Näytä koko versio sivusta : Mitä kannattaisi syödä ennen treeniä?
Eli Itse olen ottanut mass2+kreatiini ennen treeniä koska en pysty/ehdi syömään kunnon ruokaa ennen treeniä. Otan juoman 30-45 minuuttia ennen treeniä. Soveltuuko mass2 tähän tarkoitukseen hyvin? Entä mitä itse otatte ennen treeniä?
Eli Itse olen ottanut mass2+kreatiini ennen treeniä koska en pysty/ehdi syömään kunnon ruokaa ennen treeniä. Otan juoman 30-45 minuuttia ennen treeniä. Soveltuuko mass2 tähän tarkoitukseen hyvin? Entä mitä itse otatte ennen treeniä?
Otan itse satsin heraa ja maltoa ennen treeniä. Annoskooksi riittää hyvin puolet palkkarin aineksien määrästä.
Pacifique
29.09.2007, 20:50
Parhaimman treenitehon saavuttamiseksi tulisi olla n.3h syömättä ennen treeniä. 15-30min ennen menee 20g heraa ja 2dl tuoremehua.
Funeriksen kysymykseen Mass2 soveltuvuudesta ennen treeniä kertonee enemmän "Guru" Halosen teksti.
Viimeinen ateria ennen treeniä kannattaa syödä 2-3 tuntia ennen harjoitusta ja se olisi hyvä olla helposti sulava, jottei ruokaa enää olisi ruoansulatusjärjestelmässä kun harjoitus alkaa. Samasta syystä tämän aterian koko olisi järkevää pitää kohtuu pienenä. Joillakin on tapana nauttia runsaasti maltodekstriiniä (tai muuta nopeaa sokeria) sisältämä juoma tai patukka juuri ennen harjoitusta uskoen sen tuovan lisää energiaa. Tähän ei missään tapauksessa ole tarvetta ja sitä voidaan pitää suoranaisena virheenä. Juoma / patukka nostaa nopeasti verensokeria ja siten insuliinineritys lisääntyy voimakkaasti. Tämä saattaa johtaa verensokerin liialliseen laskuun, hypoglykemiaan, treenin aikana, jolloin puhti loppuu täysin kesken harjoituksen. Verensokeria ei siis kannata lähteä heittelemään ennen harjoitusta. Onnistunein treeni energiantuoton kannalta on odotettavissa silloin, kun glykogeenivarastot ovat täynnä harjoituksen alkaessa ja verensokeri on tasoittunut normaalille tasolle. Näin siitä huolimatta vaikka ateriavälisi olisi hiukan venähtänyt ennen harjoituksen alkamista ja sinulla on nälkä. Se on vain tunne, joka sinänsä ei heikennä fyysistä suorituskykyä. Älä siis tee mitään viime hetken tankkauksia vaan pidä kokonaisruokavaliosi kunnossa.
Parhaimman treenitehon saavuttamiseksi tulisi olla n.3h syömättä ennen treeniä. 15-30min ennen menee 20g heraa ja 2dl tuoremehua.
Funeriksen kysymykseen Mass2 soveltuvuudesta ennen treeniä kertonee enemmän "Guru" Halosen teksti.
Myös minä otan n.15 min ennen reenejä sen hera/malto kombon ihan vain nopeuttaakseni palautumista.
Pacifique
29.09.2007, 21:06
Myös minä otan n.15 min ennen reenejä sen hera/malto kombon ihan vain nopeuttaakseni palautumista.
Tuo onkin hyvä kombo, koska ennen treeniä otettu pieni määrä heraa on tutkitusti eduksi lihasmassan kasvatuksessa, eli veressä on silloin treenin aikana aminohappoja, eikä se lähde purkaamaan sitä jostain muualta. Kaikista paras olisi kun se hera olisi vielä hydrolysoitua, tuo imeytyy niin nopeasti. Mutta taas hydrolysoidun heran ja malton käyttö palkkarissa ei ole niin optimaalista, koska malto hidastaa tuon hydron imeytymistä. Hifistelyä..
Salipoliisi
30.09.2007, 12:57
Mikäli on herkkä verensokerin vaihteluille, niin nuo ongelmat voidaan välttää ottamalla malto/herajuoma riittävän lähellä ennen treeniä -> alle 10 min ennen harjoitusta.
Syön joko tavallisen aterian tai sitten jos ruokailu ajoittuu iltapäivään varsinaisten aterioiden ulkopuolelle, otan salia edeltäväksi välipalaksi esimerkiksi muutaman palan ruisleipää kinkulla ja juustolla.
