi mulle Lasse Pajunoja, kun kävi täräyttämässä 310 - kilon
raakakyykyn ja reilun 2 markan penkin GB:llä n. kuukausi sitten. "Ero on vain valmistautumisessa, kun kehonrakentaja rupee dieettaamaan läskiä pois, alkaa voimanostaja kohta herkistelemään kisoja varten" (ja Lasse ei oo läskissä kunnossa, niin ei taratte pitkiä dieettejä). Lasse vaikutti varsin mukavalta tyypiltä, ja on ollut kovassa iskussa molemmissa lajeissa.
Joo , lassen kans treenataan tosi usein ja samanlaiset treenit, minulla vaan vaatimattomammat treenipainot :sweat:
Pointtini tässä oli se että kehonrakentaja voi myös samalla tehdä ihan hyvin voimailua, mitä eroa?
Kehonrakentaja voi samalla tehdä voimailua, taistelulajeja tai vaikka leijan lennätystä. Kaikki hienoja harrastuksia ja henkilökohtaisia valintoja. Kaikilla valinnoilla on myös seurauksensa. Voimailu ei varmasti estä kehittymistä, tai edes menestyksekästä kilpailemista bodauksessa. Voimailu jopa kasvattaa lihasmassaa, toisin kuin monet muut "sivulajit". Tosiasia kuitenkin on, että voimailu ei ole heikkojen hommaa. Kahden markan penkkaajilla ei ole pienet tissit, ei. Heillä ei toisaalta luultavimmin ole blancoa loukkaantumisluetteloakaan. Ei edes niillä, joilla tukikudokset ovat oikeaa kaliberia siihen leikkiin. Vähemmillä luontaisilla taipumuksilla varustettujen kannattaa ehkä harkita toisenkin kerran, onko voimailu pitkällä aikavälillä miten kannattava sivuprojekti.
empätiiä
13.09.2009, 20:58
Ottoo kuvia kehiin vain. En mä läskiä säikähdä:D Vitsi. Tiedän kyllä, että sinulla on lihastakin vaikka mulle (huom. mulle) jakaa.
Rautateemu
14.09.2009, 15:03
Tässä tietysti huomautuksena, että kaikki voimailijat eivät omista kehonrakennukseen riittävää/ riittävä tasaista lihasmassaa. Myöskin voimailijan, joka aikoo bodilavoille, täytyy usein tehdä myös bodaustreeniä lisäksi. Ja mielellään ennen kisadieettiä. Monilla bodareilla ei myöskään ole kauheat voimat, eikä tarvii ollakaan.
Kaikki ei kuitenkaan aina ole niin yksinkertaista.
Nalle puuh
14.09.2009, 21:23
Onkohan se niin, et sellanen voimailija jolla bodarin kroppa on myös lahjakas bodariksi? Joillekin se muskeli kasvaa helpommin, jopa sillon kun siihen ei varsinaisesti pyritä ja joku toinen saa nihkeesti lihaksia kehoreenillä, vaikka siihen erityisesti panostaa.
Rautateemu
14.09.2009, 21:47
Onkohan se niin, et sellanen voimailija jolla bodarin kroppa on myös lahjakas bodariksi? Joillekin se muskeli kasvaa helpommin, jopa sillon kun siihen ei varsinaisesti pyritä ja joku toinen saa nihkeesti lihaksia kehoreenillä, vaikka siihen erityisesti panostaa.
No näinhän se on.
Papukaijamerkki ja
http://coolest-homemade-costumes.shippony.com/images/animals/parrots/parrot-costume-05.jpg
http://images-1.redbubble.net/img/clothing/backgroundcolor:fafafa/bodycolor:black/size:large/style:mens/view:preview/739575-4-no-shit-sherlock.jpg
Nalle puuh
14.09.2009, 21:54
Ehkä huonosti selitin asian, mutta ei se mikään itsestään selvyys ole. Paljon on voimailijoita joilla voimaa, mutta ei lihasta symmetrisesti.