Eli siis ufs sivulla sanotaan ettei kannattaisi tehdä mitään viimehetken tankkauksia? Phase 1 otetaan kumminki 30 minuuttia ennen treeniä? LoL
sudoroso
03.10.2007, 09:21
Eli siis ufs sivulla sanotaan ettei kannattaisi tehdä mitään viimehetken tankkauksia? Phase 1 otetaan kumminki 30 minuuttia ennen treeniä? LoL
Phase 1 sisältää neljää eri aminohappoja, eli 5 g l-alaniinia, 5 g l-arginiinia, 5 g l-glutamiinia ja 5 g l-leusiinia per annos ennen treeniä. Tällä ei ole taas tekemistä tankkauksen kanssa, vaan.. No sieltä ufs:n sivuiltahan sen voi lukea. Uskoo ken haluaa. Arganiini toimi itselläni hetken aikaa hyvin ennen treeniä, mutta totuin siihen melko nopesti ja vaikutus hävisi.
Nykyisin menee 10 g tauriinia 20 g heraa + banaani ennen treenejä, ja treeneihin lähdenkin yleensä sitten 40 min. heräämisen jälkeen 6.45.
Melko ristiriitaisia mielipiteitä alan ammatti-ihmisillä näissä asioissa. Yksi kiistellyistä on juurikin tämä, että tankatako vai ei ennen harjoittelua. Kuitenkin kantoja on kaksi: toisessa syödään viimeistään pari-kolme tuntia ennen harjoittelua ja toisessa tankkaus suositellaan tekemään 10 minuutin sisään ennen harjoittelun alkua. Toisin sanoen kukaan ei juurikaan tiedä mikä on paras tapa kehityksen kannalta. Tavoitteista on turha puhua sillä minä ainakin tarkoitan kehityksellä sarjapainojen/voimien ja sitä kautta lihasmassan kasvua.
Salipoliisi
03.10.2007, 11:28
Kyllähän viimeaikaiset tutkimukset tuota ennen treeniä suoritettavaa pienimuotoista tankkausta puoltavat ainakin proteiinin osalta. Välttämättömät aminohapot ennen treeniä ovat tutkimuksissa lisänneet proteiinisynteesiä enemmän kuin niiden anto treenin jälkeen, mistä syystä tuo sama tutkijaryhmä halusi selvittää onko heraproteiinilla sama vaikutus. Heraproteiinilla ei saatu aikaan samanlaista vaikutusta johtuen ehkä sen nauttimisajankohdasta tai vapaiden aminohappojen nopeammasta imeytymisestä. Kuitenkin muistaakseni seitsemällä kymmenestä heraproteiini ennen treeniä (olikohan 15 minuuttia) tehosti proteiinisynteesiä enemmän kuin heraproteiini treenin jälkeen otettuna. Hiilihydraatteja lisäisin tuohon myös jonkin verran, mikäli tavoitteena olisi lihasmassan kasvatus. Kohonnut insuliinipitoisuushan vähentää proteiinin hajoamista, ja ottamalla tuo juoma riittävän lähellä treeniä saavutetaan tasainen verensokeri harjoituksessa, jolloin treeniteho säilyy parempana.
Hardcore
03.10.2007, 12:10
Kannattaa ottaa proteiini ja aminoja (esim. leusiinia) ennen JA jälkeen treenin.
Salipoliisi
03.10.2007, 12:34
Kannattaa ottaa proteiini ja aminoja (esim. leusiinia) ennen JA jälkeen treenin.
Tietenkin kannattaa ottaa treenin jälkeen myös se normaali palautumisjuoma. Halusin vain korostaa ennen treeniä otettavan juoman tärkeyttä, palautumisjuomapuolihan on useimmilla kunnossa.
sudoroso
03.10.2007, 15:47
Mitäpä olette mieltä kombosta, jota käytin jonkin aikaa sitten ennen treeniä (tosin kreatiini ei toiminut toivotulla tavalla): glutamiini, kreatiini, tauriini, arginiini + hera. Mitä hyviä aminoja suosittelette ennen treeniä, siis mitkä ovat teillä toimineet?