:lol:
Minun mielestä on ihan ok lisätä muutama liike koneessa monijakoisen ohjelman lopuksi. Esimerkiksi kun leuanvedoista loppuu puhti voi antaa latseille viime silauksen ylätaljassa.
Mitä se taljavemputus muutamalla kymmenellä kilolla tekee sun latseille mitä leuanveto lisäpainoilla ei muka ole jo tehnyt?
Nalle puuh
15.09.2009, 11:44
Mitä se taljavemputus muutamalla kymmenellä kilolla tekee sun latseille mitä leuanveto lisäpainoilla ei muka ole jo tehnyt?
Taljassa voi ainakin säätää painoja pienemmäksi, joten sitä jaksaa tehdä vielä leukojen jälkeenkin ja ottaa viimeiset voimat lihaksista.
Jotkut ihmiset ovat kyllä myös sitä mieltä, että taljalla selkä kasvaa paremmin kuin leuoilla. Ei ole yhtä ainoaa totuutta, ainoastaan mielipiteitä.
Tai jos ei saa yhtää leukaa niin pitää tehä taljavemputuksia...
nimim. 0 leukaa
Nalle puuh
15.09.2009, 16:34
Tai jos ei saa yhtää leukaa niin pitää tehä taljavemputuksia...
nimim. 0 leukaa
Sekin on totta.
Mulla vaan menee niin, että saan paremman tuntuman selkää taljalla kuin leuanvedolla. Leukoja kuitenkin pystyn vetämään lisäpainoillakin.
Mutta onhan jotkut kilpailevat kehonrakentantajatkin sitä mieltä, että talja parempi. Mielipide asioita.
Mulla vaan menee niin, että saan paremman tuntuman selkää taljalla kuin leuanvedolla.Ja mullapa menee niin, että saan paremman tuntuman etureisiin yhden jalan reisiojennuksella kuin etukyykyllä/hackilla/jalkaprässillä. Arvaapa millä liikkeillä saan kuitenkin etureisiin paremmin kehitystä? Vinkki: en yhden jalan reisiojennuksella, vaikka tuntuma siinä mojova onkin.
Mutta onhan jotkut kilpailevat kehonrakentantajatkin sitä mieltä, että talja parempi.
Paras perustelu kuntosalitreenaamisessa.
Voitit.
Ja mullapa menee niin, että saan paremman tuntuman etureisiin yhden jalan reisiojennuksella kuin etukyykyllä/hackilla/jalkaprässillä. Arvaapa millä liikkeillä saan kuitenkin etureisiin paremmin kehitystä? Vinkki: en yhden jalan reisiojennuksella, vaikka tuntuma siinä mojova onkin.
Epäreilu vertailu. Tuossahan pitäisi verrata liikeradoiltaan lähes vastaavia moninivelliikkeitä, kuten vaikka hack ja (etu)kyykky.
Jos leuanveto on huomattavasti ylätaljaa tuloksekkaampi liike selälle, niin eikö samalla logiikalla dippien pitäisi olla paljon penkkipunnerruksia parempia rinnan ja ojentajien kasvattajia?
Nalle puuh
15.09.2009, 19:37
Ja mullapa menee niin, että saan paremman tuntuman etureisiin yhden jalan reisiojennuksella kuin etukyykyllä/hackilla/jalkaprässillä. Arvaapa millä liikkeillä saan kuitenkin etureisiin paremmin kehitystä? Vinkki: en yhden jalan reisiojennuksella, vaikka tuntuma siinä mojova onkin.
Joo-o, ymmärrän pointin mitä tässä ajettiin takaa.
Ei se silti sulje sitä asiaa pois, että jollakulla talja saattaa toimia latsien kasvatukseen paremmin kuin leuanveto. Kuin myös toisinpäin. Vai?
Voitit.