Rautateemu
03.10.2007, 20:09
Viimeinen ateria ennen treeniä kannattaa syödä 2-3 tuntia ennen harjoitusta ja se olisi hyvä olla helposti sulava, jottei ruokaa enää olisi ruoansulatusjärjestelmässä kun harjoitus alkaa. Samasta syystä tämän aterian koko olisi järkevää pitää kohtuu pienenä. Joillakin on tapana nauttia runsaasti maltodekstriiniä (tai muuta nopeaa sokeria) sisältämä juoma tai patukka juuri ennen harjoitusta uskoen sen tuovan lisää energiaa. Tähän ei missään tapauksessa ole tarvetta ja sitä voidaan pitää suoranaisena virheenä. Juoma / patukka nostaa nopeasti verensokeria ja siten insuliinineritys lisääntyy voimakkaasti. Tämä saattaa johtaa verensokerin liialliseen laskuun, hypoglykemiaan, treenin aikana, jolloin puhti loppuu täysin kesken harjoituksen. Verensokeria ei siis kannata lähteä heittelemään ennen harjoitusta. Onnistunein treeni energiantuoton kannalta on odotettavissa silloin, kun glykogeenivarastot ovat täynnä harjoituksen alkaessa ja verensokeri on tasoittunut normaalille tasolle. Näin siitä huolimatta vaikka ateriavälisi olisi hiukan venähtänyt ennen harjoituksen alkamista ja sinulla on nälkä. Se on vain tunne, joka sinänsä ei heikennä fyysistä suorituskykyä. Älä siis tee mitään viime hetken tankkauksia vaan pidä kokonaisruokavaliosi kunnossa.
Tuosta väiteltiin toisella formuilla Halosen kansssa. T-nationiossa huomattavasti lukeneemmat ravintovalmentajat (mm. Berardi suosittelevat pientä tankkausta, ja juomaan laimeaa hiilari-proteiinjuomaa BCAA:lla höystetynä jo treenin aikana. Jos kysymys on urheiljoista, ja usein treeaavasta nopeasn aineenvaihdunnan kaverista, on jo aika vaikea saada riittävästi energiaa, jos ei syö 3 - tuntiin ennen treeniä, ja sitten kiinteää ruokaa vasta tunti treenin jälkeen. mulla ainakin on intensiiviset jopa alle tunnin treenit tuntuneet helpommilta, kun olen nauttinut jotain nopeasti imeytyvää prot/hh ennen treeniä, ja treeninloppuvaiheessa jo palautusjuomaa..
Pacifique
04.10.2007, 00:39
Tuosta väiteltiin toisella formuilla Halosen kansssa. T-nationiossa huomattavasti lukeneemmat ravintovalmentajat (mm. Berardi suosittelevat pientä tankkausta, ja juomaan laimeaa hiilari-proteiinjuomaa BCAA:lla höystetynä jo treenin aikana. Jos kysymys on urheiljoista, ja usein treeaavasta nopeasn aineenvaihdunnan kaverista, on jo aika vaikea saada riittävästi energiaa, jos ei syö 3 - tuntiin ennen treeniä, ja sitten kiinteää ruokaa vasta tunti treenin jälkeen. mulla ainakin on intensiiviset jopa alle tunnin treenit tuntuneet helpommilta, kun olen nauttinut jotain nopeasti imeytyvää prot/hh ennen treeniä, ja treeninloppuvaiheessa jo palautusjuomaa..
Itse taas olen kokeillut ottaa tuommoisen malto+hera drinksun ennen treeniä, mutta siitä tulee vaan huono olo ja voimat tuntuvat katoavan. 3h ennen treeniä ruokaa ja noin 15min ennen treeniä 20g heraa+2DL appelsiinimehua tuntuu olevan varsin toimiva systeemi. Aloitan kuitenkin palkkarin nauttimisen jo about treenin puolivälissä, että jaksaa loppuun asti vääntää(n.1,5h menee reeneihin), tuo blokkaa ilmeisesti kortisolitkin aika hyvin. Tulen kyllä radikaalisti lyhentämään harjoitusten kestoa lähiaikoina..
Aloitan kuitenkin palkkarin nauttimisen jo about treenin puolivälissä, että jaksaa loppuun asti vääntää(n.1,5h menee reeneihin), tuo blokkaa ilmeisesti kortisolitkin aika hyvin.
Jos treenaa vähintään 3 kertaa viikossa, niin kannattaako vääntää yli 45 minuuttia kerrallaan? Mielestäni treenin aikana ei tarvitse mitään ravintoa jos se kestää sen kolme varttia.