No oliko sulla sitten vastavedoksi jotenkin parempaa tietoa/perustetta vai samaa mutuilua kuin mullakin? :thumbs:
Jos leuanveto on huomattavasti ylätaljaa tuloksekkaampi liike selälle, niin eikö samalla logiikalla dippien pitäisi olla paljon penkkipunnerruksia parempia rinnan ja ojentajien kasvattajia?Joo-o, ymmärrän pointin mitä tässä ajettiin takaa.
Ei se silti sulje sitä asiaa pois, että jollakulla talja saattaa toimia latsien kasvatukseen paremmin kuin leuanveto.En missään vaiheessa väittänyt, etteikö ylätalja voisi olla joillekin treenaajille tuloksekkaampikin selkäliike, kuin leuanveto. Itse asiassa esim. käsidominanteilla tapauksilla tuo on peräti todennäköistä, jos ylätaljaa tajutaan tehdä erittäin kontrolloidulla tekniikalla.
Pointtini oli se, että tuntumalla ja liikkeen tuloksekkuudella ei ole välttämättä aina kauhean vankka yhteys.
Nalle puuh
16.09.2009, 10:07
En missään vaiheessa väittänyt, etteikö ylätalja voisi olla joillekin treenaajille tuloksekkaampikin selkäliike, kuin leuanveto. Itse asiassa esim. käsidominanteilla tapauksilla tuo on peräti todennäköistä, jos ylätaljaa tajutaan tehdä erittäin kontrolloidulla tekniikalla.
Pointtini oli se, että tuntumalla ja liikkeen tuloksekkuudella ei ole välttämättä aina kauhean vankka yhteys.
No niin. Joskus sitä ymmärtää asiat ihan toisin kuin ne on tarkoitettu.
En ole itsestänikään aivan varma toimiiko leuat vai ylätalja paremmin nimenomaan lihaskasvua ajatellen, mutta alan kallistua sille puolen pikku hiljaa (omassa tapauksessani). Ylätaljan kohdalla tietty se tekniikka täytyy olla vielä paremmin kunnossa kuin leuanvedossa ja muitakin liikkeitä tarvitaan latseille myös, että voidaan olettaa mitään kunnon kehitystä IMO.
Samoilla linjoilla kyllä tosta tuntuma hommasta. Mut mites on tuon pumpin kanssa? Onko sillä todettu jossain muissa kuin mutu-tutkimuksissa todistettu olevan mahdollisesti jotain tekemistä lihaskasvun kanssa?
Joskus jostain lukenut olen, että lihaksiin virtaava veri saattais olla hyödyks lihaskasvulle yms. Liittyy asiaan siten, että kun on hyvä tuntuma, niin on myös usein hyvä pumppi. Kuten nyt esim ylätaljalla saan ite hyvän pumpin latseihin, leuoilla en. (Pumpin saa myös pumppailemalla lähes ilman vastusta, mut jos jätetään sellanen homma pois ja huomioidaan vaan kunnon vastuksilla aikaansaatu pumppi.)
Rautateemu
16.09.2009, 10:25
Voitit.
Niillä isompi selkä :cool::p:rock:
Pyydän jo etukäteen anteeksi provoiluani ja OT:ia, mutta tähän ei voinut olla tarttumatta:
En ole itsestänikään aivan varma toimiiko leuat vai ylätalja paremmin nimenomaan lihaskasvua ajatellen, mutta alan kallistua sille puolen pikku hiljaa (omassa tapauksessani).
No niin, hyvä, että tämä tuli kaikille selväksi. :thumbs: Siis mikä? :D
Nalle puuh
18.09.2009, 19:12
Pyydän jo etukäteen anteeksi provoiluani ja OT:ia, mutta tähän ei voinut olla tarttumatta:
No niin, hyvä, että tämä tuli kaikille selväksi. :thumbs: Siis mikä? :D
Joo eihän tossa ole mitään järkeä. Pelkkää sanahelinää. Unohtakaamme se. :D
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.