Mielestäni treenin aikana ei tarvitse mitään ravintoa jos se kestää sen kolme varttia.Ei melkeinpä mitään varsinaisesti tarvita, kyllä ihminen säilyy hengissä vaikka ei esim. palkkariakaan koskaan käyttäisi. Mutta kun halutaan parantaa omaa kehitystä ja maksimoida tulokset, on sekä palkkarin että treenin aikaisen urheilujuoman käyttö hyvinkin perusteltua (lue esim. kirja Nutrient Timing).
Millasen taikajuoman(t) Hulkki otat bulkilla ennen treeniä...liekö tämä resepti enää voimassa..? Koitan tässä vaan optimoida syömisiä ja mielelläni ottaisin ruokaa nesteinä tässä treenin ympärillä, koska syöminen alkaa muutenkin käydä työstä. Muutatko paljon taikajuomiasi dietille siirryttäessä ?
Noin 20 minuuttia ennen treeniä:
- 30 g heraa
- 3 g tauriinia
- 3-5 dl appelsiinimehua
- 1-2 g suolaa
Jos jaksat vääntää jonkun tälläisen esimerkin omista ruokailujesi ajoittamisesta niin voisin tarkistella onko omassa aikataulussa paranneltavaa.
Aamupala h+p 09:00
Ruokailu 12:00
Taikajuoma (A) 13:30
Taikajuoma (B) 14:00
Treeni(yhteydessä isotonista juomaa) 14:30
Palkkari 15:30
Jädeä 16:00
h+p 16:30
h+p 19:30
p+r 21:30
p+r 23:30
Millasen taikajuoman(t) Hulkki otat bulkilla ennen treeniä...liekö tämä resepti enää voimassa..?http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=267
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=415Muutatko paljon taikajuomiasi dietille siirryttäessä ?Ainesosia tulee muutama lisää, ja protskun/hiilarin määrät muuttuvat jonkin verran dieetin edetessä.Jos jaksat vääntää jonkun tälläisen esimerkin omista ruokailujesi ajoittamisesta niin voisin tarkistella onko omassa aikataulussa paranneltavaa.Vähän on energiat kyllä nollissa, mutta tuolta vastauspalstaltani (http://www.fast.fi/index.php?mid=501) löytyy mm. nutrient timingista vastaus: http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=237
http://www.fast.fi/index.php?mid=501&a=show&id=267
Thanks, tossahan tuo olikin. Ilmeisesti aplarimehu jäänyt paitsioon ja nykyisin mennään ilman hiilaria alla olevalla kombolla(+treenin aikana juotava juoma).
Käytännössä tämä kombo on tarkoittanut vihreä
tee -uutteen, tauriinin ja mineraalisuolan sekoittamista AC-C-annokseen ennen treeniä.
nykyisin mennään ilman hiilariaNope, syön ennen jokaista treeniä joko banaanin tai ananasta. En vain viitsi haaskata päivän vähiä hiilareita treeni- ja palautusjuomaa lukuunottamatta nestemäisiin litkuihin, vaan mieluummin syön jotain.
Nope, syön ennen jokaista treeniä joko banaanin tai ananasta. En vain viitsi haaskata päivän vähiä hiilareita treeni- ja palautusjuomaa lukuunottamatta nestemäisiin litkuihin, vaan mieluummin syön jotain.
Jotain tällästä epäilinkin, eli banaanit/ananakset samalla aterialla ac-c:tä "nauttiessa" . Onko määrä grammoina about sama kuin mitä tuosta 3-5 dl appelsiinimehusta tulisi(30-50g)(nyt dietillä ei luultavasti ole, mutta bulkilla?).
Mitäs olet mieltä kun omat treenit tuppaavat toisinaan venymään pidemmiksi kun sulla niin ajattelin ottaa vähän isompaan pulloon isotonista juomaa. Esim. 2h treeni 1,5l/60g hiilaria. Ei siis tarvitse puuttua tuohon esimerkin 2h treenaamiseen :D vaan lähinnä tuohon aika suhteutettuna juomankokoon/vahvuuden kasvattamiseen/asian järkevyyteen.
Jotain tällästä epäilinkin, eli banaanit/ananakset samalla aterialla ac-c:tä "nauttiessa" . Onko määrä grammoina about sama kuin mitä tuosta 3-5 dl appelsiinimehusta tulisi(30-50g)(nyt dietillä ei luultavasti ole, mutta bulkilla?).WTF? Miksi vetäisin jotain banaaneja plussakaloreilla, jolloin joudun joka tapauksessa syömään enemmän ruokaa kuin haluaisin? Tottakai kiinteät hiilarit vain dieetillä, kun on oikeasti nälkä. Bulkilla sitten mahdollisimman paljon nestemäisiä kaloreita kun ruokamäärät alkavat käydä liian kuvottaviksi.Mitäs olet mieltä kun omat treenit tuppaavat toisinaan venymään pidemmiksi kun sulla niin ajattelin ottaa vähän isompaan pulloon isotonista juomaa. Esim. 2h treeni 1,5l/60g hiilaria. Ei siis tarvitse puuttua tuohon esimerkin 2h treenaamiseen :D vaan lähinnä tuohon aika suhteutettuna juomankokoon/vahvuuden kasvattamiseen/asian järkevyyteen.Aika yksi ja sama tuo käytännössä on vedätkö isotonista, hypotonista, tai hypertonista hiilarilitkua pitkän treenin aikana, kunhan hiilaria ja nestettä tulee tarpeeksi, ja tankkailet suoloja jollakin tavalla esim. ennen treeniä tai treenin aikana. Turhalta hifistelyltä tuo pohdintasi ihan oikeasti kuulostaa, koska esim. tuo mainitsemasi 60 g hiilaria parin tunnin aikana (+ ennen treeniä ja palkkarissa tietysti hiilarit) on aivan riittävän hyvä määrä. Tosin voisit IMO vetää tuossa puolessa välissä 2-tuntista treeniä myös vaikka 30 g isolaattia naamaan, koska aminojen tarve on aika suurta juuri treenin aikana. Ja tietysti kunnolla protskua ennen moista maratonitreeniä.
Sori offtopic, mutta:
ETTEKÖ TE MIEHET NUKU OLLENKAAN? Äijät pohtii täällä ravintoajoituksen hifistelykysymyksiä yhden - puoli neljän aikaan yöllä.
Toisaalta respectit siitä ja sit taas toisaalta... WTF!?
honkakuikelo
20.08.2008, 11:39
Yleisesti ottaen veikkaisin, että kaikkien täällä yömyöhään pohtivien jamppojen ei tarvi herätä joka arki turhan aikaisin.
WTF? Miksi vetäisin jotain banaaneja plussakaloreilla, jolloin joudun joka tapauksessa syömään enemmän ruokaa kuin haluaisin?
Mistä minä tiedän, ehkä pidät banaaneista ;-) Olisi pitänyt käyttää jotain muuta sanaa kuin "nykyisin", mutta oli tarkoitus kysellä lähinnä noista bulkki syömisistä. Jos nyt dietillä menee ac-c kombo+hedelmät niin miten muutat tuota bulkille mentäessä, ac-c kombo+hera+mehu..?
Jos nyt dietillä menee ac-c kombo+hedelmät niin miten muutat tuota bulkille mentäessä, ac-c kombo+hera+mehu..?Miksi lisäisin jo entuudestaan heraa sisältävän AC-C:n oheen vielä toisen setin heraa? :confused:
Mitenkäs, voisko ton treenin aikana juotavan isotonisen hiilarilitkun korvata parilla kymmenellä grammalla irtokarkkeja joita sitten treenin aikana nappailisi?
Miksi lisäisin jo entuudestaan heraa sisältävän AC-C:n oheen vielä toisen setin heraa? :confused:
No ac-c:tä sen sen verran, että saat esim beta-alaniinia sen 2-3g, mutta koska heraa siinä on liian vähän tollaselle körmylle niin lisäät sitä vielä varmuuden vuoksi ;) Siinä saa sitten samalla kulauksella taas vähän enemmän kaloreita koneeseen. Tai jotain tuollaista itse suunnittelin, koska jos ac-c:tä ottaa vaikka sen verran että saa beta-alaniinia 2g siinä ei ole protua kuin 17g.
Itseäsi lainaten ;-)
Ja tietysti kunnolla protskua ennen moista maratonitreeniä.
Siinä saa sitten samalla kulauksella taas vähän enemmän kaloreita koneeseen.Proteiinintarve on plussakaloreilla pienempi kuin miinuksilla, eikä kaloreita tosiaankaan kannata protskusta ottaa vaan bulkilla kun perusprotskumäärät ovat täynnä, loput kalorit aina hiilarista ja rasvoista.Tai jotain tuollaista itse suunnittelin, koska jos ac-c:tä ottaa vaikka sen verran että saa beta-alaniinia 2g siinä ei ole protua kuin 17g.2 g beta-alaniinia on itse asiassa aika vähän, käytän nykyisin ainakin tuplasti tuon verran päivässä.Itseäsi lainaten ;-)1. En tee mitään 2 tunnin maratonitreenejä, sinä teet.
2. Jo joku 20-30 g heraa ennen normaalia tunnin salitreeniä on täysin riittävästi meikäläisen kokoiselle kynäniskalle, ja AC-C:stä tulee jo tuon verran.
1. En tee mitään 2 tunnin maratonitreenejä, sinä teet.
1. Näytä mulle kohta missä olen väittänyt sun tekevän kahden tunnin maratontreenejä 2. Käytin kahden tunnin maratontreenejä vain esimerkkinä, en ole väittänyt itse tekeväni niitä. 3. en kirjoittanut tätä tekstiä tosissani joten chillaa, äläkä enää vastaa tähän :p
1. Näytä mulle kohta missä olen väittänyt sun tekevän kahden tunnin maratontreenejä 2. Käytin kahden tunnin maratontreenejä vain esimerkkinä, en ole väittänyt itse tekeväni niitä. 3. en kirjoittanut tätä tekstiä tosissani joten chillaa, äläkä enää vastaa tähän :p1. No
2. Voi
3. V***u :piis::D:piis:
Sittenkun on palstan väen v*tun mättö laantunut, niin joku veijari voinee vastata vilpittömään ja vaatimattomaan kysymykseeni. Eli:
Voisiko tuon isotoonisen 30-40g hiilaria sisältävän treenin aikana juotavan juoman korvata nappailemalla treenin aikana muutamankymmenen gramman verran irtokarkkeja, eroaako suurestikin?
Voisiko tuon isotoonisen 30-40g hiilaria sisältävän treenin aikana juotavan juoman korvata nappailemalla treenin aikana muutamankymmenen gramman verran irtokarkkeja, eroaako suurestikin?
Kyllä varmasti voisi. Ainut vaan, että hiilaridrinkki on käytännöllisempi. Itse kokeilin tuota viimeksi jouluna. Meikäläinen tosi veti treenin aikana karkkia 20-40g ja se jotenkin tuntui suht täyttävältä ja alkoi tulla paha olo. Vastaava määrä hiilaria nautittuna nestemmäisessä muodossa ei täyttänyt mahaa eikä tullut "pahaa oloa".
Megamies
20.08.2008, 21:37
Kyllä varmasti voisi. Ainut vaan, että hiilaridrinkki on käytännöllisempi. Itse kokeilin tuota viimeksi jouluna. Meikäläinen tosi veti treenin aikana karkkia 20-40g ja se jotenkin tuntui suht täyttävältä ja alkoi tulla paha olo. Vastaava määrä hiilaria nautittuna nestemmäisessä muodossa ei täyttänyt mahaa eikä tullut "pahaa oloa".
Karamellista jää vielä sellainen imelän maku suuhun niin sekin tekee sitä pahaa oloa kovissa reeneissä. Ite tosin en ole reenin aikaa koskaan muutakuin vettä juonut.
Voisiko tuon isotoonisen 30-40g hiilaria sisältävän treenin aikana juotavan juoman korvata nappailemalla treenin aikana muutamankymmenen gramman verran irtokarkkeja, eroaako suurestikin?Riippuu, kuinka määrittelet tuon "korvaavuuden". Toki jos yleisesti puhutaan, elämme melko vapaassa maassa joten voit aivan hyvin korvata sen isotonisen treenijuoman vaikka pullollisella rypsiöljyä ja kossua.
Jos taas haluat saada kutakuinkin saman fysiologisen vaikutuksen aikaan, ei mässyn syönti ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin isotoninen treenidrinksu juuri sen takia että karkki ei imeydy läheskään yhtä vaivattomasti ja nopeasti kuin tarkoitusta varten suunniteltu (eli isotoninen) liuos. Toki tuo karkinkin syönti on mm. kortisolitasojen blokkaamisen kannalta parempi kuin ei mitään, mutta voi toisaalta aiheuttaa treenin aikana väliaikaista heikotusta ja nestevajetta sen takia, että nestettä joudutaan karkin imeyttämiseksi vetämään mahalaukkuun muualta kehosta. Isotoninen liuos sen sijaan imeytyy huomattavasti mutkattomammin.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.